Kan niet upgraden van windows 10 naar 11 vanwege niet geactv

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-03 00:17
Hallo,

Ik heb al jaren windows 10 erop maar deze schijnt niet geactiveerd te zijn staat met melding in het scherm. ik krijg wel steeds updates voor windows 10 en kan ze ook uitvoeren wat ik dan niet snap ik kan niet naar windows 11 . ik herb daarvoor secure boot nodig zegt hij. dit moet je aanpassen in eufi bios. en die heb ik ook niet . mijn bios is ook verouderd krijg ik te zien.

ik snap er zo langzamerhand niets meer van. waarom draait mijn pc wel op windows 10 terwijl die niet geactiveerd is?

ik dacht ik voer een andere activatiecode in. had er eentje gevonden op internet van windows 10 pro terwijl ik home had. en nu heb ik dus pro maar moet het nog steeds geactiveerd worden?

hoe kan ik nu ooit naar windows 11 uploaden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:39
je moet eerst een legitieme licentie aanschaffen
voor windows 10 of 11 en die invoeren
en dan kan je upgraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online

Aganim

I have a cunning plan..

Als de PC zo antiek is dat het nog een BIOS ipv UEFI heeft kan je dat natuurlijk wel vergeten. Naast het missen van Secure Boot zal ook de te oude CPU en gebrek aan een recente TPM roet in het eten gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Aganim schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:37:
[...]

Als de PC zo antiek is dat het nog een BIOS ipv UEFI heeft kan je dat natuurlijk wel vergeten. Naast het missen van Secure Boot zal ook de te oude CPU en gebrek aan een recente TPM roet in het eten gooien.
Mijn pc is 4 jaar oud nu en ik heb geen harde schijf meer maar met usb. mijn vader heeft dezelfde pc en hij draait wel windows 11 terwijl die eerst 10 had maar bij mij is er wellicht iets fout gegaan met windows 10 installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
En toen was het stil?
Modbreak:Ik zou wat aardiger zijn voor je mede tweakers die hier in hun vrije tijd, vrijwillig reageren...

[ Voor 72% gewijzigd door br00ky op 21-02-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

In windows 11 termen begint 4 jaar wel antiek te worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:32
Als je binnen 10 minuten antwoord wilt dan vragen we je toch echt om een service contract af te sluiten, kost je maar 100 euro per maand ;)

Anyway,

Stap 1 lijkt me dan zorgen dat je een licentie hebt.

Lijkt me verder sterk dat je van usb opstart en niet van een harddrive, denk dat je in de war bent met een m2 ssd. Die dingen zijn vrij klein, ziet eruit als een geheugenkaartje.

[ Voor 22% gewijzigd door Nopheros op 21-02-2025 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:09

heuveltje

KoelkastFilosoof

drestar schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:43:
[...]

Mijn pc is 4 jaar oud nu en ik heb geen harde schijf meer maar met usb. mijn vader heeft dezelfde pc en hij draait wel windows 11 terwijl die eerst 10 had maar bij mij is er wellicht iets fout gegaan met windows 10 installeren?
Je hebt 2 issues
1 Of je windows wel of niet geactieveerd is. Dit kun je simpelweg zien als continu rechtstonder een tekst staat dat je windows niet geregistreerd is. Dat is ook practisch het enige verschil tussen wel of niet geactiveerd. Windows 10 zal gewoon de normale updates doen, onafhankelijk of je wel of niet geregistreerd bent.

IK weet niet zeker of je een ongeregistreerde win10 ook kan upgraden naar win11, of gewoon opnieuw moet installeren

2 Of je pc wel of niet aan de minimale specs voor windows 11 voldoet.
Een 4 jaar oude pc heeft UEFI. Jij zegt dat jouw pc 4 jaar oud is en dat niet heeft. Dat spreekt elkaar dus tegen. En je "geen harddisk, maar USB" Klinkt ook niet erg waarschijnlijk. Met tegenstrijdige info kunnen wij niets...

