Warmtepomp én circulatiepompen aan thermostaat hangen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-09 21:09
TL;DR: zijn er nadelen aan het koppelen van alle circulatiepompen én de warmtepomp aan de thermostaat, zodat die netjes stopt met verwarmen en geen energie verbruikt als de thermostaat uit is?

Mijn CV ketel is sinds kort vervangen door een LG Therma V warmtepomp (en een aparte warmtepompboiler). De installateur bleek achteraf een beunhaas te zijn. Ze zijn laatst weer langs geweest, eigenlijk alleen om een LG Wi-Fi module te installeren zodat ik de aan de ThinQ app kan toevoegen, maar wegens interne miscommunicaties hebben ze in plaats daarvan een thermostaat geïnstalleerd en die aangesloten op de circulatiepomp, en de controller van de warmtepomp (die eerst als thermostaat fungeerde) verplaatst naar de CV ruimte.

Dit is het resultaat; zo ziet mijn installatie er momenteel uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXyJRjFHJfC0u4KHIdnVvymeAYQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6WfCniu1OU34a2L4QcobyZDi.png?f=fotoalbum_large

De thermostaat is alleen op de eerste circulatiepomp aangesloten. De circulatiepomp van de vloerverwarming draait continu (en de installateur wil daar ook niet aankomen). De warmtepomp is nu ingesteld op een uitgangstemperatuur van 55 graden en is ook continu aan (staat op warmte leveren).

Het resultaat is echter dat de vloerverwarming continu blijft verwarmen. Die pomp draait altijd, en trekt gewoon water van 55 graden uit het buffervat. Het wordt nu veel te warm in de huiskamer, en omdat de thermostaat daardoor altijd uit staat, te koud in de rest van het huis aangezien die pomp niet draait.

Zelfs als ik de pomp van de vloerverwarming handmatig uit zet (door de stekker uit het stopcontact te trekken) blijft de warmtepomp regelmatig aan slaan en een hoop stroom verbruiken (zo'n 400W, gemiddeld), vermoedelijk om de kruipruimte te verwarmen of zo.

Nu mijn vraag:

Is het verstandig om dit op te lossen door de warmtepomp en de circulatiepomp van de vloerverwarming óók aan de thermostaat aan te sluiten? Op de lange termijn wil ik het beter oplossen d.m.v. zoneregeling, maar voor nu lijkt mij dit een goede oplossing om het klassieke thermostaat + CV ketel gedrag weer terug te krijgen en geen energie te verspillen op de momenten dat er niet verwarmd hoeft te worden.

Heeft dit nadelen? Is er een betere manier om dit simpel op te lossen (geen energie verbruiken wanneer er niet verwarmd hoeft te worden)?

Eigenlijk zou de installateur dit moeten oplossen natuurlijk, maar dat is al een gebed zonder end geweest en daar wil ik zo min mogelijk meer mee te maken hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Captain_Chaos36 op 11-03-2025 09:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
Excuses voor de bump; ik denk dat ik dit zelf kan uitvoeren met wat knutselwerk, maar ik wil het wel graag weten als hier onverwachte nadelen aan zitten. Kan ik circulatiepompen (beide Wilo) zomaar schakelen door de stroom te onderbreken (ik neem aan van wel aangezien dat nu het geval is voor één van de pompen)? Ik neem aan dat ik er wel voor moet zorgen dat ze af en toe even aan gaan (hoe vaak en hoe lang)? Zijn er andere dingen waar ik op moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-09 17:21
Dit kan maar volgens mij gaat dit wel enorm veel stroom kosten.
Je gaat je buffer heel warm maken, dus een lage COP om het daarna weer terug te mengen naar een lage temperatuur voor je vloerverwarming. Het lijkt mij dat je met een stooklijn wilt werken zodat je boven de 5 graden je buffer zo rond de 35-40 graden kan houden en geen 55.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-09 16:59
Gebruik de thermostaat die LG bij deze wp adviseert en deze sluit aan op de wp zelf, en nergens anders.

De radiatoren hebben kennelijk te weinig warmte afgifte... daarom die waanzinnig hoge temperatuur van 55 graden.. 8)7 ja dat gaat je (onnodig) heel veel stroom kosten: het rendement (COP) van de wp wordt slecht bij 55 graden.
Het elektrisch warmte element zal dan ook veel te vaak bij moeten springen om die 55 graden bij winters weer te halen, alweer dit gaat je ook stroom kosten.

