Toon posts:

RTX5xxx Series Scalping op Tweakers

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 10.221 views

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
FireBladeX schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:55:
Ik denk dat de gros het niet snapt dat zoiets niet kan handhaven. Stel dat Tweakers het zou verbieden.

- Mag ik dan een product aanbieden hoger dan wat ik voor heb aangeschaft als deze door de jaren heen meer waard is geworden?
- Als het geldt voor alleen nieuwe producten, waar trek je dan de grens? Is de verpakking openen voldoende? Gaat Tweakers een uitdraai vragen hoeveel uur die heeft gedraaid?
- Of ga je de grens stellen mbt aankoopprijs? Zo lastig is het niet om NOTK bij vraagprijs te zetten. Ja sorry, ik mag m niet aanbieden voor +500 e van de vraagprijs maar ja iemand heeft 600e geboden boven de vraagprijs, als je m wilt dan moet je meer bieden.
- in andere woorden; je moet dan gehele V&A gaan controleren, filteren etc bewijs opvragen (want ja een Astral 5080 kan je tussen 1580-2300 euro kopen). Mag je dan nog alleen advertentie plaatsen als je kopie factuur erbij doet?
- En stel dat ik heb kunnen profiteren van een prijsfout / hoge korting, mag ik t dan wel voor vraagprijs aanbieden terwijl ik dan toch +500 euro op verdien?

En nogmaals, dit gaat 0.0 verschil uitmaken of je een kaart kan bemachtigen. V&A was eerst uniek met ook reviews… maar inmiddels heeft Marktplaats ook user reviews dus als je iemand zoekt die betrouwbaar is, kan je die daar ook vinden. En vele advertenties die hier op V&A staat, is gewoon een 1 op 1 kopie van marktplaats.

Of het daarmee “gezelliger” wordt op de forum heb ik ook een groot vraagteken omdat al gedurende tijd meerdere advertenties zijn gelinkt van marktplaats met tekst: “kijk deze scalper, die vraagt er zoveel voor”.

Hele ironie aan dit is dat de mensen die een hekel aan scalpers hebben, de meeste reclame maken voor de scalpers. Al voor de release begon dit met teksten als: “ ik ben bang dat scalpers alles gaan opkopen”. Zo dragen de anti-scalpers alleen maar bij aan t hele scalpen gebeuren.

Er is maar één oplossing en dat is niet kopen als je er niet mee eens bent. Daarbij helpt het ook gewoon ontzettend mee als t onderwerp niet continue herhaald wordt of advertenties gedeeld worden. Je hoopt ermee dat ze aan schandpaal komen maar in feitelijk help je alleen aan meer views en clicks (deze advertentie is al 5000x bekeken, koop snel voordat iemand anders je voor is).

Ik ben wel oprecht benieuwd of deze mensen ook zo actief tegen concert tickets en/of festival tickets. Want oh boy, dan heb je nog een moreel-gevecht te gaan zeg. Of gaan we alleen de moreel-politie uithangen op een product die wij toevallig willen en bij t rest niet?

Vrije marktwerking is vast een vies woord hier.
toon volledige bericht
Met die logica kan je wel helemaal stoppen met modereren. Omdat er niet altijd vantevoren een 100% zwart-witte scheiding te geven is in elke mogelijke situatie, moet je het dus maar allemaal accepteren?

En ik ben niet iemand van de concerten, maar volgens mij hebben ook concertgangers een grote hekel aan scalpers daar. Dus welk punt wil je precies maken?

Je laatste: Algemeen is vrije marktwerking prima. Maar eigenlijk is iedereen het erovereens dat er limieten aan zitten. Als jij met je auto in de sloot ligt ga ik ook niet vragen hoeveel je ervoor over hebt dat ik 112 bel. Ondanks dat jij limieten op marktwerking maar vies vindt?
En dat het op marktplaats gebeurd, tja het is zo. Maar in een community parasiteren op de community, ja ik vind het niet netjes. En het is natuurlijk al helemaal wel idioot dat die vrije marktwerking niet geld voor jou: Immers als je dat ding niet verkocht krijgt, dan stuur je hem gewoon terug onder WKOA.

Edit: Overigens zelf heb ik weleens een nieuw product, alleen uit verpakking, bijna direct doorverkocht ja. Er was een tekort aan die dingen, en de nieuwprijs lag boven wat ik betaald had, en de 'tweedehands' prijs nog eens daar €100 boven. Hij beviel me simpelweg niet. Dus heb hem aan een andere Tweaker doorverkocht, voor het bedrag wat ik betaald had ervoor. Er zijn altijd grijze gebieden, maar zo moeilijk is het echt niet om niet te scalpen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 09-02-2025 17:10 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:47

br00ky

Moderator Harde Waren
stylezzz schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:02:
[...]

We hebben het niet over mensen die een ssd kopen voor 100 euro, en hem na 3 jaar verkopen tegen 150 euro omdat de flashprijzen gestegen zijn. Neem aan dat we allemaal wel weten wat scalping is.....
Mwa, als er een markt voor is? Ik zou het persoonlijk ook overwegen. Ik heb daar ook geen moeite mee. Als mensen er voor willen betalen is er blijkbaar markt voor. Ik ben ook geen liefdadigheidsinstelling :+ (en ook geen handelaar, het enige dat ik verkoop zijn de spullen van mijn kinderen waar ze te groot voor zijn geworden ;) ). Ik snap eerlijk gezegd de hele discussie ook niet zo goed. Als de prijs je niet bevalt, koop het dan niet. Geef er geen aandacht aan. Next.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
br00ky schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:08:
[...]

Mwa, als er een markt voor is? Ik zou het persoonlijk ook overwegen. Ik heb daar ook geen moeite mee. Als mensen er voor willen betalen is er blijkbaar markt voor. Ik ben ook geen liefdadigheidsinstelling :+ (en ook geen handelaar, het enige dat ik verkoop zijn de spullen van mijn kinderen waar ze te groot voor zijn geworden ;) ). Ik snap eerlijk gezegd de hele discussie ook niet zo goed. Als de prijs je niet bevalt, koop het dan niet. Geef er geen aandacht aan. Next.
Het is een beetje een dooddoener aan het worden he? ;) Als het je niet bevalt koop het niet .

En daar is zeker wat voor te zeggen. Uiteindelijk heeft nvidia de sleutel.... als er voldoende aanvoer is, heeft iedereen zijn kaartje en verzanden we niet in dit soort discussies. Tot die tijd ben ik van mening dat we het niet in de doofpot moeten stoppen.

• Sissors
  • Niet online
[...]

De vraag is imo meer of je zulke 'handelaren' een platform moet geven.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Zolang niemand afneemt kunnen ze op de frontpage staan? Het probleem zit hem imo niet in de prijs, niet het bieden van een platform maar dat mensen het kopen. En dat er heel stel zich irriteren aan dat het wordt aangeboden. Maar dat laatste zullen die personen toch bij zichzelf moeten zoeken?

Als ik besluit er 2K op de gooien en te koop te zetten is dat toch mijn keus? Het is niet community gezind, maar nog steeds mijn keus?

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:02
stylezzz schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:12:
[...]
En daar is zeker wat voor te zeggen. Uiteindelijk heeft nvidia de sleutel.... als er voldoende aanvoer is, heeft iedereen zijn kaartje en verzanden we niet in dit soort discussies. Tot die tijd ben ik van mening dat we het niet in de doofpot moeten stoppen.
Tja dat laatste 'de doofpot' daar wil dan even op reageren. Heb deze eerder doorgeslikt maar nu er iemand zelf over begint.. je kan je hoofd in het zand steken en tweakers.net romantiseren.. maar de wereld is de laatste 10 jaar erg veranderd en niet altijd op een leuke manier. Dan zie je dat overal terug in de maatschappij en natuurlijk komt dat ook terug in handelen en houding op tweakers.

Dan kan je 2 dingen doen, krampachtig vasthouden 'aan het oude' of je je realiseren dat dingen nou eenmaal met de tijd veranderen.. en het loslaten. Want volgens mij zijn we het er allemaal over eens dat hier op V&A en op het forum scalping bestrijden de oorzaken van en de scalping zelf .niet. oplossen.

Dus mijn advies? Negeer berichten of neem ze met een korreltje zout als je iemand die volgens jou in het hokje 'scalper' past iets ziet posten wat niet compatibel is met jouw mening of wereldbeeld..

Zie je in V&A iets wat te duur is volgens jou en erger je je er aan? Koop het vooral niet en bedenk je dat er een hoop andere dingen zijn waar je je veel beter aan kan ergeren.. GPU = first world problem.

• stylezzz
  • Nu online
br00ky schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:16:
Zolang niemand afneemt kunnen ze op de frontpage staan? Het probleem zit hem imo niet in de prijs, niet het bieden van een platform maar dat mensen het kopen. En dat er heel stel zich irriteren aan dat het wordt aangeboden. Maar dat laatste zullen die personen toch bij zichzelf moeten zoeken?

Als ik besluit er 2K op de gooien en te koop te zetten is dat toch mijn keus? Het is niet community gezind, maar nog steeds mijn keus?
Hint, als niemand ze afneemt staan ze ook niet op de frontpage. ;)

Het is inderdaad een keuze van tweakers. Laten we gedrag toe wat de community schaad, of beschermen we de community.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
stylezzz schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:18:
[...]

Laten we gedrag toe wat de community schaad,
Op welke manier?
of beschermen we de community.
Tegen wat?

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-05 18:19

HugoBoss1985

Xenotech

[...]

Het lastige is dat degenen die het wél kopen de anderen (die geduldig afwachten/graag voor MSRP ) kopen daardoor (deels, er zijn ook andere oorzaken) benadeeld worden.

Het is in brede zin niet alleen tussen koper en verkoper qua gevolgen.

[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-02-2025 17:23 ]

• Lord_Dain
HugoBoss1985 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:21:
[...]

Het lastige is dat degenen die het wél kopen de anderen (die geduldig afwachten/graag voor MSRP ) kopen daardoor (deels, er zijn ook andere oorzaken) benadeeld worden.
Irrelevant want wat heeft dat met Tweakers.net te maken? Het gebeurt dan nog steeds maar alleen niet in je gezichtsveld maar op MP. Daarmee heb jij nog steeds niet je MSRP GPU.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
HugoBoss1985 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:21:
[...]

Het lastige is dat degenen die het wél kopen de anderen (die geduldig afwachten/graag voor MSRP ) kopen daardoor (deels, er zijn ook andere oorzaken) benadeeld worden..
Hoe worden zij dan precies benadeeld? Leg het me uit. Ik begrijp het oprecht niet. Je kunt toch negeren en wachten? De kern van het probleem ligt bij de aanvoer vanuit nvidia. We kunnen hoog of laag springen, maar daar zit het probleem. Pas als dit aantrekt gaat de prijs echt omhoog.

Een gpu is een luxeproduct. Het idee daarbij is juist dat alles geoorloofd is qua pricing.

[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 09-02-2025 17:26 ]

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

br00ky schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:25:
[...]

Hoe worden zij dan precies benadeeld? Leg het me uit. Ik begrijp het oprecht niet. Je kunt toch negeren en wachten? De kern van het probleem ligt bij de aanvoer vanuit nvidia. We kunnen hoog of laag springen, maar daar zit het probleem. Pas als dit aantrekt gaat de prijs echt omhoog.

Een gpu is een luxeproduct. Het idee daarbij is juist dat alles geoorloofd is qua pricing.
Daar zeg ik ook (en doe ik dat in het meeste van mijn posts) dat koop en verkoop een deel van het probleem zijn.
De prijzen stijgen en daar hebben de gegadigden nu last van maar op termijn ook.
Nvidia met name, maar ook AMD en Intel zien wat men betaald voor videokaarten en ik denk dat ze daar wel wat mee doen.
Voor de duidelijk: de mensen die de bedragen betalen (de kopers) daar heb ik net zo duidelijk ook een negatieve mening over.
Daar heb ik dan ook geen medelijden mee.

Als we het over marktwerking hebben... als iedereen wacht met kopen i.p.v. dikke bedragen bovenop MSRP/richtprijs te betalen dan zakken de prijzen vanzelf.
Nogmaals de hele duidelijk nuancering: het is een deel van het probleem maar het draagt naar mijn mening wel zeker bij.

Een videokaart is een luxeproduct... dat is zeker zo.
Maar €500-€1000 bovenop een prijs zetten, door een particulier (scalper) is echt een andere discussie naar mijn mening.

@Lord_Dain
Ik ben het voor een deel eens met je stelling.
Maar... we hebben het nu (hier) over V&A en GOT

[ Voor 25% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-02-2025 17:42 ]

• stylezzz
  • Nu online
Lord_Dain schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:18:
[...]

Tja dat laatste 'de doofpot' daar wil dan even op reageren. Heb deze eerder doorgeslikt maar nu er iemand zelf over begint.. je kan je hoofd in het zand steken en tweakers.net romantiseren.. maar de wereld is de laatste 10 jaar erg veranderd en niet altijd op een leuke manier. Dan zie je dat overal terug in de maatschappij en natuurlijk komt dat ook terug in handelen en houding op tweakers.

Dan kan je 2 dingen doen, krampachtig vasthouden 'aan het oude' of je je realiseren dat dingen nou eenmaal met de tijd veranderen.. en het loslaten. Want volgens mij zijn we het er allemaal over eens dat hier op V&A en op het forum scalping bestrijden de oorzaken van en de scalping zelf .niet. oplossen.

Dus mijn advies? Negeer berichten of neem ze met een korreltje zout als je iemand die volgens jou in het hokje 'scalper' past iets ziet posten wat niet compatibel is met jouw mening of wereldbeeld..

Zie je in V&A iets wat te duur is volgens jou en erger je je er aan? Koop het vooral niet en bedenk je dat er een hoop andere dingen zijn waar je je veel beter aan kan ergeren.. GPU = first world problem.
toon volledige bericht
Bedankt voor de reality shock ;) Nu loop ik al sinds 2001 hier mee (eigenlijk nog wat langer) en heb ik wellicht een wat geromantiseerd beeld van tweakers. Het 'van tweakers voor tweakers' zag ik hier vandaag ook al voorbij komen. Eens in de zoveel tjd moet ik mezelf even terecht wijzen dat dit beeld niet meer correct is. Tweakers is anno 2025 onderdeel van DPG en niet meer als een inkomstenbron naast het AD en libelle.

Overigens wil ik blijven benadrukken dat ik niet zozeer tegen het scalpen ben, het is een vorm van vrije marktwerking en niet meer als dat. Mijn grootste frustratie is meer dat dit het zoveelste onderwerp is dat op de 'verboden lijst' staat omdat 'het minder gezellige reacties oproept'. Nuff said.

• Sissors
  • Niet online
br00ky schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:20:
[...]

Op welke manier?

[...]

Tegen wat?
Kom op, wil je serieuze discussie hebben, dan moet je hier niet komen trollen.

• stylezzz
  • Nu online
Sissors schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:47:
[...]

Dont feed the troll zeggen ze altijd. Ik heb het bewust even op 'ignore' gezet.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Sissors schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:47:
[...]

Sorry als het trollerig overkomt, maar ook hier, ik snap het echt niet. Leg voor mij uit waar we tweakers tegen moeten beschermen en hoe het de community volgens jou schaadt :)

• Sissors
  • Niet online
br00ky schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:50:
[...]

Sorry als het trollerig overkomt, maar ook hier, ik snap het echt niet. Leg voor mij uit waar we tweakers tegen moeten beschermen en hoe het de community volgens jou schaadt :)
Scalpers zijn parasieten. Ze voegen niks toe. Ze kosten 'de community' een hoop geld (immers dat is het geld wat de scalper verdient), en 'de community' krijgt er niks voor terug. Een webshop levert een service. Een tweedehands doorverkochte GPU na 3 jaar zorgt ervoor dat twee mensen beter af zijn. De scalpers vergroten schaarste kunstmatig, zodat ze aan die schaarste die ze zelf mede veroorzaken geld kunnen verdienen. En dat allemaal voor 0,0 risico, want als het mis gaat, retourneren ze gewoon de handel want dan zijn ze ineens zielige consumenten die beschermd moeten worden door de overheid.

En sorry, maar ik kan het me heel moeilijk voorstellen dat dit niet overduidelijk is.

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-05 17:52
stylezzz schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:18:
[...]

Hint, als niemand ze afneemt staan ze ook niet op de frontpage. ;)

Het is inderdaad een keuze van tweakers. Laten we gedrag toe wat de community schaad, of beschermen we de community.
Als je bescherming nodig hebt om niet op een aanbod van een veel te duur aangeboden videokaart in te gaan, dan hoor je niet thuis op het internet zonder toezicht. Het is niet Tweakers haar taak om voor je te bepalen wat wel en niet goed is.

iRacing Profiel

• uNoTopia
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-04 14:44
br00ky schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:50:
[...]

Hier kan men geen antwoord op geven omdat er geen schade is. Het is puur een gevoelskwestie en een principekwestie over wat Tweakers precies wel en niet is. Is het een community van computernerds (met alle respect he) die elkaar een handje helpen, of is dat community-achtige iets uit het verleden?

Hoe ik het zie, is dat er vooral vanuit de emotie geredeneerd wordt.

"Ik vind het vervelend dat er meer vraag is dan aanbod en er sprake is van marktwerking"

+

"Ik vind dat Tweakers dit niet zou moeten faciliteren"

En dat is prima. Maar men dringt het bijna op aan de mensen die er wat nuchterder instaan. En de onaardige berichten aan mensen die WEL een kaart hebben kunnen kopen en die aanbieden, zijn wat mij betreft echt een brug te ver.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Sissors schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:54:
[...]

Scalpers zijn parasieten. Ze voegen niks toe. Ze kosten 'de community' een hoop geld (immers dat is het geld wat de scalper verdient), en 'de community' krijgt er niks voor terug. Een webshop levert een service. Een tweedehands doorverkochte GPU na 3 jaar zorgt ervoor dat twee mensen beter af zijn. De scalpers vergroten schaarste kunstmatig, zodat ze aan die schaarste die ze zelf mede veroorzaken geld kunnen verdienen. En dat allemaal voor 0,0 risico, want als het mis gaat, retourneren ze gewoon de handel want dan zijn ze ineens zielige consumenten die beschermd moeten worden door de overheid.

En sorry, maar ik kan het me heel moeilijk voorstellen dat dit niet overduidelijk is.
@br00ky

Het is immers onbetwist duidelijk dat dit niet bijdraagd aan een goede sfeer hier...
De sfeer die zo vaak genoemd werd met het modereren van posts t.a.v. de scalper discussie (als zijnde sfeer verpestend).

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
[...]

Zeker, maar mijn punt is, wat heeft dat te maken met beschermen? We hebben dit toch allemaal zelf in de hand? Wij kiezen er voor te bieden en te kopen? Hoe zie de rol van tweakers hierin? Dat verplaatst uiteindelijk alleen het probleem want de schaarste blijft...

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

br00ky schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:00:
[...]

Zeker, maar mijn punt is, wat heeft dat te maken met beschermen? We hebben dit toch allemaal zelf in de hand? Wij kiezen er voor te bieden en te kopen? Hoe zie de rol van tweakers hierin? Dat verplaatst uiteindelijk alleen het probleem want de schaarste blijft...
Ik vind het "beschermen" argument/verhaal niet relevant voor de discussie.
Dus ik ben het met je eens.

Het is bijvoorbeeld ook aan de overheid om gokken en de problematiek daar omheen op te lossen.

• Sissors
  • Niet online
[...]

Jij vroeg op welke manier dit de community schaadt, dat heb ik nu toch uitgelegd? En je beschermd de community door niet zulk gedrag te ondersteunen.

Dus niet zozeer dat je iemand beschermd om niet teveel geld aan een GPU uit te geven, maar meer de community als geheel. Want het is niet positief voor de community om scalpers te faciliteren.

[ Voor 15% gewijzigd door Sissors op 09-02-2025 18:04 ]

• stylezzz
  • Nu online
[...]

Als de moderatie al geen idee heeft hoe dit de community schaad dan is dat wel een teken aan de wand. Moderatie zal bij zichzelf
te rade gaan wat tweakers nu eigenlijk is, en welke community ze eigenlijk modereren. Ik kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen meer duidelijk is in de loop van de jaren.

• stylezzz
  • Nu online
HugoBoss1985 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:03:
[...]

Ik vind het "beschermen" argument/verhaal niet relevant voor de discussie.
Dus ik ben het met je eens.

Het is bijvoorbeeld ook aan de overheid om gokken en de problematiek daar omheen op te lossen.
Ik neem aan dat onze overheid daarin niet gokt maar weloverwogen beslissingen maakt. Desalniettemin zal de opvolgende problematiek ook aangepakt moeten worden.

Wat tweakers doet is de beslissing deels onder het tapijt vegen. Scalping is toegestaan, maar je mag er niet over praten. Want dat is niet gezellig.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

stylezzz schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:06:
[...]

Ik neem aan dat onze overheid daarin niet gokt maar weloverwogen beslissingen maakt. Desalniettemin zal de opvolgende problematiek ook aangepakt moeten worden.

Wat tweakers doet is de beslissing deels onder het tapijt vegen. Scalping is toegestaan, maar je mag er niet over praten. Want dat is niet gezellig.
Goed punt en hier ben ik het ook mee eens.

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-05 13:25

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Topicstarter
stylezzz schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:03:
[...]

Als de moderatie al geen idee heeft hoe dit de community schaad dan is dat wel een teken aan de wand. [...]
We weten heel goed hoe dit de community schaadt. Het verschil is alleen dat ik denk (misschien onterecht) dat die impact op het grote geheel vrij beperkt is. De basis van die gedachte is dat we in de praktijk zien dat mensen geen geweldig geheugen hebben als het op hun principes aankomt.

Je moest eens weten hoeveel mensen op GoT een boze micdrop-peace-out doen om vervolgens een maand later met een clone account terug te komen.

Dat in combinatie met het feit dat deze tekorten tijdelijk zijn, doet ons vermoeden dat het veel meer wordt opgeblazen dan nodig.

Ik kan er natuurlijk naast zitten, maar ik denk het niet.
stylezzz schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:06:
[...]maar je mag er niet over praten. Want dat is niet gezellig.
Ik vind wel dat je daarmee mijn uiteenzetting van hierboven tekort doet. Het ging echt niet enkel om de sfeer, maar ook de emotionele uitspattingen die de discussies tot gevolg hadden (bedreigingen, lastig vallen, etc.). Ik bedoel, ik heb vandaag ook in dit topic de boel moeten schoon vegen omdat er met modder wordt gegooid... Om dan het argument op die manier plat te slaan doet wel een beetje zeer tbh. :P

Edit: En daarnaast, wat zijn we hier in dit topic aan het doen dan?

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
[...]

Bescherm de consument tegen woekerprijzen.

Er is altijd een gekte rondom een nieuwe release van hardware en vooral bij GPU's. Mensen zijn bereid meer neer te leggen voor een stuk schaarse hardware bij release dan dat het waard is.

Maar er worden bot scripts voor geschreven om normale kopers te slim af te zijn en dan wordt het product op Tweakers nota bene met een duizend euro o.i.d hoger aangeboden.

Er heerst ook nogal een soort van groepsdruk om zoveel uit te geven, alleen maar om te showen aan anderen wat ze wel niet hebben gescoord. Mensen die misschien wel een maandloon of meer aan een scalper geven. En jij praat dat recht. Is er enig empathie aanwezig? :+

• stylezzz
  • Nu online
Blaat schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:22:
[...]

We weten heel goed hoe dit de community schaadt.
Was je dan toch aan het trollen een paar posts terug? Ik hoop dat dit geen sarcastische ondertoon had, want zo kwam het niet over zonder emoticons o.i.d.
Het verschil is alleen dat ik denk (misschien onterecht) dat die impact op het grote geheel vrij beperkt is. De basis van die gedachte is dat we in de praktijk zien dat mensen geen geweldig geheugen hebben als het op hun principes aankomt.

Je moest eens weten hoeveel mensen op GoT een boze micdrop-peace-out doen om vervolgens een maand later met een clone account terug te komen.

Dat in combinatie met het feit dat deze tekorten tijdelijk zijn, doet ons vermoeden dat het veel meer wordt opgeblazen dan nodig.

Ik kan er natuurlijk naast zitten, maar ik denk het niet.
Zeker, ik mag hopen dat het binnen afzienbare tijd opgelost is. Het probleem is daarmee echter niet verdwenen.... als het volgende stukje hardware schaars word en de scalpers erop vliegen krijg je exact dezelfde discussie. Rinse and repeat.... :)
Ik vind wel dat je daarmee mijn uiteenzetting van hierboven tekort doet. Het ging echt niet enkel om de sfeer, maar ook de emotionele uitspattingen die de discussies tot gevolg hadden (bedreigingen, lastig vallen, etc.). Ik bedoel, ik heb vandaag ook in dit topic de boel moeten schoon vegen omdat er met modder wordt gegooid... Om dan het argument op die manier plat te slaan doet wel een beetje zeer tbh. :P

Edit: En daarnaast, wat zijn we hier in dit topic aan het doen dan?
Ik voel me een beetje microkid ineens ;)

Maar is dat niet de taak van moderatie? Lieden die het blijkbaar verstieren voor een ander op wat voor manier dan ook een halt toeroepen?

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:24
bierschuit schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:41:
[...]

Bescherm de consument tegen woekerprijzen.

Er is altijd een gekte rondom een nieuwe release van hardware en vooral bij GPU's. Mensen zijn bereid meer neer te leggen voor een stuk schaarse hardware bij release dan dat het waard is.

Maar er worden bot scripts voor geschreven om normale kopers te slim af te zijn en dan wordt het product op Tweakers nota bene met een duizend euro o.i.d hoger aangeboden.

Er heerst ook nogal een soort van groepsdruk om zoveel uit te geven, alleen maar om te showen aan anderen wat ze wel niet hebben gescoord. Mensen die misschien wel een maandloon of meer aan een scalper geven. En jij praat dat recht. Is er enig empathie aanwezig? :+
Sorry maar als mensen een X bedrag meer uitgeven aan een product dan dat deze waard is, is dat toch hun eigen keuze? Neem aan dat volwassen mensen hier handel drijven. @br00ky zegt toch niks vreemds volgens mij. Of ik mis diezelfde empathie ;)

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:10
Iedereen is vrij om aan te bieden (ennvoor welk bedrag) wat ze willen..als mensen het dan kopen is het die persoon die het in stand houdt, niet de verkoper.

Als je echt vind dat iemand te ver buiten de lijnen kleurt kan je altijd nog de advertentie rapporteren.

[ Voor 25% gewijzigd door Visgek82 op 09-02-2025 18:49 ]

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:07
De 5000 serie te duur aanbieden is scalpen.
En de aanbieders van gebruikte 4090 en 4080 dan?

Die worden voor BOVEN de nieuwprijzen van nov/dec aangeboden omdat de 5000 zo slecht verkrijgbaar is.

Is toch gewoon hetzelfde? Vraag en aanbod.

Nieuwe auto's waren een paar jaar terug slecht leverbaar (chips) en prijzen schoten omhoog, zeker op de gebruikte markt. En is ook eigenlijk niet meer gezakt. Vraag en aanbod.

Ik vind de prijzen (overal!) ook belachelijk maar snap niet zo goed waarom een individu (scalper) slecht is en de rest van de markt niet.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

morritz34 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:48:
[...]

Sorry maar als mensen een X bedrag meer uitgeven aan een product dan dat deze waard is, is dat toch hun eigen keuze? Neem aan dat volwassen mensen hier handel drijven. @br00ky zegt toch niks vreemds volgens mij. Of ik mis diezelfde empathie ;)
W.b.t. de laatste regel van @bierschuit ... als je vreemden op een forum nodig hebt om op die manier je ego/e-penis te vergroten dan heb je wel issues naar mijn mening.
Ik begrijp niet echt goed dat er voor iemand groepsdruk achter zit m.b.t. anderen (vreemden) op het forum hier maar ik ben dan ook geen kuddedier.
Een nieuwe kaart kopen voelt over het algemeen goed voor mezelf.

Ik koop een videokaart om mee te tweaken en om mee te gamen en ik deel mijn ervaringen met undervolten, overclocken, modden, prestaties en tweaken e.d. graag met anderen.
Als ik een kaart neem om andere mensen een plezier te doen dan mogen videokaart fabrikanten mijn een kaart leveren/toesturen in ruil voor een review (voor anderen) en/of reclame maken.

@Visgek82 Ik ben het er ook mee eens dat iedereen zelf bepaald wat hij/zij/overige met hun geld doen.
Het vervelende is dat het een negatieve sfeer op V&A en het forum oplevert en het levert naar mijn mening ook een negatieve/vicieuze spiraal op m.b.t. de prijzen van e.e.a.

Laten we hopen dat het tijdelijk is maar je leest toch wel veel en overal dat men vind dat Nvidia de prijzen van bepaalde videokaart segmenten omhoog heeft gedaan.
Het voorbeeld van "de 5080 is een 5070(ti) in een 5080 doos" ter verduidelijking.
Ik hoor en lees ook heel vaak dat het sinds de corona en mining tijd uit de hand is gelopen omdat er toen bloed is geroken door de videokaart fabrikanten en ze weten nu wat mensen aan kaarten willen uitgeven (als/zodra er wat haken en ogen aan de levering en de prijzen zitten).

@meljor Nouja ik vind dat er wel een duidelijk verschil/nuance is tussen het dozen schuiven (nieuwe kaarten met winst verkopen) en het verkopen van een gebruikte videokaart.
Maar het interessante is dus, wat ik zei over de gevolgen voor iedereen, dat die gebruikte kaarten ook in prijs steigen.
En nogmaals... het scalpen (koop / verkoop) is niet de enige reden.
Want Nvidia heeft met de productie van de 4000 series gespeeld.

[ Voor 26% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-02-2025 19:18 ]

• Joshuax8
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
meljor schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:57:
De 5000 serie te duur aanbieden is scalpen.
En de aanbieders van gebruikte 4090 en 4080 dan?

Die worden voor BOVEN de nieuwprijzen van nov/dec aangeboden omdat de 5000 zo slecht verkrijgbaar is.

Is toch gewoon hetzelfde? Vraag en aanbod.

Nieuwe auto's waren een paar jaar terug slecht leverbaar (chips) en prijzen schoten omhoog, zeker op de gebruikte markt. En is ook eigenlijk niet meer gezakt. Vraag en aanbod.

Ik vind de prijzen (overal!) ook belachelijk maar snap niet zo goed waarom een individu (scalper) slecht is en de rest van de markt niet.
Er zit (voor mijzelf in ieder geval) wel een groot verschil tussen als iemand een product koopt, gebruikt en daarna tegen de huidige marktwaarde verkoopt versus iemand die iets koopt zonder de intentie het te gebruiken (zodat iemand anders die het wel wil gebruiken het niet/moeilijker kan kopen) en vervolgens ongeopend voor een woekerprijs doorverkoopt. ;w

• uNoTopia
Joshuax8 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:03:
[...]

Er zit (voor mijzelf in ieder geval) wel een groot verschil tussen als iemand een product koopt, gebruikt en daarna tegen de huidige marktwaarde verkoopt versus iemand die iets koopt zonder de intentie het te gebruiken (zodat iemand anders die het wel wil gebruiken het niet/moeilijker kan kopen) en vervolgens ongeopend voor een woekerprijs doorverkoopt. ;w
Is dat niet een beetje te selectief?
Als de "marktwaarde" schijnbaar voor ongeopende en nieuwe producten ook hoger is, wat is dan *echt* het verschil? Is het voor jou wel OK om een gebruikte 4090 voor "de huidige marktwaarde" te verkopen terwijl 'ie nieuw minder kostte?

• Sissors
  • Niet online
uNoTopia schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:08:
[...]

Als de "marktwaarde" schijnbaar voor ongeopende en nieuwe producten ook hoger is, wat is dan *echt* het verschil? Is het voor jou wel OK om een gebruikte 4090 voor "de huidige marktwaarde" te verkopen terwijl 'ie nieuw minder kostte?
De intentie erachter en de gevolgen ervan...

Die 4090 verkopen vergroot niet de schaarste, en de intentie waarmee hij was gekocht was om te gebruiken, en nu die niet meer nodig is wordt die doorverkocht. Toch wel ietsjes anders als proberen schaarste te vergroten zodat je een product wat je kocht met als enige doel het duurder te maken voor de community doorverkoopt, denk je niet?

[ Voor 27% gewijzigd door Sissors op 09-02-2025 19:12 ]

• Joshuax8
  • Niet online
uNoTopia schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:08:
[...]

Ja het is misschien wat selectief (vandaar dat ik ook aangeef dat dat mijn mening is). Mbt het 4090 scenario wat je schetst: Daar heb ik minder moeite mee (zou het zelf nooit doen, verkoop het dan liever voor een leuk prijsje aan een vriend/kennis/mede-tweaker, maar dat is een ander verhaal). Ik denk dat het grote verschil is de intentie bij de aankoop is. Koop je het alleen om iemand anders een poot uit te draaien met winst door te verkopen, dan heb ik daar een sterkte mening over en vind ik dat schadelijk voor een community als Tweakers. Maar het is al lang duidelijk dat Tweakers zichzelf niet meer als community ziet (alleen als het goed uit komt voor marketing).

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-05 06:17
Het mooiste is dat fabrikanten hier van smullen. Door de schaarste ontstaat een enorme FOMO en gaat het langdurig over je product. Het is aan het begin vaak helemaal niet in het belang van de fabrikant om voldoende voorraad te hebben.

Voor wat betreft scalping kan ik alleen maar zeggen dat mensen er naar mijn idee veel te emotioneel en idealistisch naar kijken. Grote webshops zetten er vaak ook honderden of duizenden euro’s bovenop maar als een tweaker (die bijvoorbeeld twee kinderen heeft te voeden en de winst gebruikt om een nieuwe cpu te kopen) het doet is het not done. Vraag en aanbod is nou eenmaal kapitalisme 101. Tweakers bepaald wat er op V&A mag.

Ten slotte heb ik in het dagelijks leven een sales gerelateerde (B2B) functie. Dat is niets anders… Daar kijk je ook hoe je met het minste korting een deal binnen kunt slepen en dus betalen twee klanten nooit hetzelfde. Het is net wat de gek ervoor geeft. Bots gaan uiteraard wel wat ver, maar voor de PS5 had ik geluk met een aantal pre-orders die allemaal snel geleverd werden en door die door te verkopen heb ik mijn eigen PS5 terugverdiend. Maakt mij dat een slecht mens?

Heb tot nu toe ook achter het net gevist met de 5080 en nul interesse om boven MSRP te betalen. Als iedereen zo denkt stopt het vanzelf.

[ Voor 7% gewijzigd door Rctworld op 09-02-2025 19:36 ]

• uNoTopia
Ik snap jullie wel als je het hebt over intenties. Ik ben het er ook wel mee eens dat het best wel vervelend is als je ziet dat je mede-tweaker net iets eerder is, iets voor jouw neus koopt en dan tegen jou zegt: kopen? +500 euro erbovenop alsjeblieft.

Voor mij is het wel belangrijk om de context erbij te pakken en er genuanceerder naar te kijken. Ik zie “scalpers” op marktplaats die 5-8 videokaarten te koop hebben staan. Dat is wel ff andere koek dan je mede-tweakers die ook gewoon op zoek zijn naar een GPU en die, ondanks alle bots en scripters, er wel eentje hebben kunnen kopen maar niet degene die ze willen. En die dan te koop zetten voor dezelfde prijs als die “professionele” scalper.

Ik voel me dan ook echt schuldig dat ik wat mazzel heb gehad en na heel veel handmatig F5’en wat heb kunnen scoren. En dan mis IK juist de community-achtige reacties zoals “leuk voor jou dat het je wel is gelukt man”. Je wordt meteen in het hoekje “vieze scalper” gedrukt en dat is niet leuk.

[ Voor 6% gewijzigd door uNoTopia op 09-02-2025 19:56 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
HugoBoss1985 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:01:
[...]

@Visgek82 Ik ben het er ook mee eens dat iedereen zelf bepaald wat hij/zij/overige met hun geld doen.
Het vervelende is dat het een negatieve sfeer op V&A en het forum oplevert en het levert naar mijn mening ook een negatieve/vicieuze spiraal op m.b.t. de prijzen van e.e.a.
Als dat het probleem is, dan is het toch simpel. Waarom zwijgen we het met zijn allen dan niet gewoon dood? Ik begrijp alle emotie omtrend scalpen maar ik begrijp ook waarom mensen scalpen. Als de sfeer er door verpest wordt (en dat zie ik als mod natuurlijk gebeuren en ik weet wat we er op de achtergrond aan doen) dan is dat toch de enige valide manier? De hele shitzooi met prijzen kunnen we als kleine speler toch niets aan veranderen. Het scalpen is een exces van de tekorten die er al zijn en waar men gretig in springt. Laat ze lekker springen. Als wij geen reddingsboei gooien (lees: aankoop doen), verzuipen ze.

Juist op de sfeer zetten we in, en daarom is scalpen bespreken in het levertijden topic off limits. In het verleden gekoppeld aan een zero tolerance beleid (dwz naar o.a. scalping leidt direct tot een 24u ban). Dat hebben we tot nu toe nog niet nodig gevonden, maar als jullie aangeven dat de sfeer onder scalperdiscussies lijdt moeten we dat wellicht heroverwegen...

• Sissors
  • Niet online
uNoTopia schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:45:
Ik voel me dan ook echt schuldig dat ik wat mazzel heb gehad en na heel veel handmatig F5’en wat heb kunnen scoren. En dan mis IK juist de community-achtige reacties zoals “leuk voor jou dat het je wel is gelukt man”. Je wordt meteen in het hoekje “vieze scalper” gedrukt en dat is niet leuk.
Ik vermoed zo dat je niet in het hoekje vieze scalper wordt gedrukt omdat je een GPU hebt bemachtigd. Ik heb iig genoeg reacties gezien waarbij mensen werden gefeliciteerd ermee. Verschil was wel dat dat geen vieze scalpers waren.

Echt serieus. Je mag scalpen via V&A, maar dat is niet genoeg, je wil ook nog positieve reacties krijgen dat je scalpen gelukt is? Ben je nu niet een beetje wereldvreemd?

• uNoTopia
Sissors schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:05:
[...]

Ik vermoed zo dat je niet in het hoekje vieze scalper wordt gedrukt omdat je een GPU hebt bemachtigd. Ik heb iig genoeg reacties gezien waarbij mensen werden gefeliciteerd ermee. Verschil was wel dat dat geen vieze scalpers waren.

Echt serieus. Je mag scalpen via V&A, maar dat is niet genoeg, je wil ook nog positieve reacties krijgen dat je scalpen gelukt is? Ben je nu niet een beetje wereldvreemd?
I rest my case.

• Mexikola
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-05 21:39
br00ky schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:46:
[...]

Als dat het probleem is, dan is het toch simpel. Waarom zwijgen we het met zijn allen dan niet gewoon dood? Ik begrijp alle emotie omtrend scalpen maar ik begrijp ook waarom mensen scalpen. Als de sfeer er door verpest wordt (en dat zie ik als mod natuurlijk gebeuren en ik weet wat we er op de achtergrond aan doen) dan is dat toch de enige valide manier? De hele shitzooi met prijzen kunnen we als kleine speler toch niets aan veranderen. Het scalpen is een exces van de tekorten die er al zijn en waar men gretig in springt. Laat ze lekker springen. Als wij geen reddingsboei gooien (lees: aankoop doen), verzuipen ze.

Juist op de sfeer zetten we in, en daarom is scalpen bespreken in het levertijden topic off limits. In het verleden gekoppeld aan een zero tolerance beleid (dwz naar o.a. scalping leidt direct tot een 24u ban). Dat hebben we tot nu toe nog niet nodig gevonden, maar als jullie aangeven dat de sfeer onder scalperdiscussies lijdt moeten we dat wellicht heroverwegen...
Goed punt mbt doodzwijgen denk alleen dat het moeilijk is in een maatschappij waarin iedereen zijn mening gehoord wilt hebben. :) Maar eens hoor de hele discussie op het forum hierover is nutteloos en voegt nooit wat toe. Het is niet alsof er iets van een consensus gaat komen en we voor elkaar gaan krijgen met ze alle af te spreken niet van scalpers te kopen.

Daarnaast kan ik nou ook niet zeggen dat ik erg blij word van dergelijke advertenties. Persoonlijk hoop ik dat tweakers dat misschien nog is wilt heroverwegen. Bijvoorbeeld dat V&A alleen iets verkocht mag worden voor onder of gelijk aan de actuele prijs op pricewatch.

Hiermee houd je handelaren/shops,/scalpers meerendeel van V&A denk ik. Daarnaast denk ik dat je daarmee ook voorkomt dat de fiscus een keer met vragen gaat komen zoals bij marktplaats. Op je V&A platform kan dan immers geen winst gemaakt worden. :+

Maar zal vast wat over het hoofd zien met die insteek. Dus blijf de boel maar netjes negeren en wacht rustig af tot de prijzen wat bedaren. :)

• stylezzz
  • Nu online
Ik snap jullie wel als je het hebt over intenties. Ik ben het er ook wel mee eens dat het best wel vervelend is als je ziet dat je mede-tweaker net iets eerder is, iets voor jouw neus koopt en dan tegen jou zegt: kopen? +500 euro erbovenop alsjeblieft.

Voor mij is het wel belangrijk om de context erbij te pakken en er genuanceerder naar te kijken. Ik zie “scalpers” op marktplaats die 5-8 videokaarten te koop hebben staan. Dat is wel ff andere koek dan je mede-tweakers die ook gewoon op zoek zijn naar een GPU en die, ondanks alle bots en scripters, er wel eentje hebben kunnen kopen maar niet degene die ze willen. En die dan te koop zetten voor dezelfde prijs als die “professionele” scalper.

Ik denk dat je een beetje slachtoffer bent geworden in de 'paniek' van de afgelopen dagen in het levertijden en prijzen topic. Het werd op een gegeven moment ook meer een linkdrop topic waarin honderden mensen keer op keer achter het net visten waarna ze de dag erna deze kaart voor kaart op vraag en aanbod zagen komen. Het is niet netjes, maar ik denk dat sommige mensen uit paranoia en frustratie zijn gaan reageren op de mensen die oprecht uit vreugde een reactie plaatsten over hun aanwinst. Het vertrouwen was compleet zoek.....

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

[...]

Nee, dan was het tot nu toe nog niet duidelijk.
Ee scalperdiscussie is het gevolg van het scalpen.
Het scalpen is de oorzaak van de sfeer.

• Visgek82
Joshuax8 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:03:
[...]

Zeker. echter, iets is waard wat iemand ervoor wil geven. zo simpel is het. Ik zou bv nooit 1000 euro geven voor een plaat van de beatles, toch zijn er genoeg die een veelvoud ervan daar aan spenderen. Waarde is niet iets wat zomaar zwart wit is.

Als iemand graag een 5080 wil voor 3k , en hij kan hem krijgen daarvoor (en hij wil dat er aan uitgeven), wat is dan precies het probleem?

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ja maar....

Ik kijk net op je profiel en jij hebt al zeker 2x geluk gehad. Als je dan niet als scalper gezien wil worden, waarom dan aanbieden voor scalp prijs op tweakers zodat iedereen het kan zien?

Begrijp mij niet verkeerd, ik heb niks tegen scalpen, niks tegen jou, zo werkt de markt.
Als het niet te krijgen is en mensen willen het dan krijg je dit.

En ik vindt het inderdaad triest hoe sommige mensen zo verontwaardigd zijn dat het überhaupt gebeurd en hun eigen frustratie op alles en iedereen gooien terwijl de enige schuldige Nvidia zelf is door niet te leveren.
En nog blijven mensen het an mass kopen want FOMO.

Tip van flip, als je scalpt, doe het onder de radar of althans, niet onder je username op tweakers en dan posten in dit topic ;)

Wear Sunscreen!

• Lord_Dain
Humma Kavula schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:25:
[...]

Tip van flip, als je scalpt, doe het onder de radar of althans, niet onder je username op tweakers en dan posten in dit topic ;)
Want dan mag je geen mening hebben?

• Visgek82
[...]

Ik zou hierop tegen zijn. fel zelfs. Dit gaat tegen de vrije spirit in van V&A , men moet maar gewoon rapporteren als men het ergens niet mee eens is . users bannen voor aanbieden van dergelijks gaat mij veel te ver.

• MarijnP01
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01:39
Ik ben niet echt een actieve Tweaker en op dagelijkse basis ook niet echt met hardware bezig. Ik overweeg echter op middellange termijn mijn huidige pc te upgraden met een nieuwe videokaart (al zal dat zeker geen x900 kaart worden) of een compleet nieuwe pc aan te schaffen. Om die reden heb ik het nieuws omtrent de nieuwe AMD en Nvidea kaarten gevolgd en ook de forumtopics in de gaten gehouden.

Ik moet zeggen dat ik me wel enigszins verbaasd heb over met hoeveel emotie de discussie over scalpers en prijzen gevoerd wordt. Je zou bijna denken dat het over water of een andere eerste levensbehoefte gaat ipv een videokaart.

Het aanbod is op dit moment klein, en de economische theorie leert ons dat die schaarse videokaarten dan terecht komen bij degenen die er het meest voor over hebben. De prijzen zullen dus hoog zijn, en dat zie je nu ook. Of dat nou komt omdat de fabrikant, de tussenhandelaar, de webshop of een andere partij een flinke marge pakt is wat mij betreft niet zo belangrijk.

Je kan er vanuit moreel oogpunt van alles van vinden, maar er iets aan veranderen kun je toch niet. Je druk maken om zaken waar je geen invloed op hebt heeft ook helemaal geen zin. Net zoals het doorvoeren van symbolische maatregelen die toch niks veranderen, zoals het verbieden van bepaalde advertenties op V&A.

Het is allemaal wat het is en als je een kaart voor een 'gewone prijs' wil krijgen zit er niks anders op dan te wachten. En probeer je ook te realiseren dat als dit een onderwerp is waar je je erg druk om maakt, dat betekent dat je verder een geweldig leven leidt.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Visgek82 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:31:
[...]

Ik zou hierop tegen zijn. fel zelfs. Dit gaat tegen de vrije spirit in van V&A , men moet maar gewoon rapporteren als men het ergens niet mee eens is . users bannen voor aanbieden van dergelijks gaat mij veel te ver.
Ah zo kan je het ook opvatten, nee ik bedoelde als je het over scalpen (en toendertijd ook een hele rits andere offtopic zaken) had in het levertijden topic dan kreeg je meteen een ban :). Dat werkte vrij goed, omdat het een kleine minderheid was die er consequent over door wilde praten. Wat prima is (zonder namen en shamen) maar niet daar.
HugoBoss1985 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:22:
[...]

Nee, dan was het tot nu toe nog niet duidelijk.
Ee scalperdiscussie is het gevolg van het scalpen.
/
[...]
Het scalpen is de oorzaak van de sfeer.
Dit begrijp ik niet. Hoe wordt de sfeer veroorzaakt door scalpen, of lees ik het verkeerd?

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Lord_Dain schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:31:
[...]

Want dan mag je geen mening hebben?
Dat zeg ik niet, de tip was om het niet te verkopen/reageren op tweakers aangezien de persoon waar ik op reageerde verontwaardigd was dat hij/zij geen positieve reactie op zijn aankoop kreeg.

En als je en plein public het verkoopt op tweakers zodat andere het zien krijg je backlash want je bent dan per definitie scalper.

Nogmaals, kapitalisme werkt zoals dat doet, iemand heeft geld en wil iets wat slecht te verkrijgen is dus betaald.

Ik heb vroeger ooit voor de gein een Rabo random reader voor €30,- op MP gezet.... ook dat werkt :+

Wear Sunscreen!

• Sissors
  • Niet online
Humma Kavula schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:25:
[...]

Ja maar....

Ik kijk net op je profiel en jij hebt al zeker 2x geluk gehad. Als je dan niet als scalper gezien wil worden, waarom dan aanbieden voor scalp prijs op tweakers zodat iedereen het kan zien?
Hij vindt volgens mij dus wel dat hij een scalper is, maar hij is een amateur scalper, en geen professionele scalper. Die eerste groep doet het maar een paar keer, en de tweede groep doet het 8x bijvoorbeeld. En dan is hij boos / geirriteerd dat amateur scalpers niet gefeliciteerd worden op het forum dat hun scalpen gelukt is. 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door Sissors op 10-02-2025 07:49 ]

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01-05 23:01
Ik kwam vorige week ook een (anti)Tweaker tegen die zowel een "Gevraagd" advertentie voor een RTX5090 had, prijs 2850, als een "te koop" advertentie voor datzelfde model tegen 5999 euro.

Die heb ik toch even van mijn mening voorzien. Niet dat het een verschil maakt.

• uNoTopia
Sissors schreef op maandag 10 februari 2025 @ 07:47:
[...]

Hij vindt volgens mij dus wel dat hij een scalper is, maar hij is een amateur scalper, en geen professionele scalper. Die eerste groep doet het maar een paar keer, en de tweede groep doet het 8x bijvoorbeeld. En dan is hij boos / geirriteerd dat amateur scalpers niet gefeliciteerd worden op het forum dat hun scalpen gelukt is. 8)7
Ik ben niet boos. Ik toon volgens mij aan dat jij en anderen gewoon heel selectief zijn.
Community bla bla bla totdat jij zelf niet krijgt wat je wilt en dan is iedereen waar het wel bij is gelukt een eikel en spendeer je bijzonder veel van je tijd en aandacht om anderen zwart te maken. Heb je niks beters te doen.

Bedankt voor je positieve bijdrage aan de T.Net community en succes bij het vinden van de GPU die je zoekt.

PS: Pas nadat ik die Astral had gekocht kwam ik er achter dat die niet eens in mijn case past. Maar goed, volgens mij gaat geen enkel verhaal jou overtuigen dat er sprake kan zijn van grijs gebied 8)7

Edit 9:00 uur: Op dit gedrag ga ik verder niet meer in.

[ Voor 13% gewijzigd door uNoTopia op 10-02-2025 09:03 ]

• Sissors
  • Niet online
uNoTopia schreef op maandag 10 februari 2025 @ 07:58:
[...]

Ik ben niet boos. Ik toon volgens mij aan dat jij en anderen gewoon heel selectief zijn.
Community bla bla bla totdat jij zelf niet krijgt wat je wilt en dan is iedereen waar het wel bij is gelukt een eikel en spendeer je bijzonder veel van je tijd en aandacht om anderen zwart te maken. Heb je niks beters te doen.

Bedankt voor je positieve bijdrage aan de T.Net community en succes bij het vinden van de GPU die je zoekt.

PS: Pas nadat ik die Astral had gekocht kwam ik er achter dat die niet eens in mijn case past. Maar goed, volgens mij gaat geen enkel verhaal jou overtuigen dat er sprake kan zijn van grijs gebied 8)7
Kan je nog een keertje aantonen waar ik en andere heel selectief zijn? Ik heb toch zat mensen gefeliciteerd zien worden met het bemachtigen van hun 50XX kaart. Dus jouw statement dat we iedereen waarbij het gelukt is een 50XX kaart te bemachtigen een eikel vinden is gewoon aantoonbaar onjuist. Dus zou het misschien toch kunnen dat het niet zozeer afhangt van of iemand een kaart heeft weten te krijgen, maar meer wat de intentie is van het krijgen van die kaart of we wel of niet blij ermee zijn?

En zoals ik al eerder had geschreven: Sissors in "RTX5xxx Series Scalping op Tweakers", natuurlijk zijn er grijze gebieden. Maar dat is niet waar jij je bevindt.

Echt dat je jezelf als slachtoffer weet neer te zetten als scalper, ik hoop toch echt dat dit een toneelstukje is wat je hier speelt, en niet dat je daadwerkelijk jezelf zo ziet. Maar anders zijn er vast scalper Discords bijvoorbeeld waar ze je wel zullen feliciteren. Verwacht alleen niet dat de 'slachtoffers' (ja tussen aanhalingstekens) van jou je komen feliciteren.

• morritz34
Sissors schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:55:
[...]

Kan je nog een keertje aantonen waar ik en andere heel selectief zijn? Ik heb toch zat mensen gefeliciteerd zien worden met het bemachtigen van hun 50XX kaart. Dus jouw statement dat we iedereen waarbij het gelukt is een 50XX kaart te bemachtigen een eikel vinden is gewoon aantoonbaar onjuist. Dus zou het misschien toch kunnen dat het niet zozeer afhangt van of iemand een kaart heeft weten te krijgen, maar meer wat de intentie is van het krijgen van die kaart of we wel of niet blij ermee zijn?

En zoals ik al eerder had geschreven: Sissors in "RTX5xxx Series Scalping op Tweakers", natuurlijk zijn er grijze gebieden. Maar dat is niet waar jij je bevindt.

Echt dat je jezelf als slachtoffer weet neer te zetten als scalper, ik hoop toch echt dat dit een toneelstukje is wat je hier speelt, en niet dat je daadwerkelijk jezelf zo ziet. Maar anders zijn er vast scalper Discords bijvoorbeeld waar ze je wel zullen feliciteren. Verwacht alleen niet dat de 'slachtoffers' (ja tussen aanhalingstekens) van jou je komen feliciteren.
Ik krijg de indruk dat je niet (meer) in staat bent om objectief te reageren op @uNoTopia. Ik lees/interpreteer zijn reacties heel anders dan jij. Nergens zie ik hem een "slachtofferrol" aannemen.

Maar goed. Volgens mij is het niet de bedoeling van dit topic elkaar persoonlijk aan te vallen.

• INNO3D
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04-05 15:59

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
Rctworld schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:22:
Het mooiste is dat fabrikanten hier van smullen. Door de schaarste ontstaat een enorme FOMO en gaat het langdurig over je product. Het is aan het begin vaak helemaal niet in het belang van de fabrikant om voldoende voorraad te hebben.
Kan je vertellen dat fabrikanten er verre van blij mee zijn,
YouTube: Recapping Nvidias Disappointing Launch

• Sissors
  • Niet online
morritz34 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:03:
[...]

Ik krijg de indruk dat je niet (meer) in staat bent om objectief te reageren op @uNoTopia. Ik lees/interpreteer zijn reacties heel anders dan jij. Nergens zie ik hem een "slachtofferrol" aannemen.

Maar goed. Volgens mij is het niet de bedoeling van dit topic elkaar persoonlijk aan te vallen.
Dan heb je waarschijnlijk bijvoorbeeld deze post gemist:
uNoTopia in "RTX5xxx Series Scalping op Tweakers"
En dan mis IK juist de community-achtige reacties zoals “leuk voor jou dat het je wel is gelukt man”. Je wordt meteen in het hoekje “vieze scalper” gedrukt en dat is niet leuk.

• morritz34
Sissors schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:14:
[...]

Dan heb je waarschijnlijk bijvoorbeeld deze post gemist:
uNoTopia in "RTX5xxx Series Scalping op Tweakers"

[...]
Die heb ik zeker niet gemist. Echter jij ziet iets anders in die reactie dan ik. Dus zoals aangegeven; we hebben beide een andere interpretatie ;)

• Sissors
  • Niet online
INNO3D schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:04:
[...]

Lijkt mij ook. Wat schaarste bij een launch is vast mooi, want dan krijg je inderdaad FOMO en dat er gewoon een hoop over wordt gesproken. Schaarste van dit niveau hebben fabrikanten geen enkele zin in, want who cares dat erover wordt gesproken als het niet echt positief is, en je sowieso geen kaarten hebt om te verkopen.

• Sissors
  • Niet online
morritz34 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:16:
[...]

Die heb ik zeker niet gemist. Echter jij ziet iets anders in die reactie dan ik. Dus zoals aangegeven; we hebben beide een andere interpretatie ;)
Zou je dan kunnen uitleggen hoe je die anders ziet? Want ik zie het echt niet. Hij scalpt, dat is duidelijk, enige is dat hij zich een amateur scalper noemt en geen professionele. En hij vindt het vervelend dat hij als scalper niet gefeliciteerd wordt dat hij een kaart heeft bemachtigd, dat mist hij in deze community.

• INNO3D
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04-05 15:59

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
Sissors schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:17:
[...]

Lijkt mij ook. Wat schaarste bij een launch is vast mooi, want dan krijg je inderdaad FOMO en dat er gewoon een hoop over wordt gesproken. Schaarste van dit niveau hebben fabrikanten geen enkele zin in, want who cares dat erover wordt gesproken als het niet echt positief is, en je sowieso geen kaarten hebt om te verkopen.
We geven de voorkeur aan een goede of slechte review van een kaart, zolang deze een paar dagen later met voldoende voorraad in de winkels ligt. Dit is beter dan slechts een beperkt aantal review-exemplaren beschikbaar hebben om op te sturen, terwijl de winkels leeg blijven.

Bovendien verdient de fabrikant niets aan scalpers, of dat nu een webwinkel of een particulier is.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
stylezzz schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:45:
[...]

Was je dan toch aan het trollen een paar posts terug? Ik hoop dat dit geen sarcastische ondertoon had, want zo kwam het niet over zonder emoticons o.i.d.

[...]
Ik snap dat dit verwarrend kan zijn, rood = rood, maar @br00ky en ik zijn niet dezelfde persoon. :P
[...]

Ik voel me een beetje microkid ineens ;)

Maar is dat niet de taak van moderatie? Lieden die het blijkbaar verstieren voor een ander op wat voor manier dan ook een halt toeroepen?
Dat is een valide punt, eentje waar ik even over na moet denken. Wat ik kan zeggen is dat destijds tijdens de RTX3xxx serie dat niet te doen was. De workload was veel te hoog voor mij en @br00ky om dat bij te houden want we zaten toen bijna 2000 forumposts per dag te modereren. Bij de huidige release is de slowchat wat minder heftig, dus wellicht dat we daar wat losser in kunnen zijn.

Dat gezegd hebbende, zou ik dat graag wel uit het levertijden en prijzen topic houden, om het topic wat meer informatief te houden voor de lezer.
Sissors schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:18:
[...]

Zou je dan kunnen uitleggen hoe je die anders ziet? Want ik zie het echt niet. Hij scalpt, dat is duidelijk, enige is dat hij zich een amateur scalper noemt en geen professionele. En hij vindt het vervelend dat hij als scalper niet gefeliciteerd wordt dat hij een kaart heeft bemachtigd, dat mist hij in deze community.
Het feit dat deze discussie nu is ontstaan onderstreept imo waarom dit statement van jou in je eerste post in dit topic veel te kort door de bocht is:
Ik verwacht zelf dat er weinig onderwerpen zijn op Tweakers waar minder verdeeldheid over is als scalping.
Je ziet nu hoeveel meningen er zijn en hoeveel emoties er los komen. Als we dit in het levertijden topic zouden toestaan zou dat een incoherente chaos worden.

Mee eens of niet?

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:26
INNO3D schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:04:
[...]

Grappig, want je ziet diezelfde fabrikanten, o.a MSI en Asus en mogelijk ook andere ook gewoon de prijzen verhogen bovenop hun eerder vastgestelde prijzen.

• Sissors
  • Niet online
Blaat schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:28:
[...]

Het feit dat deze discussie nu is ontstaan onderstreept imo waarom dit statement van jou in je eerste post in dit topic veel te kort door de bocht is:

[...]

Je ziet nu hoeveel meningen er zijn en hoeveel emoties er los komen. Als we dit in het levertijden topic zouden toestaan zou dat een incoherente chaos worden.

Mee eens of niet?
Oh ja, dat snap ik. Al denk ik als je op de frontpage een poll houdt of scalpers gewenst zijn of niet, dat je heel wat minder discussie krijgt dan dat hier is.

En punt blijft voor mij wel dat scalpers die in levertijd topic gaan posten over hoe succesvol ze zijn, of als doel hebben om "emoties los te laten komen", of compleet wereldvreemd zijn als ze denken dat ze dan complimentjes gaan krijgen.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:26
br00ky schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:22:

Dit begrijp ik niet. Hoe wordt de sfeer veroorzaakt door scalpen, of lees ik het verkeerd?
Die vind ik niet zo lastig, voorbeeld:

- Iemand scalpt een GPU, of CPU (was ook laatst van toepassing met de 9800X3D). en komt posten dat het gelukt is en dat de kaarten nu de verkoop in gaan of gaat posten over hoeveel botjes / scripts e.d. ze wel niet hebben lopen om zaken te scalpen.
- Daar komt dan, logischerwijs, negatieve reacties op vanuit de community, waarop daarna mogelijk de scalper(s) of medestanders weer wat olie op het vuur gooien met tegen commentaar en ga zo maar door.
- Dit cirkeltje veroorzaakt een negatieve sfeer op het forum.

En nu weet ik uiteraard niet of die 'scalpers' ook daadwerkelijk scalpers zijn, of dat het simpelweg wat trollen zijn die engagement komen farmen rondom releases of meer waarschijnlijk, beide varianten komen voor. Maar het draagt simpelweg niet bij aan een goede sfeer op Tweakers.

En dat terwijl Tweakers er niets aan verliest om scalping / scalping discussies gewoon buiten het forum / de FP te houden. Het wordt soms al wat verhit als het over winkelprijzen of het retail kanaal gaat van fabrikant tot webshop, ik zie dan echt 0 voordeel voor Tweakers of de community om dan ook nog discussie te hebben over individuele kaarten die door consumenten voor woekerprijzen aangeboden worden.

Of je het dan ook moet gaan weren van V&A e.d. is imho dan weer een andere discussie. Voor mij hoeft dat niet worden toegestaan want ik zou er toch geen interactie mee hebben, dus voor mij voegen scalpers op V&A niets toe, maar ik kan me voorstellen dat anderen daar anders in staan.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Sissors schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:40:
[...]

Oh ja, dat snap ik. Al denk ik als je op de frontpage een poll houdt of scalpers gewenst zijn of niet, dat je heel wat minder discussie krijgt dan dat hier is.

En punt blijft voor mij wel dat scalpers die in levertijd topic gaan posten over hoe succesvol ze zijn, of als doel hebben om "emoties los te laten komen", of compleet wereldvreemd zijn als ze denken dat ze dan complimentjes gaan krijgen.
Wanneer zoiets inderdaad opzichtig de situatie is, dan halen we dat weg. Weet echter wel dat we dat weghalen omdat de discussie die daar onvermijdelijk op volgt offtopic is en vaak leidt tot modder gooien, zoals nu ook gebeurt. Ik modereer hier in dit topic nu heel los, maar in het levertijden topic had ik alle gerelateerde posts van jou en @uNoTopia allang limbo in geslingerd.

Iemand moet geen reacties uitlokken op het forum, maar het is aan de rest van de users om er niet op in te gaan, iets wat jij nu wel doet.

Gewoon om even te illustreren hoe en waarom we modereren. Voor ons is het compleet irrelevant wie er gelijk heeft. Wat voor ons telt is of de boel niet ontspoort.

Ik hoop dat mijn punt een beetje duidelijk is.

• Sissors
  • Niet online
Blaat schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:55:
[...]

Wanneer zoiets inderdaad opzichtig de situatie is, dan halen we dat weg. Weet echter wel dat we dat weghalen omdat de discussie die daar onvermijdelijk op volgt offtopic is en vaak leidt tot modder gooien, zoals nu ook gebeurt. Ik modereer hier in dit topic nu heel los, maar in het levertijden topic had ik alle gerelateerde posts van jou en @uNoTopia allang limbo in geslingerd.

Iemand moet geen reacties uitlokken op het forum, maar het is aan de rest van de users om er niet op in te gaan, iets wat jij nu wel doet.

Gewoon om even te illustreren hoe en waarom we modereren. Voor ons is het compleet irrelevant wie er gelijk heeft. Wat voor ons telt is of de boel niet ontspoort.

Ik hoop dat mijn punt een beetje duidelijk is.
Maar in het topic specifiek over scalping mag ik het toch hebben over waarom scalpers niet erg populair zijn? Ik snap dat in het levertijden topic je dit had weggehaald, maar daar zijn we niet.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

@Blaat @Sissors

Voor allebei jullie punten is wat te zeggen.

Tweakers.net wilt de discussie niet in het prijzen & levertijden topic omdat er dan een heksenjacht kan onstaan met gevolgen als doodsbedreigingen e.d.
Of het offtopic is kan je over twisten want het heeft dus heel nauw met de prijzen en de levertijden te maken.
Maar je kan stellen dat de discussie zelf an sich offtopic is.

Maar Sissors heeft naar mijn mening ook een heel goed punt dat het voor velen behoorlijk vervelend/frustrerend/offtopic is als je (weer) leest dat een scalper de derde/zoveelste RTX 5080 kaart heeft besteld.
En dan verder een lulverhaal erbij dat diegene nu huilie huilie tot maart moet wachten en het maar met een 4070 mobile moet doen.
@br00ky Vandaar dat ik al meerdere malen zei dat de scalpers het probleem zijn en dat de discussie daar op volgt... de oorzaak van de discussie zijn de scalpers.

Als Tweakers.net die discussie niet wilt in een prijzen & levertijden topic dan mag dat wat mij betreft ook aangepakt worden in dat topic.
Zulk soort reacties van een scalper kan men melden en die kunnen gelijk de prullenbak in met een waarschuwing.
Als je de sfeer wilt verpesten met hypocrisie/achterbaksheid/je voor de domme houden/schijnheiligheid en/of pronken met je scalper gedrag t.a.v. mensen die gewoon voor zichzelf 1 videokaart willen kopen dan mag je ook wegblijven uit het topic. ;)
Zomaar een optie.

Ik heb hier gisteren nog heel lang en hard over nagedacht en ik neig er nu wellicht wel meer naar dat misschien de kopers (die bij scalpers kopen) het grootste probleem zijn (waar ik mij aan stoor).
Het grootste probleem is objectief gezien wellicht hoe Nvidia deze launch heeft aangepakt.
Er zijn hier eigenlijk meerdere partijen "het probleem".
De keten vanaf Nvidia tot de winkels en dan de scalpers en de kopers.

@INNO3D
Het wordt voor een webshop wel vervelend als men massaal de niet scalpbare kaarten retour gaat sturen.
Dat is een hoop (extra) werk.
Voor de postbezorgers ook.
Ik was nog zeer verbaasd dat het deze extreme vormen aannam voor w.b.t. een RTX 5080 16gb... wat eigenlijk niet/nauwelijks uplift is versus een 4080 (S) 16gb.
Dan zou ik denken dat de schaarste de voornaamste reden is van deze ellende.

Afijn als dadelijk alle mensen met teveel geld, zonder geduld, voorzien zijn dan denk ik dat de RTX 5080 hard in populariteit zakt.
Als de 5070TI er "is" (levertijd wordt weer spannend en dus de prijzen ook) zal de RTX 5080, denk ik, ook minder gevraagd en minder duur worden.

[ Voor 38% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-02-2025 10:29 ]

• stylezzz
  • Nu online
Blaat schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:28:
[...]

Ik snap dat dit verwarrend kan zijn, rood = rood, maar @br00ky en ik zijn niet dezelfde persoon. :P
En beide nog beginnend met een B en bijna dezelfde lengte qua usernaam ook. ;) Thanks, dit was een persoonsverwisseling in optima forma ::P
Dat is een valide punt, eentje waar ik even over na moet denken. Wat ik kan zeggen is dat destijds tijdens de RTX3xxx serie dat niet te doen was. De workload was veel te hoog voor mij en @br00ky om dat bij te houden want we zaten toen bijna 2000 forumposts per dag te modereren. Bij de huidige release is de slowchat wat minder heftig, dus wellicht dat we daar wat losser in kunnen zijn.

Dat gezegd hebbende, zou ik dat graag wel uit het levertijden en prijzen topic houden, om het topic wat meer informatief te houden voor de lezer.
Als je enkel hunt op de reacties die volgens de regels niet kunnen dan kun je inderdaad bezig blijven. Zeker als het onderwerp zo actueel is en blijkbaar veel mensen bezig houd. Bij het volgende stukje hardware wat schaars word heb je hetzelfde fenomeen.... rinse and repeat. Overigens ben ik het wel met je eens dat dit onderwerp een eigen topic verdient en niet zozeer in het levertijden topic.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Sissors schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:10:
[...]

Maar in het topic specifiek over scalping mag ik het toch hebben over waarom scalpers niet erg populair zijn? Ik snap dat in het levertijden topic je dit had weggehaald, maar daar zijn we niet.
Maar heb je het idee dat je nu een zinvolle en nuttige discussie hebt gehad met een medetweaker? Of had je die eigenlijk net zo goed niet hoeven voeren?

• Sissors
  • Niet online
Blaat schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:35:
[...]

Maar heb je het idee dat je nu een zinvolle en nuttige discussie hebt gehad met een medetweaker? Of had je die eigenlijk net zo goed niet hoeven voeren?
Tja zo ken ik er nog wel een paar...

• morritz34
Sissors schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:18:
[...]

Misschien onterecht maar ik zie hem momenteel niet als scalper. Hij heeft 2 videokaarten verkocht waarbij zijn verhaal voor mij nog plausibel klinkt. Laten we niet diep op een discussie ingaan wat een scalper is want denk dat dat alleen maar afleidt en ik ben daar te weinig van op de hoogte. Dus als blijkt dat ik de plank volledig mis sla ben ik de eerste om dat toe te geven. Maar dat is denk ik de reden waarom we allebei zijn verhaal anders interpreteren.

• Lord_Dain
HugoBoss1985 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:11:
@Blaat @Sissors

Maar Sissors heeft naar mijn mening ook een heel goed punt dat het voor velen behoorlijk vervelend/frustrerend/offtopic is.
Maar het is toch een emotie / gevoel wat bij de een heel zwaar leeft en bij andere totaal irrelevant is. Hoe kan je nou van de mods verwachten dat ze op basis van de te verwachte gevoelens van mensen besluiten maken? Dat is niet zwart wit of meetbaar. Je kiest er zelf voor (uit conditionering) hoe je op dingen reageert.. dat wordt niet beter door dingen weg te moffelen. Ik zou daarom nogmaals adviseren aan mensen de emotie los te koppelen. Laat je niet gek maken door een domme chip op een pcb met wat koper erop...
First world problems.

[ Voor 16% gewijzigd door Lord_Dain op 10-02-2025 11:47 ]

• stylezzz
  • Nu online
Maar als het beleid is dat moderatie de boel simpelweg 'gezellig' wil houden. Is dit dan wel toegestaan? Lijkt me niet dat dit soort posts sfeer verhogend werkt?

doebbalapoent11 in "[NVIDIA GeForce RTX 50XX] Levertijden & Prijzen"

• Lord_Dain
stylezzz schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:03:
Maar als het beleid is dat moderatie de boel simpelweg 'gezellig' wil houden. Is dit dan wel toegestaan? Lijkt me niet dat dit soort posts sfeer verhogend werkt?

Ik vind deze post dus juist helemaal niet negatief of aanstootgevend, of 'sfeerverlagend'. Denk dat iedereen hier toch anders in zit. 800€ boven de MSRP vind ik zelf ook gewoon (te) duur, daar kan je dan toch je conclusies uit trekken en er niet te veel emoties aan koppelen.

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 02:42
Het zijn videokaarten geen flesjes water tijdens een aardbeving*knip*

Er is niks mis met je mening, maar je kan deze wel met iets meer 'tact' neerzetten.

[ Voor 50% gewijzigd door Blaat op 10-02-2025 14:15 ]

• Joshuax8
  • Niet online
Lord_Dain schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:41:
[...]

Maar het is toch een emotie / gevoel wat bij de een heel zwaar leeft en bij andere totaal irrelevant is. Hoe kan je nou van de mods verwachten dat ze op basis van de te verwachte gevoelens van mensen besluiten maken? Dat is niet zwart wit of meetbaar. Je kiest er zelf voor (uit conditionering) hoe je op dingen reageert.. dat wordt niet beter door dingen weg te moffelen. Ik zou daarom nogmaals adviseren aan mensen de emotie los te koppelen. Laat je niet gek maken door een domme chip op een pcb met wat koper erop...
First world problems.
Voor mij (en ik vermoed anderen) gaat het helemaal niet om "een domme chip op een pcb met wat koper erop..." maar om het gevoel dat "we" (Tweakers) het kennelijk oké vinden dat mensen elkaar een poot uitdraaien op V&A. Ik houd zelf V&A (en Tweakers) aan een hogere standaard dan bijvoorbeeld Marktplaats. Om die reden gebruik ik ook geen Marktplaats maar wel Tweakers V&A. Omdat het niet het wilde westen is wat Marktplaats is. Or so I thought. :/

Offtopic: Ik vind de houding van Tweakers hier vergelijkbaar met de situatie rond MaxICT.

• stylezzz
  • Nu online
Lord_Dain schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:26:
[...]

Ik vind deze post dus juist helemaal niet negatief of aanstootgevend, of 'sfeerverlagend'. Denk dat iedereen hier toch anders in zit. 800€ boven de MSRP vind ik zelf ook gewoon (te) duur, daar kan je dan toch je conclusies uit trekken en er niet te veel emoties aan koppelen.
Het gaat me ook meer om het taalgebruik. Veel hoofdletters, het woord belachelijk etc.... Perfect lontje waarop anderen weer inspringen om de boel op te blazen.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Joshuax8 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:35:
[...]ik houd zelf V&A (en Tweakers) aan een hogere standaard dan bijvoorbeeld Marktplaats. [...]
Deze uitspraak is waar hem de crux zit.

Wat maakt jouw standaard hoger dan diegene die we nu handhaven, namelijk dat wij vinden dat iedereen verantwoordelijk genoeg is om zijn eigen keuzes te maken en dat we iedereen die vrijheid willen geven?

Ik denk niet dat je daar uitkomt, net zoals niemand iets kan zeggen over welke land er gelijk heeft mbt de leeftijd waarop je je rijbewijs mag halen. 16? 18? 21? Voor alles is wat te zeggen, en de ene vindt reden A belangrijker dan reden B, en de ander vindt dat weer andersom...

Waar ik absoluut voor pas is dat we als platform gaan virtue signallen. Dat vind ik persoonlijk een walgelijk hypocriete houding die we maar al te vaak terugzien tegenwoordig. Maatregelen die we nemen moeten dus nut hebben, moeten ertoe doen, en scalpers blokkeren valt daar m.i. niet onder want daarmee is het probleem totaal niet opgelost. Kaarten blijven slecht te krijgen en mensen blijven dan nog steeds boos doen op de hogere prijzen van webshops, dat is de realiteit nu eenmaal.

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 02-05 20:57
stylezzz schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:03:

nou bij deze aangepast ;)

Ryzen 5 7600x | RX 9070 XT Red Devil | Lian Li O11 Vision

• stylezzz
  • Nu online
haha... ik ben geen mod hoor. :) Toch alsnog bedankt.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Blaat schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:33:
[...]

Deze uitspraak is waar hem de crux zit.

Wat maakt jouw standaard hoger dan diegene die we nu handhaven, namelijk dat wij vinden dat iedereen verantwoordelijk genoeg is om zijn eigen keuzes te maken en dat we iedereen die vrijheid willen geven?
De standpunten wapperen wel een beetje heen en weer moet ik zeggen. In de topicstart staat dar scalping is toegestaan, maar alleen in beperkte mate. Daarna kwam er een handelaarsargument, want je mag tenslotte bijverdienen tot een bepaald bedrag. En nu komt eigen verantwoordelijkheid om de hoek.

Prima natuurlijk, en het kan ook best zijn dat het allemaal van toepassing is. Dan was het wel een goed idee geweest om die in de topicstart te vermelden als overwegingen. Nu lijkt het een beetje schieten uit de heup.
Ik denk niet dat je daar uitkomt, net zoals niemand iets kan zeggen over welke land er gelijk heeft mbt de leeftijd waarop je je rijbewijs mag halen. 16? 18? 21? Voor alles is wat te zeggen, en de ene vindt reden A belangrijker dan reden B, en de ander vindt dat weer andersom...
De relevantie van de rijbewijsleeftijden in andere landen ontgaat mij volledig. Komt wel erg dicht bij een whataboutisme in de buurt als je het mij vraagt.
Waar ik absoluut voor pas is dat we als platform gaan virtue signallen. Dat vind ik persoonlijk een walgelijk hypocriete houding die we maar al te vaak terugzien tegenwoordig.
Ehm, vat hem niet verkeerd op, maar kom je wel eens in de niet technische gedeeltes van het forum? Daar is het, ook vanuit moderatie, virtue signalling galore. Waarom dat in dit specifieke geval dan een grote faux pas is?
Maatregelen die we nemen moeten dus nut hebben, moeten ertoe doen, en scalpers blokkeren valt daar m.i. niet onder want daarmee is het probleem totaal niet opgelost.
Het probleem van scalpers in V&A wel. Dit is een beetje de categorie wij hoeven niks aan het klimaat te doen want in China staan kolenfabrieken. Het gaat erom dat je je eigen huis opruimt, niet dat van de buren.
Kaarten blijven slecht te krijgen en mensen blijven dan nog steeds boos doen op de hogere prijzen van webshops, dat is de realiteit nu eenmaal.
En dat is geen scalping. En dus ook niet het probleem dat Tweakers kan oplossen. Het verbieden van scalping in V&A is het probleem en dat is oplosbaar.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 04-05 08:27
Ik blijf er bij dat als je niet wil betalen je ook niet moet betalen. Dan lost het probleem zich vanzelf een keer op maar de mens heeft nou eenmaal geen geduld meer en een groot deel heeft ook nog eens geld teveel dus dit zal nooit stoppen. Sterker nog de webshops scalpen zelf tegenwoordig: ;) (Zie prijzen Azerty) ik wil ook upgraden maar deze keer ga ik eens niet meer teveel betalen want ik ben er klaar mee. Maar blijkbaar zijn er nog mensen genoeg die er niet klaar mee zijn......

Overigens heb ik ook een hoop bagger over me heen gekregen (het boeit me niet dus dat is niet mijn punt) over het feit dat ik de PS5 Pro 30th heb verkocht aan iemand die er 3200,- voor wou betalen.

Ik heb hem niet met die intentie gekocht. Nee ik kocht hem omdat ik een PS5 Pro wou op launch en ik die dag vrij had en dus tijd had om klaar te zutten. Toevallig kon ik kiezen tussen de normale of de 30th en koos ik de 30th omdat dat een mooie package deal was en ach, limited leuk om te hebben. Tot iemand me een berichtje stuurde en zei ik neem hem van je over voor 3200,- en na 1 nachtje slapen heb ik hem toen verkocht want ik zou gek zijn het dan niet te doen. Vind Limited leuk maar spaar ze verder niet. Als er een nieuwe console komt verkoop ik de oude om de nieuwe te betalen.

Heb van de 30th mijn huidige dikke pc kunnen bouwen waar toch ik toch erg blij mee ben dat ik die mogelijkheid kreeg. Ik vind mezelf geen scalper, dan zou ik inmiddels rijk zijn, maar als er een ''idioot'' is (want dat vind ik wel, zou het er zelf niet voor over hebben) die een achterlijke bedrag wil betalen voor iets waardoor ik dingen kan doen die ik anders niet had kunnen doen waarom zou ik dan nee zeggen. '' Nee laat die 2200,- euro maar'' want in tegenstelling tot blijkbaar vele heb ik niet het geld op mijn rug groeien om zulke aankopen elk jaar te doen.

Over de GPU's ja het is fucked up maar je hoeft het niet te kopen. Je kan ook rustig afwachten er komt een moment dat er genoeg op de markt zijn en je gewoon voor een normale prijs zon ding kan halen. Het is geen lmited edition etc het is maar een ''gpu'' die gemaakt wordt in grote aantallen. En er zijn nu ook geen chip tekorten dus zolang gaat het ook niet duren deze keer.

Vind het voor iedereen dat ie zelf maar moet kijken wat ie wil uitgeven en hoeveel haast ze hebben. Heb zelf toen ook dik betaald voor een PS5 en zelfs voor een RX6900XT toen der tijd. Al waren die bedragen toen niet zo extreem als nu. Op dat moment had ik het er voor over.

Het echte scalpen ga je nooit de wereld uit krijgen tenzei de fabriekanten zelf zorgen dat er gewoon genoeg is op moment van launch. Ze weten dondersgoed hoeveel ze ongeveer gaan verkopen geef je launch datum pas als je weet dat je er genoeg op gemaakt. Hele probleem opgelost maar dat kan allemaal niet want opslag kost geld en dus minder winst.

• MarijnP01
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01:39
JWFpeters schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:25:
Ik blijf er bij dat als je niet wil betalen je ook niet moet betalen. Dan lost het probleem zich vanzelf een keer op maar de mens heeft nou eenmaal geen geduld meer en een groot deel heeft ook nog eens geld teveel dus dit zal nooit stoppen. Sterker nog de webshops scalpen zelf tegenwoordig: ;) (Zie prijzen Azerty) ik wil ook upgraden maar deze keer ga ik eens niet meer teveel betalen want ik ben er klaar mee. Maar blijkbaar zijn er nog mensen genoeg die er niet klaar mee zijn......
Ik weet niet in hoeverre jij het echt meent door de smiley, maar ik vind het toch wel de moeite waard om even op te merken (niet per se aan jou gericht). Ik zie ook in het prijsdiscussie topic veel haat naar webshops die de prijzen omhoog gooien. Ik snap dat echt niet; dat is namelijk precies wat ze horen te doen in ons economische systeem. Als de prijzen te hoog zijn (aanbod trekt aan of de markt voor die prijsis verzadigd) verkopen ze ze niet en zullen de prijzen vanzelf dalen.

Ik vraag me af of de mensen die hier zo'n probleem van maken dat ook doen als er sprake is van het spiegelbeeld. Te veel aanbod/te weinig vraag waardoor goederen voor 'te lage' prijzen verkocht worden. Bied je dan vrijwillig aan meer te betalen? Dat is toch immers eerlijk? Of ben je alleen verontwaardigd als de prijsontwikkeling in je nadeel is?
Overigens heb ik ook een hoop bagger over me heen gekregen (het boeit me niet dus dat is niet mijn punt) over het feit dat ik de PS5 Pro 30th heb verkocht aan iemand die er 3200,- voor wou betalen.

Ik heb hem niet met die intentie gekocht. Nee ik kocht hem omdat ik een PS5 Pro wou op launch en ik die dag vrij had en dus tijd had om klaar te zutten. Toevallig kon ik kiezen tussen de normale of de 30th en koos ik de 30th omdat dat een mooie package deal was en ach, limited leuk om te hebben. Tot iemand me een berichtje stuurde en zei ik neem hem van je over voor 3200,- en na 1 nachtje slapen heb ik hem toen verkocht want ik zou gek zijn het dan niet te doen. Vind Limited leuk maar spaar ze verder niet. Als er een nieuwe console komt verkoop ik de oude om de nieuwe te betalen.

Heb van de 30th mijn huidige dikke pc kunnen bouwen waar toch ik toch erg blij mee ben dat ik die mogelijkheid kreeg. Ik vind mezelf geen scalper, dan zou ik inmiddels rijk zijn, maar als er een ''idioot'' is (want dat vind ik wel, zou het er zelf niet voor over hebben) die een achterlijke bedrag wil betalen voor iets waardoor ik dingen kan doen die ik anders niet had kunnen doen waarom zou ik dan nee zeggen. '' Nee laat die 2200,- euro maar'' want in tegenstelling tot blijkbaar vele heb ik niet het geld op mijn rug groeien om zulke aankopen elk jaar te doen.
Bizar dat je daar haatreacties op gekregen hebt destijds. Ik zou het ook wel weten als ik (zelfs ongevraagd!) zo'n aanbod zou krijgen.

En ook dit is gewoon weer een goed voorbeeld van: schaarse goederen komen terecht bij degenen die er het meest voor over hebben.

• Sissors
  • Niet online
Ik heb hem niet met die intentie gekocht.
En dat maakt voor mij al het verschil. Je hebt niet de intentie gehad hem alleen te kopen om hem voor meer door te verkopen, en je hebt ongevraagd een heel goed bod gekregen. Dus niet dat het veel mensen zal uitmaken :P , maar ik heb hier bijvoorbeeld dus nul problemen mee.

• uNoTopia
Hey dat is grappig, want die intentie had ik ook niet.
Totdat ik zag dat anderen er gewoon veel meer voor over hadden dan dat 'ie mij kostte. Dan sla ik wel een ronde over, en veel plezier ermee.

Apart hoe dat kan lopen...

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
FirePuma142 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:41:
[...]

De standpunten wapperen wel een beetje heen en weer moet ik zeggen. In de topicstart staat dar scalping is toegestaan, maar alleen in beperkte mate. Daarna kwam er een handelaarsargument, want je mag tenslotte bijverdienen tot een bepaald bedrag.
Nee hoor*knip*. De reden waarom we het uberhaupt over de definitie van een handelaar hadden was omdat je daar zelf mee kwam:
FirePuma142 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:48:
[...]valt het naar mijn idee meteen in de categorie handel.[...]
Je stelde namelijk dat handel niet de bedoeling was op V&A, dat is het wel want we laten ook handelaren toe.
En nu komt eigen verantwoordelijkheid om de hoek.

Prima natuurlijk, en het kan ook best zijn dat het allemaal van toepassing is. Dan was het wel een goed idee geweest om die in de topicstart te vermelden als overwegingen. Nu lijkt het een beetje schieten uit de heup.
Dat staat in een net iets andere bewoording in de post van Moonsugar waarnaar ik link.
[...]

De relevantie van de rijbewijsleeftijden in andere landen ontgaat mij volledig. Komt wel erg dicht bij een whataboutisme in de buurt als je het mij vraagt.
Ik heb hier heel sterk het gevoel dat je je best doet om expres niet te begrijpen wat ik probeer te zeggen. Het is een illustratie van het feit dat niet iedereen dezelfde normen en waarden bovenaan heeft staan. Is het weren van de incidentele scalper (want de grote scalpers weren we al van V&A) echt de allerhoogst morele standaard waaraan tweakers moet voldoen? Of is niet betutteld worden misschien nog belangrijker? Tweakers kiest nu voor dat laatste omdat de incidentele scalper niet diegene is die de markt verziekt.
[...]

Ehm, vat hem niet verkeerd op, maar kom je wel eens in de niet technische gedeeltes van het forum? Daar is het, ook vanuit moderatie, virtue signalling galore. Waarom dat in dit specifieke geval dan een grote faux pas is?
Omdat ik*knip* de zin begon met "ik", en niet wij. Als dat inderdaad gebeurt in andere delen van het forum dan vind ik daar wat van, maar dat is voor deze discussie verder niet relevant.
[...]

Het probleem van scalpers in V&A wel. Dit is een beetje de categorie wij hoeven niks aan het klimaat te doen want in China staan kolenfabrieken. Het gaat erom dat je je eigen huis opruimt, niet dat van de buren.
*knip* Nogmaals, de individuen die de markt verzieken weren we al. De incidentele scalper weren doet letterlijk niets anders de mensen die zich er druk over maken tevreden stellen. Het lost de tekorten niet op, het lost scalping niet op en het doet niets tegen de emoties.
[...]

En dat is geen scalping. En dus ook niet het probleem dat Tweakers kan oplossen. Het verbieden van scalping in V&A is het probleem en dat is oplosbaar.
En dat is waar we het oneens zijn, want ik denk niet dat de incidentele scalper een probleem is, anders dan dat er een aantal mensen er zich vreselijk over op zitten te winden.

Ik heb in alle eerlijkheid meer last met het modereren van anti-scalpers dan van scalpers. De anti-scalpers zoeken namelijk conflicten op, doen opruiend op het forum en zijn soms zelfs te emotioneel om sturing te ontvangen. Dan kan je zeggen dat scalpers het probleem zijn maar daar kan ik niet achter staan. Het probleem is imo dat er hier een aantal zijn die hun emoties niet de baas zijn.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Blaat schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:49:
[...]

Nee hoor, je leest alleen nogal selectief. De reden waarom we het uberhaupt over de definitie van een handelaar hadden was omdat je daar zelf mee kwam:

[...]

Je stelde namelijk dat handel niet de bedoeling was op V&A, dat is het wel want we laten ook handelaren toe.
Dat stel ik nergens. Particulier handelen vind ik niet de bedoeling. Dat is wat ik heb gezegd. Ik heb zelfs een paar uitzonderingen benoemd.
Dat staat in een net iets andere bewoording in de post van Moonsugar waarnaar ik link.
Prima, mijn punt was dat het handiger was om die overwegingen in de TS op te nemen. Een link is een vorm, maar heeft niet mijn voorkeur.
Ik heb hier heel sterk het gevoel dat je je best doet om expres niet te begrijpen wat ik probeer te zeggen. Het is een illustratie van het feit dat niet iedereen dezelfde normen en waarden bovenaan heeft staan. Is het weren van de incidentele scalper (want de grote scalpers weren we al van V&A) echt de allerhoogst morele standaard waaraan tweakers moet voldoen? Of is niet betutteld worden misschien nog belangrijker? Tweakers kiest nu voor dat laatste omdat de incidentele scalper niet diegene is die de markt verziekt.
Dat gevoel is wederzijds.

Het gaat niet om het verzieken van de markt an sich, dat valt niet binnen de mogelijkheden van Tweakers en daar verzoekt ook niemand om. Wel is het verzoek om het binnen Tweakers niet toe te staan. Dat wordt blijkbaar als betuttelen gezien.

Ik zie weren van ook incidentele scalpers als sfeerverhogend, ontmoedigend voor de incidentele scalper door een belangrijk verkoopkanaal te blokkeren, een belangrijk signaal naar je commerciële partners dat je anderen niet uit dezelfde ruif wil laten eten door misbruik te maken van retourrecht en een prachtig standpunt tegen wat je eerder kapitalistische excessen of iets dergelijks noemde.

Dat weegt voor mij wel een stukje zwaarder dan niet betuttelen.
Omdat ik, als je goed had gelezen, de zin begon met "ik", en niet wij. Als dat inderdaad gebeurt in andere delen van het forum dan vind ik daar wat van, maar dat is voor deze discussie verder niet relevant.
Je zegt letterlijk we als platform. Dan is mijn interpretatie echt geen vreemde. Ook niet als de zin met ik begint. Over beleid spreek je als moderator naar mijn idee het best met één mond. Net een kabinet.
Dit is pas een whataboutisme. Nogmaals, de individuen die de markt verzieken weren we al. De incidentele scalper weren doet letterlijk niets anders de mensen die zich er druk over maken tevreden stellen. Het lost de tekorten niet op, het lost scalping niet op en het doet niets tegen de emoties.
Welnee, het is een illustratie van het feit dat er geen relevantie in rijbewijsleeftijden zit ;)
En dat is waar we het oneens zijn, want ik denk niet dat de incidentele scalper een probleem is, anders dan dat er een aantal mensen er zich vreselijk over op zitten te winden.
Ik denk dat scalping op Tweakers voor die opwinding zorgt voor een groot gedeelte. En dat optreden daar tegen die opwinding sterk verminderd.

Dat lost dit probleem ook op:
Ik heb in alle eerlijkheid meer last met het modereren van anti-scalpers dan van scalpers. De anti-scalpers zoeken namelijk conflicten op, doen opruiend op het forum en zijn soms zelfs te emotioneel om sturing te ontvangen. Dan kan je zeggen dat scalpers het probleem zijn maar daar kan ik niet achter staan. Het probleem is imo dat er hier een aantal zijn die hun emoties niet de baas zijn.
Sidenote: de beter-lezen-sneren apprecieer ik niet. Ik heb hier voor dat soort teksten mijn eigen posts linea recta verwijderd zien worden.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Sissors
  • Niet online
Scalpers komen hier met als doel om mensen boos / geirriteerd te krijgen, dat lukt ze dan, en dan spelen ze de vermoorde onschuld. En natuurlijk kan je dan zeggen dat je je niet moet laten pakken door die mensen, want dat is enkel hun doel, en dat is ook zo. Maar laten we dan niet veranderen waar het probleem is begonnen.

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

FirePuma142 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:29:
Wel is het verzoek om het binnen Tweakers niet toe te staan. Dat wordt blijkbaar als betuttelen gezien.
Sorry maar betuttelen?
Hoe kan je het niet toe staan als de rubriek: vraag en aanbod heet.

Ik blijf herhalen, als er geen aanbod is en de vraag is veel hoger....
Waarom moet Tweakers dit als enige site weren terwijl het gewoon doorgaat op bv MP of ebay?

Het fenomeen blijft, dat jij nu in je eigen tweakers bubbel dat niet meer wil zien is toch een jij probleem?

De wereld werkt nu eenmaal zo.

Wear Sunscreen!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 04-05 08:27
Sissors schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:13:
[...]

En dat maakt voor mij al het verschil. Je hebt niet de intentie gehad hem alleen te kopen om hem voor meer door te verkopen, en je hebt ongevraagd een heel goed bod gekregen. Dus niet dat het veel mensen zal uitmaken :P , maar ik heb hier bijvoorbeeld dus nul problemen mee.
Eens maar het wordt niet gelooft en daarom de bagger.

Mijn punt in het kort is uiteindelijk dat ik er niet happy mee ben hoe dit vaak gaat vandaag de dag maar het wel is wat het is wat meer aan in dit geval aan Nvidia ligt dan aan de winkels en of scalpers. Tijdens chip tekorten was het een soort van goed te praten met corona erbij etc maar dat is nu allemaal niet aan de hand. Er is te weinig gemaakt om welke reden dan ook en had dus Nvidia moeten zeggen we moeten de release uitstellen want we hebben nog niet genoeg gemaakt, de vraag is nu alleen een beetje is het een kwestie van te weinig tijd of een kwestie van hype creeeren maar goed het antwoord op die vraag veranderd verder niet zoveel aan de situatie.

Het is uiteindelijk heel simpel, de markt zal in dit geval vanzelf weer rustig worden want er komt een moment dat er weer genoeg van zijn. Heb je het er nu niet voor over of kan je het zoals ik niet betalen op dit moment zit er niets anders op dan gewoon even wachten. En ja dat is vervelend...... Maar gelukkig is het een vrij onschuldig probleem om te hebben denk ik dan maar. Het is gewoon zinloos om je er druk over te maken. Ik zie een advertentie van een RTX 5080 staan can 2000,- plus en dan lag ik erom en scroll weer verder. Geen moment op de dag dat ik denk laat ik diegene eens gaan berichten over wat voor lul het is. Who cares... Met een beetje pech blijven de grote inkopers er nog mee zitten ook.

Overigens, ik krijg zelfs haat als ik mijn 4080 Super Noctua te koop zet voor een hogere prijs dan een normale Super. Zelfs dan vinden mensen het nodig daar wat over te moeten zeggen. Dat die kaart wat minder aangeboden wordt als een andere is dan ineens ook al geen reden meer om wat meer te mogen vragen.

Buiten dat ik als eigenaar maar vragen wat ik wil voor iets als je het er voor krijgt is wat anders maar lijkt me niet nodig dat andere tegen mij of iemand gaan zeggen he je vraagt teveel. Want als je zo gaat denken moet je denk ik ook eens met je normale supermarkt om de tafel gaan zitten bijvoorbeeld.

De realiteit is gewoon dat alles pleuris duur aan het worden is. Van je blokje kaas tot een paar kabel gootjes in de bouwmarkt bijvoorbeeld. Again het sucks maar is wel wat het is in in principe de hele wereld. Er is een grens maar die is vooralsnog niet bereikt.

Als ik zie hoe mensen met weinig moeite 3500/4000 neer leggen voor een 5090 onder het mom een hobby mag geld kosten of in mijn geval een PS5 Pro 30th zal het allemaal wel niet zo slecht gaan in de wereld alleen ik snap er geen reet van want ik kan het allemaal niet en ook wij werken gewoon met zn tweeën maar wederom thats life denk ik dan maar..... Zal zelf wel iets verkeer doen ;)

Dus ja je mag balen en het kut vinden niet eerlijk etc etc maar maak je er niet zo druk om en er komt een moment in de toekomst dat bepaalde dingen gewoon te duur worden om nog te kunnen doen. Ik kan me zo voorstellen dat als het zo door gaat ik deze hobby gewoon niet meer kan betalen en er mee moet stoppen of het anders moet gaan aanpakken.

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-05 18:04
[...]
Amen! Vooral emotie, maar ook fomo is tegenwoordig een aardig groot probleem geworden.

Mijn inzien is er al langer een luxe probleem gaande op de hardware markt waarvan het grootste probleem toch echt de consument zelf is.

Allereerst is er sinds de opkomst van gratis/goedkoop poststukken verzenden en soort loophole en verzonnen recht bedacht met de wet koop op afstand.
Wat er vaak gebeurd is dat sommige grapjassen een item bij meerdere zaken bestellen en de eerste aannemen om vervolgens de rest retour afzender te sturen. Allemaal onder het mom, ik wil er zeker van zijn dat ik mijn product heb en weiger een seconde langer te wachten. IMO is dit echt moreel verwerpelijk en zou er wat mij betreft een blacklist mogen komen om dit soort trieste "ik" figuren buiten spel te zetten.

Daarnaast is mining een groot probleem geweest op de de gpu markt waardoor er een grote vraag is geweest en dit nieuwe + tweedehands prijzen enorm heeft opgedreven.
Je ziet zelf vandaag nog dat op V&A er absurde prijzen worden gevraagd voor een gebruikte tweedehands videokaart, want er was er periode dat een miner er veel geld voor over had. Men vraagt nu vaak 60 tot 80% van de nieuwwaarde voor een kaart die buiten garantie is. Compleet bezopen als je het mij vraagt, maar als ze het ervoor krijgen houden de kopers dit zelf in stand.

En dan heb je ook nog de fabrikanten, retailers, resellers & scalpers die er eigenlijk een sport van maken om extra te verdienen aan deze markt
Hier is maar één oplossing voor en dat is antwoorden met je verstand en het gewoon laten liggen. Een 5090 voor 3k of een 5080 voor 1700+ is gewoon niet ok. Zelfs tegen MSRP zijn de prijzen onevenredig gestegen de afgelopen paar jaar. Nvidia/AMD + de rest van het kanaal weten gewoon dat ze het kunnen maken en profiteren hier enorm van. Een flinke chip crash is wat dat betreft meer dan welkom.

• Lord_Dain
Sissors schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:38:
[...]

Scalpers komen hier met als doel om mensen boos / geirriteerd te krijgen, dat lukt ze dan, en dan spelen ze de vermoorde onschuld. En natuurlijk kan je dan zeggen dat je je niet moet laten pakken door die mensen, want dat is enkel hun doel, en dat is ook zo. Maar laten we dan niet veranderen waar het probleem is begonnen.
Ben je hier nou echt serieus? Het doel van 'de scalpers' is om jou boos of geïrriteerd te krijgen? Hoe kom je er in godesnaam bij? Ik heb eerlijk gezegd geen provocerende posts gezien van scalpers.. dat jij al valt over iemand die blijkbaar een GPU koopt die te groot is voor zijn case en die daarom te koop zet meteen wegzet als scalper (waar ik persoonlijk ook een mening over heb, mensen weg zetten in vakjes en meteen het slechtste denken) én dan durft te beweren dat het is om JOU te zieken? Dat is echt té ridicuul voor woorden.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
FirePuma142 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:29:
[...]
Sidenote: de beter-lezen-sneren apprecieer ik niet. Ik heb hier voor dat soort teksten mijn eigen posts linea recta verwijderd zien worden.
Fair enough. Dat was niet ok en had ik niet mogen doen. Ik heb mijn post aangepast, mijn excuses.

• Sissors
  • Niet online
Lord_Dain schreef op maandag 10 februari 2025 @ 23:09:
[...]

Ben je hier nou echt serieus? Het doel van 'de scalpers' is om jou boos of geïrriteerd te krijgen? Hoe kom je er in godesnaam bij? Ik heb eerlijk gezegd geen provocerende posts gezien van scalpers.. dat jij al valt over iemand die blijkbaar een GPU koopt die te groot is voor zijn case en die daarom te koop zet meteen wegzet als scalper (waar ik persoonlijk ook een mening over heb, mensen weg zetten in vakjes en meteen het slechtste denken) én dan durft te beweren dat het is om JOU te zieken? Dat is echt té ridicuul voor woorden.
Ah ja, uiteraard komt hier iemand pochen dat hij een kaart voor X euro heeft kocht en vervolgens wordt die meteen voor X+€500 >€1000 op V&A wordt gezet, en dat echt niet met als doel om die emoties aan te wakkeren. Nee dat doet diegene omdat die gewoon felicitaties wil dat het gelukt is. En dat het nog een keer gelukt is. En dat het alweer gelukt is. En dan is het echt puur de schuld van degene die hier geirriteerd over raken dat iemand kaarten weet te bemachtigen enkel om ze voor veel duurder door te verkopen.

Sorry maar hoe naiief denk je dat ik ben? Overigens wel grappig dat scalpers nu het slechtste zijn, en eerst nog gewoon vraag en aanbod was en dat moest je accepteren. Net zo als dat bullshit verhaal dat hij te groot was. En de volgende kaart die direct V&A op ging? Die was dan te klein?

Kijk ik heb een mening over scalpers, maar heb dan iig de ballen om toe te geven wat je doet.

• uNoTopia
Sissors schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 07:50:
[...]

Ah ja, uiteraard komt hier iemand pochen dat hij een kaart voor X euro heeft kocht en vervolgens wordt die meteen voor X+€500 op V&A wordt gezet, en dat echt niet met als doel om die emoties aan te wakkeren. Nee dat doet diegene omdat die gewoon felicitaties wil dat het gelukt is. En dat het nog een keer gelukt is. En dat het alweer gelukt is. En dan is het echt puur de schuld van degene die hier geirriteerd over raken dat iemand kaarten weet te bemachtigen enkel om ze voor veel duurder door te verkopen.

Sorry maar hoe naiief denk je dat ik ben? Overigens wel grappig dat scalpers nu het slechtste zijn, en eerst nog gewoon vraag en aanbod was en dat moest je accepteren. Net zo als dat bullshit verhaal dat hij te groot was. En de volgende kaart die direct V&A op ging? Die was dan te klein?

Kijk ik heb een mening over scalpers, maar heb dan iig de ballen om toe te geven wat je doet.
Jij moet echt eens stoppen, je gaat van je mening geven naar mede-tweakers bashen en nu gewoon naar liegen om je ei kwijt te raken ofzo? Laat het los man.

Pochen? Leugen 1
X+500? Leugen 2
Bullshit dat de kaart te groot is? Leugen nummer 3. De kaart past aantoonbaar niet in een NCase M2.

• Sissors
  • Niet online
Ik zie dat ik zin uiteindelijk niet bij bericht had gedaan, dus laat ik dat alsnog doen: "Ik geloof best wel dat hij niet in zijn kast past. Ik geloof niet dat als hij wel in de kast had gepast hij niet net zo hard op V&A was uitgekomen". Want op zijn minst één andere 50XX kaart kwam ook erop. Dus tja, hoeveel toevallige miskopen wil je echt claimen gedaan te hebben om dan voor veel meer op V&A gezet te hebben?

En de prijs was een ruw gokje, maar my bad, ik heb hem aangepast op basis van de V&A ad die ik nog zo kan zien. (X+~€1200).

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Modbreak:Goed, ik zet de mogelijkheid om te reageren in dit topic bij dezen uit. Ik heb namelijk niet het idee dat we verder komen met deze gesprekken.

Als de gemoederen wat bedaard zijn ga ik overwegen het topic weer open te gooien.

Pagina: 1 2 Laatste