Fluitend geluid na aanpassing verdeler vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-06 11:17
Sinds een paar maanden gebruik ik een warmtepomp weheat sparrow icm met mijn vloerverwarming. De verdeler op mijn vloerverwarming was initieel een mengverdeler met pomp.

Een paar weken geleden is deze door een installateur aangepast door de pomp te verwijderen en dat deze niet meer bijmengt.

Sindsdien werkt het systeem prima, echter heb ik veel last van een fluitende/piepende toon binnenshuis. Het is een laag volume, hoogfrequente fluittoon die door het hele huis te horen is. De binnenunit staat in de inpandige garage.
Verder is het huis ongeveer 20j oud, goed geïsoleerd en van beton, maar de fluittoon komt overal doorheen en is 2 verdiepingen hoger ook te horen op de slaapkamers, waar geen vloerverwarming is.

Het lukt me niet om te bepalen waar deze fluittoon precies vandaan komt. Als ik naast de binnenunit sta in de garage, dan hoor ik het lage gebrom van de pomp een beetje, en daardoor hoor ik niet precies wat de bron van het gefluit/gepiep is. De fluittoon is bijna constant te horen, echter met een interval. Oftewel 5-6 seconden, en dan zeg 2 seconden weer niet. De fluittoon is ook te horen als de warmtepomp op standby staat en dus niet verwarmt. Enkel als ik stroom van de warmtepomp afhaal, dan stopt het geluid.

De waterdruk op het systeem is 1.7bar en ik heb alles al meerdere keren ontlucht, en er komt nu ook geen lucht meer uit.

Ik word er langzaam een beetje gek van. Waar kan dit door komen en wat kan ik er aan doen?

Zie hier een foto van de binnenunit installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yi3YYWTLeG2h4NIsscKAaxARdH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPWxyikS2TB4nrrEmBz7ni8K.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door illuvattarr op 15-02-2025 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het is gekomen nadat het pompje er tussen uit is gehaald?

Dan zou ik het pompje terug (laten) zetten.

De kunststof persleidingen die nu op de verdeler zitten hebben ook een zeer grote vernauwingen.
Beter was verder gegaan met viega prestabo persleidingen naar de verdeler. Die hebben een grotere doorlaat.

Kun je voelen of de bypass warmte doorlekt? En wat is de stand?

[ Voor 69% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-02-2025 14:12 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
Sorry ik ben niet zo bekend met de termen. Bedoel je de zwarte bochtjes op het kunststof gedeelte op de aamvoer van de verdeler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ja klopt.
Die zijn inwendig een stuk nauwer dan de viega prestabo. (de chroom kleurige perskoppelingen)

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-02-2025 14:13 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-06 17:04
Er moet een behoorlijke hoeveelheid water nu worden aangevoerd via de Sparrow omdat de mengpomp ertussenuit is. Dat gaat fluiten door die dunne leidingen vermoedelijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• illuvattarr
Okee dankje, ga ik vervangen.

Op de pomp kan ik trouwens verder niks instellen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPuOihRRg4nyhc5E4rsGfSdrM00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/37lkR6xJRtdEU4HSEuZvWxRW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
Jim423 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:13:
Er moet een behoorlijke hoeveelheid water nu worden aangevoerd via de Sparrow omdat de mengpomp ertussenuit is. Dat gaat fluiten door die dunne leidingen vermoedelijk.
Bedoel je ook het kunststof gedeelte? Of de andere ledingen bij de pompen. Want die zijn als ik het goed heb al 28mm, wat prima zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-06 17:04
Ok, leek wat dunner op de foto.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-06 22:53
EDIT:
Twee circulatiepompen bij all electric dat klopt:
https://www.aircozonderst...manual_Sparrow_NL_R01.pdf

Daar zie ik ook het volgende staan (pagina 47): "9. Vul het systeem opnieuw. Zorg voor een druk tussen 2 en 2,5 bar."

Dat zou ik zelf even proberen, als dat niet werkt. Dan zou ik ook nog eens kijken of je in het menu de snelheden van de pompjes kunt knijpen. Ik kan mij niet voorstellen dat er geen instelling is voor de hoeveelheid liters/minuut. Want dit is normaal gesproken afhankelijk van het afgifte systeem. Welke diameter is de vloerverwarming zelf? Ik zie 8 groepen, maar lijkt geen 16mm te zijn?

[ Voor 110% gewijzigd door Antonl91 op 15-02-2025 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Jim423 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:13:
Voordat TS dingen gaat vervangen zou ik eerst even naar de rest kijken. Ik heb een 9kw warmtepomp, ook wel wat vernauwingen in de leidingen (28mm). Zit op 15 groepen vloerverwarming en ondanks dat ik de maximale snelheid van 26l/m niet haal heb ik nergens last van qua geluid. Het maximale debiet wat ik kan halen is 20l/min en dat is op geen enkel moment nog een probleem geweest. Maar het gaat hier om 8 groepen, daar hoeft maar 8-12 liter/min doorheen.

Misschien dat het pompje wel op maximaal vermogen het water door de vloerverwarming probeert te persen waardoor dit geluid ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
Ik kan zelf niks instellen aan de pomp helaas. Denk dat alleen de installateur dat kan via een gedeelte van de app die voor de gebruiker afgesloten is. Ga ik maandag meteen bellen.

Verder over de waterdruk. Die was eerst ongeveer 2.4 als ik me goed herinner. Die heb ik toen juist wat omlaag laten gaan omdat ik vond dat tussen 1.5 en 2 de correcte waterdruk is voor een warmtepomp. Maar dat blijkt hier dus wat hoger te zijn bij de sparrow. Ik dacht dat daardoor misschien het geluid ontstond.
In ieder geval was het toen bij die hogere druk ook hoorbaar. Maar ik zal de waterdruk weer even verhogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
illuvattarr schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:43:
Ik kan zelf niks instellen aan de pomp helaas. Denk dat alleen de installateur dat kan via een gedeelte van de app die voor de gebruiker afgesloten is. Ga ik maandag meteen bellen.

Verder over de waterdruk. Die was eerst ongeveer 2.4 als ik me goed herinner. Die heb ik toen juist wat omlaag laten gaan omdat ik vond dat tussen 1.5 en 2 de correcte waterdruk is voor een warmtepomp. Maar dat blijkt hier dus wat hoger te zijn bij de sparrow. Ik dacht dat daardoor misschien het geluid ontstond.
In ieder geval was het toen bij die hogere druk ook hoorbaar. Maar ik zal de waterdruk weer even verhogen
Is er verder nog iets mogelijk om in te stellen op de verdeler? Ik zie iets blauw/groen op de verdelers, kun je daarmee misschien de flow regelen van de groepen? Want staan de groepen niet te ver geknepen.

Als je de installateur nog niet kunt bereiken dan is even wachten met de druk veranderen wel zo handig. Maar ik vermoed en dat zie ik ook in het topic hieronder dat de flow te hoog insteld staat voor de verdeler.

Fluittoon vloerverwarming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-06 20:09

Jan2023

KISS

@illuvattarr

Denk dat het geluid gewoon te maken heeft met vernauwingen in het systeem , er gaat gewoon heel veel water door nu.
Op de bovenbalk van je verdeler zit daar ook nog het voetventiel? , geheel links.
Zo,n ding heeft een heel krappe doorlaat en moet gewoon weg.

Om ergens te beginnen .

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
@illuvattarr

Ik zie ook nog witte leidingen ergens naartoe gaan, gaan die naar radiatoren? Want als je die openzet, stopt dat fluitende geluid dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Jan2023 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 18:04:
@illuvattarr

Denk dat het geluid gewoon te maken heeft met vernauwingen in het systeem , er gaat gewoon heel veel water door nu.
Op de bovenbalk van je verdeler zit daar ook nog het voetventiel? , geheel links.
Zo,n ding heeft een heel krappe doorlaat en moet gewoon weg.

Om ergens te beginnen .
Het kan aan mij liggen, maar als ik die onderdelen zie liggen die onder de verdeler liggen heb ik het idee dat het wel een beetje dezelfde diameter is. Maar ik denk dat de vloerverwarming verdeel pompje het water circuleerde met een veel lagere snelheid.

Ik denk dat er drie vragen relevant zijn.
Welke flow gaat er door de vloerverwarmingsverdeler
Welke flow zou er door de vloerverwarmingsverdeler moeten gaan (zelf heb ik ongeveer 1 liter per minuut per groep)
En zijn de onderdelen die gebruikt zijn geschikt voor de maximale flow die door de vloerverwarmingsverdeler zou moeten gaan. (Tussen de 8-12 liter per minuut, dus 1-1.5liter per minuut per groep).

ik kan de exacte gegevens niet vinden, maar ik vermoed dat het pompje zo'n 25liter/min als max debiet heeft. Als die met 25l/m het water rond pompt kun je wel een koppeling vervangen, maar dan denk ik dat het werkelijke probleem de snelheid is en niet zozeer een te kleine koppeling.

[ Voor 11% gewijzigd door Antonl91 op 15-02-2025 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
Ik heb de installateur en leverancier van de warmtepomp gesproken en de pomp is verder niks aan in te stellen. Het is een iPWM interface die zich automatisch zou moeten aanpassen aan de behoefte van het systeem. Volgens hun komt het door de verdeler. Dat zou zeker kunnen aangezien die nog stamt uit de tijd zonder warmtepomp en deze provisorisch is aangepast door de pomp eruit te halen en de invoer te wijzigen zodat niet meer gemengd wordt.

Is dat realistisch? Of zou het toch door die vernauwde bochtjes kunnen komen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-06 21:17
@illuvattarr eerst het voetventiel eruit. Dat zou ik doen. Daarna kan je evt. nog met de bochtjes aan de slag.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
illuvattarr schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:31:
Ik heb de installateur en leverancier van de warmtepomp gesproken en de pomp is verder niks aan in te stellen. Het is een iPWM interface die zich automatisch zou moeten aanpassen aan de behoefte van het systeem. Volgens hun komt het door de verdeler. Dat zou zeker kunnen aangezien die nog stamt uit de tijd zonder warmtepomp en deze provisorisch is aangepast door de pomp eruit te halen en de invoer te wijzigen zodat niet meer gemengd wordt.

Is dat realistisch? Of zou het toch door die vernauwde bochtjes kunnen komen?
Er gaat ook nog een andere leiding ergens naartoe (in de vloer). Staat die radiator (of radiatoren) permanent open? Als alles dicht staat gaat al het water alleen over de vloerverwarming.

Verder zou je wat de user boven mij zegt kunnen kijken naar het voetventiel, maar zijn er mogelijkheden op de verdeler om de flow per groep aan te passen? Ik zie iets cyaan blauw op de verdeler bij elke groep, is dat een regelventiel?

En wat is de diameter van de slangen van de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
Alle groepen staan al helemaal open en daar is verder niks aan te doen. Verdeler is provosorisch aangepast toen de warmtepomp geïnstalleerd werd. Die blauwe knoppen zitten er los op en doen niks. Die andere leiding de vloer in gaat inderdaad naar de radiatoren op 2e verdieping. Die heb ik allemaal open staan maar het geluid bleef.

Met voetventiel bedoel je dat dan helemaal links op de bovenste uitvoer van de verdeler? Die heeft er altijd al gezeten, ook toen de warmtepomp er al was maar de verdeler nog bijmengde, en toen was er nooit dir geluid te horen.

[ Voor 4% gewijzigd door illuvattarr op 19-02-2025 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:53
Ik heb onlangs met mijn groepen zitten spelen van mijn vvw verdeler (ook omgebouwd van meng naar open-verdeler ivm Blackbird). Bij het dichtzetten van de groepen en daarna langzaam opendraaien (dus niet volledig) hoorde ik dat geluid ook. Het verder opendraaien van de groepen loste dat op.

Als ik lees is dat al gebeurd, maar check alles wellicht nog een keer?. Ook eventuele radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonl91
illuvattarr schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:18:
Alle groepen staan al helemaal open en daar is verder niks aan te doen. Verdeler is provosorisch aangepast toen de warmtepomp geïnstalleerd werd. Die blauwe knoppen zitten er los op en doen niks. Die andere leiding de vloer in gaat inderdaad naar de radiatoren op 2e verdieping. Die heb ik allemaal open staan maar het geluid bleef.

Met voetventiel bedoel je dat dan helemaal links op de bovenste uitvoer van de verdeler? Die heeft er altijd al gezeten, ook toen de warmtepomp er al was maar de verdeler nog bijmengde, en toen was er nooit dir geluid te horen.
Ik kwam zojuist een ander topic tegen met een antwoord in lijn met wat ik denk dat het probleem is.

Geluid circulatiepompen warmtepomp
Jan de Jong2 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:56:
Ik ben inmiddels wat meer te weten gekomen.
De WeHeat stuur unit kan het toerental van de circulatie pomp (1) die de waterflow door de Sparrow regelt aanpassen dmv een PWM signaal.
De andere circulatie pomp (2) (indien een buffervat is toegepast) kan niet door de WeHeat stuur unit worden aangepast. Deze circulatie pomp (2) verzorgd de stroming door mijn CV installatie. Deze pomp is een zelfde Wilo pomp als pomp 1, alleen is de PWM kabel niet aangesloten (er is ook geen poort voor in de WeHeat stuur unit). Hierdoor draait deze tweede circulatie pomp altijd op maximum vermogen (=75 Watt). Dit hoge vermogen van pomp 2 is de oorzaak van de veel te hoge waterflow in mijn CV installatie. Misschien wel goed voor het rendement, maar met on-acceptabel veel geluid.
(Delta T over een radiator van 6 naar 3 graden C).
Oplossing is dus een andere pomp monteren met een lagere flow , of met een PWM signaal (apart kasje) het toerental van pomp 2 te verlagen.
Misschien kun je iets met dat pompje van de oude verdeler? Want volgens mij is dat ook een Wilo pompje en misschien kun je dat nieuwe pompje voor het CV gedeelte uitwisselen met de oude van de vloerverwarming. Dan je die gewoon wat lager instellen. Maar zoals ik het lees en dat was ook mijn gedachten is het meer een probleem dat door Weheat veroorzaakt word.

[ Voor 8% gewijzigd door Antonl91 op 19-02-2025 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
illuvattarr schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:31:
Dat zou zeker kunnen aangezien die nog stamt uit de tijd zonder warmtepomp en deze provisorisch is aangepast door de pomp eruit te halen en de invoer te wijzigen zodat niet meer gemengd wordt.
Ik ben dit nog eens aan het lezen en vraag mij af wat zijn de temperaturen die de warmtepomp maakt en specifiek wat zijn de temperaturen van het water wat in de vloerverwarming verdeler gaat? Want als er watertemperaturen van richting de 50 (of zelfs meer) graden de vloerverwarming verdeler ingaan zou ik maar iemand bijhalen met verstand van zaken voordat je allemaal scheuren in je vloeren krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
Ik heb bij mij geen buffervat omdat mijn vloerverwarming een groot genoeg oppervlak heeft.

Ik gebruik enkel een boilervat. En er zitten dus 2 pompen op mijn systeem (zoals bovenstaande foto). Bij beiden komt warm water binnen uit de buitenunit, en de ene pomp stuurt water naar mijn CV-leidingen (vloerverwarming en eventueel radiatoren 2e verdieping maar die gebruik ik eigenlijk nooit), en de andere pomp stuurt het water naar mijn boilervat voor warmwater en douche. Af en toe vinden er dus SWW-runs plaats waarbij het warme water even via de 2e pomp naar het boilervat wordt gestuurd. En daarna gaat het warmwater weer naar m'n vloerverwarming.

Het lijkt er inderdaad op dat mijn probleem vergelijkbaar is met het topic wat je linkt. Echter het verschil is dat bij mij beide pompen zijn aangesloten op het weheat regelkastje, beiden met 2 kabels. Ik denk dus om soms even de ene pomp uit te zetten en de andere aan als een SWW run wordt uitgevoerd? Denk ik dus niet zomaar te vervangen door een ander pompje dat niet met dat regelkastje verbonden is.

Daarnaast heb ik op standby modus als er geen warmte wordt gevraagd terwijl de pompen soms draaien (en dan ook het fluitgeluid produceren mogelijk icm de vernauwde bochtjes) nog nooit meer dan 10-20W stroomverbruik gezien.

Verder is de watertemperatuur geen probleem. De warmtepomp levert nooit water dat heter is dan 40 graden.

[ Voor 17% gewijzigd door illuvattarr op 19-02-2025 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
illuvattarr schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:40:
Bij beiden komt warm water binnen uit de buitenunit, en de ene pomp stuurt water naar mijn CV-leidingen (vloerverwarming en eventueel radiatoren 2e verdieping maar die gebruik ik eigenlijk nooit)
Dat is het enige test die ik verder nog kan adviseren, om alles volledig open te zetten om te controleren of het geluid minder/stopt. Daarmee verlaag je mogelijk de flow over de vloerverwarming.

Verder is het een kwestie van proberen en kijken naar de adviezen/tips uit dit en het andere topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• illuvattarr
Alles staat al volledig open. Ik heb net even de flow berekend van een paar dagen terug door in de data te kijken. Op dat moment was de warmtepomp rustig z'n gevraagde temperatuur aan het rondpompen en was de fluittoon te horen.

Delta T was 2,8 graden en uitgaand vermogen naar het water was 3655W. Als ik het goed heb kom ik dan op een flow van 112,5 liter per minuut. Lijkt me enorm hoog. Kan iemand bevestigen of ik dit goed doe?
En is een normale acceptabele flow voor vloerverwarming ongeveer 1-2 liter per minuut per groep? Voor mijn 8 groepen moet dat dus uitkomen op ongeveer 10-15 liter per minuut?

Ik ben in iedergeval met de installateur en weheat in contact om die flow te verminderen.

[ Voor 3% gewijzigd door illuvattarr op 19-02-2025 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-06 22:29
illuvattarr schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:18:

Nu de pomp verwijderd is, gaat er veel meer flow door de verdeler waardoor dit voetventiel nu wel kan gaan fluiten. Verwijderen is dus het advies.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
Sorry ik ben niet zo bekend met de termen. Met voetventiel bedoel je de uitvoer die uit de verdeler komt bovenaan links op mijn foto? En die vervangen door een bredere aansluiting?

[ Voor 15% gewijzigd door illuvattarr op 19-02-2025 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
illuvattarr schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:59:
Sorry ik ben niet zo bekend met de termen. Met voetventiel bedoel je de uitvoer die uit de verdeler komt bovenaan links op mijn foto? En die vervangen door een bredere aansluiting?
Voorbeeld van een voetventiel:

https://www.toolstation.n...luitbare-koppeling/p74083

Handig om die te vervangen (Maar ook op de retour) voor kleine handafsluiters.

De berekende flow lijkt mij veel te hoog, maar hoe de flow berekend kan worden weet ik niet. Zelf heb ik bij een 9kw warmtepomp (lg therma v R32) een flow van 15liter/minuut. Volgens de documentatie van de warmtepomp zou het circulatiepompje max 26l/m kunnen doen, alleen vanwege het leidingwerk en de bochten haal ik maximaal 20 l/m. Mijn flow heb ik in ieder geval ingesteld op 15l/m. Een delta T van 2.8 is ook wel redelijk klein en volgens mij moet dat meestal wat hoger zijn van ongeveer 5 graden.

Wat de exacte flow per lus zou moeten zijn is afhankelijk van de lengte en diameter. Wat je als referentiepunt zou kunnen nemen is de instelling van de oude pomp en dan kijken in de documentatie of je daar iets over kunt vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-06 21:17
illuvattarr schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:51:
Alles staat al volledig open. Ik heb net even de flow berekend van een paar dagen terug door in de data te kijken. Op dat moment was de warmtepomp rustig z'n gevraagde temperatuur aan het rondpompen en was de fluittoon te horen.

Delta T was 2,8 graden en uitgaand vermogen naar het water was 3655W. Als ik het goed heb kom ik dan op een flow van 112,5 liter per minuut. Lijkt me enorm hoog. Kan iemand bevestigen of ik dit goed doe?
En is een normale acceptabele flow voor vloerverwarming ongeveer 1-2 liter per minuut per groep? Voor mijn 8 groepen moet dat dus uitkomen op ongeveer 10-15 liter per minuut?

Ik ben in iedergeval met de installateur en weheat in contact om die flow te verminderen.
Als je een delta T hebt van 2,8 graden, dan is je debiet (flow) niet te hoog. Je hebt knelpunten waardoor het fluit. Verwijder die. Een flow van 112,5 l/min heb je zeker niet. Dat is een rekenfout.

Het debiet dat je noemt is goed voor je systeem.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-06 15:09
illuvattarr schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:51:

vermogen [kW] = massaflow [kg/s] * Cp [kJ/kgK] * delta T [K]

1L =~ 1kg
Cp =~ 4,18kJ/kgK

Met 3655W en 2,8°C delta T krijg je 18,7L/min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
illuvattarr schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:59:
Voetventiel al vervangen en het debiet kunnen verlagen? Of misschien al een andere oplossing geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
Antonl91 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:17:
[...]

Voetventiel al vervangen en het debiet kunnen verlagen? Of misschien al een andere oplossing geprobeerd?
Ik ben er nog mee bezig helaas. Niet zo makkelijk om in deze tijd een installateur langs te laten komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:14
illuvattarr schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:13:
Sinds een paar maanden gebruik ik een warmtepomp weheat sparrow icm met mijn vloerverwarming. De verdeler op mijn vloerverwarming was initieel een mengverdeler met pomp.

Een paar weken geleden is deze door een installateur aangepast door de pomp te verwijderen en dat deze niet meer bijmengt.

Sindsdien werkt het systeem prima, echter heb ik veel last van een fluitende/piepende toon binnenshuis. Het is een laag volume, hoogfrequente fluittoon die door het hele huis te horen is. De binnenunit staat in de inpandige garage.
Verder is het huis ongeveer 20j oud, goed geïsoleerd en van beton, maar de fluittoon komt overal doorheen en is 2 verdiepingen hoger ook te horen op de slaapkamers, waar geen vloerverwarming is.

Het lukt me niet om te bepalen waar deze fluittoon precies vandaan komt. Als ik naast de binnenunit sta in de garage, dan hoor ik het lage gebrom van de pomp een beetje, en daardoor hoor ik niet precies wat de bron van het gefluit/gepiep is. De fluittoon is bijna constant te horen, echter met een interval. Oftewel 5-6 seconden, en dan zeg 2 seconden weer niet. De fluittoon is ook te horen als de warmtepomp op standby staat en dus niet verwarmt. Enkel als ik stroom van de warmtepomp afhaal, dan stopt het geluid.

De waterdruk op het systeem is 1.7bar en ik heb alles al meerdere keren ontlucht, en er komt nu ook geen lucht meer uit.

Ik word er langzaam een beetje gek van. Waar kan dit door komen en wat kan ik er aan doen?

Zie hier een foto van de binnenunit installatie.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Eenvoudig.

Vervang de complete vloerverdeler voor een nieuwe pomploze variant.

Dit is een omgebouwde verdeler met pomp, zitten soms intern wat vernauwingen in en de doorlaat links van de retour is te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
Technician- schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:55:
[...]

Eenvoudig.

Vervang de complete vloerverdeler voor een nieuwe pomploze variant.

Dit is een omgebouwde verdeler met pomp, zitten soms intern wat vernauwingen in en de doorlaat links van de retour is te klein.
Ik ben helaas nog steeds af aan het wachten op een installateur, maar de originele installateur van mijn warmtepomp gaf wel aan dat volgens hem er een open verder mét pomp op zou moeten komen. Zodat die dan de flow goed regelt naar de vloerverwarming, en ook omdat ik nog radiatoren heb op de 2e verdieping, die de andere pomp dan aanstuurt.

Wat denk jij hiervan? Is met pomp inderdaad de beste oplossing omdat ik nog radiatoren heb ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:14
illuvattarr schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:17:
[...]

Ik ben helaas nog steeds af aan het wachten op een installateur, maar de originele installateur van mijn warmtepomp gaf wel aan dat volgens hem er een open verder mét pomp op zou moeten komen. Zodat die dan de flow goed regelt naar de vloerverwarming, en ook omdat ik nog radiatoren heb op de 2e verdieping, die de andere pomp dan aanstuurt.

Wat denk jij hiervan? Is met pomp inderdaad de beste oplossing omdat ik nog radiatoren heb ook?
Je kunt ook een zogenaamde hybride verdeler kopen.
Die kan met direct water werken en mengend zodat je iets hogere watertemperaturen aan kunt houden.

Zou ik trouwens niet doen. Zou een pomploze nemen en boven de radiatoren vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
Na 2 installateurs ben ik nu eindelijk uitgekomen bij een installatiebedrijf welke een partner is van weheat en mijn systeem en het probleem is komen bekijken.
De originele installateur is failliet gegaan een paar weken geleden, en volgens de nieuwe installateur zijn er (na contact met weheat) 3 fouten gemaakt door de originele installateur, doordat de documentatie van weheat niet correct gevolgd is. Een combinatie van deze 3 dingen leidt volgens hun tot de stromingsgeluiden uit de circulatiepompen die altijd maximaal werken, dat ziet weheat in de data.

Dat gaat om
  1. Er ontbreekt een buffervat, dat is nodig bij mijn CV systeem omdat de vloerverwarming en radiatoren op de bovenverdieping niet groot genoeg zijn om dit zonder te doen. En daardoor zijn er in koude tijden ook te veel ontdooicycli die de vloerverwarming te lang uitzet. Dat zou dan ook leiden tot de circulatiepomp die te hard werkt.
  2. Er ontbreekt een ontluchter op het boilervat, welke er volgens de weheat documentatie wel op moet. Hierdoor zou de SWW circulatiepomp te hard werken en het brom/piep geluid veroorzaken.
  3. De leidingen zijn van verschillende diktes gemaakt, waarbij de warme aanvoer na de circulatiepomp een dunnere leiding ingaat, en daarna richting de vvw verdeler weer een dikkere leiding doorgaat. Op de retour uit de verdeler zit dan weer een smalle leiding
Dit allemaal fixen komt neer op 3000 euro, wat me toch rauw op het dak valt. Punt 2 en 3 lijken mij logisch, en waarbij punt 3 ook eerder in dit topic genoemd is, en gewoon een fout van de installateur die de documentatie niet goed gevolgd heeft.

Punt 1 over het buffervat heb ik twijfels over, en zit volgens mij ook het grootste deel van de kosten in. In hoeverre en wanneer is een buffervat nodig? Is dit met vloerverwarming van 8 groepen met ongeveer 70m lengte per groep noodzakelijk? Of is het altijd goed om te plaatsen?

[ Voor 4% gewijzigd door illuvattarr op 02-04-2025 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
illuvattarr schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:06:
Na 2 installateurs ben ik nu eindelijk uitgekomen bij een installatiebedrijf welke een partner is van weheat en mijn systeem en het probleem is komen bekijken.
De originele installateur is failliet gegaan een paar weken geleden, en volgens de nieuwe installateur zijn er (na contact met weheat) 3 fouten gemaakt door de originele installateur, doordat de documentatie van weheat niet correct gevolgd is. Een combinatie van deze 3 dingen leidt volgens hun tot de stromingsgeluiden uit de circulatiepompen die altijd maximaal werken, dat ziet weheat in de data.

Dat gaat om
  1. Er ontbreekt een buffervat, dat is nodig bij mijn CV systeem omdat de vloerverwarming en radiatoren op de bovenverdieping niet groot genoeg zijn om dit zonder te doen. En daardoor zijn er in koude tijden ook te veel ontdooicycli die de vloerverwarming te lang uitzet. Dat zou dan ook leiden tot de circulatiepomp die te hard werkt.
  2. Er ontbreekt een ontluchter op het boilervat, welke er volgens de weheat documentatie wel op moet. Hierdoor zou de SWW circulatiepomp te hard werken en het brom/piep geluid veroorzaken.
  3. De leidingen zijn van verschillende diktes gemaakt, waarbij de warme aanvoer na de circulatiepomp een dunnere leiding ingaat, en daarna richting de vvw verdeler weer een dikkere leiding doorgaat. Op de retour uit de verdeler zit dan weer een smalle leiding
Dit allemaal fixen komt neer op 3000 euro, wat me toch rauw op het dak valt. Punt 2 en 3 lijken mij logisch, en waarbij punt 3 ook eerder in dit topic genoemd is, en gewoon een fout van de installateur die de documentatie niet goed gevolgd heeft.

Punt 1 over het buffervat heb ik twijfels over, en zit volgens mij ook het grootste deel van de kosten in. In hoeverre en wanneer is een buffervat nodig?
toon volledige bericht
Punt 1: Hier ontbrak de bekabeling voor het sturen van de snelheid toch? Als het om mijn installatie zou gaan zou ik zeker geen buffervat laten aansmeren. Je hebt 8 groepen vloerverwarming, volgens mij stond er laatst een post in het lg warmtepomp topic dat 25liter die permament open staat voldoende zou moeten zijn voor een warmtepomp om geen buffervat te hebben. Persoonlijk zou ik de regeling van de snelheid wel willen.

Maar mocht je bijvoorbeeld tekeningen hebben van de groepen van de vloerverwarming kun je berekenen wat de inhoud is. Voor de radiatoren kun je dat vast ook wel online vinden.

En punt 2 en 3 dat zou ik wel uit laten voeren en dan de verdeler vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Tja een partner van Weheat , dus moet dat vertrouwen geven ?
Hoeveel M2 vvw heb je ?

En focus nou eerst eens op de knelpunten van je verdeler , het is al zo vaak genoemd in je topic.
Het retour ventiel op je verdeler !

Als je zo,n ding van binnen ziet dat is een klein rotgaatje.
Dat kan gewoon een handige loodgieter voor je verwijderen .
En dan stap voor stap verder als dat geen resultaat zou geven .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
Jan2023 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:23:
Tja een partner van Weheat , dus moet dat vertrouwen geven ?
Hoeveel M2 vvw heb je ?

En focus nou eerst eens op de knelpunten van je verdeler , het is al zo vaak genoemd in je topic.
Het retour ventiel op je verdeler !

Als je zo,n ding van binnen ziet dat is een klein rotgaatje.
Dat kan gewoon een handige loodgieter voor je verwijderen .
En dan stap voor stap verder als dat geen resultaat zou geven .
Ik probeer het al weken maar word van hot naar her gestuurd en niemand die er zich blijkbaar aan wil branden. Nu heb ik eens een installateur die er wat aan wilt doen, en dan komt deze lijst met 3k kosten... Ik word er zelf ook moe van.

Oppervlakte van de vloerverwarming is ongeveer 65-70m2. Is daar een buffervat bij onnodig?
De radiatoren staan trouwens zo goed als altijd dicht, want ik verwarm daar met airco.

[ Voor 7% gewijzigd door illuvattarr op 02-04-2025 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
Antonl91 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:23:
[...]

Punt 1: Hier ontbrak de bekabeling voor het sturen van de snelheid toch? Als het om mijn installatie zou gaan zou ik zeker geen buffervat laten aansmeren. Je hebt 8 groepen vloerverwarming, volgens mij stond er laatst een post in het lg warmtepomp topic dat 25liter die permament open staat voldoende zou moeten zijn voor een warmtepomp om geen buffervat te hebben. Persoonlijk zou ik de regeling van de snelheid wel willen.

Maar mocht je bijvoorbeeld tekeningen hebben van de groepen van de vloerverwarming kun je berekenen wat de inhoud is. Voor de radiatoren kun je dat vast ook wel online vinden.

En punt 2 en 3 dat zou ik wel uit laten voeren en dan de verdeler vervangen.
Ik begrijp niet wat je bedoelt met de bekabeling? De twee circulatiepompen zitten beiden goed aangesloten, maar werken altijd maximaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonl91
illuvattarr schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:36:
[...]

Ik begrijp niet wat je bedoelt met de bekabeling? De twee circulatiepompen zitten beiden goed aangesloten, maar werken altijd maximaal.
Dan haal ik twee topics door elkaar. Maar wat Jan zegt. Ik zou gewoon een willekeurige installateur zoeken en die punten (inclusief voetventiel) laten aanpassen.

Leidingwerk met grotere diameter, voetventiel vervangen, ontluchter erop zetten (dat stelt voor een installateur ook niks voor) en eventueel verdeler vervangen.

