*** Ik heb deze post grondig aangepast voor het totaalplaatje, waarbij de vraag eerst gericht was op optie C hieronder ***
Wij zijn momenteel bezig met offertes voor zonnepanelen voor ons dak gelegen op het oosten. Wij hebben al 10 panelen op ons westelijk gerichte dak liggen. Het dak is assymetrisch, waar nu panelen liggen is stijl, oost gericht dak ~30 graden.:strip_exif()/f/image/LvmD1PmatSGWGyNqT2CsweYU.png?f=user_large)
Optie B had ik eerder afgeschreven vanwege dat de extra paneel (rood aangegeven) ten noorden van het CV pijpje ligt. Ik heb hier geen offerte voor momenteel en niet direct besproken. Na lezen over schaduwmanagement of evt toevoegen Tigo optimizer valt effect van die schaduw allicht mee? Ik heb het geprobeerd in Sunny Design te simuleren, daar lijkt het alleszins mee te vallen.
Optie C zijn we daarom gaan verkennen om 2 panelen ook oostelijk gericht op de dakappel te leggen. Deze komen dan op ~15 graden te liggen (dak ~30 dus), verder dezelfde richting en ook schaduwvrij. Het plan is om deze in serie te schakelen.
Echter heb ik nu verschillende opties liggen van verschillende aanbieders met als kernverschil 2 optimizers toevoegen aan de 2 panelen op de dakkappel. Ik krijg verschillende beelden van in hoeverre het verschil in dakhoek werkelijk doet (en met name, in hoeverre de 2 panelen de andere 8 zouden beïnvloeden). Sowieso geeft één aanbieder aan dat er geen invloed is m.b.t. werking system door de twee dakhoeken in hun tool, wat ik nogal gek vind.
Ik heb mezelf ingelezen, naar gevraagd en ook wat tools geprobeerd om in te schatten in hoeverre dit nu werkelijk invloed heeft en of dus optimizers wel/niet slim zijn, maar ik kom er niet echt uit. Op het forum geprobeerd vergelijkbare vragen te vinden, maar ook niet gelukt (al weet ik niet of ik de juiste zoektermen gebruik).
Wij zijn momenteel bezig met offertes voor zonnepanelen voor ons dak gelegen op het oosten. Wij hebben al 10 panelen op ons westelijk gerichte dak liggen. Het dak is assymetrisch, waar nu panelen liggen is stijl, oost gericht dak ~30 graden.
Foto's
:strip_exif()/f/image/LvmD1PmatSGWGyNqT2CsweYU.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
6500 x 3860 mm boven de dakkapel, zie foto boven. Onder de dakkapel is evt ook ruimte voor panelen (portrait past), maar daar draait de schaduw van de dakkapel vanaf ~middaguur op.Schaduw
Geheel schaduwvrij qua omgeving, wel pijpje van de CV op het dakoppervlak zelf, zie foto met bouwtekening.Jaarverbruik
We wekken nu iets minder op dan ons jaarverbruik, maar willen tussen de ~3000 tot max 3500 kWh extra gaan opwekken i.v.m. willen overstappen naar EV.Huidige elektriciteitsaansluiting
3-faseBudget en doel
Doel: EV en grootste deel van verbruik daarvan kunnen opwekken. Budget niet direct vast, maar wel het streven om kosteneffectief te zijn.Wie gaat het project uitvoeren
Geheel laten uitvoeren.Bijhouden van data
Geen wensen buiten het in kunnen zien.Reeds verkregen offertes
We hebben meerdere offertes, met name voor optie A en C (waar we in de zoektocht tot nu toe op zijn uitgekomen). Hardware combi's:- E.ON Aura 440, GoodWe GW3600D-NS, evt Tigo optimizers (voor opties, zie onder)
- DMEGC, SUNGROW SG3.0RS
- Suntech Ultra V-Pro 440, Growatt MIN 3000 TL-XH omvormer
Regio
TwenteInfo
Boven de dakkapel passen 8 panelen geheel schaduwvrij (optie A). Dit kan sowieso, maar gaat de gewenste 3000 kWh op jaarbasis niet halen als ik verschillende tools (en offertes) volg. Dus we zijn gaan zoeken naar opties om 1-2 panelen extra kwijt te kunnen (meer dan 10 panelen in totaal zou ook kunnen als dat opties geeft om goed met 2 strings te werken). Uitgangspunt daarvoor is dat die 8 panelen in ieder geval niet worden geremd (en bij voorkeur de extra panelen ook niet door de andere 8, maar als dat beperkt is dan zou het te overwegen zijn).Optie B had ik eerder afgeschreven vanwege dat de extra paneel (rood aangegeven) ten noorden van het CV pijpje ligt. Ik heb hier geen offerte voor momenteel en niet direct besproken. Na lezen over schaduwmanagement of evt toevoegen Tigo optimizer valt effect van die schaduw allicht mee? Ik heb het geprobeerd in Sunny Design te simuleren, daar lijkt het alleszins mee te vallen.
Optie C zijn we daarom gaan verkennen om 2 panelen ook oostelijk gericht op de dakappel te leggen. Deze komen dan op ~15 graden te liggen (dak ~30 dus), verder dezelfde richting en ook schaduwvrij. Het plan is om deze in serie te schakelen.
Echter heb ik nu verschillende opties liggen van verschillende aanbieders met als kernverschil 2 optimizers toevoegen aan de 2 panelen op de dakkappel. Ik krijg verschillende beelden van in hoeverre het verschil in dakhoek werkelijk doet (en met name, in hoeverre de 2 panelen de andere 8 zouden beïnvloeden). Sowieso geeft één aanbieder aan dat er geen invloed is m.b.t. werking system door de twee dakhoeken in hun tool, wat ik nogal gek vind.
Ik heb mezelf ingelezen, naar gevraagd en ook wat tools geprobeerd om in te schatten in hoeverre dit nu werkelijk invloed heeft en of dus optimizers wel/niet slim zijn, maar ik kom er niet echt uit. Op het forum geprobeerd vergelijkbare vragen te vinden, maar ook niet gelukt (al weet ik niet of ik de juiste zoektermen gebruik).
Vragen
In het algemeen hoor ik graag advies m.b.t. de drie opties die er liggen (of evt hele andere ideeën). Als opties B of C haalbaar zijn (geen grote nadelen of extra investering die weinig oplevert) zijn deze voor ons interessant, anders eerder optie A. Daarom onze vragen:- M.b.t. optie B: is het extra paneel aan de noordkant van het CV pijpje wel/geen goed idee, evt i.c.m. Tigo optimizer aan dit paneel en de E.ON panelen?
- M.b.t. optie B: Maakt de omvormer of paneel nog uit hiervoor (schaduwmanagement bijv)?
- M.b.t. optie C: is het plaatsen op de dakappel onder een net andere hoek wel/geen goed idee?
- M.b.t. optie C: zou het met Tigo optimizer en de E.ON panelen inderdaad zo uitpakken dat de andere 8 panelen goed functioneren?
[ Voor 62% gewijzigd door the_RJ op 23-02-2025 12:19 . Reden: Vraag voor presentatie informatie ]
System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton