Garantiekwestie 3 jaar na aankoop Sony WF-1000XM4

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMistral
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-08 18:23
Situatie
Iets meer dan 3 jaar geleden heb ik de Sony WF-1000XM4 in-ears gekocht bij een van oorsprong Nederlandse, grote, webwinkel gericht op consumentenelektronica.

Op dit moment laden de oortjes niet meer goed op en zijn gaan ze maximaal een half uur mee, los van wat het batterijpercentage aangeeft. Dus ook bij 100%.

Ik heb de oordopjes geretourneerd naar de webshop, maar deze wil niet repareren of vervangen of anderszins oplossen en verwijst steevast naar de UNETO-VNI gebruiksduur richtlijn. Zij stellen: categorie = accessoires, dus de oordoppen gaan 2 jaar mee.

Wat heb ik al gedaan?
Ik heb geprobeerd om ze naar fabrieksinstellingen te herstellen, maar ook dat lost het probleem niet op. Ik vermoed dus een defect en/of een versleten accu.

Ik heb de topics op tweakers doorgenomen. Deze, deze en deze.

Mijn vraag:
Ik vind dat deze oordoppen gezien het merk en het marktsegment bij aankoop (high-end) langer zouden moeten meegaan dan de huidige 3 jaar. Enige achteruitgang in accuduur mag ik verwachten, maar op deze manier zijn ze praktisch onbruikbaar en ik vind de achteruitgang buitenproportioneel. Anders had ik net zo goed bij de action kunnen shoppen.

Mijn volgende stap zou zijn een e-mail terug te sturen waarin ik de koop ontbind op grond van artikel 7:17 BW.

Heb ik hierin gelijk? Of heb ik gewoon pech, ben ik misschien ouderwets en is het slikken en nieuwe kopen?
Welke volgende stappen zou ik kunnen ondernemen en wat denken jullie dat de kans van slagen is? Een dagvaarding is naar mijn mening te kostbaar/te hoog risico in vergelijking met de aankoopprijs.

PSN: MrMistral

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:37
Het is jammer maar ik vind het niet vreemd dat de batterijcapaciteit na drie jaar gebruik aanzienlijk is afgenomen. Laptops hebben ook vaak maar zes maanden garantie op hun accu's.

Online lees ik dat dit wel een bekend probleem is met de Sony WF-1000XM4 en dat Sony zelf soms nieuwe batterijen of een vervangend paar aanbiedt. Misschien kun je via die weg nog iets regelen zonder het getouwtrek met de webwinkel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
dylan111111 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:06:
Het is jammer maar ik vind het niet vreemd dat de batterijcapaciteit na drie jaar gebruik aanzienlijk is afgenomen. Laptops hebben ook vaak maar zes maanden garantie op hun accu's.
Ik vind dat toch wel iets te makkelijk. Ik gebruik een Bose NC700 koptelefoon die inmiddels 5 jaar oud is uit dezelfde prijsklasse (~€200). Daar is de accuduur van zo'n 20 uur naar 15 à 16 uur gezakt na 5 jaar (80% resterend). En deze is zeer veel gebruikt.

De Sony oordopjes van TS gaan volgens review: Sony WF-1000XM4 - Plezant lawaai en zalige stilte toch gemiddeld zo'n 9 uur mee zonder ANC. Dan vind ik na 3 jaar een half uur accuduur buitenproportionele degradatie. Eigenlijk is het product nu onbruikbaar.

Wellicht kan @fopjurist hier wat over zeggen. Ik vrees wel dat het getouwtrek met de webshop gaat worden die (vaak) bij hun standpunt blijft. Via Sony weet ik niet of er wat te regelen valt - ze zijn natuurlijk slechts de fabrikant en hebben geen overeenkomst met TS.

[ Voor 10% gewijzigd door stin00 op 10-03-2025 19:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Deze oordopjes hebben een bekend probleem: https://www.reddit.com/r/...m4_severe_battery_issues/
Je hebt een specifieke firmware gebruikt en die heeft de batterij permanent beschadigd. Je kunt daarover verder corresponderen want je hebt recht op kosteloze reparatie.

Als je uiteindelijk niet gaat dagvaarden (en ook niet langs de regelrechter kunt/wilt), is de batterij vrij makkelijk zelf te vervangen: https://www.ifixit.com/Gu...attery+replacement/162365

[ Voor 10% gewijzigd door fopjurist op 10-03-2025 18:10 ]

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:25
Zelfde issue hier: Non-conformiteit accu van draadloze in-ears

Ik heb geluk gehad, uit coulance werden de oordoppen gerepareerd voor 40 euro. Dat duurde even, en toen bleek het reparatiecentrum afgebrand. Ik heb daarna het volledige aankoopbedrag terug gehad.

Ik heb nu een ander merk gekocht, ben een beetje het vertrouwen in Sony kwijt na dit verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMistral
Dank voor de reacties tot nu toe!
stin00 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:18:
[...]

Ik vind dat toch wel iets te makkelijk. Ik gebruik een Bose NC700 koptelefoon die inmiddels 5 jaar oud is uit dezelfde prijsklasse (~€200). Daar is de accuduur van zo'n 20 uur naar 15 à 16 uur gezakt na 5 jaar (80% resterend). En deze is zeer veel gebruikt.

