Parket op vloerverwaming, propaganda van houtenvloerenlobby?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kantelrandje
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 25-02 13:03
Hoi allemaal,

Ik heb een dilemma. We gaan verbouwen en we moeten een nieuwe vloer uitzoeken. Ik wil natuurlijk het liefst een houten vloer, dus ik ben gaan zoeken naar meer informatie en toen kwam ik het volgende tegen;

Rapport parket en vloerverwarming

Let wel: dit rapport is geschreven in opdracht Stichting promotie houten vloeren. (moderne propaganda dus die ik niet op waarde kan schatten!)

Ik heb ook de aannemers die we uit hebben genodigd gevraagd of ik een houtenvloer op de vloerverwarming kan leggen en die geven me tegenstrijdig advies. De ene zegt; neem gewoon een tegelvloer dat is het meest efficient. De ander zegt dat hij thuis ook een warmtepomp met een houtenvloer heeft en dat het prima werkt.

Mochten er mensen zijn die een houtenvloer hebben op vloerverwarming, dan ben ik heel benieuwd naar jullie ervaringen? Aan de mensen die een warmtepomp hebben met koeling; merken jullie het effect hiervan? Ook advies van techneuten is heel erg welkom!

Details over de woning en de vloer:
-Rd waarde wanden; 4,6
-Rd waarde vloer 3,5 (de voer ligt op het zandbed)
- isolatiewaarde plafond/verdiepiengsvloer rd 4
- verwarmen met een warmtepomp met koeling (18c)
- Houten vloer: lamelparket 14 mm, verlijmd te leggen op de cementdekvloer, warmteweerstand 0,110 m2 K/W

In de propagande folder wordt geschreven dat de warmteweerstand van de houtenvloer verwaarloosbaar is of de effecientie van de vloerverwarming mits de woning goed geisoleerd is, is dat zo?

Ik heb het gevoel dat ik mijn huiswerk heb gedaan en er nog steeds geen antwoorden heb gevonden op mijn vragen :'( helup!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RdPMnkJBd7wNgP6E2D41lUr-aI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Px0leJdOq78WBX32ma2g9cx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCbcz5YftehdHtRMQOSJ7eoI6Vg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JulO66zbukdQhxZPlLjv5TAQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vyKNqkHOwySsujGIbjbbW1OWvmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5z21k1jgVkWPUuM0TdxSZa71.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5_uDnaF39EMYyu0ts7-a6UJSNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ujSGNWk1bLJLZneiR4v8249w.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LeREQQQiGNvQNli9xnva0_Aw6eg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8kSyJ3NYBDRNspKWIquhMTmL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mDEJCN_pRGFGOEkFZMRusAWO7w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hwk0T37wAK4RsWp2Tb7ZGFOm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFlgMj0caAUTyHbLMt0L6S44b38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4izzsLpFyD0gmlNMOSU8rdYR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skSVX78YchronqyoeuBAEYvJMg4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BMvPb2Ve8TxKYuZqXAnVPrx9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Kantelrandje op 25-02-2025 13:02 . Reden: Plaatjes toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik herken wel dingen uit dat rapport.

Wij hebben in de berging vloerverwarming in het beton, dat is tijdens het stoken heerlijk comfortabel. Maar als het wat warmer wordt en de ketel niet meer stookt voor langere tijd koelt die betonvloer snel af en sta je weer op koude tegels. Een houten vloer voelt warmer aan en houdt de warmte langer vast met tragere afgifte. Het comfort tussen 2 stooksessies in is hoger.

Waar zo'n houten vloer tegen gaat werken is als jij je kamer "snel" wilt opstoken. Dan duurt het nml veel langer omdat de warmte minder makkelijk de kamer in kan.

Edit:
Waar je voor moet waken is dat de vloer wel daadwerkelijk af kan geven wat de warmtepomp produceert. Het hele idee van vloerverwarming is dat je veel afgifte op lage temperatuur hebt. Ga je dat isoleren, kost dat afgiftevermogen. Als je warmtepomp daardoor steeds uitschakelt gaat dat ten koste van het rendement en de levensduur van je compressor.

[ Voor 23% gewijzigd door _JGC_ op 25-02-2025 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
_JGC_ schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:12:

Wij hebben in de berging vloerverwarming in het beton, dat is tijdens het stoken heerlijk comfortabel. Maar als het wat warmer wordt en de ketel niet meer stookt voor langere tijd koelt die betonvloer snel af en sta je weer op koude tegels. Een houten vloer voelt warmer aan en houdt de warmte langer vast met tragere afgifte. Het comfort tussen 2 stooksessies in is hoger.
Hoe zit je in de berging qua vloerisolatie? Want zowel bij onze oude woning als nieuwe woning herken ik dit niet.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Ik heb keramisch parket, dus tegels waarbij bezoek opmerkt dat de vloer zo mooi is (zijn dat tegels ?!?). Weet niet waarom je persé parket zou willen.

Vloer is correct opgebouwd (beton constructievloer, isolatie, zandcement met vloerverwarming, tegels); en uiteraard passen we nachtverlaging toe (ook overdag als we werken).Daardoor is de vloer altijd ´niet koud´ als we thuis zijn (verwacht geen hete voeten, dat zou zeer ongezond zijn, vloeroppervlak moet onder 28° blijven).

Iets anders: hout werkt, en een goed geventileerd en verwarmd huis is relatief droog. Vergeet geen luchtbevochtiger als je parket wil.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Remy!!!! schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:20:
[...]

Hoe zit je in de berging qua vloerisolatie? Want zowel bij onze oude woning als nieuwe woning herken ik dit niet.
16cm PIR eronder, 4cm PIR als randisolatie. Maar wanden zijn afhankelijk van welke kant het is 8cm tot 12cm glaswol, dus afkoelen doet het uiteindelijk wel.

Vorige week was het koud maar hadden we de zon vol op de ramen staan. Dan stookt vanaf een uur of 11 tot 16 de verwarming in zijn geheel niet meer. Berging ligt op het noorden, dus die vloer koelt gewoon langzaam af tot het moment dat je niet meer die lekker warme voetjes hebt (ik zou overigens zo m'n bankstel en tv in de berging schuiven en daar elke avond gaan zitten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:38
Tja, "als de ketel niet meer brand". De truuk met VV is nou juist om de ketel (of WP) op lage temperatuur te laten lopen. Mijn gasgestookte CV ketel levert momenteel zo tussen de 28-32 graden (35 max). Wij hebben zowel plavuizen (eetkamer, keuken, badkamer, hal) als vloerbedekking (met jute rug, geen schuim!) in de rest van het huis. Overal in huis is het heerlijk warm. Enige moment dat de plavuizen koud/koel zijn is als de ketel uitstaat, zal wel ergens begin april worden. Maar koel betekent dat de plavuizen, net als de muren, de omgevingstemperatuur aannemen. In de hete zomer is dat heerlijk. Hetzelfde geldt overigens voor de kamers met vloerbedekking: Beton neemt na enige tijd de omgevingstemperattur aan, alleen het "gevoel" van de vloeroppervlakken is anders.

Ik stel me voor dat hout "kouder" aanvoelt dan vloerbedekking en beton kouder dan hout want betere geleiding. Overigens is 3.5 voor de vloer naar beneden niet zo hoog.... Het effect naar boven toe hangt af van de dikte van het parket, de geluidsdemping (ook isolerend) etc. Hoe meer isolatiewaarde aan de bovenkant, hoe meer er naar beneden kan weglekken.

Maar, vrijwel alles kan ;) als je er maar goed over nadenkt. Lage temperatuur in vloer aanhouden en er niet op rekenen dat je binnen een uur een kamer "warmstookt". En ja, hout zal niet super efficient zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:30
Ik heb zelf ervaring met een houten vloer en vloerverwarming in mijn vorige woning (met stadsverwarming), en nu heb ik een warmtepomp met vloerverwarming en PVC. Persoonlijk vind ik PVC een aangenamere optie, maar dat terzijde.

