Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-08 06:50
Hallo,

Ik wil over 4-5 jaar van het gas af omdat we nu veel gas verbruiken en de gemeente over 8 jaar onze wijk van het gas af wil hebben. We wonen in een woning uit 2001 en het is dus ook zo geisoleerd. We hebben hr++ glas, 170m2 verdeeld over 3 verdiepingen met 146zonnepanelen (8 oost en 8 west)
Om van het gas af te gaan wil ik het volgende doen:
- vloerverwarming plaatsen benedenverdieping (nu radiatoren)
- t33 radiator van woonkamer naar zolder verplaatsen (zijn we weinig)
- eerste verdieping, 3x ltv radiatoren (radiatoren van benedenverdieping zijn voor de rest minder krachtig qua afgifte)
- warmtepomp installeren (waars vaillant arotherm)
- warmtepomp boiler (250 liter)

Nu heb ik de volgende vragen:
- is 7-8 kuub gas per dag in een woning als dit op een koude dag op 20 graden redelijk normaal?
- we gaan de badkamer in juni renoveren. Er zit nu cv vloerverwarming in, dit wordt nu pas na 1,5 uur warm. Daarnaast door de renovatie moet er in de leidingen worden gehakt, voor de drain en bad. Daarom dacht ik zelf aan 2m2 elektrische vloerverwarming. Dit is 300 watt in totaal. Aangezien we er toch niet veel zijn, lijkt me een warmtepomp met cv verwarming die continue aanstaat in badkamer minder verstandig?
- warmtepompboiler wil ik mede aansturen obv teruglevering van energie. Is een vat van 250liter genoeg voor een gezin van 4 met bad? Of dan beter nog een extra elek boiler bij badkamer?
- heeft een wtw in de badkamer nog zin? Ik vraag me af of je hier veel mee wint.
- misschien wil ik ook nog een isolatiemaatregel nemen, zat te denken aan de vloer of het dak of misschien kunstof kozijnen. Alleen de stap van hr++ glas naar triple heeft minder effect waarschijnlijk. Wat is het verstandigst denken jullie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:21
1) welke temperatuur staat je huis op ingesteld?
Welk energielabel is je huis? Want 2001 kan energielabel B zijn maar ook E.

2)elektrische vloervwarminf is COP1, dan kan je beter een infrarood paneel ophangen. Dan hoef je geen massa op te warmen, dus verbruikt minder.

3) hoeveel water gaat er in je bad, en hoe vaak wil je dit bad vullen? Boiler van WP zal 50° zijn, dus voor een bad meng je ongeveer 2:1 met koud water. Dus 250 liter boiler geeft 375 liter badwater. Standaard bad heeft ongeveer 200 liter, dus je kan ongeveer 2x bad vullen, als de boiler ondertussen bij verwarmd. Een douche is gemiddeld 60 liter, dus 3x douche 1x bad past wel.
Als meerdere in bad willen pak GEEN elektrische boiler, maar pak een grotere warmtepompboiler. Dat is een stuk zuiniger. Elektrische boiler is goed als je minder dan 3 liter per keer nodig hebt. (Bijvoorbeeld keukenkraan).

Wtw heeft geen zin voor een badkuip, wel voor douche, zeker bij langere douchebeurt en / meer mensen die achter elkaar douchen .

Ligt volledig aan je isolatie.
Hoeveel vloerisolatie heb je? Die is erg belangrijk als je vloerverwarming neemt.
Hoeveel dakisolatie heb je? Die ia relatief goedkoop voor hoge opbrengst?
Hoeveel spouwmuurisolatie heb je?
Pas als al deze al erg hoog zijn zou ik opnieuw naar je ramen kijken.

Ps welk type ventilatie heeft je huis ? (Ramen open, ventilatie boven ramen, mechanische afzuiging, volledig mechanisch)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:03
Je hebt straks een warmtepomp die bij kou waarschijnlijk 24/7 op laag vermogen pruttelt met COP 4 a 5 om je huis warm te houden en wil COP1 vloerverwarming in je badkamer gaan leggen? Doe maar niet… je loopt leeg op stroomkosten, helemaal als we straks niet meer kunnen salderen.

Gewoon nieuwe vloerverwarmingslangen in de badkamer leggen, die slangen zijn de kosten niet.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 16-02-2025 08:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een badkamer mag best wel wat warmer worden, gewoon continu verwarmen met de WP. Elektrisch kost je 4x zoveel geld en kan niet ff de temperatuur in een korte tijd opkrikken. Als je badkamer te warm wordt (wat ik betwijfel met 2m2 vloerverwarming), kun je altijd nog de groepen knijpen voor minder warmte.

Bij nieuwe kozijnen absoluut triple nemen. Vooral nu de subsidie nog hoger is kost het weinig extra. De comfort die het geeft is ook nog eens wat waard. 0 koudeval. Verder ligt het er aan wat je verder hebt. Je gaat vloerverwarming nemen, dus zorg zeker dat de vloer een rc heeft van minimaal 5. En je dak kan ook zeker wel wat isolatie gebruiken. Je bouwjaar betekent alles rc 2.5. Die wil je voor je vloer verdubbelen en voor je dak ook (of zelfs verdrievoudigen). Wat is je huidige dak- en vloeropbouw?

Wat voor glas zit er nu in en hoe is de staat vsn je kozijnen? Adhv je bouwjaar kan dat dubbel zijn, misschien hr in de woonkamer. Als je kozijnen in goede staat zijn, is het aanpassen naar hr++ niet zo duur. Nieuwe kozijnen gaan wel een enorme kostenpost worden. Snap zelf niet zo goed waarom iedereen goede kozijnen er uit sloopt voor plastic.

En zeker een douche-wtw nemen, vooral met een boiler wil je de kans zo laag mogelijk hebben dat er water te kort komt na meerdere douchebeurten.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2025 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
99ruud99 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 05:47:
1) welke temperatuur staat je huis op ingesteld?
Welk energielabel is je huis? Want 2001 kan energielabel B zijn maar ook E.
Op 60 graden aanvoer. We hebben energielabel B (zonder de panelen).
2)elektrische vloervwarminf is COP1, dan kan je beter een infrarood paneel ophangen. Dan hoef je geen massa op te warmen, dus verbruikt minder.
Ok dan is combi cv vloerverwarming en infrarood miss beter
3) hoeveel water gaat er in je bad, en hoe vaak wil je dit bad vullen? Boiler van WP zal 50° zijn, dus voor een bad meng je ongeveer 2:1 met koud water. Dus 250 liter boiler geeft 375 liter badwater. Standaard bad heeft ongeveer 200 liter, dus je kan ongeveer 2x bad vullen, als de boiler ondertussen bij verwarmd. Een douche is gemiddeld 60 liter, dus 3x douche 1x bad past wel.
Als meerdere in bad willen pak GEEN elektrische boiler, maar pak een grotere warmtepompboiler. Dat is een stuk zuiniger. Elektrische boiler is goed als je minder dan 3 liter per keer nodig hebt. (Bijvoorbeeld keukenkraan).
Ok goeie tip! We hebben 180 liter inhoud (klein bad). Waars gaat er maar 1 pers per dag in bad en 4 douchen. Dan is deze omvang miss wel goed icm keukenboiler bijv.
Wtw heeft geen zin voor een badkuip, wel voor douche, zeker bij langere douchebeurt en / meer mensen die achter elkaar douchen .
Je hebt veel verschillende soorten. Ik zag bijv easydrain die heeft er 1 die je op de afvoer onder de grond aansluit. Nog tips qua soort?
Ligt volledig aan je isolatie.
Hoeveel vloerisolatie heb je? Die is erg belangrijk als je vloerverwarming neemt.
Hoeveel dakisolatie heb je? Die ia relatief goedkoop voor hoge opbrengst?
Hoeveel spouwmuurisolatie heb je?
Pas als al deze al erg hoog zijn zou ik opnieuw naar je ramen kijken.
We hebben alles rc van 2,5. Moet voor vloerverwarming de vloer dan extra worden geisoleerd?
Ps welk type ventilatie heeft je huis ? (Ramen open, ventilatie boven ramen, mechanische afzuiging, volledig mechanisch)
We hebben ventilatie boven ramen en mechanisch. Met de renovatie van badkamer wordt meteen een nieuwe cve-s geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris83
ThinkPad schreef op zondag 16 februari 2025 @ 08:15:
Je hebt straks een warmtepomp die bij kou waarschijnlijk 24/7 op laag vermogen pruttelt met COP 4 a 5 om je huis warm te houden en wil COP1 vloerverwarming in je badkamer gaan leggen? Doe maar niet… je loopt leeg op stroomkosten, helemaal als we straks niet meer kunnen salderen.

Gewoon nieuwe vloerverwarmingslangen in de badkamer leggen, die slangen zijn de kosten niet.
Maar een uurtje 300 watt voor de badkamer vs hele dag verwarmen, dat maakt toch ook wel verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Verwijderd schreef op zondag 16 februari 2025 @ 08:16:
Een badkamer mag best wel wat warmer worden, gewoon continu verwarmen met de WP. Elektrisch kost je 4x zoveel geld en kan niet ff de temperatuur in een korte tijd opkrikken. Als je badkamer te warm wordt (wat ik betwijfel met 2m2 vloerverwarming), kun je altijd nog de groepen knijpen voor minder warmte.
Wat bedoel je met groepen knijpen?
Bij nieuwe kozijnen absoluut triple nemen. Vooral nu de subsidie nog hoger is kost het weinig extra. De comfort die het geeft is ook nog eens wat waard. 0 koudeval. Verder ligt het er aan wat je verder hebt. Je gaat vloerverwarming nemen, dus zorg zeker dat de vloer een rc heeft van minimaal 5. En je dak kan ook zeker wel wat isolatie gebruiken. Je bouwjaar betekent alles rc 2.5. Die wil je voor je vloer verdubbelen en voor je dak ook (of zelfs verdrievoudigen). Wat is je huidige dak- en vloeropbouw?
Het vervangen van kozijnen is meer ook gemak voor ons ivm schilderen. Maar isoleren heeft meer nut denk ik. We hebben inderdaad alles van 2,5 rc. Wat bedoel je met dak en vloeropbouw? Zijn betonnen kanaalplaten.
Wat kun je eigenlijk nog aan muurisolatie doen in zo’n woning?
Wat voor glas zit er nu in en hoe is de staat vsn je kozijnen? Adhv je bouwjaar kan dat dubbel zijn, misschien hr in de woonkamer. Als je kozijnen in goede staat zijn, is het aanpassen naar hr++ niet zo duur. Nieuwe kozijnen gaan wel een enorme kostenpost worden. Snap zelf niet zo goed waarom iedereen goede kozijnen er uit sloopt voor plastic.
In principe zijn kozijnen nog goed. Beneden is iig alles hr++, boven moet ik checken.
En zeker een douche-wtw nemen, vooral met een boiler wil je de kans zo laag mogelijk hebben dat er water te kort komt na meerdere douchebeurten.
Ok top bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Bedankt voor jullie antwoorden, kan ik zeker wat mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
chris83 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:50:
[...]

Maar een uurtje 300 watt voor de badkamer vs hele dag verwarmen, dat maakt toch ook wel verschil?
Met een uurtje 300W verwacht ik weinig resultaat, het is een flinke betonmassa wat je moet opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie dat je nu mechanische ventilatie met roosters hebt. Zoals in elk topic hier op Tweakers, ook al ingelezen over balansventilatie met warmteterugwinning? Isoleren en geld besparen is leuk, maar je warmteverlies verminderen, comfort verhogen en jezelf potentieel enkele levensjaren met gezonde lucht geven is het mooiste wat er is. Laat die kozijnen lekker liggen en steek dat geld in balansventilatie met warmteterugwinning. Gezien de geplande badkamer renovatie is er wellicht ruimte om buizen te leggen.
chris83 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:56:
[...]

Je kan bij de verdeler voor vloerverwarming de flow knijpen, zodat er minder water door je vloer stroomt. Zo kun je de warmteafgifte verlagen als dat nodig zou zijn. Maar gezien de beperkte oppervlakte, vermoed ik dat het niet nodig zal zijn.
Het vervangen van kozijnen is meer ook gemak voor ons ivm schilderen. Maar isoleren heeft meer nut denk ik. We hebben inderdaad alles van 2,5 rc. Wat bedoel je met dak en vloeropbouw? Zijn betonnen kanaalplaten.
Zonde om prima kozijnen en met hr++ dat te vervangen. Als boven oud dubbelglas is zou je daar nog hr++ 1.0 kunnen laten plaatsen met warm edge spacers. Of als je de ruimte in je kozijnen hebt en een glaszetter die geen achterlijke meerprijs vraagt voor triple, kan dat eventueel ook. Maar niet rendabel om alles te vervangen icm kozijnen. Schilderen eens in de zoveel jaar kun je nog zelf een mooi kleurtje bepalen. Schade op kozijnen kun je met hout ook nog eens goed herstellen.

En als je ook ventilatie centraal gaat regelen, kun je gelijk boven de tochtgaten verwijderen. En als je hr++ beneden uit 2001 stamt, zal dat op termijn ook wel er uit mogen gezien de verwachte levensduur van glas. Ben je mooi roostervrij. :)

Kun je bij je vloer en het dakbeschot? Als je een kruipruimte hebt met wat hoogte, dan is je vloer na isoleren met wat pir platen makkelijk gedaan. Plakken en gaan met die banaan. En als je zolder niet afgewerkt is, kun je ook daar makkelijk na isoleren. Alleen moet je wel weten wat je huidige isolatie is. Maar ik denk dat je er beter vanuit kan gaan dat die dampdicht is. Dus dan zou je met een dampopen materiaal zoals glaswol, steenwol, houtvezel kunnen isoleren icm klimaatfolie.
Muurisolatie kun je weinig aan doen, behalve hele rigoreuze opties die het geld niet waard zijn. Maar die is ook het minst belangrijk van de 3 in jouw geval.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2025 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Verwijderd schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:55:
Ik zie dat je nu mechanische ventilatie met roosters hebt. Zoals in elk topic hier op Tweakers, ook al ingelezen over balansventilatie met warmteterugwinning? Isoleren en geld besparen is leuk, maar je warmteverlies verminderen, comfort verhogen en jezelf potentieel enkele levensjaren met gezonde lucht geven is het mooiste wat er is. Laat die kozijnen lekker liggen en steek dat geld in balansventilatie met warmteterugwinning. Gezien de geplande badkamer renovatie is er wellicht ruimte om buizen te leggen.
Buizen leggen wordt lastig, dan zou ik naar een decentraal systeem moeten, wat me totaal niet rendabel lijkt. We hebben met het huidige systeem best genoeg comfort, vraag me alleen af of het veel effect op de portomonee heeft.
[...]

Je kan bij de verdeler voor vloerverwarming de flow knijpen, zodat er minder water door je vloer stroomt. Zo kun je de warmteafgifte verlagen als dat nodig zou zijn. Maar gezien de beperkte oppervlakte, vermoed ik dat het niet nodig zal zijn.

[...]

Zonde om prima kozijnen en met hr++ dat te vervangen. Als boven oud dubbelglas is zou je daar nog hr++ 1.0 kunnen laten plaatsen met warm edge spacers. Of als je de ruimte in je kozijnen hebt en een glaszetter die geen achterlijke meerprijs vraagt voor triple, kan dat eventueel ook. Maar niet rendabel om alles te vervangen icm kozijnen. Schilderen eens in de zoveel jaar kun je nog zelf een mooi kleurtje bepalen. Schade op kozijnen kun je met hout ook nog eens goed herstellen.

En als je ook ventilatie centraal gaat regelen, kun je gelijk boven de tochtgaten verwijderen. En als je hr++ beneden uit 2001 stamt, zal dat op termijn ook wel er uit mogen gezien de verwachte levensduur van glas. Ben je mooi roostervrij. :)

Kun je bij je vloer en het dakbeschot? Als je een kruipruimte hebt met wat hoogte, dan is je vloer na isoleren met wat pir platen makkelijk gedaan. Plakken en gaan met die banaan. En als je zolder niet afgewerkt is, kun je ook daar makkelijk na isoleren. Alleen moet je wel weten wat je huidige isolatie is. Maar ik denk dat je er beter vanuit kan gaan dat die dampdicht is. Dus dan zou je met een dampopen materiaal zoals glaswol, steenwol, houtvezel kunnen isoleren icm klimaatfolie.
De vloer zal wel lukken, de zolder is al afgewerkt.
[...]

Muurisolatie kun je weinig aan doen, behalve hele rigoreuze opties die het geld niet waard zijn. Maar die is ook het minst belangrijk van de 3 in jouw geval.
Ok thanks! Dus ik denk investeren in vloer en dakisolatie de prio dus moeten zijn. Ik vraag me ook af waar veel warmte verloren wordt, tips wie dit zou kunnen bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chris83 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:04:
[...]
Ok thanks! Dus ik denk investeren in vloer en dakisolatie de prio dus moeten zijn. Ik vraag me ook af waar veel warmte verloren wordt, tips wie dit zou kunnen bepalen?
Dak verliest over het algemeen de meeste warmte. De vloer met vloerverwarming wordt ingewikkelder berekenen. Maar gezien je vloer veel warmer wordt, gaat er veel meer warmte verloren naar de kruipruimte.

Een afgewerkte zolder is jammer, was hier ook. Een weekje aan het slopen en kieren dichten geweest, 1 dag waren ze met isoleren bezig (goedkoper dan zelf doen gezien de subsidie). Daarna maanden langzaamaan terug aan het opbouwen geweest. Nu wel een mooie en strak gestucte zolder, maar kost wel wat meer tijd en geld als die al afgewerkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cME6pg9wM4SBOfUBELCZ5ouQNRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YGHWDuFKqB45HZhcGVmZpNm5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJm0Sdzpp0mRx2jxjwOHM8Eq-tA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vbJh4A2HQ3OP95Fo5bsiXFGd.jpg?f=fotoalbum_large

De leidingen lopen vanuit de meterkast naar boven naar de badkamer. Zou je dan in de meterkast de douchewtw kunnen plaatsen?
Ik weet alleen nog niet wat warm en koud is, dat moet ik nog even checken. Geen veiligheidsproblemen?

[ Voor 4% gewijzigd door chris83 op 16-02-2025 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:38

HUW

chris83 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:58:
De leidingen lopen vanuit de meterkast naar boven naar de badkamer. Zou je dan in de meterkast de douchewtw kunnen plaatsen?
Ik weet alleen nog niet wat warm en koud is, dat moet ik nog even checken. Geen veiligheidsproblemen?
De wtw hoort ergens bij de douche te zitten, heel vaak onder de douchebak, bij de afvoer. Je vangt immers de restwarmte af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
HUW schreef op zondag 16 februari 2025 @ 22:34:
[...]

De wtw hoort ergens bij de douche te zitten, heel vaak onder de douchebak, bij de afvoer. Je vangt immers de restwarmte af.
Dit is denk ik zo’n 2 meter van de douche. Dat heeft dan geen zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Je doelt met die foto's op de koperleidingen denk ik? Dat is vermoedelijk de aanvoer (of een gasleiding :+ ). Maar een WTW plaats je in de afvoer, daar gaat het warme water vanuit je doucheputje doorheen. In plaats van dat die restwarmte in het riool verdwijnt, stroomt het nu door de WTW heen, die in tegengestelde richting het water richting je douchekop erdoorheen stuurt. Zie ook dit plaatje: Proton_ in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"

Ik zie op je foto's geen grijze PVC afvoerleidingen dus het is even de vraag of het fysiek mogelijk is om een douche WTW te plaatsen.

