Toon posts:

RTX5xxx Series Scalping op Tweakers

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 10.062 views

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:35

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Topicstarter
Deze post is opgesteld om verdere toelichting te geven rondom onze handelwijze als het gaat om scalping op tweakers. Eerder is daar al eens een statement over op het forum gezet, maar het is duidelijk dat er meer toelichting nodig is.

Waarom laten we scalpers hun gang gaan in V&A?
Dat doen we niet, tenminste niet onbegrensd. De filosofie hier is dat V&A een platform is om koper en verkoper bij elkaar te brengen en dat proces willen we ons zo min mogelijk mee bemoeien. De situatie is nu dat er te weinig aanbod en te veel vraag is naar een specifiek product, en dan gaan de prijzen omhoog zowel bij winkels als bij particuliere verkoop. De persoon die incidenteel nieuwe producten inkoopt en met winst verkoopt (lees slechts enkele producten per jaar) laten we dan ook hun gang gaan. Gaan mensen echter veelvuldig nieuwe producten met winst verkopen, dan steken we daar wel degelijk een stokje voor!

Waarom bemoeien we ons niet met scalpers op het forum?
Omdat het onze taak is als modteam om de orde te bewaren, alsmede de forumregels te handhaven. Wat nadrukkelijk niet onze taak is, net als in V&A, is het zijn van een moreel kompas voor het individu. Pas als iemand de rust verstoort door te patsen met zijn winsten met bots bijvoorbeeld, grijpen we in. Er heerst veel verdeeldheid in de community rondom scalping en ons daarmee bemoeien komt neer op meningmodden, iets wat haaks staat op onze waarden.

Waarom laten we geen scalperdiscussies toe?
Omdat we in het verleden hebben ervaren dat die discussies erg polariserend zijn en dat er eigenlijk nooit een consensus bereikt wordt. Sterker nog, vaak eindigt dit in heksenjachten en mensen publiekelijk aan de schandpaal nagelen. Meer dan eens zijn mensen lastig gevallen of zelfs (met de dood) bedreigd dankzij dergelijke heksenjachten op het forum en in tegenstelling tot scalping is dat wel degelijk illegaal. Ook al is het misschien de bedoeling van de posters niet dat dit gebeurt, het gebeurt wel, en dat willen we koste wat het kost voorkomen.

Kunnen we dan niets doen?
Jawel, en als het aankomt op mensen die van scalping een serieuze bezigheid maken blijven we ook niet op onze billen zitten. Omdat we dit echter niet publiekelijk doen zijn dergelijke acties niet voor jullie zichtbaar, en lijkt het alsof wij op onze billen blijven zitten. Heb vertrouwen in het feit dat dit slechts schijn is want omwille van privacy redenen gaan we wat we doen nooit publiekelijk kunnen delen.

Laatste nabranders?
Dit is meer een persoonlijke noot dan wat anders, maar deze wil ik toch even gemeld hebben. We zien de emoties altijd enorm oplopen als er tekorten zijn zoals nu. Er ontstaan vaak situaties waarin mensen elkaar voor rotte vis uitmaken, en we gunnen elkaar het licht in de ogen niet lijkt het. En dit allemaal voor een product wat bijna niemand echt nodig heeft, wat slechts tijdelijk slecht te krijgen gaat zijn. Je kan er op rekenen dat binnen afzienbare tijd iedereen aan de beurt komt.
Ik wil dan ook iedereen aanmoedigen om de situatie in het juiste perspectief te plaatsen. Als je er objectief naar kijkt is het enige wat je nodig hebt wat geduld, en dan valt alles vanzelf op z’n plek. Dan is het ook niet meer nodig om met modder te gooien en blijft de sfeer goed. De prijs? Je videokaart 1 a 2 maanden later binnen hebben. Hopelijk vinden jullie dat het waard.

Edit: Ter verduidelijking, het is mogelijk hier te reageren om in te gaan op de policy die we hier handhaven. Dit kan voor meer uitleg zijn, maar ook voor suggesties of meningen.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Blaat schreef op zondag 9 februari 2025 @ 07:26:
Deze post is opgesteld om verdere toelichting te geven rondom onze handelwijze als het gaat om scalping op tweakers. Eerder is daar al eens een statement over op het forum gezet, maar het is duidelijk dat er meer toelichting nodig is.
Dat is al een fundamenteel andere posts als Microkid in "Scalping: welke stelling neemt T.net hierin?"
Er heerst veel verdeeldheid in de community rondom scalping
Ik verwacht zelf dat er weinig onderwerpen zijn op Tweakers waar minder verdeeldheid over is als scalping.

En persoonlijk heb ik helemaal geen haast, en sowieso niet in de markt voor een XX80/XX90 kaart. Maar laten we wel wezen, de enige reden dat een scalper op het forum actief laat weten dat hij/zij lekker aan het scalpen is, is om drama te genereren zodat je daarna de vermoorde onschuld kan spelen.

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:33
Ik weet niet of de bedoeling dat we hierop reageren, zo niet, dan zie ik het weggemod worden.
Persoonlijk verbaast het mij ook hoe intens en emotioneel mensen reageren op dit onderwerp. Ik snap goed dat als je uitkijkt naar een product, voor heb gespaard en nu het moment is om te kopen. Je wordt vervolgens geconfronteerd dat het niet lukt. Heel logisch dat je daar teleurstelgesteld door raakt. Dit is niet uniek aan Tweakers of videokaarten (of aantal jaar geleden voor de PS5/XSX). Dit gebeurt ook gewoon de hele jaar door bij populaire concert tickets, festival tickets, unieke limited edition kleding (waaronder schoenen) en zelfs speciale edities van auto's die gelimiteerd geproduceerd worden.

En al deze bovengenoemde producten worden weer met winst verkocht. Ik spreek genoeg mensen die balen als een concert-ticket niet hebben kunnen kopen. Echter hoor ik ze nooit klagen over de opkopers. Dat gebeurt nu eenmaal bij populaire producten. Je kan hoog en laag springen dat je er niet eens mee bent, dat het moreel verwerpelijk is en ga zo maar door. Het is wel de basis van ons kapitalistisch systeem. Als je wilt dat iedereen constant en overal gelijke kansen hebben, dan moet je echt kijken naar t communisme. Je kunt het niet voorkomen dat dit gebeurd bij populaire producten waar weinig aanbod van is.

Terug naar de videokaarten en met name de 50X0 serie. Ze zijn pas net 1 week en paar dagen gereleased. Doe even rustig, joh. In vergelijking tot een concert ticket, kan je geen tijdelijk ticket regelen om halve concert mee te krijgen. Met videokaarten heb je duizend alternatieven waar je gebruik van kunt maken. Dan koop je maar even een verouderd videokaart totdat je een nieuwe hebt kunnen bemachtigen tegen een prijs die je wilt en kan je m daarna prima weer verkopen en iemand anders blij maken die bijv. een ultra budget gaming pc wilt maken.

En sommige tweakers zullen zeggen dat ik geen recht op spreken heb omdat ik één videokaart heb verkocht. Ik ben tegen potentiële kopers altijd heel eerlijk geweest. Het bedrag waar ik het voor heb gekocht en wat ik ervoor wilde. In mijn geval, had ik het gekocht voor €1850. Je wilt niet weten hoeveel haat ik in mijn DM heb ontvangen. "Tweakers" die eiste dat ik de videokaart aan hun moest verkopen voor €1500 anders zouden zij mij "rapporteren" tot gewoon een DM waar ik uitgescholden wordt en noem maar op. Los van het feit dat aantal in de topic mij continue proberen uit te lokken of aan schandpaal proberen te zetten omdat ik een videokaart heb verkocht.

Uitleg was niet mogelijk (niet dat ik t wilde goedpraten oid). Ik heb er ook nooit over opgeschept in de topic. Ik werd constant gequote en getagd in post "kijk dit is een scalper". Aan die mensen ben ik geen antwoord verschuldigd en ga er ook simpelweg niet op in. Terwijl ik met ieder post, mensen toch tips en adviezen geef om er ook een te kunnen bemachtigen.

Ik lig er absoluut niet wakker van. Maar wel ergens bijzonder dat je moreel beter voelt dan een "scalper" maar vervolgens dezelfde morele-waarde het goed praat om iemand te proberen te chanteren / uit te schelden / publiekelijk belachelijk proberen te maken / uitdagen etc. Maar goed, misschien word ik ook te oud voor dit soort onzinnig acties. Het voelt mij weinig "Tweakers" waardig maar dat kan ook dat in de 19 jaar eenmaal dingen veranderen.

Uit mijn oprechte tweakers hart; wens ik iedereen een mooie GPU <3.
Het is pas iets meer dan een week uitgebracht. Binnen 1-2 maanden heeft iedereen die hier een GPU wilt, er ook een. Maak jezelf niet gek door constant hele dag door op je PC te F5'en en of bij ieder stockbot alert jezelf gek te maken.

• DrMacabr3
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-04 08:15
Ik ben de laatste weken het forum over levertijden aan het volgen en ben blij dat ik niet meedoe in de hetze.
Het verbaasd me hoeveel mensen NOG VEEL MEER voor zo een product over hebben dan mogelijk is.

Mensen beginnen blijkbaar ook door de absurd hoge prijzen, de MSRP prijzen normaal te vinden, terrwijl zelfs die prijzen niet bepaald goeie value lijken te hebben.. dat vind ik eerder alamerend naar de toekomst toe.. zo gaan de prijzen alleen nog maar exponentieel stijgen imo.

Mss zou er een minimum en vooral ook maximum prijs op sommige producten moeten komen om dit gewoon tegen te gaan, maar dat gaat enkel de scalpers helpen ntrlk. Dus wrs niet haalbaar.

Ik snap dat je kwaad zou zijn als je scalpers met bots alle voorraad ziet wegkapen om dan puur uit winstgejag hier en daar ziet verschijnen.. maar hier is toch echt maar 1 mogelijkheid om dit tegen te gaan. KOOP HET NIET!
Ga je er echt ongelukkig van worden om enkele weken of maanden te wachten? Kan je opeens niet maar gamen omdat je het nieuwste ff niet hebt? Al zeker als je ziet hoe minimaal de upgrades zijn deze generatie.

Straks geven mensen het equivalent van 10 euro per dag uit om iets meer frames te hebben in games.
Frames die door slechte optimalisatie tegenwoordig je bijna dwingen meer uit te geven dan eigl nodig zou mogen zijn.

Als je van deze situatie persoonlijk ongelukkig wordt oid, probeer het dan gewoon even los te laten..
Anders ga je mogelijk alleen maar meer, of teveel, uitgeven dan nodig is en mogelijk enkel teleurgesteld zijn, of er toch een wrange nasmaak aan overhouden. (msrp 5080 voor >1500 euro bvb)

Persoonlijk wacht ik gewoon tot ik evt een 5080 aan MSRP kan krijgen, onder de 1200 euro dus.
Lukt dit niet? Dan is het dat simpelweg gewoon niet waard, en doe ik met dat geld wel andere leuke dingen..

Er zullen altijd mensen zijn die de hoofdprijs ervoor geven, ik ken ook mensen die 10x meer geld hebben dan mezelf. Van vergelijken ga je niet gelukkiger worden, integendeel..

[ Voor 9% gewijzigd door DrMacabr3 op 09-02-2025 09:28 ]

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:54
Dit komt al heel anders over als de post van microkid destijds wat door velen denk ik meer als een 'kick in the face' werd gezien. Niet zeiken, we hebben het er niet over en nu verder...

Netjes verwoord. Niet dat ik het ermee eens ben, het is slechts een uitbreiding van het 'verboden onderwerpen' lijstje en daarmee een beperking van het onderwerp.

• dragongamer
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:56
Bedankt Blaat. Je post werkt verhelderend!

Net als velen zit ook ik in het schuitje om een oud bakbeestje, aan het einde van zijn leven, te upgraden naar iets moois.

We hebben maanden gespaard en gewacht in de hoop een 5090 te kunnen bemachtigen. Helaas..

Echter is bij ons de nood wat hoger. Een alternatieve videokaart aanschaffen in de tussentijd betekent in waarschijnlijkheid met verlies verkopen zodra we wel een 5090 kunnen krijgen. Voor mij hetzelfde als met "verlies" kopen van een "scalper". Maar het eigen principe om niet van scalpers te kopen is sterker, dus verkies ik mijn eigen limieten te hanteren.

Ook ik ben tegen scalpers maar voor open marktwerking. Wat ik echter veel voorbij zie komen is dat V&A enkele advertenties heeft waarin je vrij snel, voor jezelf, kunt uitmaken dat de verkopende partij enkel en alleen uit is op een extra centje te verdienen.

Mijn Tweakers community ervaring is dat we elkaar vaak goed weten te beschermen door bijvoorbeeld gebruik te maken van het V&A review systeem. Mijn eigen wens zou daarom zijn dat ik als individuele Tweaker andere Tweakers kan blocken op V&A. Zo kan ik mijn eigen principes aanhouden en zaken doen met mensen, die, in mijn ogen, de Tweakers-gedachtegoed nog altijd omarmen.

[ Voor 1% gewijzigd door dragongamer op 09-02-2025 09:30 . Reden: Verduidelijking ]

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:11
Heb ooit in een Discord groep gezeten waar juist een aantal mods van dit forum flink bezig waren met scalping.

Sinds die tijd raakt het bij mij telkens een vervelende snaar als juist die mods hier op het forum goed weer spelen.

Of je nu scalpt of juist niet daar heeft niemand wat mee te maken maar als je het dan doet moet je je niet gedragen alsof je het zelf nooit doet.

[ Voor 24% gewijzigd door schumi1986 op 09-02-2025 12:15 ]

• Cartman!
  • Niet online
Ik ga vooral slecht op de smoesjes die je soms bij de beschrijving ziet staan. Own het dan gewoon dat je probeert er aan te verdienen. Onder de streep bestaat dit alleen door tweakers die er zoveel geld extra voor over hebben en dat zal ook niet verdwijnen.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik snap dat je af en toe eens iets nieuws over kunt hebben als particulier. Omdat je het hebt aangeschaft maar nooit hebt gebruikt, of omdat de retourtermijn is overschreden, dat soort dingen. Als overduidelijk alleen het doel is om een gezellige boterham te verdienen door schaarste, valt het naar mijn idee meteen in de categorie handel. En dat is nu precies niet de bedoeling van het particulier handelen op Tweakers.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:27
FirePuma142 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:48:
Ik snap dat je af en toe eens iets nieuws over kunt hebben als particulier. Omdat je het hebt aangeschaft maar nooit hebt gebruikt, of omdat de retourtermijn is overschreden, dat soort dingen. Als overduidelijk alleen het doel is om een gezellige boterham te verdienen door schaarste, valt het naar mijn idee meteen in de categorie handel. En dat is nu precies niet de bedoeling van het particulier handelen op Tweakers.
Dan mag het cryptotopic etc ook wel dicht.

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Dhr. Satoshi schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:57:
[...]

Wordt er in het cryptotopic onderling gehandeld dan?

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:18
Ik vind het recht van vrije meningsuiting erg belangrijk. Daarom denk ik dat veel besproken moet kunnen worden. Wat het helaas verpest is dat er mensen zijn die zich, op het moment dat ze achter een scherm zitten (en anoniem voelen), op allerlei manieren laten gaan. Wat zich uit in bedreigingen, mensen (continu waar mogelijk) op de persoon aanvallen en blijkbaar nog erger. Dan is een genuanceerde discussie onmogelijk en daarom grijpen volgens mij de mods in met een zero-tolerance beleid.

Dan het wel of niet toelaten van doorverkoop op tweakers.net; juist het feit dat je kan zien of iemand veel goede ervaringen heeft is echt een toegevoegde waarde. Ik koop altijd mijn 2e hands zaken eerst via tweakers.net ook al kost het net iets meer dan op een marktplaats. Anyways, dit is persoonlijk, maar stel dat ik een 5090 zou willen kopen dan doe ik het liever bij een scalper via Tweakers.net dan op marktplaats.

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:27
MarkyB schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:01:
[...]

Wordt er in het cryptotopic onderling gehandeld dan?
Uiteindelijk wel.

En is het alleen moreel verwerpelijk als het op v&a gebeurd?

• Sissors
  • Niet online
Lord_Dain schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:07:
Ik vind het recht van vrije meningsuiting erg belangrijk. Daarom denk ik dat veel besproken moet kunnen worden. Wat het helaas verpest is dat er mensen zijn die zich, op het moment dat ze achter een scherm zitten (en anoniem voelen), op allerlei manieren laten gaan. Wat zich uit in bedreigingen, mensen (continu waar mogelijk) op de persoon aanvallen en blijkbaar nog erger. Dan is een genuanceerde discussie onmogelijk en daarom grijpen volgens mij de mods in met een zero-tolerance beleid.

Dan het wel of niet toelaten van doorverkoop op tweakers.net; juist het feit dat je kan zien of iemand veel goede ervaringen heeft is echt een toegevoegde waarde. Ik koop altijd mijn 2e hands zaken eerst via tweakers.net ook al kost het net iets meer dan op een marktplaats. Anyways, dit is persoonlijk, maar stel dat ik een 5090 zou willen kopen dan doe ik het liever bij een scalper via Tweakers.net dan op marktplaats.
Tegelijk is Tweakers een community. Granted een grote community, maar alsnog een community. Als je daar dan op gaat parasiteren, dan moet je natuurlijk niet vreemd opkijken dat het niet goed voor je populariteit is.

(Overigens zou het mij verder weinig uitmaken waar het staat, meestal gaat het op marktplaats prima, en als we dan toch iemand hebben die scalping prima vindt, dan lijkt het mij weinig maken waar ze scalpen).

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 09-02-2025 11:39 ]

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Dhr. Satoshi schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:57:
[...]

Aangezien er geen crypto wordt aangeboden in V&A, laat staan voor hogere prijzen is dit niet bijzonder relevant te noemen. Pump en dump shitcoin-promos, daar kom je hier ook niet ver mee.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:29

HugoBoss1985

Xenotech

@Blaat
Toch inderdaad iets heel anders om te lezen dan wat we eerder aan statements hebben gehad.
Goed om te lezen dat jullie het schalpen (achter de schermen) wel degelijk op een bepaalde manier aanpakken.
Het is door je post nu ook begrijpelijker waarom jullie de discussie op het forum aanpakken zoals jullie doen.
De gevolgen daarvan wil je niet hebben.
(Doods)bedreigen hebben hier geen plaats.
Ik vind het wel jammer dat geen enkele ruimte voor discussie is op het forum.

In het algemeen verder.
Wat is er naar mijn mening allemaal mis met scalping?

Het is in feite voor alle partijen (zelfs voor de belastingdienst) een negatieve zaak, behalve voor de scalper zelf.
Die harkt zonder een bedrijf te starten en zonder belasting te betalen pure winst binnen.

-Men is de (prijzen van de) (web)shop (MSRP?) aan het ondermijnen, terwijl we het juist die bedrijven zouden moeten gunnen omdat zij onze computer hobby faciliteren.
De keten ziet dat particulieren veel hogere prijzen voor kaarten krijgen, dus ergens in de keten gaan de prijzen omhoog (ja, schaarste draagt ook bij hiernaast).
-Men heeft alle voordelen van een bedrijf maar niet de nadelen, er wordt bijvoorbeeld geen (inkomsten)belasting betaald zoals een bedrijf dat doet waarbij wordt bijgedragen aan de maatschappij met belastinggeld.
Er is ook geen sprake van een margeregeling.
-Garantie overdracht van videokaarten is een vraagteken, waarbij ik iedereen die van een scalper koopt adviseer om goed onderzoek te doen.
Maar beter is dus niet kopen van een scalper.
-Men maakt deel uit van het probleem van schaarste en hogere prijzen.
-Men is oorzaak van een negatieve sfeer, op V&A en op het forum.
Zonder scalpers ook geen scalper discussie, toch?!

Ik zie V&A van oudsher vooral als een goed en betrouwbaar platform voor gebruikte goederen.
Met af-en-toe een RMA/garantie artikel.
En anders is er tegenwoordig ook een duidelijk verschil in particulieren en bedrijven.
Maar ik vind dat nieuwe videokaarten verkopen bij de (web)shops hoort te gebeuren en niet op een Tweakers V&A en/of op een Marktplaats.

*knip* Ik wilde je eerst het voordeel van de twijfel geven, maar dit gaat op een vete lijken en daar wens ik niet aan mee te werken. Ik stel voor dat jij en @FireBladeX elkaar gewoon negeren.

@Cartman! De smoesjes erbij op V&A vind ik ook onzinnig.

Wederom in het algemeen: koop niet bij een scalper want je draagt als koper ook bij aan de situatie.

[ Voor 50% gewijzigd door Blaat op 09-02-2025 13:03 ]

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
stylezzz schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:23:
[...]

Dit komt al heel anders over als de post van microkid destijds wat door velen denk ik meer als een 'kick in the face' werd gezien. Niet zeiken, we hebben het er niet over en nu verder...
[...]
Mijn collega communiceert heel inhoudelijk en recht voor z'n raap. Ik kan me best voorstellen dat dit niet altijd als 'bevredigend' wordt ervaren maar er zijn er zat die het waarderen. In ieder geval, ik probeer zelf de verbinding te slaan tussen crew en users met deze post. Daarom kunnen mensen hier ook reageren, ik wil namelijk graag een (volwassen) dialoog hebben over dit onderwerp zodat we elkaar beter kunnen begrijpen en zodat we wellicht tot betere oplossingen komen.
[...]
Netjes verwoord. Niet dat ik het ermee eens ben, het is slechts een uitbreiding van het 'verboden onderwerpen' lijstje en daarmee een beperking van het onderwerp.
Ik snap het dat zo voelt. Ik zou het in alle eerlijkheid liever niet verbieden, dus als men hier ideeën heeft over hoe we daarin losser kunnen zijn zonder dat het ontspoort sta ik daarvoor open!
dragongamer schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:29:
[...]Mijn eigen wens zou daarom zijn dat ik als individuele Tweaker andere Tweakers kan blocken op V&A. Zo kan ik mijn eigen principes aanhouden en zaken doen met mensen, die, in mijn ogen, de Tweakers-gedachtegoed nog altijd omarmen.
Dit is eigenlijk niet eens zo'n heel gek idee. Dezelfde functie bestaat immers al in de pricewatch, waarom niet V&A? Waarschijnlijk denk ik daar veel te simplistisch over echter...
schumi1986 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:19:
Heb ooit in een Discord groep gezeten waar juist een aantal mods van dit forum flink bezig waren met scalping.

Sinds die tijd raakt het bij mij telkens een vervelende snaar als juist die mods hier op het forum goed weer spelen.

Of je nu scalpt of juist niet daar heeft niemand wat mee te maken maar als je het dan doet moet je je niet gedragen alsof je het zelf nooit doet.
Ik vind deze lastig om op te reageren, omdat ik niet zo goed snap wat je probeert te bereiken met deze post. Je bent weinig concreet dus ik weet niet waar je op doelt, dus ik kan alleen voor mezelf spreken als ik zeg dat ik, vele jaren terug voordat ik een crewjasje aan had en ik nog niet zoveel centjes verdiende, heb gepoogd gebruik te maken van de markt op een dergelijke manier. Nooit succesvol mind you, maar geprobeerd heb ik het zeker.

Achteraf gezien (nu ik ouder ben :') ) zie ik hoe problematisch dat was en doen we dat niet meer. Dit zorgt er echter wel voor dat ik niet zo hard ben in het veroordelen van de mensen die dit doen. Ik ken hun beweegredenen niet en misschien zijn die beter dan zou lijken op het eerste gezicht.

Wat ik echter niet wil doen is hypocriet zijn. Mag ik van jou hetzelfde vragen? ;)
FirePuma142 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:48:
Ik probeer niet pedant te zijn, maar dat is een invulling die jij er zelf aan geeft. Wat de bedoeling is van V&A is precies dat, vraag en aanbod. Het zal je ook niet ontgaan zijn dat er handelaren actief zijn in V&A. Die kan je wegfilteren indien gewenst, maar die zijn er ook.
Sissors schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:36:
[...]Als je daar dan op gaat parasiteren, dan moet je natuurlijk niet vreemd opkijken dat het niet goed voor je populariteit is. [...]
Ik vind dit maar deels waar. Iedereen heeft recht op een mening, maar we hoeven niet te tolereren dat deze wordt opgelegd aan een ander.

Zoals ik ook in de startpost zeg, het geven van morele sturing is extreem glad ijs. Dit zouden jullie van het modteam niet pikken, dus hoeven verkopers dit ook niet te pikken van de community.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Blaat schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:35:

Ik probeer niet pedant te zijn, maar dat is een invulling die jij er zelf aan geeft. Wat de bedoeling is van V&A is precies dat, vraag en aanbod. Het zal je ook niet ontgaan zijn dat er handelaren actief zijn in V&A. Die kan je wegfilteren indien gewenst, maar die zijn er ook.
Ik denk dat je het woordje particulier gemist hebt. De handelaren die jij noemt zijn zakelijke handelaren. En ja, dat is mijn invulling. Ik schrijf het tenslotte ook op. Ik begrijp niet zo goed wat je met deze opmerking wil?

Ik denk een goed idee om het topic te sluiten. De taart is al gebakken, niemand gaat nog invloed hebben op het recept. Prima. Tegelijkertijd is het nut van dit topic dan wel tot het nulpunt gedaald.

• FireBladeX
*knip* dit is niet de plek hiervoor

[ Voor 95% gewijzigd door Blaat op 09-02-2025 13:04 ]

• stylezzz
[...]

Mijn collega communiceert heel inhoudelijk en recht voor z'n raap. Ik kan me best voorstellen dat dit niet altijd als 'bevredigend' wordt ervaren maar er zijn er zat die het waarderen. In ieder geval, ik probeer zelf de verbinding te slaan tussen crew en users met deze post. Daarom kunnen mensen hier ook reageren, ik wil namelijk graag een (volwassen) dialoog hebben over dit onderwerp zodat we elkaar beter kunnen begrijpen en zodat we wellicht tot betere oplossingen komen.
Waarvoor dank. :) nu communiceer ikzelf ook wel 'recht voor zijn raap' en kan ik het ook zeker waarderen als iemand de moeite neemt om een verhaal niet te 'wollig' te maken. Maar als de moderatie een 'wat vriendelijker tweakers' zoekt, moet men er ook voor waken zelf niet te bot te worden imho. Enfin, genoeg over microkid...
[...]

Ik snap het dat zo voelt. Ik zou het in alle eerlijkheid liever niet verbieden, dus als men hier ideeën heeft over hoe we daarin losser kunnen zijn zonder dat het ontspoort sta ik daarvoor open!
Ik denk dat we van mening verschillen over wat 'ontsporen' is. Naar mijn mening mag een discussie af en toe best op het scherpst van de snede gevoerd worden. Scheldpartijen en bedreigingen zijn natuurlijk not done... en zouden wat mij betreft met een tijdelijke of in het uiterste geval met een permban gecounterd kunnen worden. Een complete discussie onmogelijk maken omdat een klein aantal users zichzelf niet kan beheersen is weer het andere uiterste. Juist anno 2025 zouden we de discussie op allerlei fronten juist moeten opzoeken... door de discussie te verbieden verdwijnt het 'probleem' niet ineens maar blijft het in de onderbuik bij velen.

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:11
[...]

Ik vind deze lastig om op te reageren, omdat ik niet zo goed snap wat je probeert te bereiken met deze post. Je bent weinig concreet dus ik weet niet waar je op doelt, dus ik kan alleen voor mezelf spreken als ik zeg dat ik, vele jaren terug voordat ik een crewjasje aan had en ik nog niet zoveel centjes verdiende, heb gepoogd gebruik te maken van de markt op een dergelijke manier. Nooit succesvol mind you, maar geprobeerd heb ik het zeker.

Achteraf gezien (nu ik ouder ben :') ) zie ik hoe problematisch dat was en doen we dat niet meer. Dit zorgt er echter wel voor dat ik niet zo hard ben in het veroordelen van de mensen die dit doen. Ik ken hun beweegredenen niet en misschien zijn die beter dan zou lijken op het eerste gezicht.

Wat ik echter niet wil doen is hypocriet zijn. Mag ik van jou hetzelfde vragen? ;)
Als je wilt kan ik hier heel concreet zijn hoor, kan zo een aantal screenshots plaatsen maar ik denk niet dat het er hier dan gezelliger op gaat worden.

Verder ben ik ook niet diegene die zegt tegen scalping te zijn dus ben ik ook zeker niet hypocriet.

Kijk ik snap dat je als mod’s een bepaalde rol hebt in dit forum maar laten we wel allemaal eerlijk zijn. Het komt over als of elke mod fel tegen scalping is maar dat is gewoon niet waar.

[ Voor 3% gewijzigd door schumi1986 op 09-02-2025 12:51 ]

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Even topic dicht om op te ruimen.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
En weer open
FirePuma142 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:46:
[...]

Ik denk dat je het woordje particulier gemist hebt. De handelaren die jij noemt zijn zakelijke handelaren. En ja, dat is mijn invulling. Ik schrijf het tenslotte ook op. Ik begrijp niet zo goed wat je met deze opmerking wil?

Ik denk een goed idee om het topic te sluiten. De taart is al gebakken, niemand gaat nog invloed hebben op het recept. Prima. Tegelijkertijd is het nut van dit topic dan wel tot het nulpunt gedaald.
Ik heb mij niet duidelijk genoeg uitgedrukt, waarvoor mijn excuses. Zoals gezegd probeer ik via een dialoog een brug te slaan naar de userbase, en in jouw geval ben ik hopeloos aan het falen. Let's try again.

Wat ik probeer aan te geven is dat de definitie van handel niet zo zwart wit is dus dat wij als crew daar ook niet zwart wit mee om kunnen springen. Wettelijk gezien mag je elk jaar 2000,- verdienen zonder dat je verplicht bent om dat op te geven bij de belastingdienst. Zolang iemand niet onomstotelijk daarbuiten gaat is iemand in onze ogen geen handelaar.

Jij ziet dat duidelijk anders. Welke criteria zou jij handhaven als het aankomt op de definitie van een handelaar?
schumi1986 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:49:
[...]

Als je wilt kan ik hier heel concreet zijn hoor, kan zo een aantal screenshots plaatsen maar ik denk niet dat het er hier dan gezelliger op gaat worden.

Verder ben ik ook niet diegene die zegt tegen scalping te zijn dus ben ik ook zeker niet hypocriet.

Kijk ik snap dat je als mod’s een bepaalde rol hebt in dit forum maar laten we wel allemaal eerlijk zijn. Het komt over als of elke mod fel tegen scalping is maar dat is gewoon niet waar.
Fair enough. Niet elke mod is fel tegen scalping dat is 100% waar. Ik ben er zelf ook niet fel tegen want ik val in de "als je het niet wil steunen moet je er niet kopen" categorie. Je moet je ook bedenken dat we hier met mensen te maken hebben. Zoveel mensen, zoveel meningen.

Het is echter wel zo dat als het gaat om handhaving dat wij ons houden aan de afspraken die we onderling hebben gemaakt mbt het beleid, los van de mening die wij ieder persoonlijk kunnen hebben. Dat proberen we los van elkaar te koppelen, dus laten we dat in dit topic ook doen. Ik probeer een gesprek te hebben over het beleid, niet over wat voor mening iedereen voor zich erop nahoudt.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:44
Blaat schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:17:
[mbr]En weer open[/]

Jij ziet dat duidelijk anders. Welke criteria zou jij handhaven als het aankomt op de definitie van een handelaar?
Nu ben ik niet degene aan wie je de vraag stelt, maar ik zou zelf beginnen met iemand zeker als handelaar te benoemen als deze zaken koopt met de intentie om deze weer te verkopen.

Iemand die een kaart koopt, deze een periode gebruikt en dan op een gegeven moment 2de hands verkoopt op V&A om met dat geld een andere kaart te kopen > geen handelaar.
Iemand die een kaart koopt, of dat nu bij een webwinkel is of bij een mede tweaker met de intentie deze dan direct weer te gaan verkopen (al dan niet met smoesje, 'het is toch niet wat ik zoek' of het iets anders verpakt) > handelaar

Imho, zodra er een intentie is om door te verkopen zonder het product eerst geruime tijd zelf te gebruiken > handelaar.

Dat gezegd te hebben, niet iedere handelaar is natuurlijk slecht, of slecht voor de markt afhankelijk van de dan geldende situatie op de markt voor dat product. Maar ik zou als oud gediende hier het totaal niet erg om bijvoorbeeld het bespreken van scalping op het forum, in de breedste zin van het woord gewoon te verbieden. Niet omdat ik per definitie tegen handel ben, maar simpelweg omdat het sfeer op de forum niet ten goede komt en de voor en tegen kampen daar nooit uit gaan komen. Ook niet met een beetje sturing. Dat er dan wel toegestaan wordt dat iemand incidenteel een kaart verkoopt op V&A, prima. Maar ik zou het persoonlijk liever buiten het forum laten.

[ Voor 35% gewijzigd door Dennism op 09-02-2025 13:41 ]

• uNoTopia
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-04 14:44
Het is allemaal niet zo boeiend wat ieders individuele mening is over wanneer je wel/geen handelaar bent. Tweakers heeft hiervoor een definitie gehanteerd zoals ik nu begrijp. Dus waarom houden we het daar niet bij?

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
uNoTopia schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:40:
Het is allemaal niet zo boeiend wat ieders individuele mening is over wanneer je wel/geen handelaar bent. Tweakers heeft hiervoor een definitie gehanteerd zoals ik nu begrijp. Dus waarom houden we het daar niet bij?
Omdat ik graag mogelijke ontevredenheid over de gang van zaken weg wil nemen door uit te leggen, te luisteren, en daar waar nodig ons beleid aan te passen afhankelijk van de feedback. :)

• uNoTopia
Blaat schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:43:
[...]

Omdat ik graag mogelijke ontevredenheid over de gang van zaken weg wil nemen door uit te leggen, te luisteren, en daar waar nodig ons beleid aan te passen afhankelijk van de feedback. :)
Okee, ik had niet scherp dat er ruimte zit in eventuele beleidsaanpassingen. Fijn dat die ruimte er is.
Het lijkt me wel goed om het beleid ook duidelijk zichtbaar te maken in bijvoorbeeld het RTX 5xxx levertijd topic.

Wat mij betreft mag er wel onderscheid gemaakt worden tussen de mensen die serieus werk maken van scalping en de ene na de andere op V&A zetten, versus de mensen die verleid worden door de situatie om hun GPU door te verkopen of hun gewenste exemplaar niet hebben kunnen kopen maar een andere versie wel. Wellicht kan er een max aantal verkopen worden vastgesteld voor een paar maanden, tot de rust is teruggekeerd.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Blaat schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:17:
[mbr]En weer open[/]

[...]

Ik heb mij niet duidelijk genoeg uitgedrukt, waarvoor mijn excuses. Zoals gezegd probeer ik via een dialoog een brug te slaan naar de userbase, en in jouw geval ben ik hopeloos aan het falen. Let's try again.

Wat ik probeer aan te geven is dat de definitie van handel niet zo zwart wit is dus dat wij als crew daar ook niet zwart wit mee om kunnen springen. Wettelijk gezien mag je elk jaar 2000,- verdienen zonder dat je verplicht bent om dat op te geven bij de belastingdienst. Zolang iemand niet onomstotelijk daarbuiten gaat is iemand in onze ogen geen handelaar.

Ik zou de twee activiteiten loskoppelen. De een is zakelijk handelen. Dat is prima, daar is nu al best een tijdje een goed raamwerk voor op Tweakers. De tweede is scalping. Daar kun je als Tweakers gerust het standpunt innemen dat het ongewenst is.

Het is wat mij betreft dus niet zo erg interessant of het al dan niet volgens de Belastingdienst handel betreft, maar of het scalping betreft. Dat is een vorm van particulier handelen die naar mijn idee ongewenst is.

Waarom vindt Tweakers dat het onlosmakelijk met elkaar verbonden is? Of begrijp ik je verkeerd?

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:01
Ik snap deze houding niet. Vraag en aanbod is bedoeld om tweakers een mogelijkheid te geven om, vanuit een gezamenlijke interesse, producten aan elkaar te kunnen verkopen.

Als iemand een videokaart voor een MRSP van 1200 op releasedate op vraag en aanbod zet voor 2000 euro, ongebruikt en in seal dan is het evident dat het enige doel is om daar financieel gewin uit te halen. Dat lijkt me echt niet de bedoeling.

Dat heeft niks met “moreel scheidsrechter” zijn te maken, maar gewoon met de uitgangspunten van een site als tweakers. Het is geen Amazon.

[ Voor 14% gewijzigd door FrankoNL op 09-02-2025 14:50 ]

• Lord_Dain
FrankoNL schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:49:
Ik snap deze houding niet. Vraag en aanbod is bedoeld om tweakers een mogelijkheid te geven om, vanuit een gezamenlijke interesse, producten aan elkaar te kunnen verkopen.

Als iemand een videokaart voor een MRSP van 1200 op releasedate op vraag en aanbod zet voor 2000 euro, ongebruikt en in seal dan is het evident dat het enige doel is om daar financieel gewin uit te halen. Dat lijkt me echt niet de bedoeling.

Dat heeft niks met “moreel scheidsrechter” zijn te maken, maar gewoon met de uitgangspunten van een site als tweakers. Het is geen Amazon.
Maar hoe weet jij dan wat de 'uitgangspunten van een site als tweakers' zijn? Volgens mij presenteer je nu je mening als een feit.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
FirePuma142 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:20:
[...]

Ik zou de twee activiteiten loskoppelen. De een is zakelijk handelen. Dat is prima, daar is nu al best een tijdje een goed raamwerk voor op Tweakers. De tweede is scalping. Daar kun je als Tweakers gerust het standpunt innemen dat het ongewenst is.

Het is wat mij betreft dus niet zo erg interessant of het al dan niet volgens de Belastingdienst handel betreft, maar of het scalping betreft. Dat is een vorm van particulier handelen die naar mijn idee ongewenst is.

Waarom vindt Tweakers dat het onlosmakelijk met elkaar verbonden is? Of begrijp ik je verkeerd?
Ik vind die twee niet per definitie gelinkt aan elkaar. Scalping is echter niks meer dan een kapitalistisch exces, een perversificatie van het idee achter vraag en aanbod.

De reden dat we kijken naar wet en regelgeving als het gaat om handel is omdat dit houvast biedt omtrent het stellen van concrete regels. We zouden uiteraard onze eigen kunnen verzinnen, maar deze zouden arbitrair zijn en op hun beurt ook weer uitzonderingen opleveren die nadelig zijn.
FrankoNL schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:49:

Ik begrijp je. Er zijn er echter ook die een andere mening hebben dan jij, en omdat het imo niet aan ons is om te bepalen wie er gelijk heeft kiezen we niet. Dat is ook iets wat niet zal veranderen, tenzij we de richting op gaan van haatzaaierij en conspiracies. Daar is hier echter geen sprake van.

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:14
Ach.... Ik begin het gewoon te accepteren. Waarom? Als ik berichten lees dat Asus de prijzen sterk verhoogd vlak na de launch net als MSI en vervolgens alle webshops (en distributie?) dan maakt het ook niks meer uit.

Tis vraag en aanbod, te duur is niet kopen en rustig afwachten. Jammer? Zeker, maar weinig aan te doen.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Blaat schreef op zondag 9 februari 2025 @ 15:04:
[...]

Ik vind die twee niet per definitie gelinkt aan elkaar. Scalping is echter niks meer dan een kapitalistisch exces, een perversificatie van het idee achter vraag en aanbod.
Prima.
De reden dat we kijken naar wet en regelgeving als het gaat om handel is omdat dit houvast biedt omtrent het stellen van concrete regels. We zouden uiteraard onze eigen kunnen verzinnen, maar deze zouden arbitrair zijn en op hun beurt ook weer uitzonderingen opleveren die nadelig zijn.
Ik denk dat het merendeel van de regels op Tweakers arbitrair is. Daar is niks mis mee. Sterker nog, ik denk dat die arbitraire regels een belangrijke pijler onder het succes van Tweakers zijn.

Ik begrijp dat Tweakers buiten het handelaarsstandpunt geen formeel standpunt inneemt wat betreft de wenselijkheid van scalping. Dat is prima natuurlijk, tegelijkertijd kan ik dat verdraaid moeilijk rijmen met het raamwerk dat een Vriendelijker Tweakers heet.

Scalping heeft geen plaats op een site voor en door de community naar mijn mening. Ik denk dat het probleem (nog) niet groot genoeg is. Optreden gebeurt op Tweakers historisch gezien pas als, ondanks stapels met waarschuwingen, het leed al is geschied. Zie het weren van commerciële reviewers, het invoeren van regels voor zakelijke handelaars, de cookiewall en zo zijn er nog wel wat voorbeelden.

Ik moet zeggen, het verschuilen achter wetgeving of vrije handelsgeest zoals je collega vind ik precies dat: verschuilen. Dan hoeft er geen besluit genomen te worden, want we voldoen toch aan de regeltjes? Tot het de spuigaten uitloopt.

History repeats.

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:41
Scalping, nare gewaarwording van hebberige mensen, wet koop op afstand en het feit dat teveel kopers er gebruik van maken. Vind het een niet sociale actie, op zijn zachts gezegd.

Dan nog, ga je er absoluut niets tegen doen, zonde van de inzet van Tweakers vrijwilligers/personeel. Dan verplaatsen zij zich naar Marktplaats of waar dan ook. Als Tweakers hier werk van gaat maken, doet het absoluut niets tegen scalping zelf, alleen zullen wij het hier dan in mindere mate tegenkomen.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• FrankoNL
Lord_Dain schreef op zondag 9 februari 2025 @ 15:01:
[...]

Maar hoe weet jij dan wat de 'uitgangspunten van een site als tweakers' zijn? Volgens mij presenteer je nu je mening als een feit.
Het lijkt me evident dat de v&a van tweakers niet bedoeld is als professionele marktplaats voor geldelijk gewin, of wel? Dan moet men maar naar bol, of Amazon etc.

• Joshuax8
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Persoonlijke mening: Wat een ongelofelijke slappe positie weer van Tweakers. Naar mijn idee zou dit een community moeten zijn en zouden alle advertenties die nieuwe producten boven de nieuwprijs aanbieden gewoon offline gehaald moeten worden.

• FrankoNL
Joshuax8 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 15:40:
Persoonlijke mening: Wat een ongelofelijke slappe positie weer van Tweakers. Naar mijn idee zou dit een community moeten zijn en zouden alle advertenties die nieuwe producten boven de nieuwprijs aanbieden gewoon offline gehaald moeten worden.
Eens. Daarnaast begrijp ik de “controverse” die zou bestaan niet zo. Volgens mij zijn de enige die voor het toestaan van scalping zijn, de scalpers. De rest vindt het niks.

• FrankoNL
[...]

[...]

Ik begrijp je. Er zijn er echter ook die een andere mening hebben dan jij, en omdat het imo niet aan ons is om te bepalen wie er gelijk heeft kiezen we niet. Dat is ook iets wat niet zal veranderen, tenzij we de richting op gaan van haatzaaierij en conspiracies. Daar is hier echter geen sprake van.
Iedereen maakt natuurlijk zijn afweging, dat snap ik. Maar ik denk dat het overgrote gedeelte van de mensen met een andere mening, de scalpers zijn…

• miccamw2
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:04
[b]Koldur in "RTX5xxx Series Scalping op Tweakers"
Dan nog, ga je er absoluut niets tegen doen, zonde van de inzet van Tweakers vrijwilligers/personeel. Dan verplaatsen zij zich naar Marktplaats of waar dan ook. Als Tweakers hier werk van gaat maken, doet het absoluut niets tegen scalping zelf, alleen zullen wij het hier dan in mindere mate tegenkomen.
Mee eens en naja opzich niet eens pertinent verkeerd, liever dat op marktplaats dan hier. Anderzijds is Tweakers V&A over de jaren ook redelijk verpaupert kwa volk, 15 jaar terug kocht of verkocht je wat gewoon simpel handje klap weinig gezeur, Tweakers was mijn go to en super om zaken te doen voor elektronica. Tegenwoordig is het net als de maatschappij of meer zoals marktplaats, afdingen, irreële biedingen, mensen die grof geld verdienen of oplichten.

Wat betreft scalping zou het mooi zijn om op specifieke producten zoals de launch van 5k series een max vraagprijs te handelen a la ticketswap (max zoveel % over de originele prijs) al zou dat moeilijk te implementeren zijn en te controleren voor wat voor prijzen iets gekocht is denk ik, tenzij je MSRP prijzen + oplage doet.

Ik sta er wat dat betreft net zoals de TS in, uiteindelijk is het verstandiger niet te kopen tegen deze belachelijke prijzen en het op z'n beloop te laten, maar waar is het punt dat we deze mensen tegen hunzelf en voor anderen (creëeren hogere prijzen voor anderen, die dit niet wensen te betalen) moeten beschermen. Als jij in het casino meer dan 1000€ verliest komt er ook iemand naar je toe lopen of alles wel goed met je gaat (zorgplicht/controle) Ik denk dat we sommige prijzen niet moeten normaliseren, dat bepaalde webshops ook meer dan 500€ markup vragen is buiten de norm en zou tweakers ook moeten veroordelen i.p.v. te schermen met marktwerking (althans zo voelt het af en toe, als mensen zeggen; "maar vraag en aanbod")

• FireBladeX
*knip* nee laten we dit soort vergelijkingen niet maken

[ Voor 87% gewijzigd door br00ky op 09-02-2025 16:42 ]

• FrankoNL
*knip* gewoon negeren en rapporteren

[ Voor 98% gewijzigd door br00ky op 09-02-2025 16:42 ]

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
V&A ziet men als een soort van 2e hands market.
Met doelstelling: Ongebruikt/Nieuw/Gebruikt/Defect/ect.

Bestaat er niet een mogelijkheid om de complete onenigheid van elk product in hand te nemen.
Door bv max 10% boven de "Bekende webshop" prijs in te stellen. (Voor duur van 1 of 2 jaar bij release)
En daarbij bij gewilde (Nieuwe) producten het bieden/op aanvraag te uit te schakelen.

Voorbeeld:
"Chipje V6 2025" - Komt uit in Q1 2026 voor 1200 euro via "Bekende webshops"
=Automatische script van het gemiddelde over die tijd = Max +10% vraagprijs voor V&A Ect.

*Voor producten van meer van 2/3 jaar oud natuurlijk deze ontheffen van "prijs instelling"

-----
Tweakers V&A zie ik als vertrouwde "Marktplaats" mits de gebruiker geen eendagsvlieg vlieg betreft.
Snap dat andere zich hier aan ergeren om ergens slaatje uit te slaan.

Zelf laat ik mij niet leiden door enorme prijzen van webwinkels/2e hands sites,
maar kan snappen dat vele dit niet fijn vinden.
En zonder er een betekenis in het algemeen aan te geven, een normale extra regel (idee) voor regelement voor tweakers zoals hier boven beschreven.

*Noch wel zichtbaar, maar achter de schermen zou het nog steeds kunnen plaatsvinden doormiddel van DM dat iemand meer wilt betalen.
Voorkomen lukt nooit - Minder zichtbaar & moeilijker maken zou wel degelijk effect hebben.

Gr.

**

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Mensen moeten soms beschermd worden tegen henzelf.
Scalpers moeten geen platform krijgen om tegen woekerprijzen en andermans rug 'rijk' te worden. En dan heb ik het natuurlijk niet over 100 Euro bovenop de normale vraagprijs heh. Maar wel als iemand een 5090 Founders Edition aanbiedt voor 4000Euro!
Laat die gekte AUB op Marktplaats of Facebook en niet op een gerespecteerde tech site als Tweakers.

[ Voor 9% gewijzigd door bierschuit op 09-02-2025 16:09 ]

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

*knip* gewoon negeren

In het algemeen:

Een Scalper is de enige die er zelf (financieel) beter van wordt.
Dat is objectief gezien... dat heeft niet veel met "vinden van" te maken.
Afijn wellicht degene die persé een kaart wilt... zit ook wat "ikke, ikke" en "ik eerst" achter... diegene helpt feitelijk anderen ook niet met korte termijn denken/handelen en zonder geduld kopen.
Bij een scalper kopen draagt ook bij aan de nadelen/gevolgen.
En de webshop heeft een "verkoop", wat goed is voor de omzet/winst maar uiteindelijk gaat (mede) hierdoor ook de webshop weer de prijzen verhogen.
Wat negatieve reclame en frustratie (over de hogere prijzen) oplevert.
Alle andere mensen (die "gewoon" een kaart voor zichzelf, voor MSRP willen kopen) ondervinden er allemaal nadelen van, volgens mij?
Scalper zijn anderen aan het benadelen op een manier die ik graag wil vergelijken met een zwartwerker/belastingontduiker.
Bedrijven ondermijnen met "goede tarieven" en iets direct kunnen leveren omdat je geen bedrijf hebt en minder kosten maakt, geen belasting betalen/afdragen waarvan maatschappelijke zaken geregeld en gerealiseerd worden.
En dan vreemd op kijken dat men daar "iets van vind".
Men heeft als scalper, naar mijn mening, ook geen recht van klagen/zeuren over prijzen en levertijden op het forum.
Omdat scalpers daar zelf een oorzaak van bent/daar aan bijdraagd.
Al helemaal niet als een scalper al een aantal videokaarten in bezit hebt gehad en had besloten om die met winst te verkopen.
Net als dat een zwartwerker/belastingontduiker niet moet zeuren over belastingzaken.

Over de discussie van op V&A of niet... ik ben van mening dat het weg mag blijven van V&A of in ieder geval anders/beter/harder aangepakt mag worden.
Maar de punten die men hier noemt dat je het daar niet mee wegneemt/doet verdwijnen zijn wél reeël.
En op Marktplaats heb je aanzienlijk meer risico op (daar zijn er meer actief/valt het blijkbaar niet mee om het aan te pakken) oplichting.
Men blijft scalpen toch wel doen.
Ik denk alleen dat het voor iedereen (behalve de scalpers) hier op Tweakes.net de frustraties zal wegnemen als het hier op het forum en op V&A anders/beter/harder aangepakt wordt.

[ Voor 71% gewijzigd door br00ky op 09-02-2025 16:43 ]

• stylezzz
[...]

Ik heb ook niet de illusie dat tweakers genoeg invloed heeft om dit fenomeen te stoppen. Zelfs al zou tweakers zichzelf openlijk uitspreken tegen scalping en alles wat ruikt naar scalping een permban geven dan verplaatst het probleem naar elders. Het enige voordeel wat er voor tweakers in dat geval te halen is, is dat men zichzelf op de borst kan kloppen en dat men voor de community kiest.

Het wrange aan het huidige standpunt is dat tweakers dus scalping faciliteert, de scalpers toelaat op het forum. Maar dat scalping niet besproken kan worden.... (al doen we dat magisch genoeg vandaag wel) In mijn ogen is het evenwicht zoek....

• FireBladeX
Ik denk dat de gros het niet snapt dat zoiets niet kan handhaven. Stel dat Tweakers het zou verbieden.

- Mag ik dan een product aanbieden hoger dan wat ik voor heb aangeschaft als deze door de jaren heen meer waard is geworden?
- Als het geldt voor alleen nieuwe producten, waar trek je dan de grens? Is de verpakking openen voldoende? Gaat Tweakers een uitdraai vragen hoeveel uur die heeft gedraaid?
- Of ga je de grens stellen mbt aankoopprijs? Zo lastig is het niet om NOTK bij vraagprijs te zetten. Ja sorry, ik mag m niet aanbieden voor +500 e van de vraagprijs maar ja iemand heeft 600e geboden boven de vraagprijs, als je m wilt dan moet je meer bieden.
- in andere woorden; je moet dan gehele V&A gaan controleren, filteren etc bewijs opvragen (want ja een Astral 5080 kan je tussen 1580-2300 euro kopen). Mag je dan nog alleen advertentie plaatsen als je kopie factuur erbij doet?
- En stel dat ik heb kunnen profiteren van een prijsfout / hoge korting, mag ik t dan wel voor vraagprijs aanbieden terwijl ik dan toch +500 euro op verdien?

En nogmaals, dit gaat 0.0 verschil uitmaken of je een kaart kan bemachtigen. V&A was eerst uniek met ook reviews… maar inmiddels heeft Marktplaats ook user reviews dus als je iemand zoekt die betrouwbaar is, kan je die daar ook vinden. En vele advertenties die hier op V&A staat, is gewoon een 1 op 1 kopie van marktplaats.

Of het daarmee “gezelliger” wordt op de forum heb ik ook een groot vraagteken omdat al gedurende tijd meerdere advertenties zijn gelinkt van marktplaats met tekst: “kijk deze scalper, die vraagt er zoveel voor”.

Hele ironie aan dit is dat de mensen die een hekel aan scalpers hebben, de meeste reclame maken voor de scalpers. Al voor de release begon dit met teksten als: “ ik ben bang dat scalpers alles gaan opkopen”. Zo dragen de anti-scalpers alleen maar bij aan t hele scalpen gebeuren.

Er is maar één oplossing en dat is niet kopen als je er niet mee eens bent. Daarbij helpt het ook gewoon ontzettend mee als t onderwerp niet continue herhaald wordt of advertenties gedeeld worden. Je hoopt ermee dat ze aan schandpaal komen maar in feitelijk help je alleen aan meer views en clicks (deze advertentie is al 5000x bekeken, koop snel voordat iemand anders je voor is).

Ik ben wel oprecht benieuwd of deze mensen ook zo actief tegen concert tickets en/of festival tickets. Want oh boy, dan heb je nog een moreel-gevecht te gaan zeg. Of gaan we alleen de moreel-politie uithangen op een product die wij toevallig willen en bij t rest niet?

Vrije marktwerking is vast een vies woord hier.

[ Voor 3% gewijzigd door FireBladeX op 09-02-2025 17:02 ]

• stylezzz
FireBladeX schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:55:
Ik denk dat de gros het niet snapt dat zoiets niet kan handhaven. Stel dat Tweakers het zou verbieden.

- Mag ik dan een product aanbieden hoger dan wat ik voor heb aangeschaft als deze door de jaren heen meer waard is geworden?
- Als het geldt voor alleen nieuwe producten, waar trek je dan de grens? Is de verpakking openen voldoende? Gaat Tweakers een uitdraai vragen hoeveel uur die heeft gedraaid?
- Of ga je de grens stellen mbt aankoopprijs? Zo lastig is het niet om NOTK bij vraagprijs te zetten. Ja sorry, ik mag m niet aanbieden voor +500 e van de vraagprijs maar ja iemand heeft 600e geboden boven de vraagprijs, als je m wilt dan moet je meer bieden.
- in andere woorden; je moet dan gehele V&A gaan controleren, filteren etc bewijs opvragen (want ja een Astral 5080 kan je tussen 1580-2300 euro kopen). Mag je dan nog alleen advertentie plaatsen als je kopie factuur erbij doet?

En nogmaals, dit gaat 0.0 verschil uitmaken of je een kaart kan bemachtigen. V&A was eerst uniek met ook reviews… maar inmiddels heeft Marktplaats ook user reviews dus als je iemand zoekt die betrouwbaar is, kan je die daar ook vinden. En vele advertenties die hier op V&A staat, is gewoon een 1 op 1 kopie van marktplaats.

Of het daarmee “gezelliger” wordt op de forum heb ik ook een groot vraagteken omdat al gedurende tijd meerdere advertenties zijn gelinkt van marktplaats met tekst: “kijk deze scalper, die vraagt er zoveel voor”.

Hele ironie aan dit is dat de mensen die een hekel aan scalpers hebben, de meeste reclame maken voor de scalpers. Al voor de release begon dit met teksten als: “ ik ben bang dat scalpers alles gaan opkopen”. Zo dragen de anti-scalpers alleen maar bij aan t hele scalpen gebeuren.

Er is maar één oplossing en dat is niet kopen als je er niet mee eens bent. Daarbij helpt het ook gewoon ontzettend mee als t onderwerp niet continue herhaald wordt of advertenties gedeeld worden. Je hoopt ermee dat ze aan schandpaal komen maar in feitelijk help je alleen aan meer views en clicks (deze advertentie is al 5000x bekeken, koop snel voordat iemand anders je voor is).

Ik ben wel oprecht benieuwd of deze mensen ook zo actief tegen concert tickets en/of festival tickets. Want oh boy, dan heb je nog een moreel-gevecht te gaan zeg. Of gaan we alleen de moreel-politie uithangen op een product die wij toevallig willen en bij t rest niet?

We hebben het niet over mensen die een ssd kopen voor 100 euro, en hem na 3 jaar verkopen tegen 150 euro omdat de flashprijzen gestegen zijn. Neem aan dat we allemaal wel weten wat scalping is.....

Leuk overigens dat je concertkaartjes aanhaalt. Waar veel partijen zich toch tegen scalping daarvan hebben uitgesproken, en er zelfs hele 'doorverkoopplatformen' (leuk voor scrabble) met maatregelen tegen scalping in het leven zijn geroepen. Bestaat scalping daar niet meer? Nee, er zijn nog steeds mensen die 1500 euro betalen voor een avondje taylor swift.... (en dan erachter komen dat ze een fake kaartje hebben). In mijn persoonlijke beleving werkt dat allemaal best aardig, en heb ik de afgelopen jaren elk concert of festival kunnen bezoeken waar mijn interesse lag.

• Sissors
  • Niet online
FireBladeX schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:55:

- En stel dat ik heb kunnen profiteren van een prijsfout / hoge korting, mag ik t dan wel voor vraagprijs aanbieden terwijl ik dan toch +500 euro op verdien?

Met die logica kan je wel helemaal stoppen met modereren. Omdat er niet altijd vantevoren een 100% zwart-witte scheiding te geven is in elke mogelijke situatie, moet je het dus maar allemaal accepteren?

En ik ben niet iemand van de concerten, maar volgens mij hebben ook concertgangers een grote hekel aan scalpers daar. Dus welk punt wil je precies maken?

Je laatste: Algemeen is vrije marktwerking prima. Maar eigenlijk is iedereen het erovereens dat er limieten aan zitten. Als jij met je auto in de sloot ligt ga ik ook niet vragen hoeveel je ervoor over hebt dat ik 112 bel. Ondanks dat jij limieten op marktwerking maar vies vindt?
En dat het op marktplaats gebeurd, tja het is zo. Maar in een community parasiteren op de community, ja ik vind het niet netjes. En het is natuurlijk al helemaal wel idioot dat die vrije marktwerking niet geld voor jou: Immers als je dat ding niet verkocht krijgt, dan stuur je hem gewoon terug onder WKOA.

Edit: Overigens zelf heb ik weleens een nieuw product, alleen uit verpakking, bijna direct doorverkocht ja. Er was een tekort aan die dingen, en de nieuwprijs lag boven wat ik betaald had, en de 'tweedehands' prijs nog eens daar €100 boven. Hij beviel me simpelweg niet. Dus heb hem aan een andere Tweaker doorverkocht, voor het bedrag wat ik betaald had ervoor. Er zijn altijd grijze gebieden, maar zo moeilijk is het echt niet om niet te scalpen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 09-02-2025 17:10 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:46

br00ky

Moderator Harde Waren
stylezzz schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:02:
[...]

We hebben het niet over mensen die een ssd kopen voor 100 euro, en hem na 3 jaar verkopen tegen 150 euro omdat de flashprijzen gestegen zijn. Neem aan dat we allemaal wel weten wat scalping is.....
Mwa, als er een markt voor is? Ik zou het persoonlijk ook overwegen. Ik heb daar ook geen moeite mee. Als mensen er voor willen betalen is er blijkbaar markt voor. Ik ben ook geen liefdadigheidsinstelling :+ (en ook geen handelaar, het enige dat ik verkoop zijn de spullen van mijn kinderen waar ze te groot voor zijn geworden ;) ). Ik snap eerlijk gezegd de hele discussie ook niet zo goed. Als de prijs je niet bevalt, koop het dan niet. Geef er geen aandacht aan. Next.

• stylezzz
br00ky schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:08:
[...]

Mwa, als er een markt voor is? Ik zou het persoonlijk ook overwegen. Ik heb daar ook geen moeite mee. Als mensen er voor willen betalen is er blijkbaar markt voor. Ik ben ook geen liefdadigheidsinstelling :+ (en ook geen handelaar, het enige dat ik verkoop zijn de spullen van mijn kinderen waar ze te groot voor zijn geworden ;) ). Ik snap eerlijk gezegd de hele discussie ook niet zo goed. Als de prijs je niet bevalt, koop het dan niet. Geef er geen aandacht aan. Next.
Het is een beetje een dooddoener aan het worden he? ;) Als het je niet bevalt koop het niet .

En daar is zeker wat voor te zeggen. Uiteindelijk heeft nvidia de sleutel.... als er voldoende aanvoer is, heeft iedereen zijn kaartje en verzanden we niet in dit soort discussies. Tot die tijd ben ik van mening dat we het niet in de doofpot moeten stoppen.

• Sissors
  • Niet online
[...]

De vraag is imo meer of je zulke 'handelaren' een platform moet geven.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Zolang niemand afneemt kunnen ze op de frontpage staan? Het probleem zit hem imo niet in de prijs, niet het bieden van een platform maar dat mensen het kopen. En dat er heel stel zich irriteren aan dat het wordt aangeboden. Maar dat laatste zullen die personen toch bij zichzelf moeten zoeken?

Als ik besluit er 2K op de gooien en te koop te zetten is dat toch mijn keus? Het is niet community gezind, maar nog steeds mijn keus?

• Lord_Dain
stylezzz schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:12:
[...]
En daar is zeker wat voor te zeggen. Uiteindelijk heeft nvidia de sleutel.... als er voldoende aanvoer is, heeft iedereen zijn kaartje en verzanden we niet in dit soort discussies. Tot die tijd ben ik van mening dat we het niet in de doofpot moeten stoppen.
Tja dat laatste 'de doofpot' daar wil dan even op reageren. Heb deze eerder doorgeslikt maar nu er iemand zelf over begint.. je kan je hoofd in het zand steken en tweakers.net romantiseren.. maar de wereld is de laatste 10 jaar erg veranderd en niet altijd op een leuke manier. Dan zie je dat overal terug in de maatschappij en natuurlijk komt dat ook terug in handelen en houding op tweakers.

Dan kan je 2 dingen doen, krampachtig vasthouden 'aan het oude' of je je realiseren dat dingen nou eenmaal met de tijd veranderen.. en het loslaten. Want volgens mij zijn we het er allemaal over eens dat hier op V&A en op het forum scalping bestrijden de oorzaken van en de scalping zelf .niet. oplossen.

Dus mijn advies? Negeer berichten of neem ze met een korreltje zout als je iemand die volgens jou in het hokje 'scalper' past iets ziet posten wat niet compatibel is met jouw mening of wereldbeeld..

Zie je in V&A iets wat te duur is volgens jou en erger je je er aan? Koop het vooral niet en bedenk je dat er een hoop andere dingen zijn waar je je veel beter aan kan ergeren.. GPU = first world problem.

• stylezzz
br00ky schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:16:
Zolang niemand afneemt kunnen ze op de frontpage staan? Het probleem zit hem imo niet in de prijs, niet het bieden van een platform maar dat mensen het kopen. En dat er heel stel zich irriteren aan dat het wordt aangeboden. Maar dat laatste zullen die personen toch bij zichzelf moeten zoeken?

Als ik besluit er 2K op de gooien en te koop te zetten is dat toch mijn keus? Het is niet community gezind, maar nog steeds mijn keus?
Hint, als niemand ze afneemt staan ze ook niet op de frontpage. ;)

Het is inderdaad een keuze van tweakers. Laten we gedrag toe wat de community schaad, of beschermen we de community.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
stylezzz schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:18:
[...]

Laten we gedrag toe wat de community schaad,
Op welke manier?
of beschermen we de community.
Tegen wat?

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

[...]

Het lastige is dat degenen die het wél kopen de anderen (die geduldig afwachten/graag voor MSRP ) kopen daardoor (deels, er zijn ook andere oorzaken) benadeeld worden.

Het is in brede zin niet alleen tussen koper en verkoper qua gevolgen.

[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-02-2025 17:23 ]

• Lord_Dain
HugoBoss1985 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:21:
[...]

Het lastige is dat degenen die het wél kopen de anderen (die geduldig afwachten/graag voor MSRP ) kopen daardoor (deels, er zijn ook andere oorzaken) benadeeld worden.
Irrelevant want wat heeft dat met Tweakers.net te maken? Het gebeurt dan nog steeds maar alleen niet in je gezichtsveld maar op MP. Daarmee heb jij nog steeds niet je MSRP GPU.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
HugoBoss1985 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:21:
[...]

Het lastige is dat degenen die het wél kopen de anderen (die geduldig afwachten/graag voor MSRP ) kopen daardoor (deels, er zijn ook andere oorzaken) benadeeld worden..
Hoe worden zij dan precies benadeeld? Leg het me uit. Ik begrijp het oprecht niet. Je kunt toch negeren en wachten? De kern van het probleem ligt bij de aanvoer vanuit nvidia. We kunnen hoog of laag springen, maar daar zit het probleem. Pas als dit aantrekt gaat de prijs echt omhoog.

Een gpu is een luxeproduct. Het idee daarbij is juist dat alles geoorloofd is qua pricing.

[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 09-02-2025 17:26 ]

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

br00ky schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:25:
[...]

Hoe worden zij dan precies benadeeld? Leg het me uit. Ik begrijp het oprecht niet. Je kunt toch negeren en wachten? De kern van het probleem ligt bij de aanvoer vanuit nvidia. We kunnen hoog of laag springen, maar daar zit het probleem. Pas als dit aantrekt gaat de prijs echt omhoog.

Een gpu is een luxeproduct. Het idee daarbij is juist dat alles geoorloofd is qua pricing.
Daar zeg ik ook (en doe ik dat in het meeste van mijn posts) dat koop en verkoop een deel van het probleem zijn.
De prijzen stijgen en daar hebben de gegadigden nu last van maar op termijn ook.
Nvidia met name, maar ook AMD en Intel zien wat men betaald voor videokaarten en ik denk dat ze daar wel wat mee doen.
Voor de duidelijk: de mensen die de bedragen betalen (de kopers) daar heb ik net zo duidelijk ook een negatieve mening over.
Daar heb ik dan ook geen medelijden mee.

Als we het over marktwerking hebben... als iedereen wacht met kopen i.p.v. dikke bedragen bovenop MSRP/richtprijs te betalen dan zakken de prijzen vanzelf.
Nogmaals de hele duidelijk nuancering: het is een deel van het probleem maar het draagt naar mijn mening wel zeker bij.

Een videokaart is een luxeproduct... dat is zeker zo.
Maar €500-€1000 bovenop een prijs zetten, door een particulier (scalper) is echt een andere discussie naar mijn mening.

@Lord_Dain
Ik ben het voor een deel eens met je stelling.
Maar... we hebben het nu (hier) over V&A en GOT

[ Voor 25% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-02-2025 17:42 ]

• stylezzz
Lord_Dain schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:18:
[...]

Tja dat laatste 'de doofpot' daar wil dan even op reageren. Heb deze eerder doorgeslikt maar nu er iemand zelf over begint.. je kan je hoofd in het zand steken en tweakers.net romantiseren.. maar de wereld is de laatste 10 jaar erg veranderd en niet altijd op een leuke manier. Dan zie je dat overal terug in de maatschappij en natuurlijk komt dat ook terug in handelen en houding op tweakers.

Dan kan je 2 dingen doen, krampachtig vasthouden 'aan het oude' of je je realiseren dat dingen nou eenmaal met de tijd veranderen.. en het loslaten. Want volgens mij zijn we het er allemaal over eens dat hier op V&A en op het forum scalping bestrijden de oorzaken van en de scalping zelf .niet. oplossen.

Dus mijn advies? Negeer berichten of neem ze met een korreltje zout als je iemand die volgens jou in het hokje 'scalper' past iets ziet posten wat niet compatibel is met jouw mening of wereldbeeld..

Zie je in V&A iets wat te duur is volgens jou en erger je je er aan? Koop het vooral niet en bedenk je dat er een hoop andere dingen zijn waar je je veel beter aan kan ergeren.. GPU = first world problem.
Bedankt voor de reality shock ;) Nu loop ik al sinds 2001 hier mee (eigenlijk nog wat langer) en heb ik wellicht een wat geromantiseerd beeld van tweakers. Het 'van tweakers voor tweakers' zag ik hier vandaag ook al voorbij komen. Eens in de zoveel tjd moet ik mezelf even terecht wijzen dat dit beeld niet meer correct is. Tweakers is anno 2025 onderdeel van DPG en niet meer als een inkomstenbron naast het AD en libelle.

Overigens wil ik blijven benadrukken dat ik niet zozeer tegen het scalpen ben, het is een vorm van vrije marktwerking en niet meer als dat. Mijn grootste frustratie is meer dat dit het zoveelste onderwerp is dat op de 'verboden lijst' staat omdat 'het minder gezellige reacties oproept'. Nuff said.

• Sissors
  • Niet online
br00ky schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:20:
[...]

Op welke manier?

[...]

Tegen wat?
Kom op, wil je serieuze discussie hebben, dan moet je hier niet komen trollen.

• stylezzz
Sissors schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:47:
[...]

Dont feed the troll zeggen ze altijd. Ik heb het bewust even op 'ignore' gezet.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Sissors schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:47:
[...]

Sorry als het trollerig overkomt, maar ook hier, ik snap het echt niet. Leg voor mij uit waar we tweakers tegen moeten beschermen en hoe het de community volgens jou schaadt :)

• Sissors
  • Niet online
br00ky schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:50:
[...]

Sorry als het trollerig overkomt, maar ook hier, ik snap het echt niet. Leg voor mij uit waar we tweakers tegen moeten beschermen en hoe het de community volgens jou schaadt :)
Scalpers zijn parasieten. Ze voegen niks toe. Ze kosten 'de community' een hoop geld (immers dat is het geld wat de scalper verdient), en 'de community' krijgt er niks voor terug. Een webshop levert een service. Een tweedehands doorverkochte GPU na 3 jaar zorgt ervoor dat twee mensen beter af zijn. De scalpers vergroten schaarste kunstmatig, zodat ze aan die schaarste die ze zelf mede veroorzaken geld kunnen verdienen. En dat allemaal voor 0,0 risico, want als het mis gaat, retourneren ze gewoon de handel want dan zijn ze ineens zielige consumenten die beschermd moeten worden door de overheid.

En sorry, maar ik kan het me heel moeilijk voorstellen dat dit niet overduidelijk is.

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-04 01:34
stylezzz schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:18:
[...]

Hint, als niemand ze afneemt staan ze ook niet op de frontpage. ;)

Het is inderdaad een keuze van tweakers. Laten we gedrag toe wat de community schaad, of beschermen we de community.
Als je bescherming nodig hebt om niet op een aanbod van een veel te duur aangeboden videokaart in te gaan, dan hoor je niet thuis op het internet zonder toezicht. Het is niet Tweakers haar taak om voor je te bepalen wat wel en niet goed is.

iRacing Profiel

• uNoTopia
br00ky schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:50:
[...]

Hier kan men geen antwoord op geven omdat er geen schade is. Het is puur een gevoelskwestie en een principekwestie over wat Tweakers precies wel en niet is. Is het een community van computernerds (met alle respect he) die elkaar een handje helpen, of is dat community-achtige iets uit het verleden?

Hoe ik het zie, is dat er vooral vanuit de emotie geredeneerd wordt.

"Ik vind het vervelend dat er meer vraag is dan aanbod en er sprake is van marktwerking"

+

"Ik vind dat Tweakers dit niet zou moeten faciliteren"

En dat is prima. Maar men dringt het bijna op aan de mensen die er wat nuchterder instaan. En de onaardige berichten aan mensen die WEL een kaart hebben kunnen kopen en die aanbieden, zijn wat mij betreft echt een brug te ver.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Sissors schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:54:
[...]

Scalpers zijn parasieten. Ze voegen niks toe. Ze kosten 'de community' een hoop geld (immers dat is het geld wat de scalper verdient), en 'de community' krijgt er niks voor terug. Een webshop levert een service. Een tweedehands doorverkochte GPU na 3 jaar zorgt ervoor dat twee mensen beter af zijn. De scalpers vergroten schaarste kunstmatig, zodat ze aan die schaarste die ze zelf mede veroorzaken geld kunnen verdienen. En dat allemaal voor 0,0 risico, want als het mis gaat, retourneren ze gewoon de handel want dan zijn ze ineens zielige consumenten die beschermd moeten worden door de overheid.

En sorry, maar ik kan het me heel moeilijk voorstellen dat dit niet overduidelijk is.
@br00ky

Het is immers onbetwist duidelijk dat dit niet bijdraagd aan een goede sfeer hier...
De sfeer die zo vaak genoemd werd met het modereren van posts t.a.v. de scalper discussie (als zijnde sfeer verpestend).

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
[...]

Zeker, maar mijn punt is, wat heeft dat te maken met beschermen? We hebben dit toch allemaal zelf in de hand? Wij kiezen er voor te bieden en te kopen? Hoe zie de rol van tweakers hierin? Dat verplaatst uiteindelijk alleen het probleem want de schaarste blijft...

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

br00ky schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:00:
[...]

Zeker, maar mijn punt is, wat heeft dat te maken met beschermen? We hebben dit toch allemaal zelf in de hand? Wij kiezen er voor te bieden en te kopen? Hoe zie de rol van tweakers hierin? Dat verplaatst uiteindelijk alleen het probleem want de schaarste blijft...
Ik vind het "beschermen" argument/verhaal niet relevant voor de discussie.
Dus ik ben het met je eens.

Het is bijvoorbeeld ook aan de overheid om gokken en de problematiek daar omheen op te lossen.

• Sissors
  • Niet online
[...]

Jij vroeg op welke manier dit de community schaadt, dat heb ik nu toch uitgelegd? En je beschermd de community door niet zulk gedrag te ondersteunen.

Dus niet zozeer dat je iemand beschermd om niet teveel geld aan een GPU uit te geven, maar meer de community als geheel. Want het is niet positief voor de community om scalpers te faciliteren.

[ Voor 15% gewijzigd door Sissors op 09-02-2025 18:04 ]

• stylezzz
[...]

Als de moderatie al geen idee heeft hoe dit de community schaad dan is dat wel een teken aan de wand. Moderatie zal bij zichzelf
te rade gaan wat tweakers nu eigenlijk is, en welke community ze eigenlijk modereren. Ik kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen meer duidelijk is in de loop van de jaren.

• stylezzz
HugoBoss1985 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:03:
[...]

Ik vind het "beschermen" argument/verhaal niet relevant voor de discussie.
Dus ik ben het met je eens.

Het is bijvoorbeeld ook aan de overheid om gokken en de problematiek daar omheen op te lossen.
Ik neem aan dat onze overheid daarin niet gokt maar weloverwogen beslissingen maakt. Desalniettemin zal de opvolgende problematiek ook aangepakt moeten worden.

Wat tweakers doet is de beslissing deels onder het tapijt vegen. Scalping is toegestaan, maar je mag er niet over praten. Want dat is niet gezellig.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

stylezzz schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:06:
[...]

Ik neem aan dat onze overheid daarin niet gokt maar weloverwogen beslissingen maakt. Desalniettemin zal de opvolgende problematiek ook aangepakt moeten worden.

Wat tweakers doet is de beslissing deels onder het tapijt vegen. Scalping is toegestaan, maar je mag er niet over praten. Want dat is niet gezellig.
Goed punt en hier ben ik het ook mee eens.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
stylezzz schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:03:
[...]

Als de moderatie al geen idee heeft hoe dit de community schaad dan is dat wel een teken aan de wand. [...]
We weten heel goed hoe dit de community schaadt. Het verschil is alleen dat ik denk (misschien onterecht) dat die impact op het grote geheel vrij beperkt is. De basis van die gedachte is dat we in de praktijk zien dat mensen geen geweldig geheugen hebben als het op hun principes aankomt.

Je moest eens weten hoeveel mensen op GoT een boze micdrop-peace-out doen om vervolgens een maand later met een clone account terug te komen.

Dat in combinatie met het feit dat deze tekorten tijdelijk zijn, doet ons vermoeden dat het veel meer wordt opgeblazen dan nodig.

Ik kan er natuurlijk naast zitten, maar ik denk het niet.
stylezzz schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:06:
[...]maar je mag er niet over praten. Want dat is niet gezellig.
Ik vind wel dat je daarmee mijn uiteenzetting van hierboven tekort doet. Het ging echt niet enkel om de sfeer, maar ook de emotionele uitspattingen die de discussies tot gevolg hadden (bedreigingen, lastig vallen, etc.). Ik bedoel, ik heb vandaag ook in dit topic de boel moeten schoon vegen omdat er met modder wordt gegooid... Om dan het argument op die manier plat te slaan doet wel een beetje zeer tbh. :P

Edit: En daarnaast, wat zijn we hier in dit topic aan het doen dan?

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
[...]

Bescherm de consument tegen woekerprijzen.

Er is altijd een gekte rondom een nieuwe release van hardware en vooral bij GPU's. Mensen zijn bereid meer neer te leggen voor een stuk schaarse hardware bij release dan dat het waard is.

Maar er worden bot scripts voor geschreven om normale kopers te slim af te zijn en dan wordt het product op Tweakers nota bene met een duizend euro o.i.d hoger aangeboden.

Er heerst ook nogal een soort van groepsdruk om zoveel uit te geven, alleen maar om te showen aan anderen wat ze wel niet hebben gescoord. Mensen die misschien wel een maandloon of meer aan een scalper geven. En jij praat dat recht. Is er enig empathie aanwezig? :+

• stylezzz
Blaat schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:22:
[...]

We weten heel goed hoe dit de community schaadt.
Was je dan toch aan het trollen een paar posts terug? Ik hoop dat dit geen sarcastische ondertoon had, want zo kwam het niet over zonder emoticons o.i.d.
Het verschil is alleen dat ik denk (misschien onterecht) dat die impact op het grote geheel vrij beperkt is. De basis van die gedachte is dat we in de praktijk zien dat mensen geen geweldig geheugen hebben als het op hun principes aankomt.

Je moest eens weten hoeveel mensen op GoT een boze micdrop-peace-out doen om vervolgens een maand later met een clone account terug te komen.

Dat in combinatie met het feit dat deze tekorten tijdelijk zijn, doet ons vermoeden dat het veel meer wordt opgeblazen dan nodig.

Ik kan er natuurlijk naast zitten, maar ik denk het niet.
Zeker, ik mag hopen dat het binnen afzienbare tijd opgelost is. Het probleem is daarmee echter niet verdwenen.... als het volgende stukje hardware schaars word en de scalpers erop vliegen krijg je exact dezelfde discussie. Rinse and repeat.... :)
Ik vind wel dat je daarmee mijn uiteenzetting van hierboven tekort doet. Het ging echt niet enkel om de sfeer, maar ook de emotionele uitspattingen die de discussies tot gevolg hadden (bedreigingen, lastig vallen, etc.). Ik bedoel, ik heb vandaag ook in dit topic de boel moeten schoon vegen omdat er met modder wordt gegooid... Om dan het argument op die manier plat te slaan doet wel een beetje zeer tbh. :P

Edit: En daarnaast, wat zijn we hier in dit topic aan het doen dan?
Ik voel me een beetje microkid ineens ;)

Maar is dat niet de taak van moderatie? Lieden die het blijkbaar verstieren voor een ander op wat voor manier dan ook een halt toeroepen?

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:42
bierschuit schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:41:
[...]

Bescherm de consument tegen woekerprijzen.

Er is altijd een gekte rondom een nieuwe release van hardware en vooral bij GPU's. Mensen zijn bereid meer neer te leggen voor een stuk schaarse hardware bij release dan dat het waard is.

Maar er worden bot scripts voor geschreven om normale kopers te slim af te zijn en dan wordt het product op Tweakers nota bene met een duizend euro o.i.d hoger aangeboden.

Er heerst ook nogal een soort van groepsdruk om zoveel uit te geven, alleen maar om te showen aan anderen wat ze wel niet hebben gescoord. Mensen die misschien wel een maandloon of meer aan een scalper geven. En jij praat dat recht. Is er enig empathie aanwezig? :+
Sorry maar als mensen een X bedrag meer uitgeven aan een product dan dat deze waard is, is dat toch hun eigen keuze? Neem aan dat volwassen mensen hier handel drijven. @br00ky zegt toch niks vreemds volgens mij. Of ik mis diezelfde empathie ;)

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:20
Iedereen is vrij om aan te bieden (ennvoor welk bedrag) wat ze willen..als mensen het dan kopen is het die persoon die het in stand houdt, niet de verkoper.

Als je echt vind dat iemand te ver buiten de lijnen kleurt kan je altijd nog de advertentie rapporteren.

[ Voor 25% gewijzigd door Visgek82 op 09-02-2025 18:49 ]

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:14
De 5000 serie te duur aanbieden is scalpen.
En de aanbieders van gebruikte 4090 en 4080 dan?

Die worden voor BOVEN de nieuwprijzen van nov/dec aangeboden omdat de 5000 zo slecht verkrijgbaar is.

Is toch gewoon hetzelfde? Vraag en aanbod.

Nieuwe auto's waren een paar jaar terug slecht leverbaar (chips) en prijzen schoten omhoog, zeker op de gebruikte markt. En is ook eigenlijk niet meer gezakt. Vraag en aanbod.

Ik vind de prijzen (overal!) ook belachelijk maar snap niet zo goed waarom een individu (scalper) slecht is en de rest van de markt niet.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

morritz34 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:48:
[...]

Sorry maar als mensen een X bedrag meer uitgeven aan een product dan dat deze waard is, is dat toch hun eigen keuze? Neem aan dat volwassen mensen hier handel drijven. @br00ky zegt toch niks vreemds volgens mij. Of ik mis diezelfde empathie ;)
W.b.t. de laatste regel van @bierschuit ... als je vreemden op een forum nodig hebt om op die manier je ego/e-penis te vergroten dan heb je wel issues naar mijn mening.
Ik begrijp niet echt goed dat er voor iemand groepsdruk achter zit m.b.t. anderen (vreemden) op het forum hier maar ik ben dan ook geen kuddedier.
Een nieuwe kaart kopen voelt over het algemeen goed voor mezelf.

Ik koop een videokaart om mee te tweaken en om mee te gamen en ik deel mijn ervaringen met undervolten, overclocken, modden, prestaties en tweaken e.d. graag met anderen.
Als ik een kaart neem om andere mensen een plezier te doen dan mogen videokaart fabrikanten mijn een kaart leveren/toesturen in ruil voor een review (voor anderen) en/of reclame maken.

@Visgek82 Ik ben het er ook mee eens dat iedereen zelf bepaald wat hij/zij/overige met hun geld doen.
Het vervelende is dat het een negatieve sfeer op V&A en het forum oplevert en het levert naar mijn mening ook een negatieve/vicieuze spiraal op m.b.t. de prijzen van e.e.a.

Laten we hopen dat het tijdelijk is maar je leest toch wel veel en overal dat men vind dat Nvidia de prijzen van bepaalde videokaart segmenten omhoog heeft gedaan.
Het voorbeeld van "de 5080 is een 5070(ti) in een 5080 doos" ter verduidelijking.
Ik hoor en lees ook heel vaak dat het sinds de corona en mining tijd uit de hand is gelopen omdat er toen bloed is geroken door de videokaart fabrikanten en ze weten nu wat mensen aan kaarten willen uitgeven (als/zodra er wat haken en ogen aan de levering en de prijzen zitten).

@meljor Nouja ik vind dat er wel een duidelijk verschil/nuance is tussen het dozen schuiven (nieuwe kaarten met winst verkopen) en het verkopen van een gebruikte videokaart.
Maar het interessante is dus, wat ik zei over de gevolgen voor iedereen, dat die gebruikte kaarten ook in prijs steigen.
En nogmaals... het scalpen (koop / verkoop) is niet de enige reden.
Want Nvidia heeft met de productie van de 4000 series gespeeld.

[ Voor 26% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-02-2025 19:18 ]

• Joshuax8
  • Niet online
meljor schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:57:
De 5000 serie te duur aanbieden is scalpen.
En de aanbieders van gebruikte 4090 en 4080 dan?

Die worden voor BOVEN de nieuwprijzen van nov/dec aangeboden omdat de 5000 zo slecht verkrijgbaar is.

Is toch gewoon hetzelfde? Vraag en aanbod.

Nieuwe auto's waren een paar jaar terug slecht leverbaar (chips) en prijzen schoten omhoog, zeker op de gebruikte markt. En is ook eigenlijk niet meer gezakt. Vraag en aanbod.

Ik vind de prijzen (overal!) ook belachelijk maar snap niet zo goed waarom een individu (scalper) slecht is en de rest van de markt niet.
Er zit (voor mijzelf in ieder geval) wel een groot verschil tussen als iemand een product koopt, gebruikt en daarna tegen de huidige marktwaarde verkoopt versus iemand die iets koopt zonder de intentie het te gebruiken (zodat iemand anders die het wel wil gebruiken het niet/moeilijker kan kopen) en vervolgens ongeopend voor een woekerprijs doorverkoopt. ;w

• uNoTopia
Joshuax8 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:03:
[...]

Er zit (voor mijzelf in ieder geval) wel een groot verschil tussen als iemand een product koopt, gebruikt en daarna tegen de huidige marktwaarde verkoopt versus iemand die iets koopt zonder de intentie het te gebruiken (zodat iemand anders die het wel wil gebruiken het niet/moeilijker kan kopen) en vervolgens ongeopend voor een woekerprijs doorverkoopt. ;w
Is dat niet een beetje te selectief?
Als de "marktwaarde" schijnbaar voor ongeopende en nieuwe producten ook hoger is, wat is dan *echt* het verschil? Is het voor jou wel OK om een gebruikte 4090 voor "de huidige marktwaarde" te verkopen terwijl 'ie nieuw minder kostte?

• Sissors
  • Niet online
uNoTopia schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:08:
[...]

Als de "marktwaarde" schijnbaar voor ongeopende en nieuwe producten ook hoger is, wat is dan *echt* het verschil? Is het voor jou wel OK om een gebruikte 4090 voor "de huidige marktwaarde" te verkopen terwijl 'ie nieuw minder kostte?
De intentie erachter en de gevolgen ervan...

Die 4090 verkopen vergroot niet de schaarste, en de intentie waarmee hij was gekocht was om te gebruiken, en nu die niet meer nodig is wordt die doorverkocht. Toch wel ietsjes anders als proberen schaarste te vergroten zodat je een product wat je kocht met als enige doel het duurder te maken voor de community doorverkoopt, denk je niet?

[ Voor 27% gewijzigd door Sissors op 09-02-2025 19:12 ]

• Joshuax8
  • Niet online
uNoTopia schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:08:
[...]

Ja het is misschien wat selectief (vandaar dat ik ook aangeef dat dat mijn mening is). Mbt het 4090 scenario wat je schetst: Daar heb ik minder moeite mee (zou het zelf nooit doen, verkoop het dan liever voor een leuk prijsje aan een vriend/kennis/mede-tweaker, maar dat is een ander verhaal). Ik denk dat het grote verschil is de intentie bij de aankoop is. Koop je het alleen om iemand anders een poot uit te draaien met winst door te verkopen, dan heb ik daar een sterkte mening over en vind ik dat schadelijk voor een community als Tweakers. Maar het is al lang duidelijk dat Tweakers zichzelf niet meer als community ziet (alleen als het goed uit komt voor marketing).

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-04 21:57
Het mooiste is dat fabrikanten hier van smullen. Door de schaarste ontstaat een enorme FOMO en gaat het langdurig over je product. Het is aan het begin vaak helemaal niet in het belang van de fabrikant om voldoende voorraad te hebben.

Voor wat betreft scalping kan ik alleen maar zeggen dat mensen er naar mijn idee veel te emotioneel en idealistisch naar kijken. Grote webshops zetten er vaak ook honderden of duizenden euro’s bovenop maar als een tweaker (die bijvoorbeeld twee kinderen heeft te voeden en de winst gebruikt om een nieuwe cpu te kopen) het doet is het not done. Vraag en aanbod is nou eenmaal kapitalisme 101. Tweakers bepaald wat er op V&A mag.

Ten slotte heb ik in het dagelijks leven een sales gerelateerde (B2B) functie. Dat is niets anders… Daar kijk je ook hoe je met het minste korting een deal binnen kunt slepen en dus betalen twee klanten nooit hetzelfde. Het is net wat de gek ervoor geeft. Bots gaan uiteraard wel wat ver, maar voor de PS5 had ik geluk met een aantal pre-orders die allemaal snel geleverd werden en door die door te verkopen heb ik mijn eigen PS5 terugverdiend. Maakt mij dat een slecht mens?

Heb tot nu toe ook achter het net gevist met de 5080 en nul interesse om boven MSRP te betalen. Als iedereen zo denkt stopt het vanzelf.

[ Voor 7% gewijzigd door Rctworld op 09-02-2025 19:36 ]

• uNoTopia
Ik snap jullie wel als je het hebt over intenties. Ik ben het er ook wel mee eens dat het best wel vervelend is als je ziet dat je mede-tweaker net iets eerder is, iets voor jouw neus koopt en dan tegen jou zegt: kopen? +500 euro erbovenop alsjeblieft.

Voor mij is het wel belangrijk om de context erbij te pakken en er genuanceerder naar te kijken. Ik zie “scalpers” op marktplaats die 5-8 videokaarten te koop hebben staan. Dat is wel ff andere koek dan je mede-tweakers die ook gewoon op zoek zijn naar een GPU en die, ondanks alle bots en scripters, er wel eentje hebben kunnen kopen maar niet degene die ze willen. En die dan te koop zetten voor dezelfde prijs als die “professionele” scalper.

Ik voel me dan ook echt schuldig dat ik wat mazzel heb gehad en na heel veel handmatig F5’en wat heb kunnen scoren. En dan mis IK juist de community-achtige reacties zoals “leuk voor jou dat het je wel is gelukt man”. Je wordt meteen in het hoekje “vieze scalper” gedrukt en dat is niet leuk.

