Ik heb zelf een PC met upgrade pad vanrbrtb schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:48:
Hallo allemaal, beginner hier. Ik wil langzaam ook meer gebruik gaan maken van programmeren met behulp van lokale LLMs. Zoals ik van iedereen in dit topic begrijp is een videokaart met 32 GB RAM wel een vereiste om krachtigere modellen te draaien. Daarom ben ik van plan een Asus Radeon AI Pro R9700 te kopen (of vergelijkbaar).
Probleem wat ik heb is dat mijn computer in de woonkamer staat, en het geluid van een blower (zover ik weet hebben alle R9700s een blower) niet compatible is met andere gezinsleden die graag een rustige avond willen hebben. Nu begrijp ik dat je de herrie beperkt kunt houden door de kaart te beperken door de kaart power met 10-30% terug te schroeven.
Aangezien hier meerdere mensen met workstation GPUs (met blower) lijken te posten, hoe is jullie ervaring hiermee? Kun je zo'n kaart fatsoenlijk stil krijgen?
- 4070 Super (12GB, geen blower, luid en irritant)
- Intel Arc Pro B60 (24GB Vram, blower en relatief rustig)
- en nu een Intel Arc Pro B70 (32GB Vram, blower en daar wordt je niet blij van in dezelfde ruimte, ik zet de GPU op max 40% vermogen als de jongeste naar bed gaat en PC staat in de kamer ernaast
).
Met llama.cpp SYCL zijn de performance metrics de afgelopen maanden vooral op prompt processing behoorlijk verbeterd.
De kostprijs was voor mij reden om in ieder geval de B60 te proberen (~700 euro) en ook te upgraden naar de B70 (~1300 euro).
Ik had ook een 5070 Ti geprobeerd maar om onbekende redenen wilde mijn PC daarmee niet booten ondanks ruim voldoende voeding. Achteraf blij met de Intel wat veel meer Vram :D
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?