Gedoe om kadastrale kaart

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaelos
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-07 00:57
Goedemorgen mede-Tweakers,

Al een jaar of 12 woon ik met plezier op nummer 13 tussen nummer 11 en 15 in (logisch! :+ ) en hebben goed contact met alle buren
Wij hebben een aantal jaar geleden een bruikleen overeenkomst gemaakt met nummer 15 over een stukje grond aan het einde van mijn oprit voor de deur zoals te zien in de onderstaande afbeeldingen.
Het gaat om het rood gemaakte stukje, de gele lijn is de lijn volgens kadaster.

Nu begint de buurman (ongeveer 75 jaar oud) de laaste tijd regelmatig over dat stukje, dat heeft hij het over "als ik ga verhuizen dan moet het volgens de kaart terug" maar ook "ik ga voorlopig nergens heen ik wordt misschien wel 100"

maar waarom begin je er dan steeds over als het je blijkbaar op dit moment niet zoveel uitmaakt? :?

Deze buurman woont hier al zolang als de huizen er staan, sinds 1983, wij zijn de 3e bewoners

Ik wil de buurman eigenlijk niet afsnauwen en zeggen zo van "kerel wat zeur je nou, wees concreet"

nu heb ik contact op genomen met het Kadaster en die geven aan dat er in 1983 nog niet zo nauwkerug werd gemeten en genoteerd. |:(
En dat het 500+ euro kost om een nieuwe inmeting te laten maken.

Wat zouden jullie mij willen/kunnen adviseren over deze kwestie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PK4sgXYlfdzT42FaIMjNND56Z1s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MStFNPQLpOThsIJfQ7EVKnmx.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BL9ywMRfrYRGViwXnKExyOcEONg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ynRRDyvVVhgwfEDpz1MuHZdY.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Khaelos op 10-03-2025 09:16 ]

Z790, 4070Ti, 13600K, 32gb DDR5 6200mhz, Samsung 980pro 2TB, Scythe Mugen rev C , Corsair 4000D airflow | Seat Leon Cupra 300 ST 4DRIVE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Wat staat er in de overeenkomst qua duur ervan? Als de buurman verhuist (naar een ander of permanent adres...), komt de overeenkomst dan te vervallen? Of blijft het een soort van erfdienstbaarheid? Je kan het natuurlijk nooit 100% voorspellen, maar denk je dat nieuwe bewoners er een punt van gaan maken, of is het volkomen logisch dat het zo bestraat en gebruikt wordt?
En als je van het gezeur af wil zijn: toch even langs de notaris om het officieel over te kopen en het kadaster om het opnieuw in te meten. Zorg wel dat buurman zijn erfgenamen er in betrekt, dat je daar niet gezeur mee krijgt dat je "opa het mes op de keel gezet hebt en voor een prikkie die grond hebt ingepikt".

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Khaelos schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:14:
Ik wil de buurman eigenlijk niet afsnauwen en zeggen zo van "kerel wat zeur je nou, wees concreet"
Dan snauw je niet en vraag je het hem gewoon netjes :? :F

"Goh, buurman, je hebt 't steeds over dat stukkie, maar wat is nou precies de bedoeling? Zullen we even een bakkie koffie doen? Misschien dat we eens even moeten concretiseren wat nu, en in de toekomst, de bedoeling is. Komen we vast uit."

[ Voor 12% gewijzigd door RobIII op 10-03-2025 09:25 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12:21
Tikje bizar niet.... het blijft natuurlijk gewoon zijn grond. Hoe verzin je het om zoiets op te schijven.

Maar alles hangt natuurlijk af wat er in die overeenkomst van je staat. Dat had je zelf ook wel kunnen bedenken. En reken er maar gewoon op dat die rechte lijnen van het kadaster gewoon kloppen. Inleveren dus als je niet fatsoenlijk met je buren kan omgaan.

[ Voor 24% gewijzigd door TweakGP op 10-03-2025 09:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

500 euro is niet gratis, maar ik zou het wel weten. Laten meten, misschien heb je wel voordeel, en anders kun je concreet met de buurman om tafel om gewoon dat stukje over te kopen.
De kans is groot dat je buurman ook wel ziet aankomen dat hij een keer z'n huis uit moet en dat jij dan ruzie hebt met de volgende eigenaren, ik zou er niet meteen vanuit gaan dat het van hem uit negatief bedoeld is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:21

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

definieer eerst heel objectief wat een mogelijk probleem is en wat een oplossing zou kunnen zijn, of welke negatieve ontwikkeling zou kunnen optreden die je wil voorkomen.

Gaat het je enkel over een buurman die soms een opmerking maakt?

Wil je de indeling permanent maken?
Wil je opnieuw laten opmeten (grote kans dat de meters dan gewoon weer dat stuk van jouw oprit aan de buurman toewijzen en dan heeft hij vooral zelf een sterkere positie, vermoedelijk op jouw kosten)

Of, en dat vermoed ik eigenlijk, de huidige status quo is eigenlijk de meest gunstige situatie en je verliest vermoedelijk veel meer als die vervalt, dan dat je te winnen hebt..
Als daarvoor het enige dat je moet doen hem aan te lachen als hij die opmerking maakt en te knikken en hem bevestigen dat je ook denkt dat hij wel 100 gaat worden, lijkt me eerlijk gezegd dat de meest eenvoudige handeling met de meest positieve effecten.

[ Voor 13% gewijzigd door RM-rf op 10-03-2025 09:33 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-07 23:20
Als ik de tekening en foto's bekijken heb jij eigenlijk de hele aansluiting van de buurman op de straat in gebruik. Had ik als ik die buurman was nooit gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaelos
ho eens even.. "afsnauwen" klinkt misschien een beetje grof maar zo voelt het voor mij dan wel.

het maakt mij en ook hem niet uit of er nou over mijn stenen op zijn stenen wordt gelopen.
het kwam gewoon beter uit met straten omdat recht straten makkelijker is

[ Voor 46% gewijzigd door Khaelos op 10-03-2025 09:39 ]

Z790, 4070Ti, 13600K, 32gb DDR5 6200mhz, Samsung 980pro 2TB, Scythe Mugen rev C , Corsair 4000D airflow | Seat Leon Cupra 300 ST 4DRIVE

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:41

Roozzz

Plus ultra

Khaelos schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:38:
ho eens even.. "afsnauwen" klinkt misschien een beetje grof maar zo voelt het voor mij dan wel.

het maakt mij en ook hem niet uit of er nou over mijn stenen op zijn stenen wordt gelopen.
Dus wat is nu het probleem? Waarom voel je je gepikeerd?

Is het dat je gepensioneerde buurman af en toe behoefte heeft aan een praatje en niet zo heel veel onderwerpen heeft om zich druk over te maken? Of maken jij en hij jullie oprecht zorgen over dit stukje bestrating?

Uit je verhaal maak ik eigenlijk niets op waarom jij je 'aangevallen' voelt. Als je basisreactie is dat je hem wil afsnauwen, dan zit er ergens wel iets.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaelos
RM-rf schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:32:
[...]

definieer eerst heel objectief wat een mogelijk probleem is en wat een oplossing zou kunnen zijn, of welke negatieve ontwikkeling zou kunnen optreden die je wil voorkomen.

Gaat het je enkel over een buurman die soms een opmerking maakt?

Wil je de indeling permanent maken?
Wil je opnieuw laten opmeten (grote kans dat de meters dan gewoon weer dat stuk van jouw oprit aan de buurman toewijzen en dan heeft hij vooral zelf een sterkere positie, vermoedelijk op jouw kosten)

Of, en dat vermoed ik eigenlijk, de huidige status quo is eigenlijk de meest gunstige situatie en je verliest vermoedelijk veel meer als die vervalt, dan dat je te winnen hebt..
Als daarvoor het enige dat je moet doen hem aan te lachen als hij die opmerking maakt en te knikken en hem bevestigen dat je ook denkt dat hij wel 100 gaat worden, lijkt me eerlijk gezegd dat de meest eenvoudige handeling met de meest positieve effecten.
mij gaat het er vooral om dat hij er steeds over begint en dan in woroden uitdrukt dat het hem voorlopig nog niet uit maakt maar pas als hij zou gaan verhuizen.
ik heb al gezegd, als jij gaat verhuizen dat kijken we er nog eens naar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:18
Denk dat je buurman het alvast goed geregeld wil hebben voor zijn laatste adem. ( of dat nu over 1 maand is of over 25 jaar )

Zodat zijn erfgenamen hier niks in hoeven te regelen.

Ofwel praat met je buurman er over. Meet het samen op en zet het recht.

Als je buurman het kadaster erbij wil, kan je ook gewoon aangeven geen probleem maar dan wel de kosten door 2 splitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-07 23:20
Wat staat er nou in de overeenkomst?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:48
Dat geldt ook voor de buurman natuurlijk. Die nu schreef moet bestraten..

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaelos
er staat in de overeenkomst dat ik dat stukje grond mag gebruiken tot nader order.
ik zit nu op het werk en heb die overeenkomst niet bij de hand, maar zou dat nog eens goed moeten bekijken.

blijkbaar klink is als een gepikeerde ouwe azijnzeiker.. :X

maar goed daarom kwam ik ook hier om advies te vragen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Khaelos schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:43:
[...]

mij gaat het er vooral om dat hij er steeds over begint en dan in woroden uitdrukt dat het hem voorlopig nog niet uit maakt maar pas als hij zou gaan verhuizen.
ik heb al gezegd, als jij gaat verhuizen dat kijken we er nog eens naar.
En wat is dan verder het probleem ?
Dat klopt toch inderdaad gewoon.... hooguit heel lichtelijk irritant als hij voortdurend hetzelfde zegt, maar dat doen sommige personen wel vaker, zeker in ouderdom kan dat een neiging zijn

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:54
Om deze reden heb ik direct bij aankoop van ons huis dit stukje grond - in gebruik door vorige eigenaar - aangekocht. Wij dachten, wat als we nieuwe buren krijgen en zij willen dit meteen terug. Ok regelen dus die handel dachten wij. Wij hadden toen wel als voordeel dat we de aankoopmakelaar dit mooi konden laten oplossen.

Qua grootte was het exact zo groot, bij ons ging het wel om een achterom poortje, dus qua gebruik zouden we het meteen merken als het terug gevorderd zo worden. Aan de andere kant, als jij niet meer over die hoek kan rijden wordt het ook een stuk lastiger inparkeren.

[ Voor 30% gewijzigd door pennywiser op 10-03-2025 09:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:10

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Je kan ook je buurman aanbieden om het hoekje over te nemen, dan moet je alsnog kadaster in schakelen, maar dan is het wel opgelost.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Khaelos schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:47:

Helemaal niet, mijn advies zou wel zijn, probeer het aan te kopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TweakGP
Khaelos schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:47:
Je voelt het zo en schrijft het ook nog op...... dan is het meer dan "klinkt als"....

Wat mij betreft is je post een schoolvoorbeeld waarom je gewoon strak de kadastrale lijnen moet volgen en dit soort overeenkomsten helemaal niet moet sluiten. Mensen zoals jij (ja lekker generaliserend op basis van 1 zinnetje...) denken gelijk dat ze ergens recht op hebben.

Gezien je overeenkomst tekst is het trouwens iets waar je helemaal niets aan hebt, en heeft je buurman dus gewoon gelijk dat de volgende koper je er zeer waarschijnlijk gelijk op aanspreekt.

Dus of flink betalen voor een goede vastlegging of verder niet lelijk doen tegen oude mensen.

[ Voor 6% gewijzigd door TweakGP op 10-03-2025 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:30
Ik snap niet zo goed waarom je het kadaster erbij zou willen halen. Er is (als ik de startpost goed begrijp) toch geen discussie over waar de grens loopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khaelos
Qoine schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:54:
Ik snap niet zo goed waarom je het kadaster erbij zou willen halen. Er is (als ik de startpost goed begrijp) toch geen discussie over waar de grens loopt?
dat is dus het probleem, we hebben geen maten..
dat stukje wat grenst aan de hoofdweg kan 30cm 50cm 80cm 120cm zijn
je zou dit wellicht kunnen bereken aan de hand van de hele breedte van mijn huis en dat procentueel bereken of iets dergelijk?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:25
Ik vermoed dat de buurman bezig is met losse eindjes. In mijn ervaring doen oudere mensen dat met meer dingen. Allereerst wordt (vaak) de belevingswereld kleiner, dus veel problemen worden als veel groter ervaren dan eerst (perspectief wordt ook kleiner). Dat levert onrust op.

Dit wordt een (klein) gedoetje als het huis wordt verkocht. Wat nou als iemand daar ook zn auto wilt parkeren en effectief dus gebruik wilt maken van hetzelfde stukje? Dat het zijn grond is, maar jouw oprit daarover ligt qua tegels? Kan net een lastig puntje worden. Aannemelijk van niet, maar het is wel een los eindje en die creëren onrustigheid.

Suggesties:
- Betaal die 500eu en ben van het gedoe af. Dan is het permanent van jou en dan kan niemand je iets maken (geen gezeik/risico voor jouw kant is ook waardevol!)
- Bovenstaande, maar stel een 50/50 voor de kosten. Beide betalen dan voor peace of mind.
- Laat het een klein beetje herstraten: Nu loopt jouw pad recht over de zijne, als een opsluitband neerligt op 50/50 gebied hebben jullie beide een gek puntje, maar dat is het gevolg van hoe de huizen staan. In de toekomst zal een nieuwe bewoner daar niets van vinden en het hint ook op "we delen dat puntje voor gemak"
- Doe niets, vertel de buurman dat je het afstemt met nieuwe bewoners en dat hij daar geen verantwoordelijkheid draagt

[ Voor 5% gewijzigd door Martijn.C.V op 11-03-2025 09:01 ]

Complimentje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:39

P_Tingen

omdat het KAN

Als de buurman er weer over begint, misschien eens doorvragen wat hij nou eigenlijk wil. Ik ben met je eens dat je wel eens kriegel kan worden van mensen die steeds een mogelijk probleem aankaarten maar dan niet willen doorpakken. Dit soort dingen kun je maar beter goed geregeld hebben. Als buurman verhuist en er komt iemand die er een plantenbak of weet ik wat wil hebben, dan heb je wellicht geen poot om op te staan. Je bent alleen wel afhankelijk van wat buurman wil, dus als hij niet wil verkopen gaat het feest niet door. En dat geld, tja, €500 kun je leukere dingen voor doen, maar het alternatief is veel erger. Ons schuurtje stond ooit voor 30cm op gemeentegrond. De keuze was duidelijk: grond kopen á €275 of schuurtje verplaatsen. Nou, voor dat geld ga ik geen ellende op mijn hals halen en dat zou ik jou ook willen adviseren.

En aan een aantal hier zou ik willen adviseren om hun eigen bijdrage nog eens kritisch te lezen. Is het echt nodig TS zo aan te vallen of ben ik nou echt zo'n snowflake?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
In dit geval zou ik instemmen met z'n redenering want zo op het eerste gezicht heeft hij m.i. een punt.
Waarschijnlijk is dan al het hele verhaal opgelost, want hij gaat vast niet zelf z'n stoepje opnieuw doen.

Zo had ik een oude achterbuurman die kwam klagen over mijn boompjes vlakbij de erfgrens. Hij had een punt en dat gaf ik toe. 1 jaar later was hij gestorven, en z'n vrouw hoor ik er nooit over (goed contact mee).
P_Tingen schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:11:
En aan een aantal hier zou ik willen adviseren om hun eigen bijdrage nog eens kritisch te lezen. Is het echt nodig TS zo aan te vallen of ben ik nou echt zo'n snowflake?
standaard in dit soort topics waar iedereen een mening heeft ;)
Daarom maak ik zelf ook geen topics meer aan, of het moet echt iets speciaals zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door Cheesy op 10-03-2025 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:45
Vervelend.

