MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Zien en erna vragen (heeft TS gedaan) is deel van onderzoek. Claimen dat het oude schimmelvlekken zijn ipv een actuele lekkage is dan toch echt een stap verder.Question Mark schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:27:
[...]
Los daarvan heeft TS een eigen onderzoeksplicht... Zeker bij een oude woning mét een ouderdomsclausule.. ier valt weining te claimen en moet TS de lastige keuze maken, waarbij het gewoon om een onvoorziende uitgave gaat.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Binnenkant schuine dak waar we bij kunnen is 8m2 per kant. Deze kanten bevinden zich achter de berging.
Het dak aan de buitenkant is 70m2 totaal
Maar hij heeft het toch onderzocht? Hij heeft uitgezocht hoe het is gekomen, en dat was opgelost. IIG, dat beweerde de vorig eigenaren.Question Mark schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:27:
[...]
Los daarvan heeft TS een eigen onderzoeksplicht... Zeker bij een oude woning mét een ouderdomsclausule.. ier valt weining te claimen en moet TS de lastige keuze maken, waarbij het gewoon om een onvoorziende uitgave gaat.
Dan is het natuurlijk de vraag: Waren die eerlijk en dachten ze dat het opgelost was, of wisten ze prima dat er niks was gedaan en logen ze.
Dan nog is het een vreselijk spul om weer weg te halen.Vliegvlug schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:40:
[...]
Als het puur voor tijdelijk is om te sparen voor volledige vervanging van het dak lijkt me er niets mis mee.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Geniaal is het niet maar wel beter dan veel van de andere opties.No Hands schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:40:
[...]
Dan nog is het een vreselijk spul om weer weg te halen.
Heb je al kunnen achterhalen waar de lekkage precies door komt?CryptoNL schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 00:31:
Offertes binnen;
Tijdelijke oplossing nokvorsten opnieuw in de cement etc 1000€
Nieuwe dakpannen keramisch 8000€
Alle nokvorsten nieuw in cement zetten is al best een ingreep.
Lekkage komt meestal door opgewaaid/weggewaaid lood of een gebroken pan.
Als het cement slecht is dan is het geen reden voor een lekkage. De pannen zijn zo ontworpen dat het water altijd naar buiten loopt. En de rol van het cement is vooral het vastzetten van de nokvorsten en tegengaan van inwaaien.
[ Voor 9% gewijzigd door Sethro op 24-01-2025 19:08 ]
Zeker weet ik dat. Al het cement is gebroken/gescheurd. Alle tussenstukken zeg maar. Daarnaast veel pannen die gaten hebben/gebroken zijn onder het mos wat erop zit.Sethro schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:07:
[...]
Heb je al kunnen achterhalen waar de lekkage precies door komt?
Alle nokvorsten nieuw in cement zetten is al best een ingreep.
Lekkage komt meestal door opgewaaid/weggewaaid lood of een gebroken pan.
Als het cement slecht is dan is het geen reden voor een lekkage. De pannen zijn zo ontworpen dat het water altijd naar buiten loopt. En de rol van het cement is vooral het vastzetten van de nokvorsten en tegengaan van inwaaien.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Nope. Had ook geen zin want ouderdomsclausule en veel concurrentie op de woningStevenK schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:16:
Ik lees niks over een aankoopkeuring, dus ik neem aan dat die niet heeft plaatsgevonden?
Juist die ouderdomsclausule zou een reden moeten zijn voor die aankoopkeuring, zodat je weet wat je - ongeveer - kunt verwachten. Nu loop je direct na de koop al vast in de situatie dat er een voor jou onverwacht probleem is waarvan je een uitdaging hebt met de kosten van het herstel.CryptoNL schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:49:
[...]
Nope. Had ook geen zin want ouderdomsclausule en veel concurrentie op de woning
Overigens sluit een ouderdomsclausule aansprakelijkheid op grond van bedrog, dus een gebrek dat weliswaar voor jou niet bekend was maar voor de verkoper wel, niet uit, maar als je dan geen aankoopkeuring hebt gedaan, zal je vordering bij een rechter stranden omdat je niet hebt voldaan aan je onderzoeksplicht.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Dan was de woning simpelweg naar de volgende gegaan. Is allemaal leuk voor de bühne keuringen etc maar bij woningen met veel concurrentie is dat volledig kansloos.StevenK schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:14:
[...]
Juist die ouderdomsclausule zou een reden moeten zijn voor die aankoopkeuring, zodat je weet wat je - ongeveer - kunt verwachten. Nu loop je direct na de koop al vast in de situatie dat er een voor jou onverwacht probleem is waarvan je een uitdaging hebt met de kosten van het herstel.
Overigens sluit een ouderdomsclausule aansprakelijkheid op grond van bedrog, dus een gebrek dat weliswaar voor jou niet bekend was maar voor de verkoper wel, niet uit, maar als je dan geen aankoopkeuring hebt gedaan, zal je vordering bij een rechter stranden omdat je niet hebt voldaan aan je onderzoeksplicht.
Een dergelijke toestand (nokvorst, mos, panschade) zou bij oppervlakkige beschouwing een waarschuwing vormen. In combinatie met de toestand binnen weet je dan eigenlijk wel genoeg.CryptoNL schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:05:
[...]
Zeker weet ik dat. Al het cement is gebroken/gescheurd. Alle tussenstukken zeg maar. Daarnaast veel pannen die gaten hebben/gebroken zijn onder het mos wat erop zit.
Dat zegt hij niet.CryptoNL schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:33:
[...]
Dan was de woning simpelweg naar de volgende gegaan. Is allemaal leuk voor de bühne keuringen etc maar bij woningen met veel concurrentie is dat volledig kansloos.
Een aankoopkeuring krijg je er vaak wel doorheen,zeker bij oudere woningen. Als verkopers geen aankoopkeuring toestaan moeten er links en rechts wat alarmbellen afgaan. Met die aankoopkeuring had je aan je onderzoeksplicht gedaan. Een ouderdomsclausule dekt geen verborgen gebreken waarvan verkopers op de hoogte waren of logischerwijs hadden kunnen zijn.
Het is makkelijk praten achteraf natuurlijk, maar voor andere lezers dan
[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 24-01-2025 22:17 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
[removed]
Als de verkopers een bod hebben zonder aankoopkeuring zullen ze die voor laten gaan. Zo werkt dat tegenwoordig nu eenmaal. En dat is vanuit de verkopers gezien ook logisch en die hebben het momenteel toch echt voor het zeggen.Sport_Life schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 22:15:
[...]
Dat zegt hij niet.
Een aankoopkeuring krijg je er vaak wel doorheen,zeker bij oudere woningen. Als verkopers geen aankoopkeuring toestaan moeten er links en rechts wat alarmbellen afgaan. Met die aankoopkeuring had je aan je onderzoeksplicht gedaan. Een ouderdomsclausule dekt geen verborgen gebreken waarvan verkopers op de hoogte waren of logischerwijs hadden kunnen zijn.
[removed]
Precies. Er waren 3 kopers met hetzelfde bod.redwing schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 22:30:
[...]
Als de verkopers een bod hebben zonder aankoopkeuring zullen ze die voor laten gaan. Zo werkt dat tegenwoordig nu eenmaal. En dat is vanuit de verkopers gezien ook logisch en die hebben het momenteel toch echt voor het zeggen.
Inmiddels offerte gezien van de buren. Iemand een idee of dit duur is?
- Leveren aanbrengen steiger over de gehele lengte vd woning
- Hydraulische lift
- 90m2 Kingspan Unidek 200mm
- 252m2 panlatten
- Leveren aanbrengen houten plank onderzijde dakplaten tbv gootbeugels
- Bestaande pannen transporteren en opnieuw dekken
- Verwijderen dakgoten gootbeugels en afvoeren
- Leveren aanbrengen gegalvaniseerde gootbeugels
- Leveren aanbrengen zinken dakgoten B44 op ambachtelijke wijze
- Leveren aanbrengen Renolit grijs zwart
- Leveren aanbrengen houtwerk voor de Renolit kunststof gevelbekleding
Prijs inclusief btw €27.000
Nu weet ik dat hier meer werkzaamheden bij staan die wij niet nu zouden laten uitvoeren maar ik heb het idee dat dit flink aan de prijs is
Daarnaast: Kingspan Unidek is er in 2 varianten: Vloerisolatieplaten of voor PLATTE daken, wat beiden volgens mij bij jullie niet van toepassing is.
Voor hellende daken kom je uit op bv: https://www.kingspan.com/...laten/therma-tp10-renova/
Twijfel dus een beetje aan de kennis van de partij die deze offerte heeft gemaakt.
Zeker omdat ik hier verder niet heel veel verstand van heb maar met 1 google opdracht gevonden heb
Tevens zie ik hier niets staan over het asbest verhaal, tenzij je dat nog steeds zelf wilt doen (wat ik niet zou aanraden).
[ Voor 11% gewijzigd door KnoxNL op 26-01-2025 19:12 ]
Dus eerst is het de schuld van iemand anders en met keuring had je niet kunnen kopen en nu is de offerte van iemand anders weer te hoog?CryptoNL schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:42:
Nu weet ik dat hier meer werkzaamheden bij staan die wij niet nu zouden laten uitvoeren maar ik heb het idee dat dit flink aan de prijs is
Wellicht gewoon je eigen verantwoording nemen en zelf wat offertes aanvragen dan?
Ik weet niet wat je allemaal bazelt maar er klopt weinig vanTweakGP schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:19:
[...]
Dus eerst is het de schuld van iemand anders en met keuring had je niet kunnen kopen en nu is de offerte van iemand anders weer te hoog?
Wellicht gewoon je eigen verantwoording nemen en zelf wat offertes aanvragen dan?
Buren hebben volgens mij geen asbest daar zitten of inmiddels weggehaald, not sureKnoxNL schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:11:
Lijkt me ook fors aan de prijs.
Daarnaast: Kingspan Unidek is er in 2 varianten: Vloerisolatieplaten of voor PLATTE daken, wat beiden volgens mij bij jullie niet van toepassing is.
Voor hellende daken kom je uit op bv: https://www.kingspan.com/...laten/therma-tp10-renova/
Twijfel dus een beetje aan de kennis van de partij die deze offerte heeft gemaakt.
Zeker omdat ik hier verder niet heel veel verstand van heb maar met 1 google opdracht gevonden heb
Tevens zie ik hier niets staan over het asbest verhaal, tenzij je dat nog steeds zelf wilt doen (wat ik niet zou aanraden).
Maar hij heeft het toch onderzocht? Ik snap dit punt niet echt. Natuurlijk bij een ouderdomsclausule kan je wat dingen verwachten. Maar hij heeft zelf gezien dat er schimmel zat, en daar navraag over gedaan. Dan moet je gewoon ervan uit kunnen gaan dat er niet gelogen wordt. Als de vorige eigenaren hadden gezegd: "Tja nu je het zegt, was ons nog niet opgevallen, geen idee", dan had TS verder niet aan zijn onderzoeksplicht voldaan als hij er niet mee verder was gegaan. Maar als hem glashard wordt verteld dat het is opgelost, dan hoeft hij toch niet het dak op om te checken of ze wel de waarheid spraken?.Sport_Life schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 22:15:
[...]
Dat zegt hij niet.
Uitgaande van een complete 2 kapper met geïsoleerd dak is dit naar mijn mening een normale prijs.CryptoNL schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:42:
Bijkomende kostenpost; zonnepanelen moeten eraf en na de werkzaamheden er weer terug op.
Inmiddels offerte gezien van de buren. Iemand een idee of dit duur is?
- Leveren aanbrengen steiger over de gehele lengte vd woning
- Hydraulische lift
- 90m2 Kingspan Unidek 200mm
- 252m2 panlatten
- Leveren aanbrengen houten plank onderzijde dakplaten tbv gootbeugels
- Bestaande pannen transporteren en opnieuw dekken
- Verwijderen dakgoten gootbeugels en afvoeren
- Leveren aanbrengen gegalvaniseerde gootbeugels
- Leveren aanbrengen zinken dakgoten B44 op ambachtelijke wijze
- Leveren aanbrengen Renolit grijs zwart
- Leveren aanbrengen houtwerk voor de Renolit kunststof gevelbekleding
Prijs inclusief btw €27.000
Heel belangrijk (misschien wel allerbelangrijkst) is dat het een vertrouwde partij van goede naam is (hoe lang bestaat het bedrijf al?). Kijk ook naar de garantie op lekken en dergelijke.
Is een gerenommeerde partij hier uit de buurt,maar ik laat ons deel door mijn neefje doen. Scheelt zowat 50% op deze prijsvogelmans schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:36:
[...]
Uitgaande van een complete 2 kapper met geïsoleerd dak is dit naar mijn mening een normale prijs.
Heel belangrijk (misschien wel allerbelangrijkst) is dat het een vertrouwde partij van goede naam is (hoe lang bestaat het bedrijf al?). Kijk ook naar de garantie op lekken en dergelijke.
Tja, daar kan een bedrijf natuurlijk nooit tegenop werken ervan uitgaande dat jouw neefje niet de volle mep rekent en jij ook nog een handje helpt...CryptoNL schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:37:
[...]
Is een gerenommeerde partij hier uit de buurt,maar ik laat ons deel door mijn neefje doen. Scheelt zowat 50% op deze prijs
Wel opletten dat alles mooi aansluit bij de buren zodat jullie geen trammelant krijgen bij eventuele lekkages en daar uitvolgende schade. Of gaan jullie zelf het hele dak (incl. buren) doen?
Mijn neefje heeft ook een dakdekkersbedrijf en nee wij helpen niet mee. Het kan zo goedkoop, want handje contantje en familieprijs etc. Mijn neefje wil de buren ook doen, maar niet voor de prijs die wij betalen.vogelmans schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:42:
[...]
Tja, daar kan een bedrijf natuurlijk nooit tegenop werken ervan uitgaande dat jouw neefje niet de volle mep rekent en jij ook nog een handje helpt...
Wel opletten dat alles mooi aansluit bij de buren zodat jullie geen trammelant krijgen bij eventuele lekkages en daar uitvolgende schade. Of gaan jullie zelf het hele dak (incl. buren) doen?
Navraag gedaan wat betreft de offerte van de dakdekker hierboven voor de werkzaamheden bij de buren. Dit bevat NIET het verwijderen van asbest, dat komt er nog bij en isoleren ook nog. Dan lijkt mij 27K erg prijzig, maar misschien vergis ik mij.
Mijn reactie op de prijs in de offerte was gebaseerd op het feit dat dat ENKEL over het deel van de buren ging. Is dat correct?
Een bouwkundige keuring weegt bij de onderzoeksplicht veel zwaarder mee dan 'ik heb van de verkopers gehoord dat...'.Sissors schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:33:
[...]
Maar hij heeft het toch onderzocht? Ik snap dit punt niet echt. Natuurlijk bij een ouderdomsclausule kan je wat dingen verwachten. Maar hij heeft zelf gezien dat er schimmel zat, en daar navraag over gedaan. Dan moet je gewoon ervan uit kunnen gaan dat er niet gelogen wordt. Als de vorige eigenaren hadden gezegd: "Tja nu je het zegt, was ons nog niet opgevallen, geen idee", dan had TS verder niet aan zijn onderzoeksplicht voldaan als hij er niet mee verder was gegaan. Maar als hem glashard wordt verteld dat het is opgelost, dan hoeft hij toch niet het dak op om te checken of ze wel de waarheid spraken?.
Tenzij het schriftelijk is vastgelegd kun je het lastig bewijzen.
De offerte is enkel hun kant inderdaadKnoxNL schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:11:
Even voor de duidelijkheid:
Mijn reactie op de prijs in de offerte was gebaseerd op het feit dat dat ENKEL over het deel van de buren ging. Is dat correct?
@Sport_Life Nogmaals zon keuring is allemaal leuk en aardig,maar totaal niet haalbaar bij woningen met veel concurrentie. Dan gaat hij naar een ander etc.
Top.CryptoNL schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:18:
[...]
De offerte is enkel hun kant inderdaad
@Sport_Life Nogmaals zon keuring is allemaal leuk en aardig,maar totaal niet haalbaar bij woningen met veel concurrentie. Dan gaat hij naar een ander etc.
Dan blijf ik bij mijn mening dat het echt veel te fors aan de prijs is
Fijn als je neef kan helpen!
Dat was mijn gedachten dus ook. Ga nog wel aan die desbetreffende dakdekker vragen of hij de offerte kan specificeren want er staat enkel een totaalbedrag opKnoxNL schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:23:
[...]
Top.
Dan blijf ik bij mijn mening dat het echt veel te fors aan de prijs is@vogelmans
![]()
Fijn als je neef kan helpen!
Is dat nog nodig denk je? Ik neem aan dat je op je neef kunt/wilt vertrouwen?CryptoNL schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:32:
[...]
Dat was mijn gedachten dus ook. Ga nog wel aan die desbetreffende dakdekker vragen of hij de offerte kan specificeren want er staat enkel een totaalbedrag op
Een goedkopere optie dan hem ga je toch niet vinden, als je vertrouwt op zijn werk
252m panlatten voor een helft lijkt mij ook behoorlijk veel.
Ik denk dat het een offerte voor de complete 2 kapper betreft anders is de prijs in ieder geval 50% te hoog.
Als de metrage van de nieuwe dakgoten op de offerte stond dan zou je het zeker weten. Overigens vreemd dat de metrage van de panlatten er wel op staat maar die van de zinken dakgoten niet.
Ik zou de dakgoten wel aan één stuk doen anders krijg je geheid problemen.
En was het dan bij een bouwkundige keuring uberhaupt gevonden? Als in, was het van binnenuit te zien zonder dat er dingen open gemaakt hadden moeten worden? Want dat doen ze niet bij zo'n keuring, en ze gaan ook niet het dak op.Sport_Life schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:15:
[...]
Een bouwkundige keuring weegt bij de onderzoeksplicht veel zwaarder mee dan 'ik heb van de verkopers gehoord dat...'.
Tenzij het schriftelijk is vastgelegd kun je het lastig bewijzen.
Dat is niet relevant voor de vraag of voldaan is aan de onderzoeksplicht op het moment dat verkopers aansprakelijk gesteld worden.Sissors schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:05:
[...]
En was het dan bij een bouwkundige keuring uberhaupt gevonden? Als in, was het van binnenuit te zien zonder dat er dingen open gemaakt hadden moeten worden? Want dat doen ze niet bij zo'n keuring, en ze gaan ook niet het dak op.
Punt is wel, ga je in zo'n geval moeite steken in het aansprakelijk stellen wat veel tijd kost en waarschijnlijk ook niet makkelijk zal zijn . Bij 20-30k zal het wel de moeite zijn, als een neef het kan repareren wellicht niet.
Dus daadwerkelijk onderzoek doen naar het probleem is niet relevant voor het voldoen aan de onderzoeksplicht, maar een algemeen iets door een derde partij laten doen, ipv het zelf doen, waarbij het gegarandeerd niet gevonden was, is wel genoeg om aan je onderzoeksplicht te voldoen? En onjuiste informatie verstrekken bij directe vragen over de staat van de woning is geen breuk van mededelingsplicht? Ik vind het apart iig.Sport_Life schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:19:
[...]
Dat is niet relevant voor de vraag of voldaan is aan de onderzoeksplicht op het moment dat verkopers aansprakelijk gesteld worden.
Punt is wel, ga je in zo'n geval moeite steken in het aansprakelijk stellen wat veel tijd kost en waarschijnlijk ook niet makkelijk zal zijn . Bij 20-30k zal het wel de moeite zijn, als een neef het kan repareren wellicht niet.
[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 27-01-2025 08:33 ]
Het punt is dat een mondelinge mededeling lastig te bewijzen valt . Dat kun je apart vindenSissors schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:32:
[...]
Dus daadwerkelijk onderzoek doen naar het probleem is niet relevant voor het voldoen aan de onderzoeksplicht, maar een algemeen iets door een derde partij laten doen, ipv het zelf doen, waarbij het gegarandeerd niet gevonden was, is wel genoeg om aan je onderzoeksplicht te voldoen? En onjuiste informatie verstrekken bij directe vragen over de staat van de woning is geen breuk van mededelingsplicht? Ik vind het apart iig.
Zie verder onderstaande reactie,waar ik op reageerde .
StevenK schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:14:
[...]
Juist die ouderdomsclausule zou een reden moeten zijn voor die aankoopkeuring, zodat je weet wat je - ongeveer - kunt verwachten. Nu loop je direct na de koop al vast in de situatie dat er een voor jou onverwacht probleem is waarvan je een uitdaging hebt met de kosten van het herstel.
Punt is met name óf de bewoners het hadden kunnen weten... Toen TS het huis bekeek, was alles kurkdroog, en is er aangegeven dat het "oude" schimmel was (wat technisch ook klopt). TS heeft geen verder onderzoek gedaan naar de evt. reparaties, en heeft afgezien van een aankoopkeuring. Dan wordt het een lastig verhaal om te verhalen...Sissors schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:33:
[...]
Maar hij heeft het toch onderzocht? Ik snap dit punt niet echt. Natuurlijk bij een ouderdomsclausule kan je wat dingen verwachten. Maar hij heeft zelf gezien dat er schimmel zat, en daar navraag over gedaan. Dan moet je gewoon ervan uit kunnen gaan dat er niet gelogen wordt. Als de vorige eigenaren hadden gezegd: "Tja nu je het zegt, was ons nog niet opgevallen, geen idee", dan had TS verder niet aan zijn onderzoeksplicht voldaan als hij er niet mee verder was gegaan. Maar als hem glashard wordt verteld dat het is opgelost, dan hoeft hij toch niet het dak op om te checken of ze wel de waarheid spraken?.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
De vraag is natuurlijk altijd tot hoe ver moet je gaan qua onderzoek? Kopers zijn over het algemeen niet bouwkundig onderlegd uiteraard. Wat is redelijk en billijk? Ik denk dat de makelaar gewoon open kaart had moeten spelen, dan hadden we alsnog een keuring kunnen laten doen bij wijze van spreken.Question Mark schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:55:
[...]
Punt is met name óf de bewoners het hadden kunnen weten... Toen TS het huis bekeek, was alles kurkdroog, en is er aangegeven dat het "oude" schimmel was (wat technisch ook klopt). TS heeft geen verder onderzoek gedaan naar de evt. reparaties, en heeft afgezien van een aankoopkeuring. Dan wordt het een lastig verhaal om te verhalen...
Daarnaast was een keuring uitgesloten, vanwege de hoge interesse in de woning en daar wordt in dit soort gevallen misbruik van gemaakt, want dat weet de verkoper en ook de makelaar. Oftewel je hebt geen poot om op te staan hoe je het draait of keert.
We dwalen overigens wel af
Daar begon je toch zelf mee met je vraag bij wie je het kon claimen?
Eens maar dat was niet de hoofdvraag, excuses mocht dat niet duidelijk zijnTweakGP schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:39:
[...]
Daar begon je toch zelf mee met je vraag bij wie je het kon claimen?
Hoe kan het dat de vorige bewoners hier niet van wisten als het zo snel en zo duidelijk boven water komt? Het lijkt me in dit geval niet zo heel moeilijk om te laten zien dat de vorige bewoners hier wel van af hadden moeten weten. En dan hebben ze dus bewust gelogen dat het om een oude schade gaat die al opgelost is.Question Mark schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:55:
[...]
Punt is met name óf de bewoners het hadden kunnen weten... Toen TS het huis bekeek, was alles kurkdroog, en is er aangegeven dat het "oude" schimmel was (wat technisch ook klopt). TS heeft geen verder onderzoek gedaan naar de evt. reparaties, en heeft afgezien van een aankoopkeuring. Dan wordt het een lastig verhaal om te verhalen...
In dit geval is er specifiek naar de schimmel gevraagd en daarmee heb je dus al aan je onderzoeksplicht voldaan. Daarbij hadden de vorige bewoners dit sowieso al gewoon moeten melden.
[removed]
Dat was mij iig ook niet zo duidelijk, omdat het me wat het dak zelf betreft wel duidelijk is wat er nu gedaan moet worden; Iemand het dak na laten kijken en laten repareren. En bij die reparatie bij voorkeur het asbest gelijk weg laten halen. En aangezien je neefje dat kon doen voor een meer dan schappelijke prijs zie ik niet in wat we daar nog aan toe kunnen voegenCryptoNL schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:40:
[...]
Eens maar dat was niet de hoofdvraag, excuses mocht dat niet duidelijk zijn
Ik zou daarbij wel gelijk het hele dak doen en niet alleen de daadwerkelijke lekkage oplossen omdat het dan wachten is op de volgende lekkage, aangezien je aangeeft dat het dak gewoon op is.
[removed]
Probleem is hoe ga ik het bewijzen dat ze het wist?redwing schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:42:
[...]
Hoe kan het dat de vorige bewoners hier niet van wisten als het zo snel en zo duidelijk boven water komt? Het lijkt me in dit geval niet zo heel moeilijk om te laten zien dat de vorige bewoners hier wel van af hadden moeten weten. En dan hebben ze dus bewust gelogen dat het om een oude schade gaat die al opgelost is.
In dit geval is er specifiek naar de schimmel gevraagd en daarmee heb je dus al aan je onderzoeksplicht voldaan. Daarbij hadden de vorige bewoners dit sowieso al gewoon moeten melden.
Als ik naar jouw filmpjes kijk en de schimmel die er zit, moeten ze wel met een heel goed verhaal komen willen ze kunnen ontkennen dat ze dit wisten. Of het moet zijn dat dit op een plek zit waar je maar amper bij kunt komen, maar als dit enigszins bereikbaar is, kan het niet anders dan dat ze dit wisten.CryptoNL schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:59:
[...]
Probleem is hoe ga ik het bewijzen dat ze het wist?
[removed]
Ook hebben we nu 2 hele natte regenseizoenen achter elkaar waardoor e.e.a. is verergerd.
Sterker nog dit was de speelkamer van haar dochter dus die werd dagelijks gebruikt.redwing schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:09:
[...]
Als ik naar jouw filmpjes kijk en de schimmel die er zit, moeten ze wel met een heel goed verhaal komen willen ze kunnen ontkennen dat ze dit wisten. Of het moet zijn dat dit op een plek zit waar je maar amper bij kunt komen, maar als dit enigszins bereikbaar is, kan het niet anders dan dat ze dit wisten.
Stel ik ga een dakinspectie laten doen dus officieel met een rapport. En stel dat bedrijf zegt dit zit er al jaren en dit moet verkoper geweten hebben, zou dat voldoende zijn om je recht te halen? Zij kunnen immers wel aantonen hoe lang zoiets al speelt etc.
Panelen liggen er net pas op. Platen waren al beschimmeld etc voordat die panelen erop gingen. Panelen hebben wij vorige maand pas laten leggen namelijkvogelmans schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:08:
Misschien zijn er dak/nokpannen beschadigd bij het leggen van de zonnepanelen, zal niet de 1e keer zijn.
Ook hebben we nu 2 hele natte regenseizoenen achter elkaar waardoor e.e.a. is verergerd.
Uiteindelijk is het altijd maar de vraag wat een rechter er van vindt, maar ik zou zeggen dat je zelfs zonder inspectie-rapport dit er wel door moet krijgen. Het gaat om lekkage met schimmelvlekken op een goed zichtbare plek en je hebt er ook nog naar gevraagd tijdens de bezichtiging. Hoe veel duidelijker wil je het hebben zou ik zeggen. Heb je toevallig rechtsbijstand, want dan zou ik het daar gewoon voor leggen.CryptoNL schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:25:
[...]
Sterker nog dit was de speelkamer van haar dochter dus die werd dagelijks gebruikt.
Stel ik ga een dakinspectie laten doen dus officieel met een rapport. En stel dat bedrijf zegt dit zit er al jaren en dit moet verkoper geweten hebben, zou dat voldoende zijn om je recht te halen? Zij kunnen immers wel aantonen hoe lang zoiets al speelt etc.
[removed]
Nee die hebben we niet meer, vanwege het feit dat bij claims hoger dan 2500 euro ze je niet kunnen helpen. Dit hebben we reeds eerder meegemaakt helaas met een ongeval. Hier gaat het duidelijk om een fors hoger bedrag. Ben wel aan het kijken wie ik hiervoor wel zou kunnen benaderen. Juridisch loket is ook geen optie meer, aangezien die enkel helpen bij een laag inkomen begreep ik.redwing schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:57:
[...]
Uiteindelijk is het altijd maar de vraag wat een rechter er van vindt, maar ik zou zeggen dat je zelfs zonder inspectie-rapport dit er wel door moet krijgen. Het gaat om lekkage met schimmelvlekken op een goed zichtbare plek en je hebt er ook nog naar gevraagd tijdens de bezichtiging. Hoe veel duidelijker wil je het hebben zou ik zeggen. Heb je toevallig rechtsbijstand, want dan zou ik het daar gewoon voor leggen.
Dat is goedkoop. Ik heb wel eens offertes gezien dat het 250 euro per paneel was op een plat dak.CryptoNL schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:23:
Demonteren en opnieuw monteren zonnepanelen €1000. Geen idee of dat duur is trouwens. Zelfde partij als die ze gelegd heeft
Het was bij de bezichtiging al duidelijk dat er iets niet klopt. Koper heeft hier verder geen enkele expert naar laten kijken en heeft hiermee dus een groot risico genomen en dit in de koopprijs mee laten wegen.redwing schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:57:
[...]
Uiteindelijk is het altijd maar de vraag wat een rechter er van vindt, maar ik zou zeggen dat je zelfs zonder inspectie-rapport dit er wel door moet krijgen. Het gaat om lekkage met schimmelvlekken op een goed zichtbare plek en je hebt er ook nog naar gevraagd tijdens de bezichtiging. Hoe veel duidelijker wil je het hebben zou ik zeggen. Heb je toevallig rechtsbijstand, want dan zou ik het daar gewoon voor leggen.
Bij de bezichtiging was het ook kurkdroog, dat is een bewijs dat er destijds inderdaad geen lekkage was.
Dit had de koper natuurlijk ook kunnen zien:
Al het cement is gebroken/gescheurd. Alle tussenstukken zeg maar. Daarnaast veel pannen die gaten hebben/gebroken zijn onder het mos wat erop zit.
[ Voor 10% gewijzigd door Wolly op 27-01-2025 14:09 ]
Moet hier even op inhaken. Dat het droog was is natuurlijk omdat het tijdens de bezichtiging in die week mooi weer was. Dat is geen reden lijkt mij. Wij willen er alsnog iemand naar laten kijken, sterker nog dat zijn wij al aan het doen en NEE je kan dat niet in de koopprijs meewegen, want dan gaat de woning naar een ander, iets met concurrentie etc.Wolly schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:08:
[...]
Het was bij de bezichtiging al duidelijk dat er iets niet klopt. Koper heeft hier verder geen enkele expert naar laten kijken en heeft hiermee dus een groot risico genomen en dit in de koopprijs mee laten wegen.
Bij de bezichtiging was het ook kurkdroog, dat is een bewijs dat er destijds inderdaad geen lekkage was.
[...]
Ik durf te wedden dat als het een weekje buiten droog is, dat die plekken ook weer kurkdroog zijn. Dat bewijst dus helemaal niets.Wolly schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:08:
[...]
Het was bij de bezichtiging al duidelijk dat er iets niet klopt. Koper heeft hier verder geen enkele expert naar laten kijken en heeft hiermee dus een groot risico genomen en dit in de koopprijs mee laten wegen.
[...]
De verkoper heeft een meldingsplicht en dit is iets dat daar onder valt. En dan kan de verkoper dus niet gaan zeggen dat het probleem opgelost is zonder dat ie er iets aan gedaan heeft. Een onderzoeksplicht betekent niet dat je alles wat de verkoper zegt via een expert moet gaan laten controleren.
Oftewel als die verkoper zegt dat het een oud probleem is dat nu opgelost is, mag je daar ook van uit gaan. Nu blijkt dat dat niet zo is, kun je die verkoper daar prima op aanspreken en voor aansprakelijk stellen. En dan verwacht ik niet dat er 27k neergeteld moet worden om het hele dak te vernieuwen, maar het deel dat minimaal nodig is om het weer goed waterdicht te maken wel.
[removed]
Ja, dus als het ergens anders was gaan lekken had ie pech gehad. Maar een actieve lekkage die er al zat voordat het huis verkocht werd, had gewoon gemeld moeten worden.Wolly schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:08:
[...]
[...]
[removed]
Bezichtiging, dikke schimmelplekken maar droog. Verkoper zegt "Oude schimmel", dit klopt inderdaad met het feit dat het 'kurk'droog is.CryptoNL schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:12:
[...]
Moet hier even op inhaken. Dat het droog was is natuurlijk omdat het tijdens de bezichtiging in die week mooi weer was. Dat is geen reden lijkt mij. Wij willen er alsnog iemand naar laten kijken, sterker nog dat zijn wij al aan het doen en NEE je kan dat niet in de koopprijs meewegen, want dan gaat de woning naar een ander, iets met concurrentie etc.
Als verkoper doe je dan verder onderzoek, je bekijkt het dak (waar dus gebroken tegels en cement weg is) en je weet dan normaliter dat er groot onderhoud nodig is.
En natuurlijk kan je dat in de koopprijs meewegen. Het hele argument dat kan niet en een bouwkundige keuring kan ook niet want dan gaat hij naar een ander' is een bewuste aanvaarding van grote risico´s door de koper.
Verkoper heeft gezegt ´Het is oude schimmel´. Ik lees nergens dat er een actieve lekkage was en tijdens de bezichtiging was alles kurkdroog wat ook niet wijst op een actieve lekkage.redwing schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:15:
[...]
Ja, dus als het ergens anders was gaan lekken had ie pech gehad. Maar een actieve lekkage die er al zat voordat het huis verkocht werd, had gewoon gemeld moeten worden.
Zodra het niet regent is het droog, zodra het regent is het nat. Ik weet niet wat jij als actieve lekkage ziet, maar bij mij is dat toch echt als het gaat lekken zodra er water bij komt.Wolly schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:20:
[...]
Verkoper heeft gezegt ´Het is oude schimmel´. Ik lees nergens dat er een actieve lekkage was en tijdens de bezichtiging was alles kurkdroog wat ook niet wijst op een actieve lekkage.
[removed]
Dat kun je inderdaad wel meenemen. Het zorgt er wel voor dat je geen huis zult krijgen, maar je hebt gelijk dat het wel kan.Wolly schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:18:
[...]
En natuurlijk kan je dat in de koopprijs meewegen. Het hele argument dat kan niet en een bouwkundige keuring kan ook niet want dan gaat hij naar een ander' is een bewuste aanvaarding van grote risico´s door de koper.
[removed]
Bewijs het maar. Misschien was het destijds niet meer aan het lekken en is het later weer begonnen.redwing schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:22:
[...]
Zodra het niet regent is het droog, zodra het regent is het nat.
Heeft de koper doorgevraagd over deze schimmel? Wanneer is het 'gerepareerd'? Wat is er precies gedaan? Waarom zijn de dakpannen gebroken en is het cement overal stuk? Lijken mij essentiele vragen als je een bak schimmel ziet.
Het is niet je vriend, het is iemand die zoveel mogelijk winst wilt halen door de verkoopprijs hoog te houden.
"Zou ik moeten navragen..", "Daar weet ik momenteel niks over", "Ben ik niet mee bekend" etc.
Allemaal omwegen om bepaalde vragen niet te moeten beantwoorden.
Bij een van de huizen die we waren kijken (die we uiteindelijk ook gekocht hebben, lol), stond de zwarte schimmel over de muren van de badkamer en nog op andere plekken. Toen de makelaar vroeg wat we ervan vonden, gaf ik aan dat er wel best wat schimmel was.. "Schimmel?? In welke kamer" Grapjas.
Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.
Er zit schimmel en er loopt precies op die plekken water en dat ook nog eens zo snel. In dit geval mogen de verkopers juist bewijzen dat ze het echt hadden opgelost. Zo niet is er bewijs genoeg dat het een lekkage is die er al heel lang zat.Wolly schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:24:
[...]
Bewijs het maar. Misschien was het destijds niet meer aan het lekken en is het later weer begonnen.
Mij niet, gezien de huidige markt zou het voor mij voldoende zijn als het dicht is. Dat het dak vervangen moet worden neem je natuurlijk wel mee, maar als het dak dicht is, is dat ook iets wat je een jaartje later kunt doen.Heeft de koper doorgevraagd over deze schimmel? Wanneer is het 'gerepareerd'? Wat is er precies gedaan? Waarom zijn de dakpannen gebroken en is het cement overal stuk? Lijken mij essentiele vragen als je een bak schimmel ziet.
Wat je hier vergeet is dat de verkoper een meldingsplicht heeft. Het zou wat anders zijn als TS hier kwam klagen dat ie zijn dak binnenkort moet vervangen omdat die zo slecht is. Dat is iets dat ie vooraf had kunnen weten. Alleen een lekkage moet gewoon gemeldt worden door de verkopers.
[removed]
Ik vergeet niet dat er een meldingsplicht is, maar nogmaals als het niet lekt valt er niets te melden. En de huidige markt ontslaat je echt niet van het grondig doorvragen bij mogelijke gebreken, er wordt nu net gedaan alsof je als koper wordt gedwongen om een huis te kopen en dat is toch echt onzin.redwing schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:39:
[...]
Er zit schimmel en er loopt precies op die plekken water en dat ook nog eens zo snel. In dit geval mogen de verkopers juist bewijzen dat ze het echt hadden opgelost. Zo niet is er bewijs genoeg dat het een lekkage is die er al heel lang zat.
[...]
Mij niet, gezien de huidige markt zou het voor mij voldoende zijn als het dicht is. Dat het dak vervangen moet worden neem je natuurlijk wel mee, maar als het dak dicht is, is dat ook iets wat je een jaartje later kunt doen.
Wat je hier vergeet is dat de verkoper een meldingsplicht heeft. Het zou wat anders zijn als TS hier kwam klagen dat ie zijn dak binnenkort moet vervangen omdat die zo slecht is. Dat is iets dat ie vooraf had kunnen weten. Alleen een lekkage moet gewoon gemeldt worden door de verkopers.
Ik vergat wel nog te melden, naast de zichtbare bak schimmel en de schade aan het dak is er ook nog de ouderdomsclausule. Je kan moeilijk met droge ogen beweren dat die drie zaken geen enorme red flag zijn. Juist daarom wordt van de koper verwacht dat deze grondig onderzoek doet, zeker met een ouderdomsclausule wat naar ik begrijp het enige is wat op schrift staat.
Als de panelen er recent zijn opgelegd op de kant waar het lekt dan heb je al helemaal geen poot om op te staan. Bij een eventuele rechtszaak gaan de partijen de schuld op elkaar schuiven, dat wordt een gebed zonder eind.CryptoNL schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:30:
[...]
Panelen liggen er net pas op. Platen waren al beschimmeld etc voordat die panelen erop gingen. Panelen hebben wij vorige maand pas laten leggen namelijk
Ik zou gewoon subsidie voor dakisolatie aanvragen en de neef snel een nieuw dak laten leggen. Misschien geeft de partij die de panelen oorspronkelijk hebben gelegd nog wat coulance om de panelen eraf en erop te laten leggen. De onkosten ga je dan binnen 10 jaar terug verdienen.
Panelen liggen daar niet. Het dak lekt bovenop dus bij de nokvorsten.vogelmans schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:52:
[...]
Als de panelen er recent zijn opgelegd op de kant waar het lekt dan heb je al helemaal geen poot om op te staan. Bij een eventuele rechtszaak gaan de partijen de schuld op elkaar schuiven, dat wordt een gebed zonder eind.
Ik zou gewoon subsidie voor dakisolatie aanvragen en de neef snel een nieuw dak laten leggen. Misschien geeft de partij die de panelen oorspronkelijk hebben gelegd nog wat coulance om de panelen eraf en erop te laten leggen. De onkosten ga je dan binnen 10 jaar terug verdienen.
@Wolly Dus wij hadden met de bezichtiging het dak op gemoeten om het te controleren? De lekkage zit bovenop het dak dus waar de schuine kanten samenkomen oftewel in de nokvorsten
En waar komt die schimmel dan vandaan? En dan ook nog precies op de plek waar het nu lekt. Als die verkopers het probleem echt hebben opgelost, hebben ze daar ook wel bewijs van.Wolly schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:46:
[...]
Ik vergeet niet dat er een meldingsplicht is, maar nogmaals als het niet lekt valt er niets te melden.
Nee, er wordt gezegd dat als je daadwerkelijk kans wil hebben om een huis te kopen dat je over dit soort zaken niet al te kritisch kunt zijn. Als jij een bouwkundige keuring in je eisenpakket hebt en iemand anders niet, dan maak je gewoon geen kans.En de huidige markt ontslaat je echt niet van het grondig doorvragen bij mogelijke gebreken, er wordt nu net gedaan alsof je als koper wordt gedwongen om een huis te kopen en dat is toch echt onzin.
Die ouderdomsclausule gaat over nieuwe zaken die gevonden worden en niet over een lekkage waar we het hier over hebben. Een ouderdomsclausule is er heel duidelijk in dat die niet bedoeld is voor schades die bij de verkoper al bekend zijn. Uiteindelijk is het gewoon heel simpel, als de verkoper van het probleem wist, had ie dat moeten melden en zo niet komen de kosten van reparatie voor zijn rekening.Ik vergat wel nog te melden, naast de zichtbare bak schimmel en de schade aan het dak is er ook nog de ouderdomsclausule. Je kan moeilijk met droge ogen beweren dat die drie zaken geen enorme red flag zijn. Juist daarom wordt van de koper verwacht dat deze grondig onderzoek doet, zeker met een ouderdomsclausule wat naar ik begrijp het enige is wat op schrift staat.
En het zal in dit geval heel lastig worden voor de verkoper om aan te tonen dat ie dit echt niet wist gezien de schimmel. Ik zie hem hier alleen onderuit komen als ie een bewijs van een reparatie kan laten zien.
[removed]
Ja. Jij of iemand namens jou had dit moeten controleren.CryptoNL schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:09:
[...]
@Wolly Dus wij hadden met de bezichtiging het dak op gemoeten om het te controleren? De lekkage zit bovenop het dak dus waar de schuine kanten samenkomen oftewel in de nokvorsten
Heb letterlijk nog nooit gehoord of gezien dat iemand dat ooit doet bij een bezichtiging. Even een hydraulische lift gebruiken bij een bezichtiging die max 30 minuten duurt, bijzonderWolly schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:12:
[...]
Ja. Jij of iemand namens jou had dit moeten controleren.
Je blijft dit roepen, maar het enige wat hier belangrijk is, is of de verkoper wel of niet van de lekkage wist. En gezien er werd gezegd dat het een oude schade was, waren ze dat. En het simpele feit dat het op precies die plekken nu nog steeds lekt geeft aan dat het niet verholpen is.Wolly schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:12:
[...]
Ja. Jij of iemand namens jou had dit moeten controleren.
Het enige wat je nu dus hoeft te weten, is of de verkoper een bewijs van reparatie heeft. Zo niet, zal elke rechter ze voor iig een deel van de kosten op laten draaien.
[removed]
Kosten om de lekkage te verhelpen denk ik he en niet het gehele dak? Nu vraag ik mij wel af hoe ik dit moet gaan inschieten. Hun rechtstreeks benaderen? Ga sowieso vereniging eigen huis even bellenredwing schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:17:
[...]
Je blijft dit roepen, maar het enige wat hier belangrijk is, is of de verkoper wel of niet van de lekkage wist. En gezien er werd gezegd dat het een oude schade was, waren ze dat. En het simpele feit dat het op precies die plekken nu nog steeds lekt geeft aan dat het niet verholpen is.
Het enige wat je nu dus hoeft te weten, is of de verkoper een bewijs van reparatie heeft. Zo niet, zal elke rechter ze voor iig een deel van de kosten op laten draaien.
CryptoNL schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:15:
[...]
Heb letterlijk nog nooit gehoord of gezien dat iemand dat ooit doet bij een bezichtiging. Even een hydraulische lift gebruiken bij een bezichtiging die max 30 minuten duurt, bijzonder
Welke hulpmiddelen / gereedschap gebruikt een bouwkundige bij de keuring?De bouwkundige maakt tijdens de keuring gebruik van o.a. een ladder (3,2 meter), een spanningzoeker, spiegeltje en een vochtmeter. De vochtmeter wordt gebruikt wanneer er een aanleiding is voor vochtproblemen (zichtbare sporen van vocht). Met een spiegeltje kan de bouwkundige bijvoorbeeld de onderzijde van deuren of de bovenzijde van een dakkapel bekijken.
https://www.eigenhuis.nl/...en/bouwtechnische-keuringHoe beoordeelt de bouwkundige het dak van de woning?
Bij een schuine kap is het normaal gesproken mogelijk om vanaf het terrein een beoordeling te geven. Een plaatselijke beoordeling van een schuine kap is vaak mogelijk vanuit een dakraam of dakkapel.
Het is allemaal niet zo moeilijk.
Gozer de lekkage zit BOVENOP het dak dus niet aan de schuine kanten. Je hebt het tevens over een keuring en ik over een bezichtiging. Twee verschillende dingen.Wolly schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:19:
[...]
[...]
[...]
https://www.eigenhuis.nl/...en/bouwtechnische-keuring
Het is allemaal niet zo moeilijk.
Succes. Iedereen wist dat er een lekkage wasredwing schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:17:
[...]
Je blijft dit roepen, maar het enige wat hier belangrijk is, is of de verkoper wel of niet van de lekkage wist. En gezien er werd gezegd dat het een oude schade was, waren ze dat. En het simpele feit dat het op precies die plekken nu nog steeds lekt geeft aan dat het niet verholpen is.
Ouderdomsclausule, bewust niet gekozen voor bouwkundige keuring en schimmelschade. De rechter ziet je aankomen

Het is je eigen keuze geweest om alleen even 30 minuten te bezichtigen. Je vraag of je dat had moeten controleren en het antwoord is Ja, dat had je moeten controleren. Als een keurder dat kan zonder hydraulische lift kan jij dat vast ook wel.CryptoNL schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:20:
[...]
Gozer de lekkage zit BOVENOP het dak dus niet aan de schuine kanten. Je hebt het tevens over een keuring en ik over een bezichtiging. Twee verschillende dingen.
Kan aan mij liggen, maar ik heb de exacte tekst van de ouderdomsclausule hier nog niet voorbij zien komen in het topic. Je bent dan ook wel heel stellig in je mening, terwijl de afspraken die daadwerkelijk gemaakt zijn niet bij je bekend zijn...redwing schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:12:
[...]
Die ouderdomsclausule gaat over nieuwe zaken die gevonden worden en niet over een lekkage waar we het hier over hebben. Een ouderdomsclausule is er heel duidelijk in dat die niet bedoeld is voor schades die bij de verkoper al bekend zijn.
Laat TS eerst de tekst van zijn koopcontract eens posten..
Daarnaast gaat een verborgen gebrek ook nog eens over zaken die een woning onbruikbaar maken. Het is maar de vraag of dit vocht daar onder valt...
Een keuring is vaak een wassen neus, zeker omdat het altijd niet-destructief is. Het laten van een uitvoeren van een keuring heeft dan ook (alleen) als voordeel dat je makkelijk kunt aantonen dat je aan je onderzoeksplicht hebt voldaan.CryptoNL schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:20:
[...]
Gozer de lekkage zit BOVENOP het dak dus niet aan de schuine kanten. Je hebt het tevens over een keuring en ik over een bezichtiging. Twee verschillende dingen.
[ Voor 34% gewijzigd door Question Mark op 27-01-2025 15:31 ]
En dan ook nog schade aan een dak dat volgens TS zowiezo helemaal vervangen moet worden. Dus die kosten zouden toch gemaakt worden, lekkage of niet.Wolly schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:22:
[...]
Succes. Iedereen wist dat er een lekkage wasEn ik heb alleen gelezen dat het oude schimmel was (wat ook bevestigd is doordat het kurkdroog was). En je zel het niet geloven, maar een lek kan ook optreden op andere plekken en alsnog op dezelfde plek uitkomen.
Ouderdomsclausule, bewust niet gekozen voor bouwkundige keuring en schimmelschade. De rechter ziet je aankomen
Helaas lijdt TS dus eigenlijk geen schade. Dat je nu het geld niet hebt voor reparatie is balen maar maakt het probleem niet anders.
Succes verder , ik hoop dat de kosten mee vallen.
[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 27-01-2025 15:43 ]
Wat een onzin. Die keuze heb je niet eens bij populaire woningen. 1 x bezichtigen, take it or leave it. Naast ons waren er nog 19 gegadigden voor deze woning.Wolly schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:24:
[...]
Het is je eigen keuze geweest om alleen even 30 minuten te bezichtigen. Je vraag of je dat had moeten controleren en het antwoord is Ja, dat had je moeten controleren. Als een keurder dat kan zonder hydraulische lift kan jij dat vast ook wel.
Kosten voor reparatie vallen mee. Schatten we op €1000 maar dat is tijdelijk uiteraard. Zijn nu met de buren aan het overleggen aangezien zij het vermoeden hebben dat onze verkopers het wisten. Zij zijn ook net hier komen wonen en hebben ook problemen met het dak.Sport_Life schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:43:
Misschien de volgende keer ook een aankoopmakelaar meenemen (elders las ik dat je die niet had), die is juist om dit soort dingen te organiseren (bouwkundige keuring erdoor fietsen, evt clausules beperken of niet accepteren, etc). En ja, ook of juist in een over verhitte markt..
Succes verder , ik hoop dat de kosten mee vallen.
Hun hebben hun huis ongeveer een week voor ons gekocht via stille verkoop en af weten te dingen ivm asbest. Dit weten wij nu pas overigens
[ Voor 9% gewijzigd door CryptoNL op 27-01-2025 16:11 ]
Doe nou niet net alsof je tijdens de bezichtiging niet de mogelijkheid hebt om te kijken hoe het gebouw erbij staat.CryptoNL schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:06:
[...]
Wat een onzin. Die keuze heb je niet eens bij populaire woningen. 1 x bezichtigen, take it or leave it. Naast ons waren er nog 19 gegadigden voor deze woning.
Daarnaast, jij doet ook nog eens alsof er geen mogelijkheid is om te bieden met een eis voor een bouwkundige keuring, dat is een valse voorstelling van zaken. Als jij een goed financieel bod neerlegt met een goed onderbouwde eis (bijvoorbeeld max 15k noodzakelijke werkzaamheden) dan had je het huis kunnen hebben of dit drama kunnen ontlopen. In beide gevallen was er dan in ieder geval nu geen tegenvaller.
Natuurlijk hebben wij wel globaal gekeken, vandaar ook die vraag, maar je kunt niet alles checken in die max 30 minuten die je hebt. Wij hadden het beste bod, alleen 2 anderen hadden exact hetzelfde bod. Wij hebben hem gegund gekregen. Dus nee, als ik zelf 15K erbovenop had gegooid, dan had ik die kosten dus uiteindelijk soort van zelf al betaald, redelijk onzinnig dus.Wolly schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:25:
[...]
Doe nou niet net alsof je tijdens de bezichtiging niet de mogelijkheid hebt om te kijken hoe het gebouw erbij staat.
Daarnaast, jij doet ook nog eens alsof er geen mogelijkheid is om te bieden met een eis voor een bouwkundige keuring, dat is een valse voorstelling van zaken. Als jij een goed financieel bod neerlegt met een goed onderbouwde eis (bijvoorbeeld max 15k noodzakelijke werkzaamheden) dan had je het huis kunnen hebben of dit drama kunnen ontlopen. In beide gevallen was er dan in ieder geval nu geen tegenvaller.
Elke schimmelplek ziet er binnen een paar dagen droog uit zodra je geen nieuw water toevoegt (geen regen dus).Wolly schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:22:
[...]
Succes. Iedereen wist dat er een lekkage wasEn ik heb alleen gelezen dat het oude schimmel was (wat ook bevestigd is doordat het kurkdroog was). En je zel het niet geloven, maar een lek kan ook optreden op andere plekken en alsnog op dezelfde plek uitkomen.
Allebei niet van belang omdat die beide er niet zijn voor bekende schades. En met schimmel en een lekkage op precies dezelfde plek, ja dan moet de verkoper wel met een heel goed verhaal komen.Ouderdomsclausule, bewust niet gekozen voor bouwkundige keuring en schimmelschade. De rechter ziet je aankomen
[removed]
Die exacte tekst maakt ook niet uit omdat die standaard gaat over onbekende schades. Een verkoper kan die dus niet gebruiken om bekende schades te verdoezelen.Question Mark schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:26:
[...]
Kan aan mij liggen, maar ik heb de exacte tekst van de ouderdomsclausule hier nog niet voorbij zien komen in het topic. Je bent dan ook wel heel stellig in je mening, terwijl de afspraken die daadwerkelijk gemaakt zijn niet bij je bekend zijn...
Lekkages en andere zaken die bij de verkoper bekend moeten zijn kun je altijd ter discussie stellen. En als het kleine zaken zijn zal er natuurlijk weinig mee gebeuren, maar dit zit in de constructie en gaat echt wel wat kosten om op te lossen.Laat TS eerst de tekst van zijn koopcontract eens posten..
Daarnaast gaat een verborgen gebrek ook nog eens over zaken die een woning onbruikbaar maken. Het is maar de vraag of dit vocht daar onder valt...
Klopt, die moeten het ook hebben van goed kijken en kunnen dus veel dingen ook niet zien.[...]
Een keuring is vaak een wassen neus, zeker omdat het altijd niet-destructief is. Het laten van een uitvoeren van een keuring heeft dan ook (alleen) als voordeel dat je makkelijk kunt aantonen dat je aan je onderzoeksplicht hebt voldaan.
[removed]
Ergo, neem je verlies en richt je energie op het bewoonbaar maken van je huis, ook al is het een hoop geld, het is ook niet het einde van de wereld. In deze markt kan je inderdaad weinig eisen stellen omdat er altijd wel iemand is die meer biedt en/of minder eisen stelt. Het zij zo. Succes!
Is ons gegund wegens een brief. Niet zozeer qua voorwaarden die waren hetzelfde als van de andere 😄Houtenklaas schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:15:
Redelijk zuur. Als ik hem mag samenvatten ... Weinig ruimte gehad om eventuele schade te beperken bij de aankoop omdat er meer kapers op de kust waren. Dan was het blijkbaar voor de verkopers een kwestie om te gunnen aan degene die de minste eisen had en dat was de TS in dit geval. Met de ouderdomsclausule in het achterhoofd is het lastig in te schatten wat je kansen zijn bij de rechter. Kans op volledige schadevergoeding lijkt mij uitzonderlijk klein eerlijk gezegd, kans op extra onkosten een stuk groter.
Ergo, neem je verlies en richt je energie op het bewoonbaar maken van je huis, ook al is het een hoop geld, het is ook niet het einde van de wereld. In deze markt kan je inderdaad weinig eisen stellen omdat er altijd wel iemand is die meer biedt en/of minder eisen stelt. Het zij zo. Succes!
Wat mij betreft zijn er twee opties:
- Tijd rekken met provisorische reparatie, vroeg of laat ontkom je niet aan een volledige renovatie
- Volledige dakrenovatie inclusief isoleren, zodat er de komende 30 jaar geen omkijken naar is
[ Voor 11% gewijzigd door Joris748 op 27-01-2025 17:32 ]
Nou nee, een ouderdomsclausule is geen onderdeel van een standaard NVM contract. De tekst wordt door de verkopende partij opgesteld en opgenomen in de concept overeenkomst. Dat is het moment waarop TS nog invloed op de inhoud van de clausule had kunnen uitoefenen… Er is dan ook geen standaard tekst van een ouderdomsclausule.redwing schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:00:
[...]
Die exacte tekst maakt ook niet uit omdat die standaard gaat over onbekende schades.
Een ouderdomsclausule beschrijft vaak dat eigenschappen van het gekochte kunnen afwijken, van wat nu de standaard is. Vaak staat er ook in dat gebreken die voorkomen uit de leeftijd van het gekochte de verantwoording van de koper zijn.
Als TS ook zo’n bepaling in zijn koopovereenkomst heeft staan, dan houdt de optie om “iets” te claimen wel op. Vandaar mijn vraag wat de inhoud van de overeenkomst is.
Ben het wel met je eens dat de kans heel groot is dat de verkopers hier vanaf wisten, maar dat moet wel aangetoond worden. Tel daar een ouderdomsclausule bij op, en dat het wel lastig.
Het blijft zuur, maar ik zou TS gewoon willen adviseren om verder te gaan en om te genieten van zijn woning, ondanks deze tegenval…
Wettelijk vervalt daarmee nog steeds niet de plicht van de verkopers om gebreken te melden. En aangezien dat wettelijk is vastgelegd is dat niet iets dat je met een clausule ongedaan kan maken. Zolang je dus bewijzen hebt dat de verkopers het wisten, of duidelijk kan maken dat ze er wel vanaf hebben moeten geweten, kun je daar een claim op inschieten.Question Mark schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:32:
[...]
Nou nee, een ouderdomsclausule is geen onderdeel van een standaard NVM contract. De tekst wordt door de verkopende partij opgesteld en opgenomen in de concept overeenkomst. Dat is het moment waarop TS nog invloed op de inhoud van de clausule had kunnen uitoefenen… Er is dan ook geen standaard tekst van een ouderdomsclausule.
Een ouderdomsclausule beschrijft vaak dat eigenschappen van het gekochte kunnen afwijken, van wat nu de standaard is. Vaak staat er ook in dat gebreken die voorkomen uit de leeftijd van het gekochte de verantwoording van de koper zijn.
Als TS ook zo’n bepaling in zijn koopovereenkomst heeft staan, dan houdt de optie om “iets” te claimen wel op. Vandaar mijn vraag wat de inhoud van de overeenkomst is.
Ik niet, ik heb al verschillende gevallen gehad waarbij hierover klagen bij de rechter leidde tot een schade-vergoeding. Als je zoals in dit geval schimmel hebt en een lekkage op dezelfde plek moet je als verkoper wel een heel goed verhaal hebben wil je claimen dat je hier niets van wist.Ben het wel met je eens dat de kans heel groot is dat de verkopers hier vanaf wisten, maar dat moet wel aangetoond worden. Tel daar een ouderdomsclausule bij op, en dat het wel lastig.
Het blijft zuur, maar ik zou TS gewoon willen adviseren om verder te gaan en om te genieten van zijn woning, ondanks deze tegenval…
[removed]
Je hebt zeker al een woning (in de randstad)?Wolly schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:25:
[...]
Doe nou niet net alsof je tijdens de bezichtiging niet de mogelijkheid hebt om te kijken hoe het gebouw erbij staat.
Is het slim om te bieden/kopen zonder bouwkundige keuring? Korte termijn: nee. Lange termijn: ja, want je hebt wel een woning gekocht. Het is zo makkelijk om te zeggen "had je maar een keuring moeten doen", zo werkt de markt allang al niet meer. Misschien is het dom dat kopers zich daar aan toegeven maar: if you can't beat them - join them.
Toen ik mijn appartement verkocht (Randstad) heb ik hem ook verkocht aan iemand zonder bouwkundige keuring en financieel voorbehoud. Er waren er zat die een bieding deden met keuring, zelfs een hoger bod, maar ik had geen zin in gedoe en wilde gewoon snel handelen.
TS: erg zuur maar je moet door de zure appel heen. Probeer nu wel het beste te doen, dit doe je maar 1 keer namelijk. Ga niet besparen op een paar duizend euro of isolatie.
Ohja, en op Tweakers beginnen over asbest is vragen om de TAP (Tweakers Asbest Politie)
Jurist van vereniging eigen huis spreekt je tegen. Heb die zojuist aan de telefoon gehad. Indien verkoper hiervan af wist zijn zij de lul, mits aantoonbaar uiteraardQuestion Mark schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:32:
[...]
Nou nee, een ouderdomsclausule is geen onderdeel van een standaard NVM contract. De tekst wordt door de verkopende partij opgesteld en opgenomen in de concept overeenkomst. Dat is het moment waarop TS nog invloed op de inhoud van de clausule had kunnen uitoefenen… Er is dan ook geen standaard tekst van een ouderdomsclausule.
Ben het wel met je eens dat de kans heel groot is dat de verkopers hier vanaf wisten, maar dat moet wel aangetoond worden. Tel daar een ouderdomsclausule bij op, en dat het wel lastig.
Schakel die jurist maar gauw in danCryptoNL schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:21:
[...]
Jurist van vereniging eigen huis spreekt je tegen. Heb die zojuist aan de telefoon gehad. Indien verkoper hiervan af wist zijn zij de lul, mits aantoonbaar uiteraard
Voor 1000 euro schade gaat niemand procederen, zeker niet met de zaken die in dit topic aan de orde zijn geweest. Er zijn zaken geweest waarbij dakkapellen verrot waren, de vloerbedekking zeiknat en de kamer muf rook waarbij kopers nog verloren. Of waarbij een eerder (niet door verkopers gemeld) gerepareerd lek weer begon te lekken, zelfde uitkomst.
Het maakt niet uit hoe de markt werkt, het gaat hier om wat er wettelijk geldt en wat er is afgesproken. Als je ervoor kiest om een woning te kopen zonder goed te kijken wat er mis is loop je al snel het risico dat je ook wordt geacht de volle verantwoordelijkheid ervoor genomen te hebben.ColeJ schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:57:
[...]
Je hebt zeker al een woning (in de randstad)?
Is het slim om te bieden/kopen zonder bouwkundige keuring? Korte termijn: nee. Lange termijn: ja, want je hebt wel een woning gekocht. Het is zo makkelijk om te zeggen "had je maar een keuring moeten doen", zo werkt de markt allang al niet meer. Misschien is het dom dat kopers zich daar aan toegeven maar: if you can't beat them - join them.
Die jurist zegt eigenlijk niks nieuws. Je moet kunnen aantonen dat ze er vanaf wisten, en jij moet kunnen aantonen dat je aan je onderzoeksplicht hebt voldaan.CryptoNL schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:21:
[...]
Jurist van vereniging eigen huis spreekt je tegen. Heb die zojuist aan de telefoon gehad. Indien verkoper hiervan af wist zijn zij de lul, mits aantoonbaar uiteraard
Kun je daarnaast, de exacte tekst van de ouderdomsclausule eens plaatsen?
wij kennen de exacte afspraken van je koopovereenkomst niet, en weten niet goed wat er allemaal afgesproken is rondom de staat van de woning. Dat maakt het lastig voor ons om je goed te helpen.
Nogmaals, voor nieuwe problemen klopt dat. Bekende problemen moeten gemeld en beschreven worden en dat is wettelijk zo geregeld. Daar kun je dus alleen van af wijken als beide partijen het hebben geaccepteerd en dat is hier dus niet het geval.Wolly schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:43:
[...]
Het maakt niet uit hoe de markt werkt, het gaat hier om wat er wettelijk geldt en wat er is afgesproken. Als je ervoor kiest om een woning te kopen zonder goed te kijken wat er mis is loop je al snel het risico dat je ook wordt geacht de volle verantwoordelijkheid ervoor genomen te hebben.
Het gaat er hier dus vooral om of je kunt bewijzen dat de vorige bewoners het wisten. En gezien de schimmel en het water op precies dezelfde plek is dat niet zo heel moeilijk. Het belangrijkste hier zal vooral zijn dat je moet kunnen aantonen dat het probleem er ook al was voordat de zonnepanelen er lagen. Want anders zullen die al snel de schuld krijgen.
[removed]
Heb jij de tekst van de koopovereenkomst al gezien, dat is je al eerder gevraagd?redwing schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:13:
[...]
Nogmaals, voor nieuwe problemen klopt dat. Bekende problemen moeten gemeld en beschreven worden en dat is wettelijk zo geregeld. Daar kun je dus alleen van af wijken als beide partijen het hebben geaccepteerd en dat is hier dus niet het geval.
Het gaat er hier dus vooral om of je kunt bewijzen dat de vorige bewoners het wisten. En gezien de schimmel en het water op precies dezelfde plek is dat niet zo heel moeilijk. Het belangrijkste hier zal vooral zijn dat je moet kunnen aantonen dat het probleem er ook al was voordat de zonnepanelen er lagen. Want anders zullen die al snel de schuld krijgen.
Weet jij wat er letterlijk is gezegd behalve 'Dat is oude schimmel'?
Ook ben ik benieuwd wanneer de TS bezichtigd heeft. In November is er namelijk geen enkele dag "warm weer" geweest, zoals beschreven. Het is wel droog geweest, maar ik vraag me af of dat genoeg is geweest om kurkdroge plekken hebben.
Zeker na grijze en druilerige weer van de laatste dagen in Oktober.
https://www.knmi.nl/neder...soverzichten/2024/oktober
https://www.knmi.nl/neder...overzichten/2024/november
Zoals ik hierboven zeg is die precieze tekst alleen van belang als er in staat dat beide partijen afgesproken hebben dat ze weet hebben van het probleem en geen verdere aktie zullen ondernemen op een lek dak.Wolly schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:22:
[...]
Heb jij de tekst van de koopovereenkomst al gezien, dat is je al eerder gevraagd?
Weet jij wat er letterlijk is gezegd behalve 'Dat is oude schimmel'?
Gezien dit topic zal dat er niet in staan en is dan dus wettelijk geregeld dat daarmee de verkoper niet aan zijn plcht voldaan heeft. Met dus als enige mits dat het probleem er dus wel de hele tijd al moet hebben gezeten.
[removed]
Dit is een enorme aanname. Ik zou eerst afwachten tot TS de clausule even post.redwing schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:36:
[...]
Zoals ik hierboven zeg is die precieze tekst alleen van belang als er in staat dat beide partijen afgesproken hebben dat ze weet hebben van het probleem en geen verdere aktie zullen ondernemen op een lek dak.
Gezien dit topic zal dat er niet in staan en is dan dus wettelijk geregeld dat daarmee de verkoper niet aan zijn plcht voldaan heeft. Met dus als enige mits dat het probleem er dus wel de hele tijd al moet hebben gezeten.