Beperken geluidshinder en flow-problemen Hybride WP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreginaldd
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22-09 19:53
Beste mede-Tweakers,

Onlangs ben ik overgestapt op een hybride verwarmingssysteem, en ik wil graag jullie inzichten en adviezen inwinnen over twee onderwerpen: geluidshinder en het ontwerp van de installatie.

1. Geluidshinder (brom/resonantie):
De buitenunit is aan de buitenmuur gemonteerd met een muurbeugel. Vanwege geluidsoverlast is de installateur al eens teruggekomen en heeft een trillingsdemperset geplaatst (Soleco Geel). Helaas heeft dit geen merkbare verbetering opgeleverd. Ook extra rubber tussen de poten en de muur had geen effect.

- Huidige situatie:
De beugel is met normale pluggen gemonteerd en niet akoestisch ontkoppeld. De resonantie/brom is vooral hoorbaar in de aangrenzende werkkamer.

- Mijn ideeën:
1. Akoestische wandpluggen zoals de Mupro Phonex Anker installeren. [Link naar product].
2. Een Wagner anti-trilmat tussen de poten en de muur plaatsen. [Link naar product].
3. Alternatieve trillingsdempers zoals Senor Anti-Rollover veerdempers [Link naar product]. Deze lijken veelbelovend. @SuperKris ging deze installeren voor een zwaardere unit (Amber á 125 kg). Ik wacht de gebruikerservaring ook nog even af, want mijn unit weegt slechts 55 kg. Misschien is dit overkill.

(Ik merkte overigens op dat mijn Soleco-set omgekeerd gemonteerd is (gekleurde delen naar boven). Ik vraag me af of dit de werking negatief heeft beïnvloedt.)

- Vraag:
Zouden de voorgestelde aanpassingen (wandpluggen en matjes) het geluidsprobleem voldoende verminderen? Vooral de 70Hz, 180Hz, 253Hz steekt er nogal bovenuit (>55DB).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYgaEKKjUJujwtBdCB604E7XK5s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N1ipkg67jFr5v94PLBKWoVwx.jpg?f=fotoalbum_tile

---

2. Ontwerp en flow-optimalisatie:

Details installatie:
- Warmtepomp: Vaillant aroTHERM pure VWL 65/7.2 AS + VWL 107/7.2 IS
- CV-ketel: Intergas Xtreme 36.
- Bovenverdieping: 3x Jaga Strada Twins Convectoren (T21) + badkamerradiator.
- Benedenverdieping: Vloerverwarming (4 groepen, h.o.h. 10 cm, diameter 22 mm leidingen, zonder pomp).
- Huidige werking: De warmtepomp draait momenteel standalone. Het hybride deel is nog niet getest, omdat er een tweewegklep ontbreekt (Ik weet niet waar deze precies komt). De CV verzorgt nu enkel het WW.

Problemen:
1. Flow vloerverwarming:
Met de pomp van de warmtepomp (pompsnelheid 45%-60%) haal ik slechts 1 l/min per groep, terwijl dit met de CV-pomp (60%) eerder 1.5 l/min was. De Delta T van de vloerverwarming ligt nu rond de 15-18°C. Zelfs met gesloten convectoren op de eerste verdieping verbetert de flow niet.

2. Flow bovenverdieping:
De convectoren zijn afgesteld op een Delta T van 5-6°C (pompsnelheid 45%). De retour temperatuur bij de warmtepomp betreft ca. Delta T 5-6°C (en wordt lager wanneer de pompsnelheid wordt verhoogd). Gezien de retourtemperatuur van de vloerverwarming en deze retourtemperaturen gemengd worden, suggereert dit dat de flow op de bovenverdieping te hoog is. Wanneer de pompsnelheid wordt verhoogd wordt ook de Delta T van de retour bij de warmtepomp lager (3-5°C).

Vragen:
1. Welke aanpassingen zouden jullie aanraden om de flow in de vloerverwarming te verhogen en een kleinere Delta T te bereiken?
2. Welke aanpassingen zijn nodig om de flow op de bovenverdieping te beperken? Opnieuw inregelen met een hogere pompsnelheid / debietregeling inbouwen?
3. Hoe/Waar wordt de tweewegklep in idealter geplaatst? (Dit zou nodig zijn volgens Intergas en hiervoor kon mijn oude drieweg-klep voor de HT-LT-zone die ik eerder had niet gebruikt worden.)
3. Zit de Bypass niet veel te dicht bij de ketel en waar zou deze idealiter moeten komen?

Ik voeg een schema van mijn huidige systeem toe voor duidelijkheid. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yC5I5gUA9W9PQywDOFqsVHLoD-k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OnZ5TbKiDwP62AQW2tjTbmdJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIhHhumbrn4yXmHq19jV7_gUYGc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4iwy87RZm4uPiNso44IxoZQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqImYTsiPgLy10h04VdBH0xxnwQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jVn2aCaf0gFJQgDqo45xHOy2.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLI7PrQ3RO4IFYfLOKH7al51wG0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rrav73b8AU9L2UDvqmUqSWnd.jpg?f=fotoalbum_tile

Situatie hiervoor met HT-LT-Zone:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNjuXyscBNt8klHdYwEvIHn9Cko=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j0zG7r6ZS5F8XyNpxKynRqzS.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Komt de herrie niet met de koudemiddelleidingen naar binnen, zit daar (in drie vrijheidsgraden) rek in en goed gebeugeld?

Bij Vaillant vind je ook een installatiebundel met voorbeeldsituaties. De ketel staat daar nergens zo parallel aan de warmtepomp (met bypass?). Ik begrijp de gedachte niet zo goed van jouw installatie. De terugslagklep is nodig om onbedoelde circulatie door de CV ketel te voorkomen; door de Intergas constructie zonder 3wegklep zou bij gelijktijdige verwarming en SWW de temperatuur door de CV te hoog kunnen worden (en de douche lauw).
Bij installatie met open verdeler (minibuffer in de bundel, al buffert hij niks) vervalt de bypass

Qua debiet: zet de pomp zo hoog mogelijk zonder ruisoverlast en ga dan inregelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreginaldd
Proton_ schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:15:
Komt de herrie niet met de koudemiddelleidingen naar binnen, zit daar (in drie vrijheidsgraden) rek in en goed gebeugeld?
Bedankt voor het meedenken. Het gat van de leidingen is volledig dichtgekit. Ze zitten in een soort airco-goot nu in mijn werkkamer, dus niet gebeugeld. Ik kan niet volledig uitsluiten dat dit niet enig geluid geeft, maar de 'kracht en diepte' van het geluid is te groot om dit niet toe te kennen aan de trillingen die veroorzaakt worden door de buitenunit zelf aan de muur.
Proton_ schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:15:
Bij Vaillant vind je ook een installatiebundel met voorbeeldsituaties. De ketel staat daar nergens zo parallel aan de warmtepomp (met bypass?). Ik begrijp de gedachte niet zo goed van jouw installatie.
Ik heb de installatiebundel ook uitvoerig doorgenomen voor ik dit had gepost. Het idee was om het buffervat zoals die opgenomen is in de schema's, te laten vervallen, omdat met de VWW en het open circuit boven er voldoende capaciteit was. Dit vond ik opzich geen gekke gedachten.

(De Bypass die er nu zit, is niet nieuw geplaatst, maar afkomstig uit de oude situatie, waarbij óf boven óf beneden werd verwarmd. Momenteel komt er uit de retouruitgang van de CV ook warm CV water (door de bypass of via de aanvoer). Als de installateur de tweewegklep heeft is voorgenoemde wsl wel opgelost en misschien is daarmee ook de flow weer anders. De minibuffer zoals die in de bundel staat, geeft aan dat er dan een maximale flow van 1060L/H mag zijn, dat komt overeen met een pompsnelheid van 60% en daarmee red ik het dus nu niet.

Wellicht zijn er suggesties of verbeterideeën alvorens zij weer aan het werk gaan en ik dit ook bij hun kan aangeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18:12
Wij hebben een soortgelijke situatie, maar met een andere hybride warmtepomp (Elga en Intergas) en zonder Jaga. Als ik het schema van jouw installatie bekijk, zou ik de bypass verwijderen. Dit is, zoals eerder genoemd, niet nodig. Momenteel gaat het warme water vanuit de ketel direct de bypass in en komt snel retour. Hierdoor denkt de installatie dat alles op temperatuur is, terwijl dat niet zo is.

Wij hebben geen extra klep in onze installatie, omdat een gelijke flow door het hele systeem essentieel is. Mijn advies is om alles volledig open te draaien en vervolgens te zoeken naar de hoogst mogelijke flow. De warmtepomp stuurt de hybride ketel aan. Als het retourwater dat de warmtepomp meet te koud is, verhoogt de pomp de temperatuur. Mocht dit niet snel genoeg gaan, dan springt de ketel bij.

Een warmtepomp werkt met een lage en trage opwarming; maximaal 1 graad per uur is normaal als hij eenmaal goed in bedrijf is.

Je geeft aan dat warm en koud water gemengd worden? Dit lijkt mij niet wenselijk. Beperk de flow niet, want die is juist nodig om alles gelijkmatig te verwarmen. Als ik je verhaal goed begrijp, wil je de flow boven en beneden beïnvloeden. Doe dit niet. Het is belangrijk om één gelijke flow door het hele systeem te behouden.

Verder begrijp ik de lichtblauwe leiding niet, bij ons zit de retour van het systeem rechtstreeks op de warmtepomp en vanuit die delta regelt hij alles.

Vraag 1 de delta is te groot, maar als ik het schema lees begrijpelijk. Het warme water van de warmtepomp gaat direct de vloer in en de retour wordt gemengd met de retour van boven? dat is altijd koud en zal je Intergas blijven bijverwarmen.

De warmtepomp meet de temperatuur die hij het systeem instuurt en vergelijkt deze met de retourtemperatuur. Als het verschil te groot is, is de ruimte te koud. Als het verschil te klein is, stopt de pomp met verwarmen. Door de flow boven te manipuleren, kun je per ongeluk een situatie creëren waarin het warme water van boven eerder retour komt dan beneden. Hierdoor wordt het systeem nooit gelijkmatig warm.

Ik heb het systeem bij ons als volgt aangesloten, de warmtepomp is primair, van daaruit verwarm ik het grootste gedeelte van de woning de vvw beneden. De verwarming boven lift allemaal mee in de flow en warmte van beneden. Niks geen kleppen. Is het boven te warm of is de warmte daar niet nodig dan gaat de kraan op de radiator dicht. De hybride ketel zit ook op de leidingen van de vvw als de warmtepomp het niet red dan springt deze bij. (ketel staat op maximaal 31 graden)

Ik ga ervan uit dat jouw warmtepomp voldoende capaciteit heeft om alles te kunnen verwarmen. Over de geluidsoverlast kan ik je helaas niet helpen; wij hebben de pomp los van de muur staan en hebben geen last van geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreginaldd
annestweak schreef op zondag 19 januari 2025 @ 06:26:
Als ik het schema van jouw installatie bekijk, zou ik de bypass verwijderen. Dit is, zoals eerder genoemd, niet nodig. Momenteel gaat het warme water vanuit de ketel direct de bypass in en komt snel retour. Hierdoor denkt de installatie dat alles op temperatuur is, terwijl dat niet zo is.
Bedankt voor het meedenken. De bypass zou ook m.i. weg moeten op die plek. In de vorige setup met de twee verschillende zones, was dit de enige logische plek. Nu zal problemen veroorzaken en de CV niet correct werken.
Wij hebben geen extra klep in onze installatie, omdat een gelijke flow door het hele systeem essentieel is. Mijn advies is om alles volledig open te draaien en vervolgens te zoeken naar de hoogst mogelijke flow.

Je geeft aan dat warm en koud water gemengd worden? Dit lijkt mij niet wenselijk. Beperk de flow niet, want die is juist nodig om alles gelijkmatig te verwarmen. Als ik je verhaal goed begrijp, wil je de flow boven en beneden beïnvloeden. Doe dit niet. Het is belangrijk om één gelijke flow door het hele systeem te behouden.
Het probleem zit hem vooral dat de VWW te weinig debiet heeft om een Delta T van 5graden te bereiken. Dit wordt nu veroorzaakt doordat het water de weg van de minste weerstand zoekt en dus via de bovenverdieping gaat.

Ik denk aan zoiets als een debietregelaar, waardoor de rest van het water geforceerd wordt om naar de vloerverwarming te gaan. Dit idee kreeg ik naar aanleiding van die Dynamic Valve afsluiter van Danfoss. Waarbij ik dan niet 1 per radiator heb, maar 1 voor de hele zone.

Nu de bypass er nog zit ipv de tweewegklep op die plek, denk ik dat dit een optimalisatie is voor later. Doordat het warme water nu met de retour wordt gemengd, kan ik pielen wat ik wil, maar de warmtepomp zal altijd de verkeerde retourtemperatuur nu krijgen.
Verder begrijp ik de lichtblauwe leiding niet, bij ons zit de retour van het systeem rechtstreeks op de warmtepomp en vanuit die delta regelt hij alles.
Waarschijnlijk heb jij een serie-opstelling en geen parallelle opstelling. Bij een serie gaat de aanvoer van de WP naar de retour van de CV, en komt de algehele retour eerst naar de WP. Dat is een iets ander uitgangspunt qua installatie (maar wel overzichtelijker eerlijk gezegd!).
Vraag 1 de delta is te groot, maar als ik het schema lees begrijpelijk. Het warme water van de warmtepomp gaat direct de vloer in en de retour wordt gemengd met de retour van boven? dat is altijd koud en zal je Intergas blijven bijverwarmen.

Ik heb het systeem bij ons als volgt aangesloten, de warmtepomp is primair, van daaruit verwarm ik het grootste gedeelte van de woning de vvw beneden. De verwarming boven lift allemaal mee in de flow en warmte van beneden. Niks geen kleppen. Is het boven te warm of is de warmte daar niet nodig dan gaat de kraan op de radiator dicht. De hybride ketel zit ook op de leidingen van de vvw als de warmtepomp het niet red dan springt deze bij. (ketel staat op maximaal 31 graden)
In mijn gedachtengang zou de twee-wegklep (die nog ontbreekt) de aanvoer/retourwater moeten tegenhouden zolang die geen seintje gaat krijgen van de warmtepomp dat die moet gaan bijspringen.

Ik heb ook na zitten denken of ik niet de retour van de VVW op de aanvoer moet laten aansluiten van de bovenverdieping om zodoende 1 cirquit te krijgen. Zoals dit plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASQRV2ibODFkp2_noXDmN3OxVTY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKy2OHDpfeyqOjjtsBt39a7p.jpg?f=fotoalbum_tile

De flow van boven komt namelijk eerder retour nu en ook met een andere Delta T dan de vloerverwarming waardoor de gemengde temperatuur van dat water nu het uitgangspunt vormt. Maar zoals ik al eerder zei, nu die twee-wegklep er niet zit, valt er weinig te tweaken en is de daadwerkelijke flow niet goed te bepalen in het systeem. Daar moet ik dus eerst maar even op wachten, zodat we daarna maar naar andere aanpassingen moeten kijken als ik dan nog steeds te weinig debiet heb in de vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
rreginaldd schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:11:
Beste mede-Tweakers,

Onlangs ben ik overgestapt op een hybride verwarmingssysteem, en ik wil graag jullie inzichten en adviezen inwinnen over twee onderwerpen: geluidshinder en het ontwerp van de installatie.

1. Geluidshinder (brom/resonantie):
De buitenunit is aan de buitenmuur gemonteerd met een muurbeugel. Vanwege geluidsoverlast is de installateur al eens teruggekomen en heeft een trillingsdemperset geplaatst (Soleco Geel). Helaas heeft dit geen merkbare verbetering opgeleverd. Ook extra rubber tussen de poten en de muur had geen effect.

- Huidige situatie:
De beugel is met normale pluggen gemonteerd en niet akoestisch ontkoppeld. De resonantie/brom is vooral hoorbaar in de aangrenzende werkkamer.

- Mijn ideeën:
1. Akoestische wandpluggen zoals de Mupro Phonex Anker installeren. [Link naar product].
2. Een Wagner anti-trilmat tussen de poten en de muur plaatsen. [Link naar product].
3. Alternatieve trillingsdempers zoals Senor Anti-Rollover veerdempers [Link naar product]. Deze lijken veelbelovend. @SuperKris ging deze installeren voor een zwaardere unit (Amber á 125 kg). Ik wacht de gebruikerservaring ook nog even af, want mijn unit weegt slechts 55 kg. Misschien is dit overkill.

(Ik merkte overigens op dat mijn Soleco-set omgekeerd gemonteerd is (gekleurde delen naar boven). Ik vraag me af of dit de werking negatief heeft beïnvloedt.)

- Vraag:
Zouden de voorgestelde aanpassingen (wandpluggen en matjes) het geluidsprobleem voldoende verminderen? Vooral de 70Hz, 180Hz, 253Hz steekt er nogal bovenuit (>55DB).
[Afbeelding]

---

2. Ontwerp en flow-optimalisatie:

Details installatie:
- Warmtepomp: Vaillant aroTHERM pure VWL 65/7.2 AS + VWL 107/7.2 IS
- CV-ketel: Intergas Xtreme 36.
- Bovenverdieping: 3x Jaga Strada Twins Convectoren (T21) + badkamerradiator.
- Benedenverdieping: Vloerverwarming (4 groepen, h.o.h. 10 cm, diameter 22 mm leidingen, zonder pomp).
- Huidige werking: De warmtepomp draait momenteel standalone. Het hybride deel is nog niet getest, omdat er een tweewegklep ontbreekt (Ik weet niet waar deze precies komt). De CV verzorgt nu enkel het WW.

Problemen:
1. Flow vloerverwarming:
Met de pomp van de warmtepomp (pompsnelheid 45%-60%) haal ik slechts 1 l/min per groep, terwijl dit met de CV-pomp (60%) eerder 1.5 l/min was. De Delta T van de vloerverwarming ligt nu rond de 15-18°C. Zelfs met gesloten convectoren op de eerste verdieping verbetert de flow niet.

2. Flow bovenverdieping:
De convectoren zijn afgesteld op een Delta T van 5-6°C (pompsnelheid 45%). De retour temperatuur bij de warmtepomp betreft ca. Delta T 5-6°C (en wordt lager wanneer de pompsnelheid wordt verhoogd). Gezien de retourtemperatuur van de vloerverwarming en deze retourtemperaturen gemengd worden, suggereert dit dat de flow op de bovenverdieping te hoog is. Wanneer de pompsnelheid wordt verhoogd wordt ook de Delta T van de retour bij de warmtepomp lager (3-5°C).

Vragen:
1. Welke aanpassingen zouden jullie aanraden om de flow in de vloerverwarming te verhogen en een kleinere Delta T te bereiken?
2. Welke aanpassingen zijn nodig om de flow op de bovenverdieping te beperken? Opnieuw inregelen met een hogere pompsnelheid / debietregeling inbouwen?
3. Hoe/Waar wordt de tweewegklep in idealter geplaatst? (Dit zou nodig zijn volgens Intergas en hiervoor kon mijn oude drieweg-klep voor de HT-LT-zone die ik eerder had niet gebruikt worden.)
3. Zit de Bypass niet veel te dicht bij de ketel en waar zou deze idealiter moeten komen?

Ik voeg een schema van mijn huidige systeem toe voor duidelijkheid. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Huidige situatie:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Situatie hiervoor met HT-LT-Zone:
[Afbeelding]
Betreffende punt 1: Ik draai nu 2 weken met mijn amber 95.Deze zit op de spouwmuur van een huis uit 1924 met genoeg aparte zaken in de constructie. Alles bij elkaar dus een compleet andere situatie dan die jij hebt. Ik heb geen A-B vergelijking met verschillend dempings oplossingen en kan daarmee niet echt aangeven of mijn demping nou wel ik niet goed werkt. Zoals beschreven in het trilling demping topic: Ik heb een custom beugel gemaakt met Fischer FUS profielen. Deze lijkt op de fischer KSU 600, maar bij mij zijn de profielen op de muur 150cm lang ipv 55cm wat zorgt voor een betere verdeling van de krachten. Ik heb geluidsdempende pluggen net zoals degene die jij suggereert, maar dan kraag. IN plaats daarvan zit een strook van 6mm dik EPDM tussen de beugel en de muur.

Wat ik tot nu toe denk te merkten (dit is geen eind conclusie!) is dat de door de beugel doorgegeven trillingen zeer minimaal zijn. Mijn amber 95 geeft onder de 60hz geen brom geluiden. Rond de 60hz wordt deze echter weer hoorbaar en op max vermogen (90 hz) is de brom ook zeker hoorbaar binnen. In mijn geval zit de Amber tegen een kleine badkamer van ca. 2x2m waar de bromtoon goed lijkt te resoneren. Het geluid is dan goed hoorbaar. Voor mij storend omdat ik er op let, maar het is zeker niet luid. Doe ik de badkamerdeur dicht, dan hoor ik daarbuiten vervolgens weinig. Buiten is dezelfde brom hoorbaar. In een "grote schuur" die achter mijn huis zit is de brom oom hoorbaar. Er resoneert dan iets denk ik. Dit alles kan ik momenteel niet kwantificeren. Ik vindt het vervelend dat ik de warmtepomp kan horen, maar ik kan niet echt aangeven of ik er nou overlast van heb. In de slaapkamer naast de badkamer (1,5m vanaf de warmtepomp) is ook een brom te horen, net zoals bepaalde plekken in de keuken daar onder. Echt luid of hinderlijk is het echter niet. De ruis van de ventilator is in de badkamer en die ene slaapkamer ook hoorbaar wanneer alles op vol vermogen werkt. Als ik mijn hoor op de muren leg hoor ik eigenlijk niets. De brom is bij het raam vele beter hoorbaar dan direct achter de warmtepomp. Mijn voorlopige idee is dat de beugel de trillingen erg goed dempt. De geluidsoverdracht via de lucht speelt echter nog steeds een rol. Die kan plekken vinden om te resoneren. Maar goed, ik kan zo heel vaak blijven praten, maar helaas kan ik niets meten en daarmee kwantificeren. Misschien vindt hij het wel heel stil, of juist heel luid. Over de beugel ben en de demping daar omheen ben ik iig vooralsnog tevreden. Ik zou de Senor dempers zeker aanraden, maar alleen jij kan de vergelijking gaan maken. Ik vraag mij af of het een heel groot verschil zal gaan zijn als je nu al veren gebruikt.

Hoe heb je trouwens die geluidsopname gemaakt?

Vraag 1: Waar heb jij dan nu de circulatiepomp voor je vloerverwarming? Ik had deze voorheen op de verdeler zitten. Nu zit deze bij het buffervat. De flow is hier nagenoeg gelijk gebleven. Zo rond de 1,6l/min per groep (ik heb 6/7 groepen per verdeler, en elke verdeler heeft zijn eigen pomp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-09 20:38
Wat ik mij nu afvraag. Als dit installateurs werk is, waarom hem niet vragen om dit op te lossen? Of ga je het hef in eigen handen nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreginaldd
SuperKris schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:22:
[...]

Als ik mijn hoor op de muren leg hoor ik eigenlijk niets. De brom is bij het raam vele beter hoorbaar dan direct achter de warmtepomp. Mijn voorlopige idee is dat de beugel de trillingen erg goed dempt. De geluidsoverdracht via de lucht speelt echter nog steeds een rol. Die kan plekken vinden om te resoneren.
Waardevol om jouw verhaal zo te lezen! In jouw situatie lijkt het meer op de omgevingsgeluid van de unit dan door overdracht middels de constructie. Als ik mijn raam open doe (1.5 meter van de buitenunit) is het geluid heel anders dan in de kamer. En als ik mijn oor op de muren leg, in welke kamer dan ook, dan hoor ik het heel goed.

Ik denk dat de Senor voetjes stap 2 zijn. Wellicht bestel ik ze alvast voor het geval dat. Ik zal de leverancier eens vragen hoe en wat. Ik weet namelijk niet of de huidige voldoende zijn, en niet goed werken doordat ze anders gemonteerd zijn dan de beschrijving aangeeft.
SuperKris schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:22:
[...]
Hoe heb je trouwens die geluidsopname gemaakt?

Vraag 1: Waar heb jij dan nu de circulatiepomp voor je vloerverwarming? Ik had deze voorheen op de verdeler zitten. Nu zit deze bij het buffervat. De flow is hier nagenoeg gelijk gebleven. Zo rond de 1,6l/min per groep (ik heb 6/7 groepen per verdeler, en elke verdeler heeft zijn eigen pomp)
De opname heb ik gemaakt met het programma Spectroid (Android). Ik weet niet of er een IOS versie is.

De pomp zit in de binnenunit van de warmtepomp. Ik heb dus 1 pomp voor het hele systeem. Ik moest eerder kiezen voor een pomploze verdeler i.v.m. dat het hydraulisch neutraal gemaakt moest worden om goed te werken met de CV ketel en de verschillende zones.

Ik heb gister even de modulatie uitgezet van de pomp en nogmaals de flow van de groepen bekeken. Als ik boven alles dicht doe, en de pomp op 70% zet dan haal ik beneden dezelfde flow als eerder met nog extra ruimte dus om het te verhogen. Ik verwacht ook dat met de twee-wegklep de echte afstelling kan beginnen en dat daarna het feest pas echt begint met het tweaken. >:)
runeazn schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:55:
Wat ik mij nu afvraag. Als dit installateurs werk is, waarom hem niet vragen om dit op te lossen? Of ga je het hef in eigen handen nemen?
Uiteraard ga ik vragen aan hun om het op te lossen. Echter ik denk graag mee en inventariseer ook graag bij enthousiasten wat hun zienswijze of potentiële verbeteringen/suggesties zijn. Voorkomen is beter dan genezen - zeg maar. Ik heb door de feedback veel geleerd ook weer! En de gebruikerservaringen kan ik later delen, ter vastlegging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:16
Ah de pure.

Kun je die niet op de grond laten zetten?
Is enige wat helpt. En de leiding goed fixeren aan de muur buiten.

Flowtechnisch:

Daar is niet veel mis mee tenzij het boven te warm wordt. Als het goed is staan die convectoren ook meer dicht dan open.

Wat je kunt doen is flow zo hoog mogelijk.
En de convectoren boven iets knijpen op instelbaar ventiel, mits aanwezig.

Nu de aansluitingen van de ketel op de warmtepomp. Deze is niet juist.
Intergas heeft geen 3 wegklep en daarom stellen ze een 2 wegklep voor. Dan kan er geen flow door de warmtewisselaar trekken die warmwater afkoelt.

Maar dat moet je NIET doen.
De installatie methode met de buffer van Vaillant in serie is wel een goede methode.
Hierdoor wordt de ketel vanzelf hydraulisch neutraal.
Je hebt nu een of-of situatie, als beide pompen draaien verhogen ze de flow of werken elkaar tegen.

I.p.v. het buffervat kun je ook een openverdeler pakken in de aanvoer en de ketel daarop aansluiten. Kijk hiervoor af hoe Intergas dat doet met de Xtend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0o0UIbZBesi7WoPngpIwduNOmfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PDOEierw0tejZoV9zt904bnI.jpg?f=fotoalbum_large
Dit werkt ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:23

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@rreginaldd Dat wat @Technician- over de trillingen via de koelmiddelleidingen schrijft kan ik bevestigen.
Bij sommige frequenties kunnen de leidingen behoorlijk vibreren zeker als ze niet goed vastgezet zijn en dat voel/hoor je nog op meters afstand bij de binnenunit. De compressor is sowieso niet de stilste.

Ik heb trouwens dezelfde pure maar dan in een full-electric configuratie met aparte wpb.
Voorlopig geen geluidsklachten van de buren en de trillingen zijn bij mij voldoende te dempen.
De trillingsdempers zijn nog niet optimaal.

De pure is en blijft een budgetmodel.

[ Voor 30% gewijzigd door dunklefaser op 20-01-2025 20:59 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Pagina: 1