Windows 11 herinstalleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-06 11:06
Na problemen met de audio heb ik geprobeerd om Windows 11 opnieuw te installeren om uit te sluiten dat er ergens iets fout loopt in de software. Maar na het maken van een USB met Windows Media Creation en het proberen te installeren krijg ik deze foutmelding:

This PC doesn't meet the minimum system requirements to install this version of Windows. For
more information, visit https://aka.ms/WindowsSysReq

Het stomme is echter dat er al Windows 11 op het apparaat draait nadat ik dit heb geïnstalleerd via Windows Update op Windows 10. Daar kon ik ook zien dat het systeem aan de eisen voldeed (Secure Boot, TPM 2.0 etc). Ik heb geen wijzigingen aangebracht in de BIOS/UEFI. Wat kan dit zijn? Windows 11 start ook gewoon nog.

i5 9500
ASRock H310CM-DVS
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
Nvidia GTX 750
Crucial MX500 500GB

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:06

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Heb je in de bios nagekeken of secure boot en TPM 2.0 aan staat?

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
kromme schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:02:
Heb je in de bios nagekeken of secure boot en TPM 2.0 aan staat?
Ja, die staan nog steeds aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:38
Kan je systeem de 11 aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
Volgens de lijst op https://www.microsoft.com...windows-11-specifications wel en op dit moment draait er Windows 11 op na een update vanuit Windows Update, dus ik zou zeggen dat dit het probleem niet moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 13:23
Je start de install vanuit Windows zo te lezen. Boot eens met een Media Creation USB stick en start dan de installatie eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Howmessages
pennywiser schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:46:
Je start de install vanuit Windows zo te lezen. Boot eens met een Media Creation USB stick en start dan de installatie eens.
Dit heb ik misschien niet goed verwoord. Voor de huidige installatie van Windows 11 heb ik dit uit Windows 10 Update gedaan. Die installatie is goed verlopen en nu draait Windows 11. Maar nu wil ik Windows 11 opnieuw installeren vanaf de Windows Media Creation USB-stick en dan krijg ik dus deze melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Staat je bios op Uefi only of op Uefi and Legacy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:51
Howmessages schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:09:
[...]

Dit heb ik misschien niet goed verwoord. Voor de huidige installatie van Windows 11 heb ik dit uit Windows 10 Update gedaan. Die installatie is goed verlopen en nu draait Windows 11. Maar nu wil ik Windows 11 opnieuw installeren vanaf de Windows Media Creation USB-stick en dan krijg ik dus deze melding.
Maar hoe start je de setup van je USB-stick? Vanuit Windows in de Verkenner of boot je vanaf je USB-stick en start je daar de setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
pennywiser schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:14:
Staat je bios op Uefi only of op Uefi and Legacy?
Onder CSM zag ik Launch PXE OpROM Policy nog als Legacy Only staan, die heb ik op UEFI Only gezet. Dit maakt echter geen verschil. Launch Storage OpROM Policy en Other PCI Device ROM Priority stonden al op UEFI Only en verder kan ik niets hierover vinden.
holygame schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:31:
[...]

Maar hoe start je de setup van je USB-stick? Vanuit Windows in de Verkenner of boot je vanaf je USB-stick en start je daar de setup?
Ik ga naar UEFI middels de delete-key en boot vanaf daar de USB-stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Howmessages schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:09:
Maar nu wil ik Windows 11 opnieuw installeren vanaf de Windows Media Creation USB-stick en dan krijg ik dus deze melding.
Waarom, je kunt toch gewoon vanuit Windows opnieuw installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
Nielson schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:08:
[...]
Waarom, je kunt toch gewoon vanuit Windows opnieuw installeren?
Dat zou ik ook nog kunnen proberen om te kijken of het probleem met audio daarmee opgelost wordt. Alleen loop ik dan al heel snel tegen een ander probleem aan: Windows 11 installeren op de nieuw gekochte SSD. Volgens mij moet ik dit wel vanaf de USB doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Howmessages schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:19:
Dat zou ik ook nog kunnen proberen om te kijken of het probleem met audio daarmee opgelost wordt. Alleen loop ik dan al heel snel tegen een ander probleem aan: Windows 11 installeren op de nieuw gekochte SSD. Volgens mij moet ik dit wel vanaf de USB doen.
Ja, dat is wel handiger idd. Heb je de meest recente bios erop staan? https://www.asrock.com/mb/Intel/H310CM-DVS/index.asp#BIOS

En als je via het F11 bootmenu de USB schijf selecteert kies je dan de UEFI versie van de Windows 11 setup? Zie je die niet kijk dan even of CSM uit staat in de bios (hopelijk heeft je videokaart een uefi compatibel bios anders krijg je mogelijk geen beeld).

[ Voor 28% gewijzigd door Nielson op 23-01-2024 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedNas74
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:32
Maak desnoods een usb stick met Rufus, waar je de tpm en secure boot checks uit de iso kan slopen.