Als je van plan bent om te verwarmen met een warmtepomp, wil je natuurlijk de ruimte zo efficiënt mogelijk verwarmen, bij voorkeur met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur. Na het bekijken van de stukken die je hebt gepost, moet ik zeggen: ja, je kunt parket over vloerverwarming leggen, maar het is echt niet zo efficiënt als andere vloersoorten zoals steen of PVC. Ze geven zelf aan dat je de ruimte verwarmt met een hogere aanvoertemperatuur in vergelijking met een PVC-oplossing. Dit betekent dat je warmtepomp harder moet werken om die hogere temperatuur te bereiken, en dat is natuurlijk niet ideaal als je het maximale uit je systeem wilt halen. Hier op het forum lees ik vaak dat iedere graad hogere aanvoertemperatuur je COP met ongeveer 3-5% afneemt.

Dat verhaal over parket dat zou bijdragen aan minder schakelingen? Tja, dat klinkt leuk, maar het is net zoiets als zeggen dat je beter kunt verwarmen met je achterdeur open. Dan blijft je warmtepomp natuurlijk continu draaien! Het is juist de kunst om je warmtepomp zo in te stellen dat het warmteverlies gelijk is aan de warmteoverdracht. Dan draait je warmtepomp continu op een lage temperatuur. Dus als je echt het beste uit je warmtepomp wilt halen, zou ik je aanraden goed na te denken over je vloerkeuze. Steen of PVC zijn echt de betere opties als je efficiëntie en comfort vooropstelt.

Wat betreft je vraag over koelen: ja, ik heb het gebruikt en koelen beneden zonder condensatie. Dit heb ik het eerste jaar wel eens gedaan, en dan krijg je inderdaad bij schommelingen, zoals een zomerse onweersbui of hoge luchtvochtigheid, een natte vloer. Dat wil je natuurlijk niet op je houten vloer hebben. Werkt het zoals een airco? Nee, maar je kunt er wel een paar graden afhalen, zodat het ook in de zomer acceptabel blijft binnen.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:34
Hier ligt ook lamelparket met vloerverwarming, geen enkel probleem met de verwarming. Koeling geen ervaring mee.

Het is wél goed opletten dat de vloer zelf niet beschadigt, dus niet een te hoge aanvoertemperatuur, consistent verwarmen (geen dag nacht cyclus etc) en luchtvochtigheid goed meten en indien nodig bevochtigen in de winter en ontvochtigen in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
_JGC_ schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:12:

Waar zo'n houten vloer tegen gaat werken is als jij je kamer "snel" wilt opstoken. Dan duurt het nml veel langer omdat de warmte minder makkelijk de kamer in kan.

Edit:
Waar je voor moet waken is dat de vloer wel daadwerkelijk af kan geven wat de warmtepomp produceert. Het hele idee van vloerverwarming is dat je veel afgifte op lage temperatuur hebt. Ga je dat isoleren, kost dat afgiftevermogen. Als je warmtepomp daardoor steeds uitschakelt gaat dat ten koste van het rendement en de levensduur van je compressor.
Mar nu beschrijf je dus dat je de verwarming aan en uit zet, dat er gestookt wordt en niet. Dat is toch juist wat je met vvw/warmtepomp wil voorkomen. Dan heb je nauwelijks afkoelen en opwarmen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
No Hands schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:05:
[...]

Mar nu beschrijf je dus dat je de verwarming aan en uit zet, dat er gestookt wordt en niet. Dat is toch juist wat je met vvw/warmtepomp wil voorkomen. Dan heb je nauwelijks afkoelen en opwarmen.
Ik weet niet wat jij doet, maar als de zon op de ramen staat, thermostaat staat op 20 graden en het is 21 graden in de woonkamer, dan gaat de ketel gewoon uit. Die gaat niet eerder weer stoken dan wanneer de zon weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Waar het echt om gaat is hoeveel minder energie je per m2 kunt leveren bij dezelfde aanvoertemperatuur met hout in vergelijking met tegels.

