Fluittoon vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1992
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23-05 22:56
Hoi!

Wij hebben sinds juli vorig jaar vloerverwarming.
Nu zijn er helaas wat problemen:

- hoge fluittoon bij hoge druk vanuit cv ketel. (is alleen bij groot vlammetje van toon). De bypass staat op 0,3. Heb hem ook op 0,2 gehad maar maakte geen verschil. Toen weer op 0,3 gezet en vreemd genoeg was de fluittoon toen 2 weekjes weg, maar kreeg toen extreem veel stromingsgeluid. Vervolgens weer vaak ontlucht en inmiddels hebben de extreme stromingsgeluiden weer plaatsgemaakt voor een fluittoon. Weet iemand hoe dit allemaal kan komen? In maart komt een monteur hier naar kijken maar vind het wel fijn om van te voren enig inzicht te hebben. En het liefst natuurlijk zelf te fixen

- cv/leidingen blijven tikken. Eerst was het probleem nog erger. Maar alsnog blijven er tikken in de leidingen. Alle beugels al bijlangs geweest en losser gedraaid, ook de doorgangen door plafonds zijn prima. Het losser draaien van de beugels had wel iets geholpen maar helaas dus nog steeds tikjes...

Druk cv is 1,8 bar.

Hoor graag jullie inzichten. Ben er best zat van inmiddels.

Groeten!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-06 09:04

NDF82

Doomed Space Marine

Is het de cv ketel of de pomp op de verdeler? Lucht kan een oorzaak zijn.

Heb er hier ook last van en helaas nog niet kunnen verhelpen. Ook niet na meermaals ontluchten.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1992
De fluittoon komt van de verdeler. Vervelend dat jij er ook last van hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RamonK
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:09
Ik vermoed dat dit door een te hoge druk op de thermostaatkraan komt. Zelf had ik dit probleem ook.

De enige manier om dit op te lossen was door radiatoren op een andere verdieping volledig open te zetten zodat de druk op de vloerverwarming verdeler lager werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjorn1
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-06 13:08
Dat komt heel vaak door een te hoge druk op een thermostaat kraan waardoor de installatie gaat "fluiten" draai die tijdens het fluiten naar verder open dan zal het waarschijnlijk stoppen op dat moment. Indien mogelijk kan je ook de cv pomp aftoeren om dit tegen te gaan. Of de bypass verder open zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-06 09:04

NDF82

Doomed Space Marine

Is bij nader inzien toch anders dan bij ons dan. Hier is het meer een bron/zoem uit de pompen. Het geluid wordt door de verwarmingslussen door heel de woning verspreid.

Hoor jij het alleen bij de ketel of ook elders?

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1992
@bjorn1 tnx voor het meedenken. Wat bedoel je met aftoeren van cv? Pompsnelheid verlagen?
En bypass verder open zetten... Naar 0,2 dan bedoel je? Dan gaat ie dus eerder open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1992
@NDF82 het komt vanuit de verdeler, maar alleen bij hoge druk vanuit cv. Hoor het net als jij door het hele verwarmingssysteem door... Helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjorn1
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-06 13:08
S1992 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:51:
@bjorn1 tnx voor het meedenken. Wat bedoel je met aftoeren van cv? Pompsnelheid verlagen?
En bypass verder open zetten... Naar 0,2 dan bedoel je? Dan gaat ie dus eerder open
Ja de pomp snelheid verlagen indien mogelijk.
Ik weet niet zo goed wat je bedoeld met 0,2 misschien een foto of een link, lijkt mij eerder meer richting 1,0.

Wat er nu vermoedelijk gebeurt is dat er een thermostaat kraan op je vloer verwarming verdeler zit die zorgt dat de cv temperatuur naar je vloerverwarming maximaal bijvoorbeeld 45c is.

Hoogstwaarschijnlijk heb je ook nog normale radiatoren in je woning die juist weer wel meer dan 45c nodig hebben.

Doordat de thermostaatkraan gaat knijpen ofwel de doorlaat kleiner maakt om de cv temperatuur te verlagen en de druk blijft het zelfde dan gaat die "fluiten".

Vraag me ook af waarom je leverancier van de vloerverwarming dit niet voor je heeft ingeregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Dubbel

[ Voor 95% gewijzigd door edsandje op 09-02-2024 08:23 ]

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik vermoed dat het in je drukverschil regelaar zit.
Als je de fluittoon hoort draai dan de thermostaat knop van de vloerverwarming open.
Is het geluid dan weg dan weet je waar het vandaan komt.

[ Voor 22% gewijzigd door edsandje op 09-02-2024 08:23 ]

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:02
Wat staat er verder nog open? Wordt het vlot genoeg warm?
Ik zou beginnen met de pompsnelheid van de ketel te verlagen, ik vermoed dat dit bij langdurige warmtevraag te hoog optoert (en ondertussen de thermostatische kranen van de radiatoren boven dichtgelopen zijn).
Andere is om te checken of het de maximaalthermostaat van de verdeler is idd.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1992
Het geluid wordt inderdaad minder als ik aan de thermostaat knop van de verdeler draai.
Ik zal morgen de pompsnelheid verlagen, eens kijken of dat helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1992
Bedankt allemaal. Ik heb het vermogen en de pompsnelheid van de cv iets verlaagd en hij fluit nu helemaal niet meer! Nu ik er over nadenk is het echt raar dat de installateur van de vloerverwarming dit niet heeft gedaan, of er op heeft gewezen.
Hoor nog wel wat tikjes, hopelijk kan de monteur dat nog fixen

[ Voor 26% gewijzigd door S1992 op 13-02-2024 22:25 ]

Pagina: 1