Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
Mijn Poolse schoonmoeder is tijdelijk in Nederland om te helpen met de opvang van de dochter van mijn vriendin. Tijdens schooluren, soms avond of weekend werkt ze in een Poolse supermarkt om een extra zakcentje voor in Polen te verdienen. Ze heeft een tijdelijk contract getekend voor maximaal 1 jaar, minimumloon, minimaal 3 maximaal 40u per week. Vakantiegeld en vakantiedagen zou ze ook moeten krijgen.

Nu blijkt dat de eigenaar van deze winkel zich daar verder niet aan houdt, bij haar niet en bij andere (ook allemaal tijdelijke, niet Nederlandse) werknemers. Ze krijgen allemaal 10 euro per uur en that's it. Er wordt per week een rooster gemaakt. In 1,5 maand tijd zijn er al meerdere mensen gekomen en gegaan.

Mijn schoonmoeder vindt dit voor nu wel prima zo, het is meer dan ze in Polen met een bijbaantje zou kunnen verdienen en het is als aanvulling op haar pensioen. Het is een makkelijk baantje wat goed bereikbaar is met de bus en ze wil voor die paar maanden dat ze daar nog werkt geen gezeik voor zichzelf en de andere meiden in die winkel. Dat zijn doorgaans studenten, alleenstaande moeders, mensen die tijdelijk in NL zijn etc. Oftewel; mensen in een zwakke positie die het geld gewoon hard nodig hebben. Daar maakt de eigenaar van de winkel overduidelijk misbruik van en dat zit mij niet lekker.

Ik wil niet zomaar tegen haar wens in me hiermee gaan bemoeien en die werkgever confronteren met zijn illegale praktijken. Wanneer ze stopt met daar te werken wil ik hier wel melding van maken en zorgen dat ze alsnog het te weinig betaalde loon krijgt. Dat gaat dan, inclusief vakantiegeld en niet uitbetaalde vakantiedagen, naar schatting om zo'n 2000€; dat is gewoon net zoveel als 3 maanden van haar pensioen in Polen. Uiteraard wil ik ook iets aan de illegale praktijken gedaan wordt; als ik het goed begreep is deze eigenaar, ook eigenaar van nog meerdere andere winkels.

Ik heb kunnen vinden dat te weinig betaald loon tot 5 jaar terug gevorderd kan worden.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie en hoe kan ik deze situatie het beste aanpakken?
Ik vermoed via dit formulier Melding oneerlijk onveilig ongezond werk of arbeidsuitbuitingt? Heeft iemand daar ervaring mee en heeft dat een kans van slagen?

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Formulier lijkt mij prima. Wordt hier ook gemoemd: https://www.nlarbeidsinsp...en-minimumvakantiebijslag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Is het zwart werk?
Heb je solide bewijzen dat zij x uur heeft gewerkt in een bepaalde periode?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad melden bij het MinSZW. Eventueel ook even bellen met de gemeente (in het kader van ondermijning), al zal die vooral ook doorverwijzen. Het melden heeft zeker kans van slagen, geld terug krijgen hangt vast ook af van of de uitbuiter: heeft die geld. En als ze er zwart werkt wordt aantonen zacht gezegd moeilijk.

Pas achteraf melden klinkt wat asociaal... Ik begrijp het, maar toch. Je benadeelt ook de anderen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:53

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Loonspecificatie? Sociale verzekeringen? Verplichte ziektekosten verzekering?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Nu online

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
Wolly schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:37:
Is het zwart werk?
Heb je solide bewijzen dat zij x uur heeft gewerkt in een bepaalde periode?
Officieel is het dus denk ik geen zwart werk want er is gewoon een contract getekend.
Ik weet niet hoe de uur registratie wordt bijgehouden, volgens mij wordt dit dus ook expres heel vaag gehouden met elke week een ander rooster enkel op een papiertje in de winkel en uitbetaling per week.

@F_J_K Ik had het ook liever per direct aangepakt, maar ik wil geen ruzie met schoonmoeder. Ze heeft e.e.a. ook besproken met haar collega's en die zeggen ook allemaal, uit angst om het beetje wat ze hebben kwijt te raken, doe maar niet. De gemeente zal hier inderdaad wellicht ook bij kunnen ondersteunen, goeie tip.

@Coach4All Geen idee hoe dat allemaal zit. Volgens mij is e.e.a. niet vereist bij werk van tijdelijke aard, net als bij seizoensarbeiders, maar daar heb ik geen verstand van.

Beeromaniac

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-09 20:56
Je zou kunnen overwegen een anonieme melding te doen bij de arbeidsinspectie

https://www.nlarbeidsinsp...-arbeidsuitbuiting-melden

Gevallen van arbeidsuitbuiting kunt u (anoniem) melden bij de Nederlandse Arbeidsinspectie via: 0800 51 51.

[ Voor 22% gewijzigd door RetroHead op 07-02-2025 11:51 ]

Do more

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Thompson schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:44:
[...]

Officieel is het dus denk ik geen zwart werk want er is gewoon een contract getekend.
Ik weet niet hoe de uur registratie wordt bijgehouden, volgens mij wordt dit dus ook expres heel vaag gehouden met elke week een ander rooster enkel op een papiertje in de winkel en uitbetaling per week.
Contract is ook maar een papiertje. Dat wil niet zeggen dat er belasting over wordt afgedragen.

Uitbetaling per week, is dat contant?

Ik zou wel oppassen dat de eigenaar eventuele controles niet naar jou terug kan linken, deze mensen kunnen een andere mentaliteit hebben waardoor jij wel eens door verrast kan worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Thompson schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:44:
Elke week ff een fotootje van maken 'als geheugensteuntje'.

En achteraf pas claimen vind ik prima te verdedigen. Het is niet alsof de eigenaar door een foutje dan teveel betaald oid. Ieder in NL moet minimaal minimumloon betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Nu online

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
TheGhostInc schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:16:
[...]

Elke week ff een fotootje van maken 'als geheugensteuntje'.

En achteraf pas claimen vind ik prima te verdedigen. Het is niet alsof de eigenaar door een foutje dan teveel betaald oid. Ieder in NL moet minimaal minimumloon betalen.
Goed idee dat is een kleine moeite. Misschien dat ze e.e.a. qua rooster ook op whatsapp bevestigd heeft.

@RetroHead Thanks.

@Wolly Volgens mij krijgt ze het wel op een bankrekening gestort, mijn vriendin heeft voor haar namelijk een revolut rekening geopend omdat e.e.a. met haar Poolse rekening niet goed wou lukken en ik heb haar nog nooit met contant zien betalen.

Mijn schoonmoeder spreekt dus ook alleen Pools en ik niet, dat maakt e.e.a. ook niet makkelijker om haar uit te leggen dat ze niks verkeerd doet en dat haar werkgever hier illegaal bezig is, alle communicatie moet via Google translate. Ze is ook gewoon erg conflict vermijdend en maakt zichzelf daardoor snel ondergeschikt

[ Voor 18% gewijzigd door Thompson op 07-02-2025 12:31 ]

Beeromaniac

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:12
Vind het toch wel een hypocriete manier van doen.

Zolang ik geen problemen heb (lees geen ruzie met mijn schoonmoeder) doen we geen onderzoek, maar als zij weg is gaan we aan de bel trekken.

Als het nu verkeerd is, stel je het nu aan de kaak, als je het nu accepteert, doe dat dan ook in de toekomst.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Thompson
  • Nu online

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
bregweb schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:40:

Zolang ik geen problemen heb (lees geen ruzie met mijn schoonmoeder) doen we geen onderzoek, maar als zij weg is gaan we aan de bel trekken.

Als het nu verkeerd is, stel je het nu aan de kaak, als je het nu accepteert, doe dat dan ook in de toekomst.
Dank voor je bijdrage, ik ga ruzie maken met mijn schoonmoeder en riskeren dat zij en haar collega's hun baantje per direct kwijt zijn.

Beeromaniac

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nee. Maar wel riskeren dat haar ex-collega's hun baantje kwijt zijn nadat je schoonmoeder weg is 🤣

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:32
bregweb schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:40:

Alsof die eigenaar als je melding maakt gewoon je een hand geeft en zegt "oh, buit ik je uit? Was niet de bedoeling, hier heb je een paar duizend euro."
Als hij expres zwakkere personen aanneemt die het maar zo accepteren, zoals aangegeven door TS, doet ie het niet per ongeluk. Dan is het pad dat TS kiest gewoon rationeel en risico minimaliserend, en een prima manier om om te gaan met een ondernemer die misbruik maakt van zijn medewerkers.

Waarom het risico nemen dat schoonmoeder ontslagen wordt en zo gegarandeerd is geld mis te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Flamesz schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:50:
[...]

Waarom het risico nemen dat schoonmoeder ontslagen wordt en zo gegarandeerd is geld mis te lopen.
Maar andere werknemers is dan geen probleem? Het is beetje een dubbelzijdig zwaard en een 'gevaarlijk' lijntje waar TS zich op begeeft. Ene kant is het heel nobel, en ja. Het hoort eigenlijk niet.

Aan de andere kant. Er zijn nu wel een x-paar mensen geholpen met een baantje. Die mogelijk ergens al tegen weinig onderdak hebben. Het poolse winkeltje wellicht ook relatief goedkope boodschappen heeft. En hiermee meer/gelijkwaardig dan thuis een inkomen hebben voor de tijd dat het duurt (als het om tijdelijk werknemers gaat) .. Je moet kijken of er dus daadwerkelijk sprake is van 'uitbuiting/dwang' en niet met deze melding iets gaat ontwrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Ik zou hier niet lang mee wachten want dit is niet goed. Het moet meteen worden aangepakt en wachten is alleen maar nadelig. Ik zou ook de politie hebben ingelicht en uiteraard een melding hebben gemaakt. De rest steekt hij waarschijnlijk in zijn eigen zak, een arrogante eigenaar die alleen aan zich zelf denkt en niet aan andere. Dit is echt balen en om boos op te worden dat dit nog kan in Nederland. Ik stond even bij stil. Ik werk zelf 7 jaar met een onbepaalde tijd. Ik zou echt meteen stoppen totdat alles correct is afgehandeld en ik mijn geld heb die te weinig is betaald. Ondanks alles succes en sterkte!

Ik vind het heel dapper van jou dat je opkomt in deze zaak. Iedereen daar met zijn allen zou moeten stoppen met het werk tot dat er duidelijkheid is.

[ Voor 17% gewijzigd door Van der Berg op 07-02-2025 13:27 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-09 09:01
Krijg ze een loonstrookje? Dan kun je checken of het allemaal klopt of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Van der Berg schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:21:

Ik zou echt meteen stoppen totdat alles correct is afgehandeld en ik mijn geld heb die te weinig is betaald. Ondanks alles succes en sterkte!
Ik denk niet dat de tijdelijke (mogelijk slecht/niet) Nederlands sprekende persoon die keuze heeft en met 10,- per uur gewoon in zijn handjes knijpt want kan nergens anders terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kijk eerst even goed naar het contract, de loonstroken en overige afspraken.

Kan best zijn dat de werkgever omdat het aantal gemaakte uren standaard fluctueerd uitgaat van een gemiddeld aantal uren en daar de uitbetaling op baseerd. Misschien komt er een periodiek wel een correctie...

Het is een wat gedateerde manier, maar het is nog steeds toegestaan om uit gaan van gemiddelden bij het uitbetalen van loon.

Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat je schoonmoeder te weinig betaald krijgt?

En daarnaast moet je, gewoon nu melding maken en de "schuld" niet teveel laten oplopen. Grote kans dat de eigenaar als puntje bij paaltje komt gewoon zijn BV laat klappen, en helemaal niets meer uitkeert...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 23:31
Weet je schoonmoeder of er aantoonbaar belasting wordt afgedragen op haar salaris door de werkgever? Als dit niet op het loonstrookje staat, dan vast niet. Als ze geen loonstrookje krijgt bijna zeker niet. Dan zal ze een naheffing en eventueel boete ontvangen van de belastingdienst.

Zo "helpen" we zwakkeren in de maatschappij....

En voor onderzoek bij de werkgever blijkt vervolgens geen capaciteit beschikbaar te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:23

Qwerty-273

Meukposter

Thompson schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:32:
... Poolse schoonmoeder ....werkt in een Poolse supermarkt .... Nu blijkt dat de eigenaar van deze winkel zich daar verder niet aan houdt,

Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie en hoe kan ik deze situatie het beste aanpakken?
Arbeidswetten zijn net iets anders in Polen. Het kan heel goed zijn dat de eigenaar niet volledig op de hoogte is hoe het in NL moet (of wel, maar dit niet toepast om welke reden dan ook). En ook werknemers zullen niet op de hoogte zijn van zowel de plichten als de rechten van een werknemer (en de bescherming die de overheid geeft).

Punt is wel, dat na een melding en controle en vaststellen van eventuele misstanden, het bedrijf gewoon heel makkelijk op de fles kan gaan en dan kunnen alle medewerkers naar zowel werk als achterstallig loon fluiten.

Verder doe een cursus Pools voor jezelf, als je ook een klein beetje de taal wilt ontdekken om met de verdere schoonfamilie te kunnen babbelen. Of je te kunnen redden wanneer je in Polen bent (of om de roddels/klachten die je vrouw aan je schoonmoeder/vriendinnen verteld te kunnen volgen :D)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:47

DukeBox

loves wheat smoothies

RetroHead schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:49:
Je zou kunnen overwegen een anonieme melding te doen bij de arbeidsinspectie
@Thompson Als je op een of andere manier kan bevestigen dat het bij andere locaties van de werkgever ook zo is kan je daar de melding op doen (evt. met vermelding dat het op andere locaties, waaronder die van je schoonmoeder ook zo is). Dan is de koppeling met jou en schoonmoeder + locatie ook niet direct gemaakt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:07
Millie-ano schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:24:
[...]
Ik denk niet dat de tijdelijke (mogelijk slecht/niet) Nederlands sprekende persoon die keuze heeft en met 10,- per uur gewoon in zijn handjes knijpt want kan nergens anders terecht.
Werkgevers staan te springen om personeel, die mensen kunnen overal meer krijgen dan die 10 euro, ook al spreken ze de taal niet. Stuur ze anders maar door.

Want ja, waar stopt dit anders?

"Die kindjes hebben niks te eten, is toch prima dat ze voor mij mogen werken voor een maaltijd?"

Regels zijn regels, met een goede reden! Want anders stop die race naar bodem gewoon niet tot men onder de grond ligt.

wat zou kunnen is het volgende:

Moeder verblijft in een pand van de werkgever? Dat is max 25% op dit moment dat de werkgever mag in houden op het loon, zorgverzekering? idem. Werkt ze in Nederlandse BV, of via een bv/uitzendbureau in polen?

En er zitten nog mazen in de wet dat men voor een half jaar werkvergunning in polen door de open grenzen in Europa dat half jaar vrij mogen reizen/werken, met de voorwaarden van het thuisland natuurlijk.

En anders gewoon de belastingdienst bellen en vragen of alles netjes word afgedragen, als het antwoord NEE is, dan zal de werkgever heel snel een telefoontje krijgen van de BD

[ Voor 30% gewijzigd door T-Forever op 07-02-2025 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
F_J_K schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:39:
Inderdaad melden bij het MinSZW. Eventueel ook even bellen met de gemeente (in het kader van ondermijning), al zal die vooral ook doorverwijzen. Het melden heeft zeker kans van slagen, geld terug krijgen hangt vast ook af van of de uitbuiter: heeft die geld. En als ze er zwart werkt wordt aantonen zacht gezegd moeilijk.

Pas achteraf melden klinkt wat asociaal... Ik begrijp het, maar toch. Je benadeelt ook de anderen.
Als het zwart betaald wordt nu, en dat is niet zeker nee, maar lijkt ook niet echt onmogelijk, dan is het vooral de belastingbetaler die benadeelt wordt. Sommige van de andere werknemers kunnen er hard op achteruit gaan als ze bijvoorbeeld een uitkering verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
T-Forever schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:55:
[...]

Werkgevers staan te springen om personeel, die mensen kunnen overal meer krijgen dan die 10 euro, ook al spreken ze de taal niet. Stuur ze anders maar door.

Want ja, waar stopt dit anders?

"Die kindjes hebben niks te eten, is toch prima dat ze voor mij mogen werken voor een maaltijd?"

Regels zijn regels, met een goede reden! Want anders stop die race naar bodem gewoon niet tot men onder de grond ligt.

wat zou kunnen is het volgende:

Moeder verblijft in een pand van de werkgever? Dat is max 25% op dit moment dat de werkgever mag in houden op het loon, zorgverzekering? idem. Werkt ze in Nederlandse BV, of via een bv/uitzendbureau in polen?

En er zitten nog mazen in de wet dat men voor een half jaar werkvergunning in polen door de open grenzen in Europa dat half jaar vrij mogen reizen/werken, met de voorwaarden van het thuisland natuurlijk.

En anders gewoon de belastingdienst bellen en vragen of alles netjes word afgedragen, als het antwoord NEE is, dan zal de werkgever heel snel een telefoontje krijgen van de BD
Ik zeg ook niet dat ik het ermee eens ben. Maar meer dat het omvattender is dan alleen de OP. Maar het is op een forumpje hier makkelijk lullen, ook wat een ander moet doen.

Niemand die hier het adres van de Poolse winkel vraagt en vanuit moraliteit zelf de BD belt.. nee, dat mag TS oplossen. En het liefst met hun adviezen. Met een air van: Zo, hebben we de wereld weer ietsjes beter gemaakt. Voor wie precies?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• T-Forever
Millie-ano schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:26:
[...]

Ik zeg ook niet dat ik het ermee eens ben. Maar meer dat het omvattender is dan alleen de OP. Maar het is op een forumpje hier makkelijk lullen, ook wat een ander moet doen.

Niemand die hier het adres van de Poolse winkel vraagt en vanuit moraliteit zelf de BD belt.. nee, dat mag TS oplossen. En het liefst met hun adviezen. Met een air van: Zo, hebben we de wereld weer ietsjes beter gemaakt. Voor wie precies?
Nee dat zeg je niet, maar je insinueert dat het prima is, want het alternatief is 'slechter'. Dat mag je gewoon te nimmer en nooit doen.

En wat is de relevantie met de rest van je betoog? Weten wij het hele verhaal, waarom zouden wij überhaupt bellen, en wat verwacht je dan, "hoe weet u dit" 'ja vanaf een forum'. Denk je dat je dan serieus genomen word? Iemand zal toch echt met bewijs moeten komen, en dat bewijs hebben wij niet.

Je probeert gewoon recht te lullen wat krom is. Wetgeving is wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:03
ucsdcom schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:04:
Weet je schoonmoeder of er aantoonbaar belasting wordt afgedragen op haar salaris door de werkgever? Als dit niet op het loonstrookje staat, dan vast niet. Als ze geen loonstrookje krijgt bijna zeker niet. Dan zal ze een naheffing en eventueel boete ontvangen van de belastingdienst.

Zo "helpen" we zwakkeren in de maatschappij....

En voor onderzoek bij de werkgever blijkt vervolgens geen capaciteit beschikbaar te zijn.
Zolang er begin volgend jaar belastingaangifte wordt gedaan door de werkneemster, zal er absoluut geen sprake zijn van een belasting-boete. Mogelijk wel van belastingaanslag doordat er te weinig (geen) voorheffing is afgedragen door de werkgever. Of en hoeveel belasting er betaald moet worden is nogal afhankelijk van het aantal uren / jaarloon wat er gewerkt wordt. Tot een jaarloon van ca. €11000 bruto wordt er onderaan de streep door de heffingskortingen geen belasting betaald. Dus dat geldt wanneer het in omvang van uren een "bijbaan" is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik neig toch naar ‘niet melden’, wellicht zelfs niet mee bemoeien.

Het is nu win/win. Door het melden zijn er alleen maar verliezers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
T-Forever schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:58:
[...]

Nee dat zeg je niet, maar je insinueert dat het prima is, want het alternatief is 'slechter'. Dat mag je gewoon te nimmer en nooit doen.

En wat is de relevantie met de rest van je betoog? Weten wij het hele verhaal, waarom zouden wij überhaupt bellen, en wat verwacht je dan, "hoe weet u dit" 'ja vanaf een forum'. Denk je dat je dan serieus genomen word? Iemand zal toch echt met bewijs moeten komen, en dat bewijs hebben wij niet.

Je probeert gewoon recht te lullen wat krom is. Wetgeving is wetgeving.
Mijn leven is wat minder zwart wit. Is dat goed, geen idee. Ik ervaar het als prettig.

Nee ik insinueer niet dat het oke is wat er is gebeurt. Ik zie alleen niet hoe dit goed uitpakt. Je zou in mijn optiek, eerst moeten zorgen dat de "slachtoffers" terecht kunnen, dus zonder merkbaar verlies in inkomsten direct elders aan de slag kunnen ofzo. Alvorens je de toko sluit of aanpakt.

Loon is blijkbaar goed genoeg of mogelijk beter wat ze elders krijgen onder relatief goede omstandigheden i.c.m lage werkdruk/simpel werk. Als dat ecosysteem werkt.

Je kan het zien als recht lullen. Maar helaas werken sommige dingen nou eenmaal zo. Genoeg voorbeeld van politie die de-escaleert, oogje toeknijpt/waarschuwing afdoet in bepaalde situaties om erger te voorkomen of wat gunstiger is voor de 'dader'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
Millie-ano schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 01:10:
[...]
Als dat ecosysteem werkt.

Je kan het zien als recht lullen. Maar helaas werken sommige dingen nou eenmaal zo. Genoeg voorbeeld van politie die de-escaleert, oogje toeknijpt/waarschuwing afdoet in bepaalde situaties om erger te voorkomen of wat gunstiger is voor de 'dader'.
Dat ecosysteem zal werken maar slechts op de korte termijn. Op lange termijn zijn er consequenties. Irritaties zullen gaan etteren. Er zijn steeds meer mensen die overal poep aan hebben want ze zien anderen het ook doen. De politie word met argusogen bekeken een gemiddelde brave burger ziet de politie enkel als ze een boete krijgen. Want samen sta je sterk en een grote mond hebben doen we de-escaleren met laat maar lopen.

En dat is precies het probleem, slecht gedrag belonen, dat houdt slecht gedrag dus net juist in stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:24

Herman

FP ProMod
Er is sprake van een verplichte CAO. Het contract, salaris en alle afspraken moeten conform die CAO zijn. Even een loonstrookje opvragen en cgecken of dat ook zo is.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Er is een verplicht minimum uurloon van € 14,06 (per 1-1-2025), dat bedrag is onafhankelijk van de uitbetaalperiode, contractsoort of arbeidsduur per maand. Het totaalbedrag mag gemiddeld per uur niet lager zijn dan het minimum uurloon.

Daarnaast geldt de CAO.

De vraag is wat er op de loonstroken staat. Dat moet verduidelijken of en wat er illegaal is. Je kan met je schoonmoeder, contract en loonstroken naar een Juridisch Loket. Dat is gratis voor mensen met een laag inkomen. Het verstrekken van een loonstrook is verplicht als er iets verandert in loon of loonheffingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
Wippie1234 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:32:
Ik neig toch naar ‘niet melden’, wellicht zelfs niet mee bemoeien.

Het is nu win/win. Door het melden zijn er alleen maar verliezers
Precies. Het is haar leven anyway.
Je kan het haar uitleggen en dan kan ze er zelf wat mee doen.

Ze praten allemaal de zelfde moedertaal daar, dus het zal vast gewoon enorm gezellig zijn.

Regeltjes zijn er voor de extreme situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:19
*knip* offtopic anekdote die ts nergens helpt.

[ Voor 110% gewijzigd door ZieMaar! op 08-02-2025 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
dus uit eigen ervaring.. wat JIJ ervaart als uitbuiting.. ziet je schoonmoeder dus duidelijk niet zo.

haar snap ik.. een andere sociale activiteit zou geld kosten.. niet opleveren.. ws vind ze het er gewoon beregezellig.. en ze neemt nog een leuk zakcentje mee terug naar huis straks als toeslag..

al snap ik je wel
dus op de vraag die ik hier heb..
-is dit 10 euro zwart in het handje -> dan is het niet eens zo slecht.
(als het uitbetaald word en je alsnog belasting dokt ja dan zou ikzelf WEL gaan morren)

ook lijkt me 10 euro aan de lage kant.. ik kreeg destijds ook zwart net iets lager dan het minimumloon betaald.. maar dat was maar 2-5% lager ofzo.... niet zo'n groot verschil...

14,06 is het huidige minimumuurloon.. uitgaande dat ze geen wettelijk vakantiegeld, noch betaalde vakantiedagen krijgt zou ze 16.80 euro per uur moeten krijgen (dat is uitbetaling van de 8.33% vrije dagen die je nu laat uitbetalen, en 8% vakantiegeld daar nog eens overheen)
-
zelfs met 35% loonbelasting eraf houd je dan nog 10.92 over.
dus ja.. voor haar zou wit werken duidelijk meer lonen... dit is geen situatie zoals die van mij destijds als tiener toen het meer win-win was..

persoonlijk zou ik de situatie niet aanvallen.. maar met de eigenaar gaan onderhandelen zelf bedingen dat ze geen 10, maar 14 euro zwart in het handje krijgt per gewerkt uur.
das voor de baas nog steeds een besparing.. (zeker omdat hij ook geen premies hoeft te betalen op die manier maar voor haar iig een vooruitgang.

natuurlijk scheelt het ook wat de secundaire voorwaardes zijn..
een baas die coulant is over te laatkomen/wat langer pauze nemen/wat eerder weggaan + gratis lunches aanbied + hoge personeelskorting.. dan ben je bereid met wat lager loon akkoord te gaan.
waar een zeurpiet betekend dat je minimaal 20% meer geld wilt zien om daarmee te dealen.

ik zou dus zelf erder ff gaan praten.. om die zwarte 10 euro naar iets iets hogers op te trekken.. en wat leuke secundaire voorwaardes te bespreken die ook in haar voordeel werken.. dan naar de belastingdienst te stappen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 22:02
Wat een bijzondere reacties lees ik hier. Regeltjes zijn er niet gekomen omdat we die zo leuk vinden maar omdat er altijd weer iemand is die vind dat het wel anders/minder kan. En praten met een werkgever die structureel een loopje neemt met de regels, dat is ronduit naïef.

Je jeugd arbeidsverleden neerpennen om zwartwerken recht te praten..........

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bregweb
Thompson schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:46:
[...]Dank voor je bijdrage, ik ga ruzie maken met mijn schoonmoeder en riskeren dat zij en haar collega's hun baantje per direct kwijt zijn.
Wat ga jij bijdragen als er een ongeluk gebeurt op de werkvloer en iemand niet verzekerd blijkt te zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
bregweb schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:36:
[...]

Wat ga jij bijdragen als er een ongeluk gebeurt op de werkvloer en iemand niet verzekerd blijkt te zijn?
Gewoon wat elke belastingbetaler bijdraagt neem ik aan?

Maar dat is niet anders dan voor elke zwartwerker, en dat zijn er heel veel.

Als je als derde zwartwerkers gaat aangeven, zeker in bepaalde branches, zou ik niet vreemd opkijken als je auto of voordeur ineens boem doet. Goed oppassen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
Wolly schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:26:
[...]

Gewoon wat elke belastingbetaler bijdraagt neem ik aan?

Maar dat is niet anders dan voor elke zwartwerker, en dat zijn er heel veel.

Als je als derde zwartwerkers gaat aangeven, zeker in bepaalde branches, zou ik niet vreemd opkijken als je auto of voordeur ineens boem doet. Goed oppassen dus.
Misschien moet je jezelf iets meer verdiepen in de problematiek van onverzekerden en zorg, dat is geen gespreid bedje. Ja er is een potje voor (wat de huidige minister momenteel probeert te halveren), maar dat kost administratief zoveel tijd, dat ziekenhuizen eerst proberen de patient te weigeren. (Leesvoer: komt een land bij de dokter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
bregweb schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:59:
[...]

Misschien moet je jezelf iets meer verdiepen in de problematiek van onverzekerden en zorg, dat is geen gespreid bedje. Ja er is een potje voor (wat de huidige minister momenteel probeert te halveren), maar dat kost administratief zoveel tijd, dat ziekenhuizen eerst proberen de patient te weigeren. (Leesvoer: komt een land bij de dokter)
Je hebt het over een ongeluk op werk. Dan bedoel je neem ik aan dat iemand spoedeisende hulp nodig heeft.
Die hulp wordt door ons allemaal betaald. Als er door de betrokkene geen premies zijn afgedragen betalen wij allemaal iets meer.

En waarom denk je dat er geen gespreid bedje is voor onverzekerden als het andere zorg betreft? Wie zou zich nog verzekeren als je sowieso alles krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 22:02
Wolly schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:11:
[...]

Je hebt het over een ongeluk op werk. Dan bedoel je neem ik aan dat iemand spoedeisende hulp nodig heeft.
Die hulp wordt door ons allemaal betaald. Als er door de betrokkene geen premies zijn afgedragen betalen wij allemaal iets meer.

En waarom denk je dat er geen gespreid bedje is voor onverzekerden als het andere zorg betreft? Wie zou zich nog verzekeren als je sowieso alles krijgt?
Ik citeer even een stukje "Als je geen zorgverzekering hebt, dan moet je jouw zorgkosten zelf betalen. Ook kun je een boete krijgen. Heb je geen vast woon- of verblijfadres, dan kan het zijn dat je zorgverzekering door je zorgverzekeraar wordt beëindigd."

Van een kale kip valt niet te plukken, maar dit is gewoon in onze wetgeving verankerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ebk71 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:01:
[...]

Ik citeer even een stukje "Als je geen zorgverzekering hebt, dan moet je jouw zorgkosten zelf betalen. Ook kun je een boete krijgen. Heb je geen vast woon- of verblijfadres, dan kan het zijn dat je zorgverzekering door je zorgverzekeraar wordt beëindigd."

Van een kale kip valt niet te plukken, maar dit is gewoon in onze wetgeving verankerd.
Wat probeer je nu te zeggen? Dat het merendeel van de onverzekerden de ziekenhuisfactuur zelf betalen?

Volgens mij gaat die factuur voor het overgrote deel van de gevallen gewoon naar de samenleving, inderdaad het kale kip verhaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:56
Qwerty-273 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:00:
[...]

Arbeidswetten zijn net iets anders in Polen. Het kan heel goed zijn dat de eigenaar niet volledig op de hoogte is hoe het in NL moet (of wel, maar dit niet toepast om welke reden dan ook). En ook werknemers zullen niet op de hoogte zijn van zowel de plichten als de rechten van een werknemer (en de bescherming die de overheid geeft).

Punt is wel, dat na een melding en controle en vaststellen van eventuele misstanden, het bedrijf gewoon heel makkelijk op de fles kan gaan en dan kunnen alle medewerkers naar zowel werk als achterstallig loon fluiten.

Verder doe een cursus Pools voor jezelf, als je ook een klein beetje de taal wilt ontdekken om met de verdere schoonfamilie te kunnen babbelen. Of je te kunnen redden wanneer je in Polen bent (of om de roddels/klachten die je vrouw aan je schoonmoeder/vriendinnen verteld te kunnen volgen :D)
Ga er maar van uit dat het een Irakees-Koerd is. Meeste Poolse winkels zijn in handen van mensen uit die groep. En zijn allemaal ondernemers, met meerdere bedrijven. Die weten echt wel hoe het hoort/moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:13

Dennis1812

Amateur prutser

Millie-ano schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:26:
[...]

Wil ze best voor jou/ts bellen. Maar niemand hier heeft daadwerkelijk enige gegevens als fotos van rooster en de bijschrijvingen op de rekening//loonstroken om iets te bewijzen.
Als jij gaat bellen en ze vragen onderbouwing kan je alleen zeggen: dat stond op tweakers! Wat ze net zo serieus zullen nemen als: da hep op feesboek gestaan dus das echt zo!

TS is degene die zijn schoonmoeder moet ondersteunen, of de partner van TS.
Hij weet zelf ook prima dat het het beste is dat nu te doen en niet over X maanden. En weet ook prima dat hij dit moet melden. Immers is er sprake van criminele activiteiten. Dus dat meld je bij de benodigde instanties. Klaar.

En ja, de wereld wordt beter van minder uitbuiting en je houden aan minimumloon. Dat is niet voor niets afgesproken.
Geeft mensen meer bestaanszekerheid en eigenwaarde.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
doe maar niet reageren dan

[ Voor 88% gewijzigd door We Are Borg op 16-02-2025 20:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

reactie op verwijderde reactie

[ Voor 85% gewijzigd door We Are Borg op 16-02-2025 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:28
Ik zou het zeker wel melden. Dit is niet alleen nadelig voor jouw moeder en haar collega’s. Maar ook voor de supermarkten in de regio. Op deze manier is er oneerlijke concurrentie, de kleine buurtsuper die nu misschien nog bestaat kan niet concurreren met een supermarkt die zich niet aan de regels houdt.

Daarnaast is de vraag in hoeverre de collega’s verzekerd zijn als ze ziek worden of gewond raken.

Dit soort werkgevers zijn vaak ook de werkgevers die excuses gebruiken om nóg minder te betalen. Zoals een kassaverschil of gevallen voedsel van het salaris inhouden.
Mocht dit overigens uitkomen dan is dat weer een dreun tegen de Poolse gemeenschap. ‘Ze pikken onze banen in’, ook al zijn er op dit moment genoeg banen. Het blijft een smet op de Poolse gemeenschap.

Bij een te laag salaris wordt er overigens ook te weinig belasting betaald. Zou mij overigens niet verbazen als er meer geknoeid wordt bij de belastingdienst. Het komt er in ieder geval op neer dat de mensen hier op Tweakers die gemiste belasting moeten opvangen. Uiteraard is dit niet voelbaar, maar dit is niet de enige winkel die belasting ontduikt. Onze zorg, wegenbelasting, loonheffing, etc. had een stuk lager kunnen zijn zonder alle belastingonderduikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-09 10:46
Als je schoonmoeder wil weten of ze legaal werkt kan ze met haar digid inloggen op ‘mijn uwv’. Daar kun je je verzekeringsbericht downloaden. In dat verzekeringsbericht staat het loon dat ze elke maand verdient bij de werkgever en het aantal uren dat ze heeft gewerkt. Elke werkgever is verplicht elke maand informatie over uitbetaald loon en uren naar de belastingdienst te sturen die het weer doorzet naar het uwv. Als ze daar al een paar maanden werkt moet het inmiddels te vinden zijn. Kun je niks vinden dan weet je genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco2706
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-08 09:05
Het is nog steeds niet duidelijk of ze een loonstrookje krijgt/heeft elke maand,klopt het niet?dan kun je daarmee toch al aan de slag lijkt me?
Dat gezegd hebbende,ook een beetje eigen schuld dat er nog steeds mensen zijn,ook heel veel onder moslims,die niet goed of willen integreren(want met elkaar is het zo gezellig en fijn in je eigen taal praten,doe vooral geen moeite).
Dan ook niet gaan klagen als er een bedrijf bestaat die misbruik van de regels maakt en van de mensen die er werken.
Zulke bedrijven moeten pertinent aangepakt worden en iedereen moet betaald worden door minimaal het minimum loon.
Maar je kan,als buitenlander,ook wat meer intergreren met nederlanders in dit geval,zeg niet dat het altijd zo is maar ik zie het vaak genoeg.
Buiten in groepjes zie ik dat regelmatig en op het werk bij ons op de lagere werkvloer,zie ik het ook altijd.Altijd samen in groepjes pratend in hun eigen taal.
Dan ook niet gaan huilen als er regels en wetten niet worden nageleefd.Het is niet goed,maar het moet van 2 kanten komen.

*knip* Feedback op forumbeleid is welkom in Persoonlijke Financiën, Studie en Loopbaan - Feedback, echter niet in een inhoudelijk topic over minimumloon. Zoiets verstoort enkel de discussie en het stuk over forumbeleid is daarom verwijderd. Het inhoudelijke deel van deze reactie is natuurlijk wel welkom in dit topic.

[ Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 15-02-2025 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchGamer1982
en ik wil een maatschappij waar we niet rondgaan en elkaar verraden, maar elkaars rug hebben.
we praten hier niet over misdaad of uitbuiting..

zowel baas als werknemer zijn meer dan tevreden over het betaalde loon en ze doen niets dat schadelijk is, regeltjes zijn alleen van toepassing om iets te regelen.. hier IS niets te regelen..
(je moet NOOIT de regels volgen "omdat het de regels volgen" enkel wanneer het DOEL waarvoor die regels zijn van toepassing is)

er gaat NOOIT een enkele Nederlander in een dergelijke toko kopen of werken
(zulke winkels bestaan enkel om de Poolse tijdelijke krachten voor de paar maanden dat ze hier in de bouw, kassen, schoonmaak e.d. werken te ondersteunen... waarna ze weer teruggaan naar polen)
*die lui gaan hier ook geen uitkeringen vangen, want ze zijn pools, ze betalen geen premies hier (dat zouden ze iig niet moeten hoeven doen)
*en elke uitkering die ze ontvangen moet van hun EIGEN land komen, worden ze werkeloos : poolse bijstand, ziek : pools ziekenfonds.. als de hoogte daarvan duidelijk te laag is om daarvan hier te leven.. lekker teruggaan.

ik heb een probleem als mensen zwartwerken.. en tegelijk uitkeringen ontvangen.. ik heb geen probleem als mensen alleen zwartwerken maar geen beroep doen op enige voorziening.. of als mensen een uitkering ontvangen en niet zwartwerken.

Ik vind het soort constructies waarop sommige polen 500 euro per maand voor 60-80 uur per werk loodzwaar kassenwerk... terwijl ze leven in een caravan.. en nergens heen kunnen want grote mond : meteen op straat geeneens geld voor de reis terug naar huis het soort situaties waar je de inspectie voor belt.. DAT is inhumaan..

we praten hier ook niet over een multinational die miljoenen maakt door al zijn 16 jarige vakkenvullers of hamburgerbakkers.. uitknijpt...
de invloed op de arbeidsmarkt van dit soort supermarktjes is marginaal, als je te harde eisen gaat stellen
gaan ze op de fles... waar niemand iets mee opschiet.

iemand die prima kan leven van 10 euro in het handje per uur op een gezellige werkplek.. zie ik geen enkele uitbuiting in, en die gedorven belastingcenten.. zolang ze geen beroep doet op Nederlandse sociale voorzieningen heb ik daar ook geen enkele moeite mee.

[ Voor 87% gewijzigd door DutchGamer1982 op 15-02-2025 12:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
@Thompson Mij vallen een paar dingen op:
- Tijdelijjk in Nederland. Is ze ingeschreven bij de gemeente?
- Revolut rekening. Waarom geen NL bankrekening?
- Geld wordt gestort. Komt het van een NL IBAN?
- Krijgt ze een loonstrookje (verplicht in Nederland)?
- Betaalt ze ziektekostenverzekering in NL?

Ik vermoed dat ze niet in Nederland is ingeschreven, dat het geld van een niet-IBAN rekening komt, dat ze geen (Nederlands) loonstrookje krijgt maar dat alles een beetje onder de radar gebeurt. Dat betekent ook: geen Sociale verzekeringen, geen ziektewet, etc heeft.

Ik vermoed dat ze woont en werkt in Nederland buiten het zicht van de instanties.

Goedkoop voor de supermarkt eigenaar en - anders dan hard geld - geen voordelen voor schoonmoeder. Over belastingafdracht/sociale verzekeringen (inclusief de rechten zoals toeslagen!)/ziektekosten dan nog maar te zwijgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
DjoeC schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:15:
@Thompson Mij vallen een paar dingen op:
- Tijdelijjk in Nederland. Is ze ingeschreven bij de gemeente?
- Revolut rekening. Waarom geen NL bankrekening?
- Geld wordt gestort. Komt het van een NL IBAN?
- Krijgt ze een loonstrookje (verplicht in Nederland)?
- Betaalt ze ziektekostenverzekering in NL?

Ik vermoed dat ze niet in Nederland is ingeschreven, dat het geld van een niet-IBAN rekening komt, dat ze geen (Nederlands) loonstrookje krijgt maar dat alles een beetje onder de radar gebeurt. Dat betekent ook: geen Sociale verzekeringen, geen ziektewet, etc heeft.

Ik vermoed dat ze woont en werkt in Nederland buiten het zicht van de instanties.

Goedkoop voor de supermarkt eigenaar en - anders dan hard geld - geen voordelen voor schoonmoeder. Over belastingafdracht/sociale verzekeringen (inclusief de rechten zoals toeslagen!)/ziektekosten dan nog maar te zwijgen....
dat laatste zie ik als voordeel.. ik vind persoonlijk dat NIEMAND die niet een nederlands staatsburger is. bij zijn loon sociale premies aan nederland moet afdragen OOK niet als ze in nederland werken.
maar ook dat niemand die geen nederlands staatsburger is enig beroep kan doen op eender welke sociale voorziening,

geen nederlander? -> geen zorgverzekering, geen bijstand, geen werkeloosheidsuitkering, geen toeslagen, geen pensioenopbouw, nada..

je krijgt je poen.. en als het werk stopt.. krijgt je nada..
je moet zulke zaken in je EIGEN land regelen ook als je in een ander land woont en werkt.

het voordeel is dus dat je in potentie een veel groter deel van je loon zou mogen houden.. het nadeel.. nul rechten.

zoals gezegd het enige wat ik hier als bezwaar zie is 10 euro per uur (netto in het handje, zwart) is idd aan de lage kant.. en zelfs lager dan je met minimumloon zou overhouden na belastingafdracht.
-->
maar ik zou niet gaan lopen eisen "maak alles legaal" dan word je gewoon ontslagen.. maar idd een iets hoger bedrag zoals genoemd 14 euro zwart per uur voelt eerlijker.. dat is nog steeds goedkoper per uur voor de werkgever dan wit betalen.. maar iig houd de werknemer er dan meer aan over dan met wit werken.

en dat is waarom ik niet zou gaan klikken maar even met die baas zou gaan praten.. ws betaald die gewoon al jaren 10 euro per uur zwart.. (rekend ook lekker makkelijk en overzichtelijk) en was dat ooit hoger dan wit na belastingen.. maar dat is door de hoge toenames van de brutolonen niet langer zo

meestal zijn die lui als je de nummertjes toont heel zo onredelijk. ze houden gewoon niet van "gedoe en gezeik"
toen ik als tiener zwart werkte en er iets soortgelijk gebeurde.. toonde ik ook de nummertjes en kreeg er 2.5 gulden het uur bij om dat recht te trekken

[ Voor 25% gewijzigd door DutchGamer1982 op 15-02-2025 12:32 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
@DutchGamer1982 Ja, laten we mensen zonder Nederlands staatsburgerschap vooral aantrekkelijker maken voor werkgevers dan mensen met een Nederlands staatsburgerschap!
[/sarcasm]
En dan gaan klagen dat "buitenlanders" onze banen inpikken!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Tja, vroeger..... Guldens..... Maar, dat leidt af van de vraag van TS.

Ik denk dat TS voldoende stof tot nadenken heeft en eens moet bekijken wat hij er mee wil in zijn (schoonmoeders) context. Ik ben iig geen voorstander van uitbuiting en daardoor een extra grote auto voor de ondernemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
DjoeC schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:09:
[...]

Tja, vroeger..... Guldens..... Maar, dat leidt af van de vraag van TS.

Ik denk dat TS voldoende stof tot nadenken heeft en eens moet bekijken wat hij er mee wil in zijn (schoonmoeders) context. Ik ben iig geen voorstander van uitbuiting en daardoor een extra grote auto voor de ondernemer.
dat ben ik met je eens.. maar dit klinkt voor mij niet als typische uitbuiting.. (noch dat die auto van de ondernemer zo groot is als hij er al eentje heeft) je hebt bedrijfjes die zonder wat zwartwerk gewoon op de fles zouden gaan..

ik ben iig niet zo inflexibel om op de letter van de wet en wil nog wel eens iets door de vingers zien..
als hierdoor een bedrijfje kan bestaan dat anders op de fles zou gaan.. en een aantal mensen een fijne sociale bezigheid en een zakcentje hebben wat ze anders niet zouden hebben..
dan is al te streng de regels handhaven in niemands belang daar..
-
alles wat je dan doet is hun hun inkomen & hun dagbesteding ontnemen...

[ Voor 24% gewijzigd door DutchGamer1982 op 15-02-2025 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:39
De supermarkt heeft een lage drempel die een gepensioneerde die ws geen Nederlands spreekt een tijdelijk baan voor een naar Pools maatstaven goed salaris. Wellicht als deze werkgever alles volgens het boekje deed dan hadden al deze mensen geen inkomen en stonden daar 16jarige voor 5,25 per uur wit te werken.

Ipv dankbaar zijn dat je schoonmoeder even bezig kan zijn met iets ipv hele dag thuis rond hangen, heeft ze een leuk zakcentje. Dan rancuneus afwachten tot ze klaar is met werken en dan je gram halen… ze had ook huisjes kunnen schoonmaken voor een tientje zwart bij je vrienden. Of kan dat ook niet?

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:44
Ik lees hier met verbazing alle reacties die zwartwerk vergoeilijken en die baas wegzetten als een goede brave man die de gemeenschap een dienst doet.

Minimumloon is er voor een reden gekomen hé!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

pistole

Frutter

Een hoop potentiële 'soevereinen' in dit topic. De regels zijn er niet voor niets. Natuurlijk vind niemand het leuk om belasting en premies te betalen, maar als je daarvan af wilt dan moet je in de politiek gaan of ergens anders gaan wonen en werken.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
Kwam op LinkedIn nog een bericht van de arbeidsinspectie tegen, vergelijkbare overtredingen:

https://www.nlarbeidsinsp...eaus-en-schoonmaakbedrijf

Als die mensen maar gezellig hun werk kunnen doen 🤓

iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thompson
  • Nu online

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
Dank voor alle reacties, het moge duidelijk zijn dat deze situatie wellicht niet zo gemakkelijk is.
Zonder nog heel diep op alles in te gaan;

Is de werkgever slecht bezig, overtreedt hij bewust de regels en heeft hij daar zelf financieel gewin aan?
100% gezien de vage constructie, geen loonstrookjes etc.

Is het buiten het financiële aspect een slechte werkgever die werkgevers slecht behandeld?
Nee. De dames werken er met plezier, krijgen soms overtollige voorraad nagenoeg gratis mee en zijn heel flexibel om zelf een schema op te stellen wanneer ze willen werken.

Wat ga ik nu dus doen?
Hoewel dat echt tegen mijn principes in gaat; niks. Ik ga niet bewust ruzie maken met mijn schoonmoeder en hetgeen zij en haar collega's nu naar tevredenheid hebben verpesten om de good samaritan te zijn voor mensen die daar in de nabije toekomst werken. Het gaat bij iedereen daar om een tijdelijk baantje, daar haalt de werkgever voordeel uit maar de werknemers niet perse een nadeel. Ja, ik kies hier dan inderdaad meer voor mijn eigen hachje (en dat van mijn schoonmoeder, vriendin en onze relatie) dan het grotere goed, shoot me.

Dank voor alle input, dat heeft me wel geholpen om de situatie nog eens goed te overdenken. Wat mij betreft mag het topic hierbij op slot. Ik denk dat alles wat er over dit onderwerp te zeggen valt wel gezegd is en mensen die dit topic ooit teruglezen dus ook een goed beeld hebben wat wel/niet te doen.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:45
DutchGamer1982 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:26:
[...]

dat laatste zie ik als voordeel.. ik vind persoonlijk dat NIEMAND die niet een nederlands staatsburger is. bij zijn loon sociale premies aan nederland moet afdragen OOK niet als ze in nederland werken.
maar ook dat niemand die geen nederlands staatsburger is enig beroep kan doen op eender welke sociale voorziening,

geen nederlander? -> geen zorgverzekering, geen bijstand, geen werkeloosheidsuitkering, geen toeslagen, geen pensioenopbouw, nada..

je krijgt je poen.. en als het werk stopt.. krijgt je nada..
je moet zulke zaken in je EIGEN land regelen ook als je in een ander land woont en werkt.

het voordeel is dus dat je in potentie een veel groter deel van je loon zou mogen houden.. het nadeel.. nul rechten.

zoals gezegd het enige wat ik hier als bezwaar zie is 10 euro per uur (netto in het handje, zwart) is idd aan de lage kant.. en zelfs lager dan je met minimumloon zou overhouden na belastingafdracht.
-->
maar ik zou niet gaan lopen eisen "maak alles legaal" dan word je gewoon ontslagen.. maar idd een iets hoger bedrag zoals genoemd 14 euro zwart per uur voelt eerlijker.. dat is nog steeds goedkoper per uur voor de werkgever dan wit betalen.. maar iig houd de werknemer er dan meer aan over dan met wit werken.

en dat is waarom ik niet zou gaan klikken maar even met die baas zou gaan praten.. ws betaald die gewoon al jaren 10 euro per uur zwart.. (rekend ook lekker makkelijk en overzichtelijk) en was dat ooit hoger dan wit na belastingen.. maar dat is door de hoge toenames van de brutolonen niet langer zo

meestal zijn die lui als je de nummertjes toont heel zo onredelijk. ze houden gewoon niet van "gedoe en gezeik"
toen ik als tiener zwart werkte en er iets soortgelijk gebeurde.. toonde ik ook de nummertjes en kreeg er 2.5 gulden het uur bij om dat recht te trekken
Betaalt werkgever dan ook de ziekenhuisrekening als werkneemster daar (om wat voor reden dan ook) terecht komt?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchGamer1982
Joris748 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:26:
[...]

Betaalt werkgever dan ook de ziekenhuisrekening als werkneemster daar (om wat voor reden dan ook) terecht komt?
-neen en dat is ook waarom werknemer meer in het handje moet krijgen dan je netto overhoud bij wit werken. (feitelijk ipv premie gaat dat geld dan rechtstreeks in de zak van werknemer)

om een eerlijk "zwartloon" te berekenen moet je alle zaken die je bij witloon krijgt.. vrije dagen, vakantiegeld, pensioenopbouw, ziektegeld, ontslagvergoeding.. meerekenen..
er is nog steeds wat "negocieruimte".. tussen de netto en brutobedragen hiervoor..
soms kom je zelfs boven het brutobedrag uit.
-
immers voor een werkgever is niet het risico lopen jaren met zo'n "irritante burnoutzeikert" die je moet betalen voor 2 jaar voor je ze kan ontslaan geen werk doen maar wel salaris kostete zitten die je zeker als kleine ondernemer conpleet kan ruineren immens...
+ je gewoon kunnen onslaan de dag dat ze van je af willen en niet verplicht je 2 tijdelijke en dan een vast contract geven.. wederom.. das minder bedrijfsrisico.
=>
als je als werknemer al die risicos van de werkgever overneemt door zwart te werken dan reken je daar gewoon keihard meet meer uur voor.. alles heeft zijn prijs.
(en ja daarom betaal je ook meer per uur voor flexkrachten dan vaste.. het enige probleem in onze markt is dat de "zetbazen" aka de uitzendbureau's dat meergeld in hun zak steken i[pv dat flexwerk per uur een solde 15-50% meer betaald voor werknemers zoals zou horen)

vandaar ook : 10 euro per uur zwart is te laag.. dat zou minimaal 14 moeten zijn om alleen al je vrije dagen en vakantiegeld af te kopen.. en dan moeten we nog een toeslag moeten hebben voor de overige overgenomen risico's.

wat betreft die ziekterekening zou gezien haar Poolse nationaliteit altijd door polen moeten worden betaald.. ook als ze tijdelijk elders woont en werkt. natuurlijk moet haar dan wel premie voor worden gerekend door polen.
als Polen geen ziekteverzekering heeft.. dan moet ze van haar zwarte loon een private verzekering afgesluiten of die rekening lekker zelf lappen als ze dat nalaat.

[ Voor 10% gewijzigd door DutchGamer1982 op 17-02-2025 11:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• seph32
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-09 12:15
Andere mensen raken misschien hun baan kwijt zoals andere mensen zeggen. Ik vind het moreel gezien niet verkeerd om dit te melden. Je naait niet de andere die hun baan verliezen. De werkgever naait hun, zij verdienen om minimaal minimumloon te verdienen. Door dit niet te melden blijft deze werkgever mensen uitbuiten. Er wordt misbruik gemaakt van mensen die de wet niet goed begrijpen of wat hun rechten zijn.

Specs

Pagina: 1