Beste Tweakers; waarde reactie,
Vorige week stuitte ik op een YouTube-video van Kasper C. Jansen waarin hij zijn essay over "waarheidsverwaarlozing" in de journalistiek toelicht. Zijn essay:Later die week viel een artikel van Arnoud Wokke op Tweakers (bijzonder) positief op: nieuws: MediaTek brengt Dimensity 7400 uit, is downgrade ten opzichte van voorganger
Wat mij trof was de gelijkenis: Arnouds artikel deed precies wat Jansen bepleit – kritisch de feiten brengen zonder onnodige voorzichtigheid. Het feit dat dit mij zo in positieve zin opviel, zegt mogelijk wel iets over de algemene staat van tech-journalistiek, óók op Tweakers.
Waarheidsverwaarlozing
Jansen definieert in zijn Volkskrant-essay "waarheidsverwaarlozing" als: het niet noodzakelijk of wenselijk vinden om de waarheid steeds te achterhalen, te eisen of te benadrukken. Dit manifesteert zich in:
Het voorbeeld van hoe het wél moet
In een toch redelijk kort artikel weet Arnoud korte metten te maken met het toch zeer professioneel opgeworpen rookgordijn van MediaTek:
Wat kan Tweakers hier van leren?
Eventjes geleden opende ik dit topic: Nieuwsartikelen: Potentiële regressie in diepgang
De titel zat er naast - het ging niet om diepgang - maar ik denk wel dat ik hier de spijker op de kop sloeg:
Ik denk dat er dus enkele fundamentele vragen relevant zijn voor deze discussie:
Hoewel de thumbnail ongelukkig gekozen is, is de video van Kasper C. Jansen de moeite waard om te bekijken:
Vorige week stuitte ik op een YouTube-video van Kasper C. Jansen waarin hij zijn essay over "waarheidsverwaarlozing" in de journalistiek toelicht. Zijn essay:Later die week viel een artikel van Arnoud Wokke op Tweakers (bijzonder) positief op: nieuws: MediaTek brengt Dimensity 7400 uit, is downgrade ten opzichte van voorganger
Wat mij trof was de gelijkenis: Arnouds artikel deed precies wat Jansen bepleit – kritisch de feiten brengen zonder onnodige voorzichtigheid. Het feit dat dit mij zo in positieve zin opviel, zegt mogelijk wel iets over de algemene staat van tech-journalistiek, óók op Tweakers.
Waarheidsverwaarlozing
Jansen definieert in zijn Volkskrant-essay "waarheidsverwaarlozing" als: het niet noodzakelijk of wenselijk vinden om de waarheid steeds te achterhalen, te eisen of te benadrukken. Dit manifesteert zich in:
- Wegciteren: feiten als meningen presenteren ("volgens expert X...")
- Valse balans: onzin en feiten gelijkwaardig behandelen
- Vorm boven inhoud: focussen op hoe iets gebracht wordt in plaats van wat er gezegd wordt
Het voorbeeld van hoe het wél moet
In een toch redelijk kort artikel weet Arnoud korte metten te maken met het toch zeer professioneel opgeworpen rookgordijn van MediaTek:
- Direct in de kop: "MediaTek brengt Dimensity 7400 uit, is downgrade ten opzichte van voorganger" – geen ontwijkende taal, maar een heldere conclusie.
- Eerste alinea trekt direct de conclusie: "De CPU-kernen van de nieuwe soc zijn gebaseerd op de oude ARMv8-architectuur." Geen "volgens MediaTek", maar een feitelijke constatering.
- Specifieke vergelijking: "De Dimensity 7400 en 7400x hebben vier ARM Cortex A78-kernen op 2,6GHz en vier Cortex A55-kernen op 2,0GHz. De oudere Dimensity 7350 heeft twee nieuwere Cortex A715-kernen op 3GHz en zes Cortex A515-kernen."
- Onomwonden conclusie: "Daarmee gaat MediaTek af van de 64bit-ARMv9-architectuur en schakelt terug op de oudere ARMv8-processorkernen."
- Transparantie over ontbrekende informatie: "Waarom het bedrijf dat doet, is onduidelijk. Het bedrijf zegt daar niets over."
- Kritische blik op marketingclaims: "MediaTek claimt ook geen verbeteringen op gebied van snelheid of efficiëntie ten opzichte van voorgangers, alleen ten opzichte van 'concurrerende socs'."
- Technische kennis en een goed geheugen
- Tijd om research te doen
- Bereidheid om marketingclaims te weerleggen
- Redactionele ruimte om dit te doen
Wat kan Tweakers hier van leren?
Eventjes geleden opende ik dit topic: Nieuwsartikelen: Potentiële regressie in diepgang
De titel zat er naast - het ging niet om diepgang - maar ik denk wel dat ik hier de spijker op de kop sloeg:
Arnoud laat prima zien dat 3 alinea's meer dan genoeg zijn om ook van een bullshit persbericht gehakt te kunnen maken. Het gaat dus niet om diepgang of lengte, maar op kritisch zijn op waarheid en het kaf van het koren (willen/kunnen) scheiden."Wat ik zelf merk is dat er steeds meer artikelen zijn die overgetypte persberichten lijken, in het standaard drie-alinea-format. Hierbij ontbreekt steeds vaker reflectie of wat de fabrikant claim valide is."
Ik denk dat er dus enkele fundamentele vragen relevant zijn voor deze discussie:
- Is waarheidsverwaarlozing ook op Tweakers aan de orde?
- Wat kunnen we leren van journalisten die op de waarheid blijven hameren?
- Welke averechtse incentives zijn er momenteel om waarheidsvinding niet na te streven?
- Hoe kunnen we als community bijdragen aan het versterken van kwalitatieve tech-journalistiek?
Hoewel de thumbnail ongelukkig gekozen is, is de video van Kasper C. Jansen de moeite waard om te bekijken: