Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
In mei 2022 kocht ik de Sony wf-1000 xm4 bij een heel erg grote webshop in Nederland. In september dat jaar hield de linker er helemaal mee op. Die is toen "onder garantie" zonder gezeur vervangen door de winkel.

Inmiddels zijn we sinds de aankoop 2,5 jaar verder en nu is de accu van het rechter exemplaar dusdanig slecht dat deze het nog maar een uurtje (van de oorspronkelijke 4 uur dacht ik) volhoudt.

Zoeken op internet lijkt op te leveren dat dit een bekend euvel is van dit product.

Mijn vraag is nu:

Is dit een duidelijk geval van non-conformiteit? Of heeft de webwinkel kans met hun standpunt alleen reparatie aan te willen bieden tegen betaling?

En maakt het daarbij eigenlijk iets uit dat er op internet tal van verhalen met melding van hetzeflde probleem te vinden zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Na 2.5 jaar? Batterijen zijn vaak zat uitgesloten omdat het erg uitmaakt hoe ze gebruikt zijn, maximaal aantal laadcycli etc.

Weet je ook hoeveel mensen geen problemen hebben? Je zoekt nu speciaal naar mensen met problemen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:24
Was afgelopen week nog ergens een (nieuws)item over, dat je - afhankelijk van gebruik en merk/kwaliteit - tussen de 2-4 jaar een grote drop kan/mag verwachten in gebruiksduur.

Weet zo even niet meer waar dit was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maffiabaas
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09 00:04
Voor die prijs zou je mogen verwachten dat het product langer mee gaat dan een of twee jaar.

Het standpunt van batterijen uitgesloten kan ik me enigszins in vinden wanneer deze zelfstandig uitneembaar en verwisselbaar zijn. Nu dat bij dit product niet het geval is vind ik dat er sprake is van een niet deugdelijk product en zou de fabrikant er rekening mee moeten hebben gehouden dat het product gezien de prijs langer mee gaat dan het nu heeft gedaan.

Recent heb ik een soort gelijke casus gehad met de Sonos roam, ook een defecte interne niet verwisselbare accu. Heb keurig na 3 jaar het volledige aankoopbedrag terug gehad omdat deze niet gemaakt kon worden. Ook hier was er nog steeds sprake van wettelijke garantie.

Dat meer mensen met het euvel lopen maakt je zaak wel sterker. Wat mij betreft dus recht op gratis reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:39
Identiek hetzelfde probleem met mijn xm4's. Batterij van beide oortjes houd het max 1 uur uit, en de batterij in de case wordt ook steeds minder. Zowel bol als sony zelf zeggen jammer, stuur ze maar op en dan repareren we ze wel.

Dat een batterij minder wordt na verloop van tijd snap ik, maar hoe snel het gaat is wel erg bizar. Tot aan 2 jaar ging het prima, maar in de laatste maanden gaat het heel snel achteruit.

Ik lees ook hier en daar dat het een probleem met de xm4 is, de xm5 heeft er minder of geen last van.

Ik ben nu een beetje aan het dubben wat ik ga doen, nieuwe oortjes of deze laten repareren. Ben een beetje bang dat de reparatie meer gaat kosten dan nieuwe oortjes. Als ik nieuwe ga kopen worden het in ieder geval geen sony meer. Mijn Jaybirds in ears van 4 jaar oud doen het nog prima qua accu duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maffiabaas
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09 00:04
Monkeybrains schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:20:
Identiek hetzelfde probleem met mijn xm4's. Batterij van beide oortjes houd het max 1 uur uit, en de batterij in de case wordt ook steeds minder. Zowel bol als sony zelf zeggen jammer, stuur ze maar op en dan repareren we ze wel.

Dat een batterij minder wordt na verloop van tijd snap ik, maar hoe snel het gaat is wel erg bizar. Tot aan 2 jaar ging het prima, maar in de laatste maanden gaat het heel snel achteruit.

Ik lees ook hier en daar dat het een probleem met de xm4 is, de xm5 heeft er minder of geen last van.

Ik ben nu een beetje aan het dubben wat ik ga doen, nieuwe oortjes of deze laten repareren. Ben een beetje bang dat de reparatie meer gaat kosten dan nieuwe oortjes. Als ik nieuwe ga kopen worden het in ieder geval geen sony meer. Mijn Jaybirds in ears van 4 jaar oud doen het nog prima qua accu duur
Gratis laten repareren door de webwinkel onder het mom van wettelijke garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeybrains
maffiabaas schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:36:
[...]