Om een beeld te geven, deze heb ik zelf:

https://online-vloerverwa...tof-verdeler-zonder-pomp/
8 groeps, 16mm koppelingen (die temperatuur indicatie heb je niks aan, maar het staat verder leuk en de verdeler doet wat die moet doen). Kost nieuw €357,34

Verder kost een ontluchter ook bijna niks:
https://www.loodgietshop....nt-vlotterontl-1-2-27740/
T stuk er tussen en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

illuvattarr schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:35:
[...]

Ik probeer het al weken maar word van hot naar her gestuurd en niemand die er zich blijkbaar aan wil branden. Nu heb ik eens een installateur die er wat aan wilt doen, en dan komt deze lijst met 3k kosten... Ik word er zelf ook moe van.

Oppervlakte van de vloerverwarming is ongeveer 65-70m2. Is daar een buffervat bij onnodig?
De radiatoren staan trouwens zo goed als altijd dicht, want ik verwarm daar met airco.
Als je vvw ooit is aangelegd als hoofdverwarming met 16 mm slangen en 10 cm h.o.h. zit je naar boven afgerond incl. wat leidingwerk op een 80 ltr water inhoudt.
Niet heel verkeerd , eventueel kan je nog de benodigde water inhoudt voor je WP opzoeken.
Een buffervat zou ik mij niet zomaar laten aansmeren.
Als er dan ook nog een betonlaag in je vloer zit heb je een leuke buffer voor defrost e.d.

En een sanitair installateur of loodgieter moet toch wel te vinden zijn om dat voetventiel op je verdeler te vervangen door een gewone koppeling.

Radiatoren op de bovenverdieping zou ik zelf gewoon helemaal open laten staan.
Leverd ook weer meer inhoudt op .
Bij een beetje recente woning komt het daar wel op temperatuur.
Airco is leuk voor koeling .
8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
Jan2023 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:40:
[...]

Als je vvw ooit is aangelegd als hoofdverwarming met 16 mm slangen en 10 cm h.o.h. zit je naar boven afgerond incl. wat leidingwerk op een 80 ltr water inhoudt.
Niet heel verkeerd , eventueel kan je nog de benodigde water inhoudt voor je WP opzoeken.
Een buffervat zou ik mij niet zomaar laten aansmeren.
Als er dan ook nog een betonlaag in je vloer zit heb je een leuke buffer voor defrost e.d.

En een sanitair installateur of loodgieter moet toch wel te vinden zijn om dat voetventiel op je verdeler te vervangen door een gewone koppeling.

Radiatoren op de bovenverdieping zou ik zelf gewoon helemaal open laten staan.
Leverd ook weer meer inhoudt op .
Bij een beetje recente woning komt het daar wel op temperatuur.
Airco is leuk voor koeling .
8)
toon volledige bericht
Ja goed punt van de radiatoren inderdaad.
Verder heb ik inderdaad een stuk of 5 installateurs geprobeerd de laatste weken. Duurt allemaal lang voordat ze langskomen, als ze uberhaupt al langskomen en dan ook gehad dat diegene er me niet mee wilt helpen.

Bedankt voor je reacties in ieder geval. Ik ga er nu op proberen aan te sturen dat deze installateur het leidingwerk vernieuwt zodat de vernauwingen eruit gaan tussen de circulatiepomp en de verdeler, en dat de ontluchter op het boilervat wordt geplaatst, maar (nog) geen boilervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
Nou, deze installateur wil ook net zoals de voorgaande niet enkel de leidingen vervangen en de ontluchter plaatsen. Willen ze enkel doen als ik ook een buffervat laat plaatsen.

Via contact met weheat zouden ze bevestigd hebben dat een buffervat noodzakelijk is ivm de vereiste systeem inhoud van het cv-water.

Ik word er een beetje moedeloos van..

[ Voor 12% gewijzigd door illuvattarr op 04-04-2025 20:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Antonl91
illuvattarr schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 19:52:
Nou, deze installateur wil ook net zoals de voorgaande niet enkel de leidingen vervangen en de ontluchter plaatsen. Willen ze enkel doen als ik ook een buffervat laat plaatsen.

Via contact met weheat zouden ze bevestigd hebben dat een buffervat noodzakelijk is ivm de vereiste systeem inhoud van het cv-water.

Ik word er een beetje moedeloos van..
https://www.marktplaats.nl/q/loodgieter/

Ik zou gewoon daar zoeken. De werkzaamheden stellen verder weinig voor en als je het hebt over verwijderen van de vernauwingen (incl voetventiel) en het plaatsen van een ontluchter, dan denk ik dat degene met twee uur (incl kop koffie) weer buiten staat.

Een buffervat plaatsen kan altijd nog en als de Weheat gerelateerde installateurs zo goed waren zat je nu niet met dit probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door Antonl91 op 04-04-2025 21:51 ]

Pagina: 1