Https://Rufus.ie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:58
Howmessages schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:01:
Ik ga naar UEFI middels de delete-key en boot vanaf daar de USB-stick.
Start je misschien de Windows installatie USB in CSM/MBR/Legacy mode?
Dat kan als je in Bios de CSM ondersteuning hebt geactiveerd.
Je zult dan 2 boot opties te zien krijgen, zowel voor UEFI als CSM(MBR/Legacy).
Kies dan dus UEFI , of zet CSM uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Howmessages schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:01:
[...]

Onder CSM zag ik Launch PXE OpROM Policy nog als Legacy Only staan, die heb ik op UEFI Only gezet. Dit maakt echter geen verschil. Launch Storage OpROM Policy en Other PCI Device ROM Priority stonden al op UEFI Only en verder kan ik niets hierover vinden.
Dit is niet Uefi only, het geldt nu alleen voor PXE netwerk boot. Als je het niet kan vinden manual van je mobo downloaden en doorspitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
The_Doman schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:56:
[...]

Start je misschien de Windows installatie USB in CSM/MBR/Legacy mode?
Dat kan als je in Bios de CSM ondersteuning hebt geactiveerd.
Je zult dan 2 boot opties te zien krijgen, zowel voor UEFI als CSM(MBR/Legacy).
Kies dan dus UEFI , of zet CSM uit.
Hier gaat het volgens mij wel mis inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Howmessages schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:19:
[...]

Heb je de nieuwe SSD op de aansluiting van de oude gezet? Probeer dat eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
Nielson schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:43:
[...]
Ja, dat is wel handiger idd. Heb je de meest recente bios erop staan? https://www.asrock.com/mb/Intel/H310CM-DVS/index.asp#BIOS
Windows 11 via jouw manier opnieuw kunnen installeren, dit had deels effect op het andere probleem: Howmessages in "ASRock H310CM-DVS frontpanel audio klinkt bagger"

Als ik dat probleem niet kan oplossen gaat dit moederbord gewoon terug.
En als je via het F11 bootmenu de USB schijf selecteert kies je dan de UEFI versie van de Windows 11 setup? Zie je die niet kijk dan even of CSM uit staat in de bios (hopelijk heeft je videokaart een uefi compatibel bios anders krijg je mogelijk geen beeld).
CMS had ik ook al geprobeerd uit te schakelen, maar dan wordt de USB niet meer gevonden. In het boot menu zie ik het als USB: Generic STORAGE DEVICE 1205.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
pennywiser schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:05:
[...]

Heb je de nieuwe SSD op de aansluiting van de oude gezet? Probeer dat eens.
Nieuwe of oude SSD maakt niet uit, net zo min op welke SATA-aansluiting helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Howmessages schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:25:
CMS had ik ook al geprobeerd uit te schakelen, maar dan wordt de USB niet meer gevonden. In het boot menu zie ik het als USB: Generic STORAGE DEVICE 1205.
Ja, dan is je USB dus niet UEFI opstartbaar en voldoe je daarmee dus niet aan de (officiële) Windows 11 eisen bij het installeren.
Hoe heb je de Windows 11 USB installatie gemaakt?
Met het MS media tool zou deze zowel UEFI als CMS/MBR/Legacy opstartbaar moeten zijn.

Anders kan je ook Rufus gebruiken.
(Je kan daarmee ook Windows 11 vereisten uitschakelen, maar dat zou niet nodig moeten zijn als je PC aan de Windows 11 eisen voldoet)

Let dan wel op het volgende:
Why doesn't Rufus create a Windows installation USB that can be booted in dual BIOS/UEFI mode?
If you are using a Windows ISO that can be dual booted in UEFI or BIOS mode, you may find that the USB created by Rufus does not preserve the dual UEFI+BIOS boot feature.

Especially, the Windows 8 or later installation ISOs, that support both UEFI and BIOS boot, will be converted to either one or the other mode, depending on the option you selected under Partition scheme and Target type: If you select MBR and BIOS or UEFI-CSM, the USB will be bootable in BIOS-mode only (even on UEFI systems), and if you select GPT then the USB will be bootable in UEFI mode only (and not bootable on a BIOS system at all).

This is done to avoid confusion, as it can be difficult for non-expert users to know whether they actually booted in UEFI or BIOS mode when a USB Flash Drive can be booted in both modes, and installation is meant to be a one-off operation, targeting a very specific machine and boot mode. You probably don't want to go through a full Windows installation, only to realize that it was installed in BIOS mode when all you really wanted was UEFI mode.

By ensuring that only one or the other can be used for Windows installation, there is no room for error with regards to which mode was used.

Note that this does not apply for Windows To Go and that you can also enable dual UEFI+BIOS boot by using the Alt-E cheat mode (see below) with Rufus 2.0 or higher. Also, if your UEFI firmware integrates an NTFS driver natively, then you may also find that you can dual boot a USB created in Rufus, even if only BIOS-CSM was specified.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
The_Doman schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 00:04:
[...]

Ja, dan is je USB dus niet UEFI opstartbaar en voldoe je daarmee dus niet aan de (officiële) Windows 11 eisen bij het installeren.