Feit is de tekening van het kadaster en de bruikleen overeenkomst.

Ik zou het gesprek aan gaan met de buurman wat hij graag zou willen. Misschien wil hij gewoon gemoedsrust. Je kan ervoor kiezen samen een meting te doen van beide kavels. Dan staat het in ieder geval helder op papier. Je hebt dan een rechtsgeldige tekening en een bruikleen overeenkomst.

Als ik de buurman was zou ik de bruikleen overeenkomst wel binnen bepaalde termijn telkens opnieuw laten tekenen om verjaring tegen te gaan. Ook is verkopen niet slim van hem, dan heeft hij helemaal of bijna geen pad meer. Hij kan natuurlijk wel eeuwigdurend overpad vragen en verkopen als hij echt geld nodig heeft, maar ja de afhandeling is waarschijnlijk een heel groot percentage van de prijs van de grond.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online

Dat kleine stukje terug geven heeft die man rust in zijn kont en jij ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:53

Patriot

Fulltime #whatpulsert

TweakGP schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:52:
[...]

Je voelt het zo en schrijft het ook nog op...... dan is het meer dan "klinkt als"....

Wat mij betreft is je post een schoolvoorbeeld waarom je gewoon strak de kadastrale lijnen moet volgen en dit soort overeenkomsten helemaal niet moet sluiten. Mensen zoals jij (ja lekker generaliserend op basis van 1 zinnetje...) denken gelijk dat ze ergens recht op hebben.

Gezien je overeenkomst tekst is het trouwens iets waar je helemaal niets aan hebt, en heeft je buurman dus gewoon gelijk dat de volgende koper je er zeer waarschijnlijk gelijk op aanspreekt.

Dus of flink betalen voor een goede vastlegging of verder niet lelijk doen tegen oude mensen.
Volgens mij leg je het nu ook wel op de slechtste manier uit hoor. Zoals ik 't begrijp vind TS het allemaal wel prima, maar begint de buurman er toch steeds over zonder dat 'ie echt zegt waar hij heen wil. Een beetje alsof je bank je elke maand even opbelt om het over je hypotheekschuld te hebben zonder echt wat te zeggen: "Er zijn al afspraken, er verandert niets, waarom bel je dan!?"

Als ik de tekening uit de openingspost zo bekijk dan heeft die buurman wel een heel ielig stukje grond aan de voorkant trouwens :+ Ik denk ook dat het voor TS niet echt per se een enorm probleem is als hij het puntje weer kwijtraakt, want het lijkt erop dat er voldoende ruimte is aan de linkerkant van TS z'n pad.

@Khaelos je vraagt om advies, maar weet je zelf wat je wil? Zou je het stukje grond überhaupt willen kopen? Of wil je dat alleen als je teveel kwijt zou raken als (even het "zwartste" scenario schetsende) de opvolger van je buurman de grond terugneemt en er een hek op zet? Of geloof je het wel, en zie je het eigenlijk niet als een probleem als welke buurman dan ook het stukje grond terugneemt?

Hoe dan ook, als je gewoon wil weten om hoeveel het gaat dan zit er niet zo heel veel anders op dan om die 500 euro te slikken. Je kunt zelf aan de gang gaan door relatieve maten te vergelijken, maar dat is vrij onnauwkeurig. Ik denk niet dat je daar heel veel aan hebt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik denk dat buurman jou vooral wil voorbereiden op eventuele nieuwe bewoners die "hun grond" terug willen en de bruikleen overeenkomst beëindigen. Precies zoals vooraf afgesproken.

Als jij dus belang heb bij dat stukje grond, zou ik poeslief eens met de buurman gaan praten over een oplossing. Een andere overeenkomst (bv erfdienstbaarheid), of verkoop van dat stukje grond ($$$$).

De buurman geeft je alleen maar een hint, maar als je er niks mee doet deal je lekker met de volgende eigenaren. Niet zijn probleem ;)

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:29
RobIII schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:24:
[...]

Dan snauw je niet en vraag je het hem gewoon netjes :? :F

"Goh, buurman, je hebt 't steeds over dat stukkie, maar wat is nou precies de bedoeling? Zullen we even een bakkie koffie doen? Misschien dat we eens even moeten concretiseren wat nu, en in de toekomst, de bedoeling is. Komen we vast uit."
Klinkt inderdaad dat de beste man bevestiging zoekt over dat stukje grond. En dat het bij hem veel betekent is zijn goed recht, al is dat voor jou vervelend en wellicht een beetje gezocht. Op die leeftijd heb je alleen weinig meer aan je hoofd en je hoofd gaat gewoon op zoek naar dingen om aan je hoofd te hebben dus nu is het dat stukje grond.

Wat dus belangrijk kan zijn is dat je hem gerust stelt: wat er ook gebeurt, we hebben er afspraken over gemaakt en ik zal zorgen dat dit met eventuele toekomstige bewoners besproken wordt zodat het geen probleem is voor zijn nabestaanden.

Want: waarom kan het hem schelen wat ermee gebeurt als hij er niet meer is? Niets, het zal hem dan gaan om de nabestaanden. Of, de waarde van het huis als hij naar een verzorgingshuis gaat.

Dus net als hierboven is een 'je geeft een aantal keer aan zorgen te hebben over het stukje grond wat ik in bruikleen heb, is het anders een idee als we dat nog eens bespreken zodat ik beter begrijp welke zorgen je hebt en hoe ik dat kan wegnemen?' Of iets in die geest.

Enfin - klinkt als een oplosbare zorg voor een oude man :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 18:56
Misschien heeft de buurman half wat opgevangen over verjaring, en probeert hij dit zo te voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-07 22:32
Waarom zou de buurman dat stukje willen afstaan en daarmee zijn toegang tot de voordeur. Als in de gewenste situatie beide buren besluiten een schutting te plaatsen heeft de buurman enkel nog een patio over.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Khaelos
NiGeLaToR schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:21:
[...]

Klinkt inderdaad dat de beste man bevestiging zoekt over dat stukje grond. En dat het bij hem veel betekent is zijn goed recht, al is dat voor jou vervelend en wellicht een beetje gezocht. Op die leeftijd heb je alleen weinig meer aan je hoofd en je hoofd gaat gewoon op zoek naar dingen om aan je hoofd te hebben dus nu is het dat stukje grond.

Wat dus belangrijk kan zijn is dat je hem gerust stelt: wat er ook gebeurt, we hebben er afspraken over gemaakt en ik zal zorgen dat dit met eventuele toekomstige bewoners besproken wordt zodat het geen probleem is voor zijn nabestaanden.

Want: waarom kan het hem schelen wat ermee gebeurt als hij er niet meer is? Niets, het zal hem dan gaan om de nabestaanden. Of, de waarde van het huis als hij naar een verzorgingshuis gaat.

Dus net als hierboven is een 'je geeft een aantal keer aan zorgen te hebben over het stukje grond wat ik in bruikleen heb, is het anders een idee als we dat nog eens bespreken zodat ik beter begrijp welke zorgen je hebt en hoe ik dat kan wegnemen?' Of iets in die geest.

bedankt voor jouw en alle nadere reacties, ik had niet verwacht dat het zo'n shitstorm zou opleveren.
Al moet ik ook zeggen dat afsnauwen wellicht niet helemaal de juiste woordkeuze is geweest :+
Ik zal binnenkort eens even die overeenkomst opduiken en daarna een bakkie doen met de buurman en vragen wat hij nou precies wil.

Dit had ik ook zelf kunnen bedenken maar ik zit/zat blijkbaar in een soort tunnelvisie |:(

nogmaals bedankt voor jullie tijd en moeite! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:36

RayNbow

Kirika <3

Khaelos schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:06:
[...]

dat is dus het probleem, we hebben geen maten..
Dat klopt. Die staan op een of meer veldwerken. (Daarop staat ook de aanwijs.) De kadastrale kaart is slechts een situatieschets van waar percelen ongeveer liggen.
dat stukje wat grenst aan de hoofdweg kan 30cm 50cm 80cm 120cm zijn
je zou dit wellicht kunnen bereken aan de hand van de hele breedte van mijn huis en dat procentueel bereken of iets dergelijk?
Je hebt nu geen enkele informatie hoe de grens ooit is aangewezen. Zonder die informatie kun je de grens ook niet reconstrueren.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:53
Ik wil niet vervelend doen maar hangt jouw zonnescherm nu over zijn grond heen?
Wat vindt hij hiervan?

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:10
500 euro betalen, regelen bij het kadaster en klaar.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:23

Standeman

Prutser 1e klasse

Het is al eerder vernoemd, maar hou ook rekening met de leeftijd van de beste man. Inmiddels heb ik wat geriatrische ervaring met mijn moeder van 76 en mijn schoonouders van dik in de 80 (waarbij 1 daadwerkelijk dementerend is).
In elk gesprek zit veel herhaling, niet al te veel omhanden, lichamelijk flinke achteruitgang, zorgen over hoe ze de boel achterlaten, etc, etc. Daarbij moet ik wel duidelijk zeggen dat de leeftijd ansich niet zo veel zegt over hoe iemand mentaal is. Het kan natuurlijk nog een hele vitale man zijn die goed bij de pinken is of er kan al sprake zijn van beginnende dementie en alles daar tussen in.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:17
Er zullen hoe dan ook afspraken gemaakt moeten worden over dat stukje.
Nu heb jullie een overeenkomst met daarin gebruik recht maar als je het koopt zal hij recht van overpad willen.
Hoe komt hij anders in z'n tuin?
Ik zou het opnieuw laten inmeten door het kadaster zodat je in ieder geval weet waarover je precies met elkaar praat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
P_Tingen schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:11:
De keuze was duidelijk: grond kopen á €275 of schuurtje verplaatsen. Nou, voor dat geld ga ik geen ellende op mijn hals halen en dat zou ik jou ook willen adviseren.
In de praktijk is het alleen 275 om de grond te kopen en nog eens 1.000 om het bij de notaris en het kadaster vast te laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaelos
TweakGP schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:52:
[...]

In de praktijk is het alleen 275 om de grond te kopen en nog eens 1.000 om het bij de notaris en het kadaster vast te laten leggen.
klopt, die 500 euro is alleen het inmeten en dan komen en nog andere kosten bij dus zal snel oplopen naar 1000 euro inderdaad.
iemand zei ook "wat nou als hij zijn auto daar wil parkeren" nou ik je wel vertellen dat dat sowieso niet gaat passen op die pizzapunt :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
Khaelos schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:55:
[...]

klopt, die 500 euro is alleen het inmeten en dan komen en nog andere kosten bij dus zal snel oplopen naar 1000 euro inderdaad.
iemand zei ook "wat nou als hij zijn auto daar wil parkeren" nou ik je wel vertellen dat dat sowieso niet gaat passen op die pizzapunt :D
Nee maar zijn linkerachterwiel dus wel en dan kan jij er niet meer in. Ga het gewoon aanschaffen of krijg mogelijk gedoe in de toekomst met nieuwe buren die ook hun (2e) auto op de oprit willen hebben staan. Je krijgt spijt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:14
"Tot nader order" is dus "vrijblijvend" en geeft je geen enkel recht van overpad, noch kans op verjaring want het staat heel vrijblijvend beschreven.

Omdat je buurman in een hoek lijkt te wonen heeft hij waarschijnlijk een flink belang bij dat stukje grond, hij zal het dus niet zomaar willen verkopen. De vraag is: Heb jij een zware beperking als het stukje grond terug gaat naar de buurman? En wat zou je er voor over hebben (financieel, sociaal zoals ruzie) om het stukje in handen te krijgen?

Ga op de koffie bij de buurman. Jij bent de 3e bewoner, hij nog van de 1e lichting. Hoe is het in het verleden gegegaan, wat was de reden voor (de vage) overeenkomst: buurman, jij die je ongemakkelijk voelde, ...., Kunnen jullie samen iets als erfdienstbaarheid beschrijven?

Als je er samen uit kunt komen laat het dan notarieel als erfdienstbaarheid vastleggen. Als ik buurman zou zijn zou ik niet zomaar verkopen omdat zijn perceel daarmee minder aansluiting krijgt op de straat. Verzin dus een win-win.

Kadaster kun je inschakelen, dan krijg je "iets" tot op de centimeter - maar wat is de zin als er geen koop achteraan komt? Jij weet al dat je een stukje van buuman's grond gebruikt. Beschriijf iets als: Erfdienstbaarheid voor gebruik van het stukje grond voor overpad, haaks op de huidige scheidingsmuur, tot aan de openbare weg.

Of wil je er ook op gaan parkeren? Dan verliest buurman alsnog zijn bredere aansluiting..... Ga praten en zie waar je samen kunt uitkomen. Bedenk ook of buurman werkelijk iets wil doen voor de volgende bewoners van zijn huis, danwel of hij bij leven jou nog wil/kan matsen. Bij kopen altijd kadaster laten komen en kopen tegen de prijs van bouwgrond - zorg dat hij er ook iest aan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteZ
  • Laatst online: 11:06
Bedenk goed dat je niet "even" naar de notaris kan. je hypotheekverstrekker en die van de buurman moeten ook akkoord gaan. Ik spreek uit ervaring, zo te zien is het een puntje straatwerk. dus maak een keus of het echt heel belangrijk voor je is of je dat puntje zelf hebt , of dat het straatwerk van de buurman is. regel het lekker onderling is de beste oplossing.

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:35

AvK

Ready Set Go

Even een opmerking over de ligging van de bestrating bij TS. Die is recht doorgetrokken. Tijdens de bouw van de wijk zullen er toch bestrating tekeningen zijn geweest? Kan me niet voorstellen dat het op puur gemak zo aangelegd is. Dus wellicht toch een exacte meting doen? Ook voor de toekomst wanneer TS nieuwe buren krijgt.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
O, en over die metingen: ook in 1983 wist het kadaster duvels goed hoe er gemeten moest worden..... Uit een nieuwe meting zou ik niet substantieel hoop putten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

gielie schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:37:
Ik wil niet vervelend doen maar hangt jouw zonnescherm nu over zijn grond heen?
Wat vindt hij hiervan?
Denk het niet. De grens ligt tussen die 2 raampjes. De gele driehoek is iets grof getekend.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

De topictitel "gedoe" suggereert al dat de TS er niet verstandig in zit, en beter even kan hergroeperen. Hij is de zwakke partij hier die gunsten nodig heeft.

Het is niet jouw grond! Dus regel het goed of accepteer dat je niets te eisen hebt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
Er is een reden waarom de buurman dat 'puntje' heeft: anders zou hij formeel recht van overpad moeten vragen aan één van beide buren om z'n huis achterom te verlaten.

De huidige oplossing is voor alle betrokkenen het beste: buurman kan over eigen grond z'n tuin uit en TS kan gewoon parkeren.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaelos
op de man

[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 10-03-2025 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07 18:46
Is er in Nederland niet iets van "recht van overpad"; dat bestaat in BE en zou in deze betekenen dat als je X jaar (10 dacht ik) van een dergelijke doorgang gebruik maakt, dat dit dan een recht wordt.
In deze lijkt de voornaamste zorg dat zowel TS als de buurman kunnen blijven passeren; dat is iets waar beide partijen ook voordeel bij hebben.
Is buurman niet tevreden dat jij het "onderhoud" van dat driehoekje doet? Ik zie eigenlijk het probleem niet echt, even met de buurman een gesprekje voeren (en als het zo ver zou komen, even babbelen met de nieuwe eigenaars).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:05
De beste man kan zijn voordeur niet eens bereiken als jij dat stukje grond overneemt. Hij heeft er geen belang bij het aan je te verkopen. Jij kun daarentegen je auto niet fatsoenlijk daar neerzetten als hij het stukje terugwil. Jouw belang is groter dan dat van hem. Als hij zijn stukje terug heeft heeft hij geen probleem.
Het is in jouw voordeel om goede afspraken te maken. Verkopen lijkt me lastig, hij heeft dan dus kadastraal gezien geen bereik van zijn voordeur. Hij moet dan via de tuin van zijn andere buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-07 08:56
Volgens mij kun je bij het kadaster tekeningen (veldwerken) opvragen, waar de maten van de laatste meting op staan. Wij hebben ze in ieder geval wel van ons eigen perceel. Dan kun je het zelf nameten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTWg6hiGhXOH4yAfpwMGlo7UWjk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DFniUq3LZHxgozYlmyHBG6Cu.png?f=user_large

Houd er ernstig rekening mee dat meetingen van het kadaster ook vaud kunnen zijn......

[ Voor 3% gewijzigd door Rieverst op 10-03-2025 12:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Khaelos
naftebakje schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:26:
Is er in Nederland niet iets van "recht van overpad"; dat bestaat in BE en zou in deze betekenen dat als je X jaar (10 dacht ik) van een dergelijke doorgang gebruik maakt, dat dit dan een recht wordt.
In deze lijkt de voornaamste zorg dat zowel TS als de buurman kunnen blijven passeren; dat is iets waar beide partijen ook voordeel bij hebben.
Is buurman niet tevreden dat jij het "onderhoud" van dat driehoekje doet? Ik zie eigenlijk het probleem niet echt, even met de buurman een gesprekje voeren (en als het zo ver zou komen, even babbelen met de nieuwe eigenaars).
dat klopt https://www.kadaster.nl/s...%20een%20ander%20verlenen.
maar heeft er in dit geval niks mee te maken

Ik zal bij de buurman gaan uitvragen wat hij nu precies wil en aan de hand daarvan alleen of samen stappen ondernemen om dit "probleem" uit de wereld tehelpen :)

ik heb onderstaande links van de webstie van het kadaster geplukt
https://www.kadaster.nl/situaties/grenzen/grens-zelf-opmeten
https://algoritmes.overhe...331472#algemeneInformatie
https://www.kadaster.nl/producten/grenzen/veldwerk
https://www.kadaster.nl/situaties/grenzen/erfgrens-bepalen
https://www.kadaster.nl/k...ng-op-de-kadastrale-kaart

wellicht heeft een ander hier in de toekomst ook iets aan

[ Voor 18% gewijzigd door Khaelos op 10-03-2025 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Rieverst schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:32:
Volgens mij kun je bij het kadaster tekeningen (veldwerken) opvragen, waar de maten van de laatste meting op staan. Wij hebben ze in ieder geval wel van ons eigen perceel. Dan kun je het zelf nameten.
[Afbeelding]

Houd er ernstig rekening mee dat meetingen van het kadaster ook vaud kunnen zijn......
Er kunnen uiteraard fouten op een veldwerk staan, maar normaal gesproken zul je zien dat er sprake is van overtalligheid. Met die extra metingen kun je andere metingen controleren.
Khaelos schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:48:
ik heb onderstaande links van de webstie van het kadaster geplukt
[...]
https://algoritmes.overhe...331472#algemeneInformatie
KKN? Dat gaat nog wel een tijdje duren. Er moeten zo'n 5 miljoen veldwerken worden gevectoriseerd en aan elkaar worden gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 29-07 20:08
NiGeLaToR schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:21:
[...]

Misschien heeft die "oude man" in zijn leven al zoveel shit voorbij zien komen dat hij nieuwe shit ook ziet aankomen.
Ben je nog jong, dan kan je dat gewoon negeren; je komt er nog wel achter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-07 15:23
Waarom zou je het niet net zo doen als de buurman op nummer 5? Jij hebt dat stukje toch helemaal niet nodig? Alleen om makkelijk recht te bestraten, maar dat gemak valt in het niet bij de 'last' van de buurman, of zijn opvolger, om niet bij zijn eigen voordeur te kunnen, als het stukje zou worden overgedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
De meting van het kadaster ziet er prima uit. De grens is gewoon de voortzetting in de richting van de bouwmuren. Niks vreemd aan.
Wat echter wel erg vreemd is: de vorm van kavel #15. Dat heeft zo goed als geen verbinding met de openbare weg. Wij (in mijn werkzame leven) zouden dat nooit zo hebben gedaan. Die hoek had als extra tuin verdeeld moeten worden. Maar ja, maximale grondwaarde en maximale winst waren weer belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
BBBvB schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:16:
De meting van het kadaster ziet er prima uit. De grens is gewoon de voortzetting in de richting van de bouwmuren. Niks vreemd aan.
Dat sowieso, en kan daarom vrij makkelijk met de hand uitgemeten worden. Voorkomt weer kosten :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oaNdmhR_MfnPJQO_o8NjhXtJAk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XlhCC3ygaidOyG7HKJ7xb2rb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaelos
Cheesy schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:34:
[...]

Dat sowieso, en kan daarom vrij makkelijk met de hand uitgemeten worden. Voorkomt weer kosten :)

[Afbeelding]
wat zijn de getallen bij de lijnen die je er bij hebt gezet? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Khaelos schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:47:
[...]

wat zijn de getallen bij de lijnen die je er bij hebt gezet? :?
Als ik het zo bekijk lijken het de lengtes van de lijnen in millimeters te zijn...

...ware het niet dat je aan die maten geen rechten kunt ontlenen gezien de lijnen in de kadastrale kaart puur illustratief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-07 15:23
BBBvB schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:16:
Wat echter wel erg vreemd is: de vorm van kavel #15. Dat heeft zo goed als geen verbinding met de openbare weg. Wij (in mijn werkzame leven) zouden dat nooit zo hebben gedaan. Die hoek had als extra tuin verdeeld moeten worden. Maar ja, maximale grondwaarde en maximale winst waren weer belangrijker.
Maar ook huisnummer 15 heeft hier de voordeur zitten en een toegang tot de straat is toch wel handig. En aan de achterkant heeft dit huis wel een lekker grote tuin, in vergelijking met de buren.

Of pleit je er voor om dit hele huis weg te laten en de grond te verdelen over de twee buren?

Het geheel is het gevolg van krappe jaren tachtig-bouw. Met erfjes en kronkelende straten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-07 10:19
RayNbow schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:05:
[...]

Als ik het zo bekijk lijken het de lengtes van de lijnen in millimeters te zijn...

...ware het niet dat je aan die maten geen rechten kunt ontlenen gezien de lijnen in de kadastrale kaart puur illustratief zijn.
Kaarten werden oorspronkelijk getekend in schaal 1:2000 met een pendikte van 0,35 mm, dus 70 cm marge
Daarom zijn de veldschetsen van belang waar de maten op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-07 16:38
Maak je niet druk, je buurman heeft gewoon een nostalgische bui en vraagt zich af hoe lang
hij daar nog in goede gezondheid kan blijven wonen.

Heeft niks te maken met die anderhalve stoeptegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:24
offtopic

[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 10-03-2025 15:46 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:06

M14

Volgens mij gaat het verkrijgen van recht van overpad door verjaring niet meer op omdat er al een gebruiksovereenkomst is: Er is iemand die de grond bezig en toegang verleent.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:33
Snap het hele punt eigenlijk niet. Op basis van de foto van ts heeft zowel 15 als 13 baat erbij om het zo te doen. Wat wil 15 doen dan ? Bloemen perk er neer zetten ? Dan komt ie zelf ook niet (mits ie nog rijd) met de auto op zijn pad.

Ik zou even een borreltje doen met de buurman en het er over hebben om het gewoon zo te laten. Je zegt zelf dat je een goede relatie met de buren hebt dan moet dat toch kunnen ?.

Volgensmij zie je gewoon beren op de weg die er niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Jan-man schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:47:
Snap het hele punt eigenlijk niet. Op basis van de foto van ts heeft zowel 15 als 13 baat erbij om het zo te doen. Wat wil 15 doen dan ? Bloemen perk er neer zetten ? Dan komt ie zelf ook niet (mits ie nog rijd) met de auto op zijn pad.
Wellicht een gegarandeerde vrije toegang tot de voordeur/ brievenbus? Nummer 15 is geblurd in de OP maar ik neem aan dat hier ook de voordeur zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Belangrijk om te weten is dat een overeenkomst tussen huis- of grondeigenaren niet overgaat op een nieuwe eigenaar van het huis of de grond. Ook niet als die overeenkomst netjes op papier staat. Je sluit de overeenkomst namelijk met een persoon, en de nieuwe eigenaar is niet diezelfde persoon. De overeenkomst vervalt van rechtswege als de eigenaar zijn huis of grond verkoopt. Een bepaling in de overeenkomst dat die overeenkomst eeuwig van toepassing blijft, of overgaat op toekomstige eigenaren, is niet rechtsgeldig.

Daarom is het advies altijd: heb je afspraken over overpad, of zoals in jouw geval een stuk grond in bruikleen, en is dat nog niet verjaard? Laat het dan bij de notaris vastleggen. Dan is de nieuwe eigenaar namelijk wél gebonden aan de afspraak, omdat het in de koopakte terecht komt. Dat recht hoort dan namelijk bij het stuk grond of de woning, en staat los van wie eigenaar van die grond of woning is.

Verjaring speelt pas als de situatie (aantoonbaar, dus met bewijs of getuigenissen) al 20 jaar of langer bestaat op de dag dat het geschil ontstaat. Wat je buurman nu doet, kan juridisch gezien als "stuiten" worden beschouwd, waarmee de verjaring niet meer van toepassing is (dat was hij al niet, want je woont er pas 12 jaar, maar dat terzijde).

TL;DR:

Ga met je buurman om tafel, en schakel het kadaster in voor een nauwkeurige meting. Ga met de nieuwe tekening en je buurman naar de notaris en laat een en ander daar vastleggen.

Een alternatief is dat je de grond koopt van je buurman, maar ook daarvoor is een "verse" kadastrale tekening en een bezoek aan de notaris nodig.

In beide gevallen ben jij van het gezeur af, en als jij je woning verkoopt, dan hebben de kopers van jouw grond ook het recht op de bruikleen dan wel de grond in eigendom.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mr.Millenarian
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-07 16:45
In plaats van de grond aankopen, perceel opnieuw laten inmeten etc, kan je ook een erfdienstbaarheid laten vestigen bij de notaris. Dan maak je van het persoonlijk recht dat je nu hebt (dat alleen tussen jou en de buurman geldt) een zakelijk recht dat ook jegens de rechtsopvolger van de buurman geldt. En ook voor jouw rechtsopvolgers. Kost maar 1 notariële akte, je hoeft geen grens te laten reconstrueren en als de woning van de buurman ooit in de verkoop gaat weten de nieuwe bewoners er ook alvast van, want staat ingeschreven in de openbare registers.
Als de oppervlakte "aan partijen genoegzaam bekend" of "zoals schetsmatig aangegeven op bijgevoegde tekening" hoeft het niet opnieuw uitgemeten. Want de buurman blijft eigenaar van de grond, alleen jij hebt het recht om het te gebruiken. Desnoods spreek je een retributie van x euro per kalenderjaar af, dan heb je de overeenkomst helemaal verzakelijkt.

(Wijlen mijn moeder kon zich, naarmate ze ouder werd, ook heel erg druk maken om dingen die in mijn ogen futiliteiten waren. Maar zij piekerde erover en lag er echt nachten van wakker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
noppus schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:16:
[...]

Maar ook huisnummer 15 heeft hier de voordeur zitten en een toegang tot de straat is toch wel handig. En aan de achterkant heeft dit huis wel een lekker grote tuin, in vergelijking met de buren.

Of pleit je er voor om dit hele huis weg te laten en de grond te verdelen over de twee buren?

Het geheel is het gevolg van krappe jaren tachtig-bouw. Met erfjes en kronkelende straten.
Ik bedoel inderdaad dat huisnummer 15 nooit gebouwd had moeten worden.
Die voortuin met entree is toch gewoon een lachertje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Het lijkt mij dat dit puntje van nr. 15 altijd bij nr. 15 zal blijven horen anders heeft de voordeur/het perceel geen aansluiting meer aan de straat en bestaat het adres niet meer of zeg ik dan zo iets stoms?
Mocht dit wel zo mogen zal nr. 15 recht van overpad moeten krijgen zoals eerder aangehaald.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
BBBvB schreef op maandag 10 maart 2025 @ 19:48:
[...]

Ik bedoel inderdaad dat huisnummer 15 nooit gebouwd had moeten worden.
Die voortuin met entree is toch gewoon een lachertje?
Heb je die lap tuin aan de achterkant gezien? Wat moet je met meer voortuin? Niks mis met nummer 15 hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:17
...
Wij hebben een aantal jaar geleden een bruikleen overeenkomst gemaakt met nummer 15 over een stukje grond ....
Nu begint de buurman (ongeveer 75 jaar oud) de laaste tijd regelmatig over dat stukje, dat heeft hij het over "als ik ga verhuizen dan moet het volgens de kaart terug" ...
Ik ben geen jurist, maar heb ooit een paar afleveringen van de rijdende rechter gezien :)
Je zou 2 soorten afspraken kunnen maken: een persoonlijke of een erfdienstbaarheid. Een erfdienstbaarheid zou blijven gelden bij verhuizing. Maar het lijkt erop dat jullie een persoonlijke afspraak hebben gemaakt, die vervalt bij verhuizing. Daar hoeft de buurman zich geen zorgen over te maken.
Nu zou het kunnen dat de buurman bang is dat het gebruik van die grond verjaart. Dat kan alleen als er geen afspraken gemaakt zijn, maar die zijn er dus wel. Dus daar hoeft de buurman zich ook geen zorgen over te maken.
Dus wat de buurman wil gaat sowieso wel gebeuren. Hij kan rustig slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cs-tweak
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:02
Nielson schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:23:
Misschien heeft de buurman half wat opgevangen over verjaring, en probeert hij dit zo te voorkomen.
Puur uit interesse om dat even te snappen want ik ben hier niet in thuis (en keek inderdaad ook af en toe de rijdende rechter dus de term ken ik). Verjaring speelt hier dus niet? Puur vanwege die bruikleenovereenkomst? Of zou het sowieso niet spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
cs-tweak schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:50:
[...]

Puur uit interesse om dat even te snappen want ik ben hier niet in thuis (en keek inderdaad ook af en toe de rijdende rechter dus de term ken ik). Verjaring speelt hier dus niet? Puur vanwege die bruikleenovereenkomst? Of zou het sowieso niet spelen?
Verjaring kan alleen als er niets over afgesproken is. Als er toestemming is gegeven is verjaring dus geen optie meer.
Als jij een stuk van je buurmans tuin gebruikt en onderhoud en de buurman zegt er nooit wat over dan is het na x aantal jaar verjaart. Als jij met je buurman afspreekt dat je dat gebruiken mag, dan kan dat niet verjaren. Als jij dan weggaat dan is het niet voor de nieuwe eigenaar om dat ook automatisch te mogen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drharlin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-07 20:24
Martijn.C.V schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:08:
- Laat het een klein beetje herstraten: Nu loopt jouw pad recht over de zijne, als een opsluitband neerligt op 50/50 gebied hebben jullie beide een gek puntje, maar dat is het gevolg van hoe de huizen staan. In de toekomst zal een nieuwe bewoner daar niets van vinden en het hint ook op "we delen dat puntje voor gemak"
De mooiste oplossing mijn inziens, voor het zicht aanpassen. Je nieuwe buren zullen hun auto (of bakfiets) ook graag voor de deur zetten. moeten ze ook over jouw grond heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meethenoob
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-07 10:20

oplossing is simpel:

1 koop het over maar hij heeft recht van overpad om naar zijn woning gaan, ipv 500 euro kadaster

2 grote slijptol, en grens ( zichtbaar en duidelijk ) afbakenen maar stenen laten liggen ivm gemak. ( recht bestraten was makkelijker )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Meethenoob schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:51:
1 koop het over maar hij heeft recht van overpad om naar zijn woning gaan, ipv 500 euro kadaster
Koop wat over? Het hele perceel waar ook het huis van de buurman op staat?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DjoeC
Rollenspel:

Hallo, ik ben de buurman van @Khaelos . We wonen al heel gezellig een aantal jaren naast elkaar. Omdat ik niet op mijn eigen oprit kan parkeren, hebben @Khaelos en ik al een hele tijd geleden een afspraak gemaakt dat hij over het puntje van mijn oprit mag rijden. Eigenlijk gaat dat allemaal best goed.

Maar, ik wordt een jaartje ouder en wil de boel in zo goed mogelijke staat achterlaten voor mijn erfgenamen. Ik wil dus eigenlijk ook de punt die @Khaelos nu in gebruik heeft weer bij mijn huis trekken en meteen ook het straatwerk aanpassen zodat het ook optisch weer bij mijn huis past. Ja, het is een rare punt - maar je moet tegenwoordig al blij zijn met een huis, ook al heb je maar een halve meter straatrand.

Nou weet ik dat @Khaelos dat puntje graag zou willen hebben maar dan heb ik geen eigen aansluiting naar de straat meer. 8)7 8)7 Dat lijkt me nou niet erg bevorderlijk voor nieuwe kopers: U mag t huis kopen maar u hebt geen eigen uitrit want die heb ik aan de buurman verkocht zodat hij een mooie rechte inrit kon gebruiken.

Kunnen jullie me advies geven hoe ik het beste met de buurman om kan gaan zodat mijn huis niet in waarde daalt maar ik de jaren die ik nog heb toch met hem als goeie buren kan doorbrengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

DjoeC schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:53:
Rollenspel:

(..)
Maar, ik wordt een jaartje ouder en wil de boel in zo goed mogelijke staat achterlaten voor mijn erfgenamen. Ik wil dus eigenlijk ook de punt die @Khaelos nu in gebruik heeft weer bij mijn huis trekken en meteen ook het straatwerk aanpassen zodat het ook optisch weer bij mijn huis past.
Dat spreekt volgens TS buurman zelf echter altijd consequent zelf ook tegen, met zijn woorden: "ik ga voorlopig nergens heen ik wordt misschien wel 100"

In je rollenspel de aanname doen dat de buurman dat verder wel aktief wil regelen lijkt me al een twijfelachtige en mogelijk foute aanname.
Iig is zijn actie juist niet gericht op zelf wat doen, hooguit spreekt hij regelmatig met de buurman die daardoor onrustig wordt, maar zonder dat Buurman echt wat lijkt te willen ermee.

De indruk is vooral gewekt dat Buurman zelf niks wil doen, maar de bal wel bij de andere partij wil leggen;

Kennelijk succesvol, want deze heeft al contact met Kadaster opgenomen en overweegt voor 500 euro misschien wel meters langs te laten komen om het stuk opnieuw te laten opmeten... waarbij ik sterk vermoed dat Buurman zelf geen zin heeft daaraan mee te betalen.
Ik vermoed ook sowieso dat hij bij plannen over een eventuele herbestrating van dat stukje geen zin heeft mee te betalen, maar dat buurman van mening is dat TS dat zou moeten doen.

Ik zie verder geen enkele meerwaarde om het 'eigendom' te gaan veranderen, dat stukje over te kopen maakt volgens mij weinig tot niks uit... zelfs het notarieel vastkleggen van een recht van overpad zal eerder niet nodig zijn... qua gebruiksrecht zal dat nu ook bestaan al voor TS (maar verder ook niet zo'n direkte conflictgrond, de rest van die oprit is breed genoeg)..
Buurman zal natuurlijk bij zijn voordeur moeten kunen komen, maar daarom is hij nu ook eigenaar an sich.
(heel misschien dat dat zonnescherm ooit een conflictgrond kan worden als er nieuwe buren komen en de relatie daarmee heel slecht wordt ... ik kan me een aflevering van Buren van Frans Bromet herinneren dat ging over een afgoot die 5centimeter boven de oprit van de buren hing en dat die buren op elkaar losgingen daarom: maar in dat geval waren beide bewoners daar zacht gezegd niet helemaal labiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
@RM-rf "Nu begint de buurman (ongeveer 75 jaar oud) de laaste tijd regelmatig over dat stukje".

Dat suggereert echt wel dat buurman terug wil naar "origineel zijn eigendom". Ik kan me voorstellen dat een 75 jarige wel wat problemen kan hebben om daarover met een welbespraakte veertiger in gesprek te gaan en te zeggen: "Nu is het tijd dat mijn stukje grond weer bij mij gaat horen" want die ziet de weerstand van TS al komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

DjoeC schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:35:
@RM-rf "Nu begint de buurman (ongeveer 75 jaar oud) de laaste tijd regelmatig over dat stukje".

Dat suggereert echt wel dat buurman terug wil naar "origineel zijn eigendom".
Het _is_ zijn eigendom .., altijd zo gebleven. Daaraan is nu juist helemaal niks 'verandert' of zou nu moeten veranderen qua eigendomstatus. ik lees ook nergens een reden om te denken dat het gaat om de eigendomstatus van dat stukje, en dat het 'oplosbaar' zou zijn door dat stuk over te gaan kopen of erfdienstrechten als overpad te gaan indragen

verder, hij ontkent vervolgens in dezelfde zin, die daar nu weggelaten hebt, dat buurman zelf er iets aan wil doen of druk achterzet: "dat heeft hij het over "als ik ga verhuizen dan moet het volgens de kaart terug" maar ook "ik ga voorlopig nergens heen ik wordt misschien wel 100"...

Ik denk dat Buurman vooral duidelijk de bal bij een ander wil leggen op dat punt, en dan is nog maar de vraag of TS die bal ook wil aannemen (alhoewel hij dat wel lijkt te doen als hij zelf al aktie gaan ondernemen en contact opneemt met Kadaster).

Ik heb zo'n vermoeden dat het uiteindelijk draait om dat kleine stukje bestrating, dat dat verandert zou moeten worden om iig visueel duidelijk te maken dat dat stukje _niet_ tot die oprit behoort ... maar ook dat Buurman daar geen geld wil aan gaan uitgeven en het zou wil draaien dat TS dat helemaal zelf moet betalen.

[ Voor 8% gewijzigd door RM-rf op 11-03-2025 12:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Khaelos
ik vindt het wonderbaarlijk dat dit topic is uitgegroeid tot zo'n mooie en interessante discussie! :*)

verder gaat het mij inderdaad niet om het verkrijgen van het eigendom van het stukje.
Ik ben helemaal niet van plan om het over te nemen of om de buurman zijn weg tot de straat te ontzeggen in welke zin dan ook.

het hele hekelpunt is puur dat er geen maten zijn en er dus maar met een natte vinger moet worden gemeten of het kadaster inschakelen met als gevolg hoge kosten 8)7

[ Voor 65% gewijzigd door Khaelos op 11-03-2025 13:07 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Ik laat deze Bookmark nog maar even staan..... ;)

Vermaak me prima! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Khaelos schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:04:
ik vindt het wonderbaarlijk dat dit topic is uitgegroeid tot zo'n mooie en interessante discussie! :*)

verder gaat het mij inderdaad niet om het verkrijgen van het eigendom van het stukje.
Ik ben helemaal niet van plan om het over te nemen of om de buurman zijn weg tot de straat te ontzeggen in welke zin dan ook.

het hele hekelpunt is puur dat er geen maten zijn en er dus maar met een natte vinger moet worden gemeten of het kadaster inschakelen met als gevolg hoge kosten 8)7
Wacht, dus het hele punt is dat je de kosten van het kadaster niet wilt betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Voorlopig hoef je verder helemaal niets te doen, maar je buurman geeft wel aan van mening te zijn dat er _iets_ gedaan moet worden, als hij uit die woning vertrekt.

