HTT-Thalan schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:25:
[...]
(Jouw) Zicht is niet de enige bepalende factor. Homogeniteit van snelheid en verkeerstype is ook een belangrijke beslissingsfactor. En je schetst het nu alsof de regels het gedrag creëren - jarenlang onderzoek en simpelweg observatie in het verkeer leert dat dit simpelweg niet het geval is. Sommige mensen gaan simpelweg altijd een X hoeveelheid boven de vmax zitten, wat die vmax ook is. Dat wordt niet geleid door de situatie aldaar, maar door de pakkans x het potentiele boetebedrag.
Klopt, maar uit dezelfde onderzoeken blijkt ook dat mensen zich bij een goede weginrichting veel beter aan de regels houden. In je formule moet je trouwens de pakkans een extra factor geven. Iemand tien keer pakken voor 100 euro per keer werkt b.v. veel afschrikwekkender dan iemand 1 keer pakken voor 1500 euro.
[...]
En waar kan ik die lijst met geregistreerde bijna-ongelukken vinden? Juist, nergens. Niemand gaat melding maken bij de politie omdat iemand BIJNA hun auto kort reed of omdat ze BIJNA een fietser op de kap hadden. Die homogeniteit wordt o.a. gecreëerd door wegen in hun functie te bekijken, wijzigen of aanpakken/verleggen, en vaak is een snelheidsaanpassing daar een GEVOLG van.
Daarvoor heb je de gemeente en meldingen die daar worden gedaan. En daar worden wel degelijk meldingen over gevaarlijke situaties gedaan.Ik ken hier wat smalle 60-wegen in de buurt waar al heel regelmatig meldingen over zijn gedaan. En dan kan ik er wel mee leven dat onze auto daar een spiegel verloren is door iemand die te ver naar het midden reed (en daarna doorgereden is), maar ik vind het echt onbegrijpelijk dat na een heel aantal meldingen er eerst een dode heeft moeten vallen voordat het nu eindelijk aangepakt wordt.
Er zijn dus echt wel manieren om de gevaarlijke punten te vinden en die aan te pakken. Maar dan moeten die manieren wel benut worden en niet voorzien worden van een standaard reactie dat alles aan de eisen voldoet.
[...]
Hoe sneller je rijdt hoe minder tijd je jezelf geeft om ergens op te reageren. Snelheid is wel degelijk een factor in de kans op een ongeval:
https://www.scooterbelang...es/Factsheet_Snelheid.pdf
[...]
Jij oordeelt vanuit JOUW blikveld dat, gezien de factoren die JIJ hebt kunnen waarnemen en kent, het 'wel kan'. Zo'n beslissing om een weg aan te passen wordt door tientallen mensen genomen op basis van heel veel factoren en observaties, alsmede mensen die ervoor gestudeerd hebben.
Yup, en dan kijk ik nog heel goed naar situaties voordat ik er over klaag. Maar een 80 weg waar midden in de nacht eenzijdige ongelukken gebeuren en daarom een 60 weg moet worden (waar nog steeds precies dezelfde eenzijdige ongelukken gebeuren) is totaal zinloos en zorgt alleen voor ergernis. Dan kun je zeggen dat er experts naar gekeken hebben, maar als een leek al kan zien dat de beslissing onzinnig is (en helemaal als de praktijk dat ook aantoont) is het logische gevolg dat mensen die experts niet meer gaan verttrouwen. En dat is waar mijn ergernis vooral zit. Veel aanpassingen die de laatste jaren gedaan worden zijn zo algemeen bedacht dat ze in het gros van de situaties helemaal geen zin hebben. En dan vinden we het gek dat de experts niet meer vertrouwd worden?
Kijk ik zie ook zaken scheefgaan. Ik erger me kapot aan overal te pas en te onpas rotondes neerflikkeren. Maar waarom doen ze dat? Mensen namen hun verantwoordelijkheden niet (voldoende) en een rotonde is de meest economische optie om de hoeveelheid doden te remmen. Ik erger me eraan dat onze rondweg al jarenlang een stuk 50 ipv 70 heeft puur en alleen omdat het asfalt stuk is en daar wordt al 5+ jaar geen kont aan gedaan want de prioreiteiten liggen elders. Maar al die zaken maken niet dat ik dan denk 'dan ga ik het zelf maar beslissen' want dan is het einde zoek. Als het je genoeg stoort zoek je het hogerop en doe je er écht wat aan.
Als er met een reden iets wordt gedaan hoor je mij niet klagen. Rotondes snap ik in veel gevallen b.v. prima. Ik erger me dan ook vooral aan rotondes omdat er geen standaard gebruikt wordt en (ongeacht waar ik in Nederland rijd) ik altijd wel een paar rotondes na elkaar tegen kom die volledig anders zijn ingericht (fietspaden wel/niet vrijliggend, wel/niet zebrapaden etc.)
Maar waar jij vindt dat je het niet zelf kunt beslissen, zullen er hordes zijn die dus wel op die 50-plek 70 rijden of 80 blijven rijden op zo'n weg die 60 is geworden.
En hogerop zoeken? Dan krijg je met wat geluk een melding terug dat alles aan de eisen voldoet. Iets er aan doen gaat je dan ook echt niet lukken, wat tevens weer de reden is dat veel mensen zich er aan blijven storen. Want ook gegronde klachten worden op die manier afgedaan.