Buren willen van geschakelde carport een garage maken

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 13.387 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvH86
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 25-09 20:35
Ik vraag mij het volgende af.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De buren gaan bouwen, jij niet => schopje naar WON

[ Voor 1% gewijzigd door tweakduke op 24-01-2025 11:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:20
Ik heb er geen verstand van, maar je kunt misschien wel achterwaards inparkeren zodat je strak tegen de nieuwe muur aan parkeert en nog steeds aan de andere kant ruimte hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-09 13:12
Hier is volgens mij gewoon een vergunning voor nodig daar het een 'bouwwerk' is. Je kunt dit controleren op: https://omgevingswet.overheid.nl/checken

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:18
Als de buurman ook zijn/haar auto strak op de erfgrens neerzet, dan kan je toch ook niet via hun erf in- en uitstappen? Je claimt zo meer ruimte dan dat van jou is.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Of even de gemeente afdeling vergunningen even bellen.

Vorig jaar ook gedaan nadat de buurman een loei van een overkapping aan zijn uitbouw begon te bouwen zonder overleg. Kon destijds ook nergens helder krijgen wat wel of niet mocht en hoe het vergunningsplicht zat.

Binnen paar uur stond handhaving aan de deur bij mij om eens te kijken wat de buurman aan het doen was.
Na 2 dagen fijn gesprek gehad met afdeling vergunningen en heldere duidelijke uitleg gekregen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:29
bgrr schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:00:

Binnen paar uur stond handhaving aan de deur bij mij om eens te kijken wat de buurman aan het doen was.
Na 2 dagen fijn gesprek gehad met afdeling vergunningen en heldere duidelijke uitleg gekregen.
Ik denk dat we allemaal benieuwd zijn hoe dit is afgelopen. Was er een vergunning nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:50
bgrr schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:00:
Of even de gemeente afdelingen vergunningen even bellen.

Vorig jaar ook gedaan nadat de buurman een loei van een overkapping aan zijn uitbouw begon te bouwen zonder overleg. Kon destijds ook nergens helder krijgen wat wel of niet mocht en hoe het vergunningsplicht zat.

Dit. Ze kunnen je exact vertellen wat wel of niet nodig is. Maar het lijkt erop dat het hiervoor inderdaad niet nodig is.

Voor jou komt er nu een 'ongemak' omdat je gebruik hebt gemaakt van de situatie zoals die was (gebruik gemaakt van de ruimte van de buren omdat die er was). Naar alle waarschijnlijkheid is hier geen vergunning nodig, maar alleen je gemeente kan dit met zekerheid vertellen :)

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
TvH86 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:53:
Ook gaven zij aan hier geen vergunning voor hoeven aan te vragen
Dat zou ik ook zeggen om lastige vragen te voorkomen :)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:44
Als ze het op de erfgrens plaatsen wordt het toch een mandelige muur en wordt jij mede eigenaar? dat moet je niet willen

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Omdenkend... zelf geen interesse om óók een garage te maken?
Kan kosten technisch handig zijn. Mogelijk waarde vermeerderend voor je woning (al zul je gezien de openbare weg) wel je 'eigen oprit' verliezen? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online
gerritjan schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:01:
[...]

Ik denk dat we allemaal benieuwd zijn hoe dit is afgelopen. Was er een vergunning nodig?
Volgens de landelijke regels vergunning nodig.
Volgens de gemeente regels geen vergunning nodig dus buurman is er mee weg gekomen.

Een van de 2 vergunningsvrij is voldoende

Echter toen ook gelijk gevraagd wat ik dan qua overkapping vergunningsvrij neer mag zetten.

Nu staat in mijn tuin sinds deze winter dus een overkapping van 12 bij 3,6 mtr over de hele diepte van de tuin tegen de erfgrens van de buurman.

Zie dus niks meer van zijn uitbouw en overkapping :-)

En nog steeds 16m2 over om vergunningsvrij te bouwen achter in de tuin volgens de gemeente regels haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Laatst online: 01:29
checken of er een vergunning nodig is:
https://www.rijksoverheid...-nodig-is-voor-ver-bouwen

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:03
Muur op erfgrens zou ik geen toestemming voor geven. Ze mogen uiteraard wel een muur op eigen grond zetten....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-09 10:15
Zoals @Orkaan en @TimDJ al zeggen, muur niet op erfgrens laten zetten. Die is van jullie samen, en aangezien dit plan van de buren is, op eigen grond laten uitvoeren. Duidelijk aangeven dat je dat van ze verwacht.

[ Voor 3% gewijzigd door ErgoStijn op 23-01-2025 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:12
Tja, lastig, ook vervelend dat de buren geen rekening houden met jullie. Een muur op de erfgrens mag niet, tenzij je akkoord gaat dat je dan mede eigenaar wordt. Tegen de erfgrens mag wel en dat is denk ik wat je bedoelt. Het raam zit op meer dan 2 meter vanaf de nieuwe muur, dus dat is ook toegestaan.

Zone 4 is het achtererf en ligt bijna altijd achter de woning. Heeft u grond naast de woning die niet aan openbaar toegankelijk gebied grenst? Dan begint zone 4 aan die kant op 1 meter achter de voorgevel van de woning. Voor bouwen op het achtererf gelden de landelijke vergunningsvrije bouwregels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-BBqxQ2-X7qVxFA0zMrJyjO9EQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/86EvZPtPrBrMZEjv5yOH277m.png?f=user_large

Je zou kunnen overwegen om ook dezelfde verbouwing te laten uitvoeren, wat misschien kostentechnisch interessant is. Maar ik snap het ook dat je liever je auto op de oprit hebt staan, lastig en vervelend, maar de buurman mag dit gewoon doen denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door TwiSteD1 op 23-01-2025 12:23 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Bedenk je goed wat je er uit wil halen, met realisme. Dus niet "het moet blijven zoals het was" want dat haal je niet.
- Wil je die muur gedeeld (dan kan je die zelf ook gebruiken), of eis je dat ze die volledig op eigen grond bouwen (dan moet je er af blijven)?
- Is er een realistische oplossing voor de ongemakken die je verwacht? Je kan voorstellen dat ze jullie kant van de muur netjes wit afwerken, als dat wat extra licht geeft? Of je stelt voor om de kosten te delen om een lichtstraat in jullie carport te laten plaatsen (door de dakdekker die toch het dak van de garage moet maken, stukje meerwerk is goedkoper dan een apart mannetje te laten komen)?
- Zien jullie meerwaarde om zelf ook een garage te hebben? Wellicht kan kosten delen het nu goedkoper maken?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• spamsmurf
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:22
En misschien je koopcontract nog eens bekijken. Bij ons staat er een specifieke passage over het hebben van een parkeerplek op eigen grond. Daarin staat ook dat deze niet omgebouwd mag worden naar garage. Dit waarschijnlijk met het idee dat mensen dan de garage voor andere dingen gaan gebruiken en de auto op de (beperkte) publieke plaatsen gaat zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
Nu kan je bijna tegen de erfgrens aan parkeren de autodeur openen naar hun helft en dan uitstappen.
Dus u betreedt al jaren dagelijks de eigendom van uw buren bij het uitstappen?

Leuke buurman bent u..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 21:19
de autodeur openen naar hun helft en dan uitstappen
Ik snap wel dat ze hun plan doorzetten ;)

Nee, zonder gekheid. Duidelijk aangeven dat de muur op hun deel moet komen te staan, geen centimeter op de erfgrens dus. En als daar onduidelijkheid over is dan mogen zij iemand laten komen om het op te meten.

Als zij het zo graag doorzetten dan ook via de regeltjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvH86
680x0 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:47:
[...]

Leuke buurman bent u..

Ik bedoel dat als ik de deur open deze even over de erfgrens gaat en als de deur weer dicht is de auto "gewoon" op de inrit staat. De buren doen het andersom ook, is gewoon handig ;) Heeft niks met regels overtreden te maken. Zelfde als je in een parkeervak parkeert dan is het ok handiger als er geen auto naast je staat voor het in en uitstappen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:25
680x0 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:47:
[...]

Leuke buurman bent u..
Als dat in goed overleg gaat is dat geen enkel probleem. Wij doen het al jaren zo met de buren, we hebben er zelfs een hek voor verwijderd zodat we beiden meer ruimte kregen om in-en uit te stappen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bartske
  • Laatst online: 20:56
Eupeodes schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:54:
[...]

Als dat in goed overleg gaat is dat geen enkel probleem. Wij doen het al jaren zo met de buren, we hebben er zelfs een hek voor verwijderd zodat we beiden meer ruimte kregen om in-en uit te stappen
Zo is het ook, je kunt er alleen geen rechten aan ontlenen op het moment dat zij toch weer een hek (op hun terrein) zouden willen terugplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
Eupeodes schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:54:
[...]

Ik zeg ook niet dat dit een probleem moet zijn. Maar het zegt veel over hem als hij nu dwars probeert te liggen omdat de buurman dit nu onmogelijk zou maken omdat die graag een garage wil plaatsen op zijn eigen oprit.

[ Voor 5% gewijzigd door 680x0 op 23-01-2025 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvH86
680x0 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:55:
[...]

Ik zeg ook niet dat dit een probleem moet zijn. Maar het zegt veel over hem als hij nu dwars probeert te liggen omdat de buurman dit nu onmogelijk zou maken.
Ik probeer ook niet dwars te zijn, als het mag dan mag het. Punt. Jammer voor ons maar het leven gaat gewoon door :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvH86
spamsmurf schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:31:
En misschien je koopcontract nog eens bekijken. Bij ons staat er een specifieke passage over het hebben van een parkeerplek op eigen grond. Daarin staat ook dat deze niet omgebouwd mag worden naar garage. Dit waarschijnlijk met het idee dat mensen dan de garage voor andere dingen gaan gebruiken en de auto op de (beperkte) publieke plaatsen gaat zetten.
Dat zal ik vanavond eens bekijken, bedankt voor de tip.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TvH86
Millie-ano schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:06:
Kan kosten technisch handig zijn. Mogelijk waarde vermeerderend voor je woning (al zul je gezien de openbare weg) wel je 'eigen oprit' verliezen? )
Wij hebben geen interesse in een garage. Er passen 2 voertuigen onder en een garage neemt veel licht weg bij onze zijramen. De buren hebben daar maar 1 raam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 680x0
<knip> We reageren behulpzaam of we reageren niet

[ Voor 89% gewijzigd door Septillion op 23-01-2025 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retrey
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 27-07 18:59
ErgoStijn schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:17:
Zoals @Orkaan en @TimDJ al zeggen, muur niet op erfgrens laten zetten. Die is van jullie samen, en aangezien dit plan van de buren is, op eigen grond laten uitvoeren. Duidelijk aangeven dat je dat van ze verwacht.
TwiSteD1 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:22:
Tja, lastig, ook vervelend dat de buren geen rekening houden met jullie. Een muur op de erfgrens mag niet, tenzij je akkoord gaat dat je dan mede eigenaar wordt. Tegen de erfgrens mag wel en dat is denk ik wat je bedoelt. Het raam zit op meer dan 2 meter vanaf de nieuwe muur, dus dat is ook toegestaan.

Zone 4 is het achtererf en ligt bijna altijd achter de woning. Heeft u grond naast de woning die niet aan openbaar toegankelijk gebied grenst? Dan begint zone 4 aan die kant op 1 meter achter de voorgevel van de woning. Voor bouwen op het achtererf gelden de landelijke vergunningsvrije bouwregels.

[Afbeelding]

Je zou kunnen overwegen om ook dezelfde verbouwing te laten uitvoeren, wat misschien kostentechnisch interessant is. Maar ik snap het ook dat je liever je auto op de oprit hebt staan, lastig en vervelend, maar de buurman mag dit gewoon doen denk ik.
TimDJ schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:06:
Als ze het op de erfgrens plaatsen wordt het toch een mandelige muur en wordt jij mede eigenaar? dat moet je niet willen
Fout en fout

De NEDERLANDSE wet regelt dat een muur die onderdeel is van een bouwwerk nooit mandelig is, de erfgrens loopt dan tegen de muur aan in tegenstelling tot een losstaande muur die bedoeld is als afscheiding.

Daarnaast heeft de buurman recht op een erfafscheiding OP de erfgrens van 2 meter hoog, in de meeste gemeente beperkt tot 1 meter indien het aan de voorkant is voorzien zoals hier, als ze dus moeilijk willen doen kan hij gewoon eisen dat je meebetaald aan een muur die je niet wilt. een muur van 1 meter is uiteraard niet genoeg voor zijn plannen,.

Enige wat kan helpen is als er een akte van overpad is, waarin is vastgelegd dat jullie beiden de volledige oprit mag gebruiken of dat je in België woont want daar mag je alleen op de erfgrens bouwen met toestemming van je buur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvH86
naftebakje schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:23:
Bedenk je goed wat je er uit wil halen, met realisme. Dus niet "het moet blijven zoals het was" want dat haal je niet.
- Wil je die muur gedeeld (dan kan je die zelf ook gebruiken), of eis je dat ze die volledig op eigen grond bouwen (dan moet je er af blijven)?
- Is er een realistische oplossing voor de ongemakken die je verwacht? Je kan voorstellen dat ze jullie kant van de muur netjes wit afwerken, als dat wat extra licht geeft? Of je stelt voor om de kosten te delen om een lichtstraat in jullie carport te laten plaatsen (door de dakdekker die toch het dak van de garage moet maken, stukje meerwerk is goedkoper dan een apart mannetje te laten komen)?
- Zien jullie meerwaarde om zelf ook een garage te hebben? Wellicht kan kosten delen het nu goedkoper maken?
Ze hebben al aangegeven dat ze onze kant netjes gaan afwerken en we hebben (gelukkig) al 2 lichtkoepels op het dak. Garage willen wij nu niet.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:37
680x0 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:00:
[...]

U probeert wel dwars te liggen want u bent een argument aan het zoeken in vergunningen of koopaktes om het tegen te houden.

Sorry ik blijf het een trieste houding vinden.
Nee dit is gewoon kijken of het mag. TS geeft aan dat als het mag het prima is. Maar wil dan wel zeker weten dat het ook echt mag. Dus dit is een geheel logische houding die iedereen in die situatie zou hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

TvH86 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:01:
[...]

Ze hebben al aangegeven dat ze onze kant netjes gaan afwerken en we hebben (gelukkig) al 2 lichtkoepels op het dak. Garage willen wij nu niet.
Wait, whut?!

Jullie willen nu geen garage, wellicht in de toekomst wel. Dan kan je beter afspreken om de muur wel op de erfgrens te zetten, zodat jullie die muur straks ook kunnen gebruiken. Want als je zegt: die muur, die zet je niet op de erfgrens, maar op je eigen grond, houdt in dat jullie ook van hun muur afblijven, en daar niks aan mogen hangen (een plantje) of gebruiken als dakconstructie in de toekomst.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

680x0 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:00:
[...]

U probeert wel dwars te liggen want u bent een argument aan het zoeken in vergunningen of koopaktes om het tegen te houden.

Sorry ik blijf het een trieste houding vinden.
Wat is hier precies triest aan?
Het bouwwerk van de buren zorgt voor schaduw en het zicht op een muur vanuit de keuken is natuurlijk ook niet fraai.
Nogal logisch dat hij als huiseigenaar kritisch naar dit idee kijkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

TvH86 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:01:
[...]

En als je met die lichtkoepels achteraf toch nog te weinig licht denkt te hebben dan zou je kunnen overwegen om die koepels te vervangen door zogenaamde Light-Tubes. Met die dingen haal je serieus een 'bak licht' van boven naar de onderliggende ruimte.

Misschien kun je zelfs in goed overleg het plaatsen van dat soort dingen als voorstel naar de buren maken en die dingen meteen in hun bouwplannen op laten nemen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:55

mjl

Ugh

retrey schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:01:
[...]

[...]

[...]

Fout en fout

De NEDERLANDSE wet regelt dat een muur die onderdeel is van een bouwwerk nooit mandelig is, de erfgrens loopt dan tegen de muur aan in tegenstelling tot een losstaande muur die bedoeld is als afscheiding.

Daarnaast heeft de buurman recht op een erfafscheiding OP de erfgrens van 2 meter hoog, in de meeste gemeente beperkt tot 1 meter indien het aan de voorkant is voorzien zoals hier, als ze dus moeilijk willen doen kan hij gewoon eisen dat je meebetaald aan een muur die je niet wilt. een muur van 1 meter is uiteraard niet genoeg voor zijn plannen,.

Enige wat kan helpen is als er een akte van overpad is, waarin is vastgelegd dat jullie beiden de volledige oprit mag gebruiken of dat je in België woont want daar mag je alleen op de erfgrens bouwen met toestemming van je buur.
Wellicht is een schutting dan anders dan een muur, maar als ik een schutting op mijn eigen (dus tegen de grens aan ) grond zet dan mag de buurman er geen spijker in slaan. Zodra de scutting op de erfgrens staat (dus voor de helft op ieders perceel al is het maa r 1of een paar cm) mogen beide gebruik maken van de schutting.

Volgens mij is dat met een muur hetzefde, de buurman mag niet op de ergrens bouwen zonder jou toestemming.

Daar tegenover staat ook dat als u iets aan de muur wilt hangen dat niet mag als het niet op uw erf staat.

Ik vraag me wel af of de palen (die er waarchijnlijk op de erfgrens staan) wel zomaar gebruikt mogen worden om aan te bevestigen (als je al zeikerig wilt doen),

De keus is dan (als het legaal gezien mag) op de erfgrens: zelf iets aan de muur kunnen hangen kleurtje er op... of Tegen de ergrens, de muur is van de buurman, (ook onderhoud) dus u mag er niks mee doen.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
mjl schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:19:
[...]

Wellicht is een schutting dan anders dan een muur, maar als ik een schutting op mijn eigen (dus tegen de grens aan ) grond zet dan mag de buurman er geen spijker in slaan. Zodra de scutting op de erfgrens staat (dus voor de helft op ieders perceel al is het maa r 1of een paar cm) mogen beide gebruik maken van de schutting.

Volgens mij is dat met een muur hetzefde, de buurman mag niet op de ergrens bouwen zonder jou toestemming.

Daar tegenover staat ook dat als u iets aan de muur wilt hangen dat niet mag als het niet op uw erf staat.

Ik vraag me wel af of de palen (die er waarchijnlijk op de erfgrens staan) wel zomaar gebruikt mogen worden om aan te bevestigen (als je al zeikerig wilt doen),

De keus is dan (als het legaal gezien mag) op de erfgrens: zelf iets aan de muur kunnen hangen kleurtje er op... of Tegen de ergrens, de muur is van de buurman, (ook onderhoud) dus u mag er niks mee doen.
Zoals ik al zei kan hij gewoon een muur van 1 meter op de erfgrens eisen over de volle lengte, op basis van artikel 5:49 van het burgerlijk Wetboek, dat is niet genoeg voor een garage maar maakt het TS wel knap lastig.

Artikel 5:62 BW bepaalt dat vrijstaande muren, hekken en heggen op de erfgrens automatisch mandelig worden, omdat de buurman een garage wilt bouwen is het geen vrijstaande muur en daarmee in beginsel geen mandelige muur,

De uitzondering daarop is wanneer deze muur een woningscheidende(of garagescheidende) muur zou zijn of wanneer er spraken is van een afspraak tussen beide buren.
Een vrijstaande scheidsmuur, een hek of een heg is gemeenschappelijk eigendom en mandelig, indien de grens van twee erven die aan verschillende eigenaars toebehoren, er in de lengterichting onderdoor loopt.
De scheidsmuur die twee gebouwen of werken, welke aan verschillende eigenaars toebehoren, gemeen hebben, is eveneens gemeenschappelijk eigendom en mandelig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Stel het is wel vergunningsplichtig. Dan vragen ze een vergunning aan, wordt toegewezen, jij maakt bezwaar op basis van “ik kan m’n autodeur niet meer open doen en ik heb minder licht binnen”. Bezwaar afgekeurd, garage gebouwd, relatie met de buren naar de kloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 21:29

Qwerty-273

Meukposter

Zijn er vergelijkbare woningen in de straat waar er op deze plek wel al een garage staat? Of zijn het voornamelijk carports (of totaal andere typen woningen)? Verder inderdaad even bij de gemeente polsen of er wel of geen vergunning nodig is. In de meeste gemeenten zal een bouwwerk aan de straatkant wel een vergunning nodig hebben.

Ook nog de vraag of de berging een gemetselde constructie is? Waarmee de twee huizen dus aan elkaar verbonden zijn. In dat geval kan de garage (die aan het huis/berging van de buren vast komt te zitten) ook impact hebben op jouw berging en eventueel huis.

Is er al zicht of de buren een hobby bob inschakelen die iets op een servetje heeft ontworpen. Of een degelijke partij met goede tekeningen en calculaties?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-09 10:06
Millie-ano schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:06:
Maar dan is het geen vrijstaande woning meer, toch? Met waardevermindering als gevolg.

Lekker!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• retrey
Qwerty-273 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:44:
Zijn er vergelijkbare woningen in de straat waar er op deze plek wel al een garage staat? Of zijn het voornamelijk carports (of totaal andere typen woningen)? Verder inderdaad even bij de gemeente polsen of er wel of geen vergunning nodig is. In de meeste gemeenten zal een bouwwerk aan de straatkant wel een vergunning nodig hebben.

Ook nog de vraag of de berging een gemetselde constructie is? Waarmee de twee huizen dus aan elkaar verbonden zijn. In dat geval kan de garage (die aan het huis/berging van de buren vast komt te zitten) ook impact hebben op jouw berging en eventueel huis.

Is er al zicht of de buren een hobby bob inschakelen die iets op een servetje heeft ontworpen. Of een degelijke partij met goede tekeningen en calculaties?
Vergunningsvrij bouwen kan alleen op het achtererf. Nooit aan de voorzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Napsju schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:49:
[...]

Maar dan is het geen vrijstaande woning meer, toch? Met waardevermindering als gevolg.
Mja.. in de basis is het al geschakeld met de berging. Dus ja, wat is vrijstaand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:54
Misschien nog een andere 'escape'. In sommige gemeentes is het verplicht dat er een parkeerplaats op eigen terrein is met een minimale oppervlakte.

Zie hier bijvoorbeeld gemeente Diemen: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR641791/1. Die stellen in hun beleid dat o.a.:

Onder een parkeerplaats op eigen terrein wordt verstaan:

1. a) een vrije ruimte op eigen terrein bij de woning met de minimale afmetingen van 2.30 m breed en 4.75 m lang welke tijdens de aanleg bedoeld is of was als parkeermogelijkheid;

en dan

2. Als parkeerplaats op eigen terrein wordt niet aangemerkt:

a) een op het woonperceel aanwezige garage;

Als jou gemeente ook een dergelijk beleid heeft dan is het voor jouw buren niet mogelijk om hun plannen door te zetten. Of het nou vergunningsvrij is of niet.

[ Voor 18% gewijzigd door NACrat op 23-01-2025 13:53 . Reden: artikel toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
NACrat schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:51:
Misschien nog een andere 'escape'. In sommige gemeentes is het verplicht dat er een parkeerplaats op eigen terrein is met een minimale oppervlakte.

Zie hier bijvoorbeeld gemeente Diemen: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR641791/1. Die stellen in hun beleid dat o.a.:

2. Als parkeerplaats op eigen terrein wordt niet aangemerkt:

a) een op het woonperceel aanwezige garage;

Als jou gemeente ook een dergelijk beleid heeft dan is het voor jouw buren niet mogelijk om hun plannen door te zetten. Of het nou vergunningsvrij is of niet.
Daarmee durf ik wel naar de rechter te gaan, laat de gemeente maar uitleggen waarom mijn garage geen parkeerplek is volgens hun. 8)7 8)7

Daarnaast zie ik nog plek tussen de toekomstige garage en de openbare weg, op de schets. Al is het de vraag hoe veel plek.

[ Voor 7% gewijzigd door retrey op 23-01-2025 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12
retrey schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:01:
[...]

[...]

[...]

Fout en fout

keyword: horizontale natrekking

De buren moeten natuurlijk wel vooraf kiezen: erfafscheiding of bouwwerk.

Je kunt de buren kortom het bouwwerk op eigen grond laten uitvoeren. Scheelt ca 7 cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
retrey schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:53:
[...]

Daarmee durf ik wel naar de rechter te gaan, laat de gemeente maar uitleggen waarom mijn garage geen parkeerplek is volgens hun. 8)7 8)7
offtopic:
Dat gaat in Diemen niemand doen, want dan raken ze hun parkeervergunning kwijt. In dit hele specifieke geval is het een handreiking van de gemeente (die de inwoners van Amsterdam niet gekregen hebben)

(je hebt recht op 1 parkeervergunning voor op straat. Nu heeft Amsterdam besloten dat mensen met een inpandige garage (of die nog bestaat of niet (bv als extra kamer ingericht) is irrelevant) geen straat parkeervergunning krijgen.

In Diemen is daar blijkbaar met succes tegen geprotesteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
Rukapul schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:00:
[...]

keyword: horizontale natrekking

[...]
Horizontale natrekking bestaat niet op de erfgrens, die is immers van beide.

De wetgever heeft specifiek geregeld dat een niet vrijstaande muur niet mandelig kan zijn, ook wel logisch want dan zou je buurman kunnen meebeslissen over jouw buitenmuur met alle gevolgen van dien.
De buren moeten natuurlijk wel vooraf kiezen: erfafscheiding of bouwwerk.
Ik zou niet weten waarom: de buurman kan gewoon zeggen als je niet meewerkt aan mijn garage dan eis ik een afscheiding over de volledige lengte op gezamelijke kosten, dat is dan een vrijstaande muur die inderdaad mandelig is. Later kan die dan gebruikt worden voor een bouwwerk.

Ik verwacht dat er dan heel snel een overeenkomst komt over de garage.

Daarnaast kan Ts ook niet zomaar weigeren als de buren meteen voor een bouwwerk gegaan, hij moet een redelijk belang hebben, het mag niet apert onredelijk zijn voor de buren en het mag geen misbruik van recht zijn.
Je kunt de buren kortom het bouwwerk op eigen grond laten uitvoeren. Scheelt ca 7 cm.
Hier zou ik graag wat juridische onderbouwing bij willen want er klopt geen jota van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:52
Alsof die buren een muur van 1 of 2 meter gaan bouwen waar ze verder niets aan hebben, behalve dat het ze zelf ook tot last brengt. Een dak kan je er immers niet opleggen, want te laag. Nog even los van dat als ze er vervolgens verder mee bouwen het geen mandelige muur meer is en dat OP daar dan wel wat over te zeggen zou hebben. De muur is namelijk deels zijn eigendom en je kan er dan niet zomaar je eigen eigendom van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
RaZ schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:05:
[...]

Wait, whut?!

Jullie willen nu geen garage, wellicht in de toekomst wel. Dan kan je beter afspreken om de muur wel op de erfgrens te zetten, zodat jullie die muur straks ook kunnen gebruiken. Want als je zegt: die muur, die zet je niet op de erfgrens, maar op je eigen grond, houdt in dat jullie ook van hun muur afblijven, en daar niks aan mogen hangen (een plantje) of gebruiken als dakconstructie in de toekomst.
Vergeet ook niet de inwendige breedte die jij, en je buren, overhoudt. Wanneer je de muur op je eigen erf plaatst, ben je gelijk al ruimte kwijt aan deze vorm van opbouw. Want zodra de ander daarna zelf later een garage tegenaan wil moet je wel een nieuwe muur plaatsen op je eigen erf. Zeker wanneer je beide kiest voor een geïsoleerde garage!

Het verschil wat je hiermee inlevert kan zomaar 5 to 16 centimeter schelen inwendig, in een krappe garage kan dat wel verschil maken, zeker bij het inrijden!

TLDR; Ruimtebesparend is het efficiënter om een scheidingswand, geïsoleerd of niet, op de erfgrens te centreren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retrey
Caelorum schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:34:
Alsof die buren een muur van 1 of 2 meter gaan bouwen waar ze verder niets aan hebben, behalve dat het ze zelf ook tot last brengt. Een dak kan je er immers niet opleggen, want te laag. Nog even los van dat als ze er vervolgens verder mee bouwen het geen mandelige muur meer is en dat OP daar dan wel wat over te zeggen zou hebben. De muur is namelijk deels zijn eigendom en je kan er dan niet zomaar je eigen eigendom van maken.
Tuurlijk, Ts geeft aan dat hij zijn auto tegen erfgrens parkeert en gebruikt maakt van de grond van de buren, dan kan hij met de fietsen er langs. Ik durf met je te wedden dat er dan heel snel een akkoord komt.

Optie 1 geen garage en iedereen op zijn eigen erf afgescheiden met een muurtje.

Vs

Optie 2 meewerken aan een garage maar met de afspraak dat de rest van de oprit vrij en open blijft.

Ik heb dit niet geopperd om daadwerkelijk te gebruiken maar meer een druk of pest methode die ik zou gebruiken, de wet staat dat immers toe en een stenen muurtje van 1 meter hoog is de eerste aanzet voor de garage.

Inderdaad als je het muurtje wilt gebruiken om er verder mee te bouwen dan is er toestemming nodig en zal de muur inderdaad niet meer mandelig zijn.

Hoewel ik ook diverse uitspraken heb gevonden waarbij de rechter bepaalt heeft dat er op de mandelige muur gebouwd mag worden zonder toestemming van de buren, het enkele feit dat de wet zo in elkaar zit is niet genoeg, je moet duidelijk aantonen waarom je bezwaar hebt tegen gebruik van de mandelige muurtje.

[ Voor 3% gewijzigd door retrey op 23-01-2025 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retrey
Ts moet dus goed uitkijken wat hij zich op de hals gaat halen.

Een verstoorde relatie met de buren en met een beetje pech mee moeten werken en betalen aan een erfafscheiding.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:08

DataGhost

iPL dev

retrey schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:51:
Een verstoorde relatie met de buren en met een beetje pech mee moeten werken en betalen aan een erfafscheiding.....
Ik vind dit altijd zo'n rare uitspraak, alsof het maar van één kant kan komen. De buren doen iets wat TS niet leuk vindt, TS doet misschien iets wat de buren niet leuk vinden, en dan heeft TS het gedaan? En als de buren hun plan doordrukken tegen de wil van TS in wordt de relatie niet verstoord ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-09 15:52
> Dus halverwege de pilaartjes van de carport.

Blijven die staan? Gaan ze weg?

Het enige waar je misschien bezwaar op kan maken is weggenomen lichtinval. Let wel, er is geen recht op licht in de wet opgenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• retrey
DataGhost schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:56:
[...]

Ik vind dit altijd zo'n rare uitspraak, alsof het maar van één kant kan komen. De buren doen iets wat TS niet leuk vindt, TS doet misschien iets wat de buren niet leuk vinden, en dan heeft TS het gedaan? En als de buren hun plan doordrukken tegen de wil van TS in wordt de relatie niet verstoord ofzo?
De erfgrens is van beide, als je rechtszaken kijkt dan zie je dat niet een buur kan zeggen ik wil het niet omdat ik dat recht hebt, er worden belangen afgewogen en als je geen goede weiger gronden hebt dan loop je het risico dat het niet in jouw voordeel uitvalt.

Het is een kwestie van geven en nemen of water bij de wijn.

TS wilt er graag met de fietsen langs en gemakkelijk uitstappen, als je zegt ik wil meedenken over jouw garage op voorwaarde dat ik jouw oprit mag gebruiken zoals ik dat nu ook doe, dus auto tegen erfgrens aan en uitstappen op het erf van de buren + met de fietsen over hun erf , dan bereik je veel meer.

Een deal is zoveel handiger en beter voor de relatie, zelden worden mensen beter van koppig nee zeggen en verzanden in juridische procedures. Zeker als je daar nog lang wilt blijven wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:08

DataGhost

iPL dev

retrey schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:02:
[...]

De erfgrens is van beide, als je rechtszaken kijkt dan zie je dat niet een buur kan zeggen ik wil het niet omdat ik dat recht hebt, er worden belangen afgewogen en als je geen goede weiger gronden hebt dan loop je het risico dat het niet in jouw voordeel uitvalt.

Het is een kwestie van geven en nemen of water bij de wijn.

TS wilt er graag met de fietsen langs en gemakkelijk uitstappen, als je zegt ik wil meedenken over jouw garage op voorwaarde dat ik jouw oprit mag gebruiken zoals ik dat nu ook doe, dus auto tegen erfgrens aan en uitstappen op het erf van de buren + met de fietsen over hun erf , dan bereik je veel meer.

Een deal is zoveel handiger en beter voor de relatie, zelden worden mensen beter van koppig nee zeggen en verzanden in juridische procedures. Zeker als je daar nog lang wilt blijven wonen.
Nu doe je alsof er een deal te behalen is. Kijk nog eens naar het plaatje uit de TS. Als er een garage staat is er geen oprit meer om te "gebruiken zoals ik dat nu ook doe". Er staat dan gewoon een garagemuur waarmee parkeren en passeren behoorlijk bemoeilijkt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retrey
DataGhost schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:10:
[...]

Nu doe je alsof er een deal te behalen is. Kijk nog eens naar het plaatje uit de TS. Als er een garage staat is er geen oprit meer om te "gebruiken zoals ik dat nu ook doe". Er staat dan gewoon een muur waarmee parkeren en passeren behoorlijk bemoeilijkt wordt.
Ik zie heel duidelijk een oprit tussen de openbare weg en de huidige carport, het is niet op schaal dus het is gokken hoe groot dat is.

Stel dat ik de buurman ben en ik dwing jouw om mee te werken aan een gezamelijke erfafscheiding over de volledige lengte op de erfgrens van 1 meter hoog, zoals bedoeld in artikel 5:49, onder het mom jij gunt mij geen garage dan wil ik niet dat je op mijn grond loopt. Ben je dan wel tevreden? tuurlijk niet.

Het blijft een kwestie van ga elkaar niet uitdagen en heb wat begrip voor elkaar.

[ Voor 27% gewijzigd door retrey op 23-01-2025 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:12
Wat ik compleet niet begrijp is waarom die buen denken dat dit zonder vergunning mag. Het is geen achtererfgebied, daar mag iets meer. En aan de straatkant mag je niet eens een blokhutje in je tuin zetten. Laat staan een garage.

Die buren lopen dus best een risico dat er een handhaving op komt als dit gaan uitvoeren. Geen idee wat er dan gebeurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retrey
Kalentum schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:12:
Wat ik compleet niet begrijp is waarom die buen denken dat dit zonder vergunning mag. Het is geen achtererfgebied, daar mag iets meer. En aan de straatkant mag je niet eens een blokhutje in je tuin zetten. Laat staan een garage.

Die buren lopen dus best een risico dat er een handhaving op komt als dit gaan uitvoeren. Geen idee wat er dan gebeurt?
Aangezien er al een carport staat verwacht ik dat gemeente het minste probleem is.

Maar inderdaad is dat vergunningsplichtig.

[ Voor 8% gewijzigd door retrey op 23-01-2025 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
retrey schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:13:
[...]

Wie zegt dat ze geen vergunning willen aanvragen?

Aangezien er al een carport staat verwacht ik dat gemeente het minste probleem is.
Dat zegt TS:
Zij gaven aan dit al te verwachten maar zetten hun plannen wel door. Ook gaven zij aan hier geen vergunning voor hoeven aan te vragen en gaan de muur precies op de erfgrens zetten. Dus halverwege de pilaartjes van de carport. Als ze geen vergunning nodig hebben kunnen wij hier uiteraard weinig meer mee doen dan onze mening delen. Onze onderlinge relatie is trouwens prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvH86
Ik ga niks juridisch op mijn hals halen en ik wil ook helemaal geen gedoe met de buren, wij hebben een goede band met elkaar en de kinderen zitten zelfs bij elkaar in de klas etc.

Ik vind het gewoon jammer dat de garage er komt, meer niet. Ik ga er ook niet voorliggen. Ze gaan wel volgende maand al starten dus ze gaan zeker geen vergunningsaanvraag starten. Er is verder geen "deal" te sluiten. Ik ga morgen nog een keer langs om even de plannen nogmaals door te nemen.

Het is voor mij nog steeds onduidelijk of er een vergunning nodig is, de een zegt stellig "ja" en de ander "nee".

Ook ga ik eens goed nadenken waar ik de muur wil hebben. Op de erfgrens kan ik de muur ook ooit nog gebruiken maar scheelt het wel zomaar een centimeter of 6-8. Dit is toch best veel als ik er met de fiets ook nog door moet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-09 10:32

Het achtererfgebied begint een meter van de voorkant van het huis. Het tekeningetje is niet op schaal, maar dit lijkt hier wel het geval. Zie ook het voorbeeld van @TwiSteD1 om 12:22.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

HyperTrophy schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:34:
[...]

Vergeet ook niet de inwendige breedte die jij, en je buren, overhoudt. Wanneer je de muur op je eigen erf plaatst, ben je gelijk al ruimte kwijt aan deze vorm van opbouw. Want zodra de ander daarna zelf later een garage tegenaan wil moet je wel een nieuwe muur plaatsen op je eigen erf. Zeker wanneer je beide kiest voor een geïsoleerde garage!

Het verschil wat je hiermee inlevert kan zomaar 5 to 16 centimeter schelen inwendig, in een krappe garage kan dat wel verschil maken, zeker bij het inrijden!

TLDR; Ruimtebesparend is het efficiënter om een scheidingswand, geïsoleerd of niet, op de erfgrens te centreren!
Ik denk daar wat simpler over. baksteen 5cm breedt. Mandelig, de buren van de TS 2,5cm op hun grond, 2,5cm op de grond van de TS. En wat de buren van de TS aan ruimte kwijt zijn voor "misschien isolatie" is niet het probleem van de TS ;)

Zeker gezien de TS zegt dat hij nu geen garage wil, en mogelijk in de toekomst wel, lijkt mij een enkelsteens muurtje mandelig (waar de TS dan fijn iets aan mag hangen (plantje, leuk canvasje voor buiten, setje leuke lampjes, whatever) kost je dan eigenlijk ook maar 2,5cm van de grond van de TS.

Ik zou tegen de buren zeggen, je mag van mij jouw muurtje op de erfgrens zetten, geen probleem, maar dat betekend wel dat ik aan mijn kant er aan mag hangen wat ik wil. Dan hoeft de buurman ook niet te zorgen "ik werk het mooi af voor je, two-tone kleurjtje: Lila & zuurstok roze :+ " ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• retrey
RaZ schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:26:
[...]

Ik denk daar wat simpler over. baksteen 5cm breedt. Mandelig, de buren van de TS 2,5cm op hun grond, 2,5cm op de grond van de TS. En wat de buren van de TS aan ruimte kwijt zijn voor "misschien isolatie" is niet het probleem van de TS ;)

Zeker gezien de TS zegt dat hij nu geen garage wil, en mogelijk in de toekomst wel, lijkt mij een enkelsteens muurtje mandelig (waar de TS dan fijn iets aan mag hangen (plantje, leuk canvasje voor buiten, setje leuke lampjes, whatever) kost je dan eigenlijk ook maar 2,5cm van de grond van de TS.

Ik zou tegen de buren zeggen, je mag van mij jouw muurtje op de erfgrens zetten, geen probleem, maar dat betekend wel dat ik aan mijn kant er aan mag hangen wat ik wil. Dan hoeft de buurman ook niet te zorgen "ik werk het mooi af voor je, two-tone kleurjtje: Lila & zuurstok roze :+ " ;)
Nee, een muur is alleen mandelig als het vrijstaand is, onderdeel van een woningscheidende constructie of als er een afspraak is gemaakt.

Als de buren hun plannen uitvoeren dan is dat muurtje dus niet meer mandelig en kun je er niks mee, tenzij TS dat bij de notaris laat vastleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
...

[ Voor 99% gewijzigd door -DarkShadow- op 23-01-2025 15:46 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retrey
-DarkShadow- schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:44:
[...]

- Fundering + muur voorzijde woning
- Wegnemen parkeerplaats (garage telt vaak niet meer als parkeerplaats)

Ik ben benieuwd in welke Nederlandse gemeente dit zonder vergunning mag :).

Ik vind het eerlijk gezegd asociaal van de buren. Dit soort opritjes zijn wat smaller, maar doordat het er 2 naast elkaar zijn, bieden ze wel de breedte om uit te stappen, of om er langs te fietsen. Misschien krijgen ze het juridisch voor elkaar (denk ik niet), maar netjes is anders vind ik.
Bij opritten die echt te smal zijn is er vaak een erfdienstbaarheid die regelt dat beide buren van de volledige oprit gebruik kan maken.

Ts zegt dat hij zijn auto op de erfgrens zet om zo makkelijker te kunnen uitstappen(via de buren) en er met de fietsen langs te kunnen, er is dus kennnelijk genoeg ruimte om te parkeren en op eigen grond uit te stappen.

Je zou ook kunnen zeggen dat het associaal is van TS om zover naar de erfgrens te parkeren en er vanuit te gaan dat hij buurmans grond mag gebruiken. Even los van een kennelijke afspraak.

[ Voor 11% gewijzigd door retrey op 23-01-2025 15:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:14
TvH86 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:23:
Het is voor mij nog steeds onduidelijk of er een vergunning nodig is, de een zegt stellig "ja" en de ander "nee".

Ook ga ik eens goed nadenken waar ik de muur wil hebben. Op de erfgrens kan ik de muur ook ooit nog gebruiken maar scheelt het wel zomaar een centimeter of 6-8. Dit is toch best veel als ik er met de fiets ook nog door moet.
Bij een dubbele carport tussen woningen wordt er vaak vanuit gegaan dat je de ruimte tussen de auto’s wederzijds gebruikt. Daar is die ruimte ook op berekend. Met een muur valt die gezamenlijke ruimte weg en heb je weinig ruimte om auto te parkeren en er ook nog langs te lopen, al dan niet met de fiets aan je hand. Ik snap heel goed dat je niet zo gecharmeerd bent van het plan van de buren. Als er geen voorbeelden zijn van zo’n garage elders in de straat, zou ik bij de gemeente informeren of dit mag. Dan blijft dat in ieder geval niet komende jaren in je hoofd zitten.
Puur praktisch zou ik de garage tegen de erfgrens aan laten zetten. Dan hou jij maximale ruimte en het voorkomt gedoe tussen nieuwe eigenaren als jullie of de buren in de toekomst verhuizen. Op de erfgrens alleen als je zeker weet dat je die garage op relatief korte termijn zelf ook gaat bouwen.

Voorbeeld hier uit de buurt: carport mag worden dichtgemaakt na aanvraag vergunning en die wordt alleen verleend bij een enkele carport. Bij een carport voor twee huizen moet het een carport blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retrey
Toke_gt schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:49:
[...]

Bij een dubbele carport tussen woningen wordt er vaak vanuit gegaan dat je de ruimte tussen de auto’s wederzijds gebruikt. Daar is die ruimte ook op berekend. Met een muur valt die gezamenlijke ruimte weg en heb je weinig ruimte om auto te parkeren en er ook nog langs te lopen, al dan niet met de fiets aan je hand. Ik snap heel goed dat je niet zo gecharmeerd bent van het plan van de buren. Als er geen voorbeelden zijn van zo’n garage elders in de straat, zou ik bij de gemeente informeren of dit mag. Dan blijft dat in ieder geval niet komende jaren in je hoofd zitten.
Puur praktisch zou ik de garage tegen de erfgrens aan laten zetten. Dan hou jij maximale ruimte en het voorkomt gedoe tussen nieuwe eigenaren als jullie of de buren in de toekomst verhuizen. Op de erfgrens alleen als je zeker weet dat je die garage op relatief korte termijn zelf ook gaat bouwen.

Voorbeeld hier uit de buurt: carport mag worden dichtgemaakt na aanvraag vergunning en die wordt alleen verleend bij een enkele carport. Bij een carport voor twee huizen moet het een carport blijven.
Dat is dan wel met wederzijdstoestemming, zonder erfdienstbaarheid kan de buurman gewoon zeggen ik wil niet meer dat je op mijn grond komt. Kun je niks tegen doen.

Dus de enige route die overblijft is de gemeente, maar dan ben je geen fijne buren meer.

Daarnaast is de ene gemeente de andere niet, wat in de ene gemeente volstrekt onbespreekbaar is mag over de grens wel......

[ Voor 4% gewijzigd door retrey op 23-01-2025 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:14
retrey schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:52:
[...]
Dat is dan wel met wederzijdstoestemming, zonder erfdienstbaarheid kan de buurman gewoon zeggen ik wil niet meer dat je op mijn grond komt. Kun je niks tegen doen.
Dat is zo, alleen heeft de buurman dan zelf ook minder uitstapruimte. We hebben hier vergelijkbare situatie met een parkeerhofje. Plaatsen zijn zo krap dat je nooit uit je auto zou kunnen komen als er muurtjes zouden staan en je niet van de volledige ruimte tussen de auto’s gebruik zou kunnen maken.
Dus de enige route die overblijft is de gemeente, maar dan ben je geen fijne buren meer.

Daarnaast is de ene gemeente de andere niet, wat in de ene gemeente volstrekt onbespreekbaar is mag over de grens wel......
Klopt helemaal, maar daarom advies om het te vragen. Dan heb je niet meteen ruzie, want de buurman hoeft helemaal niet te weten dat je het vraagt. Is er een vergunning nodig, dan kun je de buren erop attenderen of de ambtenarij zijn werk laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

retrey schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:31:
[...]

Nee, een muur is alleen mandelig als het vrijstaand is, onderdeel van een woningscheidende constructie of als er een afspraak is gemaakt.

Als de buren hun plannen uitvoeren dan is dat muurtje dus niet meer mandelig en kun je er niks mee, tenzij TS dat bij de notaris laat vastleggen.
Ik heb er geen verstand van, en daarom zei ik ook "ik denk wat simpler". En aangezien de TS toch nog een keer langshobbelt bij z'n buren, kan er natuurlijk altijd afspraken gemaakt worden, of richting de notaris zoals je zegt.

Misschien ondoordacht van mijn kant, gecorrigeerd door jouw post, en misschien kan de TS er wat mee ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

[@ 15:25[/message]:
Het achtererfgebied begint een meter van de voorkant van het huis. Het tekeningetje is niet op schaal, maar dit lijkt hier wel het geval. Zie ook het voorbeeld van @TwiSteD1 om 12:22.
Nee, niet overal. In oude bestemmingplannen (ja ik weet het heet anders nu :+ ) was 3 meter ook nog te vinden (bij een vorige woning had ik dit), bij de huidige woning van mij is dit 1 meter (al vanaf de bouw in 1989).

En een parkeerverplichting op eigengrond naar normering van parkeerdruk en type woning is in vele gemeenten actief. Waarbij een enkele (breedte) garage wordt gezien al 1 parkeerplek ook al is deze 10m lang. Een garage met voldoende opening om 2 voertuigen naast elkaar eruit te rijden rekent men met 2 voertuigen.

Ik zie een geschakelde woning dan is de gestelde parkeerdruk hoger dan 1 (soms 2,3!) meer info te vinden met de woorden CROW*, parkeernorm, eigen woning

*CROW is een grote speler in onderzoek en publicatie op verkeersgebied.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:18
Napsju schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:49:
[...]

Nu ook niet, want de carport maakt het een geschakelde vrijstaande woning, dat zijn 2 verschillende dingen. Verder niet relevant, maar ik vond het in de OP al vreemd.

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 26-09 14:22

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Interessant topic, maar al brainstormend:

What about brandveiligheid? Mag je zomaar 'gebouwen dichter naar elkaar brengen'?
En ik geloof dat je in sommige gevallen 20cm van de erfgrens af moet blijven, tenzij daar (schriftelijk) akkoord voor gegeven is?

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
Wootism schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:06:
[...]

Wat is hier precies triest aan?
Het bouwwerk van de buren zorgt voor schaduw en het zicht op een muur vanuit de keuken is natuurlijk ook niet fraai.
Nogal logisch dat hij als huiseigenaar kritisch naar dit idee kijkt.
Omdat 'dan kan ik niet meer strak tegen de grens parkeren en uitstappen op ZIJN oprit'' zijn originele 'argument' is.

<knip> We reageren vriendelijk

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 24-01-2025 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:38
Ik ga niks juridisch op mijn hals halen en ik wil ook helemaal geen gedoe met de buren, wij hebben een goede band met elkaar en de kinderen zitten zelfs bij elkaar in de klas etc.

Ik vind het gewoon jammer dat de garage er komt, meer niet. Ik ga er ook niet voorliggen. Ze gaan wel volgende maand al starten dus ze gaan zeker geen vergunningsaanvraag starten. Er is verder geen "deal" te sluiten. Ik ga morgen nog een keer langs om even de plannen nogmaals door te nemen.

Je kan toch gewoon de vergunningcheck doen? Wat kwam daar uit? Als het mag, dan heb je pech. Als t niet mag, kan je toch bezwaar maken tijdens de aanvraag van je buren?

Wat is je verdere doel van dit topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
en gaan de muur precies op de erfgrens zetten. Dus halverwege de pilaartjes van de carport.
Of ze vergunning voor geheel nodig hebben durf ik niet te zegen. Maar zonder jouw toestemming mag de muur niet op de erfgrens.

En zonder verdere afspraken wordt ene muur op de erfgrens met aan één kant een bouwwerk namelijk niet mandelig maar eigendom van de buren. En of de carport bouwwerk genoeg is durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
680x0 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:34:
[...]

Omdat 'dan kan ik niet meer strak tegen de grens parkeren en uitstappen op ZIJN oprit'' zijn originele 'argument' is.

Dat vindt u niet triest?
Nah, doen we allemaal. We gebruiken allemaal wel eens een oprit van een ander. Als je dat super vreselijk vind moet je verhuizen naar Amerika, kun je er meteen met een wapen achteraan.

TS vind het overduidelijk niet zijn of haar recht, want buiten het jammer vinden, blokkeert deze niet.

Anyhow, wat ik triest vind, is dat het er waarschijnlijk debiel lelijk gaat uitzien. Het is weer een goeie reminder waarom je semi-vrijstaand moet vermijden :P

Je wil de relatie tussen de buren niet verpesten, dus je moet er wel mee akkoord gaan. Maar je vind het (oprecht) kut. Ja.

[ Voor 7% gewijzigd door graceful op 23-01-2025 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

680x0 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:34:
[...]

Dat vindt u niet triest?
Het leven is niet binair. Door een muur midden door een open ruimte verlies je wat meer dan enkel de dikte van die muur. Of gooi jij je deur altijd tot tégen de muur aan open?

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
graceful schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:37:
[...]

Nah, doen we allemaal. We gebruiken allemaal wel eens een oprit van een ander. Als je dat super vreselijk vind moet je verhuizen naar Amerika, kun je er meteen met een wapen achteraan.
Ik gebruik helemaal NOOIT iemand anders zijn oprit, ik heb niets te zoeken op iemand anders zijn eigendom.

Dus u loopt regelmatig op en af iemand anders zijn eigendom?

<knip>

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 24-01-2025 11:53 ]

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
680x0 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:39:
[...]

Ik gebruik helemaal NOOIT iemand anders zijn oprit, ik heb niets te zoeken op iemand anders zijn eigendom.

Fijne mentaliteit allemaal...
Zeker, net nog gedraaid op een oprit van een ander. Welkom in Nederland.
En kijk, terwijl dit gebeurd, draait postnl op die van mij voor pakketje van de buren. Zeer heftig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

[...]

Prima als jij dat niet wilt doen he. Maar er zijn veel, heel veel, mensen die daar geen problemen mee hebben. Dus om te zeggen dat iemand dan direct triest is is jouw negatieve veroordeling en dus jouw probleem, niet het zijne.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 680x0
Family Guy schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:39:
[...]

Het leven is niet binair. Door een muur midden door een open ruimte verlies je wat meer dan enkel de dikte van die muur. Of gooi jij je deur altijd tot tégen de muur aan open?
Waanzinnig dat er nog mensen zijn die TS zijn vraag 'normaal' vinden en er zelfs extra argumenten voor verzinnen om het te ondersteunen.

Sinds wanneer is het 'normaal' om een stukje eigendom van iemand anders gebruiken omdat het u 'praktisch goed uitkomt'?

En als die andere persoon dan een aanpassing gaat doen die uw 'praktisch gebruik' verstoort, dan ga je er nog wat lastig over doen ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
[...]

Gezien de OP van TS en de situatieschets is daar niks vreemds aan.
Veel woningen in Nederland zijn met de voortuin ook geschakeld/verbonden met elkaar. In bepaalde situaties is er niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
Family Guy schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:41:
[...]

Prima als jij dat niet wilt doen he. Maar er zijn veel, heel veel, mensen die daar geen problemen mee hebben. Dus om te zeggen dat iemand dan direct triest is is jouw negatieve veroordeling en dus jouw probleem, niet het zijne.
Omdat dit soort toestanden vroeg of laat ALTIJD voor ellende zorgen.

Er gaat iets fout, er wordt (ongewild) schade aangericht, of zoals TS die plots mekkert omdat zijn gebruik van de buren hun oprit plots wegvalt.

Vrederechters hebben dagelijks hopen van dit soort ruzies over zaken die jaren 'goed' gingen, tot iemand er toch een opmerking over maakt...

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
680x0 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:43:
[...]

Waanzinnig dat er nog mensen zijn die TS zijn vraag 'normaal' vinden en er zelfs extra argumenten voor verzinnen om het te ondersteunen.

Sinds wanneer is het 'normaal' om een stukje eigendom van iemand anders gebruiken omdat het u 'praktisch goed uitkomt'?

En als die andere persoon dan een aanpassing gaat doen die uw 'praktisch gebruik' verstoort, dan ga je er nog wat lastig over doen ook?
Echt supervermoeiend die discussie over hoe in- en uitstappen gaat. Dit is totaal niet relevant voor de zaak. Hou erover op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Family Guy schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:29:
Interessant topic, maar al brainstormend:

What about brandveiligheid? Mag je zomaar 'gebouwen dichter naar elkaar brengen'?
En ik geloof dat je in sommige gevallen 20cm van de erfgrens af moet blijven, tenzij daar (schriftelijk) akkoord voor gegeven is?
Dichter dan 3 meter (uit mijn hoofd) van elkaar moet er een brandwerende/brandoverslag toepassing zijn

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
desmond schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:56:
[...]

Echt supervermoeiend die discussie over hoe in- en uitstappen gaat. Dit is totaal niet relevant voor de zaak. Hou erover op.
Het is super relevant, TS heeft beschreven hoe hij zijn auto tegen de erfgrens parkeert om zelf zoveel mogelijk ruimte hebben, opzich gaat dat ons niks aan maar hij gebruikt het als argument tegen de garage.

De garage van je buurman willen tegen houden zodat je over zijn grond kan uitstappen is een standpunt wat per definitie discussie oproept.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
retrey schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:27:
[...]

Het is super relevant, TS heeft beschreven hoe hij zijn auto tegen de erfgrens parkeert om zelf zoveel mogelijk ruimte hebben, opzich gaat dat ons niks aan maar hij gebruikt het als argument tegen de garage.

De garage van je buurman willen tegen houden zodat je over zijn grond kan uitstappen is een standpunt wat per definitie discussie oproept.
Nee: uitgangspunt is dat zij een prima relatie hebben en beiden bij het openklappen van een autodeur niet *knip* doen. Normale omgangsvormen.

[ Voor 1% gewijzigd door tweakduke op 24-01-2025 12:04 . Reden: Liever benoemen we het niet zo aub. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 22:21
In onze gemeente is dit gewoon vergunning plichtig. Dit hebben ze een paar straten verderop hier ook gedaan en dat was +- 2 meter ipv hele lengte. Die hebben gewoon een vergunningsaanvraag moeten doen (en ook gekregen).

[ Voor 3% gewijzigd door Jan-man op 23-01-2025 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
noppus schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:25:
[...]

Ik heb nog even de vergunningcheck voor mijn adres doorlopen en dan gedaan alsof ik een garage op mijn achtererf wil bouwen (paar meter achter de voorgevel) maar ook dan kom ik om andere reden er toch op uit dat ik niet vergunningsvrij mag bouwen. De check geeft aan dat ik het moet navragen bij de gemeente.

Mogelijk neemt die check ook omgevingsplannen mee? Geen idee. Kan zijn dat de regels per locatie verschillen. Ergens lijkt het me raar dat je zomaar vergunningsvrij een garage vol in het zicht vanaf de openbare weg mag bouwen. Maar goed, die buren zullen zich wel hebben voorbereid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:13
Ik ben geen expert, maar bij een muur op de erfgrens (dus deels op jouw grond), moet je wel uitkijken.
Je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat jij of volgende bewoners die muur mogen gebruiken.
Je kunt afspreken dat je dat mag. Dan heb je misschien een persoonlijke afspraak. Dat betekent dat die afspraak niet meer van toepassing is als je het huis ooit verkoopt.
Beter is misschien om een erfdienstbaarheid bij de notaris vast te laten leggen, zodat duidelijk is wat er mag en eventuele volgende bewoners daar ook van kunnen profiteren.
De buren kunnen natuurlijk wel het muurtje volledig op eigen grond bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:03
Vaak ben je inderdaad verplicht om parkeergelegenheid op je eigen grond te handhaven ( via notariele akte ).
Zo mag je dan bijv. ook geen tuin aanleggen met groen, want dan kan er geen auto staan. Laat staan een garage waar dan waarschijnlijk geen auto in past/kan.

Een raam in de zijgevel mag ook meestal niet wanneer dit binnen 2 meter met de buren staat.

Ik zou geen toestemming geven om op de erfgrens te bouwen maar tegen de erfgrens. Daar heb je gewoon wat over te zeggen. En vergunningsvrij bouwwerk? Tja, hoe komen de buren aan deze wijsheid? Hebben ze contact opgenomen met de gemeente? Of hebben ze gewoon online een vragenlijstje ingevuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Draakje5 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:28:
Vaak ben je inderdaad verplicht om parkeergelegenheid op je eigen grond te handhaven ( via notariele akte ).
Zo mag je dan bijv. ook geen tuin aanleggen met groen, want dan kan er geen auto staan. Laat staan een garage waar dan waarschijnlijk geen auto in past/kan.

Een raam in de zijgevel mag ook meestal niet wanneer dit binnen 2 meter met de buren staat.

Ik zou geen toestemming geven om op de erfgrens te bouwen maar tegen de erfgrens. Daar heb je gewoon wat over te zeggen. En vergunningsvrij bouwwerk? Tja, hoe komen de buren aan deze wijsheid? Hebben ze contact opgenomen met de gemeente? Of hebben ze gewoon online een vragenlijstje ingevuld?
Als de buren op d'r eigen 'erf' bouwen dan mag jij later met, of aan die muur NIETS meer doen, ook niet als ze besluiten om die muur op te laten leveren als zijnde 'ruw metselwerk' en dus zonder alles schoon op te leveren incl. voegwerk. Zelfs een goedkope spijker in die muur slaan is dan al..... Not-Done!!

De buren zijn gelukkig op voorhand al met @TvH86 in gesprek gegaan en dus kán hij ook zijn wensen aangaande een nette oplossing gewoon nog kenbaar maken voordat er ergens een paar stenen op elkaar gemetseld zijn.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Will_M schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:55:
[...]

Als de buren op d'r eigen 'erf' bouwen dan mag jij later met, of aan die muur NIETS meer doen, ook niet als ze besluiten om die muur op te laten leveren als zijnde 'ruw metselwerk' en dus zonder alles schoon op te leveren incl. voegwerk. Zelfs een goedkope spijker in die muur slaan is dan al..... Not-Done!!

De buren zijn gelukkig op voorhand al met @TvH86 in gesprek gegaan en dus kán hij ook zijn wensen aangaande een nette oplossing gewoon nog kenbaar maken voordat er ergens een paar stenen op elkaar gemetseld zijn.
Als de muur op de erfgrens staat mag jij ook niets doen zonder toestemming van de eigenaar van die muur (en dat is de buurman in dit geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Laatst online: 00:23
Indien het voor het uitstappen hinderlijk is, en je kunt er ook met een fiets niet lekker langs, dan is de auto te breed. En dat is met de auto's van nu eigenlijk niet op te lossen.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik lees hier toch wel wat bijzondere stellingen of het moet werkelijk in veel gemeenten (NL) anders gaan. Soort gelijk iets heb ik een aantal jaar geleden ook gehad, waarbij het volgende:

* Uitbouw of garage direct gebouwd tijdens bouw woning: Muren staan op de erfgrens, waarbij de buren de muur later ook mogen gebruiken als zij een uitbouw dan wel garage willen bouwen.

* Voorzijde woning bouwen is altijd vergunningplichtig.

* Achteraf een uitbouw dan wel garage bouwen: Betekend dat de x centimter muur van de erfgrens moet blijven (exacte afstand weet ik zo niet meer).

Voorbeeld: Mijn buren hebben een uitbouw, als ik nu ook een uitbouw wil realiseren, dan mag ik de buitenmuur van de buren voor mijn uitbouw gebruiken. Als mijn beide biren (ik heb een tussenwoning) nu een uitbouw zouden hebben gehadl, dan had ik alleen een achtermuur en dank hoeven te bouwen.

Verder hebben hier alle vrijstaande en hoek woningen de verplichting tenminste twee auto's op eigen erf te parkeren. Sterker nog de openbare parkeerplekken zijn berekend op alleen de tussenwoningen )staat in de koopakte).

We hebben al eens gehad dat er in de omgeving te weinig gebruik werd gemaakt van het eigen erf om auto's te parkeren, daarop heeft de gemeente alle vrijstaande- en hoekwoningen aangeschreven.

Waar ik naar toe wil met mijn verhaal, TS doet er verstandig aan eens bij de gemeente te informeren. Dit is absoluut niet vreemd.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:49

jjust

Het leven is een strijd

Ik zou in ieder geval ook informeren wat dit betekent voor jouw deel van de carport. Is het een kwestie van een tussenwandje erin zetten en de rest blijft intact. Of gaan ze de pilaren verwijderen en op die plek een muur bouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
_Dune_ schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:22:
Ik lees hier toch wel wat bijzondere stellingen of het moet werkelijk in veel gemeenten (NL) anders gaan. Soort gelijk iets heb ik een aantal jaar geleden ook gehad, waarbij het volgende:

* Uitbouw of garage direct gebouwd tijdens bouw woning: Muren staan op de erfgrens, waarbij de buren de muur later ook mogen gebruiken als zij een uitbouw dan wel garage willen bouwen.

* Achteraf een uitbouw dan wel garage bouwen: Betekend dat de x centimter muur van de erfgrens moet blijven (exacte afstand weet ik zo niet meer).

Voorbeeld: Mijn buren hebben een uitbouw, als ik nu ook een uitbouw wil realiseren, dan mag ik de buitenmuur van de buren voor mijn uitbouw gebruiken. Als mijn beide biren (ik heb een tussenwoning) nu een uitbouw zouden hebben gehadl, dan had ik alleen een achtermuur en dank hoeven te bouwen.

Verder hebben hier alle vrijstaande en hoek woningen de verplichting tenminste twee auto's op eigen erf te parkeren. Sterker nog de openbare parkeerplekken zijn berekend op alleen de tussenwoningen )staat in de koopakte).

We hebben al eens gehad dat er in de omgeving te weinig gebruik werd gemaakt van het eigen erf om auto's te parkeren, daarop heeft de gemeente alle vrijstaande- en hoekwoningen aangeschreven.

Waar ik naar toe wil met mijn verhaal, TS doet er verstandig aan eens bij de gemeente te informeren. Dit is absoluut niet vreemd.
Dat zijn allemaal zaken die in het koopcontract vastliggen. Vanuit de wet is dat niet zo geregeld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:38
_Dune_ schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:22:

Je kan natuurlijk beter een topic op tweakers openen dan navraag te doen bij je eigen gemeente of de vergunningscheck te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-09 10:46

Nullifiel

╞═══════╡

TimDJ schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:06:
Sterker nog, daar kan je bezwaar tegen aantekenen. Je kan natuurlijk ook bij de buren aangeven dat je daarmee niet akkoord gaat en in je recht staat en er werk van zal maken. Ze mogen het wellicht hooguit tegen de grens plaatsen. Laat ze dan zelf maar uitzoeken wat het verschil precies is. Op de grens? Dan hebben ze een probleem.

Met een beetje geluk nemen ze het zeker voor het onzekere en zetten ze de muur iets terug. Dat geeft @TvH86 dan ondanks een blinde schijtmuur en een verstoorde relatie met de buren, wel meer ruimte :9

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09 13:56

Blijkt uit??
1 meter na de voorgevel van de woning is achtererf. Zie https://omgevingswet.overheid.nl/home

Hoe kom je hier nu bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

t14wo schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 23:42:
[...]

Blijkt uit??
1 meter na de voorgevel van de woning is achtererf. Zie https://omgevingswet.overheid.nl/home

Hoe kom je hier nu bij?
Ik heb ook altijd gedacht dat het resultaat van het omgevingsloket altijd het juiste is, maar dat gaat lang altijd niet op. Bijvoorbeeld wat jij aangeeft gaat hier in de wijk zeker niet op. Zelf heb ik een dakkappel geplaatst aan de achterzijde van de woning, resultaat Omgevingsloket zij toen der tijd dat er geen vergunning nodig zou zijn, daar dacht de gemeente anders over.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:53
Will_M schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:55:
[...]

Maar de garagemuur op hun erf geeft je wel ruimte om op je eigen erf iets mooiers ervoor te zetten, bv een houten schutting of iets dergelijks.
En daar kun je (ook) weer van alles aan vastmaken.
Dat kost je hooguit een paar cm.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.