[ Voor 6% gewijzigd door uNoTopia op 09-02-2025 19:56 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
HugoBoss1985 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:01:
[...]

@Visgek82 Ik ben het er ook mee eens dat iedereen zelf bepaald wat hij/zij/overige met hun geld doen.
Het vervelende is dat het een negatieve sfeer op V&A en het forum oplevert en het levert naar mijn mening ook een negatieve/vicieuze spiraal op m.b.t. de prijzen van e.e.a.
Als dat het probleem is, dan is het toch simpel. Waarom zwijgen we het met zijn allen dan niet gewoon dood? Ik begrijp alle emotie omtrend scalpen maar ik begrijp ook waarom mensen scalpen. Als de sfeer er door verpest wordt (en dat zie ik als mod natuurlijk gebeuren en ik weet wat we er op de achtergrond aan doen) dan is dat toch de enige valide manier? De hele shitzooi met prijzen kunnen we als kleine speler toch niets aan veranderen. Het scalpen is een exces van de tekorten die er al zijn en waar men gretig in springt. Laat ze lekker springen. Als wij geen reddingsboei gooien (lees: aankoop doen), verzuipen ze.

Juist op de sfeer zetten we in, en daarom is scalpen bespreken in het levertijden topic off limits. In het verleden gekoppeld aan een zero tolerance beleid (dwz naar o.a. scalping leidt direct tot een 24u ban). Dat hebben we tot nu toe nog niet nodig gevonden, maar als jullie aangeven dat de sfeer onder scalperdiscussies lijdt moeten we dat wellicht heroverwegen...

• Sissors
  • Niet online
uNoTopia schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:45:
Ik voel me dan ook echt schuldig dat ik wat mazzel heb gehad en na heel veel handmatig F5’en wat heb kunnen scoren. En dan mis IK juist de community-achtige reacties zoals “leuk voor jou dat het je wel is gelukt man”. Je wordt meteen in het hoekje “vieze scalper” gedrukt en dat is niet leuk.
Ik vermoed zo dat je niet in het hoekje vieze scalper wordt gedrukt omdat je een GPU hebt bemachtigd. Ik heb iig genoeg reacties gezien waarbij mensen werden gefeliciteerd ermee. Verschil was wel dat dat geen vieze scalpers waren.

Echt serieus. Je mag scalpen via V&A, maar dat is niet genoeg, je wil ook nog positieve reacties krijgen dat je scalpen gelukt is? Ben je nu niet een beetje wereldvreemd?

• uNoTopia
Sissors schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:05:
[...]

Ik vermoed zo dat je niet in het hoekje vieze scalper wordt gedrukt omdat je een GPU hebt bemachtigd. Ik heb iig genoeg reacties gezien waarbij mensen werden gefeliciteerd ermee. Verschil was wel dat dat geen vieze scalpers waren.

Echt serieus. Je mag scalpen via V&A, maar dat is niet genoeg, je wil ook nog positieve reacties krijgen dat je scalpen gelukt is? Ben je nu niet een beetje wereldvreemd?
I rest my case.

• Mexikola
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-04 07:35
br00ky schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:46:
[...]

Als dat het probleem is, dan is het toch simpel. Waarom zwijgen we het met zijn allen dan niet gewoon dood? Ik begrijp alle emotie omtrend scalpen maar ik begrijp ook waarom mensen scalpen. Als de sfeer er door verpest wordt (en dat zie ik als mod natuurlijk gebeuren en ik weet wat we er op de achtergrond aan doen) dan is dat toch de enige valide manier? De hele shitzooi met prijzen kunnen we als kleine speler toch niets aan veranderen. Het scalpen is een exces van de tekorten die er al zijn en waar men gretig in springt. Laat ze lekker springen. Als wij geen reddingsboei gooien (lees: aankoop doen), verzuipen ze.

Juist op de sfeer zetten we in, en daarom is scalpen bespreken in het levertijden topic off limits. In het verleden gekoppeld aan een zero tolerance beleid (dwz naar o.a. scalping leidt direct tot een 24u ban). Dat hebben we tot nu toe nog niet nodig gevonden, maar als jullie aangeven dat de sfeer onder scalperdiscussies lijdt moeten we dat wellicht heroverwegen...
Goed punt mbt doodzwijgen denk alleen dat het moeilijk is in een maatschappij waarin iedereen zijn mening gehoord wilt hebben. :) Maar eens hoor de hele discussie op het forum hierover is nutteloos en voegt nooit wat toe. Het is niet alsof er iets van een consensus gaat komen en we voor elkaar gaan krijgen met ze alle af te spreken niet van scalpers te kopen.

Daarnaast kan ik nou ook niet zeggen dat ik erg blij word van dergelijke advertenties. Persoonlijk hoop ik dat tweakers dat misschien nog is wilt heroverwegen. Bijvoorbeeld dat V&A alleen iets verkocht mag worden voor onder of gelijk aan de actuele prijs op pricewatch.

Hiermee houd je handelaren/shops,/scalpers meerendeel van V&A denk ik. Daarnaast denk ik dat je daarmee ook voorkomt dat de fiscus een keer met vragen gaat komen zoals bij marktplaats. Op je V&A platform kan dan immers geen winst gemaakt worden. :+

Maar zal vast wat over het hoofd zien met die insteek. Dus blijf de boel maar netjes negeren en wacht rustig af tot de prijzen wat bedaren. :)

• stylezzz
uNoTopia schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:45:
Ik snap jullie wel als je het hebt over intenties. Ik ben het er ook wel mee eens dat het best wel vervelend is als je ziet dat je mede-tweaker net iets eerder is, iets voor jouw neus koopt en dan tegen jou zegt: kopen? +500 euro erbovenop alsjeblieft.

Voor mij is het wel belangrijk om de context erbij te pakken en er genuanceerder naar te kijken. Ik zie “scalpers” op marktplaats die 5-8 videokaarten te koop hebben staan. Dat is wel ff andere koek dan je mede-tweakers die ook gewoon op zoek zijn naar een GPU en die, ondanks alle bots en scripters, er wel eentje hebben kunnen kopen maar niet degene die ze willen. En die dan te koop zetten voor dezelfde prijs als die “professionele” scalper.

Ik denk dat je een beetje slachtoffer bent geworden in de 'paniek' van de afgelopen dagen in het levertijden en prijzen topic. Het werd op een gegeven moment ook meer een linkdrop topic waarin honderden mensen keer op keer achter het net visten waarna ze de dag erna deze kaart voor kaart op vraag en aanbod zagen komen. Het is niet netjes, maar ik denk dat sommige mensen uit paranoia en frustratie zijn gaan reageren op de mensen die oprecht uit vreugde een reactie plaatsten over hun aanwinst. Het vertrouwen was compleet zoek.....

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

[...]

Nee, dan was het tot nu toe nog niet duidelijk.
Ee scalperdiscussie is het gevolg van het scalpen.
Het scalpen is de oorzaak van de sfeer.

• Visgek82
Joshuax8 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:03:
[...]

Zeker. echter, iets is waard wat iemand ervoor wil geven. zo simpel is het. Ik zou bv nooit 1000 euro geven voor een plaat van de beatles, toch zijn er genoeg die een veelvoud ervan daar aan spenderen. Waarde is niet iets wat zomaar zwart wit is.

Als iemand graag een 5080 wil voor 3k , en hij kan hem krijgen daarvoor (en hij wil dat er aan uitgeven), wat is dan precies het probleem?

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ja maar....

Ik kijk net op je profiel en jij hebt al zeker 2x geluk gehad. Als je dan niet als scalper gezien wil worden, waarom dan aanbieden voor scalp prijs op tweakers zodat iedereen het kan zien?

Begrijp mij niet verkeerd, ik heb niks tegen scalpen, niks tegen jou, zo werkt de markt.
Als het niet te krijgen is en mensen willen het dan krijg je dit.

En ik vindt het inderdaad triest hoe sommige mensen zo verontwaardigd zijn dat het überhaupt gebeurd en hun eigen frustratie op alles en iedereen gooien terwijl de enige schuldige Nvidia zelf is door niet te leveren.
En nog blijven mensen het an mass kopen want FOMO.

Tip van flip, als je scalpt, doe het onder de radar of althans, niet onder je username op tweakers en dan posten in dit topic ;)

Wear Sunscreen!

• Lord_Dain
Humma Kavula schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:25:
[...]

Tip van flip, als je scalpt, doe het onder de radar of althans, niet onder je username op tweakers en dan posten in dit topic ;)
Want dan mag je geen mening hebben?

• Visgek82
[...]

Ik zou hierop tegen zijn. fel zelfs. Dit gaat tegen de vrije spirit in van V&A , men moet maar gewoon rapporteren als men het ergens niet mee eens is . users bannen voor aanbieden van dergelijks gaat mij veel te ver.

• MarijnP01
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:22
Ik ben niet echt een actieve Tweaker en op dagelijkse basis ook niet echt met hardware bezig. Ik overweeg echter op middellange termijn mijn huidige pc te upgraden met een nieuwe videokaart (al zal dat zeker geen x900 kaart worden) of een compleet nieuwe pc aan te schaffen. Om die reden heb ik het nieuws omtrent de nieuwe AMD en Nvidea kaarten gevolgd en ook de forumtopics in de gaten gehouden.

Ik moet zeggen dat ik me wel enigszins verbaasd heb over met hoeveel emotie de discussie over scalpers en prijzen gevoerd wordt. Je zou bijna denken dat het over water of een andere eerste levensbehoefte gaat ipv een videokaart.

Het aanbod is op dit moment klein, en de economische theorie leert ons dat die schaarse videokaarten dan terecht komen bij degenen die er het meest voor over hebben. De prijzen zullen dus hoog zijn, en dat zie je nu ook. Of dat nou komt omdat de fabrikant, de tussenhandelaar, de webshop of een andere partij een flinke marge pakt is wat mij betreft niet zo belangrijk.

Je kan er vanuit moreel oogpunt van alles van vinden, maar er iets aan veranderen kun je toch niet. Je druk maken om zaken waar je geen invloed op hebt heeft ook helemaal geen zin. Net zoals het doorvoeren van symbolische maatregelen die toch niks veranderen, zoals het verbieden van bepaalde advertenties op V&A.

Het is allemaal wat het is en als je een kaart voor een 'gewone prijs' wil krijgen zit er niks anders op dan te wachten. En probeer je ook te realiseren dat als dit een onderwerp is waar je je erg druk om maakt, dat betekent dat je verder een geweldig leven leidt.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Visgek82 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:31:
[...]

Ik zou hierop tegen zijn. fel zelfs. Dit gaat tegen de vrije spirit in van V&A , men moet maar gewoon rapporteren als men het ergens niet mee eens is . users bannen voor aanbieden van dergelijks gaat mij veel te ver.
Ah zo kan je het ook opvatten, nee ik bedoelde als je het over scalpen (en toendertijd ook een hele rits andere offtopic zaken) had in het levertijden topic dan kreeg je meteen een ban :). Dat werkte vrij goed, omdat het een kleine minderheid was die er consequent over door wilde praten. Wat prima is (zonder namen en shamen) maar niet daar.
HugoBoss1985 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:22:
[...]

Nee, dan was het tot nu toe nog niet duidelijk.
Ee scalperdiscussie is het gevolg van het scalpen.
/
[...]
Het scalpen is de oorzaak van de sfeer.
Dit begrijp ik niet. Hoe wordt de sfeer veroorzaakt door scalpen, of lees ik het verkeerd?

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Lord_Dain schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:31:
[...]

Want dan mag je geen mening hebben?
Dat zeg ik niet, de tip was om het niet te verkopen/reageren op tweakers aangezien de persoon waar ik op reageerde verontwaardigd was dat hij/zij geen positieve reactie op zijn aankoop kreeg.

En als je en plein public het verkoopt op tweakers zodat andere het zien krijg je backlash want je bent dan per definitie scalper.

Nogmaals, kapitalisme werkt zoals dat doet, iemand heeft geld en wil iets wat slecht te verkrijgen is dus betaald.

Ik heb vroeger ooit voor de gein een Rabo random reader voor €30,- op MP gezet.... ook dat werkt :+

Wear Sunscreen!

• Sissors
  • Niet online
Humma Kavula schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:25:
[...]

Ja maar....

Ik kijk net op je profiel en jij hebt al zeker 2x geluk gehad. Als je dan niet als scalper gezien wil worden, waarom dan aanbieden voor scalp prijs op tweakers zodat iedereen het kan zien?
Hij vindt volgens mij dus wel dat hij een scalper is, maar hij is een amateur scalper, en geen professionele scalper. Die eerste groep doet het maar een paar keer, en de tweede groep doet het 8x bijvoorbeeld. En dan is hij boos / geirriteerd dat amateur scalpers niet gefeliciteerd worden op het forum dat hun scalpen gelukt is. 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door Sissors op 10-02-2025 07:49 ]

Pagina: 1 2 Laatste