Woning nabij trafohuisje

Pagina: 1
Acties:
  • 17.688 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans446
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-06 11:12
Laatst zag ik een woning op Funda die naast een trafohuisje staat. Dit is mij bijgebleven en vraag me af of dit enige gevolgen kan hebben voor gezondheid, apparatuur en/of bijvoorbeeld auto.
Iemand die kan spreken uit ervaring? Of iemand die weet of de straling van een trafohuisje schadelijk kan zijn als deze dicht bij een woning staat.

Ik vond online nog wat meer huizen die dezelfde situatie hebben:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RPq22pj/64955003.webp

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/KrgjtDW/966-1440.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9s9XGT3/113-1440.jpg

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:52
Als het aangetoond schade zou doen, denk je dan dat dit zou mogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:11
Volgens mij is het nog nooit aangetoond, anders zouden ze het niet nog steeds doen. Hhier vlakbij is minder dan 5 jaar geleden een nieuw huis neergezet met zo'n trafohuisje in de tuin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Dit soort dingen hebben allemaal nul invloed op je gezondheid. Er is geen wetenschappelijk bewijs of reden om aan te nemen dat elektrische apparatuur (inclusief dicht bij een zendmast, onder kabels of langs zo'n huisje wonen) impact heeft op gezondheid.

Er is wél de kans dat je apparatuur in huis kan storen, zo kunnen bijvoorbeeld speakers een ruis hebben als er zo'n huisje in de buurt is waar iets mis mee is (zie bijv. dit filmpje), maar in normale gevallen ook niet.

Dus nee. Via het stroomnet is er niks aan de hand als het huisje gewoon werkt, zo niet dan is er alsnog zo goed als geen kans op schade aan apparatuur of auto.

Straling is al helemaal onzin, geen enkele apparatuur van een provider, netbeheerder of de overheid zal ooit via straling invloed hebben op je gezondheid, want dan mag het niet geplaatst worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Straling van elektriciteit?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:59

lytjepole

Schier?

Wel opvallend dat de boom op de eerste foto die het dichtst bij het trafohuisje staat veel groener is dan dan de boom die iets verder weg staat...

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 20:52
lytjepole schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:23:
Wel opvallend dat de boom op de eerste foto die het dichtst bij het trafohuisje staat veel groener is dan dan de boom die iets verder weg staat...
Dat is een ander type boom :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:54

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik denk het grootste risico is dat het trafohuisje in de brand vliegt. De kans dat het bij dat specifieke huisje naast je deur gebeurt is natuurlijk klein maar door het land heen is er toch regelmatig ergens ééntje die in de brand vliegt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:19

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Soms maken ze wel een vervelend brom geluid.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Ben opgegroeid naast een trafo-huisje.
Naast een 3e oor op mijn voorhoofd en 1 teelbal is alles verder goed.

Nee, echt niks aan de hand. Je hoort hem ook niet.

Ook in de buurt van de zendmast van IJsselstein. Die was wel leuk. Als de auto in het zicht stond van de mast dan blokkeerde de startonderbreker.
Hoewel niet het soort straling wat alu-hoedjes denken, is electriciteit gewoon electro-magnetisch en dus heb je straling ja. Daarom heb je dingen als EMC eisen aan apparatuur.

[ Voor 63% gewijzigd door armageddon_2k1 op 18-08-2021 11:31 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:07
Heb jarenlang boven een trafo gewoond. De trafo zat op de bgg, mijn woning op 1e, 2e en 3e verd erboven.
Daar merk je echt niks van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
418O2 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:12:
Als het aangetoond schade zou doen, denk je dan dat dit zou mogen?
Dat is in ieder geval geen reden om het te verbieden!

Zie de volgende, recente issues:

Asfaltcentrale nabij woningen:
https://nos.nl/nieuwsuur/...e-asfaltcentrale-te-wonen
Tata steel uitstoot leidt tot ziektes:
https://nos.nl/artikel/23...iet-mocht-worden-gebruikt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:51

dragonhaertt

@_'.'

Elektriciteit genereert elektromagnetische velden.
Als je die velden varieert over tijd, heb je elektromagnetische straling.

Aangezien een trafohuisje op AC werkt, heb je wel degelijk elektromagnetische straling (50Hz)

Alles wat ook maar iets met elektromagnetisme te maken heeft genereert straling. Op zich helemaal geen gekke vraag dus.
50Hz, zeker bij deze vermogens, heeft geen bewezen effecten op de gezondheid.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Midas
  • Laatst online: 16:10

Midas

Thunderbirds are go!

Zie voor meer (achtergrond)informatie:

- https://ggdleefomgeving.n...afohuisjes-en-gezondheid/
"Uit onderzoek blijkt dat kinderen tot 15 jaar die vlak bij een hoogspanningslijn wonen iets vaker leukemie krijgen dan andere kinderen. De grotere kans op kinderleukemie zien we alleen bij kinderen die wonen in een ELF-veld dat sterker is dan ongeveer 0,4 microtesla. Er zijn hierover nog veel vragen. Het is bijvoorbeeld niet bekend hóe ELF-velden leukemie bij kinderen kunnen veroorzaken. Het is dan ook nog niet helemaal zeker dat deze velden echt de oorzaak zijn. Er kunnen andere, nog onbekende oorzaken zijn.
Kinderen die in een veld wonen van meer dan 0,4 microtesla hebben ongeveer twee keer meer kans om leukemie te krijgen dan andere kinderen. Gelukkig komt leukemie bij kinderen maar heel weinig voor. De kans dat een kind leukemie krijgt is dan ook erg klein, óók in de buurt van een hoogspanningslijn."

- https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/609300011.pdf (pagina 37)
"Uit de RIVM-metingen blijkt dat het magnetische veld van de zes transformatorhuisjes direct tegen de
muur maximaal 1,5 tot 40 µT bedraagt. De 0,4 µT-contour ligt op 1,4 tot 4 m afstand. Deze waarden
zijn in dezelfde orde van grootte als de verzamelde metingen die door anderen zijn uitgevoerd."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Laatst online: 19:18

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Hans446 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:11:
Laatst zag ik een woning op Funda die naast een trafohuisje staat. Dit is mij bijgebleven en vraag me af of dit enige gevolgen kan hebben voor gezondheid, apparatuur en/of bijvoorbeeld auto.
Iemand die kan spreken uit ervaring? Of iemand die weet of de straling van een trafohuisje schadelijk kan zijn als deze dicht bij een woning staat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is nog nooit wetenschappelijk aangetoond dat er negatieve (of positieve) gevolgen zijn van het wonen in de buurt van een transformator. Wel is er eenlicht verhoogde kans op leukemie bij kinderen die in de buurt van hoogspanningslijnen wonen; men weet niet waarom dat is.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-06 12:36
Geen idee of je het kan vergelijken maar volgens mij is er een paar jaar geleden een onderzoek gedaan naar het aantal kinderen met kanker die in de buurt van een hoogspanningslijn wonen.

Zie link: https://www.rivm.nl/hoogspanningslijnen

Daar is toen wel uitgekomen dat langdurige blootstelling aan de straling de kans op leukemie bij kinderen groter maakt..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 25-04 18:21
Hoogspanningslijn is geen trafohuisje.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Grote kans dat jij de eerste bent in een aansluiting, dus minste last hebt van te hoge spanning door teveel zonnepanelen :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:55

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Van hoogspanning is sprake als dit 400 kV is. Dat gaat dan via de bekende hoogspanningslijnen. Die komen uit bij een onderstation die er weer 10 kV van maken. En die kabels gaan via de grond (middenspanning) weer naar trafo-huisjes, en die maken er (laagspanning) 230V (400 V 3 fasen) van waarna het bij de huishoudens uitkomt.

Conclusie: Er is bij zo'n huisje geen sprake van hoogspanning.

[ Voor 14% gewijzigd door AW_Bos op 18-08-2021 11:50 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Laatst online: 19:18

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

armageddon_2k1 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:44:
Hoogspanningslijn is geen trafohuisje.
Dat klopt helemaal.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lytjepole
  • Laatst online: 09:59

lytjepole

Schier?

AW_Bos schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:47:
Van hoogspanning is sprake als dit 400 kV is. Dat gaat dan via de bekende hoogspanningslijnen. Die komen uit bij een onderstation die er weer 10 kV van maken. En die kabels gaan via de grond (middenspanning) weer naar trafo-huisjes, en die maken er (laagspanning) 230V (400 V 3 fasen) van waarna het bij de huishoudens uitkomt.

Tja, alles boven de 1000V is volgens de richtlijnen hoogspanning...

De netbeheerders hebben met elkaar alleen afgesproken dat ze spanningen tussen de 1000V en 25kV middenspanning noemen.

[ Voor 9% gewijzigd door lytjepole op 18-08-2021 11:54 ]

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-06 22:43
desmond schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:31:
[...]

Dat is in ieder geval geen reden om het te verbieden!

Zie de volgende, recente issues:

Asfaltcentrale nabij woningen:
https://nos.nl/nieuwsuur/...e-asfaltcentrale-te-wonen
Tata steel uitstoot leidt tot ziektes:
https://nos.nl/artikel/23...iet-mocht-worden-gebruikt
Gelukkig is een klein trafo gebouwtje perfect te vergelijken met een mega bedrijf als Tata steel :+

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:39
Nee, kan geen kwaad.

Kan je hele verhalen over schijven, maar dat is gewoon niet nodig. Kan geen kwaad. Klaar.

[ Voor 69% gewijzigd door WEBGAMING op 18-08-2021 12:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:59
Vooral handig voor recreationele tuinders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
corset schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:09:
[...]
Gelukkig is een klein trafo gebouwtje perfect te vergelijken met een mega bedrijf als Tata steel :+
Ik reageerde op "Als het aangetoond schade zou doen, denk je dan dat dit zou mogen?"

Je begrijpt hoop ik mijn punt: dat iets wordt toegestaan, betekent niet dat het geen schade berokkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Laatst online: 00:24

Part

Helemaal niets.....

Er zijn ook voordelen aan een transformatorhuisje die grenst aan je perceel.

Vaak zit er ook wat ruimte om het huisje die je prima kan gebruiken voor het parkeren van de auto aanhangwagen of kliko. Zie bv de eerste twee foto's. Zolang je de toegang tot het huisje niet belemmert en het een beetje netjes weet te houden hebben de netwerkbeheerders er meestal geen probleem mee.

En je zit vooraan met je aansluiting waardoor jou zonnepanelen pas als laatste afschakelen indien de spanning hoger word door te veel terug levering in de wijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Part op 18-08-2021 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:32
Ik woon al 34 jaar met zo’n huisje in de tuin. Tot nu toe nergens last van. Alleen soms kan je dat ding horen brommen.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:18
Bij hoogspanning heb je ook kans dat er ozon vrijkomt, en dat is giftig. Wellicht heeft dat er ook mee te maken.

Het enige nadeel, als er daadwerkelijk een transformator in dat huisje staat, is dat je last kan krijgen van infrageluid. Een 50 Hz brom. Of erger als er harmonischen worden verbruikt.
Pieptoon van 5800hz door netvervuiling?

Maar als er slechts een verdeelpunt is dan is er weinig om last van te hebben. Misschien een ventilator in de zomer?

De rechten van netbeheerder op jouw grond misschien :P

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 18-08-2021 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-06 10:44
Ik loop er wel eens langs, dan gaan mn haren rechtop op mn hoofd staan maar als ik er voorbij ben gaat alles weer omlaag.

En ik leg mn telefoon er wel eens op, QuikCharge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 13:46

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Enige wat zou kunnen is in geval van een storing zo gauw de elektriciteit weer aan gaat je als eerste de piek op vangt. Dit is in het verleden wel eens bij mijn ouders gebeurd. Diverse apparaten die het niet hebben overleefd. Klacht bij de energieleverancier hielp niets. We waren de enige die hadden geklaagd.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 17:22
Getto schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:44:
Geen idee of je het kan vergelijken maar volgens mij is er een paar jaar geleden een onderzoek gedaan naar het aantal kinderen met kanker die in de buurt van een hoogspanningslijn wonen.

Zie link: https://www.rivm.nl/hoogspanningslijnen

Daar is toen wel uitgekomen dat langdurige blootstelling aan de straling de kans op leukemie bij kinderen groter maakt..
Dat is gebaseerd op deze studie volgens mij: https://www.bmj.com/content/330/7503/1290
Een van de auteurs weerlegt die conclusies grotendeels weer op basis van meer en recentere informatie: https://europepmc.org/article/PMC/3950865

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:30

Amphiebietje

In de blubber

Veel grotere flatgebouwen hebben ook een trafo'huisje' in de onderbouw (gewoon een afgesloten ruimte met dezelfde apparatuur als in een trafohuisje). Als het gevaarlijk zou zijn, zou het zeker in flats al lang zijn verboden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-06 23:45
Paar jaar geleden werd een deel van de groenstrook naast m'n huis opeens geruimd, bleek dat de gemeente een stuk grond daarvan aan Enexis had verkocht om er een trafo neer te zetten. Die staat nu een meter van m'n huiskamer. Maar nog nooit wat van gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:18
Johnny schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:27:
Ik denk het grootste risico is dat het trafohuisje in de brand vliegt. De kans dat het bij dat specifieke huisje naast je deur gebeurt is natuurlijk klein maar door het land heen is er toch regelmatig ergens ééntje die in de brand vliegt.
Huizen vliegen ook wel eens in brand om uiteenlopende redenen. Is het daarom af te raden om naast een ander huis te gaan wonen?
Is het risico op brand in een naburig trafohuisje groter dan het risico op brand in een naburig woonhuis?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ivow85 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:05:
[...]
Is het risico op brand in een naburig trafohuisje groter dan het risico op brand in een naburig woonhuis?
Aangezien er in zo'n trafohuisje aanzienlijk grotere stromen lopen dan in een regulier woonhuis, lijkt me dat het risico op brand ook groter zal zijn. Of dat risico dusdanig veel groter is dat je het serieus in je overweging mee moet nemen, kan ik niet inschatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:23
Ze kunnen wel een irritante bromtoon geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-06 20:52

Emiel1984

Made in NL

anboni schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:09:
[...]

Aangezien er in zo'n trafohuisje aanzienlijk grotere stromen lopen dan in een regulier woonhuis, lijkt me dat het risico op brand ook groter zal zijn. Of dat risico dusdanig veel groter is dat je het serieus in je overweging mee moet nemen, kan ik niet inschatten.
Ik verwacht dat het risico op brand groter is bij oud huis.
Daarnaast is de kans op echter schade bij je eigen woning denk ik groter als de buren een brand hebben.
Een huis vol met brandbare spullen vs een trafohuisje...

Gezien de definitie van groter\kleiner onduidelijk is kan TS daar denk ik ook niks mee.
Dit zou ook zomaar een verwaarloosbaar verschil kunnen zijn. O-) . Ik heb echt geen idee.

Het is jammer dat die huisjes er meestal niet zo mooi uitzien en erg vaak onder de grafitie zitten.
Ik zou dat persoonlijker veel meer laten meewegen als ik naar een huis zou zoeken.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Morpheusk schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:11:
Ik woon al 34 jaar met zo’n huisje in de tuin. Tot nu toe nergens last van. Alleen soms kan je dat ding horen brommen.
*knip*
Hou het serieus aub, het is hier geen huiskamer.

