Khaelos schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:04:
ik vindt het wonderbaarlijk dat dit topic is uitgegroeid tot zo'n mooie en interessante discussie!
[...]
het hele hekelpunt is puur dat er geen maten zijn en er dus maar met een natte vinger moet worden gemeten of het kadaster inschakelen met als gevolg hoge kosten

Inderdaad interessant om dit topic te lezen.
Ik vraag me daarbij wel af of je constatering dat er 'geen maten zijn' wel klopt.
Het kadaster kan een ontzettend stugge club zijn als je met die houding erin gaat.
Recent helaas het kadaster nodig gehad, aangezien er op de kadastertekening een aantal grenzen 'verkeerd stonden'. In de werkelijkheid stonden ze ergens anders.
We konden als bewoners, toekomstige bewoners en oud-bewoners verklaren dat de werkelijke grenzen al ten minste sinds 1925 zo bestonden, toch bleef het kadaster volhouden dat hun grenzen juist waren. Die waren namelijk zo gedigitaliseerd op basis van een tekening/vodje uit 1872 (ja, 1800 zoveel...

). Zelfs het argument van ons dat er hoogstwaarschijnlijk destijds een fout gemaakt was, aangezien de familie van de oud-bewoners destijds zelf het kadaster ingeschakeld hadden en de grenzen later nooit meer gewijzigd zijn, was voor het kadaster niet voldoende.
De lijn staat hier en daarmee basta.
We hebben dus die ruim 500 euro mogen betalen voor een her-inmeting en vervolgens via de notaris een perceelsplitsing, erfdienstbaarheid en de hele rambam vast mogen laten leggen.
Wees dus gewaarschuwd

. Het kan best wel eens zo zijn dat het 'even kadastraal aan laten passen' tot allemaal gedoe gaat leiden. Ik zou er eerder voor kiezen om de grenzen te laten voor wat ze zijn, maar de overeenkomst die er nu is door een notaris te laten formaliseren in een erfdienstbaarheid. Daar moeten jij en de buurman dan een keer langs komen om te tekenen, maar dan staat het wel gewoon vast.