Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-04 11:30
Eind december ben ik overgestapt naar een wat goedkopere aanbieder. Na wat dagen zonder internet is het uiteindelijk geïnstalleerd.
Thuis heb ik een setup van de router via de provider en om elk jaar te kunnen overstappen indien nodig, heb ik 2 losse routers in Access Point modus: Asus AX53U.

De access point op de 1e etage werkt perfect, geen issues.
Maar de router op de 2e etage zend een wifi signaal uit waar ik met mijn laptop en telefoon niet op kan.
Als ik de UTP kabel in plug met mijn laptop, heb ik gewoon internet. Instellingen van de 2e AP zijn exact hetzelfde als de 1e, zelfde SSID en wachtwoord. Met de vorige provider had ik geen problemen.

De 2 routers hebben een static IP buiten de DHCP range van de router.
Onlangs de router gereset en opnieuw ingesteld, toen werkte de Wi Fi voor een aantal uur. De dag erna kon ik niet meer connecten op het Wi-Fi.
Weet iemand waar het probleem kan liggen en wat ik er aan kan doen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:02
Bij de vorige provider werkte het dus we kunnen het niet zo gemakkelijk aanmerken als een hardware-defect...

Heb je ze echt allebei in AP mode gezet of eentje in AP mode en de andere als node toegevoegd?

Ik denk dat ik wat zou testen. Een andere LAN port op de router (van provider) gebruiken. Apparaten fysiek van plaats verwisselen en kijken of dezelfde defect blijft. Tijdelijk een opstelling waarbij de 2e etage is aangesloten op de andere AX53U in plaats van op de router van provider. Hetzelfde maar dan met de 1e etage niet in AP mode maar in router mode. Een reset, default WiFi-instellingen van de AX53U met het probleem gebruiken en de ander daarop aanpassen. Waarbij sommige tests wel wat minder praktisch zullen zijn omdat je het netwerk ondertussen ook zoveel mogelijk wilt gebruiken. En afhankelijk van het resultaat lost een € 10,- switch misschien wel het probleem op.

[ Voor 4% gewijzigd door se77en op 17-01-2025 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:01
assn schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:57:
Maar de router op de 2e etage zend een wifi signaal uit waar ik met mijn laptop en telefoon niet op kan.
Als ik de UTP kabel in plug met mijn laptop, heb ik gewoon internet.
Kan je nu geen verbinding maken met de WiFi van de betreffende "router als AP" of heb je geen internet na het verbinden?
Wel vreemd natuurlijk als de instellingen "exact" gelijk zijn?
Probeer dit eens om te testen?
The_Doman schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:36:
Test het eerst eens met een tijdelijk ander SSID/WW of je daarmee dan wel een verbinding kan maken?
Kijk dan welke beveiligingsinstellingen wel/niet werken.
Ook of je (internet) verbinding hebt op de LAN poorten.
Zoals opgemerkt kan je die Asus router ook in echte AP mode zetten.
Hier gaf dat op een of andere manier problemen:
Vraag AP mode ASUS router RT-AX53U
Hier werkte het wel prima:
Wat is de beste optie asus of kpn superwifi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Geef die niet werkende router eens een apart/ander SSid en probeer het dan. Dan weet je iig zeker dat je met die verbind…

Verder ; staat dhcp daar wel op uit? En probeer een andere LAN poort vd betreffende niet werkende router als uplink

[ Voor 97% gewijzigd door FreakNL op 17-01-2025 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:49

Instellingen van de 2e AP zijn exact hetzelfde als de 1e, zelfde SSID en wachtwoord.
Heb je per ongeluk een typfoutje gemaakt met het invoeren van het SSID wachtwoord in de 2e AP ?
(Hij zendt wel het correcte SSID uit, maar je kan met je wachtwoord niet verbinden).
Wellicht heb je al die tijd met het 1e AP verbinding gehad en kon je nooit op het 2e AP verbinden.
Dat is het nadeel van een hetzelfde SSID, wat ik overigens wel zou aanhouden.

[ Voor 15% gewijzigd door EverLast2002 op 17-01-2025 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Ik heb alles nagekeken, SSID en wachtwoord is exact hetzelfde(heeft ook al 2 jaar gewerkt zonder problemen)
Asus router staat ook in echte AP modus, kan ook niks met DHCP instellingen doen dus ik neem aan dat die automatisch uit staat. Het was ook nooit een probleem tot de wisseling.

LAN poort kan het ook niet zijn, laptop direct met dezelfde kabel verbinden werkt gewoon, ook lan poort gewisseld maar gister nog geen succes.

Tot mijn grote verbazing zit ik nu op zolder en pakte eerste de ipad en die ging direct over op de WiFi van de AP op zolder. Dit weet ik omdat de signaal sterkte eerst afneemt en daarna volop signaal sterkte heeft.
Daarna via mijn laptop geprobeerd, dat werkt in eerste instantie ook. Maar na 5 minuten wordt ik er weer vanaf gegooid. Kan gelukkig nu reconnecten maar weet niet voor hoelang dit werkt.

Op mijn iphone kan ik er nog steeds niet op, ik kan niet op het netwerk komen. Telefoon geeft aan 'Geen verbinding mogelijk met netwerk X'.

Dus het probleem ligt eerder bij mijn laptop en iphone lijkt mij zo of begrijp ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:01
assn schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:08:
Asus router staat ook in echte AP modus, kan ook niks met DHCP instellingen doen dus ik neem aan dat die automatisch uit staat. Het was ook nooit een probleem tot de wisseling.
Maar:
De 2 routers hebben een static IP buiten de DHCP range van de router.
The_Doman schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:29:
In AP mode moet de router (als AP) een IP van je router krijgen ja.

Staat wel de optie "Get LAN IP automatically" aan?
Verder testen:
Geef de 2e router ander SSID en verbind daarmee en kijk of dat blijft werken?
Zet één van de routers eens uit en/of wissel de routers/voedingen eens om?
Wat/welke router blijft er dan wel goed werken?

Controleer wat er gebeurt met het WiFi signaal met behulp van WiFi analyzer tools zoals genoemd in het eerder gelinkte topic:

Wat is de beste optie asus of kpn superwifi
The_Doman schreef op zondag 22 december 2024 @ 22:09:
Ik gebruik inSSIDer.
Nieuwe versies van inSSIDer zijn nu premium en/of moet je een account gebruiken.
Maar oudere versies zonder dat login gedoe werken ook nog gewoon.
Google: inSSIDer Download 2.1
Google: inSSIDer Download 3.1.2.1
Wel goed opletten, veel downloads linken je door naar de laatste versie die je niet moet/wilt hebben.
Ik gebruik die oude versies al jaren als portable. :)

Phone:
Android: WiFi Analyzer (open-source)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

FreakNL schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:06:
Geef die niet werkende router eens een apart/ander SSid en probeer het dan. Dan weet je iig zeker dat je met die verbind…

Verder ; staat dhcp daar wel op uit? En probeer een andere LAN poort vd betreffende niet werkende router als uplink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
SSID verandert, dan werkt het WiFi.

Heb daarna het SSID weer teruggezet en nu kan ik met mijn laptop connecten. Na 30 minuten nu nog zonder problemen.

Mijn Iphone kan alleen nog niet op het SSID. Daarvoor moet ik dan eerst mijn netwerkinstellingen resetten en dan kom ik er wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Je laat het nieuwe SSid ook wel erg kort bestaan voor een goeie troubleshoot… Probeer het eerst een dagje…

En werkt je iPhone nu wel of niet?

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 20-01-2025 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Nu werkt het naar behoren.
Iphone netwerkinstellingen gereset en dan kan ik weer op het netwerk.

Ipad ging al goed en nu ook.
Laptop netwerk moeten vergeten en nu ook zonder problemen.

Ik heb direct SSID verandert omdat het werkte met een andere SSID naam. Mijn troubleshoot zit vooral in om hetzelfde SSID werkend te krijgen.

Ik ben benieuwd hoe het gaat werken als ik met mijn laptop op een ander netwerk ga en later deze week weer terug kom. Vorige keer ging het vooral daar fout.
Pagina: 1