Ik ben deze calculatie net aan het maken voor mezelf omdat ik een eiken vloer wil combineren met zltv vloerverwarming

Ik zal vanavond een voorbeeld posten.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
No Hands schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:05:
[...]

Inderdaad. Een warmtepomp wil je liefst constant laten draaien, zie ook de lucht-water warmtepomp of water-water warmtepomp topics. Starten stoppen is niet bevorderlijk voor de levensduur. Overigens, ook de CV ketel lang laten draaien op een lagere temperatuur is "efficienter" zie het gas besparen met CV topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
_JGC_ schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:31:
[...]

Ik weet niet wat jij doet, maar als de zon op de ramen staat, thermostaat staat op 20 graden en het is 21 graden in de woonkamer, dan gaat de ketel gewoon uit. Die gaat niet eerder weer stoken dan wanneer de zon weg is.
Dat gebeurt bij ons ook maar dan is niet inene mijn vloer koud. Daar zal het verschil zitten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Latne we weer ontopic gaan en de vraag van TS beantwoorden, iedereen weet wel dat een thermostaat aan en uit gaat namelijk :+ :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LsHbw4lmh_wWbIDPaPPvOfV9aFQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5wNyPdUKG40HpuCk5HE3B6T7.png?f=fotoalbum_large

Dit is ongeveer de vloeropbouw van TS, opgezet in ubakus.
Rt is 3.388, vloerverwarming in de dekvloer gefreesd, 16mm buis, 10cm HoH, 35grC aanvoertemp.
Warmteafvoer naar binnen (verwarmingscapaciteit): ca. 39 W/m².
Effectieve U-waarde: 0,53 W/m²K (Warmteverlies van de verwarmde component)
U-waarde: 0,293 W/m²K (Warmteverlies van de onverwarmde component)
warmteafvoer naar buiten: 10,7 W/m² (Bij een buitentemperatuur van 0 °C)
Oppervlaktetemperatuur van de binnenkant (min/gemiddeld/max): 29,7 / 29,9 / 30,2 °C

dan wisselen we het parket voor een 12mm tegel:
Warmteafvoer naar binnen (verwarmingscapaciteit): ca. 54 W/m².
Effectieve U-waarde: 0,53 W/m²K (Warmteverlies van de verwarmde component)
U-waarde: 0,302 W/m²K (Warmteverlies van de onverwarmde component)
warmteafvoer naar buiten: 10,7 W/m² (Bij een buitentemperatuur van 0 °C)
Oppervlaktetemperatuur van de binnenkant (min/gemiddeld/max): 33,3 / 33,6 / 34,0 °C

dan dezelfde tegel, maar met aangepaste Ta zodat de afgifte gelijk is (34grC):
Warmteafvoer naar binnen (verwarmingscapaciteit): ca. 39 W/m².
Effectieve U-waarde: 0,52 W/m²K (Warmteverlies van de verwarmde component)
U-waarde: 0,295 W/m²K (Warmteverlies van de onverwarmde component)
warmteafvoer naar buiten: 10,4 W/m² (Bij een buitentemperatuur van 0 °C)
Oppervlaktetemperatuur van de binnenkant (min/gemiddeld/max): 29,7 / 30,0 / 30,3 °C

@Kantelrandje het scheelt in dit voorbeeld dus ~1 graad aanvoertemperatuur. Beantwoordt dat je vraag een beetje?

Disclaimer: massief eiken en dikkere lamellenparketten kunnen grotere verschillen geven.

[ Voor 5% gewijzigd door P5ycho op 26-02-2025 07:45 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:13
Ik zou er gewoon hout op leggen als je dat graag wilt. Wij hebben een kamer lamellenparket en een met keramisch parket en ik merk geen enkel verschil in opwarming. Koelen doe ik niet meer, aangezien het heel weinig effect heeft en ik geen risico op een natte vloer wil lopen.

Wat volgens onze parketboer wel moest, was de vloer direct op het beton verlijmen voor de beste warmtedoorgifte. En ook niet alle parket was geschikt, dus ook daar moet je je wel goed in laten adviseren.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:19

NDF82

Doomed Space Marine

Hier ook parket gelijmd aangebracht en geen probleem met de verwarming. Thermostaat staat op 21 graden en daar zitten we nooit aan, want het is traag. Maar hierdoor ook erg comfortabel.

Wij hebben echter niet gekozen voor "lamelparket" maar voor "multiplank" aangezien die laatste een basis van multiplex heeft en hierdoor minder werkt.

Ook gebruiken wij geen vloerkoeling omdat we nog op gas stoken. Maar als we een warmtepomp hadden, zou ik het ook niet doen i.v.m. mogelijke condensvorming.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
NDF82 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:59:
Hier ook parket gelijmd aangebracht en geen probleem met de verwarming. Thermostaat staat op 21 graden en daar zitten we nooit aan, want het is traag. Maar hierdoor ook erg comfortabel.
Pas je nachtverlaging toe? Bij VV zou dat niet of uiterst beperkt moeten zijn.... Hier staat de thermostaat gewoon dag en nacht op dezelfde temperatuur. Ofwel: vreemd dat je thermostaat op 21 staat maar dat die temperatuur nooit gehaald wordt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17:17
Kantelrandje schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:57:
Hoi allemaal,

Ik heb een dilemma. We gaan verbouwen en we moeten een nieuwe vloer uitzoeken. Ik wil natuurlijk het liefst een houten vloer, dus ik ben gaan zoeken naar meer informatie en toen kwam ik het volgende tegen;

Rapport parket en vloerverwarming

Let wel: dit rapport is geschreven in opdracht Stichting promotie houten vloeren. (moderne propaganda dus die ik niet op waarde kan schatten!)

Ik heb ook de aannemers die we uit hebben genodigd gevraagd of ik een houtenvloer op de vloerverwarming kan leggen en die geven me tegenstrijdig advies. De ene zegt; neem gewoon een tegelvloer dat is het meest efficient. De ander zegt dat hij thuis ook een warmtepomp met een houtenvloer heeft en dat het prima werkt.

Mochten er mensen zijn die een houtenvloer hebben op vloerverwarming, dan ben ik heel benieuwd naar jullie ervaringen? Aan de mensen die een warmtepomp hebben met koeling; merken jullie het effect hiervan? Ook advies van techneuten is heel erg welkom!

Details over de woning en de vloer:
-Rd waarde wanden; 4,6
-Rd waarde vloer 3,5 (de voer ligt op het zandbed)
- isolatiewaarde plafond/verdiepiengsvloer rd 4
- verwarmen met een warmtepomp met koeling (18c)
- Houten vloer: lamelparket 14 mm, verlijmd te leggen op de cementdekvloer, warmteweerstand 0,110 m2 K/W

In de propagande folder wordt geschreven dat de warmteweerstand van de houtenvloer verwaarloosbaar is of de effecientie van de vloerverwarming mits de woning goed geisoleerd is, is dat zo?

Ik heb het gevoel dat ik mijn huiswerk heb gedaan en er nog steeds geen antwoorden heb gevonden op mijn vragen :'( helup!
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een N=1 ervaring.

Ik heb vloerverwarming door het hele huis. Een luchtdichte NOM-woning met WTW. Door het hele huis ook een combinatie van vloeren (hout beneden, pvc boven, tegels in badkamer en berging).

De vloerverwarming kan hier ook koelen.

De PVC en stenen vloer voelen op blote voeten merkbaar wat warmer en 's zomers kouder. Hout is gewoon aangenaam. Voor wat betreft de temperatuur in de kamer maakt dat geen enkel verschil: alle ruimtes blijven gemakkelijk op temp.

