Klevertje schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:46:
Ik vind het raar dat ik eventueel zelf van tevoren moet vragen hoeveel marge hij op het materiaal telt als ik zelf voorstel de materialen te kunnen leveren, maar dan aangegeven wordt dat hij betere prijzen krijgt. Daar vanuit gaande ook met de andere die hier op de bouw hebben gewerkt of het nu een elektricien is of een metselaar, iedereen hanteerd gewoon normale prijzen. Echter op een totaal bedrag van misschien 8000 euro om daar 3000 euro meer te hebben betaald i.v.m. de door hem opgelegde marges van 200 á 300% dat dit dan niet erg logisch lijkt.
Ik heb het bij de andere vaklui niet gezien en alleen bij deze loodgieter. Schijnbaar mag dit allemaal in Nederland en ga ik nog kijken wat rechtsbijstand hier nog van zegt.
Ik begrijp je standpunt rondom de kleine, maar dat brengt alleen maar ruis op de lijn en is voor deze casus totaal irrelevant dus laat dat weg. Het zou je hooguit moreel helpen, maar juridisch niet. Voor jou is het een big deal, maar voor een andere partij totaal niet van belang. Ruis is niet handig, net als alle onderbuikgevoel-reacties die je hier krijgt.
Wat heb je
precies zwart op wit afgesproken? Wat heeft de loodgieter je medegedeeld voordat je akkoord ging? Je hebt geen offerte, das duidelijk en dan zijn de grenzen al wat vager.
Maar ik begrijp ook dat je hebt afgesproken dat hij de materialen regelt "omdat dit goedkoper is". En daar zal het in de kern om draaien. Als jij daar bewijs van hebt dan kun je de loodgieter tegenwerpen dat je overeen bent gekomen dat hij de materialen dus goedkoper levert dan jij ze kunt kopen - kortom: hij kan dan alleen marge rekenen tot maximaal het bedrag waar jij het voor kunt kopen.
Als de loodgieter stelt dat hij toch echt marge wilde rekenen dan kun jij je beroepen op dwaling, mits (nogmaals) zwart op wit staat dat hij heeft gezegd goedkoper dan jouw inkoop te leveren. Door zijn mededeling ben je op zijn aanbod ingegaan, hetgeen je bij een juiste voorstelling van zaken niet zou hebben gedaan en dus een beroep op dwaling kunt doen (art. 6:228 BW).
Mogelijk kun je het geheel dus vernietigen, maar je kunt beter opteren voor het wijzigen van de overeenkomst: jij betaalt enkel de inkoopprijs en alles wat je al te veel hebt betaald is een onverschuldigde betaling die terug moet om je geleden nadeel op te heffen (art. 6:230 BW).
https://www.maakadvocaten...gen-van-een-overeenkomst/
Ik zou het jezelf dan nog makkelijker maken door dit uit te leggen, te onderbouwen met de communicatie met de loodgieter ("zie bijlage 1, de toezegging van de loodgieter over de inkoopprijs"), bijlage 2 de prijzen waar jij voor kon inkopen en je daarna te beroepen op verrekening: jij betaalt het bedrag van de laatste factuur minus het bedrag aan 'marge' dat je terug moest krijgen van de vorige facturen (art. 6:127 BW).
https://www.vbk.nl/kennisbank/verrekening
Betaling betekent niet automatisch dat je akkoord bent, je komt ook voor einde opdracht met de klacht dus wat betreft de klachtplicht ben je ook zeker niet te laat.
Maar alles draait in de kern om: wat is er precies door de loodgieter op schrift gesteld. En als het antwoord daarop is - uh ja niks - dan krijg je nu gewoon de rekening en sta je heel zwak met je beroep op dwaling. Das hetzelfde als het in een restaurant zonder prijzen op de menukaart gewoon de steak bestellen en gokken dat hij er voor een supermarktprijs uitkomt omdat de ober had gezegd dat de steak goedkoper was dan de kaviaar.
Consumentenrecht is nog meer het ding van @
fopjurist, misschien vindt die het leuk hier ook mee te kijken.
[
Voor 7% gewijzigd door
Mr. Stom op 26-02-2025 12:30
]