[ Voor 15% gewijzigd door tweakduke op 18-08-2021 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans446
Bedankt allemaal voor de reacties!!
Altijd fijn om van anderen te horen wat hun ervaring/mening is. Had al wel het idee dat het meevalt en dat een trafohuisje in een woonwijk anders is dan een trafohuisje wat op een industrieterrein of bij een groot bedrijf staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-06 18:56
een beste bromtoon. kan je weleens last van krijgen. ik weet niet of gevoelig bent voor lage frequenties.
maar als je hem hoort zoemen er niet naast gaan wonen zou ik zeggen. somige hebben er last van.
en andere hebben helemaal nergens last van. het verschilt per persoon,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 16:14

mark-k

AKA markkNL

Midas schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:41:

"Uit onderzoek blijkt dat kinderen tot 15 jaar die vlak bij een hoogspanningslijn wonen iets vaker leukemie krijgen dan andere kinderen. De grotere kans op kinderleukemie zien we alleen bij kinderen die wonen in een ELF-veld dat sterker is dan ongeveer 0,4 microtesla. Er zijn hierover nog veel vragen. Het is bijvoorbeeld niet bekend hóe ELF-velden leukemie bij kinderen kunnen veroorzaken. Het is dan ook nog niet helemaal zeker dat deze velden echt de oorzaak zijn. Er kunnen andere, nog onbekende oorzaken zijn.
Kinderen die in een veld wonen van meer dan 0,4 microtesla hebben ongeveer twee keer meer kans om leukemie te krijgen dan andere kinderen. Gelukkig komt leukemie bij kinderen maar heel weinig voor. De kans dat een kind leukemie krijgt is dan ook erg klein, óók in de buurt van een hoogspanningslijn."

"Uit de RIVM-metingen blijkt dat het magnetische veld van de zes transformatorhuisjes direct tegen de
muur maximaal 1,5 tot 40 µT bedraagt. De 0,4 µT-contour ligt op 1,4 tot 4 m afstand. Deze waarden
zijn in dezelfde orde van grootte als de verzamelde metingen die door anderen zijn uitgevoerd."
Het schijnt wel dat er echt totaal geen link gelegd kan worden met het EM veld van die hoogspanningslijnen, en dat een koelkast bijvoorbeeld dezelfde straling heeft. De verwachting is dat er iets anders is dat het veroorzaakt en er toevallig (of niet perse toevallig maar door omstandigheden) ook hoogspanningsmasten staan.
https://www.webmd.com/can...ain-linked-to-power-lines

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:12
pauldaytona schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:01:
Paar jaar geleden werd een deel van de groenstrook naast m'n huis opeens geruimd, bleek dat de gemeente een stuk grond daarvan aan Enexis had verkocht om er een trafo neer te zetten. Die staat nu een meter van m'n huiskamer. Maar nog nooit wat van gemerkt.
Planschade geclaimd?

De hoeveelheid potentiële kopers voor je woning is flink gereduceerd. In een slechte markt kan dat behoorlijk nadelig uitpakken net als huizen onder hoogspanningslijnen, in de buurt van een tankstation, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 13:46

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Arjantje72 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:19:
Ze kunnen wel een irritante bromtoon geven.
Klopt. Ik vang bij het voorbij wandelen van die trafo huisjes inderdaad altijd een laagfrequente brom op.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-06 16:38
Bij mijn ouderlijk huis staat er ook een naast. Nooit op enige manier last van gehad. Ja er lopen grotere stromen wat het risico op brand kan verhogen, alleen is er weinig in zo'n huisje wat kan branden.

Enige nadeel is dat sommige mensen menen de plaats voor het huisje te claimen als privé parkeerplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Refro schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:27:
Bij mijn ouderlijk huis staat er ook een naast. Nooit op enige manier last van gehad. Ja er lopen grotere stromen wat het risico op brand kan verhogen, alleen is er weinig in zo'n huisje wat kan branden.

Enige nadeel is dat sommige mensen menen de plaats voor het huisje te claimen als privé parkeerplaats.
Hier is de netbeheerder eigenaar van de grond waar wij recht van overpad op hebben. De grond naar het huisje toe is het precies andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Hans446 al op de site van Gezondheidsraad rond gesnuffeld ?
https://www.gezondheidsra...eel-i-kanker-bij-kinderen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morpheusk
De lijnen naar een trafohuisje zijn middenspanning en uitgaand laagspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans446
Interessant!
Denk alleen dat het wel een verschil is tussen hoogspanningslijnen en een trafohuisje.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hans446 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 23:40:
[...]

