Toon posts:

Demping trilling Warmtepompboiler op houten vloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dutchfox13
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-02 22:45
Beste mensen, wij hebben besloten om te gaan voor een staande warmtepompboiler Ariston nuos plus 200 liter.

Deze gaan we op zolder plaatsen waar we een houten vloer hebben. Om te voorkomen dat we last krijgen van de trillingen zijn we op zoek naar een geschikt materiaal voor onder de staande warmtepompboiler.

De situatie. Onder de houten vloer zit Rockwool 14 cm dik. Dan heb je de houten vloer zelf en daarboven moet iets komen om de eventuele trilling te dempen. Ariston zelf zegt dat deze minimaal zal zijn, maar kan niets beloven. Er werd iets gemompeld over een stuk tapijt en daar een plaat osb3 overheen en daarop dan de Warmtepompboiler. Maar dat werd ook zeer twijfelend gezegd.

Daarom dus het zekere voor het onzekere, het plaatsen van een soort plaat van materiaal die trillingen dempt. Aangezien daar blijkbaar 100 soorten en 1000 ideeën over zijn en ik het maar één keer kan doen vraag ik jullie advies.

[Voor 8% gewijzigd door dutchfox13 op 15-02-2023 08:46]

Alle reacties

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-03 12:02
dutchfox13 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:43:
Beste mensen, wij hebben besloten om te gaan voor een staande warmtepompboiler Ariston nuos plus 200 liter.

Deze gaan we op zolder plaatsen waar we een houten vloer hebben. Om te voorkomen dat we last krijgen van de trillingen zijn we op zoek naar een geschikt materiaal voor onder de staande warmtepompboiler.

De situatie. Onder de houten vloer zit Rockwool 14 cm dik. Dan heb je de houten vloer zelf en daarboven moet iets komen om de eventuele trilling te dempen. Ariston zelf zegt dat deze minimaal zal zijn, maar kan niets beloven. Er werd iets gemompeld over een stuk tapijt en daar een plaat osb3 overheen en daarop dan de Warmtepompboiler. Maar dat werd ook zeer twijfelend gezegd.

Daarom dus het zekere voor het onzekere, het plaatsen van een soort plaat van materiaal die trillingen dempt. Aangezien daar blijkbaar 100 soorten en 1000 ideeën over zijn en ik het maar één keer kan doen vraag ik jullie advies.
Hier een LG 200 liter warmtepomp op een houten (zolder)vloer geplaatst. Een 18mm multiplex (hardhout) plaat direct op het laminaat geschroeft met 4x50mm schroeven. De planken onder de laminaatvloer had ik bij het leggen van de laminaatvloer allemaal voorzien van extra schroeven tegen evt. piepen/kraken.

Hier tot op heden nu last gehad van trillingen en/of storende resonantie(s).

• dutchfox13
Nou, die plaat heeft hier niets gedaan en het is een groot drama. Apparaat (zogenaamd klein pompje dus moet wel meevallen... Niet dus) trilt in werking en dat voel je ook gewoon als je je hand op de ketel legt. Het is vooral op de eerste verdieping (slaapkamers) niet te doen omdat het op een houten plaat met daaronder een houten vloer staat.

Daarnaast geeft hij geeft ook geen constant geluid, je hoort de warmtepompboiler werken. Ding aanzetten als je in bed ligt, dat gaat 'm niet worden. De buren hebben er last van de resonantie. Tot zover het leven van de warmtepompboiler in dit huis. Die gaat op Marktplaats en mag naar iemand met een betonnen vloer.

[Voor 9% gewijzigd door dutchfox13 op 17-02-2023 08:49]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
Is hij niet gewoon stuk / ergens onbalans in?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-03 08:09
Ik zou eens gaan kijken bij iemand met een Atlantic V4 200L. Maar een e-boiler 150L is ook zo gek nog niet hoor, mits je geen groot tapwaterverbruik hebt.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• dutchfox13
BCC schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:11:
Wellicht moet ik het iets genuanceerder zeggen. Het apparaat trilt niet als een malle, maar de trillingen op de houten vloer geven gewoon teveel overlast op de onderliggende kamers.

Zal nog eens bellen met de leverancier over het geluid van de pomp. Wellicht dat die er iets meer over kunnen zeggen. Dank voor je reactie.

• dutchfox13
Jim423 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:27:
Ik zou eens gaan kijken bij iemand met een Atlantic V4 200L. Maar een e-boiler 150L is ook zo gek nog niet hoor, mits je geen groot tapwaterverbruik hebt.
Mooie is dat ik eerst een 150 had besteld, maar de levertijd was dramatisch. Er kon wel een 200 liter staand geleverd worden, die was wel op voorraad. Gebeld met Ariston of dat kon op een houten vloer. Nou, tuurlijk kon dat. Maar als ik toch klachten zou hebben, dan was het uiteraard mijn eigen probleem. Aangezien er over dit soort apparaten op houten vloeren weinig is te vinden op internet heb ik de gok (eigenlijk tegen beter weten in) genomen. Gegokt en verloren dus.

• dutchfox13
BCC schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:11:
Heb m'n oor eens tegen het apparaat gehouden. De motor lijkt stabiel te draaien. Dan zal het zoemend geluid waarschijnlijk toch van de trillingen komen.

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03 21:50
Waarom geen rubberen wasmachine demper plaat tussen the houten platen kan ook met kurk natuurlijk dan kun je een sandwich constructie maken met 1/2/3 rubber/kurkplaten om zou meer demping te krijgen moet je natuurlijk wel de ruimte in de hoogte hebben want elke plaat zal weer extra cm bij de hoogte doen.

[Voor 22% gewijzigd door aegis op 17-02-2023 09:32]

https://bettyskitchen.nl

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-03 08:09
Het lastige is dat de WPB een hoog gewicht heeft (250kg). Je moet dus zware trillingsdempers gaan gebruiken echter werken deze niet zo goed i.c.m. een houten vloer. Ik vind het wel bijzonder want bijvoorbeeld een Atlantic V4 trilt totaal niet, ik vraag me af hoe die compressor is afgeveerd bij die Ariston.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee