Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafra
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 28-06 16:40
Sinds december 24 hebben we een all electric weheat sparrow warmtepomp. Hij lijkt te doen wat hij moet doen (hoewel ik de plaatjes in de app nog niet doorgrond wanneer en waarom hij aan gaat), maar binnen hebben we behoorlijk last van een irritant zoemend/brommend geluid. Installateur heeft al gekeken, het is niet de pomp op het dak (had compressor laag gezet). Het lijken eerder de (Wilo) circulatiepompen te zijn (hebben er 2, 1 voor verwarming, 1 voor SWW; deze pompen zouden juist geluidsarm zijn). Het geluid is ene keer constant, andere keer op en afgaand. Het is niet zozeer het aantal decibel, maar eerder de toonhoogte die het irritant maakt en waar we s nachts van wakker worden. Installateur heeft al isolatie tussen leidingen zitten. we voelen geen trillingen in buizen of pompen. pompen zijn aan gipsblokken binnenmuur vastgezet waarbij rubbers zijn geplaatst.
pompen, binnenunit en buffer en boilervat staan in afgesloten ruimte op zolder (2e verdieping), maar geluid is met dichte deur op slaapkamers op 2e en 1e verdieping nog goed hoorbaar. Als het s avonds stil is, hoor je het ook direct bij binnenkomst door voordeur.

We hadden de weheat oa gekozen omdat warmtepomp weinig geluid zou maken (dat klopt voor de buitenunit), maar binnen zijn we naarstig op zoek naar oorzaak en mogelijke maatregelen

Herkent iemand dit? Kan het resonantie zijn of fungeert er iets als klankkast?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:32
Kun je deze Wilo pompen uitzetten en weer luisteren?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 23-07 20:31
Waarschijnlijk je snelheid van het water, een warmtepomp stuurt zijn water vele malen sneller door je installatie heen. Dit kan wel 3x zo snel zijn dan een normale ketel.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafra
Jim423 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:39:
Kun je deze Wilo pompen uitzetten en weer luisteren?
actief weet ik niet, maar in standby gaan ze uit en dan is het heerlijk rustig. Er zit ook verschil in geluid afhankelijk van welke pomp draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafra
Krissiejj schreef op zondag 12 januari 2025 @ 08:58:
Waarschijnlijk je snelheid van het water, een warmtepomp stuurt zijn water vele malen sneller door je installatie heen. Dit kan wel 3x zo snel zijn dan een normale ketel.
als dat zo is, kan je daar dan iets aan doen? of hoe kan ik dat uitproberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
Je kunt aan het geluid horen of het stroming geluid is of gebrom wat een pomp kan veroorzaken.

Stroming geluid kun alleen maar verlagen door de pomp snelheid te verlagen.

Als het de pomp is kan met de ophanging te maken hebben waardoor het gebrom van de pomp versterkt wordt door de constructie waar hij aan hangt.
Dat is op te lossen door de ophanging te dempen met rubber blokken of zelfs veren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:25

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Hafra De WeHeat sparrow is toch een monobloc?
Daar zit sowieso een circulatiepomp in - en dan nog 2 extra circulatiepompen?

Heb je misschien een parallel buffervat en heeft het sww gedeelte een circulatieleiding?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
  • Laatst online: 15-01 15:39
Als er zoals @dunklefaser zegt in dat momobloc ook een pomp zit, dan kan daar je probleem zitten.
Twee pompen in een circuit kunnen elkaar tegen werken en zo geluid veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafra
dunklefaser schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:30:
@Hafra De WeHeat sparrow is toch een monobloc?
Daar zit sowieso een circulatiepomp in - en dan nog 2 extra circulatiepompen?

Heb je misschien een parallel buffervat en heeft het sww gedeelte een circulatieleiding? -> ja dat klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafra
bananasplit schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:30:
Je kunt aan het geluid horen of het storming geluid is of gebrom wat een pomp kan veroorzaken.

Storming geluid kun alleen maar verlagen door de pomp snelheid te verlagen.

Als het de pomp is kan met de ophanging te maken hebben waardoor het gebrom van de pomp versterkt wordt door de constructie waar hij aan hangt.
Dat is op te lossen door de ophanging te dempen met rubber blokken of zelfs veren.
ga installateur vragen of hij pompsnelheid (tijdelijk) kan aanpassen. Ben bang dat t iets met ophanging te maken heeft, want lijkt buiten ruimte waar boiler, buffer etc staat duidelijker te horen dan in de ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan de Jong2
  • Laatst online: 25-07 09:28
Ik heb sinds 13 Januari een Sparrow warmtepomp met aansluitschema CV parallel en Buffer parallel, met twee Wilo circulatie pompen.
Het water circulatie geluid is on-acceptabel hoog in het CV systeem. Ook als alle cv radiatoren maximaal open staan. De flow is veel hoger als met de oude gas CV installatie.
Deze pompen samen gebruiken continu 94 watt (ca 2 kWh per dag !!!). Dus ook bij een lage warmtevraag.
Als het buiten niet zo koud is (10 graaddagen) gebruikt de Sparrow iets van 10 kWh en de pompen nog steeds 2 kWh. Dus ca 20%.
WeHeat zou de pomp toerentallen lager kunnen zetten. De twee pompen kunnen met een PWM signaal gestuurd worden.
Nu zie ik dat er bij mij maar op een van de twee pompen de PWM stuurkabel is aangeloten op de centrale WeHeat regel unit. Bij de tweede pomp (de pomp die het water mijn cv installatie instuurd ) is de PWM stuur kabel niet aangesloten.
Hoort dat zo ?
Heeft WeHeat geen toerenregeling voor de circulatiepompen om het stroomverbruik van de pompen te reduceren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan de Jong2
Ik ben inmiddels wat meer te weten gekomen.
De WeHeat stuur unit kan het toerental van de circulatie pomp (1) die de waterflow door de Sparrow regelt aanpassen dmv een PWM signaal.
De andere circulatie pomp (2) (indien een buffervat is toegepast) kan niet door de WeHeat stuur unit worden aangepast. Deze circulatie pomp (2) verzorgd de stroming door mijn CV installatie. Deze pomp is een zelfde Wilo pomp als pomp 1, alleen is de PWM kabel niet aangesloten (er is ook geen poort voor in de WeHeat stuur unit). Hierdoor draait deze tweede circulatie pomp altijd op maximum vermogen (=75 Watt). Dit hoge vermogen van pomp 2 is de oorzaak van de veel te hoge waterflow in mijn CV installatie. Misschien wel goed voor het rendement, maar met on-acceptabel veel geluid.
(Delta T over een radiator van 6 naar 3 graden C).
Oplossing is dus een andere pomp monteren met een lagere flow , of met een PWM signaal (apart kasje) het toerental van pomp 2 te verlagen.

[ Voor 0% gewijzigd door Jan de Jong2 op 02-02-2025 16:58 . Reden: schrijf fout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan de Jong2
Hoe kan ik de circulatie pomp 2 aanpassen? (dit is de pomp die voor de circulatie in het CV systeem zorgt).
Bij mij is een Wilo Para toegepast die zonder PWM regelsignaal naar maximum vermogen gaat (73 Watt).
Ik zoek dus een PWM regelkastje dat de Wilo Para kan aansturen om de pompsnelheid te verlagen.
Wat kan ik daar het beste voor gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfvdvelde
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-03 21:17
Ik heb sinds deze week ook een Sparrow met wilo circulatiepomp. Maakt ook echt veel geluid, ben er vandaag door support van WEheat achter gekomen dat de draadjes voor het PWM regelsignaal verkeerd waren aangesloten. Daardoor draaide hij op vol vermogen. Overigens moet ik zeggen dat ook op deelvermogen ik er nog wel een irritante hoge maar wel zachte toon vanaf vindt komen.

@Jan de Jong2 er is een mogelijkheid om 3 pompen aan te sluiten op de unit met PWM regelsignalen. 1 ‘cv’ circulatiepomp, 1 tapwaterpomp en een ‘auxaliary’ pomp. Die laatste zou mee moeten draaien met de pomp van je warmtepomp aldus de installateurshandleiding 6.6.8.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan de Jong2
Ik heb dus twee pompen, pomp 1 voor de flow door de Sparrow en pomp 2 voor de flow door het cv systeem.
Pomp 1 wordt geregeld met een PWM signaal door de Weheat regelkast, deze draait hierdoor op 23 watt. Pomp 2 is niet geregeld en draait op 73 watt, met te veel cv geluid als gevolg.
Ik heb twee oplossingen geprobeerd.
A) Het PWM signaal van pomp 1 ook naar pomp 2 sturen ( dus aftakken). Beide pompen draaien dan op 23 watt. Geluid weg.
B) Een appart PWM stuurkastje gemonteerd
Deze is regelbaar tussen 0 en 100 % ( ca 4 Euro bij Amazon)
Hierdoor is pomp 2 instelbaar op elk gewenst toerental. Momenteel probeer ik 10 Watt.
Nu meet ik een temperatuurval over het cv systeem van 3.3 graden en helemaal geen CV geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:24
Mooie oplossing, maar je kunt de pompen toch ook gewoon lager instellen? Met het groene drukknopje kun je diverse settings kiezen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Jan de Jong2
Mijn CV pompen zijn alleen met een PWM signaal te regelen. Er zitten helemaal geen knoppen op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w_binarytree
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 01-07 20:41
Jan de Jong2 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:49:
Mijn CV pompen zijn alleen met een PWM signaal te regelen. Er zitten helemaal geen knoppen op
Welke PWM stuurkastje heb je precies op Amazon gekocht? Heb je een link of type/modelnaam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan de Jong2
Deze was besteld bij Aliexpress
De frequentie voor de Wilo pomp moet ergens tussen de 100 en 1000 Hz staan, een telefoon oplader als voeding werkt prima.

https://a.aliexpress.com/_EzqBugu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:24
Jan de Jong2 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:49:
Ah oke, het was mij niet bekend dat ze er ook zonder knopje zijn. Weer iets geleerd. Mooie oplossing zo d:)b

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heyduda
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19-03 11:21
Jan de Jong2 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:58:
Deze was besteld bij Aliexpress
De frequentie voor de Wilo pomp moet ergens tussen de 100 en 1000 Hz staan, een telefoon oplader als voeding werkt prima.

https://a.aliexpress.com/_EzqBugu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/moK9y2zpLnlTm_blAPdUAOK5uZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IeW5HJAZzIz8G5LonTy3ZGrZ.jpg?f=fotoalbum_large

Het werkt! Het percentage geeft de reductie aan.
Ik had eerst ook de nodige resonantie van de pomp in de leidingen en op één radiator. Die resonantie was al weg met een paar procent verlaging.

Mijn vrouw en ik zijn zo blij dat dit geluid weg is.
Volgens mij mag deze circulatiepomp ook op de aux aansluiting met pwm worden aangesloten. Volgens mij geeft de installatie handleiding dit aan…

[ Voor 19% gewijzigd door Heyduda op 19-03-2025 10:44 . Reden: Incompleet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansVV20
  • Laatst online: 12-07 22:28
Goedendag,

Ik heb ook een geluidsprobleem met onze TC Swiss All Electric Monobloc warmtepomp. Leiding die naar binnen komt maakt borrelend, licht fluitend geluid en dat is te horen in het buffervat en in het huis.
Installatie staat op de begane grond in een technische ruimte.
Ik heb een geluidsopname ervan, weet niet of ik die ook mee kan sturen? Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren hoe dit op te lossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:11
HansVV20 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:06:
Goedendag,

Ik heb ook een geluidsprobleem met onze TC Swiss All Electric Monobloc warmtepomp. Leiding die naar binnen komt maakt borrelend, licht fluitend geluid en dat is te horen in het buffervat en in het huis.
Installatie staat op de begane grond in een technische ruimte.
Ik heb een geluidsopname ervan, weet niet of ik die ook mee kan sturen? Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren hoe dit op te lossen
Ontluchten! zijn er wel automatische ontluchters in de wp of installatie?
En, zijn er wel flexibele buizen tussen monobloc en aan/ afvoerbuizen van de woning?
en staat de monobloc op veren? ipv dat de wp direkt met de muur contact maakt..ook dat kan helpen.

Dit soort slangen, bij mijn wp zijn die 4 cm dik (1 1/4")Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_00J7NCKPTEnG7nD2trFcvOTxME=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/isHQD6ovO1Tbf5GUTImQs21d.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door natural colour op 20-03-2025 19:25 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansVV20
Dank voor het antwoord! Het zijn idd deze slangen die het geluid veroorzaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:11
HansVV20 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:59:
Dank voor het antwoord! Het zijn idd deze slangen die het geluid veroorzaken
De flexibele slangen zouden juist het (contact) geluid van de pomp moeten verminderen indien de wp met de gewone harde 'meerlaags' cv buizen is aangesloten.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansVV20
Het geluid komt door een van de slangen het huis in
Pagina: 1