[...]
Maar die USB stick heeft dan toch al geboot als die melding komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
pennywiser schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:46:
Maar die USB stick heeft dan toch al geboot als die melding komt?
Jawel, maar dan start je de W11 installatie dus in MBR/Legacy mode.
Windows 11 doet de systeem check pas na het kiezen van taal/regio/versie/key en starten van de werkelijke Windows installatie.

[Windows 11] Ervaringen & Discussie
theduke1989 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:40:
CSM is ook enabled.

Maar tijdens het installatieproces krijg ik de melding nadat ik mijn KEY heb ingevoerd, dat ik niet de minimale eisen aan voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
[...]

Met het MS media tool zou deze zowel UEFI als CMS/MBR/Legacy opstartbaar moeten zijn.
Dat is ook raar, ik heb namelijk gewoon gebruik gemaakt van Windows 11 Installation Media https://www.microsoft.com/software-download/windows11. Ik zal de USB nog eens opnieuw maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Howmessages
[...]

Anders kan je ook Rufus gebruiken.
(Je kan daarmee ook Windows 11 vereisten uitschakelen, maar dat zou niet nodig moeten zijn als je PC aan de Windows 11 eisen voldoet)
Ook bij een tweede poging een USB via Windows 11 Installation Media was UEFI niet mogelijk. Geen idee waarom dit niet automatisch met die tool gedaan wordt als de installatie zonder UEFI niet eens mogelijk is.

Gelukkig lukte het met Rufus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Wel apart dat het via het officiële MS tooltje niet lukte.
Ik heb soms wel eens dat bepaalde USB sticks niet lekker werken voor een Windows installatie.
Maar zelf heb ik al een tijdje dat MS installatietool niet gebruikt eigenlijk.
Mooi dat het via Rufus dan is gelukt, wel zonder de extra W11 patches neem ik aan?

[ Voor 14% gewijzigd door The_Doman op 25-01-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
The_Doman schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:39:
Wel apart dat het via het officiële MS tooltje niet lukte.
Ik heb soms wel eens dat bepaalde USB sticks niet lekker werken voor een Windows installatie.
Eigenlijk was het ook geen USB stick maar een microSD in een USB adapter. Mogelijk heeft dat invloed gehad.
Maar zelf heb ik al een tijdje dat MS installatietool niet gebruikt eigenlijk.
Mooi dat het via Rufus dan is gelukt, wel zonder de extra W11 patches neem ik aan?
Welke patches bedoel je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nmgn
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik kwam dit topic tegen, @Howmessages ik was benieuwd of je een oplossing hebt gevonden? En dat vooral wat de oplossing is geweest.

Ik heb namelijk hetzelfde probleem met een nieuwe build, ook met een Asrock plankje (toevallig?). Ik krijg Windows 11 niet geïnstalleerd: 'doesn't meet the minimum system requirements'. Heb het idee dat het met TMP/secure boot/CSM te maken heeft. Op de support website van Asrock staan een hele guide hoe je de BIOS moet instellen, maar zonder succes (https://www.asrock.com/mb/AMD/A520M-ITXac/index.asp#FAQ).

Ter info, ik heb de SSD in een ander AMD systeem gezet en daar kan ik zonder problemen met een USB stick Windows 11 installeren.

Build:
ASRock A520M-ITX/ac
AMD Ryzen 5 5600G
Samsung PM9A1 1TB (oem-versie van de 980 PRO)
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
Nmgn schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:32:
Ik kwam dit topic tegen, @Howmessages ik was benieuwd of je een oplossing hebt gevonden? En dat vooral wat de oplossing is geweest.

Ik heb namelijk hetzelfde probleem met een nieuwe build, ook met een Asrock plankje (toevallig?). Ik krijg Windows 11 niet geïnstalleerd: 'doesn't meet the minimum system requirements'. Heb het idee dat het met TMP/secure boot/CSM te maken heeft. Op de support website van Asrock staan een hele guide hoe je de BIOS moet instellen, maar zonder succes (https://www.asrock.com/mb/AMD/A520M-ITXac/index.asp#FAQ).

Ter info, ik heb de SSD in een ander AMD systeem gezet en daar kan ik zonder problemen met een USB stick Windows 11 installeren.

Build:
ASRock A520M-ITX/ac
AMD Ryzen 5 5600G
Samsung PM9A1 1TB (oem-versie van de 980 PRO)
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15
Ik heb de tips hier om Rufus te gebruiken opgevolgd om UEFI op de USB te forceren en daarmee is het wel gelukt. Het blijft raar dat het met de officiële installatietool niet kan, maar met de installatie van Rufus heb ik nog geen problemen ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nmgn
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ahh zo, dus enkel de workaround gebruikt. Fijn dat het gelukt is!

Ik heb mijn Asrock bord geretourneerd, vandaag komt er een alternatief Gigabyte bord binnen. Heb er alle vertouwen in dat de normale manier van W11 installeren dan wel werk, maar het blijft frusterend dat ik niet weet wat het probleem bij dat ASRock bord is geweest.
Pagina: 1