ASRock H310CM-DVS frontpanel audio klinkt bagger

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-06 11:06
Sinds gisteren heb ik een uitvoering: ASRock H310CM-DVS maar helaas loop ik tegen een probleem met de audio aan.

Wanneer ik mijn koptelefoon via het frontpaneel aansluit, dan krijg ik niet het dynamisch bereik zoals het zou moeten, vooral een flink deel van de bass mist. Deze connectie loopt via de HD_AUDIO1 op het moederbord. Sluit ik mijn koptelefoon aan op de achterkant van het bord op de Center: FRONT aansluiting dan krijg ik wel het volledige bereik met bass. Uiteraard heb ik de connector opnieuw aangesloten en de contacten gecontroleerd, daar lijkt niets mis mee te zijn. Daarna heb ik de oude drivers gedeïnstalleerd en de drivers van de fabrikant geïnstalleerd en heb ik met verschillende instellingen in Windows gespeeld maar allen zonder succes. Het dynamisch bereik blijft ondermaats, alsof ik naar een hele goedkope koptelefoon luister, maar wel zuiver. Ik heb overigens niet de AC97-kabel aangesloten maar echt de HD audio-kabel, identiek met mijn configuratie op het oude moederbord.

Het zou mij ook verbazen als het aan de Realtek ALC887/897 zou liggen, want deze zit ook in mijn oude Asus P8Z68 en hij doet het wel goed op de aansluiting achterop. Ik vermoed dus dat het iets in de software zit en dat het frontpanel op een of andere manier bijvoorbeeld gezien wordt als 2 achterspeakers in een 5.1 setup, maar nergens kan ik iets van instellingen vinden. De Realtek HD Audio Manager die in het boekje wordt genoemd komt niet met de installatie van de driver en Realtek Audio Console in de store zorgt ervoor dat audio stopt met werken.

Zie ik iets over het hoofd waarom dit niet goed werkt of gaat het niet werken/is het kapot?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
Na een herinstallatie van Windows 11 heb ik de drivers opnieuw kunnen installeren en daarna werd Realtek Audio Console wel gewoon meegeïnstalleerd. Daarin kon ik vervolgens wel aangeven dat de frontpanel geen headphone is maar een Front Speaker Out. Dat gaf meteen een enorm verschil waardoor het geluid ineens niet meer als een hele goedkope koptelefoon was, maar nog steeds niet goed genoeg. Er is nog altijd een heel duidelijk verschil te horen tussen de voor- en achterkant.

Ik heb met nog wat meer instellingen gespeeld in de hoop het te kunnen verbeteren, maar het blijft ondermaats aan de Rear Speaker Out.

Iemand nog ideeën? Anders moet dit moederbord maar weer terug en moet ik verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
Uit nieuwsgierigheid en om te controleren of het niet toch de kabel is heb ik mijn oude moederbord nog eens teruggeplaatst. Tot mijn verbazing heeft heeft deze hetzelfde probleem, maar dan met de poorten omgewisseld. Dus het frontpanel heeft daarop goed geluid met een volle bass terwijl de poort op de achterkant die bass mist.

Zou dit een gebrek van de Realtek ALC887 kunnen zijn en hebben de moederborden de pinnen van de chips anders ingedeeld? Ik probeer de schematic van de DAC te begrijpen in de hoop dit te kunnen vertalen naar de aansluitingen op de moederborden, maar dit is nog best lastig.

Afbeeldingslocatie: https://j5d2v7d7.stackpathcdn.com/wp-content/uploads/2016/09/ALC887-datasheet-pinout.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
Iemand die hier nog iets zinnigs over kan zeggen? De software die bij het moederbord komt is echt dramatisch. Het kan instellingen na een herstart niet onthouden waardoor ik steeds Realtek Audio Console moet starten om het weer goed in te stellen. Heel erg vervelend.

Zijn er Tweakeraars die ook de Realtek ALC887 op het moederbord hebben die hun ervaring kunnen delen?