Middenstation nabij woning - kan dat kwaad?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniCache2
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-04 15:51
Onze netbeheerder Stedin is van plan een middenspanningsstation te plaatsen vlak bij mijn woning. Er zit ongeveer 10 - 12 meter tussen mijn huis / slaapkamers van kinderen en het te plaatsen station.

Weet iemand of dit kwaad kan (magnetisch veld en / of geluidsoverlast)?

Specificaties die ik via een tekening heb ingezien zijn (zegt mij niks):
Station: MSR GBU 630
Met Xiria KKV Smartgrid
Trafo 400KVA en LS-rek met SGT t.b.v. trafometing

Ik heb ook al even hier gekeken maar weet niet of een middenstation hetzelfde is als een trafohuisje:
Woning nabij trafohuisje

Wordt niet geklust => naar WON

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 25-02-2025 14:40 ]

Beste antwoord (via UniCache2 op 26-02-2025 11:26)

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
Sleepkever schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:45:
[...]

Ja de RIVM adviesrichtlijn vind ik persoonlijk ook wat bizar. Op 0,4 microtesla gemidddelde blootstelling per jaar lijkt het risico op leukemie bij kinderen 2x zo hoog te zijn, dus ons advies is 0,4 microtesla gemiddeld per jaar? :? Voelt toch niet helemaal goed ondanks dat het al veeeeeel lager is dan de 100 microtesla EU brede limiet.
De 0,02 microtesla die die SBM richtlijn aanbeveelt klinkt dan al een stuk logischer. Gelukkig blijft de casus van de TS daar ook onder zo te zien.
Die richtlijnen zijn eigenlijk alleen voor de gemoedsrust van de mensen.
Die 0.4uT is echt bizar laag (zoals hierboven ook al aangegeven) je telefoon lader is al vele malen hoger, dat slaapt ook gewoon iedereen naast.
Er is in geen enkel onderzoek daadwerkelijk een verband gevonden tussen ziektes en magnetische velden.
Laat je niet bang maken, ook die kinderleukemie is nooit realistisch in verband gebracht met langdurige blootstelling.

[ Voor 7% gewijzigd door hfolkers op 25-02-2025 20:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-04 12:54
Lees vooral ook even wat wetenschappelijk onderbouwd spul door naast alle horror en nimby verhalen op het internet. Het RIVM heeft hier een heel hoofdstuk aan gewijd wat redelijk onderbouwd is als ik er zo doorheen lees.
Een kleine greep:
De raad vindt het wetenschappelijk onderzoek onvoldoende om te spreken van een ‘waarschijnlijk’ of ‘bewezen’ oorzakelijk verband. De raad geeft het volgende aan. Bij kinderen die lang zijn blootgesteld aan een gemiddelde magneetveldsterkten van 0,3 tot 0,4 microtesla of meer lijkt het risico op leukemie ruim twee en een half keer zo hoog als bij kinderen die op het achtergrondniveau worden blootgesteld.

Magneetvelden met een sterkte boven 0,3 tot 0,4 microtesla komen niet alleen voor bij bovengrondse hoogspanningslijnen. Zij komen ook voor bij andere onderdelen van het elektriciteitsnet. Denk aan ondergrondse kabels, hoogspanningsstations en transformatorhuisjes. De Gezondheidsraad adviseerde de betrokken ministeries in 2018 daarom te overwegen om het voorzorgbeleid uit 2005 uit te breiden met deze onderdelen van het elektriciteitsnet.
En meetresultaten van een 400KVA transformater in dit rapport (pdf, pagina 42) hebben 0,4 microtesla gemeten op 1,4 meter. Magnetische velden nemen af volgens de omgekeerde kwadratenwet. Elke verdubbeling van de afstand levert dus een factor 4 vermindering op. Mijn wiskunde is helaas niet goed genoeg om het handmatig na te rekenen maar dit tooltje geeft met 0,4 microtesla op 1,4 meter afstand, op 10 meter afstand 0,006479 microtesla.

Dus ja, er lijken risico's aan te kleven waarvan de wetenschap niet met absolute zekerheid kan zeggen of dat nou wel of niet door magneetvelden veroorzaakt worden. Dus nemen ze op dit moment het zekere in het advies om blootstellingen op woonlocaties binnen veilige marges te houden met regelgeving. Voor jou specifieke casus, zeker gezien jou afstand tot de bron en de buitenmuren die er nog tussen zitten, klinkt het alsof het ruim onder de grenzen zit en daarmee redelijk verwaarloosbaar is. Dan moet je je wellicht meer zorgen maken om het magneetveld van je koelkast, stofzuiger of haardroger in huis (zie dezelfde PDF op pagina 44 maar eens).

Edit: Overweeg ook de andere kant van het verhaal: Dat transformatorhuisje komt er niet voor niets, we willen allemaal in luxe leven en stroom blijven gebruiken in onze huizen, zonnepanelen en elektrische auto's rijden. Het feit is er gewoon dat ons stroomnet overbelast is en daarmee uitgebreid moet worden om de stabiliteit te waarborgen. Wees blij dat ze dat in jou wijk goed oppakken.

[ Voor 7% gewijzigd door Sleepkever op 25-02-2025 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:08
Kan je überhaupt iets doen om het tegen te houden ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-04 13:51

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Aan het eind van mijn straat staat ook zo'n gebouwtje, en niemand heeft er last van.

Mag ik vragen waar de zorgen vandaan komen?

Als het écht schadelijk zou zijn geweest hadden we hier al lang de gevolgen van moeten zien; alsin mensen die aantoonbaar 'ziek' zijn geworden door zo'n gebouwtje. En dan laat ik de hypochonders even buiten beschouwing...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Wel, er zou een link zijn tussen kinderleukemie en wonen onder hoogspanningsleidingen; maar er is niets wat andere oorzaken uitsluit. Mensen met een kleiner budget, die dus een goedkoper huis onder een hoogspanningskabel kopen, hebben vast andere eet- en leefgewoontes (roken bijvoorbeeld), die véél waarschijnlijker verband houden hiermee.

Een trafo van 400kVA is niet zoveel, zal een klein ´tuinhuisje´ groot zijn (hmm, 2x3 meter, nog kleiner dus), dus zou er me niet teveel zorgen in maken. Veel bedrijven hebben een grotere trafo staan, waar je mss vlak naast zit te werken.

Dus qua gezondheid: als je nu geen tokkie bent met je kinderen, zal dat geen verschil maken.

Geluid, tsja, transformatoren zoemen door magnetorestrictie, dus er zal wel iets zijn. Het is vast beperkt, en veel constanter dan een voorbijgaande trein of opstijgende vliegtuig waar mensen ook aan gewend raken. En 12 meter is een beste afstand, een haag ertussen en je hoort en ziet er niets van.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:05

Compizfox

Bait for wenchmarks

Sleepkever schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:52:
Lees vooral ook even wat wetenschappelijk onderbouwd spul door naast alle horror en nimby verhalen op het internet. Het RIVM heeft hier een heel hoofdstuk aan gewijd wat redelijk onderbouwd is als ik er zo doorheen lees.
Een kleine greep:

[...]

En meetresultaten van een 400KVA transformater in dit rapport (pdf, pagina 42) hebben 0,4 microtesla gemeten op 1,4 meter. Magnetische velden nemen af volgens de omgekeerde kwadratenwet. Elke verdubbeling van de afstand levert dus een factor 4 vermindering op. Mijn wiskunde is helaas niet goed genoeg om het handmatig na te rekenen maar dit tooltje geeft met 0,4 microtesla op 1,4 meter afstand, op 10 meter afstand 0,006479 microtesla.

Dus ja, er lijken risico's aan te kleven waarvan de wetenschap niet met absolute zekerheid kan zeggen of dat nou wel of niet door magneetvelden veroorzaakt worden. Dus nemen ze op dit moment het zekere in het advies om blootstellingen op woonlocaties binnen veilige marges te houden met regelgeving. Voor jou specifieke casus, zeker gezien jou afstand tot de bron en de buitenmuren die er nog tussen zitten, klinkt het alsof het ruim onder de grenzen zit en daarmee redelijk verwaarloosbaar is. Dan moet je je wellicht meer zorgen maken om het magneetveld van je koelkast, stofzuiger of haardroger in huis (zie dezelfde PDF op pagina 44 maar eens).

Edit: Overweeg ook de andere kant van het verhaal: Dat transformatorhuisje komt er niet voor niets, we willen allemaal in luxe leven en stroom blijven gebruiken in onze huizen, zonnepanelen en elektrische auto's rijden. Het feit is er gewoon dat ons stroomnet overbelast is en daarmee uitgebreid moet worden om de stabiliteit te waarborgen. Wees blij dat ze dat in jou wijk goed oppakken.
De pagina van het RIVM is hier niet echt duidelijk over, maar ik neem aan dat dit specifiek gaat over wisselende (50 Hz?) magnetische velden?

Het aardmagnetisch veld is namelijk al 25 -- 65 μT (afhankelijk van de locatie).

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sniels
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-04 22:48
Zoals @Sleepkever zegt: er is meer dan genoeg regelgeving die jou als particulier beschermt. Niet alleen qua electromagnetische velden maar ook qua geluid (want ja, zo'n transformator maakt geluid).

Horrorverhalen zijn meer een uitzondering. Er moet toch echt al iets bijzonders aan de hand zijn om daar last van te hebben (zoals hier https://www.rtl.nl/boulev...ysterieus-geluid-mr-frank met een doorgetrokken fundering).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:53
Kijk vooral eens naar de Bouwbiologie en de richtlijnen die daarbij horen: https://www.kennisplatform.nl/wat-is-de-sbm-richtlijn/

Die zijn een stuk scherper dan het RIVM, het RIVM heeft ook andere belangen dan alleen de gezondheid van mens en dier. De bouwbiologie gaat uit van voorkomen is beter dan genezen en neemt altijd het zekere voor het onzekere, ook op de lange termijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepkever
Compizfox schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:14:
[...]

De pagina van het RIVM is hier niet echt duidelijk over, maar ik neem aan dat dit specifiek gaat over wisselende (50 Hz?) magnetische velden?

Het aardmagnetisch veld is namelijk al 25 -- 65 μT (afhankelijk van de locatie).
De gemeten veldsterktes in de PDF zijn wel vrij duidelijk
Het meetinstrument meet de magnetische veldsterkte tussen 40 en 1000 Hz.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik de PDF voor het leukemie / magneetveld verband nog niet doorgelezen heb maar ik neem aan dat ze daar een vergelijkbare range hebben gepakt.

Maar bij de trafohuisjes staat bijvoorbeeld dan alleen maar een vermogen in kVa en in welk dorp ze staan. Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat een bouwjaar ook relevant kan zijn, ik neem aan dat die dingen een stuk efficiënter zijn geworden en daardoor misschien minder magnetisch veld genereren, maar dat staat dan weer niet vermeld in het onderzoek. Kortom misschien tijd om 16 jaar na onderzoeksdatum het nog eens dunnetjes over te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01:23
naftebakje schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:12:
Dus qua gezondheid: als je nu geen tokkie bent met je kinderen, zal dat geen verschil maken.
Juist wel. Juist als je geen tokkie bent, gaan de gezondheidsnadelen niet overschaduwd worden door andere. :+

Ben het verder wel met je eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kan het kwaad? Nee want voldoet aan richtlijnen.
Word je er blij van? Nee, want bij de eerstvolgende migraine vermoed je de onnatuurlijke onzichtbare verstoring van het elektromagnetisch veld waarin je leeft, waardoor je woongenot afneemt.

~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-04 16:26
JJ Le Funk schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:36:
Richtlijnen zijn geen garantie op veiligheid. Denk aan lood in brandstof en verf. Asbest in bouwmaterialen, etc.
Voorheen volgens richtlijnen, nu is het er tegen.

