Marges op artikelen enorm hoog door loodgieter

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Klevertje schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:20:
...Rechtsbijstand heeft me nu aangeboden om mij de helft van de factuur te betalen, dit omdat ik hier schijnbaar voor verzekerd ben....
Het is simpelweg een afweging van kosten voor de rechtsbijstandverzekering. Met de helft van de rekening 'kopen' zij een rechtsgang af, omdat dit duurder en/of onzeker kan zijn. Recht hebben en krijgen is niet belangrijk voor hen. Zij zitten er heel zakelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:09
Roenie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:09:
[...]
Het is simpelweg een afweging van kosten voor de rechtsbijstandverzekering. Met de helft van de rekening 'kopen' zij een rechtsgang af, omdat dit duurder en/of onzeker kan zijn. Recht hebben en krijgen is niet belangrijk voor hen. Zij zitten er heel zakelijk in.
Principieel vind ik dit altijd zo jammer. Ik snap het financieel wel. Maar de loodgieter gaat zo door naar de volgende om het trucje te herhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
analogworm schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:37:
[...]

Principieel vind ik dit altijd zo jammer. Ik snap het financieel wel. Maar de loodgieter gaat zo door naar de volgende om het trucje te herhalen.
Het heeft ook niets met rechtsbijstand of je recht halen meer te maken, zo'n RBV is vaak een 'doekje voor het bloeden' verzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klevertje
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-04 16:37
[...]

Hier ben ik het dus helemaal mee eens. Je denkt principieel wel wat te willen. Maar als ik alles ga opsommen, moet ik dan al het werk erin gaan steken voor nog maar een paar euro.

- Het kan zijn dat de rechter mij geen gelijk geeft en alsnog het gehele bedrag moet betalen
- Het kost mij enorm veel tijd om alle onderdelen in Excel te gaan vergelijken
- Deze tijd en stress kan ik mij dan beter besparen door dit te accepteren en daarmee nog maar een paar euro teveel heb betaald, omdat RB de helft van de factuur vergoed

Het enige wat mij nog rest is dit verhaal bekend te maken bij vrienden en familie (uiteraard is dit al gebeurd) en zal mensen via een Google Review mijn verhaal laten horen. Uiteindelijk kost het mij nu nog een klein beetje meer en heeft hij voor dit kleine bedrag zelf een hoop slechte reclame veroorzaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:38
Klevertje schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:32:
Ook had ik ChatGPT even geraadpleeg en daar kreeg ik dat het niet normaal is dat er soms 200% marge gerekend wordt, maar dan dit eerder tussen de 15% en 35% ligt. Tevens afhankelijk of het grote of kleine klussen zijn.
Voor die 15-35% gaat de loodgieter echt geen materiaal uitzoeken, bestellen, voorfinancieren, ophalen, naar je woning toe brengen en er ook nog eens garantie op geven. Dat kan bij lange na niet uit. Want dat is grotendeels tot allemaal werk waarvoor jij het uurtarief niet hoeft te betalen.
Afhankelijk van het soort en de hoeveelheid materialen is bij dit soort installatie materiaal en marge tussen 50 en 200% eigenlijk best gebruikelijk. Daarbij zal de marge ten opzichte van de scherpste (online) discounter waarschijnlijk richting het hoge getal gaan. Want de installateur koopt vaak bij een wat duurdere technische groothandel omdat die een betere service en ondersteuning bieden. Ten opzichte van de prijs die jij ergens kan vinden is het verschil dan misschien wel rond 200% terwijl de werkelijke marge misschien rond 100% ligt.

Kosten van klein materiaal lopen tegenwoordig ook heel hard op. Ga eens een doosje degelijke schroeven en pluggen halen bij een ijzerhandel. En dus niet van die bouwmarkt rotzooi maar echt deugdelijk spul en verwonder je over zowel de prijs van het spul, als het gebruiksgemak van goed spul. Door dat gebruiksgemak van goed materiaal is een vakman weer sneller klaar met de klus, waarmee tijd, dus uren bespaard worden die jij als klant dus ook niet hoeft te betalen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online
Ik weet niet hoeveel euro je terug krijgt van de verzekering.

Maar je hebt nu alvast wel 1x geclaimd...(Bij wisseling van een verzekering krijg je altijd de vraag of je geclaimd hebt oid...afkopen valt daar ook onder).

Ik bewaar eventuele claims voor substantiële zaken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

De loodgieter doet niet echt iets verkeerd toch? Al benut hij wel maximaal de kans om er een slaatje uit te slaan.

Ik zie het meer als TS begaat een inschattingsfout, maar daar is hij voor verzekerd, en laat dat nu uitkeren via de verzekering.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

Dan is de oplossing om zelf een rechtszaak aan te spannen. Hoeveel rechtvaardigheid waard is hangt af van de persoon en de situatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vonkerd
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-05 09:01
Topic doorgelezen.
TS heeft geen poot om op te staan zolang de loodgieter zijn werk goed gedaan heeft.
Eerder betaalde facturen geeft aan akkoord met marges.
Loodgieter werk ook aan een haast klus.
Vakmensen met tijd zijn schaars.
TS moet blij zijn dat werk op tijd af is.
Ik lees veel gemier over een baby en tijdgebrek van TS waar loodgieter geen bal mee van doen heeft.
Dit is nou de reden dat bepaalde bedrijven geen particulieren willen. Behalve als andere bedrijven niet thuis geven dan.
Bedrijven zijn bedrijven prijzen gewend.
Snappen dat de schoorsteen moet roken en dat het uit de lengte of breedte moet komen.
Dat je niet alleen betaald voor uren, materiaal maar ook voor de expertise, know how en afschrijvingen e.d. Voor veel particulieren is eigenlijk alles te duur.
TS had beter een all inprijs af kunnen spreken.
Neem je "verlies" en ga genieten met en van je gezin en leven.
Verlies eventueel terug halen met crypto?

Offtopic: advocaat, notaris e.d vragen honderden euro's, word gewoon betaald.
Restaurant prijzen plus fooi word gewoon betaald.
Vakman voor een vriendenprijs graag want ikzelf krijg ook maar 15euro netto van mijn werkgever...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-05 12:09

Fanta

FordPerformance™️

Klevertje schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:26:
[...]

Hier ben ik het dus helemaal mee eens. Je denkt principieel wel wat te willen. Maar als ik alles ga opsommen, moet ik dan al het werk erin gaan steken voor nog maar een paar euro.

- Het kan zijn dat de rechter mij geen gelijk geeft en alsnog het gehele bedrag moet betalen
- Het kost mij enorm veel tijd om alle onderdelen in Excel te gaan vergelijken
- Deze tijd en stress kan ik mij dan beter besparen door dit te accepteren en daarmee nog maar een paar euro teveel heb betaald, omdat RB de helft van de factuur vergoed

Het enige wat mij nog rest is dit verhaal bekend te maken bij vrienden en familie (uiteraard is dit al gebeurd) en zal mensen via een Google Review mijn verhaal laten horen. Uiteindelijk kost het mij nu nog een klein beetje meer en heeft hij voor dit kleine bedrag zelf een hoop slechte reclame veroorzaakt.
Een Google review schrijven en slechte reclame verspreiden vind ik echt een slecht idee, die loodgieter doet niets fout. Sterker nog, je bent tevreden met zijn werk. Je hebt zelf je huiswerk niet goed gedaan en je leest om de diverse posts heen waarin je wordt uitgelegd dat de marges niet extreem zijn. Kortom, je hoort alleen wat je wilt horen. Leg je er gewoon bij neer, betaal de beste man, en ga genieten van wat hij voor je gemaakt heeft.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04:07
Sebas1979 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:39:
[...]

Dit werkt ook de andere kant op: geen getekende offerte? Toon maar aan dat de klant akkoord heeft gegeven voor je prijzen. Klant kan stellen dat er mondeling is afgesproken dat materialen tegen inkoopprijs +20% (ik noem maar wat) zouden gaan. Aan de loodgieter om aan te tonen dat er akkoord was voor zulke marges.
Nee, zomaar iets zeggen leid tot niks omdat beide partijen hun stelling moeten bewijzen.

De wetgever heeft rekening gehouden met dit geval: Soms is er vooraf helemaal geen prijs afgesproken. In dat geval bepaalt de wet dat een redelijke prijs verschuldigd is (artikel 7:752 lid 1 BW). De redelijke prijs voor werkzaamheden wordt bepaald aan de hand van de prijzen die een aannemer doorgaans bedingt voor dergelijke werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-05 16:50
retrey schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:33:
[...]

Nee, zomaar iets zeggen leid tot niks omdat beide partijen hun stelling moeten bewijzen.

De wetgever heeft rekening gehouden met dit geval: Soms is er vooraf helemaal geen prijs afgesproken. In dat geval bepaalt de wet dat een redelijke prijs verschuldigd is (artikel 7:752 lid 1 BW). De redelijke prijs voor werkzaamheden wordt bepaald aan de hand van de prijzen die een aannemer doorgaans bedingt voor dergelijke werkzaamheden.
Dat is precies mijn punt: het ontbreken van een getekende offerte is óók een probleem voor de aannemer (loodgieter), omdat die moeite zal moeten doen om aan te tonen dat de klant akkoord heeft gegeven voor zijn prijsstelling.
'Leidt tot niks' is in zo'n situatie een pluspunt voor de klant, vergeleken met 'ik heb hier een door jou getekende offerte waarin je akkoord geeft voor mijn exorbitante marges'.

Of de eerdere door de klant betaalde offertes als voldoende 'akkoord' worden gezien - ik heb geen idee.

Wat is jouw inschatting dat er gebeurt als klant nu weigert de materialen te betalen? (qua juridisch aspect).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10-05 18:46
Ik reageer wel wat laat, maar wat ik gisteren heb gezien wat er soms gevraagd wordt voor simpele onderdelen voor de installateur laat ik dit even zien:
Onderdeel: 2" messing 'nippel'
Bij Wasco: bruto € 95,46 : https://www.wasco.nl/artikel/2652270
Bij een locale webshop: € 20,78 https://witway.nl/messing...uMTc0MTYyNDc2OC4wLjAuMA..
Bij de webshop is het onderdeel niet van het zelfde merk, maar messing = messing en verschil is er amper zijn... maar wel 75 euro goedkoper!

Installateurs weten dit ook, maar krijgen wel veel korting.. echter, rekenen uiteraard het hoogste bedrag voor onderdelen aan de klant door die ze maar kunnen vinden.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1 2 Laatste