Interessant!
Denk alleen dat het wel een verschil is tussen hoogspanningslijnen en een trafohuisje.
Dat is zegmaar wat iedereen in dit topic al benadrukt heeft. Het is geen hoogspanning.

I have stability. The ability to stab.

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-06 21:57
armageddon_2k1 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:29:

Ook in de buurt van de zendmast van IJsselstein. Die was wel leuk. Als de auto in het zicht stond van de mast dan blokkeerde de startonderbreker.
Tip van de ANWB wegenwacht: als de auto niet start, duw hem een stukje verder en probeer het nog eens!!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:37
Midas schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:41:

Ondanks dat er geen overweldigend bewijs is, sluit ik huizen dicht bij een hoogspanningsmast toch uit. Al is het alleen om niet met het what if gevoel rond te hoeven lopen.

• Morpheusk
SCIxX schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:37:
[...]

Ondanks dat er geen overweldigend bewijs is, sluit ik huizen dicht bij een hoogspanningsmast toch uit. Al is het alleen om niet met het what if gevoel rond te hoeven lopen.
En het is ook gewoon geen gezicht vanuit je tuin, knetteren is dan wel weer leuk met vochtig weer. Gelukkig gaan ze veel bovengrondse lijnen onder de grond brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
AW_Bos schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:47:

Volgens de norm is alles boven 1000V wisselspanning -> hoogspanning.
Dat de nederlandse netbeheerders hier weer een stukje onderscheid in gemaakt hebben:
0 - 1000V laagspanning
1001 - 25000V middenspanning
> 25000V hoogspanning

Er is volgens de norm weldegelijk hoogspanning aanwezig :Y
(OA NEN3840)

• ybos
Hans446 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:40:
Bedankt allemaal voor de reacties!!
Altijd fijn om van anderen te horen wat hun ervaring/mening is. Had al wel het idee dat het meevalt en dat een trafohuisje in een woonwijk anders is dan een trafohuisje wat op een industrieterrein of bij een groot bedrijf staat.
trafohuisje in een woonwijk is exact hetzelfde als bij een groot bedrijf of op industrieterrein hoor. ;)

• ybos
Refro schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:27:

Er staat in zo'n huisje een trafo met enkele honderden liters flink brandbare olie, dus als t fout gaat, is het wel feest. (olie is vergelijkbaar met diesel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hans446 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 23:40:
[...]

Interessant!
Dus zal er geen gevaar zijn. verder zijn een paar van je foto's een erg oude situatie, en lijkt me de 2e foto
het trafo huisje beter gebouwd.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Hans446
ybos schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:53:
[...]

trafohuisje in een woonwijk is exact hetzelfde als bij een groot bedrijf of op industrieterrein hoor. ;)
Ik bedoelde meer dat een trafohuisje wat bij een industrieterrein staat meer vermogen moet afgeven, dus grotere trafo, dan een trafohuisje in de woonwijk.

• ybos
Hans446 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:37:
[...]

Ik bedoelde meer dat een trafohuisje wat bij een industrieterrein staat meer vermogen moet afgeven, dus grotere trafo, dan een trafohuisje in de woonwijk.
dat valt reuze mee want 1 trafo doet vaak de hele woonwijk, terwijl een trafo op industrieterrein 1 of 2 bedrijven van energie voorziet.
(zat bedrijven die zelfs meerdere eigen trafo's hebben)

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06 20:49
Hans446 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:11:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn ouders wonen exact zo en ik heb er mijn eerste 18 levensjaren gesleten. Je merkt er echt helemaal niets van, als het ding 18 jaar uit heeft gestaan had ik dat ook zo geloofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:03
SCIxX schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:37:
*knip* laat die koeien toch in de sloot

[ Voor 35% gewijzigd door twain4me op 12-11-2024 22:09 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.