Gratis laten repareren door de webwinkel onder het mom van wettelijke garantie.
Ja, ik zit nu te denken om ze op te sturen en te kijken waar ze mee komen qua kosten. Als het te veel is (lees richting de nieuw prijs/prijs van vervangende oortjes) dan ga ik denk ik voor nieuwe oortjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:27

Ik heb ditzelfde gehad en werd gewoon gratis gerepareerd door Sony, was een bekend probleem werd aangegeven door de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hebben @Nikel en @Monkeybrains al contact gezicht met de winkel, en indien afgewezen, met Sony?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeybrains
gambieter schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:55:
Hebben @Nikel en @Monkeybrains al contact gezicht met de winkel, en indien afgewezen, met Sony?
Ik heb contact gehad met beide, en beide zeiden stuur maar op en dan gaan we kijken. Ik ga ze van de week retour sturen naar webwinkel, en kijken waar ze mee komen

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 28-11-2024 09:06 . Reden: Naam winkel weggehaald conform beleid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Niet online
Dat een accu degradeert is een fundamentele eigenschap. Maar of het acceptabel is dat na 2,5 jaar een premium top-of-the-line non-plus ultra product (dat was dit namelijk ten tijde van aanschaf) niet meer normaal bruikbaar is vind ik zelf in elk geval van niet. Maargoed, mijn mening heeft niet zoveel waarde. Interessanter is of er over de conformiteit iets te onderbouwen valt.

@gambieter Ik heb de voorwaarden van de winkel en van Sony gelezen en had er al een beetje op geanticipeerd dat de reactie dezelfde gaat zijn zoals waar Monkeybrains tegenaan liep.

Maar we hoeven elkaar denk ik niet voor de gek te houden en te doen alsof we denken dat de winkel hier uit zichzelf erg toeschietelijk gaat zijn.

Ik zou dan ook liever vooraf weten welk standpunt ik tegenover de winkel in kan nemen. En daarvoor is het nodig dat ik een beeld heb van wat non-conformiteit betekent in dit geval.

@henri86 Ik heb wat zitten zoeken, maar kan het door jou bedoelde artikel niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:41
[...]

Tot aan 2 jaar ging het prima, maar in de laatste maanden gaat het heel snel achteruit.

De XM5 is pas sinds juli 2023 te koop, dus niemand heeft kunnen ervaren hoe ze het na 2 jaar doen. Zou je er daarom misschien minder over lezen? ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeybrains
Xander schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:18:
[...]

De XM5 is pas sinds juli 2023 te koop, dus niemand heeft kunnen ervaren hoe ze het na 2 jaar doen. Zou je er daarom misschien minder over lezen? ;)
Goed punt :) ik heb het niet helemaal helder meer maar ik dacht gelezen hebben dat ze in het ontwerp en de filmware van de xm5 iets anders doen waardoor het probleem met de xm4 niet zou gaan spelen. Maar goed, dat moeten we nog even afwachten inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikel
  • Niet online
Inderdaad, dat was dan weer niet moeilijk te vinden:

https://www.theverge.com/...s-battery-drain-statement

Dat zou de case voor non-conformiteit wel sterk maken trouwens, als ergens een statement van Sony zelf te vinden zou zijn van deze strekking (en niet alleen maar een stukje tekst op een tech-website).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 09:25
Hier zelfde euvel. In de laatste maand van garantie, beide buds zijn toen vervangen voor nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-09 23:11
Mijn 2+ jaar oude XM4's doen het nog prima. Zal ook wel aan de mate van gebruik liggen, hoe vaak ze helemaal leeg gaan etc etc. Een vrij normale eigenschap van lithium batterijen, helaas.

Ik heb de service van Sony overigens als erg prettig ervaren. Toen de oortips na dik anderhalf jaar versleten waren kreeg ik gewoon gratis nieuwe toegestuurd van Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12:13
Ik heb dit probleem ook gehad en toen de batterijtjes zelf vervangen voor exemplaren met grotere capaciteit. Werkt nu al een paar maanden top. Kostte me 25€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeybrains
Mijn XM4's zijn inmiddels via *knip* webwinkel naar een geautoriseerde reparateur doorgestuurd, ik ben nu in afwachting waar ze mee gaan komen.

Ik heb de mijne inmiddels 2 jaar en 8 maanden in gebruik als backup voor mijn B&W PX7 S2 die ik een beetje warm vind zitten in de zomer. Ze zijn dus nooit echt super intensief gebruikt, maar wel altijd bijgehouden voor wat betreft het laden (nooit helemaal leeg geweest dus).

Update:
krijg net een mailtje dat het niet onder garantie valt en de vraag of ik het wil laten repareren of ongerepareerd terugsturen. Zit keurig een prijsopgave bij, kosten zijn 40 euro. Daar koop ik geen nieuwe oortjes met dezelfde geluidskwaliteit voor :P Valt me allezins mee dit.

[ Voor 27% gewijzigd door Yorinn op 28-11-2024 09:08 . Reden: Naam winkel weggehaald conform beleid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Niet online
De webwinkel geeft zoals verwacht aan dat 2 jaar exact de verwachte levensduur is.

Dat lijkt mij voor een dusdanig artikel wel een erg zuinige verwachting.

Hoe zou ik concreet hard kunnen maken wat wél een redelijke verwachte levensduur is?

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 19:39
Ik heb hetzelfde probleem, de mijne zijn 2.5 jr oud. Ben benieuwd naar de prijsopgave die je krijgt. Zag op een Engels forum iemand die een prijsopgave kreeg van 197 pond, dat is waanzin. Er zijn voldoende instructiefilmpjes te vinden waarbij je zelf voor een paar tientjes de accu's kan wisselen overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikel
  • Niet online
Bij gebrek aan een concrete poot om op te staan ben ik maar over gegaan tot reparatie. Batterijen gekocht op Aliexpress voor 9,50 euro. En E8000 lijm voor een paar euro.

De reparatie zelf is echt heel erg simpel. Ik heb nu alleen de rechter vervangen en nu werken ze dus beide weer prima. Mocht de linker nou ook slechter worden dan vervang ik daarvan de batterij ook.

Deze guide gevolgd: https://www.reddit.com/r/..._the_wf1000xm4/?rdt=43176 . Die tang was niet eens nodig, met duim en wijsvinger ging openduwen ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeybrains
Ik krijg net bericht dat mijn XM4's verloren zijn gegaan bij de brand in het reparatie centrum in Goes. Het goede nieuws is dat ze het volledige aankoopbedrag gaan terugstorten. Jammer dat ze verloren zijn gegaan, maar ik kan met deze oplossing ook goed leven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:24
Monkeybrains schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:28:
Ik krijg net bericht dat mijn XM4's verloren zijn gegaan bij de brand in het reparatie centrum in Goes. Het goede nieuws is dat ze het volledige aankoopbedrag gaan terugstorten. Jammer dat ze verloren zijn gegaan, maar ik kan met deze oplossing ook goed leven :)
Die brand was 5 dagen geleden. Ben ik toch wel benieuwd wat er in de afgelopen 2,5 maand tussen het versturen naar het reparatiecenrum half november en vorige week gebeurd is?
Batterijtje vervangen kan toch zeker niet zo lang op zich hebben laten wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
henri86 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:17:
[...]

Die brand was 5 dagen geleden. Ben ik toch wel benieuwd wat er in de afgelopen 2,5 maand tussen het versturen naar het reparatiecenrum half november en vorige week gebeurd is?
Monkeybrains is niet de TS. Ik vermoed dat het hier om een andere XM4-bezitter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeybrains
henri86 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:17:
[...]

Goede vraag. Ik kreeg 3 dagen na mijn laatste bericht (18 november) de melding dat ze moesten wachten op onderdelen en dat het nog wel even ging duren. Schatting was eind januari (nu dus). Ik had nog voorgesteld om dan maar de XM5s met eventueel bijbetaling te regelen maar dat wilden ze niet.

De oplossing die ze nu bieden vind ik prima, ik heb eigenlijk gratis de afgelopen 3 jaar de XM4s kunnen gebruiken. Ik ga nieuwe aanschaffen, maar mijn nieuwe oortjes gaan geen Sony's meer worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-09 08:43
fondacio schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:00:
[...]

Monkeybrains is niet de TS. Ik vermoed dat het hier om een andere XM4-bezitter gaat.
MonkeyBrains heeft subtiel het topic van @Nikel gekaapt >:)

*sowieso

Pagina: 1