CR1992 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:18:
Moet je in België invullen hoeveel crypto je hebt? Of enkel hetgeen wat je uitcasht?
Ik zit onder de 10.000
Ik zou mijn belastingsbrief moeten invullen maar ik weet niet goed wat de wetgeving nu is in België?
Je moet buitenlandse rekeningen aangeven. Maar is bijvoorbeeld binance een buitenlandse rekening?
In België dien je cryptomunten niet expliciet in je belastingaangifte op te nemen, tenzij je er winst op hebt gemaakt. Als je winst maakt op het kopen en verkopen van cryptomunten en je deze omzet in cash zet, moet je dit wel aangeven en betaal je 33% belasting. Bovendien, vanaf 2025 wordt er een meerwaardebelasting geïntroduceerd en kunnen de regels veranderen.
Belangrijke punten:
Geen belasting op bezit:
Je betaalt geen belasting op het aanhouden van cryptomunten, zolang je ze niet verkoopt.
Belasting op winst:
Winst op het kopen en verkopen van cryptomunten moet je aangeven en wordt belast tegen een tarief van 33%.
Meerwaardebelasting:
In 2025 wordt er een meerwaardebelasting geïntroduceerd, waardoor de regels kunnen veranderen.
Aangeven buitenlandse crypto-rekeningen:
Als je een buitenlandse crypto-rekening hebt bij een bank of een soortgelijke instelling, moet je deze aangeven bij het Centraal Aanspreekpunt (CAP) van de Nationale Bank van België en in je belastingaangifte.
Belasting op passieve inkomsten:
Als je passieve inkomsten hebt van bijvoorbeeld staking, is het verstandig om een belastingadviseur te raadplegen om te bepalen of je deze inkomsten moet aangeven.
Graag gedaan. Ik ben in ieder geval blij dat ik nu in NL belasting betaal. Anders was het droog in de kakker hier.