MaD_co schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:22:
Leuk topic, Hier komen dus alle mensen samen die ik tergend langzaam tegenkom op de weg
Maar even serieus,
Een groot deel van de boetes ben ik het zeker mee eens, telefoon in de auto, snelheid binnen bebouwde kom (en dan vooral woonwijken/schoolgebieden), door rood scheuren etc.
Maar een deel van de overtredingen komen ook voort uit frustratie naar andere weggebruikers.
Even tegengas geven dan:
-Mensen die "te langzaam" rijden , klopt je bent niet verplicht de maximum snelheid te rijden, maar als het allemaal te snel voor je gaat pak aub het ov, of ga in ieder geval naar rechts.
Wat is 'te' langzaam? Voor jou? Ten opzichte van de technische max van het voertuig? Bandjes worden niet warm genoeg? Er is een Vmax, ja, maar ik zie zelden een automobilist zich aanpassen naar de omstandigheden (zoals de snelheid van het overige verkeer, de weersomstandigheden). En wie bepaalt dat? Jij?
-Onnodig links rijden , Over 3 KM moeten die mensen een keer linksaf, maar omdat ze al zo onzeker zijn in de auto zijn ze bang om naar rechts te gaan want dan denken ze er nooit meer links tussen te komen.
Niet zo vreemd dat mensen die mogelijkheid niet zien als je het huidige verkeersbeeld eens kritisch bekijkt. Iedereen op of iets over de vmax EN tegelijkertijd te weinig afstand houden. Hoe vaak zie je nog iemand ruimte maken als er richting aangegeven wordt? De tendens is eerder om dat gat dan zsm dicht te rijden (ikke eerst).
-NIET inhalen , op een 3 baans weg met 95 een auto gaan inhalen die 94 rijdt, maar die is weer een auto aan het inhalen die 93 rijdt. Ga naar links, geef een beetje gas, haal in en ga weer van je gas als je geen 100 wil rijden.
Tripleren mag niet, maar wederom, in druk verkeer moet je je een beetje aanpassen. Dit is geen gedraging die veel voorkomt tenzij het gewoon zwart ziet van de auto's in welk geval je sowieso niet door kunt rijden.
-Wegen waar je makkelijk 70 kan, en dit voorheen ook waren, maar omdat ze nu toevallig aan de rand van de bebouwde kom liggen worden deze nu 50 (of zelfs 30) gemaakt.
Voortschrijdend inzicht. Een van de grootste impactgevers (in positieve zin) op verkeersveiligheid is homogeniteit van snelheid. Als je bromverkeer met auto's moet mengen: 50. Komen er fietsers in de mix: 30. Kwetsbare deelnemers zoals overstekende kinderen: 30. Dat vroeger de heilige koe voorrang kreeg is geen verworven recht voor jou, als mensen toen hun verantwoordelijkheid hadden genomen t.a.v. verkeersveiligheid was het nooit zover gekomen.
Nu gaan er vast mensen zijn die mij voor gevaarlijke weggebruiker gaan uitmaken, prima hoor.
Ja ik rijd regelmatig te hard op de snelweg of op een lege 70 weg zonder kruisingen.
Zogauw het drukker wordt of er komen stoplichten /kruisingen aan dan laat ik mijn snelheid ook weer terugzakken naar de max snelheid, (of lager wanneer de situatie daarnaar is.)
Over je snelheid kan ik niet veel zeggen, maar je verkeersinzicht laat duidelijk nog wat te wensen over.
Even algemeen gezien:
Frustratie is een keuze. Frustratie zit bij JOU. Jij voelt dat. Je hebt een keuze, je KUNT ervoor kiezen de hele boel in een ander licht te zien. Je weet dat je een bepaalde afstand te overbruggen hebt. Je weet ook, zeker als het een route is die je vaker rijdt, dat je een gemiddelde tijd nodig hebt daar te komen. En vaak heb je ook minder/weinig keuze in HOE je die route aflegt.
Je kunt dus maar beter kiezen voor de weg van de minste weerstand. De frustratie eruit halen is een groot kado aan jezelf. Ik zal je een voorbeeld geven:
Al jaren frustreerde het mij als ik mensen zich op het laatste moment tussen het verkeer zag frommelen (nog snel een afrit pakken of te laat invoegen met te hoge snelheid). Weet je wat hielp? Beter spiegelen en voorspellen. Door die prutsers op tijd aan te zien komen heb ik 1) meer tijd me voor te bereiden en zit ik minder hoog in mijn energie zodra het gebeurt en 2) kan ik een oplossing bedenken (meer ruimte laten, van baan wisselen etc) zodat ze straks een ander dwarszitten niet mij.
Ik kan niets veranderen aan hun actie maar wel aan hoe ik ermee omga.
[
Voor 15% gewijzigd door
HTT-Thalan op 18-02-2025 11:02
]