Bij gebruik van lage temperatuur (ltv) radiatoren kun je de wp instellen op de temperatuur voor vloerverwarming, veelal doe je dat met instelling WAR of 'stooklijn' dan bepaalt de buitentemperatuur de temperatuur van het cv water, bijvoorbeeld -10 buiten/ 35 graden cv water/ én +15 buiten/ 25 graden cv water.
Gewoonlijk zijn die extra pompen, expansievat bij een wp zelfs met ltv radiatoren niet nodig.

Advies: sluit de radiatoren af, stel de wp in op WAR/ stooklijn, spaar voor LTV radiatoren en ga dan deze installatie aanpassen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
Jim423 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:26:
Het lijkt mij dat je met een stooklijn wilt werken zodat je boven de 5 graden je buffer zo rond de 35-40 graden kan houden en geen 55.
Dat is ook het plan; dit is een tijdelijke situatie nu ik nog radiatoren heb die een hoge temperatuur nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
natural colour schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:47:
Gebruik de thermostaat die LG bij deze wp adviseert en deze sluit aan op de wp zelf, en nergens anders.
Waarom niet op de circulatiepompen? Het kost toch alleen maar nodeloos stroom als die draaien terwijl er geen warmte vraag is?
De radiatoren hebben kennelijk te weinig warmte afgifte... daarom die waanzinnig hoge temperatuur van 55 graden.. 8)7 ja dat gaat je (onnodig) heel veel stroom kosten: het rendement (COP) van de wp wordt slecht bij 55 graden.
Dat weet ik, en dit is ook een tijdelijke situatie. Ik ga de radiatoren ook nog vervangen door LTV en dan kan de temperatuur omlaag.
Het elektrisch warmte element zal dan ook veel te vaak bij moeten springen om die 55 graden bij winters weer te halen, alweer dit gaat je ook stroom kosten.
Voor zover ik weet heb ik geen elektrisch element. Tot nu toe heeft de warmtepomp altijd de 55 graden kunnen halen tijdens de afgelopen winter, m.u.v. de defrosts natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
In normale situatie sluit je de pompen aan op de warmtepomp. Net als de thermostaat. En laat je de controller in je WP alles regelen.

Nu komt het over als een zooitje.

[ Voor 12% gewijzigd door Sethro op 12-03-2025 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
Sethro schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:10:
In normale situatie sluit je de pompen aan op de warmtepomp. Net als de thermostaat. En laat je de controller in je WP alles regelen.
Het is zeker een zooitje. Helaas is mijn installatie gedaan door een beunhaas, die het op de meest simplistische manier geïnstalleerd heeft. Om nu nog de circulatiepompen te laten bedienen door de warmtepomp zou veel meer werk zijn dan ze te laten bedienen door de thermostaat. Is er een reden waarom het beter is ze te laten bedienen door de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-09 16:59
In jou installatie zitten nu 3 pompen grote kans dat deze niet synchroon draaien dus elkaar tegenwerken; bijvoorbeeld dat de pomp in de wp zelf voor een 'de-frost' op 100% gaat draaien en de andere die via de thermostaat gaat op 20% draait.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zoals je het nu getekend hebt is de bypass voor de vloerverwarming een kortsluiting voor de radiatoren. Ik hoop dat daar nog een thermostaatkraan oid tussen zit.
Welke wilo pompen zijn het? A-label pompen liever met een subtieler signaal aan/uit zetten, bv met een PWM ingang, maar misschien staat in zijn handleiding dat dat geen probleem is.
Pompschakelaar 2.0 - pomp uitschakelen zónder de stroom eraf

Je radiatoren hebben helemaal niet (altijd) een hoge temperatuur nodig. Daar is juist die stooklijn voor, als je die bij 0 graden op 55 laat eindigen ben je nu al met 40 graden klaar en dat stookt al 30% goedkoper.
Bovendien knapt elke radiator op van een paar fans :)

Dus stap 0 is een stooklijn, daar wordt de boel meteen zuiniger van en daar heb je als het goed is geen spullen voor nodig.
Stap 1 is zorgen dat de warmtevraag van de vloerverwarming stopt, hetzij door de pomp op enige wijze uit te schakelen hetzij door een zoneklep te bedienen (foto van de verdeler helpt).
Stap 2 en verder zijn dan het optimaliseren van de afgifte, buffervat etc.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Captain_Chaos36 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:20:
[...]

Het is zeker een zooitje. Helaas is mijn installatie gedaan door een beunhaas, die het op de meest simplistische manier geïnstalleerd heeft. Om nu nog de circulatiepompen te laten bedienen door de warmtepomp zou veel meer werk zijn dan ze te laten bedienen door de thermostaat. Is er een reden waarom het beter is ze te laten bedienen door de warmtepomp?
Ik zou daar toch voor kiezen. Je kan met stuk snoer gewoon de leidingen volgen naar de WP?
Pagina: 1