Caelorum schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:34:
Alsof die buren een muur van 1 of 2 meter gaan bouwen waar ze verder niets aan hebben, behalve dat het ze zelf ook tot last brengt. Een dak kan je er immers niet opleggen, want te laag. Nog even los van dat als ze er vervolgens verder mee bouwen het geen mandelige muur meer is en dat OP daar dan wel wat over te zeggen zou hebben. De muur is namelijk deels zijn eigendom en je kan er dan niet zomaar je eigen eigendom van maken.
Tuurlijk, Ts geeft aan dat hij zijn auto tegen erfgrens parkeert en gebruikt maakt van de grond van de buren, dan kan hij met de fietsen er langs. Ik durf met je te wedden dat er dan heel snel een akkoord komt.
Optie 1 geen garage en iedereen op zijn eigen erf afgescheiden met een muurtje.
Vs
Optie 2 meewerken aan een garage maar met de afspraak dat de rest van de oprit vrij en open blijft.
Ik heb dit niet geopperd om daadwerkelijk te gebruiken maar meer een druk of pest methode die ik zou gebruiken, de wet staat dat immers toe en een stenen muurtje van 1 meter hoog is de eerste aanzet voor de garage.
Inderdaad als je het muurtje wilt gebruiken om er verder mee te bouwen dan is er toestemming nodig en zal de muur inderdaad niet meer mandelig zijn.
Hoewel ik ook diverse uitspraken heb gevonden waarbij de rechter bepaalt heeft dat er op de mandelige muur gebouwd mag worden zonder toestemming van de buren, het enkele feit dat de wet zo in elkaar zit is niet genoeg, je moet duidelijk aantonen waarom je bezwaar hebt tegen gebruik van de mandelige muurtje.
[
Voor 3% gewijzigd door
retrey op 23-01-2025 14:56
]