Waar in Nederland een externe HDD laten repareren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Uhmmie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-06 10:32
Ik ben op zoek naar een plek in Nederland waar ik een externe harde schijf kan laten repareren of waar ze de data kunnen overzetten naar een nieuwe schijf.

Een kennis van mij heeft zijn externe harde schijf per ongeluk van zijn bureau laten vallen. Hoewel deze op een trui terechtkwam, is de schijf toch beschadigd. Wanneer hij de schijf aansluit op de computer, maakt hij alleen wat geluid, maar er wordt verder geen verbinding gemaakt.

Het gaat om een Transcend TS2TSJ25C3S, een standaard mechanische harde schijf.

Iemand enige idee wat een goed bedrijf is waar ze nog kunnen proberen de data te herstellen?

Currently playing: MTG Arena (PC)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat je zoekt is een data recovery bedrijf. Via Google zijn er genoeg te vinden. Je zal hier op Tweakers mogelijk wat persoonlijke ervaringen kunnen vinden, maar dat zegt ook niet alles. Hou wel rekening met flinke kosten. Meestal moet je wel op 500 tot meer dan 1000 euro rekenen.

• Uhmmie
PilatuS schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:36:
Wat je zoekt is een data recovery bedrijf. Via Google zijn er genoeg te vinden. Je zal hier op Tweakers mogelijk wat persoonlijke ervaringen kunnen vinden, maar dat zegt ook niet alles. Hou wel rekening met flinke kosten. Meestal moet je wel op 500 tot meer dan 1000 euro rekenen.
Dat er kosten aanzitten is idd helaas een feit, maar het is meer dat we maar 1 kans hebben waarschijnlijk en dus idd opzoek zijn naar goede ervaringen.

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 00:19
Zelf doen we (zakelijk) uitsluitend nog maar zaken met Attingo in Nieuw-Vennep.
Alle andere partijen die we geprobeerd hadden bleken incapabel, tot daadwerklijk slecht.

Niet goedkoop, maar wel heel goed.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:57

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik mis het stukje eigen inzet. Welke bedrijven heb je zelf gevonden en wat was daar wel of niet goed aan voordat men hier met opties komt die je zelf hebt gezien (maar hebt afgeserveerd). Hier zul je verder vooral n=1 ervaringen krijgen. Het is de vraag of je daar op af moet gaan.

• Uhmmie
br00ky schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:57:
Ik mis het stukje eigen inzet. Welke bedrijven heb je zelf gevonden en wat was daar wel of niet goed aan voordat men hier met opties komt die je zelf hebt gezien (maar hebt afgeserveerd). Hier zul je verder vooral n=1 ervaringen krijgen. Het is de vraag of je daar op af moet gaan.
We hebben via Google wel een aantal bedrijven gevonden, maar wat we lastig vinden is dat we maar 1 kans hebben. Ieder bedrijf kan natuurlijk zeggen dat ze de beste zijn. Dus als we net bij de verkeerde partij aankloppen dan lijkt ons dat niet handig. En we hebben hier beide geen ervaring mee. Dat maakt het ook erg lastig om een juiste selectie te maken.

En met review sites heb ik niet zoveel. Natuurlijk kunnen we hier ook bewust verkeerd advies krijgen, maar het voelde voor ons toch de meest veilige plek om advies te vragen.

[ Voor 6% gewijzigd door Uhmmie op 27-02-2025 16:03 ]

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:19
Je weet het waarschijnlijk zelf al, maar let er op dat je de harde schijf nu niet meer aansluit. Elke volgende poging om hem aan te sluiten kan verdere schade toebrengen.

Ik heb (gelukkig) nooit zo'n bedrijf nodig gehad, dus kan verder geen tips geven.

• Uhmmie
thomas_n schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:19:
Je weet het waarschijnlijk zelf al, maar let er op dat je de harde schijf nu niet meer aansluit. Elke volgende poging om hem aan te sluiten kan verdere schade toebrengen.

Ik heb (gelukkig) nooit zo'n bedrijf nodig gehad, dus kan verder geen tips geven.
Ik heb dat idd ook meteen tegen hem gezegd toen hij om hulp vroeg. Bedankt voor de tip. Want dit is idd erg belangrijk.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:16
Hoe belangrijk is de data die erop staat, in euros uitgedrukt?

