Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobotic
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16-06 16:35
Ik heb vandaag bericht ontvangen dat mijn tijdelijke contract eind deze maand overgaat in een vast contract. Prima natuurlijk, maar ik vraag mij af of het normaal is om nu te onderhandelen?

Momenteel verdienen ik prima met 5300 euro maar dat is wel de hoogste trede van de schaal waar ik in zit. Wat mij betreft is een overstap naar een schaal hoger best redelijk.. maar ik weet dus niet of dit het moment is om te onderhandelen?

EDIT:
Ik ben DevOps Engineer en hoewel ik niet weet hoe dat vertaalt naar een functie in de onderstaande matrix uit de CAO, zie ik online bij ons vacatures staan voor DevOps Engineer in schaal 11. Het lijkt er dus op dat DevOps onder "Engineering and Application Manager" valt. Wellicht heeft dit met ervaring of een bepaalde randvoorwaarde te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbOluXUDj_flqi6uIMQWZaSabCQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GV0Fx62q2OEaOzGKWAhcf8ln.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door MrRobotic op 04-02-2025 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:20

Croga

The Unreasonable Man

Waarom zou dit niet een moment zijn om te onderhandelen?
Onderhandelen hoeft echt niet vast te zitten aan mijlpalen zoals deze. Volgens mij kun je op ieder willekeurig moment onderhandelen.

Echter..... je zit aan het maximum van je schaal. De enige mogelijke onderhandeling zou dus zijn om naar een andere schaal te gaan. In de meeste branches heb je dan twee mogelijkheden:
- De eenvoudige: Stellen dat je ander werk doet en dus een andere functie zou moeten hebben. Kans: Niet echt groot.
- De lastigere: Stellen dat je huidige functie in de verkeerde schaal zit. Kans: Nul aangezien dit via een hele berg verschillende entiteiten in het bedrijf zal moeten.

Ofwel: Hoe ga je je baas overtuigen dat je eigenlijk werk doet wat in een andere, hogere, functie thuis hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-06 08:46
Kunnen wij niks van zeggen.

Normaliter wijzigt bij overgang van bepaald naar onbepaalde tijd het arbeidsvoorwaardenpakket in principe niet, tenzij je daar afspraken over hebt gemaakt.

Los daarvan kun je dit gesprek op ieder moment voeren, waarvan jij denkt dat het het beste past en je manager/organisatie daar het meest ontvankelijk voor zijn. Maar nogmaals, dat kunnen wij niet bepalen.

kan nu, morgen, volgende week, maand, jaar, etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:41
Uit je topic over Advies gezocht: de weg naar 100k:
MrRobotic schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:44:

Ik ben het niet eens dat je iets speciaals moet zijn of doen om een flink salaris binnen te harken. De enige reden dat ik momenteel prima verdien is omdat ik veel vraag, hard onderhandel en bereid ben weg te lopen. Een heleboel HBO-geschoolde vrienden verdienen minder maar hebben het teveel "naar hun zin" om meer te vragen of weg te gaan. Blijkbaar zouden ze het niet naar hun zin hebben bij de 20 andere potentiele werkgevers waar ze 15k meer verdienen. Ik denk dan altijd maar dat het aan de prioriteiten ligt.
Je geeft zelf aan dat je altijd hard onderhandelt, dus nu wellicht ook gewoon doen en anders weglopen?

En in je topic Werk vanuit het buitenland, hoe werkt dat?:
MrRobotic schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:43:
Dit jaar wil ik eindelijk mijn droom waarmaken: verhuizen naar Galicië. Eerst naar een huur appartementje in Santiago de Compostella en hopelijk snel daarna naar mijn eigen stukje land.

Momenteel werk ik voor een grote Nederlandse universiteit in de Randstad waar iedereen verplicht eenmaal per week op kantoor moet zijn. Mijn werkgever heeft al gehint dat volledig op afstand werken niet mogelijk is. Dat is jammer want ik heb het erg naar mijn zijn, maar het is wat het is.

In Q1 en Q2 van dit jaar ben ik van plan RHCSA en RHCE certificaten te behalen om mijn CV wat waardevoller te maken. Daarna heb ik op papier maar één jaar DevOps Engineer ervaring en daarnaast nog vijf jaar relevante ervaring in de IT. Drie jaar bij één werkgever, twéé jaar bij een ander.

Ik hoop van jullie feedback op het volgende te krijgen:
1. Ik heb geen koopwoning en ik heb na de verhuizing geen adres meer in Nederland, is dit een probleem voor werkgevers?
2. Op papier heb ik slechts één jaar DevOps Engineer ervaring, zijn er werkgevers die desondanks iemand volledig op afstand aannemen?

Maar eigenlijk is alle feedback welkom! :)
Weet je inmiddels al wat je wil? Want je hebt nu 2 dromen: 100K per jaar verdienen en verhuizen naar Galicië. Het een hoef het ander niet uit te sluiten natuurlijk. Maar als je weet dat je over (bijvoorbeeld) 3 maanden gaat verhuizen dan heeft die onderhandeling nu niet bar veel zin natuurlijk.

Zelf ben ik ook vorig jaar bij een nieuwe werkgever begonnen, en heb bij mijn voorwaardengesprek bedongen dat ik bij goed functioneren na een jaar een vast contract krijg én een schaal / trede omhoog ga.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobotic
Denman schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:04:
Uit je topic over Advies gezocht: de weg naar 100k:

[...]

Je geeft zelf aan dat je altijd hard onderhandelt, dus nu wellicht ook gewoon doen en anders weglopen?

En in je topic Werk vanuit het buitenland, hoe werkt dat?:

[...]

Weet je inmiddels al wat je wil? Want je hebt nu 2 dromen: 100K per jaar verdienen en verhuizen naar Galicië. Het een hoef het ander niet uit te sluiten natuurlijk. Maar als je weet dat je over (bijvoorbeeld) 3 maanden gaat verhuizen dan heeft die onderhandeling nu niet bar veel zin natuurlijk.

Zelf ben ik ook vorig jaar bij een nieuwe werkgever begonnen, en heb bij mijn voorwaardengesprek bedongen dat ik bij goed functioneren na een jaar een vast contract krijg én een schaal / trede omhoog ga.
Weglopen is eventueel een optie, maar onverwacht heb ik recent een nieuwe manager gekregen die vermoedelijk wat meer openstaat voor een (tijdelijk) verblijf in het buitenland. Als ik initieel zes maanden in het buitenland kan vertoeven zou dat een prima manier zijn om mijn functioneren op afstand te bewijzen. Ik probeer de opties open te houden, onder andere omdat ik het stiekem toch wel erg naar mijn zin waar ik nu zit.

Betreft de dromen, beide staan nog recht overeind. Betreft de 100K droom (droom is wellicht het verkeerde woord, het voelt vies om over geld te spreken als "droom") ben ik recent begonnen met een project naast werk dat daar hopelijk bij gaat helpen.

Ik had misschien in de OP moeten vermelden dat ik dit jaar een RHCSA, SAFE Agilist en applicatie specifiek certificaat heb behaald. Het is dus niet zo dat ik een beetje heb lopen rommelen en nu de wereld verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobotic
Croga schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:48:
Waarom zou dit niet een moment zijn om te onderhandelen?
Onderhandelen hoeft echt niet vast te zitten aan mijlpalen zoals deze. Volgens mij kun je op ieder willekeurig moment onderhandelen.

Echter..... je zit aan het maximum van je schaal. De enige mogelijke onderhandeling zou dus zijn om naar een andere schaal te gaan. In de meeste branches heb je dan twee mogelijkheden:
- De eenvoudige: Stellen dat je ander werk doet en dus een andere functie zou moeten hebben. Kans: Niet echt groot.
- De lastigere: Stellen dat je huidige functie in de verkeerde schaal zit. Kans: Nul aangezien dit via een hele berg verschillende entiteiten in het bedrijf zal moeten.

Ofwel: Hoe ga je je baas overtuigen dat je eigenlijk werk doet wat in een andere, hogere, functie thuis hoort?
Dat is inderdaad een goede aanvullende vraag. Gezien iedereen het eens lijkt te zijn dat onderhandelen op dit moment gepast is, ga ik eens goed nadenken hoe ik dit overtuigend breng.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-06 20:50
MrRobotic schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:21:
[...]

Dat is inderdaad een goede aanvullende vraag. Gezien iedereen het eens lijkt te zijn dat onderhandelen op dit moment gepast is, ga ik eens goed nadenken hoe ik dit overtuigend breng.
Nou dat is heel simpel. Jij gaat kijken wat de markt jou betaald en moet bereid zijn ontslag te nemen als dat niet gebeurt.

Je zal de zoveelste zijn die aangeeft dat die meer waard is. Dan zegt de manager ja maar we hebben schalen en tredes en gelijke salarissen. Dan zeg jij ja maar ik wil 200 euro meer. Dan zegt de manager, nou neem dan een dagje per jaar meer vrij dan staan we gelijk.

Je werkt op een universiteit, daar is geen winst oogmerk en heb je dus gewoon te slikken met wat ze geven.

Gezien je ‘dromen’ moet je misschien eens keuzes durven te maken. Solliciteer ergens anders, ga freelancen en in Spanje wonen. Maar ik acht de kans groot dat als je bij je huidige werkgever blijft er niks van je dromen komt of verandering van salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobotic
mannowlahn schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:12:
[...]

Nou dat is heel simpel. Jij gaat kijken wat de markt jou betaald en moet bereid zijn ontslag te nemen als dat niet gebeurt.

Je zal de zoveelste zijn die aangeeft dat die meer waard is. Dan zegt de manager ja maar we hebben schalen en tredes en gelijke salarissen. Dan zeg jij ja maar ik wil 200 euro meer. Dan zegt de manager, nou neem dan een dagje per jaar meer vrij dan staan we gelijk.

Je werkt op een universiteit, daar is geen winst oogmerk en heb je dus gewoon te slikken met wat ze geven.

Gezien je ‘dromen’ moet je misschien eens keuzes durven te maken. Solliciteer ergens anders, ga freelancen en in Spanje wonen. Maar ik acht de kans groot dat als je bij je huidige werkgever blijft er niks van je dromen komt of verandering van salaris.
Oke dan, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-06 14:52
Ah, de bekende UFO profielen. Je werkt bij een Universiteit denk ik?
Sinds januari dit jaar zijn er een aantal UFO profielen opgeheven en samengevoegd. Hierdoor zijn er minder UFO profielen en is de benaming iets algemener geworden.

Wat betreft je vraag; je kunt zeker het gesprek aan gaan om Engineering and Application Manager 1 te gaan. Zij zullen o.a. op basis van je ervaring, kennis, rol in het team etc. de overweging maken of die stap passend is. Dus absoluut bespreekbaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobotic
-En4Cer- schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:20:
Ah, de bekende UFO profielen. Je werkt bij een Universiteit denk ik?
Sinds januari dit jaar zijn er een aantal UFO profielen opgeheven en samengevoegd. Hierdoor zijn er minder UFO profielen en is de benaming iets algemener geworden.

Wat betreft je vraag; je kunt zeker het gesprek aan gaan om Engineering and Application Manager 1 te gaan. Zij zullen o.a. op basis van je ervaring, kennis, rol in het team etc. de overweging maken of die stap passend is. Dus absoluut bespreekbaar maken.
Klopt helemaal, ik hoop dat het werkt zoals jij zegt.. op basis van ervaring/kennis/waarde verschuiven binnen schalen met "Engineering and Application Manager" 1, 2, 3, 4 of 5. Het zou betekenen dat ik nu op 3 zit, netjes in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Wat staat er in de job description per schaal over de compententies die daar bij horen? Als je kunt aantonen dat je prestaties op het niveau van de hogere schaal liggen kan je het gesprek aangaan. Maar dan moet het ook nog wel passen in de formatieplaatsen van de organisatie. Vaak is een organisatie gedimensioneerd op basis van een aantal FTE per schaal of functieniveau. En als de schaal boven jou "vol" zit, wordt het lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmat0
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:10
Onderhandelen kan altijd, ik vind de overgang van het ene naar het ander contract een logisch moment daarvoor. Je gaat in principe een nieuw contract aan, daarvoor kun je gewoon een gesprek voor aangaan. Of het allemaal lukt hoe jij het wilt, dat is natuurlijk de vraag. Maar dat ga je niet weten als je het niet doet.

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je het een redelijke tijd voor overgang van contract aangeeft, 6 weken tevoren oid. Een contract is een overeenkomst tussen twee partijen, dus mogen allebei de partijen er iets van vinden als een nieuw contract word afgesloten.
Pagina: 1