Het zou dus verdomd handig zijn als je kan vermelden wat voor pc je hebt :P

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:53

MsG

Forumzwerver

Overigens kan je met bijv. een tool als Rufus in een handomdraai een Windows 11-installer maken die de vele artificiële checks gewoon uitschakelt. Of het dan eeuwig goed blijft werken is een 2e, maar veel van de gepushte verplichtingen zijn voor huis tuin en keuken-gebruik vrij onnodig.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:11
drestar schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:23:
Ik heb al jaren windows 10 erop maar deze schijnt niet geactiveerd te zijn staat met melding in het scherm.
Is je PC niet ooit geleverd met een licentie code?
Maar als je deze melding pas sinds kort hebt gehad kan dat ook wel een fout zijn van Microsoft.
Er zijn recent meer gebruikers waarbij hun Windows plotseling niet (meer) was geactiveerd.
Zie:
[Windows 11] Ervaringen & Discussie
Merlijn_merlin schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:08:
Vreemd: vanmorgen kreeg ik opeens een watermerk: Activeer Windows, Ik na Instellingen om dit probleem op te lossen, probleemoplosser kon me ook niet helpen. Hoe kan dit na een jaar gebeuren? De pc is een jaar oud en bij Azerty met windows licentie gekocht... of is dit normaal, om elk jaar een licentie opnieuw aan te schaffen?
waarom draait mijn pc wel op windows 10 terwijl die niet geactiveerd is?
Je kan Windows gewoon gebruiken zonder activatie, alleen krijg je wat meldingen daarover en zijn bepaalde instellingen niet beschikbaar.
Google: Windows without activation
Het staat los van het al dan niet krijgen van updates en/of kunnen upgraden naar Windows 11.
ik dacht ik voer een andere activatiecode in. had er eentje gevonden op internet van windows 10 pro terwijl ik home had. en nu heb ik dus pro maar moet het nog steeds geactiveerd worden?
Ja, je hebt een generieke Windows product/installatie code ingevoerd.
Dat is wat anders dan een licentie/activatie code
ik kan niet naar windows 11 . ik heb daarvoor secure boot nodig zegt hij. dit moet je aanpassen in eufi bios. en die heb ik ook niet . mijn bios is ook verouderd krijg ik te zien.hoe kan ik nu ooit naar windows 11 uploaden?
Waarschijnlijk is je Windows geïnstalleerd in zogenaamde MBR/CSM/Legacy mode in plaats van UEFI mode.
Dan krijg je inderdaad dat de bios-mode in "verouderde mode" staat.
Secure boot is onderdeel van de bios UEFI mode, deze hoeft niet per se aan te staan.
Maar kijk eens in dit topic met vrijwel dezelfde situatie:

Windows 11 niet geschikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14:53
drestar schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:43:
[...]

.. ik heb geen harde schijf meer maar met usb..
Eh, wat houdt dit precies in? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Dat is het inderdaad. bij bios staat verouderd. hier moet Uefi komen te staan. tpm had ik al toegevoegd. alleen bij opnieuw opstarten ontbreekt dus uefi in het veld . die staat er niet op bij mij dus kan ik dat daar ook bij uefi niet aanpassen voor secure boot wat verreist is voor windows 11. dat is bij mijn pc het hele verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:13

Speedmaster

Make my day...

Bios verouderd is wat anders dan bios niet geschikt. Zou eerst gaan kijken of je bios een update nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Speedmaster schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:25:
Bios verouderd is wat anders dan bios niet geschikt. Zou eerst gaan kijken of je bios een update nodig heeft.
Ok waar zou ik dat kunnen updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Er staat ook. We kunnen windows niet activeren op dit apparaat ,omdat vorige versie van windows niet is geactiveerd voor een upgrade naar windows 10 .ga naar de store om een legitieme versie van windows aan te schaffen foutcode 0x803F7001

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:23
Waarom koop je dan geen legitieme versie van windows?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:52

Blokker_1999

Full steam ahead

Je HDD staat nog in MBR indeling ipv GPT, daar is hier recent nog iemand geweest met hetzelfde issue. Kan je allemaal netjes aanpassen om zo UEFI boot met secure boot mogelijk te maken.

En ja, je Windows moet correct geactiveerd zijn, dus je zal toch ook even een correcte licentie moeten aanschaffen. Je kan niet zomaar even een licentiecode op het internet vinden en denken dat die gaat werken en alles goed zal gaan. Nu heb je dus voor niets je Home naar een Pro omgezet, en ga je een duurdere licentie moeten aankopen om die te activeren als je niet wenst te herinstalleren om terug naar een Home te gaan.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Eens met hierboven.

Verouderd is een slechte vertaling van “legacy”, wat betekent dat je de CSM modus in je UEFI aan hebt staan, bedoeld om software zoals oudere besturingssystemen (Win7 bijv. of ouder) te kunnen draaien of met oude insteekkaarten te kunnen werken. Dat moet je in de UEFI aanpassen. Je moet dan wel je opstartvolume in Windows eerst converteren van MBR naar GPT of achteraf Windows opnieuw installeren op de juiste manier. Dan activeren met een legale licentie en dan upgraden.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:15

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat voor PC is het? Staat hij misschien in CSM modus met een MBR partitie indeling IPV een GPT indeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Blokker_1999 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:19:
Je HDD staat nog in MBR indeling ipv GPT, daar is hier recent nog iemand geweest met hetzelfde issue. Kan je allemaal netjes aanpassen om zo UEFI boot met secure boot mogelijk te maken.
Ja, dat topic staat hier (boven) al eerder gelink:
Windows 11 niet geschikt
En ja, je Windows moet correct geactiveerd zijn, dus je zal toch ook even een correcte licentie moeten aanschaffen.
Activeren is wel zo netjes natuurlijk maar staat los van het wel of niet kunnen upgraden naar Windows 11.
Je kan dat altijd nog achteraf doen.
Je kan niet zomaar even een licentiecode op het internet vinden en denken dat die gaat werken en alles goed zal gaan.
Met goed zoeken is er natuurlijk van alles te vinden voor de handige tweaker.
Zie de eerder hierboven gelinkte topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Zoals ik het allemaal lees ben ik dus nu nog verder van huis door de op internet gevonden code in te voeren waardoor ik van Home naar Pro ging??

ik moet dus nu heel wat gaan aanpassen daar ik eigenlijk te weinig verstand ervan heb . kan ik dan gewoon om gelijk klaar windows 11 kopen bij een computerzaak en die erop zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:06
drestar schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:51:
Zoals ik het allemaal lees ben ik dus nu nog verder van huis door de op internet gevonden code in te voeren waardoor ik van Home naar Pro ging??

ik moet dus nu heel wat gaan aanpassen daar ik eigenlijk te weinig verstand ervan heb . kan ik dan gewoon om gelijk klaar windows 11 kopen bij een computerzaak en die erop zetten?
Ik zou €50 extra uitgeven bij de computerzaak en hun de installatie laten doen.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Devian schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:56:
[...]

Ik zou €50 extra uitgeven bij de computerzaak en hun de installatie laten doen.
Hoezo dat dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:06
Omdat je antwoorden hier mij vertellen dat je niet ervaren genoeg bent de upgrade te doen zonder kans op dataverlies.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Devian schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:16:
[...]

Omdat je antwoorden hier mij vertellen dat je niet ervaren genoeg bent de upgrade te doen zonder kans op dataverlies.
Ok ,daarom laat ik het mijn vader ook doen. hij heeft dezelfde pc als ik en bij hem is het altijd allemaal wel goed gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Nou zo veel verschil maakt het niet voor deze situatie?
Je kan de productcode ook weer terug veranderen naar Home natuurlijk.
Maar onduidelijk is het of de PC nu ooit wel eerder was geactiveerd?
Als je niet per se je Windows installatie wilt/hoeft te behouden kan je Windows (11) opnieuw installeren met de juiste bios/uefi instellingen.
Er staan diverse topics in dit forum hoe dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik heb al jaren windows 10 erop maar deze schijnt niet geactiveerd te zijn staat met melding in het scherm.
De hamvraag is natuurlijk waarom je deze melding krijgt, als je beschikt over een legale licentie?

De oplossingen zijn in eerste instantie niet zo lastig:
  • Schaf een legale licentie aan, en gebruik de bijbehorende activatiecode
  • Je hebt al een legale licentie, volg dan deze informatiepagina van Microsoft.
Wat gebeurt er als je het voor jou van toepassing zijnde scenario volgt?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:41

kujinshi

seven heroes

Devian schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:16:
[...]

Data copieren op een externe HDD of USB. Moeilijker hoeft het niet te zijn. Dan een moderne Windows installeren met licentie.
Pagina: 1