Ik lees hier: Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)? overigens gasbesparingen van 36-50% dankzij de DWTW.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 17-02-2025 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Mbt vloerisolatie:
Als het technisch en economisch kan, altijd doen. Kruipruimte in inderdaad een goed alternatief.
Van de andere kant: bij ons kon het niet (huis gebouwd op een betonplaat op geel zand). We hebben er 2cm pir en warmtewerende folie (vgl radiatorfolie) onder kunnen leggen en dat was het. Niet goed voor de efficiëntie, maar het werkt alsnog gewoon prima. Dus laat dat je niet weerhouden.

Mbt de wpb: wij hebben 270 liter, en een bad van 200. Na een vol bad blijft er in ieder geval nooit voldoende water over voor nog vier keer douchen, hoogstens twee (of drie met lauw water).

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
ThinkPad schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:01:
Je doelt met die foto's op de koperleidingen denk ik? Dat is vermoedelijk de aanvoer (of een gasleiding :+ ). Maar een WTW plaats je in de afvoer, daar gaat het warme water vanuit je doucheputje doorheen. In plaats van dat die restwarmte in het riool verdwijnt, stroomt het nu door de WTW heen, die in tegengestelde richting het water richting je douchekop erdoorheen stuurt. Zie ook dit plaatje: Proton_ in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"

Ik zie op je foto's geen grijze PVC afvoerleidingen dus het is even de vraag of het fysiek mogelijk is om een douche WTW te plaatsen.

Ik lees hier: Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)? overigens gasbesparingen van 36-50% dankzij de DWTW.
De installateur zei ook al dat hij niet wist waar hij het kwijt zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Bra-Jo schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:11:
Mbt vloerisolatie:
Als het technisch en economisch kan, altijd doen. Kruipruimte in inderdaad een goed alternatief.
Van de andere kant: bij ons kon het niet (huis gebouwd op een betonplaat op geel zand). We hebben er 2cm pir en warmtewerende folie (vgl radiatorfolie) onder kunnen leggen en dat was het. Niet goed voor de efficiëntie, maar het werkt alsnog gewoon prima. Dus laat dat je niet weerhouden.

Mbt de wpb: wij hebben 270 liter, en een bad van 200. Na een vol bad blijft er in ieder geval nooit voldoende water over voor nog vier keer douchen, hoogstens twee (of drie met lauw water).
Hoe hebben jullie bepaald dat het niet zou kunnen?
Hoe los je het op met douchen dan? Hebben jullie ook een keuken boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:10
[...]

[...]

[...]

In principe zijn kozijnen nog goed. Beneden is iig alles hr++, boven moet ik checken.

[...]

Ok top bedankt!
Die kozijnen moeten nog 20 jaar mee kunnen, winst van HR++ naar HR+++ is minimaal. Gewoon kwestie van schilderen. Vloerisolatie hoeft echt geen RC 5 te zijn met vloerverwarming, als je vanuit een kruipruimte extra kunt isoleren is dat natuurlijk wel mooi meegenomen. Maar de eerste vraag voor de vloer is of je een kruipruimte hebt of is er bijv op staal gefundeerd? In de laatste geval zou ik gewoon de RC2.5 accepteren en elders de focus opleggen.

Dak is wel wenselijk als het wat meer dan RC 2.5 is, warmte stijgt immers op. Na-isoleren met steenwol heeft nog een bijkomend voordeel, het demt geluid goed, dus dat geeft extra comfort. In veel gevallen kun je redelijk makkelijk tussen de balken extra isoleren, maar zoals al gezegd alles netjes afwerken kost gewoon veel tijd (en/of geld).

Wat ik in de hele discussie mis wat is je huidige gasverbruik per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
chris83 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:21:
[...]

Ik zou een losse boilervat overwegen die via een 3-weg klep door de WP verwarmd wordt. Gezien de beschrijving van het juist zal je al snel op een WP van 7-9 kW uitkomen, die blaast 300 liter water zo weer warm, in tegenstelling tot een WPB die maar een heel beperkt vermogen heeft en uren staat te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Oilman schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:26:
[...]

Die kozijnen moeten nog 20 jaar mee kunnen, winst van HR++ naar HR+++ is minimaal. Gewoon kwestie van schilderen. Vloerisolatie hoeft echt geen RC 5 te zijn met vloerverwarming, als je vanuit een kruipruimte extra kunt isoleren is dat natuurlijk wel mooi meegenomen. Maar de eerste vraag voor de vloer is of je een kruipruimte hebt of is er bijv op staal gefundeerd? In de laatste geval zou ik gewoon de RC2.5 accepteren en elders de focus opleggen.

Dak is wel wenselijk als het wat meer dan RC 2.5 is, warmte stijgt immers op. Na-isoleren met steenwol heeft nog een bijkomend voordeel, het demt geluid goed, dus dat geeft extra comfort. In veel gevallen kun je redelijk makkelijk tussen de balken extra isoleren, maar zoals al gezegd alles netjes afwerken kost gewoon veel tijd (en/of geld).

Wat ik in de hele discussie mis wat is je huidige gasverbruik per jaar?
We hebben deze woning vorig jaar zomer gekocht. De oude bewoonster is overleden en er zijn geen erfgenamen die kunnen vertellen wat er op zolder is nageisoleerd. Ik heb alleen de bouwtekeningen en daar staat rc 2,5 op. Ik heb wel even in de kruipruimte gekeken. Ik heb het idee dat deze wel nageisoleerd is, maar ik ben een leek op dit gebied. Kunnen jullie dit zien aan de fotos?
Wat betreft zolder moet ik miss gewoon ergens een keer een gat maken en kijken.

Gasverbruik weet ik dus ook alleen nog maar van de winter.
September: 16m3
Oktober: 55,88 m3
November: 147,03 m3
December: 190,79 m3
Januari: 228,94 m3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKkzw0N25Zuyg-S5u2oDaSasQkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBc3qWCmIHypuHP3FFRx7QwB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5x2NWRGK_k8y06BVqDJTf9Ai5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sTtYthoc7M9rq5IubvC9woXI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJURL5j4bX9SHGQl8_Vg8fUbtR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zWgicsItu1dEwSPAodfagzA1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Oilman schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:28:
[...]

Ik zou een losse boilervat overwegen die via een 3-weg klep door de WP verwarmd wordt. Gezien de beschrijving van het juist zal je al snel op een WP van 7-9 kW uitkomen, die blaast 300 liter water zo weer warm, in tegenstelling tot een WPB die maar een heel beperkt vermogen heeft en uren staat te draaien.
Dus dat is dan een elektrische boiler en geen wp boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

silverball

De wagen voor moderne mensen

chris83 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:33:
[...]

Dus dat is dan een elektrische boiler en geen wp boiler?
Nee dat is een boiler die gestookt wordt door je warmtepomp en geen losse warmtepomp boiler.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
silverball schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:40:
[...]

Nee dat is een boiler die gestookt wordt door je warmtepomp en geen losse warmtepomp boiler.
Deze bedoel je?
https://www.cvtotaal.nl/b...trisch/indirect-gestookt/

Is het dan niet verstandig om nog een kleine elek boiler bij de badkamer in de buurt te plaatsen, die je met energie die je anders zou terugleveren opwarmt?
Onze wp komt in de berging te staan en de boiler ook. Qua ruimte zou het jammer zijn zo’n supergrote unit.

[ Voor 31% gewijzigd door chris83 op 17-02-2025 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik vind de kruipruimte maar matig geisoleerd voor een woning uit 2001. Ik heb een woning uit 1998 en daar zit het dubbele aan EPS ("piepschuim") onder :X Kruipluik is ook jammer dat de isolatie daar vanaf is.

Ik weet niet hoe handig je bent, maar je zou PIR-platen tegen de huidige isolatie aan kunnen plakken. In Kruipruimte vloer (na-)isoleren wordt vaak gekozen voor B-keuze isolatiemateriaal om het wat betaalbaarder te maken.

De opening naar de kanalen zou ik ook dichtstoppen met proppen glaswol/steenwol. Nu kan er koude lucht vanuit de kruipruimte doorheen stromen (tussen vloer en isolatie door dus!) wat de vloer ook kan afkoelen.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 17-02-2025 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
ThinkPad schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:55:
Ik vind de kruipruimte maar matig geisoleerd voor een woning uit 2001. Ik heb een woning uit 1998 en daar zit het dubbele aan EPS ("piepschuim") onder :X Kruipluik is ook jammer dat de isolatie daar vanaf is.

Ik weet niet hoe handig je bent, maar je zou PIR-platen tegen de huidige isolatie aan kunnen plakken. In Kruipruimte vloer (na-)isoleren wordt vaak gekozen voor B-keuze isolatiemateriaal om het wat betaalbaarder te maken.

De opening naar de kanalen zou ik ook dichtstoppen met proppen glaswol/steenwol. Nu kan er koude lucht vanuit de kruipruimte doorheen stromen (tussen vloer en isolatie door dus!) wat de vloer ook kan afkoelen.
Ok thanks, ik zal youtube even op naslaan of het zelf te doen is. Anders maar uitbesteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
chris83 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:53:
[...]

Deze bedoel je?
https://www.cvtotaal.nl/b...trisch/indirect-gestookt/

Is het dan niet verstandig om nog een kleine elek boiler bij de badkamer in de buurt te plaatsen, die je met energie die je anders zou terugleveren opwarmt?
Onze wp komt in de berging te staan en de boiler ook. Qua ruimte zou het jammer zijn zo’n supergrote unit.
Nee dat is niet verstandig. Als je elektra over hebt kan je dat beter een WP voeren, die heeft immers een veel hogere COP dan een elektrische boiler. Het is wel fijn als het boilervat dichtbij de badkamer staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Ok thanks! Wat zou dan de goede volgorde van investeren zijn?
1. Vloerverwarming
2. Isoleren
3. Wp en boiler

Of kun je ook 2 en 3 omwisselen? Dan is ie miss iets inefficienter maar heb je al wel voordeel van de cop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

chris83 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:21:
[...]

Mja, dat eerste merk je pas wanneer je er tegenaan loopt denk ik, wij in ieder geval wel.

Tweede is een kwestie van anticiperen :) Als onze dochter in bad wil, en daarna willen mijn vrouw en ik nog douchen, dan zetten we de booster een half uurtje aan nadat het bad gevuld is. Is wel COP1, maar die enkele keer dat het gebeurt, soit.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
ThinkPad schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:15:
[...]

Met een uurtje 300W verwacht ik weinig resultaat, het is een flinke betonmassa wat je moet opwarmen.
De elektrische vloerverwarming gaat direct onder de tegels. Het gaat ons meer om beetje comfort in de winter met warme voeten. We hebben haast nooit de verwarming aan in de badkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris83
Bra-Jo schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:55:
[...]

Mja, dat eerste merk je pas wanneer je er tegenaan loopt denk ik, wij in ieder geval wel.

Tweede is een kwestie van anticiperen :) Als onze dochter in bad wil, en daarna willen mijn vrouw en ik nog douchen, dan zetten we de booster een half uurtje aan nadat het bad gevuld is. Is wel COP1, maar die enkele keer dat het gebeurt, soit.
Ow ja en je gaat niet dagelijks in bad, dus is een erg grote boiler miss dan wel overkill.
Pagina: 1