De Sony oordopjes van TS gaan volgens review: Sony WF-1000XM4 - Plezant lawaai en zalige stilte toch gemiddeld zo'n 9 uur mee zonder ANC. Dan vind ik na 3 jaar een half uur accuduur buitenproportionele degradatie. Eigenlijk is het product nu onbruikbaar.

Wellicht kan @fopjurist hier wat over zeggen. Ik vrees wel dat het getouwtrek met de webshop gaat worden die (vaak) bij hun standpunt blijft. Via Samsung weet ik niet of er wat te regelen valt - ze zijn natuurlijk slechts de fabrikant en hebben geen overeenkomst met TS.
Ik vond het inderdaad ook wat makkelijk overkomen.
fopjurist schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:09:
Deze oordopjes hebben een bekend probleem: https://www.reddit.com/r/...m4_severe_battery_issues/
Je hebt een specifieke firmware gebruikt en die heeft de batterij permanent beschadigd. Je kunt daarover verder corresponderen want je hebt recht op kosteloze reparatie.

Als je uiteindelijk niet gaat dagvaarden (en ook niet langs de regelrechter kunt/wilt), is de batterij vrij makkelijk zelf te vervangen: https://www.ifixit.com/Gu...attery+replacement/162365
Ah, kijk, dat verklaart een hoop! Dank! Ik ga corresponderen op basis hiervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:37
Ik heb de mijne afgelopen jaar opgestuurd met hetzelfde probleem. Deze waren ook ouder dan 2 jaar. Ze hebben deze toen zonder moeilijk te doen vervangen (nieuwe dopjes gekoppeld aan mijn eigen case).

Ik heb toen contact opgenomen met Sony, niet met de winkel waar ik ze gekocht had. Ze vroegen wel om de aankoop bon .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMistral
Mijn ticket is na aandringen doorgezet naar de backoffice dus dat is afwachten nu, maar de winkel bleef ook nu steevast verwijzen naar de UNETO-VNI tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:52
MrMistral schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:08:
Mijn ticket is na aandringen doorgezet naar de backoffice dus dat is afwachten nu, maar de winkel bleef ook nu steevast verwijzen naar de UNETO-VNI tabel.
Neem voor het gemak ook even contact op met Sony zelf en kijk welk antwoord je daar krijgt. Ik kreeg bij Sony ook zonder morren nieuwe eartips buiten de garantie, en heb ook in andere topics gelezen over kostenloze vervanging van de XM4's bij batterijproblemen (zoals ook door @Gadgeteer aangegeven hierboven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

dylan111111 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:06:
Laptops hebben ook vaak maar zes maanden garantie op hun accu's.
Dat is gewoon absoluut niet waar, je hebt misschien maar korte fabrieksgarantie/verkopersgarantie op de accu maar volgens de UNETO-VNI tabel die gebruikt wordt voor de standaard voor wettelijke garantie heb je op een laptop boven de 300 euro 3 jaar garantie, daar valt ook de accu onder. Koop je daarna een andere accu dan zit daar 2 jaar garantie op.
Die tabel kun je hier vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:52
MrMistral schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:08:
Nog even hier op terugkomend, ik check net mijn WF1000XM4's op de Sony website, waar je ze kan registeren met het serienummer, en Sony zelf geeft er 3 jaar garantie op. Zit je net OVER de 3 jaar heen, of net onder, sinds aankoop?

Ironisch genoeg schreef ik afgelopen week over de goede service van Sony bij mijn eartips, en nu is de batterij bij mij ook "kapot" gegaan, net zoals die van jou. Of misschien heb ik het eerder niet gemerkt omdat ik ze niet heel veel gebruik. Ik heb ze op 10 dagen na 2 jaar geleden gekocht. Sony zou ze gratis vervangen, maar Amazon geeft me een volledige refund dus ben daar maar voor gegaan, ik heb laatst toch gratis Galaxy Buds 3 Pro bij m'n nieuwe telefoon gekregen.

[ Voor 32% gewijzigd door XelaRetak op 17-03-2025 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMistral
XelaRetak schreef op maandag 17 maart 2025 @ 07:20:
[...]

Nog even hier op terugkomend, ik check net mijn WF1000XM4's op de Sony website, waar je ze kan registeren met het serienummer, en Sony zelf geeft er 3 jaar garantie op. Zit je net OVER de 3 jaar heen, of net onder, sinds aankoop?

Ironisch genoeg schreef ik afgelopen week over de goede service van Sony bij mijn eartips, en nu is de batterij bij mij ook "kapot" gegaan, net zoals die van jou. Of misschien heb ik het eerder niet gemerkt omdat ik ze niet heel veel gebruik. Ik heb ze op 10 dagen na 2 jaar geleden gekocht. Sony zou ze gratis vervangen, maar Amazon geeft me een volledige refund dus ben daar maar voor gegaan, ik heb laatst toch gratis Galaxy Buds 3 Pro bij m'n nieuwe telefoon gekregen.
Ik zit er net OVER heen! Overigens geeft ook de backoffice niet mee helaas. Probeer het nu via Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:50

g0tanks

Moderator CSA
MrMistral schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:59:
[...]

Ik zit er net OVER heen! Overigens geeft ook de backoffice niet mee helaas. Probeer het nu via Sony.
@MrMistral heb je nog een update van je contact met Sony?

Ik heb nu ook met mijn Sony WF-1000XM4 het probleem dat ze na een half uur al leeg zijn.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Pagina: 1