Dit zou in de toekomst ook kunnen veranderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:41
JJ Le Funk schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:36:
Word je er blij van? Nee, want bij de eerstvolgende migraine vermoed je de onnatuurlijke onzichtbare verstoring van het elektromagnetisch veld waarin je leeft, waardoor je woongenot afneemt.
dus: bezwaar aantekenen!! Tot aan de Hoge Raad procederen, want NIMBY!! Dan ook niet klagen als je omvormers afschakelen in de zomer en je niet kan upgraden naar 3*25A voor je elektrische auto.

offtopic:
Als we allemaal op onder onderbuik gaan handelen, kom je echt nergens met de energietransitie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 10:04

Croga

The Unreasonable Man

Duke of Savage schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:40:
Richtlijnen zijn geen garantie op veiligheid. Denk aan lood in brandstof en verf. Asbest in bouwmaterialen, etc.

true. Datzelfde geld uiteraard voor het gebruik van bakstenen, het drinken van water en het inademen van stikstof...... Als je rekening moet houden met wat allemaal zou kunnen dan is er maar één zinnige oplossing.

Met de huidige kennis en de huidige stand van de techniek en de wetenchap moet je er van uit gaan dat het geen gevaar oplevert. Dat is alles wat we nu weten en alles waar we rekening mee kunnen houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepkever
No Hands schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:25:
Kijk vooral eens naar de Bouwbiologie en de richtlijnen die daarbij horen: https://www.kennisplatform.nl/wat-is-de-sbm-richtlijn/

Die zijn een stuk scherper dan het RIVM, het RIVM heeft ook andere belangen dan alleen de gezondheid van mens en dier. De bouwbiologie gaat uit van voorkomen is beter dan genezen en neemt altijd het zekere voor het onzekere, ook op de lange termijn.
Ja de RIVM adviesrichtlijn vind ik persoonlijk ook wat bizar. Op 0,4 microtesla gemidddelde blootstelling per jaar lijkt het risico op leukemie bij kinderen 2x zo hoog te zijn, dus ons advies is 0,4 microtesla gemiddeld per jaar? :? Voelt toch niet helemaal goed ondanks dat het al veeeeeel lager is dan de 100 microtesla EU brede limiet.
De 0,02 microtesla die die SBM richtlijn aanbeveelt klinkt dan al een stuk logischer. Gelukkig blijft de casus van de TS daar ook onder zo te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:06
Duke of Savage schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:40:
[...]

Ja in de toekomst kan alles veranderen, maar we kunnen (gelukkig) niet in de toekomst kijken. En op dit moment is alles volgens de richtlijnen. Het bepalen van deze richtlijnen kunnen we ook beter door de mensen met verstand laten doen.

Misschien dat ze over 100 jaar wel zeggen dat deze richtlijn invloed heeft gehad op mensen met migraine klachten, maar misschien ook niet.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:08

heuveltje

KoelkastFilosoof

[...]

Waar staat dat advies dan ? Ik zie alleen dat de onderzoeks resultaten uitgaan van hoever je van zon ding af moet staan om 0.4 te krijgen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepkever
heuveltje schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:01:
[...]

Waar staat dat advies dan ? Ik zie alleen dat de onderzoeks resultaten uitgaan van hoever je van zon ding af moet staan om 0.4 te krijgen.
Ergens onder het subkopje "Herijkt voorzorgsbeleid". Alhoewel die grenswaarde dan ook weer alleen voor bovengrondse hoogspanningslijnen lijkt te gelden...
In het nieuwe beleid staat dat de netbeheerder maatregelen treft bij alle onderdelen van het elektriciteitsnet. Denk aan bovengrondse hoogspanningslijnen, ondergrondse hoogspanningskabels, hoogspanningsstations en transformatorhuisjes. Deze maatregelen zorgen voor een verlaging van de magneetveldsterkte.

[...]