Het lastige, althans bij ons, is het feit dat hout kan werken. Bij onze eerste houten vloer ging dat mis: de combinatie met een wat lagere luchtvochtigheid (35-40%) en het verwarmen van de vloer deden alle plankjes krom trekken. De hele vloer moest worden vervangen.

Nu gaat dat beter, maar heb ik een luchtbevochtiger staan om de luchtvochtigheid boven de 50% te houden. Die jaagt op een winterdag dagelijks 5 liter de lucht in. Volgens de vloerenboer, een absolute specialist en begrip in de hele regio, is bij het overgrote deel van de houten vloeren in luchtdichte huizen zo'n bevochtiger nodig.

Het werkt dus. Maar omdat hout gevoelig is zul je dat goed in de gaten moeten houden en tijdig maatregelen moeten nemen, als het kromtrekken eenmaal begint ben je gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Volgens mij is het vrij simpel. De warmteweerstand van hout is meer dan 4x zo hoog dan tegels (derde afbeelding). Om je ruimte dan op een zelfde temperatuur te houden, moet je aanvoertemperatuur hoger (3 graden, zie afbeelding vijf),.

Daarbij neem het rendement van een warmtepomp af, voor iedere graad 2%.

Kan een houten vloer technisch gezien? Ja, kan prima... Wel neemt je rendement van je warmtepomp af, dus zal het stroomgebruik toenemen.Heb je dat er voor over, neem dan lekker de houten vloer die je mooi vind. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik heb geen wetenschappelijke of theoretische onderbouwing (en die zijn hierboven al genoeg genoemd :+) maar wel mijn ervaring en die is gewoon prima!

Verlijmd multiplank parket, huis is 8 jaar oud, CV ketel op gas, vloerverwarming en op een steady temperatuur van 19,5 – 20 graden ingesteld is het zeer comfortabel.
Wij hebben vanwege vloerverwarming ook keramisch houtlook tegels overwogen, maar vonden echt parket toch mooier. Onlangs waren we bij vrienden die dit hebben en ik persoonlijk zag het verschil toch duidelijk. Ik sta dus nog steeds volledig achter deze keuze. Maar wellicht is dit een gevalletje “als je niet beter weet…”

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:19

NDF82

Doomed Space Marine

DjoeC schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:41:
[...]

Pas je nachtverlaging toe? Bij VV zou dat niet of uiterst beperkt moeten zijn.... Hier staat de thermostaat gewoon dag en nacht op dezelfde temperatuur. Ofwel: vreemd dat je thermostaat op 21 staat maar dat die temperatuur nooit gehaald wordt....
"en daar zitten we nooit aan" m.a.w. we passen de temperatuur nooit aan (dus ook geen nachtverlaging) m.a.w. het is constant 21 graden :)

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:09

Wuursj

want worst is al bezet

Interessant topic. Hier ook WP + vloerverwarming in fermacell in een oud maar goed geisoleerd huis (1913) op de bovenverdiepingen. Maar beneden willen we ook graag echt hout, past toch het beste bij ons huis vinden wij. Maar het moet wel gaan.

Qua efficientie maak ik me iets minder zorgen. Afgelopen jaar heb ik zonder vloerbedekking 670 kwh in dewarmtepomp verstookt, nu we wonen in de bovenverdieping. Ik heb wat zitten rekenen met volgende factoren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygb0dXy5feGpu_9rphdnEbxD4qI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nEoZOGGx9GQ6srh2L86DlmWI.png?f=user_large

In relatieve getallen lijkt het verschil tussen PVC en hout groot. Maar met een dergelijk laag verbruik en 31ct/kwh en een aaname dat ie 4% per graad minder efficient draait, kost het verschil tussen PVC en hout nog geen 3 tientjes per jaar. Te overzien. Ik ga beneden de HoH afstand nog wat verkleinen (75mm ipv 100mm), wellicht compenseert dat nog wat.

Kromtrekken etc. ben ik meer bang voor :)
Ik werk nu zeker niet met constante warmteflow uit de WP en wel een lichte nachtverlaging.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1