Als moderatieteam houden we dit soort signalen goed in de gaten. We zien hier geen aanwijzingen dat het account is overgenomen. Over maatregelen richting individuele gebruikers doen we geen uitspraken, maar achter de schermen werken we actief aan een goede sfeer. Daarbij schrijven we mensen aan met het doel om iedereen positief mee te laten doen. Ons ingrijpen is in eerste instantie reactief: we pakken signalen op zodra ze zich voordoen en begeleiden dit zo constructief mogelijk.supersnathan94 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:08:
[...]
Maar eh ... Ik heb het idee dat n0mn0m hier of zelf een bot achter draait of dat z'n account is overgenomen. De omslag in toon van reacties is wel heel frappant. Zowat alles wat ik nu van em lees komt rechtreeks uit GPT rollen.
n0mn0m in 'De beste deals voor Black Friday 2024'
n0mn0m in 'Pornhub is in Frankrijk niet bruikbaar uit protest tegen leeftijdsverificatie'
n0mn0m in 'Uber biedt UberXL aan voor groepen tot zes personen - update'
n0mn0m in 'Meeste AWS-diensten zouden na storing weer bereikbaar zijn - update 2'
n0mn0m in ''Mijn UWV'-omgeving onbereikbaar door vergeten certificaatvernieuwing - update'
n0mn0m in 'Matter krijgt ondersteuning voor beveiligingscamera's, slimme deurbellen en meer'
n0mn0m in 'Politie.nl kreeg 25,6 miljoen bezoekers; gebruik chatbot Wout neemt toe'
dit zijn bijvoorbeeld 100% zeker de echte n0mn0m
Dit niet:
n0mn0m in 'Nederland kan geen bedrijven vinden voor bouw windmolenpark in Noordzee'
n0mn0m in 'Niet alle Belgische gemeenten informeren 75+'-ers over aflopen eID-certificaten'
n0mn0m in 'Intel verliest AI-directeur aan OpenAI, ceo neemt AI-taken over'
n0mn0m in 'Tesla roept Powerwall 2 terug in VS vanwege oververhitting, maar niet in Benelux'
n0mn0m in 'Tesla roept Powerwall 2 terug in VS vanwege oververhitting, maar niet in Benelux'
n0mn0m in 'Het beste tv-geluid voor 1000 euro - Zes luxe soundbars getest'
n0mn0m in 'Big Tech bedreigt Nederland, waarschuwen media in brandbrief aan informateur'
n0mn0m in 'Big Tech bedreigt Nederland, waarschuwen media in brandbrief aan informateur'
n0mn0m in 'Big Tech bedreigt Nederland, waarschuwen media in brandbrief aan informateur'
n0mn0m in 'IKEA brengt Matter-smarthomeproducten op 1 januari uit en deelt europrijzen'
Dus is er een mogelijkheid om daar wat meer mee te doen dan reactief te verwijderen? Dit levert niet echt constructieve discussies op zo?
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
Dit lijkt me toch overduidelijk
een AI generated 'gewenst' antwoord:
jrgerritsen in 'De FlexiSpot E7-bureauserie is verbeterd + maak 5x kans op een prijs'
jrgerritsen in 'De FlexiSpot E7-bureauserie is verbeterd + maak 5x kans op een prijs'
Deze staat op -1 gefixeerd, is dit gedaan omdat het een winactie is? Is dat niet oneerlijk voor de mensen die geen gebruik maken van AI om mee te doen?ehtweak schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:26:
Dit lijkt me toch overduidelijkeen AI generated 'gewenst' antwoord:
jrgerritsen in 'De FlexiSpot E7-bureauserie is verbeterd + maak 5x kans op een prijs'
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
De post was eerst verwijderd, maar ik denk dat iemand een foutje heeft gemaakt waardoor de post weer zichtbaar werd. Ik heb hem zojuist opnieuw verwijderd.Meg schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:37:
[...]
Deze staat op -1 gefixeerd, is dit gedaan omdat het een winactie is? Is dat niet oneerlijk voor de mensen die geen gebruik maken van AI om mee te doen?
[ Voor 4% gewijzigd door AlphaRomeo op 22-11-2025 11:02 ]
mphilipp in 'Nederlands kabinet onderzoekt overname cloudfirma Solvinity door bedrijf uit VS'
Hoe AI copy-pasta is dit? Er staat wel wat tekst omheen, maar echt nuttig is het niet.
Hoe AI copy-pasta is dit? Er staat wel wat tekst omheen, maar echt nuttig is het niet.
Daar is actie ondernomen. Bedankt voor het melden.supersnathan94 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 20:56:
mphilipp in 'Nederlands kabinet onderzoekt overname cloudfirma Solvinity door bedrijf uit VS'
Hoe AI copy-pasta is dit? Er staat wel wat tekst omheen, maar echt nuttig is het niet.
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
Daar is actie ondernomen. Dank voor de melding.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
https://tweakers.net/nieu...ction=21672898#r_21672898
Er lijken nogal wat AI reacties geplaatst te worden, zie ook de link. Misschien even een check doen in het algeheel.
Er lijken nogal wat AI reacties geplaatst te worden, zie ook de link. Misschien even een check doen in het algeheel.
LLM's zijn voor zover ik weet niet goed in absurdisme, tenzij het onbedoeld is. Op zo'n manier systematisch schrijven lukt ook prima met de hand.
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
alberthvandijk in '31 Nederlandse Kamerleden betalen mogelijk voor zichtbaarheid op X'
Dit lijkt een AI-dump.
Dit lijkt een AI-dump.
Virussen? Scan ze hier!
Daar heeft een collega al ingegrepen zie ik. Dank voor het melden.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
Opgeruimd. Bedankt voor het melden maar weer!
Your lack of planning is not my emergency
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
JeHa in 'OESO: AI dreigt leerlingen te veranderen in 'passieve consumenten''
Dat was de reactie van ai zelf 😌
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
Grotendeels lap AI tekst
Pietopdeheuvel in 'Micron bouwt miljardenfabriek in Singapore tegen nandgeheugenschaarste'
Pietopdeheuvel in 'Micron bouwt miljardenfabriek in Singapore tegen nandgeheugenschaarste'
Master of questionable victories and sheer glorious defeats
Had al een vermoeden op basis van styling en layout van diverse posts (bold lettergebruik van sommige woorden, opsomming in lijstjes, framing). Daarnaast ook de snelheid van reageren in followups (ik sta top 1% bij 10fastfingers.com dus wanneer je sneller kunt reageren dan ik terwijl de tekst minstens even lang is dan wordt dat ook verdacht).
User geeft nu zelf aan generatieve ai te gebruiken; BlazingKahn35 in 'Zotac: videokaartmakers dreigen uit te sterven'.
Eerste reactie is wat mij betreft ook ai:
BlazingKahn35 in 'Zotac: videokaartmakers dreigen uit te sterven'
Mijn eerste vermoeden begon hier al; BlazingKahn35 in ''Nvidia stopt met produceren van RTX 5070 Ti-videokaarten'' (heeft even geduurd voor de bevestiging kwam
).
Geeft wat mij betreft ook direct het probleem van gebruik van AI aan. Je kunt onhoudbare standpunten die niet stroken met de realiteit makkelijk en geloofwaardig neerzetten als waarheid.
User geeft nu zelf aan generatieve ai te gebruiken; BlazingKahn35 in 'Zotac: videokaartmakers dreigen uit te sterven'.
Eerste reactie is wat mij betreft ook ai:
BlazingKahn35 in 'Zotac: videokaartmakers dreigen uit te sterven'
Mijn eerste vermoeden begon hier al; BlazingKahn35 in ''Nvidia stopt met produceren van RTX 5070 Ti-videokaarten'' (heeft even geduurd voor de bevestiging kwam
Geeft wat mij betreft ook direct het probleem van gebruik van AI aan. Je kunt onhoudbare standpunten die niet stroken met de realiteit makkelijk en geloofwaardig neerzetten als waarheid.
[ Voor 60% gewijzigd door sdk1985 op 29-01-2026 13:47 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
BlaDeKke in 'Zotac: videokaartmakers dreigen uit te sterven'
BlazingKahn35 gebruikt hier overduidelijk AI om zijn narratief te pushen.
BlazingKahn35 gebruikt hier overduidelijk AI om zijn narratief te pushen.
Ik heb zijn bericht en de reactie die daarop volgt in 5.2 gegooid en 5.2 gevraagd te reageren vanuit perspectief van de eerste user en de prompt ' Reageer op dit berichten met gebruik van UBB-codes en gebruik veel beeldspraak en overdreven uitvergrotingen en redeneer binnen de context dat alles onderdeel is van een groter plan van een elite met slechte bedoelingen. denk aan gegentrificeerd'BlaDeKke schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:00:
BlaDeKke in 'Zotac: videokaartmakers dreigen uit te sterven'
BlazingKahn35 gebruikt hier overduidelijk AI om zijn narratief te pushen.
Opvallend genoeg komt in die reactie ook het natte droom stuk voor:
De hele reactie zal ik je besparen1) Cloud = aantrekkelijk, maar geen eindbaas
Cloud gaming is de natte droom van aandeelhouders: van bezit naar huur. Van “mijn hardware, mijn regels” naar “maandelijks betalen voor toegang tot een knopje ‘Play’”.
Maar cloud heeft een probleem dat je niet weg-marketingt: latency, datalimieten, beeldkwaliteit, ownership. PC gaming is niet alleen “spelen”, het is ook mods, tweaking, keuzevrijheid, community. Dat is geen Netflix-catalogus, dat is een werkplaats.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
@sdk1985 Hij geeft het zelf toe.
Maargoed, deze thread is niet om te discussiëren, ik ga het loslaten. Het is wel een schoolvoorbeeld van hoe gevaarlijk AI kan zijn, zelfs in een technisch vaardige groep.Natuurlijk gebruik ik LLM's om jullie onsamenhangende argumenten efficiënt te pareren.
Denk je nou echt dat ik mijn kostbare tijd ga verspillen aan het handmatig uittypen van essays voor mensen die weigeren te begrijpen hoe marktwerking werkt?
Ik gebruik de beste tool voor de klus. Dat heet efficiëntie.
Ik heb volgens mij de ergste excessen opgeruimd zonder (al te veel) nette reacties van andere gebruikers ook onzichtbaar te maken.
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Coolstart in 'AI maakt euv-machines nóg belangrijker en dat is goed nieuws voor ASML'
Dit wekt bij mij de indruk van een grotendeels door AI gescheven reactie:
Dit wekt bij mij de indruk van een grotendeels door AI gescheven reactie:
- keurige opsommingen in 3 bullets
- bold teksten
- de tekst “ik leg het uit”
- wisselend taalgebruik, soms meer Nederlands en soms Vlaamse invloeden, met soms rare typo’s (ZEIS VS Zeiss)
is dit AI?
retrial_0k in 'Odido waarschuwt klanten: reken niet op automatische compensatie voor datalek'
retrial_0k in 'Odido waarschuwt klanten: reken niet op automatische compensatie voor datalek'
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
Nee, dat is het wetboek: https://www.inview.nl/ope...358166817dc4b6f&undefined
The devil is in the details.
Deze geeft het zelf al aan:
DoubleDutch in 'Defensie ziet jailbreak van F-35 als uitweg voor techafhankelijkheid van de VS'
DoubleDutch in 'Defensie ziet jailbreak van F-35 als uitweg voor techafhankelijkheid van de VS'
Master of questionable victories and sheer glorious defeats
Dat is overduidelijk. Ik heb passende actie ondernomen. Dank voor de melding.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Deze triggert bij mij alle alarmbellen:
ethrellik in 'Ubisoft ontslaat nog eens veertig werknemers, maar Splinter Cell Remake blijft'
ethrellik in 'Ubisoft ontslaat nog eens veertig werknemers, maar Splinter Cell Remake blijft'
Ik had hem gepost in het mismoderatie topic, maar bij deze ook hier.SomerenV schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:13:
ethrellik in 'Ubisoft ontslaat nog eens veertig werknemers, maar Splinter Cell Remake blijft'
Dit lijkt heel erg op een reactie rechtstreeks uit de koker van AI. Het leest heel erg als een AI-tekst, en het heeft de kenmerkende Em Dash. Opmaak is ook niet wat het moet zijn. Mijn modding-rechten zijn niet actief (en ik doe er ook niet echt wat mee), maar wilde het wel even melden. Geen idee wat precies het beleid is omtrent AI-reacties, maar ik kan me herinneren dat het niet gewenst is.
De eerste zin is een zelf geschreven, relevante opmerking, maar daarna volgt een heel stuk AI. Ik zou zeggen dat de reactie zou kunnen blijven staan als hij wordt teruggesnoeid tot alleen de eerste zin...
eco in 'OnlyOffice 9.3.0'
eco in 'OnlyOffice 9.3.0'
Dat zie ik er zo niet aan af. Waar baseer je dat op? Dit is niet de standaard beleefde AI typografie volgens mij.
Verwijderd
Als je de korte herschreven stukjes er uit haalt en de persoonlijke toevoegingen er uit haalt die toegevoegd zijn om detectie te bemoeilijken zit er naast nalezen en herschrijven geen ziel meer in en blijft alleen de structuur van de lmm die het gegenereerd heeft overeind. Zo maakt mijn nichtje haar schoolopdrachten
Als je in zoomt op zijn oudere teksten is er een te duidelijk verschil te zien in stijl. Kijk maar naar de stijl en opmaak van de berichten van medio 2020 vs nu.
Als je in zoomt op zijn oudere teksten is er een te duidelijk verschil te zien in stijl. Kijk maar naar de stijl en opmaak van de berichten van medio 2020 vs nu.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2026 08:42 ]
tweaker2010 in 'Coolblue stopt met installatie zonnepanelen en verkoopt tak aan Hoppenbrouwers'
vooral vanwege de reactie op de vraag of het AI was of niet.
vooral vanwege de reactie op de vraag of het AI was of niet.
LeNNy in ''OpenAI vindt dat GitHub er te vaak uit ligt en werkt daarom aan eigen versie''
Staat al bij:
Staat al bij:
Gezien je het dus eigenlijk zelf zou moeten narekenen hebben we er dus precies niks aan.Als ik aan Claude vraag:
(...)
Zonder het te controleren is het antwoord:
(...)
Het is jammer dat LLM's eenieder eloquent laten overkomen waardoor de echte parels ondersneeuwen, want de schrijfstijl van user @Pyronick neigt zo zwaar naar licht verbouwde dan wel zwaar geïnstrueerde AI-output dat het jeukt: https://tweakers.net/reac...BsearchString%5D=Pyronick
Ik kan er dus naast zitten, in dat geval: excuses, ga vooral zo door.
Ik kan er dus naast zitten, in dat geval: excuses, ga vooral zo door.
Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?
Ulysses in 'Nieuwsblog: hoe gebruikt onze redactie AI?'
User @Ulysses gebruikt veelvuldig LLM's voor het herschrijven van diens reacties en dat is pijnlijk duidelijk, nu ook met zelfingebracht bewijsmateriaal.
User @Ulysses gebruikt veelvuldig LLM's voor het herschrijven van diens reacties en dat is pijnlijk duidelijk, nu ook met zelfingebracht bewijsmateriaal.
Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?
Haha! Nee.
Echt niet. Wil je meekijken terwijl ik je onder de tafel tik in een live wedstrijdje of heb je nog meer ongefundeerde beschuldigingen?
Echt niet. Wil je meekijken terwijl ik je onder de tafel tik in een live wedstrijdje of heb je nog meer ongefundeerde beschuldigingen?
Ik zie dat als de categorie "één gek kan meer vragen stellen dan tien wijzen kunnen beantwoorden", dus nee, bedankt. Alles aan jouw posts druipt van de LLM-bijschavingen, en als je pakweg verder dan een jaar teruggaat in je reacties, maak je taalfouten die je plots verleerd zou zijn?Ulysses schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:29:
Haha! Nee.
Echt niet. Wil je meekijken terwijl ik je onder de tafel tik in een live wedstrijdje of heb je nog meer ongefundeerde beschuldigingen?
Als je je best doet om op een AI te lijken zoals eerder in dit topic beweert: doe dat dan gewoon niet. Als je LLM's gebruikt om mensen van repliek te dienen: doe dat dan gewoon niet.
Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?
Winning!
Beste CodeCaster,
Ik ben hier dus alle gekheid op een stokje niet om dagelijks mensen met letterbrokjes machientjes bezig te houden. Wel heb ik last van ernstige psychiatrische stoornissen gehad eerder in mijn bestaan - ofwel Serieuze Mentale Problemen - waar ik ook pillen tegen krijg. Dit komt allemaal de kwaliteit van mijn reacties niet altijd ten goede. En dan praat ik vaker als een lange gedachtenstroom. Ik had daarom het persoonlijke doel gesteld om mijzelf nu in betere doen, aan te leren - los daarvan met hulp van AI - om begrijpelijkere zinnen te formuleren. Zonder dat je verdrinkt in de komma's, streepjes, en stroomgedachten. Ik heb specifiek ook een MeanderMaker inderdaad om punten en komma's goed te hervervangen. Maar mijn content is van mij. En jij mocht willen dat je zo kon schrijven als ik. Dag!
Beste CodeCaster,
Ik ben hier dus alle gekheid op een stokje niet om dagelijks mensen met letterbrokjes machientjes bezig te houden. Wel heb ik last van ernstige psychiatrische stoornissen gehad eerder in mijn bestaan - ofwel Serieuze Mentale Problemen - waar ik ook pillen tegen krijg. Dit komt allemaal de kwaliteit van mijn reacties niet altijd ten goede. En dan praat ik vaker als een lange gedachtenstroom. Ik had daarom het persoonlijke doel gesteld om mijzelf nu in betere doen, aan te leren - los daarvan met hulp van AI - om begrijpelijkere zinnen te formuleren. Zonder dat je verdrinkt in de komma's, streepjes, en stroomgedachten. Ik heb specifiek ook een MeanderMaker inderdaad om punten en komma's goed te hervervangen. Maar mijn content is van mij. En jij mocht willen dat je zo kon schrijven als ik. Dag!
[ Voor 91% gewijzigd door Ulysses op 28-03-2026 15:47 ]
Sowieso, het is toegestaan om een LLM te gebruiken om taalfouten te verwijderen. Dus een opdracht als 'herschrijf de volgende tekst in correct Nederlands' is toegestaan. Zie ook https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/huisregels/#regel-3.
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Dat is het niet, want "herschrijven" maakt het een "grotendeels gegenereerde tekst", wat expliciet niet toegestaan is. Ik weet ook niet waarom je hierover begint. Ik noemde taalfouten als aanknopingspunt waarom ik denk dat iemand intensief gebruikmaakt van tooling, maar dat betekent niet dat dat het enige aanknopingspunt is, noch dat het verbeteren van taalfouten het enige gebruik is.Dirk schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:51:
Sowieso, het is toegestaan om een LLM te gebruiken om taalfouten te verwijderen. Dus een opdracht als 'herschrijf de volgende tekst in correct Nederlands' is toegestaan. Zie ook https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/huisregels/#regel-3.
Onbegrijpelijke brol posten is niet verboden en stoort mij ook amper - anders had ik Virtuozzo allang gerapporteerd. Het gaat om het totaalplaatje, en dat stinkt in dit geval op z'n minst.
Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?
karelg in 'VS-wet dreigt ASML-export van immersiemachines naar China af te knijpen'
Ik kan het niet 100% staven, maar ik krijg hier nogal AI-vibes van.
Ook omdat 1) heel wat van zijn vorige reacties zijn verwijderd en 2) zijn schrijfstijl van de overgebleven reacties best wat afwijkt van bovenstaande reactie.
Ik kan het niet 100% staven, maar ik krijg hier nogal AI-vibes van.
Ook omdat 1) heel wat van zijn vorige reacties zijn verwijderd en 2) zijn schrijfstijl van de overgebleven reacties best wat afwijkt van bovenstaande reactie.
JelleDJs schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:33:
karelg in 'VS-wet dreigt ASML-export van immersiemachines naar China af te knijpen'
Ik kan het niet 100% staven, maar ik krijg hier nogal AI-vibes van.
Ook omdat 1) heel wat van zijn vorige reacties zijn verwijderd en 2) zijn schrijfstijl van de overgebleven reacties best wat afwijkt van bovenstaande reactie.
Dat is 100% geschreven door een AI.Hier zijn de belangrijkste details over...
Torisuta in 'Eerste tweakers krijgen Tesla Full Self-Driving (Supervised)'
Geeft letterlijk toe te lui te zijn om zelf iets te posten, en post dus maar een AI dump. Ok dan?
Geeft letterlijk toe te lui te zijn om zelf iets te posten, en post dus maar een AI dump. Ok dan?
Virussen? Scan ze hier!
Het begon mij de laatste maanden erg op te vallen dat er bij bijna elke artikel (zeg maar elke artikel) op de FP comments verschenen die gewoon qua lengte en toon door AI gegenereerd moest zijn. Het staat storend en vervelend om zo lap tekst door te moeten lezen. Ik wou daar over klagen in de hoop dat er wat aangedaan werd. Maar wat zie ik? Jullie zijn er al mee bezig.
Goed dat jullie er bovenop zitten met dit topic
Goed dat jullie er bovenop zitten met dit topic
procyon in 'Waarom het anderhalf jaar duurde voordat Tesla FSD in Nederland werd goedgekeurd'
Geeft in een latere reactie aan dat de schatting door een LLM is gemaakt en daarmee ook het grootste deel van de reactie. Daarnaast lijkt het mij onwenselijk dat men gaat claimen dat LLMs beter dat dit soort schattingen zouden kunnen doen dan Tweakers.
Geeft in een latere reactie aan dat de schatting door een LLM is gemaakt en daarmee ook het grootste deel van de reactie. Daarnaast lijkt het mij onwenselijk dat men gaat claimen dat LLMs beter dat dit soort schattingen zouden kunnen doen dan Tweakers.
Het is zeker niet onwenselijk te stellen dat een A.I. betere inschattingen kan maken van projectkosten dan de gemiddelde tweaker. Sterker nog, een A.I. weet meer van wiskinde/astronomie/isoleren/knutselprojecten/auto onderhoud/sportschoolroutines/raketwetenschap/tuinieren/manicure etc etc dan de gemiddelde tweaker.separhim schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:09:
procyon in 'Waarom het anderhalf jaar duurde voordat Tesla FSD in Nederland werd goedgekeurd'
Geeft in een latere reactie aan dat de schatting door een LLM is gemaakt en daarmee ook het grootste deel van de reactie. Daarnaast lijkt het mij onwenselijk dat men gaat claimen dat LLMs beter dat dit soort schattingen zouden kunnen doen dan Tweakers.
Zolang je aangeeft dat dat specifieke stuk, de cijfermatige onderbouwing van datgene wat ik zelf al stelde, met behulp van een A.I. is gegenereerd dan is dat toch gewoon ter info.
Het is volstrekt anders wanneer het niet om een grove inschatting gaat maar als je A.I. input gebruikt terwijl je doet alsof je het zelf gemaakt hebt en vervolgens presenteerd als 'feit'.
Zijn we hier bij tweakers nu zo zwart zit dat zelf openheid geven over gebruik van (stukken) van reacties, waarin aangegeven wordt dat het schattingen zijn om een beeld te vormen van de orde van grootte van bepaapde kwesties of vraagstukken al niet meer mag?
Dit voelt echt aan als 1995 en dan specifiek dat er ook nog een klik hoekje waar dat dan -zonder dat er verder gekeken wordt naar de inhoud maar slechts een binaire beslisboom wordt toegepast om een reactie weg te modereren. Een dieptepunt als je het mij vraagt.
Weer even terug naar 2025; iedereen gebruikt LLM's, dit soort zwart/wit policies bereiken slechts 1 ding en dat is dat mensen LLM gebruik gaan maskeren en het dan wel als feit verkopen hier, zogenaamd uit eigen kennis van de zaak.
Willen we dat echt?
Want dan is het ook oke, en dan geef ik die openheid zelf gewoon ook niet meer.
*knip* Modbreak was duidelijk genoeg.
[ Voor 81% gewijzigd door AlphaRomeo op 03-05-2026 09:13 ]
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
Meh, een paar em-dashes zijn geen bewijs.
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Dat is een eigen invulling dat ik alleen op de em-dashes doelde. Louter em-dash gebruik zelf vins ik niet perse een reden om het te rapporteren. Ik zie meer indicatoren, maar laat het verder aan jullie oordeel over. Geen zin om een hele analyse en betoog te schrijven.Dirk schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:02:
Meh, een paar em-dashes zijn geen bewijs.
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
mad-dog in 'Playground Games bevestigt dat Forza Horizon 6 is uitgelekt en dreigt met bans'
Geeft zelf duidelijk aan dat het AI is, die vervolgens code of conduct tekst gaat halluicneren en presenteren als een daadwerkelijke quote.
Geeft zelf duidelijk aan dat het AI is, die vervolgens code of conduct tekst gaat halluicneren en presenteren als een daadwerkelijke quote.
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
davvijv in 'LG claimt als eerste 1000Hz op 1080p-resolutie in nieuwe monitor'
Dit leest als een typische AI reactie: De toon, de nutteloze bijwoorden, het lijstje met stats en het antwoord in 3 paragrafen.
Dit leest als een typische AI reactie: De toon, de nutteloze bijwoorden, het lijstje met stats en het antwoord in 3 paragrafen.
Daar is al ingegrepen door een collega zo te zien. Dank voor het melden.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
NoTechSupport in 'Google legt na baanbrekende rechtszaak uit waarom het geen monopolist zou zijn'
dit leest als een typische copy-paste uit een AI tool. Zeker als je het verschil ziet met een eerdere +2 reactie van deze gebruiker op eveneens een Google-related nieuwsbericht hier.
dit leest als een typische copy-paste uit een AI tool. Zeker als je het verschil ziet met een eerdere +2 reactie van deze gebruiker op eveneens een Google-related nieuwsbericht hier.
sayf4u in 'ASUS zet gebogen amoledscherm op vijf gpu-slots dikke RTX 5090 Edition 20'
Qua schrijfstijl hetzelfde als alle LinkedIn-posts van tegenwoordig :(
Qua schrijfstijl hetzelfde als alle LinkedIn-posts van tegenwoordig :(
AMD 2700x | RX 6800XT | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X
waspoeder in 'ChatGPT's lockdownmodus beperkt webfuncties en voorkomt promptinjectionaanvallen'
Deze reactie eindigt letterlijk met:
Deze reactie eindigt letterlijk met:
dit zegt chatgpt ervan
Ik hoef het niet, mijn laptop werkt perfect zonder.
Die reactie bestaat vrijwel geheel uit Ai output en is inmiddels verwijderd.
Jammer om te zien dat mensen +3's hiervoor uitdelen
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Of ze kijken gewoon naar de inhoud en beoordelen die? Zoals het hoort? Het lijkt hier wel vorm over functie. Maargoed, wat ik wilde zeggen;Bor schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:54:
[...]
Die reactie bestaat vrijwel geheel uit Ai output en is inmiddels verwijderd.
Jammer om te zien dat mensen +3's hiervoor uitdelen
Ik ben eens 'aangesproken' dat ik een stuk zelfgeschreven text heb laten structureren door A.I. want dat was een no-go volgens enkele mensen die dit hier kwamen melden zodat daar iemand op zou gaan 'modereren', inhoud wad niet relevant, de vorm was relevant.
Maar als ik het nieuwsartikel over Elon Musk op de frontpage copy paste in een A.I. checker dan komt daar een 17% Human score uit en 83% A.I.. Dat is voor alle duidelijkheid dus niet mijn mening maar een herproduceerbaar feit.
Dus ook hier is door tweakers zelf A.I. ingezet en begrijp me niet verkeerd, dat is ook zoals het mijns inziens nu zou moeten zijn om je eigen verhaal net even iets beter leesbaar te maken en als het even kan, korter.
Op Tweakers willen wij geen grotendeels of geheel middels Ai gegenereerde reacties maar interactie tussen echte mensen. Dat is wat een community bindt. Veel mensen ergeren zich aan Ai output. Dat heb je zelf al eens ondervonden.procyon schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:26:
[...]
Of ze kijken gewoon naar de inhoud en beoordelen die? Zoals het hoort? Het lijkt hier wel vorm over functie. Maargoed, wat ik wilde zeggen;
Ik ben eens 'aangesproken' dat ik een stuk zelfgeschreven text heb laten structureren door A.I. want dat was een no-go volgens enkele mensen die dit hier kwamen melden zodat daar iemand op zou gaan 'modereren', inhoud wad niet relevant, de vorm was relevant.
Maar als ik het nieuwsartikel over Elon Musk op de frontpage copy paste in een A.I. checker dan komt daar een 17% Human score uit en 83% A.I.. Dat is voor alle duidelijkheid dus niet mijn mening maar een herproduceerbaar feit.
Dus ook hier is door tweakers zelf A.I. ingezet en begrijp me niet verkeerd, dat is ook zoals het mijns inziens nu zou moeten zijn om je eigen verhaal net even iets beter leesbaar te maken en als het even kan, korter.
Aan AI reacties kleven te veel nadelen. Niet alleen verdwijnt het menselijke aspect, meer dan eens is de geleverde informatie onjuist. Heel veel mensen verifiëren de output niet maar brengen dit als feit. Ook in jouw geval plaatste je als ik het mij goed herinner niet geverifieerde output 1 op 1.
AI checkers leveren vaak geen 100% uitlsuitsel, daarom kijken we naar meer en andere zaken.
We gaan weer terug naar het doel van dit topic: het melden van (potentiële) AI reacties.
[ Voor 9% gewijzigd door Bor op 13-06-2026 08:42 ]
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Een prompt "Geneer een verhaal met dit als boodschap" is inderdaad A.I. slop. Maar een prompt "structureer en verkort "je eigen verhaal"" is j,zonder enige twijfel juist gewenst. Het verminderd ruis op de lijn met overbodige of overvloedige emotie en het maakt posts leesbaarder, het "mens aspect" is nog steeds dominant in de vorm van de inhoud, de vorm is iets leesbaarder. En gezien de A.I. score van nieuwsartikelen op tweakers.net, is te zien dat ook de redacteuren A.I. gebruiken op de juiste manier om hun eigen werk (of dat van collega's bij Nu.nl) te polijsten voor de frontpage hier.Bor schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:29:
[...]
Op Tweakers willen wij geen grotendeels of geheel middels Ai gegenereerde reacties maar interactie tussen echte mensen. Dat is wat een community bindt.
Aan AI reacties kleven te veel nadelen. Niet alleen verdwijnt het menselijke aspect, meer dan eens is de geleverde informatie onjuist.
AI checkers leveren vaak geen 100% uitlsuitsel, daarom kijken we naar meer en andere zaken.
Maar nu is de moderatie richtlijn eigenlijk nogal zwart-wit. Er wordt ingegrepen zonder wederhoor. Sterker nog, het wordt ingezet als een hulpmiddel om een discussie te winnen door de moderaters ertoe te bewegen in te grijpen.
Zie nu je edit; dat deze discussie hier niet hoort. Oke ik laat het hierbij.
Geeft het op zich netjes aan, maar toch:
Microsoft-ceo: 'XBOX-games leveren op YouTube meer omzet op dan wij behalen' - Tweakers
Microsoft-ceo: 'XBOX-games leveren op YouTube meer omzet op dan wij behalen' - Tweakers
Draconian in 'Amerika gebruikte Grok om 2000 raketten op Iran af te vuren'
Ook weer netjes aangegeven maar lijkt me toch niet echt gewenst.
Ook weer netjes aangegeven maar lijkt me toch niet echt gewenst.
Die reactie is al opgepakt. Dank voor de melding.Smoke schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:32:
Draconian in 'Amerika gebruikte Grok om 2000 raketten op Iran af te vuren'
Ook weer netjes aangegeven maar lijkt me toch niet echt gewenst.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Ook hier is actie ondernomen. Dank voor de melding.Piggen schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:30:
Geeft het op zich netjes aan, maar toch:
Microsoft-ceo: 'XBOX-games leveren op YouTube meer omzet op dan wij behalen' - Tweakers
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
LtMarx in 'DigiD-leverancier Solvinity vecht verbod op Amerikaanse overname aan'
lager in de draad wordt aangegeven dat het is gebruikt om de tekst te "structureren", hoe kijken jullie er naar, echt helemaal niet of geen braaksels die niet te lezen zijn ?
LtMarx in 'DigiD-leverancier Solvinity vecht verbod op Amerikaanse overname aan'
lager in de draad wordt aangegeven dat het is gebruikt om de tekst te "structureren", hoe kijken jullie er naar, echt helemaal niet of geen braaksels die niet te lezen zijn ?
LtMarx in 'DigiD-leverancier Solvinity vecht verbod op Amerikaanse overname aan'
"Guns fire bullets, or shells, or plasma, DID I MENTION I NEED AMMO?"
Wat mij betreft is het (ondanks, misschien zelfs dankzij AI) een +3 waard: StephanVierkant in "Het grote +3 posts topic". 10 van de 41 geven zelfs 'Irrelevant' als score? Hoe dan?!mr thee schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:43:
LtMarx in 'DigiD-leverancier Solvinity vecht verbod op Amerikaanse overname aan'
lager in de draad wordt aangegeven dat het is gebruikt om de tekst te "structureren", hoe kijken jullie er naar, echt helemaal niet of geen braaksels die niet te lezen zijn ?
LtMarx in 'DigiD-leverancier Solvinity vecht verbod op Amerikaanse overname aan'
Het is weliswaar AI, maar zeker geen slop. Prettige leesbaar (denk juist dankzij AI), inhoudelijk zeer sterk, volledig on-topic, inclusief bronvermeldingen (Kamerbrief en Arnoud Engelfriet).
[ Voor 4% gewijzigd door StephanVierkant op 17-06-2026 11:01 ]
De reden voor de 0 lijkt mij simpel te verklaren; het betreft zo te zien vrijwel geheel Ai output. Dit valt daarmee in mij ogen onder grotendeels of geheel middels Ai vervaardigd en dat is niet in lijn met onze huisregels. Inmiddels leidt deze reactie al tot een thread offtopic berichten wat mij ook niet wenselijk lijkt.StephanVierkant schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:51:
[...]
Wat mij betreft is het (ondanks, misschien zelfs dankzij AI) een +3 waard: StephanVierkant in "Het grote +3 posts topic". 10 van de 41 geven zelfs 'Irrelevant' als score? Hoe dan?!
Het is weliswaar AI, maar zeker geen slop. Prettige leesbaar (denk juist dankzij AI), inhoudelijk zeer sterk, volledig on-topic, inclusief bronvermeldingen (Kamerbrief en Arnoud Engelfriet).
Ik laat een 2e oordeel over aan mijn collega's in dit specifieke geval maar vind een +3 niet gepast in dit geval.
[ Voor 9% gewijzigd door Bor op 17-06-2026 11:50 ]
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Daar is de LLM gebruikt om de tekst na het schrijven aan te passen, niet om hem primair te genereren. Dat is toegestaan.mr thee schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:43:
LtMarx in 'DigiD-leverancier Solvinity vecht verbod op Amerikaanse overname aan'
lager in de draad wordt aangegeven dat het is gebruikt om de tekst te "structureren", hoe kijken jullie er naar, echt helemaal niet of geen braaksels die niet te lezen zijn ?
LtMarx in 'DigiD-leverancier Solvinity vecht verbod op Amerikaanse overname aan'
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Een "de LLM zegt dit:" reactie lijkt mij niet wenselijk:
cold_as_ijs in ''XBOX kondigde nieuwe Senua aan om studio aantrekkelijker te maken voor kopers''
cold_as_ijs in ''XBOX kondigde nieuwe Senua aan om studio aantrekkelijker te maken voor kopers''
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben.
@Technomania: We zijn niet allemaal zo perfect als Bas170
Daar is ingegrepen. Dank voor de melding.Bas170 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:27:
Een "de LLM zegt dit:" reactie lijkt mij niet wenselijk:
cold_as_ijs in ''XBOX kondigde nieuwe Senua aan om studio aantrekkelijker te maken voor kopers''
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
Onderbouwing? Ik vind het een prima post, niks mis mee.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
De zinsstructuur, de paragrafen, de "Kortom", de eigenlijke inhoudsloosheid, de overtuigend gebrachte statements zonder onderbouwing.CAPSLOCK2000 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:15:
Onderbouwing? Ik vind het een prima post, niks mis mee.
Ik ben benieuwd wat men van deze post vindt: PacinoAllstars in 'Microsoft zou 'honderden dollars' verlies maken op XBOX-consoles'.
Ik heb hem gerapporteerd als AI, maar kreeg terug dat daar geen bewijs voor was.
[ Voor 28% gewijzigd door CodeCaster op 22-06-2026 09:24 ]
Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?
De gebruiker ontkent dat het door AI is geschreven: https://tweakers.net/nieuws/249340/sony-topman-hermen-hulst-van-guerilla-games-pc-ports-leveren-te-weinig-op.html?showReaction=22295024#r_22295024
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Dat klopt. Ik heb onvoldoende tijd om hier nu in te duiken en bedoel het volgende ook zeker niet in relatie tot deze post en / of poster maar als algemene observatie;CAPSLOCK2000 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:02:
De gebruiker ontkent dat het door AI is geschreven: https://tweakers.net/nieuws/249340/sony-topman-hermen-hulst-van-guerilla-games-pc-ports-leveren-te-weinig-op.html?showReaction=22295024#r_22295024
Vrijwel iedereen die Ai gebruikt en hierop wordt aangesproken ontkent of geeft aan dat zeer beperkt gebruikt te hebben, ook bij volledige Ai dumps.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Kun je dat toelichten? Het gebruik van paragrafen en echte zinsbouw vind ik alleen maar fijn.CodeCaster schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:23:
[...]
De zinsstructuur, de paragrafen, de "Kortom", de eigenlijke inhoudsloosheid, de overtuigend gebrachte statements zonder onderbouwing.
Ik heb hem gerapporteerd als AI, maar kreeg terug dat daar geen bewijs voor was.
En ik zie geen "overtuigend gebrachte statements zonder onderbouwing"? Het hele stuk zit juist vol ontwijkwoorden als "lijkt", "mijn mening", "waarschijnlijk". Ik vind dat heel omslachtig lezen, maar dat is de stijl die hier wordt opgelegd.
Ik heb even teruggekeken en zie geen stijlbreuk met andere posts van deze gebruiker.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Fair enough, maar met die aantekening dat het gaat om iedereen die van AI wordt beschuldigd, wij kunnen het niet echt controleren. Een deel van die ontkenningen zal kloppen.Bor schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:08:
Vrijwel iedereen die Ai gebruikt en hierop wordt aangesproken ontkent of geeft aan dat zeer beperkt gebruikt te hebben, ook bij volledige Ai dumps.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Zeker, daarom gaan we doorgaans niet over 1 nacht ijs maar kijken we naar het bredere plaatje en gaan we waar nodig het gesprek aanCAPSLOCK2000 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:40:
[...]
Fair enough, maar met die aantekening dat het gaat om iedereen die van AI wordt beschuldigd, wij kunnen het niet echt controleren. Een deel van die ontkenningen zal kloppen.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Let op:
Dit is een meldpunt, en geen plek voor discussie. Voor discussies omtrent het gebruik van AI en moderatie graag een ander topic gebruiken.
Dit is een meldpunt, en geen plek voor discussie. Voor discussies omtrent het gebruik van AI en moderatie graag een ander topic gebruiken.