Met die logica kan je wel helemaal stoppen met modereren. Omdat er niet altijd vantevoren een 100% zwart-witte scheiding te geven is in elke mogelijke situatie, moet je het dus maar allemaal accepteren?FireBladeX schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:55:toon volledige bericht
Ik denk dat de gros het niet snapt dat zoiets niet kan handhaven. Stel dat Tweakers het zou verbieden.
- Mag ik dan een product aanbieden hoger dan wat ik voor heb aangeschaft als deze door de jaren heen meer waard is geworden?
- Als het geldt voor alleen nieuwe producten, waar trek je dan de grens? Is de verpakking openen voldoende? Gaat Tweakers een uitdraai vragen hoeveel uur die heeft gedraaid?
- Of ga je de grens stellen mbt aankoopprijs? Zo lastig is het niet om NOTK bij vraagprijs te zetten. Ja sorry, ik mag m niet aanbieden voor +500 e van de vraagprijs maar ja iemand heeft 600e geboden boven de vraagprijs, als je m wilt dan moet je meer bieden.
- in andere woorden; je moet dan gehele V&A gaan controleren, filteren etc bewijs opvragen (want ja een Astral 5080 kan je tussen 1580-2300 euro kopen). Mag je dan nog alleen advertentie plaatsen als je kopie factuur erbij doet?
- En stel dat ik heb kunnen profiteren van een prijsfout / hoge korting, mag ik t dan wel voor vraagprijs aanbieden terwijl ik dan toch +500 euro op verdien?
En nogmaals, dit gaat 0.0 verschil uitmaken of je een kaart kan bemachtigen. V&A was eerst uniek met ook reviews… maar inmiddels heeft Marktplaats ook user reviews dus als je iemand zoekt die betrouwbaar is, kan je die daar ook vinden. En vele advertenties die hier op V&A staat, is gewoon een 1 op 1 kopie van marktplaats.
Of het daarmee “gezelliger” wordt op de forum heb ik ook een groot vraagteken omdat al gedurende tijd meerdere advertenties zijn gelinkt van marktplaats met tekst: “kijk deze scalper, die vraagt er zoveel voor”.
Hele ironie aan dit is dat de mensen die een hekel aan scalpers hebben, de meeste reclame maken voor de scalpers. Al voor de release begon dit met teksten als: “ ik ben bang dat scalpers alles gaan opkopen”. Zo dragen de anti-scalpers alleen maar bij aan t hele scalpen gebeuren.
Er is maar één oplossing en dat is niet kopen als je er niet mee eens bent. Daarbij helpt het ook gewoon ontzettend mee als t onderwerp niet continue herhaald wordt of advertenties gedeeld worden. Je hoopt ermee dat ze aan schandpaal komen maar in feitelijk help je alleen aan meer views en clicks (deze advertentie is al 5000x bekeken, koop snel voordat iemand anders je voor is).
Ik ben wel oprecht benieuwd of deze mensen ook zo actief tegen concert tickets en/of festival tickets. Want oh boy, dan heb je nog een moreel-gevecht te gaan zeg. Of gaan we alleen de moreel-politie uithangen op een product die wij toevallig willen en bij t rest niet?
Vrije marktwerking is vast een vies woord hier.
En ik ben niet iemand van de concerten, maar volgens mij hebben ook concertgangers een grote hekel aan scalpers daar. Dus welk punt wil je precies maken?
Je laatste: Algemeen is vrije marktwerking prima. Maar eigenlijk is iedereen het erovereens dat er limieten aan zitten. Als jij met je auto in de sloot ligt ga ik ook niet vragen hoeveel je ervoor over hebt dat ik 112 bel. Ondanks dat jij limieten op marktwerking maar vies vindt?
En dat het op marktplaats gebeurd, tja het is zo. Maar in een community parasiteren op de community, ja ik vind het niet netjes. En het is natuurlijk al helemaal wel idioot dat die vrije marktwerking niet geld voor jou: Immers als je dat ding niet verkocht krijgt, dan stuur je hem gewoon terug onder WKOA.
Edit: Overigens zelf heb ik weleens een nieuw product, alleen uit verpakking, bijna direct doorverkocht ja. Er was een tekort aan die dingen, en de nieuwprijs lag boven wat ik betaald had, en de 'tweedehands' prijs nog eens daar €100 boven. Hij beviel me simpelweg niet. Dus heb hem aan een andere Tweaker doorverkocht, voor het bedrag wat ik betaald had ervoor. Er zijn altijd grijze gebieden, maar zo moeilijk is het echt niet om niet te scalpen.
[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 09-02-2025 17:10 ]