Besparing op kosten en verbruik stadsverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansVV20
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 01-06 10:35
Goedendag,

Ik ben nieuw hier en ben benieuwd of mensen mij kunnen adviseren.
Situatie is als volgt: Vrijstaand huis in Utrecht (bouwjaar 2003) aangesloten op Eneco stadsverwarming.
Vloerverwarming benedenverdieping, rest van het huis radiatoren die nauwelijks aanstaan.
4 personen
Gemiddeld verbruik over afgelopen 12 jaar (zolang kan ik terug in Eneco app) 64 GJ op jaarbasis.
Is best aan de hoge kant, naar mijn idee?
Ik wil graag kijken hoe ik kan besparen op warmte. Elecriciteit heb ik al gedaan: wek afgelopen 10 jaar 6000kw/jaar op met zonnepanelen. Is voor opladen auto en rest van verbruik in huis.
Ben aan het kijken of het slim is om met warmtepomp huis kan verwarmen (all electric).

Zijn er mensen in vergelijkbare situatie die adviezen/tips hebben wat te doen om verbruik/kosten omlaag te brengen?

Dank voor het meedenken

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@HansVV20 Welkom op Tweakers :)
In het topic Stadsverwarming kostenbesparing heb je al veel tips en redenaties gevonden. Hoe bruikbaar vind je die tips voor jouw situatie en waarom? Dit om een herhaling van zetten te voorkomen.

Voor kosteneffectiviteit is het altijd belangrijk te vermelden of je volledig afhankelijk bent van vakmensen of zelf ook iets durft te doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 25-01-2025 09:25 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:47
Interessant is om even te kijken of je op basisvaardigheden je historische data kunt zien waar het verbruik in zit; wan je genoemde verbruik is waarschijnlijk tapwater+verwarming.
Wellicht is er ook onbedoeld sluipverbruik.

Goede indicator daarvoor is wat je warmteverbruik in de zomerperiode is.

Voor de rest is een indicatie van je stookregime ook interressant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansVV20
Dank voor de reacties. Ik wil zeker graag zelf wat doen.
Verbruik in zomermaanden is gem 0,89 GJ.
Dat moet dan alleen water zijn, omdat dan de vloerverwarming niets doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansVV20
Ik heb een thermostaat in woonkamer en die houdt temperatuur gemiddeld op 20 graden, eigenlijk dag en nacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:47
0,89 GJ op maandbasis? Dat is op zich niet zo gek, en lijkt er geen sprake te zijn van (grof) sluipverbruik.
Ik verbruik wat dat betreft de helft, maar dat is erg afhankelijk van douche gebruik (duur van douchebeurt) en eventuele regendouche.

24/7 op 20 graden houden is mijns insziens onnodig. Zelf pas ik altijd (nacht)verlaging toe als we niet in de woonkamer zijn. (slapen of werken). Dan mag het van mij dalen tot 18,5 graden.
Overdag als we thuis zijn 19,5 graden en ‘s avonds vanaf het eten en we rustig op de bank zitten 20 graden.

Wat stiekem ook een hoop verbruik kan kosten is een open trap in de woonkamer. Wellicht is daar sprake van? Hier in de wijk zijn best wat huizen die dat hebben. Dat is een hardnekkige trend van architecten die mijn insziens zowel in geluid als warmte voor discomfort zorgt.

[ Voor 8% gewijzigd door H. Lal op 02-02-2025 14:16 ]

Pagina: 1