Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb toch besloten om enkele panelen aan te schaffen, en hierbij ook de meterkast aan te laten passen (schakelmateriaal jaren 70/80).
Aantal panelen was ik al gauw uit, evenals de opstelling, dat is bij beide aanbieders gelijk.
4 op het westen en 3 op het oosten, beide op een schuin dak.
mijn verbruik is behoorlijk, dus daar ga ik nooit tegenop leveren.

Beide bieden de Jinko 54HL4R panelen aan (en optioneel de AIKO Neostar 2S+)
verschil tussen beide offertes :

Partij A optie 1 € 3660,- schatting 2280 kWh/Jaar
7 x Jinko Solar JKM440N (440Wp)
Solis S6-GR1P3K omvormer

Partij A optie 2 € 3800,- schatting 2350 kWh/Jaar
7 x AIKO Neostar 2S+ (455Wp)
Solis S6-GR1P3K omvormer

Partij A gebruikt in de meterkast schakelmateriaal van het merk Emat

Partij B € 3975,- , schatting 2300kWh Jaar
7 x Jinko JKM440N (440Wp)
Solaredge HD Wave aan met S500B optimizers
Schakelmateriaal meterkast Eaton

Wat is wijsheid, mijn gevoel zegt partij B.
Maar wellicht zie ik dingen over het hoofd

Im Not A Vacuum Cleaner, Thats DysOn

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:08
Een klein aantal panelen in oost west opstelling. Wat is de hellingshoek?

Partij A optie 2 zit met 3 panelen per string bij NOCT op een voltage van 90.81 V (opstartspanning van die omvormer is 100 V, dus te weinig panelen per richting, voldoet niet aan de spec)

Partij A optie 2 zit met 3 panelen per string bij NOCT op een voltage van 96.03 V (opstartspanning van die omvormer is 100 V, dus te weinig panelen per richting, voldoet niet aan de spec)

Partij B gaat last krijgen van optimiser voltage clipping. In geval de helling heel klein is valt het wellicht mee.
Het grote SolarEdge topic Ctrl-F valkuilen

Oplossingen:
- Meer panelen. Minstens 4 voor partij A, maar als je wilt dat het nog een beetje blijft werken met schaduw beter meer per dakvlak. Bij SolarEdge hangt het af van de helling, als het een 45 graden dak is heb je dan echt 5 panelen per dakvlak nodig. Bij een helling van 15 graden ben je er met 4 per dakvlak wellicht net aan.
- Alle 7 panelen naar 1 van de daken verplaatsen
- Kiezen voor micro omvormers.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@busscherski
Deze hebben een iets hoger voltage
https://www.stralendgroen...ual-glass-all-black-445wp
Zie de datasheet

Een wat duurdere hybride oplossing met 3 mppt is deze SMA:
https://www.stralendgroen...t-energy-hybride-omvormer
Startspanning 66V. Zie de datasheet.
Dan kan je op een derde vlak nog wat leggen.

Maar TS moet op zoek naar een aanbieder die het wel snapt inderdaad.
Valt me op dat dat de laatste tijd helaas steeds vaker voorkomt.

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-01-2025 03:24 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysan
  • Niet online
Partij a heeft ook Enphase aangeboden icm met dezelfde panelen, is dat dan een betere optie?
Prijs is dan wel forser, 4360,-

Alternatief is op die 3 panelen optimizers plaatsen en ze dan op dezelfde string aansluiten als de west kant?

Of twee extra panelen op het oosten, welke dan wel last heeft van de schoorsteen (totaal 9 dan)

Dakhoek is 45 gr.

Meer panelen is geen optie want het dak is dan gewoon vol (west).

Partij b geeft in het rapport een factor verlies van bijna 11%, bij een paneel extra wordt dat 5%
Hier voorzijde van de woning (oost)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dh68viU0KPJs5G9JdkS5ZxD5if8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EVn68b1rG1ZLzkqd7vwEuGCZ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3T684IF8YTRx9pfXfrqKjdMbxY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CNjukbEc9onUtQcRlIlvyuaT.jpg?f=user_large

ondertussen iets met bomen en bos, waarbij je bijna denkt gooi er maar enphase op dan werkt het gewoon....

[ Voor 68% gewijzigd door Dysan op 20-01-2025 14:43 . Reden: plaatjes toegvoegd en laatste info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Partij A en B komen met foute installaties
A: Te weinig V zodat je installatie niet opstart
B: te weinig V per kant in totaal (RED flag bij solaredge), zodat je installatie niet opstart of in ieder geval erg slecht presteert (die liggen wel in 1 string met optimizers)

Beide zou ik al niet meer als installateur willen.
Mijn advies is, kijk verder.

Kom eens met wat meer gegevens dan die 2 fotos die niet te vergroten zijn als je er op klikt.
Zodat er dakpannen geteld kunnen worden om de ruimte exacter te bepalen

Een SMA kan redelijk goed met de schaduw overweg, maar dan heb je meer panelen nodig.

En een tip:
Vul je startpost eens aan
Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:54
Dus partij a gebruikt inferieure componenten (emat)
Partij b stuurt je met droge ogen een offerte met gigantische waarschuwing over verliezen. In de praktijk zijn die verliezen erger overigens.

Beide hebben zich gewoon gediskwalificeerd…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:28
De vraag is denk ik wat zou je willen? Spotgoedkoop en snelste terugverdientijd pak een goodwe, growatt omvormer met 2x mppt. Wil je wat meer kwaliteit pak bijvoorbeeld de suggestie SMA of micros van Apsystems (zijn stuk beter geprijst dan Enphase)

Even kijkend naar de lucht foto, zou er niet veel meer op.het dak passen?

Wanneer je de meterkast laat aanpassen vergeet de toekomst visie niet (laadpaal, warmtepomp etc...) kun je hem mooi laten voorbereiden voor geringe extra kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dysan
  • Niet online
Foto's
Luchtfoto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sRmN-lkHmzwcBCRTDTDq5TKW_4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u7YvBe6xXsQ6PZmplMUvBkrK.png?f=fotoalbum_large

Voorzijde +/- 75 graden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwETf-ADW1zMUf1Vodb6q3HKF3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fl6WLa9L0YOU2R8D7mMGlZii.jpg?f=fotoalbum_large

Achterzijde bovenste dak +/- 255 gr
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbqNSIY-fqm4VwNvDBRd9uG7J3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NztvIHsBZXGHnVpWRJDIxLDl.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Voor in principe het hele dak wellicht komt er in lijn van het dakraam nog een dakraam
Achter de gehele breedte van het bovenste dak (5 meter)
Schaduw
voorste dak geen bomen, alleen de schoorsteen die schaduw geeft .
Op het achterste bovenste dak in de zomer geen schaduw, op 30 meter afstand staan daar wel hoge bomen (hoger dan huis).
Jaarverbruik
5500 KwH
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 Fase
Budget en doel
Verduurzamen, toekomstbestendigheid, electrische auto gaat er voorlopig niet komen (megane RS rijder)
buget +/- € 4000,- inclusief meterkast met uitbreidingsruimte
Wie gaat het project uitvoeren
Dat is nog niet bekend, grote partijen haken af ivm bereikbaarheid achterste dak zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDgGjzc_8EvkXZKc2JP_p8HtcFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DyXuIzn9FGDebji1ZKpOaB1W.jpg?f=fotoalbum_large
Bijhouden van data
Liefst integreerbaar in home assistant
Reeds verkregen offertes
zie bovenstaande posts
voor de extra info de Enphase offerte:

7 × AIKO Neostar 2S+ -A455-MAH54Db
7 × Enphase IQ8AC-72-M-INT(Q1-Feb-2023)
IQ Gateway Standaard
Q-Relay 1-fase
€3726,- (excl. meterkast)
Regio
Noord Holland

[ Voor 12% gewijzigd door Dysan op 20-01-2025 22:51 . Reden: Enphase offerte toegevoegd + luchtfoto ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:54
De enige sma die dergelijke korte strings kan is de heel erg dure hybride. Dus sma als optie is niet realistisch.

Op dit moment zijn puur PV gekoppelde accu’s mijlenver van rendabel, zelfs zonder salderen.

De Enphase kan ik technisch mee leven, maar hij is wel aan de dure kant.

Het is sowieso nuttig voor vergelijkbaarheid om de meterkast los te peuteren. Dat is ook los aan te besteden… en kwaliteit abb kast van Sander Vunderink kost hetzelfde als emat

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dus voor montage/installatie rekenen ze 2000 euro met enphase
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A01XmBSduz9tyAgqiJBM9IVxzdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x1YAx9mprym6pT6AXVqCrfjZ.jpg?f=fotoalbum_large

Kan je zelf geen steigertje huren voor die 7 paneeltjes?
Op het lagere dak met de 3 dakramen kun je toch nog makkelijk extra panelen kwijt?

Kun je de hoogte meten vanuit je dakraam (het dak met de schoorsteen) van pan tot pan?
Zowel hoogte als breedte van pan tot pan? Volgens mij passen er wel 8 (3+2+3) in portrait
Maar ik zou dat graag bevestigd zien.

Neem dan gewoon een SMA 3.6 dan heb je ook geen probleem met de schaduw van de schoorsteen (harde schaduw)
En ga voor de trinas met iets hogere Vmpp

@busscherski Woon helaas niet in de buurt maar soms jeuken me handen nog wel eens. ;)

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-01-2025 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:08
Dysan schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:35:
ondertussen iets met bomen en bos, waarbij je bijna denkt gooi er maar enphase op dan werkt het gewoon....
Dat denk ik helemaal, al zal 9 panelen met SolarEdge denk ik wel redelijk werken

@AUijtdehaag installatie, garantie (hopelijk), offerte maken etc

[ Voor 8% gewijzigd door busscherski op 21-01-2025 20:05 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysan
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:02:
Dus voor montage/installatie rekenen ze 2000 euro met enphase

Kan je zelf geen steigertje huren voor die 7 paneeltjes?
Op het lagere dak met de 3 dakramen kun je toch nog makkelijk extra panelen kwijt?

Kun je de hoogte meten vanuit je dakraam (het dak met de schoorsteen) van pan tot pan?
Zowel hoogte als breedte van pan tot pan? Volgens mij passen er wel 8 (3+2+3) in portrait
Maar ik zou dat graag bevestigd zien.
Hoogte van Pan tot pan is 32 CM breedte 30cm
Offerte gaat uit van IQ8AC i.p.v IQ8MC en er zijn natuurlijk 2 setjes montage materiaal nodig . (263 meer)
Op het lagere dak vind ik het a) niet mooi b) niet praktisch bij schoonmaken dakgoot/kozijnen.
Om het zelf te doen gaat me gewoon te ver, zeker het dak achter wat niet echt goed bereikbaar is.

[ Voor 0% gewijzigd door Dysan op 22-01-2025 19:21 . Reden: breedte dakpan toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysan
  • Niet online
Ondertussen nu de uitvraag uitgezet bij diverse partijen voor 8 panelen met enphase,
De eerste partij is tot op heden ruim het goedkoops. (allen incl meterkast)

Partij A met 8x AIKO Neostar 2S+ -A455-MAH54Db €4300
Partij B doet niet meer mee (geen enphase)
Partij C met 8x Aiko AK-A460 NEOSTAR 2S (ouder model?) € 5500
Partij D met 8 x Trina Solar Vertex S+ €5255,-

Pagina: 1