[PV] serie schakeling panelen, net afwijkende dakhoek

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 11:41

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
*** Ik heb deze post grondig aangepast voor het totaalplaatje, waarbij de vraag eerst gericht was op optie C hieronder ***

Wij zijn momenteel bezig met offertes voor zonnepanelen voor ons dak gelegen op het oosten. Wij hebben al 10 panelen op ons westelijk gerichte dak liggen. Het dak is assymetrisch, waar nu panelen liggen is stijl, oost gericht dak ~30 graden.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4roI5laL7Cv8X9KZmx-Ya8y9Z8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LvmD1PmatSGWGyNqT2CsweYU.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
6500 x 3860 mm boven de dakkapel, zie foto boven. Onder de dakkapel is evt ook ruimte voor panelen (portrait past), maar daar draait de schaduw van de dakkapel vanaf ~middaguur op.
Schaduw
Geheel schaduwvrij qua omgeving, wel pijpje van de CV op het dakoppervlak zelf, zie foto met bouwtekening.
Jaarverbruik
We wekken nu iets minder op dan ons jaarverbruik, maar willen tussen de ~3000 tot max 3500 kWh extra gaan opwekken i.v.m. willen overstappen naar EV.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase
Budget en doel
Doel: EV en grootste deel van verbruik daarvan kunnen opwekken. Budget niet direct vast, maar wel het streven om kosteneffectief te zijn.
Wie gaat het project uitvoeren
Geheel laten uitvoeren.
Bijhouden van data
Geen wensen buiten het in kunnen zien.
Reeds verkregen offertes
We hebben meerdere offertes, met name voor optie A en C (waar we in de zoektocht tot nu toe op zijn uitgekomen). Hardware combi's:
  1. E.ON Aura 440, GoodWe GW3600D-NS, evt Tigo optimizers (voor opties, zie onder)
  2. DMEGC, SUNGROW SG3.0RS
  3. Suntech Ultra V-Pro 440, Growatt MIN 3000 TL-XH omvormer
Regio
Twente
Info
Boven de dakkapel passen 8 panelen geheel schaduwvrij (optie A). Dit kan sowieso, maar gaat de gewenste 3000 kWh op jaarbasis niet halen als ik verschillende tools (en offertes) volg. Dus we zijn gaan zoeken naar opties om 1-2 panelen extra kwijt te kunnen (meer dan 10 panelen in totaal zou ook kunnen als dat opties geeft om goed met 2 strings te werken). Uitgangspunt daarvoor is dat die 8 panelen in ieder geval niet worden geremd (en bij voorkeur de extra panelen ook niet door de andere 8, maar als dat beperkt is dan zou het te overwegen zijn).

Optie B had ik eerder afgeschreven vanwege dat de extra paneel (rood aangegeven) ten noorden van het CV pijpje ligt. Ik heb hier geen offerte voor momenteel en niet direct besproken. Na lezen over schaduwmanagement of evt toevoegen Tigo optimizer valt effect van die schaduw allicht mee? Ik heb het geprobeerd in Sunny Design te simuleren, daar lijkt het alleszins mee te vallen.

Optie C zijn we daarom gaan verkennen om 2 panelen ook oostelijk gericht op de dakappel te leggen. Deze komen dan op ~15 graden te liggen (dak ~30 dus), verder dezelfde richting en ook schaduwvrij. Het plan is om deze in serie te schakelen.

Echter heb ik nu verschillende opties liggen van verschillende aanbieders met als kernverschil 2 optimizers toevoegen aan de 2 panelen op de dakkappel. Ik krijg verschillende beelden van in hoeverre het verschil in dakhoek werkelijk doet (en met name, in hoeverre de 2 panelen de andere 8 zouden beïnvloeden). Sowieso geeft één aanbieder aan dat er geen invloed is m.b.t. werking system door de twee dakhoeken in hun tool, wat ik nogal gek vind.

Ik heb mezelf ingelezen, naar gevraagd en ook wat tools geprobeerd om in te schatten in hoeverre dit nu werkelijk invloed heeft en of dus optimizers wel/niet slim zijn, maar ik kom er niet echt uit. Op het forum geprobeerd vergelijkbare vragen te vinden, maar ook niet gelukt (al weet ik niet of ik de juiste zoektermen gebruik).
Vragen
In het algemeen hoor ik graag advies m.b.t. de drie opties die er liggen (of evt hele andere ideeën). Als opties B of C haalbaar zijn (geen grote nadelen of extra investering die weinig oplevert) zijn deze voor ons interessant, anders eerder optie A. Daarom onze vragen:
  • M.b.t. optie B: is het extra paneel aan de noordkant van het CV pijpje wel/geen goed idee, evt i.c.m. Tigo optimizer aan dit paneel en de E.ON panelen?
  • M.b.t. optie B: Maakt de omvormer of paneel nog uit hiervoor (schaduwmanagement bijv)?
  • M.b.t. optie C: is het plaatsen op de dakappel onder een net andere hoek wel/geen goed idee?
  • M.b.t. optie C: zou het met Tigo optimizer en de E.ON panelen inderdaad zo uitpakken dat de andere 8 panelen goed functioneren?
Hele andere ideeën die aansluiten bij ons doel zijn ook welkom.

[ Voor 62% gewijzigd door the_RJ op 23-02-2025 12:19 . Reden: Vraag voor presentatie informatie ]

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Beste antwoord (via the_RJ op 25-02-2025 14:02)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Optie B paneel sowieso doen. De helft van de opbrengst in een jaar is bij bewolking en dan maakt die pijp niet uit.
Met een tigo ga je er iets meer uit halen… paar tientjes en gemoedsrust.

De G3 goodwe zijn er al heel lang. Die heeft vanaf Vmpp 50V ipv 80V bij de oudere.

Start spanning boeit niet… als Vmpp goed zit dan gaat starten ook wel lukken.

Optimaliseren voor efficiëntie is ook bijzaak… 2 panelen heel laag in het Vmpp bereik doen ook met een handje % extra DC-DC verlies in de omvormer oneindig meer dan geen panelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03-07 21:24
Graag het start topic aanpassen conform: Tips bij openen vragentopic zonnepanelen zodanig kunnen wij beter de vragen beantwoorden, het is nu nogal puzzelen om juist antwoord te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Die optimizers op alleen de 2 panelen op andere oriëntatie is onvoldoende.

Opbrengst profiel gaat naar boven én naar onder afwijken en optimizers compenseren alleen achterblijven… dus er gaat een rem op hele systeem of onnodige bypass plaatsvinden.

GoodWe D-NS G3 heeft ultralaag Vmpp bereik … gemiddelde panelen heb je dan nog 1 strook schaduw bereik… met REC alpha’s zelfs meer.

Dat is de juiste oplossing.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
Ronald schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:53:
Die optimizers op alleen de 2 panelen op andere oriëntatie is onvoldoende.

Opbrengst profiel gaat naar boven én naar onder afwijken en optimizers compenseren alleen achterblijven… dus er gaat een rem op hele systeem of onnodige bypass plaatsvinden.

GoodWe D-NS G3 heeft ultralaag Vmpp bereik … gemiddelde panelen heb je dan nog 1 strook schaduw bereik… met REC alpha’s zelfs meer.

Dat is de juiste oplossing.
Dank voor je antwoord. Ik weet niet of je helemaal snap m.b.t. de GoodWe en ultralaag Vmpp. Dat is relevant bij opstarten van een string toch? Bedoel je dan op die twee panelen in een eigen string te leggen? Ik dacht namelijk dat je wel meer panelen in één string moest leggen voor efficiëntie.

Ik heb de startpost overigens grondig aangepast. In de offerte met Tigo optimizers hebben we wel een GoodWe DNS, maar niet de nieuwste versie.

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Optie B paneel sowieso doen. De helft van de opbrengst in een jaar is bij bewolking en dan maakt die pijp niet uit.

De G3 goodwe zijn er al heel lang. Die heeft vanaf Vmpp 50V ipv 80V bij de oudere.

Start spanning boeit niet… als Vmpp goed zit dan gaat starten ook wel lukken.

Optimaliseren voor efficiëntie is ook bijzaak… 2 panelen heel laag in het Vmpp bereik doen ook met een handje % extra DC-DC verlies in de omvormer oneindig meer dan geen panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
Ronald schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:30:

Dank, we kijken nu serieus naar optie B en hebben daar ook offertes voor. Nu komen er een paar vragen naar boven, mede door reactie van één aanbieder die stelt dat de de hele string in zijn geheel significant beïnvloed wordt doordat er op dit paneel iets schaduw zal vallen (in de zin van, als dat paneel 33% vermogen verliest, verliezen alle andere panelen dat ook). Maar als ik hierover lees, dan is dat toch juist wat MPP tracking i.c.m. by-pass diodes regelt? Ik vond deze whitepaper van Fronius dit het meest duidelijk uitleggen en die heeft ook simulatie voorbeelden van dat het effect van een schoorsteen op jaarbasis reuze meevalt. Ik vond jouw post in een ander topic (ook m.b.t. werking optimizers) daarin verhelderend. Dat de panelen in verticale stroken liggen is voor het schaduweffect van het pijpje bij ons denk ik zelfs gunstig (in de zomer komt die zeker niet over het hele paneel).

Als ik de omvormers die we nu in offertes hebben zitten (GoodWe GW3600D-NS, SUNGROW SG3.0RS, Growatt MIN 3000 TL-XH) op zoek dan zie ik dat ze dit allemaal doen. Vraag: Algoritmes zullen vast verschillen, maar mag ik aannemen dat met alle omvormer opties het schaduweffect m.b.t. opwekking op jaarbasis inderdaad meevalt? De Sungrow begint ook bij 40 Vmpp volgens de datasheet.

Alle omvormers hebben 2 MPPTs, maar we hebben op west dus al panelen liggen en kunnen ze dus volledig hier benutten. Vraag: is het slim om dan met 2 strings (4 + 5) te werken i.p.v. 1 (alle 9), of juist niet, of maakt het niet/weinig uit? Ik lees dat string met laag aantal panelen ook weer slechter kan uitpakken, maar dat is i.c.m. bijvoorbeeld andere oriëntaties, wat hier niet het geval is.
Dit was wel een goed punt, dank, ik zat allicht teveel op de efficiëntie van die 8 panelen in optie A te sturen, i.p.v. op hoeveel kWh we willen opwekken. Ik denk mede beïnvloed doordat ik tegenstrijdige informatie kreeg over performance in string. Zo gaf een aanbieder aan dat hun simulatietool 0 verlies zag door de verschillende hoeken, waar ik nogal skeptisch over ben. Interpreteer ik je opmerking goed dat ook optie C met twee verschillende hoeken ondanks wel wat verlies prima kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Een installateur die beweert dat 1 paneel de string beïnvloed leeft in 1997. SMA loste dat in 1998 al op. Wat mij betreft een onkundige prutser dus.

De algoritmes verschillen. Maar alle merken werkt het schaduwbeheer in principe oké .

Een lange string meer ruimte in het spanningsbereik van de mppt om schaduw beheer te doen. String splitsen voor schaduw effect vermindering is dus gewoon ook anno 1997

String van 2 is dus zeker niet ideaal… maar het werkt

Pagina: 1