Volgens mij is het nog niet geheel duidelijk waarop die buurman dan precies doelt.. mischien doelt hij op die bestrating van je oprit, die nu doorloopt over zijn stuk.
Maar iig heeft hij niet leterlijk gezegd _wat_ hij dan precies wil, maar de indruk bestaat wel een beetje dat hij kennelijk ook iets van jou dan verwacht, daarop lijkt hij wel te suggeren.

Tevens is het de vraag of hij eventuel recht heeft dat ook door te zetten, ik heb daar zelf mn twijfels over, maar het kan nuttig zijn daarover vooraf al duidelijkheid te krijgen; zodat je niet plots geconfronteerd wordt plots een klein deel van die oprit doodleuk afgebroken te zien worden door die buurman of een erfgenaam (en vermoedelijk dan gelijk ook een burenconflict).
Als laatste is er natuurlijke de kosten, is het zo dat buurman die kosten daarvoor verder moet dragen, omdat hij ook degen is die dat kennelijk gewijzigd wil zien, of zijn daarover ook afspraken vastgelegd in de bruikleen-overeenkomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 27-07 18:59
Er kan nooit verjaring optreden als er sprake is van een afspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Het veldwerk van het kadaster is 50 euro. Als je een beetje in de meetwereld zit of "een mannetje hebt" is dat prima bruikbaar. Ik heb t ooit opgevraagd maar niet werkelijk voor meting gebruikt, was vooral voor mijn dossier omdat we aan 3 kanten sloot hebben en aan de andere kant een paar betonnen palen waarover de buren en wij het al 30 jaar eens zijn dat dat de grens is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

het hele hekelpunt is puur dat er geen maten zijn
Die zijn er wel, alleen staan die op een veldwerk. ;)
en er dus maar met een natte vinger moet worden gemeten
Het was beter geweest als er niets gemeten hoeft te worden, maar dat de erfgrens op een of andere manier zichtbaar was in het terrein. Van de naburige percelen kun je voor een aantal grenzen veronderstellen dat die in het verlengde van een muur liggen. Die knik in de grens tussen perceel 1244 en 1245 kan ik nergens aan iets in het terrein vastknopen.

Maar gezien je buurman de eerste bewoner is, dan zou je hem kunnen vragen hoe hij in de jaren '80 met zijn toenmalige de buren de grens tussen perceel 1244 en 1245 heeft aangewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Waarom zou dat moeten? Jij hoeft niets te doen toch? :?

En als je toch iets wil doen dan kun je één van de volgende twee vragen stellen de volgende keer dat de buurman er over begint zonder duidelijk te maken wat hij wil:
- Waarom vertel je mij dit?
- Wat wil je dat ik doe?

Als hij dan nog niet aangeeft wat er nu eigenlijk aan de hand is dan zou ik het lekker laten gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07 18:46
Je kan het ook bij de buurman leggen: hé buur, wat wil je dat ik doe? Als jij het kadaster laat komen om de grens netjes aan te geven, dan slijp ik de grens netjes uit op de oprit zodat we die duidelijk hebben?
Zo kost het je niks, en is het probleem mss al opgelost.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
Kan iemand die topictitel ook even fixen? Er is helemaal geen gedoe over een kadastrale kaart. Het is eigenlijk gewoon een vraag hoe je je met je buurman iets kan afspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
naftebakje schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:08:
Je kan het ook bij de buurman leggen: hé buur, wat wil je dat ik doe? Als jij het kadaster laat komen om de grens netjes aan te geven, dan slijp ik de grens netjes uit op de oprit zodat we die duidelijk hebben?
Zo kost het je niks, en is het probleem mss al opgelost.
Mag ik deze als beste antwoord bestempelen? Al die moeilijk doenerij om een paar tegels waar iedereen gewoon gebruik van kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
het hele hekelpunt is puur dat er geen maten zijn
Waaróm is dat een probleem? Wat gebeurt er als de grenzen niet kloppen?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Roenie schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:10:
[...]
Waarom zou dat moeten? Jij hoeft niets te doen toch? :?
Dit topic gaat maar door en door en het is inderdaad volkomen onduidelijk wat nu het grote probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Real schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:46:
[...]
Dit topic gaat maar door en door en het is inderdaad volkomen onduidelijk wat nu het grote probleem is.
Probleem is dat de buurman iets aangeeft over het stukje dat hij vanwege tegelwerk in gebruik heeft, en dat TS niet helemaal begrijpt wat buurman daarmee wil aangeven, maar ook niet om verduidelijking wil vragen.
Oplossing: nodig de buurman uit voor een koffie of een borreltje en vraag hem wat hem dwarszit over dat stukje. Vindt hij het vervelend dat het wordt gebruikt, maakt hij zich zorgen over toekomstig gebruik, weet hij niet meer goed hoe het gebruik is geregeld, etc etc. Antwoord kan vrij simpel zijn: de grond is van hem, jij hebt het voor het gemak mogen bestraten en mag het gebruiken zolang buurman er woont. Als toekomstige kopers van buurhuis dat niet meer willen, moet dat stukje herbestraat worden volgens de gele lijn.
Op basis van de tekening van kadaster lijkt het me niet reuze ingewikkeld samen te bedenken waar die lijn moet lopen. Kom je er niet uit, betaal je samen die 250euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Toke_gt schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:54:
[...]
TS niet helemaal begrijpt wat buurman daarmee wil aangeven, maar ook niet om verduidelijking wil vragen.
Oplossing: nodig de buurman uit voor een koffie of een borreltje en vraag hem wat hem dwarszit over dat stukje.
Maar dan moet de TS dat eerst doen en daarna een topic aanmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Real schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:09:
[...]

Maar dan moet de TS dat eerst doen en daarna een topic aanmaken.
Nee hoor, Met dit topic mag TS ons vooraf uitnodigen om mee koffie te komen drinken O-) O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:05
Het wordt pas leuk als de buurman (of erfgenaam, of volgende bewoner) een hek neerzet om zijn erf, zijn eigendom, af te bakenen, volgens de tekening van het Kadaster.
Daar gaat je parkeerplaats die officieel geen parkeerplaats is, daar kom je niet meer in. Of uit.
De man is realistisch, die doet TS dat alvast beseffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
No Hands schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:19:
[...]

Heb je die lap tuin aan de achterkant gezien? Wat moet je met meer voortuin? Niks mis met nummer 15 hoor.
Wat nummer 15 moet met meer voortuin?
Wat dacht je van een fatsoenlijke entree, dus breder dan circa 60 cm aan de weg en de mogelijkheid om je auto te parkeren? Met laadpaal.
En dat kan allemaal niet in deze situatie en dus had deze hoek anders verkaveld moeten worden.

Dan had het huidige probleem met dat lullige overpad ook nooit bestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
BBBvB schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:32:
[...]

Wat nummer 15 moet met meer voortuin?
Wat dacht je van een fatsoenlijke entree, dus breder dan circa 60 cm aan de weg en de mogelijkheid om je auto te parkeren? Met laadpaal.
En dat kan allemaal niet in deze situatie en dus had deze hoek anders verkaveld moeten worden.

Dan had het huidige probleem met dat lullige overpad ook nooit bestaan.
Die entree is uiteraard minimaal zo breed als de voordeur, anders kan er ook geen rolstoel of rollator langs. Er zijn mensen zat die of geen auto hebben of niet bedenken dat ze hun auto in hun voortuin parkeren.
Er zijn hele wijken zo in Nederland, daar wonen mensen die toch gewoon die keuze gemaakt hebben? Ga jij nou voor ze bepalen dat het niet goed is?

En er is geen probleem met het overpad. Dat probleem is bedacht door TS die zijn bestrating rechtdoor wilde laten lopen.

Pagina: 1 2 Laatste