Toon posts:

Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer

Pagina: 1
Acties:

• bn12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 04-03 14:37
Goedemiddag,

Ik wil 16 tot 20 400wp panelen instaleren op een felsdak. Opbrengst is lager dan eigen gebruik. Een aantal panelen ligt mogelijk deels in schaduw vd schoorsteen, maar maximaal 1 of 2 tegelijkertijd. Rest dak schaduwvrij. Vandaar twijfels over 16 (zonder schaduw, of 18, of 20 panelen. Panelen links en rechts 50cm vd 50cm hoge schoorsteen af.

Ik ben voornemens een SMA 8kw omvormer te installeren, zonder optimizers. Hierbij heb ik een aantal vragen:

1. Werkt SMA shadefix zo dat een beetje schaduw op max een of twee panelen in dezelfde string niet minder opbrengst oplevert dan de string zonder die panelen?
2. Hoe zouden jullie de 20 panelen in strings verdelen op een SMA omvormer?

Andere overwegingen welkom!

Bij voorbaat dank!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb zelf schaduw in de ochtend van een dakkapel en in de avond van een schoorsteen.
Een pijpje van 50 cm hoog, is peanuts denk ik, voor shadefix

AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• bn12
Is iets meer dan een pijpje, maar er zit 50cm tussen aan beide kanten.

Ongeveer halverwege de eersvolgende strook koper begint het paneel.

[Voor 7% gewijzigd door bn12 op 07-01-2022 19:15]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Welke panelen heb je op het oog?
En het dak ligt zuidwest?

Ik zou gewoon voor 20 stuks gaan.
Maak er 2x 10 van, dan kan je ze bij de omvormer nog aan elkaar knopen.

Beste is even in sunnydesignweb invullen

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• bn12
Bedankt voor je reactie! 400wp Jinko n-type panelen. Zuidwest idd, 10 graden helling. De gele pijl wijst richting Noord.

Zou je dan de panelen die ooit in schaduw liggen bij elkaar doen, zodat je een set van 10 hebt waar nooit schaduw is? Is 16 & 4 ook nog een optie?

[Voor 10% gewijzigd door bn12 op 07-01-2022 20:19]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou ze allemaal gewoon in 1 string doen.
Dan hou je nog een ingang over voor de noordzijde.

Maar als je wilt experimenten kan 2x 10 ook (of zelfs polystring op 1 ingang)
Zoek de verschillen

1x20 geeft je het hoogste rendement.
Shadefix werkt het beste met een goede Vmmp. (minimaal 260 Vmpp /=9 panelen)

https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#
rode knopje nieuw project

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:36
Ik heb een paneel naast wat ergers liggen:

Dit ligt pal zuid, en de schoorsteen links onderin de foto is 60cm hoog, 80cm lang.

Ik heb SolarEdge (met optimizers dus) omdat... Ik een complexe set-up op 2 daken heb met panelen op 3 richtingen en hele hoge netspanning... waardoor er een eis om op 3 fasen te leveren om de hoek kwam. Daarom was SolarEdge voor mij het minst duur... en kan ik mooie grafiekjes tevoorschijn toveren over het gebrek van nut van optimizers bij harde schaduw.

Dit zijn 2 van de panelen uit het systeem. De groene is het paneel naast de schoorsteen.
De blauwe ligt vrij op de voorste rij.

Panelen zijn vrijwel altijd in 3 lange stroken verdeeld met elk een bypass diode. Als een paneeldeel achterblijft wordt dat deel opgeofferd en uitgeschakeld.

Dat heb ik dus ingetekend: De rode lijn is hoe het groene paneel zich aan een string-omvormer zou gedragen. Dat is slechts een handje Wh winst... en dit is een voorbeeld met extreme schaduw. Dat was toch waar optimizers zo goed in waren? Valt tegen...

Het verhaal wordt anders bij boomschaduw. Die is veel minder donker... en kunnen optimizers nuttig zijn.
Maar dat is bij jouw amper tot niet het geval.

Kortom: Shadefix of het schaduwmanagement van de andere merken is een veel kosteneffectievere oplossing met heel beperkt minderopbrengst.

Dit is overigens de kortere Jinko 350N, verder vrijwel identiek aan de 400N ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• bn12
AUijtdehaag schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:29:
Ik zou ze allemaal gewoon in 1 string doen.
Dan hou je nog een ingang over voor de noordzijde.

Maar als je wilt experimenten kan 2x 10 ook (of zelfs polystring op 1 ingang)
Zoek de verschillen

[Afbeelding][Afbeelding]

1x20 geeft je het hoogste rendement.
Shadefix werkt het beste met een goede Vmmp. (minimaal 260 Vmpp /=9 panelen)

https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#
rode knopje nieuw project
Bedankt, erg nuttig!
Inmiddels weer ben ik eruit met uitzoeken vd montage en ga ik bestelling plaatsen.

Voor deze 20 panelen, vraag ik me alleen nog af of ik voor 4 of 6mm kabel moet kiezen. Ik begrijp dat op panelen zelf standaard 4 zit. De lengte van rode kabel naar omvormer is ca 12m (en ca 30m langs panelen die in 4mm blijft), van de zwarte die langs alle panelen loopt ca 45m. Wat is hier aan te raden? En zijn de MC4 connectoren universeel voor beide diktes, kan de evt 6mm zonder problemen over op de 4mm vd panelen.
? Als het niet uitmaakt liever 4, ivm wegwerken kabels. Denk om die reden ook voor één string te gaan ipv twee, omdat alles buitenlangs door een koperen leiding gaat.

[Voor 9% gewijzigd door bn12 op 06-02-2022 11:31]

• AUijtdehaag
  • Niet online
MC4 kan zowel 4 als 6 mm aangesloten worden.

Voor het verschil in verlies tussen 4 en 6 kan je dat ook zelf in sunnydesignweb even invoeren.
Kies rode knopje nieuw project

• bn12
Verschil in sunnywebdesign is maar paar tiende procent. 4mm is voldoende.

Ander probleem waar ik nu tegenaanloop, is de VMax. Sunnywebdesign heeft enkel de 395 ntype panelen van Jinko. 20 panelen daarvan komt op 963V, 21 panelen komen op 1011V uit en dan geeft sunnywebdesign een foutmelding (zie hieronder).

Nu wil ik 20 panelen van 405 leggen (395 nu niet leverbaar). Als ik aanneem dat de Vmax lineair is met 395 type, dan kom ik op een Vmax van 405/395*963= 987V.

Vmax van omvormer is 1000V.

Voltages in de productsheet zijn minder dan lineair oplopend. Daarnaast is er wrs nog spanningsverlies door de kabels. Dus mijn inschatting zou zijn dat het past op een string.

Wat hiermee te doen?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hoewel die waarde waarschijnlijk bij een temperatuur van -10 C geldt, kan je er toch 2 strings van 10 van maken?
Je kan ze apart op een ingang zetten of er een polystring van maken met de SMA 8.0 tripower.
https://www.sma-sunny.com...tring-zonnestroom-arrays/

Ik kan niet in je portomonee kijken maar wellicht kan je alvast eens gluren naar een hybride omvormer?
https://www.mg-solar-shop...rt-energy-hybrid-inverter
Enkel de 10.0 hybride tripower kan polystring aan. Zie dataheet.

• Smolk
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-11-2022
Ik heb een dak waar veel bomen omheen staan, die van de gemeente niet mogen worden gekapt. Ieder dagdeel heeft wisselend veel schaduw.
Ik dacht dat micro-omvormers per paneel, en N-panelen, hierop het antwoord waren. Maar nu lees ik over Solar Edge optimisers en Shadefix als alternatieven. Wat is wijsheid? Het gaat om 21 panelen.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Smolk schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:44:
Ik heb een dak waar veel bomen omheen staan, die van de gemeente niet mogen worden gekapt. Ieder dagdeel heeft wisselend veel schaduw.
Ik dacht dat micro-omvormers per paneel, en N-panelen, hierop het antwoord waren. Maar nu lees ik over Solar Edge optimisers en Shadefix als alternatieven. Wat is wijsheid? Het gaat om 21 panelen.
Shadefix (eigenlijk actief opzoeken van een opitmiaal punt om bypass diodes te activeren) is vooral geschikt voor harde schaduw. Niet voor panelen die net wat minder presteren, maar dat wel allemaal net anders doen en ook niet door exact een groot "massief" stuk schaduw. een boom werpt meestal geen harde schaduw.

Hiervoor heb je micro inverters of optimizers nodig.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee