Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FITO
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-05-2022
Ik wil graag een discussie starten over potentiële kostenbesparingen voor de stadsverwarming.

Gezien de kostenstijging van januari bij Eneco per GJ van 27 naar 43 euro gestegen zijn. Verwacht van nu 2427,-(200pm) naar minimaal 3500,-(300pm) volgend jaar te gaan. Een beetje zuinigheid is nu wel vereist gezien de ontwikkelingen. Oplossingen of alternatieven die nu interessant zijn?

Hoekhuis op het zuiden
- HR++ ramen en kozijnen
- Muren en dak van beton
- Vloerverwarming nauwelijks in gebruik
- 22 zonnepanelen
- Flir warmte foto’s geen isolatie lekkage
- Van toepassing is ✅

Huidig systeem:
Warmteset
- cv kranen open/dicht in seizoenen ✅
Leidingen
- isolatie ✅
Radiatoren
- thermostaatkraan ✅
- programmeerbare thermostaatkraan (nacht/dag verlaging)
Vloerverwarming
- nacht verlaging ✅
- instroom temperatuur ? (waterzijdig inregelen?)
- uitstroom temperatuur ? (waterzijdig inregelen?)

Verbruik
64 GJ
437 M3

Nota
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9nVyJANWSHvw7_VV-h07hAiHTQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pULzEytEaoJLd90SZBx4JPEO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2bJFdf8w9q2mLDqU3KcZ7jKmTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2npvn6PXiTFEK2fS2kUQD2eU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7ZQN_FueNdOBw9XEDuQDkhPgxk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EBB9HXZA0TVSfxG9WjZdCoz1.png?f=fotoalbum_large

Andere oplossingen:
- doorstroom apparaat
- elektrische cv
- warmtepomp (geen ruimte voor)
- hout kachel ✅

[ Voor 12% gewijzigd door FITO op 01-03-2022 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-06 21:30
Op een andere manier dan met een warmtepomp elektrisch verwarming zal nauwelijks een besparing in kosten opleveren. Wellicht is een monoblock warmtepomp een idee? Dan heb je binnen heel weinig ruimte verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-06 15:30
Meer getallen is altijd beter. Hoeveel warm water gebruik je? Hoe ziet je huishouden eruit, en welke temperatuur verwarm je? Doe je aan nachtverlaging? Welke ruimtes hou je warm?

Met een hippe airco kun je ook verwarmen, zeker als het niet steenkoud is buiten. Zie het topic voor lucht/lucht warmtepompen. Je stadsverwarming zou je dan alleen nodig hebben voor warm water. Jammer van het €550/jaar vastrecht, maar kan een hoop schelen.

Woningisolatie kan mogelijk ook een hoop opleveren, maar dan is het interessant om te weten in wat voor huis je nu woont, en of en wat er al geisoleerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
64GJ is wel veel. Ik gebruik in een vrijstaand huis uit 1999 zo’n 30GJ…
Aangezien je al vloerverwarming hebt wordt een warmtepomp al snel een optie.
Houdt eens meterstanden bij gedurende de dag (dus ook het verbruik in de nacht). Als er continu water blijft stromen, houd je verbruik. Zit er ook een hoofdklep tussen de leiding die s nachts dicht is?

Oja, ken je dit topic? Niet meer dan anders warmtetarieven De ingangsdatum van de nieuwe prijs is mogelijk niet volgens de regels…

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FITO
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-05-2022
Ja tarief en belasting ligt buiten onze macht. Kan een hulpmiddel zijn voor veel mensen die echt in problemen komen. Focus is dan ook het verbruik verminderen, iets waar je wellicht wel grip op kunt krijgen.

Vloerverwarming heeft inderdaad een zoneklep verbonden met een digitale thermostaat (nest) met daarachter een verdeler en pomp. Weinig aan ivm ligging op het zuiden en nachtverlaging.

6 radiators wel continu in gebruik en niet voorzien van programmeerbare thermostaatkranen voor nacht/overdag verlaging. In 2018 EQ-3 MAX systeem gehad maar sub-optimaal, lege batterijen tijdens ontkalk functie resulteert in een radiator kraan geheel geopend. Wellicht een nieuwe poging waard dit keer met een Zigbee systeem.

Gevraagde info opgenomen zie het eerste bericht.

[ Voor 16% gewijzigd door FITO op 01-03-2022 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
De makkelijkste oplossing is een Airco warmtepomp, hiermee verwarmen wij ook, waardoor we alleen nog gas verbruiken voor warm water, daarvoor denken we aan een boiler omdat we nu nog maar 5m3 p.mnd. voor kwijt zijn.
Anders een gewone Lucht/water warmtepomp als je vloerverwarming hebt.
Met zonnepanelen kun je het verbruik van beide grotendeels afdekken.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
En die radiatoren zijn echt 'dicht' als de ruimte niet verwarmd hoeft te worden? Kan best zijn dat er in de leidingen in huis warmte verloren gaat die helemaal nooit bij de radiator terecht komt.

Ik zou eens beginnen met opschrijven wat de stand is op verschillende momenten van de dag (en dan bij voorkeur net voor/na het moment van verwarmen). Dan kun je zien of je ergens sluipverbruik hebt. In de nacht alles dicht: dan zou je slechts een paar MJ moeten verbruiken, en dat komt dan waarschijnlijk door je warme tapwater.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:21
@FITO Je noemt ook 437 m3 in je post. Wat is dat? Het waterverbruik? Dat zou echt ongelooflijk veel zijn.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Dat is de flow van de stadsverwarming, het totale aantal kuubs rondgepompt water. Dus niet het afgenomen warme tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:10
64GJ is inderdaad veel. In een normaal rijtjeshuis (BG +1 +2) had ik 22-24GJ per jaar. Nu ik een beetje op het verbruik ben gaan letten, niet meer 24/7 de thermostaat op 21 graden had staan (want lekker) en niet meer overal in huis alle radiatoren open heb staan is het 16GJ geworden over het afgelopen jaar.

En nu met thuiswerken laat ik de zon gewoon mijn huiskamer en daarmee gelijk de hele BG opwarmen, als die schijnt. Het opwarmen is het duurste wat er is, en dat wordt dan door de zon gedaan. Ik ben hier pas recent mee begonnen, dus dat effect op het verbruik moet nog komen. Dat het 's ochtends dan iets koeler is in huis (19,4-19,8 graden meestal) vind ik eigenlijk helemaal geen probleem. (Had ik vooraf ook niet zo ingeschat!)

Wel heb ik een (oude) regelinstallatie met thermostaat van siemens die er voor zorgt dat er zo weinig mogelijk warm water van de stadsverwarming wordt bijgemengd in mijn huisinstallatie. Zo wordt er o.a. gebruik gemaakt van een traploos regelbare klep. Doel is om met een zo laag mogelijke temperatuur van de radiatoren de ruimtes warm te stoken. En dat werkt verbluffend goed. Nadeeltje is misschien dat een kleine temperatuursverhoging mbv de thermostaat wat langer duurt. Maar de workaround is dan gewoon de thermostaat iets meer verhogen, en dan later weer iets terug zetten.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:05
Ik heb zelf een hoekwoning en van 140 m2 en een verbruik van rond de 17GJ. Ik verwarm meestal de woonkamer. Ik heb berekend dat ik zo'n 10GJ gebruik voor de woonkamer.

Ik overweeg een airco / lucht lucht warmtepomp van 3000 euro. Aangezien ik 12 zonnepanelen heb met 1500 kW overschot hoop ik daarmee die 10GJ af te dekken. Met een COP van 3 gemiddeld moet dat wel lukken.

Ik vraag me wel af wat de terugverdientijd is. Met mijn laag verbruik verdien ik 't niet zo snel terug. Daarnaast kan je ook honderden euro's verdienen met teruglevering van elektriciteit momenteel. Die verlies je als je je overschot gaat inzetten voor verwarmen.

Vind het een lastige keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-06 21:58
Zo lang er ergens iets open staat heb je verbruik, ook in de zomer. Zorg dus echt dat overal kranen op zitten en dat dit goed afsluit.

Hoe oud is de warmtewisselaar? Vroeger hadden deze minder isolatie en dus veel verlies. Deze kosten zijn ook voor jou, beetje de meterkast stoken.

Zet de kraan naar de verwarming dicht en kijk of het verbruik ook echt 0 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 15:59
Ik heb bij mijn woning alle radiatoren met thermostaatkranen volledig dicht gezet, dus niet op de anti-vriesstand, aangezien mijn huis uit 2005 is, gaat het binnen echt nooit zo koud worden. Dit heeft mij toen een behoorlijke besparing opgeleverd aan warmteverbruik, van volgens mij 18 GJ naar 12 GJ op jaarbasis. Dit jaar probeer ik rond de 7GJ uit te gaan komen, verwarmen met mijn airco, en daarnaast stadsverwarming alleen gebruiken voor warm water.

2005 / geschakelde twee onder 1 kap / 105 m2 woonoppervlak.

Ik lees mijn stadsverwarming ook uit dus kan heel goed in de gaten houden wat ik aan verbruik heb.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-06 14:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wij hebben ook stadsverwarming, en verwarmen met een lucht/lucht wp, stadsverwarming gebruiken we alleen nog voor SWW, maar zal komend jaar in zijn geheel komen te vervallen gezien het ook met strenge koude prima warm te houden is met de L/L wp en de backup niet nodig blijkt , daarnaast is een boiler een mooie voorbereiding op het post-saldeer tijdperk

We verbruiken nu 6GJ per jaar.

Hoekwoning 145m2 bj 2019

[ Voor 19% gewijzigd door revolution-nl op 15-07-2022 10:09 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• 4rockandroll4
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-10-2024
Goedemorgen. Dit topic is nog altijd actueel. Ik begrijp nog steeds niet helemaal hoe ik de rekensom moet maken. Kan iemand dat toelichten?

Even simpel gedacht; in de wintermaanden is de airco veel goedkoper:

Met stadsverwarming 4 Gigajoule per maand = 160 euro
Met airco verwarmen 144kw per maand = 43 euro

(op de zachtste stand verbruikt de airco 0,2kw *24u*30dagen*0,30 kwhprijs)

[ Voor 4% gewijzigd door 4rockandroll4 op 01-09-2022 10:55 ]

• Tazzios
  • Laatst online: 17-06 13:58

Tazzios

..

@4rockandroll4

Hoe weet je dat je met de airco op de zachtste stand genoeg warmte heb?

Berekening:
Gigajoule omrekenen naar kWh
uitkomst delen door de verwachte SCOP van de airco (bv 3) * kWh prijs

Zijn je warmwater en warmte gescheiden bespaar je mogelijk ook op vastrecht (+-400 bij Eneco)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4rockandroll4
Tazzios schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:14:
@4rockandroll4

Hoe weet je dat je met de airco op de zachtste stand genoeg warmte heb?
Dat is inderdaad een aanname...... Nu ik er dieper over nadenk, waarschijnlijk niet haalbaar.

Afgelopen maanden was hetzelfde qua koelvermogen toerijkend om binnen effectief 4 graden te koelen ten opzichte van de buren. Echter, in de zomer is het binnen/buiten temperatuurverschil veel kleiner, dan praat je over 10 graden verschil, terwijl in de winter zodra het vriest zit je al op 20 graden verschil

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
4rockandroll4 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:28:
[...]

Dat is inderdaad een aanname...... Nu ik er dieper over nadenk, waarschijnlijk niet haalbaar.

Afgelopen maanden was hetzelfde qua koelvermogen toerijkend om binnen effectief 4 graden te koelen ten opzichte van de buren. Echter, in de zomer is het binnen/buiten temperatuurverschil veel kleiner, dan praat je over 10 graden verschil, terwijl in de winter zodra het vriest zit je al op 20 graden verschil
En een warmtepomp is minder efficiënt naarmate de buitentemperatuur daalt.

• 4rockandroll4
Stel dat je helemaal niet meer verwarmd. Hoever zou de temperatuur dan zakken in de winter?
Ik heb een 5 jaar oude nieuwbouwwoning met WTW installatie, veel zoninval (glazen puien en ramen aan alle kanten).

Stel dat je 18 graden weet te houden.....? dan wil ik het wel overwegen

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-06 14:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

revolution-nl schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:06:
Wij hebben ook stadsverwarming, en verwarmen met een lucht/lucht wp, stadsverwarming gebruiken we alleen nog voor SWW, maar zal komend jaar in zijn geheel komen te vervallen gezien het ook met strenge koude prima warm te houden is met de L/L wp en de backup niet nodig blijkt , daarnaast is een boiler een mooie voorbereiding op het post-saldeer tijdperk

We verbruiken nu 6GJ per jaar.

Hoekwoning 145m2 bj 2019
Update de warmtetarieven zullen in januari wel weer minste verdubbeld worden, besloten om met het lage vastrecht van 20 euro per maand stadsverwarming aan te houden maar in slaapstand te zetten, SWW gaan we met een boiler doen

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-06 23:13
4rockandroll4 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:05:
Stel dat je helemaal niet meer verwarmd. Hoever zou de temperatuur dan zakken in de winter?
Ik heb een 5 jaar oude nieuwbouwwoning met WTW installatie, veel zoninval (glazen puien en ramen aan alle kanten).

Stadverwarming verwarmt ook je douchewater. Dus dan moet je ook koud gaan douchen.
Nu wil ik dat best een keertje doen.. maar ik denk niet dat ik het mijn kids van 6 en 4 aan zal doen. ;)

*sowieso

• 4rockandroll4
Skynett schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:57:
Wel heb ik een (oude) regelinstallatie met thermostaat van siemens die er voor zorgt dat er zo weinig mogelijk warm water van de stadsverwarming wordt bijgemengd in mijn huisinstallatie. Zo wordt er o.a. gebruik gemaakt van een traploos regelbare klep. Doel is om met een zo laag mogelijke temperatuur van de radiatoren de ruimtes warm te stoken. En dat werkt verbluffend goed.
Mijn 230v thermostaat zit rechtstreeks op de toevoerklep van de vloerverwarming verdeler. Die kan alleen aan/uit.

Er zit ook een thermostaatknop naast die toevoerklep. Stond bij de oplevering van het huis op 55 graden. Dat is echt overkill bij zo'n traag systeem. Een monteur die later kwam adviseerde hem op 40 te zetten, ik heb hem zelf op 30 gezet. Het systeem wordt inderdaad nog trager, maar dat is verder niet hinderlijk.

• Skynett
4rockandroll4 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:32:
[...]

Mijn 230v thermostaat zit rechtstreeks op de toevoerklep van de vloerverwarming verdeler. Die kan alleen aan/uit.
Die zat ook in mijn huis toen ik er in trok. Die is vrij snel vervangen door de regelbare klep omdat het aan/uit ventiel bij het eerste gebruik in de herfst vrijwel direct de geest gaf. Voorheen konden de verarmingsbuizen van de huisinstallatie loeiheet worden. En dat gebeurt nu niet meer. Radiatoren worden handwarm. Als het echt goed vriest worden ze wel warmer.

Jij hebt dus eigenlijk twee regelkringen in serie. Dat is misschien wat lastiger om te optimaliseren. Ik heb echt een hele eenvoudige installatie, en die gaat ook gewoon nooit stuk. Dat laatste is ook wel heel fijn.

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
FITO schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:12:
Ik wil graag een discussie starten over potentiële kostenbesparingen voor de stadsverwarming.

Gezien de kostenstijging van januari bij Eneco per GJ van 27 naar 43 euro gestegen zijn. Verwacht van nu 2427,-(200pm) naar minimaal 3500,-(300pm) volgend jaar te gaan. Een beetje zuinigheid is nu wel vereist gezien de ontwikkelingen. Oplossingen of alternatieven die nu interessant zijn?

Hoekhuis op het zuiden
- HR++ ramen en kozijnen
- Muren en dak van beton
- Vloerverwarming nauwelijks in gebruik
- 22 zonnepanelen
- Flir warmte foto’s geen isolatie lekkage
- Van toepassing is ✅

Huidig systeem:
Warmteset
- cv kranen open/dicht in seizoenen ✅
Leidingen
- isolatie ✅
Radiatoren
- thermostaatkraan ✅
- programmeerbare thermostaatkraan (nacht/dag verlaging)
Vloerverwarming
- nacht verlaging ✅
- instroom temperatuur ? (waterzijdig inregelen?)
- uitstroom temperatuur ? (waterzijdig inregelen?)

Verbruik
64 GJ
437 M3

Nota
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Andere oplossingen:
- doorstroom apparaat
- elektrische cv
- warmtepomp (geen ruimte voor)
- hout kachel ✅
Ik vind je verbruik ook aardig pittig. Je zit wel op een hoekhuis, ik in een rijtje maar ik zit op 14 GJ per jaar. Controle die altijd goed is om te doen is op een zomerse dag voordat je in bed gaat en in de ochtend voordat iedereen doucht de meterstanden even op te nemen en kijken of je geen stiekem sluipverbruik hebt. (komt hier in de wijk vaker voor).

Als je vloerverwarming hebt, ik neem aan beneden, kan het extra isoleren van de vloer in de kruipruimte vaak al uit. Dit omhoog gooien tot een R waarde van +- 7 levert doorgaans een doelmatige besparing op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

4rockandroll4 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:05:

Dat is natuurlijk helemaal goedkoop, maar je kan ook het sommetje maken wat ik je gegeven heb. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4rockandroll4
Tazzios schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:33:
[...]

Dat is natuurlijk helemaal goedkoop, maar je kan ook het sommetje maken wat ik je gegeven heb. O-)
Mag ik de fabriekswaarde SCOP 4,6 zomaar overnemen?

Dan zou dit het sommetje zijn; uitgaande van vorige winter, verbruikte ik in de wintermaanden gemiddeld 5 GigaJoule per maand.

Verwarmen met Stadswarmte: 5 Gigajoule * tarief 39,5 = 198 euro per maand

Verwarmen met Airco: 5 Gigajoule = 1389 kWh * tarief 0,24 / SCOP 4,6 = 73 euro per maand

Er zitten nogal wat variabelen in;
- hoe koud wordt het gemiddeld deze winter? SCOP daalt bij lage buitentemperatuur
- wat gaat variabel tarief doen 1 oktober?
- wat gaat stadswarmte tarief doen 1 januari?
- wat gaat de BTW verlaging doen 1 januari?

[ Voor 5% gewijzigd door 4rockandroll4 op 02-09-2022 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

4rockandroll4 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:42:
Elektra en stadswarmte hebben hetzelfde belastingtarief toch? Dus dit bepaald hooguit de absolute bedragen, maar de verhoudingen zouden hetzelfde moeten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
ACM schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:50:
[...]

Elektra en stadswarmte hebben hetzelfde belastingtarief toch?
Ja, de BTW-verlaging is ook van toepassing op warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

4rockandroll4 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:42:
[...]

Mag ik de fabriekswaarde SCOP 4,6 zomaar overnemen?

Dan zou dit het sommetje zijn; uitgaande van vorige winter, verbruikte ik in de wintermaanden gemiddeld 5 GigaJoule per maand.

Verwarmen met Stadswarmte: 5 Gigajoule * tarief 39,5 = 198 euro per maand

Verwarmen met Airco: 5 Gigajoule = 1389 kWh / SCOP 4,6 * tarief 0,24 = 73 euro per maand

Er zitten nogal wat variabelen in;
- hoe koud wordt het gemiddeld deze winter? SCOP daalt bij lage buitentemperatuur
- wat gaat variabel tarief doen 1 oktober?
- wat gaat stadswarmte tarief doen 1 januari?
(iets logischere volgorde in de berekening ;) )
SCOP is een jaargemiddelde over alle seizoenen heen bekeken. Doe eventueel pessimistisch en pak 3 ben je alsnog bijna de helft goedkoper uit. Indien je van het vastrecht afkan bespaar je nog +-400 per jaar.

Wat betreft je tarief vragen mensen die dat weten hangen niet op GOT maar zouden bezig zijn met miljoenenverdienen met hun glazenbol. Dat stadsverwarming duurder is dan andere oplossingen is tot dusver helaas wel een zekerheid.

disclaimer: Ik verwarm zelf ook met een airco i.p.v. stadsverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4rockandroll4
Tazzios schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:23:
[...]
Wat betreft je tarief vragen mensen die dat weten hangen niet op GOT maar zouden bezig zijn met miljoenenverdienen met hun glazenbol.
Dat ben ik niet helemaal eens. Het stadswarmte tarief zal minstens verdubbelen; om de 'gemiste' winst van 2022 in te halen. Het tarief van 1-1-2022 was deels een anticipatie op de ontwikkeling van de gasprijs voor heel 2022. Die gasprijs is ondertussen keer 4 gegaan, dus ACM zal het wel toestaan.
Tazzios schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:23:
[...]
Dat stadsverwarming duurder is dan andere oplossingen is tot dusver helaas wel een zekerheid.
Overigens zijn er variabele stroomcontracten van momenteel 0,70 euro. Met een SCOP van 3 is de airco dan duurder, in ieder geval tot 1-1-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-06 16:42
Jammer dat het loskoppelen van de gasprijs en de stadsverwarmingsprijs dit jaar niet meer gaat lukken.
Ben dus bang dat we in December een behoorlijke verhoging gaan zien van het tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimlock
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-03 15:42
Ik heb stadsverwarming met een nogal outdated warmtemeter van Kamstrup, de Mulitcal (geen verdere aanduiding). Model waarschijnlijk uit 1998. Wat me opvalt is dat er maandelijks, ook al gebruik ik geen warmte, er ongeveer 0,25-0,3 GJ verbruikt wordt (maand afwezig, vloerverwarming uit, geen heet water verbruik). Ik merk het al enkele maanden. Het is niet schrikbarend veel, maar toch een kleine 4GJ per jaar, toch onder de huidige condities 200 EUR per jaar. Zijn er meer mensen met deze ervaring?

[ Voor 10% gewijzigd door grimlock op 21-10-2022 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Hoe wordt warm kraanwater bij jou opgewekt? Als je een boiler hebt, dan wordt er toch continu iets van 80L water op temperatuur gehouden en daar is zeker wel de stadsverwarming voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het hele idee van stadsverwarming is toch dat je geen SWW boiler nodig hebt?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Erasmo schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:54:
Het hele idee van stadsverwarming is toch dat je geen SWW boiler nodig hebt?
Bij mij niet hoor. Dus een boiler die kraanwater opwarmt met stadswarmte.

[ Voor 11% gewijzigd door Skynett op 21-10-2022 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
@grimlock Je warmtewisselaar voor SWW (warm water) wordt op temperatuur gehouden (onder andere ook vanwege legionella), dat is in mijn geval circa 4MJ per dag (1,4GJ per jaar)
(dat is overigens niet een hele boiler van 80L, maar je merkt in je meterkast mogelijk ook wel dat het daar altijd warm is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurft
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Ik dacht dat de verliezen in de warmtewisselaar niet belast.mocht worden aan de burger (maar omgeslagen in vast recht)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Knurft schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:39:
Ik dacht dat de verliezen in de warmtewisselaar niet belast.mocht worden aan de burger (maar omgeslagen in vast recht)?
Interessant, heb je daar een bron voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimlock
Aiolos schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:29:
@grimlock Je warmtewisselaar voor SWW (warm water) wordt op temperatuur gehouden (onder andere ook vanwege legionella), dat is in mijn geval circa 4MJ per dag (1,4GJ per jaar)
(dat is overigens niet een hele boiler van 80L, maar je merkt in je meterkast mogelijk ook wel dat het daar altijd warm is.)
Dit lijkt me heel interessant om eens nader te bekijken. Heb je daar wat meer info over? Ik denk dat we hier serieus een case hebben in Meerhoven, Eindhoven om eens nader te analyseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrLivingstoned
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-05 20:23
Ik heb stadsverwarming met een nogal outdated warmtemeter van Kamstrup, de Mulitcal (geen verdere aanduiding). Model waarschijnlijk uit 1998. Wat me opvalt is dat er maandelijks, ook al gebruik ik geen warmte, er ongeveer 0,25-0,3 GJ verbruikt wordt (maand afwezig, vloerverwarming uit, geen heet water verbruik). Ik merk het al enkele maanden. Het is niet schrikbarend veel, maar toch een kleine 4GJ per jaar, toch onder de huidige condities 200 EUR per jaar. Zijn er meer mensen met deze ervaring?
Hier ook zo'n oud apparaat. En een lekkere warme meterkast.
Komt deze verlieswarmte op mijn rekening? Hoe zit het met moderne apparaten? Kan ik dat ding isoleren? Folie er omheen?

ik wil niet graag de apparatuur vervangen voor een nieuwe installatie want dan moet ik (verplicht) gaan huren bij de stadsverwaming en dan ben ik nog duurder uit ...

iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
grimlock schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:36:
[...]
Dit lijkt me heel interessant om eens nader te bekijken. Heb je daar wat meer info over? Ik denk dat we hier serieus een case hebben in Meerhoven, Eindhoven om eens nader te analyseren.
Tja, wat is de informatie: er zit een warmtewisselaar in mijn meterkast, een hoop hete buizen en als ik geen warm water verbruik of radiatoren opwarm (hoofdklep is gesloten), dan heb ik elke dag ~4MJ aan verbruik (en circa 700 liter aan flow van water).

Dat reken ik ook af, want die stand op de meter telt gewoon door.
DrLivingstoned schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:32:
[...]
Hier ook zo'n oud apparaat. En een lekkere warme meterkast.
Komt deze verlieswarmte op mijn rekening? Hoe zit het met moderne apparaten? Kan ik dat ding isoleren? Folie er omheen?

ik wil niet graag de apparatuur vervangen voor een nieuwe installatie want dan moet ik (verplicht) gaan huren bij de stadsverwaming en dan ben ik nog duurder uit ...

iemand?
Je kunt de buizen isoleren natuurlijk, dat heb ik zelf ook gedaan. Gewoon buisisolatie halen bij de bouwmarkt. Blijft je meterkast nog steeds warm hoor. Ik heb overigens een warmtewisselaar uit ~1999 (regio Utrecht, in een nieuwer huis waar ik heb gezeten zat een moderner wisselaar, een grote piepschuim bak. Die was iets beter geïsoleerd.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grimlock
Nog een tip. Ik heb sinds een jaar of 4 een nieuwe stadsunit gekregen omdat de oude op was. De afgelopen maanden merkte ik dat er, ondanks dat ik niet thuis ben geweest en zodoende geen verwarming of warm water had verbruikt, toch een soort van sluipverbruik was. Dit was ongeveer 0,25-0,3 GJ per maand. Niet echt heel erg veel, maar ik wist dat als je niets verbruikt dat de meter ook niet zou mogen lopen.

Hierop heb ik een monteur laten komen. Zij stelden dat een klep/pomp mogelijk zou kunnen lekken en vervangen zou moeten worden. Acceptabel verhaal.

Na controle bleek inderdaad dat er 57 liter met warmte liep (tijdbestek onbekend), terwijl alles uit stond. De monteur heeft toen de stadsverarmingunit gecontroleerd en het bleek dat de pomp op een "comfort"-stand stond om ervoor te zorgen dat de unit stabiel aan temperatuur zou zijn. Dit heeft hij toen uitgezet en de waterstroom ging inderdaad terug naar 0 liter.

Het blijkt dus dat af fabriek nieuwe stadsverwarmingsunits standaard op deze comfortstand staan en daardoor ongeveer 3-3,5GJ per jaar aan sluipverbruik realiseren.

Doe er je voordeel mee. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:56
Die comfortstand betekent (in mijn geval althans, ik heb een HSF afleverset) dat de warmtewisselaar van de SWW (of Warm TapWater (WTW) Zoals Ennatuurlijk het noemt), op een comfortabele temperatuur wordt gehouden. Dat kost wat energie idd.

Met die comfort-stand uitgeschakeld krijg je in de zomer de situatie dat de leidingen van de stadswarmte tot aan de straat koud worden, en je heel, heel erg lang op warm water moet wachten. Niet fijn als je wilt douchen. Kost bakken met water, en uiteindelijk ook meer energie.

Ik bezit nu een huis waarin bij aankoop de klep die dit moest regelen defect was, waardoor de hierboven beschreven situatie zich daadwerkelijk voordeed. Na vervanging van de afleverset, met werkende comfort-stand, heb ik altijd binnen 10 seconden heet water, ook in de zomer als er verder geen warmtevraag is voor verwarming.

In het stookseizoen houdt je verwarmingsvraag de aanvoerleiding naar de afleverset warm, en daar heb je voor SWW ook baat bij. Maar in de zomer wordt dat dus anders, tenzij je ergens een bypass hebt die warm water linea recta retour stuurt, maar ook dat kost enige warmte die je in je huis kwijtraakt.

Hoe dan ook moet de warmtewisselaar eens per week (oid) tot minimaal 60 graden worden gebracht om legionella tegen te gaan, dat kost hoe dan ook energie. Dat beetje wat het mogelijk extra kost om je water aangenaam warm te houden valt denk ik wel mee ;)

P.S.: Bij HSF afleversets is de default af-fabiek instelling dat deze comfort-stand uitgeschakeld is, ik vermoed dat installateurs het standaard zelf aanzetten, voor meer comfort ;) Ik ben er zelf i.i.g. blij mee.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
grimlock schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:22:
Nog een tip. Dit was ongeveer 0,25-0,3 GJ per maand. Hierop heb ik een monteur laten komen. Na controle bleek inderdaad dat er 57 liter met warmte liep (tijdbestek onbekend), terwijl alles uit stond. De monteur heeft toen de stadsverarmingunit gecontroleerd en het bleek dat de pomp op een "comfort"-stand stond om ervoor te zorgen dat de unit stabiel aan temperatuur zou zijn. Dit heeft hij toen uitgezet en de waterstroom ging inderdaad terug naar 0 liter.
Het blijkt dus dat af fabriek nieuwe stadsverwarmingsunits standaard op deze comfortstand staan en daardoor ongeveer 3-3,5GJ per jaar aan sluipverbruik realiseren.
Is het een monteur van Eneco ? Of moet jij prive betalen om hij te laten komen ?
Bij mij de 4 zomer maanden 0,1 GJ/maand verlies. Ik ben aan het testen, om met alle buizen van aanvoer warm water (kraan + radiator) dicht te maken, en per dag kijken en vergeijken met vorige jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Klopt mijn berekening wel of niet ?

Tussen woning: bj 2003, 150m2, rond 570m3

20 GJ/jaar stadsverwarming = 870 Euro (thuis werken, werk kamer op 18 graden 9u/winter dag gezet wordt)
Vastrecht = 53.2 * 12 = 638,4
-----------------
Totaal 1438 Euro/jaar voor stadsverwarming

Van dit 20 GJ, 16 GJ zijn voor verwarming, 4 GJ voor warme water

Als het met een Airco wordt verwarmd: 16 GJ = 4432 Kwh van warmte = maximaal 2000 Kwh van stroom.
4 GJ voor douche warme water = 1108 Kwh van warmte --> 1108 / 0.9 = 1231 Kwh van stroom
------------
Totaal 3231 Kwh nodig als verbruik van Airco + Elektrische boiler --> max 1000 Euro voor stroom kosten

-----------------
Dus 438 Euro winst per jaar, met een investering van 3000 Euro voor Airco + Boiler ?
Terugverdienen = 8 jaar ?

[ Voor 35% gewijzigd door noucmen op 05-05-2024 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

@noucmen reken GJ om naar kWh en je weet het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Tazzios schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:03:
@noucmen reken GJ om naar kWh en je weet het.
1 GJ = 277 Kwh van energie, maar nu weet niet niet hoe efficient van een elektrisch boiler is : wat is de COP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Gezien een elektrisch boiler nergens anders energie vandaan haalt dan uit de geleverde Kwh, maar dat wel efficiënt doet 1. Minus stilstand verliezen.

Edit:
Overigens zal het verbruik wat lager zijn omdat koudwater +-10 graden zal zijn i.p.v. 0.

[ Voor 25% gewijzigd door Tazzios op 04-05-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Tazzios schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:05:
Gezien een elektrisch boiler nergens anders energie vandaan haalt dan uit de geleverde Kwh, maar dat wel efficiënt doet 1. Minus stilstand verliezen.

Edit:
Overigens zal het verbruik wat lager zijn omdat koudwater +-10 graden zal zijn i.p.v. 0.
Dan is dit een goede berekening ?

4 GJ voor douche warme water = 1108 Kwh van warmte --> 1108 / 0.9 = 1231 Kwh van stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Zoiets, berekening en verbruik blijft een schatting dus zo precies hoeft het denk niet.
Wat belangrijker is om nog mee te nemen: wat wordt de rekening van het afsluiten van de stadsverwarming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
noucmen schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:22:
[...]

1 GJ = 277 Kwh van energie, maar nu weet niet niet hoe efficient van een elektrisch boiler is : wat is de COP?
Kijk eens naar een warmtepompboiler ipv een electrische boiler. Die heeft een COP van 3 en verlaagt je elektriciteitsverbruik dus aanzienlijk.

Ik ga dat ook doen om de kosten van de stadsverwarming te verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Hier trouwens nog mijn ervaring: Stadsverwarming vervangen door Warmtepomp

Helaas heeft mijn eerste airco het maar 9 jaar volgehouden en heb ik in 2021 een nieuwe aangeschaft, met de huidige besparing nog tm 2026 voordat ik weer op 0 ben. Maar gebruik hem ook veel voor koelen.

Warmwater heb ik nog wel (bij mij gemeten in kuubs) maar ik betaal daar geen vastrecht(€ 145) meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-06 19:59
Gameboy schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:49:
Die comfortstand betekent (in mijn geval althans, ik heb een HSF afleverset) dat de warmtewisselaar van de SWW (of Warm TapWater (WTW) Zoals Ennatuurlijk het noemt), op een comfortabele temperatuur wordt gehouden. Dat kost wat energie idd.

Met die comfort-stand uitgeschakeld krijg je in de zomer de situatie dat de leidingen van de stadswarmte tot aan de straat koud worden, en je heel, heel erg lang op warm water moet wachten. Niet fijn als je wilt douchen. Kost bakken met water, en uiteindelijk ook meer energie.

Ik bezit nu een huis waarin bij aankoop de klep die dit moest regelen defect was, waardoor de hierboven beschreven situatie zich daadwerkelijk voordeed. Na vervanging van de afleverset, met werkende comfort-stand, heb ik altijd binnen 10 seconden heet water, ook in de zomer als er verder geen warmtevraag is voor verwarming.

In het stookseizoen houdt je verwarmingsvraag de aanvoerleiding naar de afleverset warm, en daar heb je voor SWW ook baat bij. Maar in de zomer wordt dat dus anders, tenzij je ergens een bypass hebt die warm water linea recta retour stuurt, maar ook dat kost enige warmte die je in je huis kwijtraakt.

Hoe dan ook moet de warmtewisselaar eens per week (oid) tot minimaal 60 graden worden gebracht om legionella tegen te gaan, dat kost hoe dan ook energie. Dat beetje wat het mogelijk extra kost om je water aangenaam warm te houden valt denk ik wel mee ;)

P.S.: Bij HSF afleversets is de default af-fabiek instelling dat deze comfort-stand uitgeschakeld is, ik vermoed dat installateurs het standaard zelf aanzetten, voor meer comfort ;) Ik ben er zelf i.i.g. blij mee.
Op welke manier zou ik kunnen checken of er een comfort-stand aanwezig is?
We hebben stadsverwarming van Eneco. Huis opgeleverd in 2013. Vrij nieuw dus.

We hebben een Landis Gyr+ (T550 ultraheat) warmtemeter.
Verder een kast welke volledig in grijs piepschuim zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:56
vanputten80 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 17:12:
[...]

Op welke manier zou ik kunnen checken of er een comfort-stand aanwezig is?
We hebben stadsverwarming van Eneco. Huis opgeleverd in 2013. Vrij nieuw dus.

We hebben een Landis Gyr+ (T550 ultraheat) warmtemeter.
Verder een kast welke volledig in grijs piepschuim zit.
Kijk of je een merk en model-aanduiding kunt vinden op de afleverset, en zoek dan de handleiding op het internet.

Anders een belletje of mailtje naar de leverancier?

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Pagina: 1