Is het je 10 - 50 - 100 - 500 - 1000 - 5000 waard?
Alles onder 500 zou ik niet laten herstellen, de kosten gaan te hoog zijn...

Dus vraag dit je vriend voor je begint met zoeken.

• Uhmmie
99ruud99 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:43:
Hoe belangrijk is de data die erop staat, in euros uitgedrukt?

Is het je 10 - 50 - 100 - 500 - 1000 - 5000 waard?
Alles onder 500 zou ik niet laten herstellen, de kosten gaan te hoog zijn...

Dus vraag dit je vriend voor je begint met zoeken.
Hij gaf aan dat het belangrijk genoeg is om te laten herstellen.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:16
Dat werkt zo niet, want dan ben jij dadelijk de schuldige als het een rekening van 1000 is.

Terug naar je vriend, belangrijk genoeg is geen bedrag.

• Uhmmie
99ruud99 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:46:
Dat werkt zo niet, want dan ben jij dadelijk de schuldige als het een rekening van 1000 is.

Terug naar je vriend, belangrijk genoeg is geen bedrag.
Nee hoor, want ik ga niet tussen hem en het bedrijf in zitten. Ik heb al aangegeven over wat voor een soort bedragen het helaas gaat. Het is zijn eigen keuze of hij verder gaat.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Uhmmie schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:29:
Een kennis van mij heeft zijn externe harde schijf per ongeluk van zijn bureau laten vallen. Hoewel deze op een trui terechtkwam, is de schijf toch beschadigd. Wanneer hij de schijf aansluit op de computer, maakt hij alleen wat geluid, maar er wordt verder geen verbinding gemaakt.
Weet je ook wat voor geluid precies?
Start/draait de schijf normaal?
Wel/geen USB verbindingsgeluid?

Laptop schijven kunnen best veel hebben is mijn ervaring, misschien is er alleen iets losgeschoten/beschadigd bij de stekker/aansluitingen?
Uhmmie schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:29:
Het gaat om een Transcend TS2TSJ25C3S, een standaard mechanische harde schijf.
Als ik zoek op dat type Transcend externe USB schijven zie ik dat ze *gelukkig" een apart adapter/printje gebruiken voor de SATA naar USB-C aansluiting.
Er zit dus waarschijnlijk een schijf in met een standaard SATA aansluiting in.
Misschien dat er alleen een probleem met deze verbinding is?

Youtube: How to open or disassemble Transcend 1TB StoreJet External Hard Drive 2.5" (TS1TSJ25C3S)
Uhmmie schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:29:Iemand enige idee wat een goed bedrijf is waar ze nog kunnen proberen de data te herstellen?
Hier staan nog wat topics:

Externe HDD gevallen, ervaringen o.a ictdatarecovery drachte
Externe schijf probleem
Stellar Data Recovery betrouwbaar bedrijf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-07 14:59
Wat @The_Doman hierboven zegt,het is waarschijnlijk dat in de behuizing een gewoon SATA schijfje zit.

Persoonlijk zou ik het wel aandurven open te breken en de schijf aansluiten via een losse SATA/USB adapter (wat in feite dat interne printplaatje ook is).
Als de schijf dan nog steeds niet verbind kun je alsnog kijken naar datarecovery, zij zullen ook de schijf eruit moeten breken, dus dan is dat alvast gedaan...

Kosten zijn per geval afhankelijk hoe veel moeite ze moeten doen, maar wat ik gezien heb zit er altijd wel een initiële diagnose bij. Als ze hem bij wijze alleen maar uit de behuizing hoeven te breken en rechtstreeks aansluiten met eerder genoemde adapter zal het meevallen, maar als ze echt moeite moeten doen om de schijf überhaupt nog te kunnen benaderen en daadwerkelijk de data van de disk moeten gaan pulken...

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-07 21:56
@Uhmmie Als het een standaard Sata schijfje is dat in die behuizing zit, dan is aansluiten op een dock zeker nog een optie. Daarna is een datarecovery bedrijf altijd nog een optie.
LTwinter schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:39:
Zelf doen we (zakelijk) uitsluitend nog maar zaken met Attingo in Nieuw-Vennep.
Alle andere partijen die we geprobeerd hadden bleken incapabel, tot daadwerklijk slecht.

Niet goedkoop, maar wel heel goed.
Kan ik ook zeker van harte aanbevelen, en zijn ook gewoon eerlijk en duidelijk over mogelijke kosten bij de stappen die zij nemen. Toch kom je al snel aan 500-1000 ex BTW.

Maar lukt het Attingo niet, dan is het toch echt einde verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
The_Doman schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:46:
[...]

Weet je ook wat voor geluid precies?
Start/draait de schijf normaal?
Wel/geen USB verbindingsgeluid?

Laptop schijven kunnen best veel hebben is mijn ervaring, misschien is er alleen iets losgeschoten/beschadigd bij de stekker/aansluitingen?

[...]

Als ik zoek op dat type Transcend externe USB schijven zie ik dat ze *gelukkig" een apart adapter/printje gebruiken voor de SATA naar USB-C aansluiting.
Er zit dus waarschijnlijk een schijf in met een standaard SATA aansluiting in.
Misschien dat er alleen een probleem met deze verbinding is?

Youtube: How to open or disassemble Transcend 1TB StoreJet External Hard Drive 2.5" (TS1TSJ25C3S)
[YouTube: How to open or disassemble Transcend 1TB StoreJet External Hard Drive 2.5"]

[...]

Hier staan nog wat topics:

Externe HDD gevallen, ervaringen o.a ictdatarecovery drachte
Externe schijf probleem
Stellar Data Recovery betrouwbaar bedrijf?
Het klinkt als een alarm piepje, maar het komt wel echt van de harddisk en niet van de computer.

Ik ga volgende week wel even kijken of we hem voorzichtig open kunnen maken.

Alvast bedankt voor het uitgebreide advies.
Dieks77 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:11:
Wat @The_Doman hierboven zegt,het is waarschijnlijk dat in de behuizing een gewoon SATA schijfje zit.

Persoonlijk zou ik het wel aandurven open te breken en de schijf aansluiten via een losse SATA/USB adapter (wat in feite dat interne printplaatje ook is).
Als de schijf dan nog steeds niet verbind kun je alsnog kijken naar datarecovery, zij zullen ook de schijf eruit moeten breken, dus dan is dat alvast gedaan...

Kosten zijn per geval afhankelijk hoe veel moeite ze moeten doen, maar wat ik gezien heb zit er altijd wel een initiële diagnose bij. Als ze hem bij wijze alleen maar uit de behuizing hoeven te breken en rechtstreeks aansluiten met eerder genoemde adapter zal het meevallen, maar als ze echt moeite moeten doen om de schijf überhaupt nog te kunnen benaderen en daadwerkelijk de data van de disk moeten gaan pulken...
We gaan kijken of we hem zelf open kunnen maken en aan kunnen sluiten komend weekend.
John767 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:30:
@Uhmmie Als het een standaard Sata schijfje is dat in die behuizing zit, dan is aansluiten op een dock zeker nog een optie. Daarna is een datarecovery bedrijf altijd nog een optie.

[...]

Kan ik ook zeker van harte aanbevelen, en zijn ook gewoon eerlijk en duidelijk over mogelijke kosten bij de stappen die zij nemen. Toch kom je al snel aan 500-1000 ex BTW.

Maar lukt het Attingo niet, dan is het toch echt einde verhaal.
Ja de kosten zijn dan hoog. Het is aan hemzelf wat hij wil. Maar misschien moeten we idd eerst even kijken wat er aan de binnenkant te zien is.

[ Voor 38% gewijzigd door Uhmmie op 01-03-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Uhmmie schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:20:
Het klinkt als een alarm piepje, maar het komt wel echt van de harddisk en niet van de computer.
Als de HDD zelf een (herhalende?) piep/beep toon geeft, ook als deze uit de behuizing direct is aangesloten, is er wel een serieus probleem.

Check:
Google: HDD beeping
Pagina: 1