In het nieuwe beleid staat nog steeds het advies om (alleen) bij bovengrondse hoogspanningslijnen afstand te houden. De magneetveldzone, met een grenswaarde van 0,4 microtesla, bepaalt die afstand.
Sterker nog, als je doorklikt naar de proportionele bron maatregelen die voor een "onbetreedbaar middenstation" zoals voor de TS van toepassing, dan zijn die er gewoon niet behalve dat er rekening gehouden moet worden met de inkoop.
Onbetreedbaar middenspanningsstation (compactstation) (3-50 kV)
Niet betreedbare stations worden als prefab compact middenspanningsstation ingekocht. Deze compacte middenspanningsstations zijn geoptimaliseerd om magneetvelden zo klein mogelijk te houden. De netbeheerder zorgt er voor bij aanschaf en/of aanbesteding dat optimalisatie geborgd is bij de ingekochte compacte middenspanningsstations.
Dus je hebt gelijk, eigenlijk is er voor deze specifieke casus niet eens een richtlijn... Beetje teleurstellend weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:15

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Pff 4 microtesla.

Ik werk beroepsmatig in het strooiveld van een 3.0T MRI machine. Zelfs daar zijn nog nooit lange termijn klachten van ontdekt. Niet te snel je hoofd er doorheen bewegen wel, anders wordt je dizzy :P

Maargoed, dat is natuurlijk statisch. 50Hz is wel weer anders.

Leesvoer:
https://eur-lex.europa.eu...PDF/?uri=CELEX:32013L0035

[ Voor 10% gewijzigd door AtomicShockwave op 25-02-2025 15:40 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
[...]

Die richtlijnen zijn eigenlijk alleen voor de gemoedsrust van de mensen.
Die 0.4uT is echt bizar laag (zoals hierboven ook al aangegeven) je telefoon lader is al vele malen hoger, dat slaapt ook gewoon iedereen naast.
Er is in geen enkel onderzoek daadwerkelijk een verband gevonden tussen ziektes en magnetische velden.
Laat je niet bang maken, ook die kinderleukemie is nooit realistisch in verband gebracht met langdurige blootstelling.

[ Voor 7% gewijzigd door hfolkers op 25-02-2025 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-04 23:15
Ja, die kunnen ze plaatsen.
Nee, daar heb je (behalve optisch) geen hinder van.

Succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniCache2
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-04 15:51
Jemig wat een reacties hartelijk dank, ik maak mij er verder geen zorgen over, dank voor de goede uitleg en bronnen. Enige kleine puntje zou nog kunnen zijn een bromtoon op lage frequentie maar hopelijk gaat dat ook meevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-04 10:46
Er staat er hier 1 naast het gebouw, woon hier al wel een tijdje en nog nooit wat van gemerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gertjezzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03 10:23
Ik heb deze jaren lang geplaatst, een kleine 1000 stuks in totaal.
Ja - middenspanningsstation is in principe een transformatorhuisje of stroomhuisje. Vaak een betonnen of metalen ruimte waar een middenspanning (20-3kV) omgezet wordt naar een 400/230V lijnspanning om de woonwijk van vermogen te voorzien.
De netbeheerder mag deze (vergunningsvrij) plaatsen. De locatie wordt samen met de gemeente bepaald. Belanghebbende ben jij als bewoner in de meeste gevallen zelf, of een nieuwbouw wijk of verzwaring van de lokale omgeving.

De vraag die je stelt is een veel voorkomende vraag.
Volgens de richtlijnen mag de sterkte van magneetvelden voor het algemene publiek niet hoger zijn dan 100 microtesla. Bij een elektriciteitshuisje in een woonwijk is het magneetveld ongeveer 35 microtesla, gemeten op 30 centimeter van de buitenmuur. Op een afstand van 2 meter is het magneetveld van het huisje vrijwel niet meer te detecteren.

Ze zijn echt veilig met het oog op magnetische straling. In de winter heb je mogelijk minder snel sneeuw door warme kabels in de grond, of een lichte bromtoon van de transformator.

[ Voor 9% gewijzigd door Gertjezzz op 01-03-2025 20:32 ]

CCIP UltraThin Sponsors: Fractal-Design Techflex

Pagina: 1