Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:00
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Momenteel heb ik een NUC10 met i3 processor. Hierop draait Proxmox met 3 VM's (Home Assistant, Ubuntu met wat dockers (o.a. Vaultwarden en Wireguard) en Openmediavault met een stel "arrs", Plex en gewoon SMB opslag. Plex wordt momenteel met 1 persoon buiten het huis gedeeld. Eventuele transcoding gaat via de iGPU en dat lijkt te werken (alleen getest, nog niet nodig gehad in de praktijk). Er zit 1,5TB aan opslag in en ik heb er gisteren om te testen een nvme ssd in een goedkope behuizing aan gehangen via usb-c. (Die wordt overigens erg warm...)

Al een tijdje denk ik er over na om uit te breiden qua opslag. Buiten dat ik meer media wil kunnen opslaan, wil ik ook onze foto's lokaal kunnen bewaren (buiten alle clouds) en wellicht zorgen dat belangrijke data extra gebackupt wordt, in het geval van een falende schijf (RAID? moet ik me nog op inlezen).

Ook merkte ik gisteren dat de OMV VM geheel vastliep, waardoor de persoon buiten ons netwerk een film niet kon afspelen. Ik vermoed dat dit kwam doordat ik bezig was het installeren van Spotweb, maar ook daarvoor heb ik al van dat soort vastlopers ervaren bij bijvoorbeeld downloaden. Ik moet daar nog verder induiken, maar helemaal lekker voel ik me er niet bij.

De vraag concreet is tweeledig: voldoet deze NUC voor wat betreft mijn huidige wensen en kan ik er gewoon via usb-c een HDD bay op aansluiten? Of kan ik beter upgraden? Zo ja, hoe, wat, waar?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik dacht aan maximaal 500 euro totaal. Inclusief schijven. Schijnbaar was ik naïef.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
SSD voor OS haal ik uit de NUC, mocht ik upgraden. Verder niks.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik dacht aan een Intel processor vanwege Quicksync, zodat ik geen extra GPU nodig heb. Verder dacht ik aan twee 10TB HDDs (maar die zijn aardig aan de prijs, dus waarschijnlijk minder TB) voor opslag van foto's en documenten (deze moeten dus in RAID?). Daarnaast twee SSDs met 3-5TB voor Plex media en het downloaden. Als deze data kwijtraakt is dat niet erg.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel vanwege Quicksync.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
In principe zou ik de server op meerdere plekken kunnen plaatsen, dus in theorie maakt geluid ietsje minder uit. Toch liever een stille build, zodat ik de server binnen handbereik (woonkamer in een kast) kan plaatsen. Grootte is hetzelfde. Liever kleiner, maar als groter beter/goedkoper is, dan is dat ook geen issue.

Ga je overklokken?
Nope.

Wat verwacht je van ons?
Moet ik upgraden of zou ik met de juiste setup (want waarschijnlijk kan ik Proxmox ook nog efficiënter instellen) en een externe HDD bay ook geholpen zijn als je kijkt naar mijn beperkte wensen?

Of kan ik beter upgraden? En zou onderstaande dan een goede optie zijn?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-14100 Boxed€ 126,81€ 126,81
1MoederbordenMSI B760M GAMING PLUS WIFI€ 154,-€ 154,-
1BehuizingenJonsbo N4 Zwart€ 127,75€ 127,75
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30€ 109,-€ 109,-
1VoedingenSilverstone SFX 450W€ 101,61€ 101,61
Totaal€ 619,17

Opslag moet ik sowieso nog even goed over nadenken. Evenals koeling. Daar wil ik me nog even goed in verdiepen. Maar dan moet ik eerst de keuze maken of ik wil upgraden of niet. Als ik zo de kosten zie (zonder opslag), dan neig ik toch sterk naar een externe HDD bay... ;)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:02
Volstaat zoiets niet?: uitvoering: ASRock H610M-HDV/M.2 R2.0

Scheelt een hoop geld

Ook de kast. Zoiets is natuurlijk ook voldoende: uitvoering: Natec Helix USB C

En deze voeding is misschien wel wat: uitvoering: be quiet! System Power 10 450W

Kan je voor de 200 euro die je bespaart je drives halen

[ Voor 5% gewijzigd door Dekar op 17-01-2025 08:55 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een NUC volhangen met accessoires kost onnodig energie. Beter is een wat groter systeem te kiezen met native aansluitingen, zoals SATA en PCIe, M.2.

Er zijn diverse componenten hier die (veel) stroom verbruiken:
• de ATX voeding, kies een voeding die zuinig is bij lage last.
• het geheugen, vermijd overklokgeheugen, kies beter standaard JEDEC/SPD op standaard spanning (1,1V).
• MSI staat niet bekend als zuinige moederbordfabrikant. Ik zou kijken naar Asus, ASRock, Gigabyte.
• vermijd RAID, het is geen backup, beschermt niet tegen gebruikersfouten, kost 2x zoveel energie.
• NVMe via USB kost nodeloos veel energie. Gebruik een rechtstreekse M.2 aansluiting.
• de turbo stand is een fabrieksoverklok, beter is dat uit te schakelen.

Je kan een grote disk aanschaffen voor backup en die via USB3 tijdelijk aansluiten. Daarop een image backup maken en incrementele backups van belangrijke data.

Er is geen extra koeling nodig met slechts 1 disk en een standaard boxed Intel koeler. Een tower kast is aan te bevelen wegens de natuurlijke "convectie"koeling/schoorsteen werking. Ik zou niet zoveel geld uitgeven voor een simpele kast.

Zie verder Het grote zuinige server topic - deel 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:11

D4NG3R

kiwi

:)

Ik draai zelf met vergelijkbare doelen dit systeem.

Om even iets meer nuance te geven aan wat @mrmrmr zegt over RAID: Het is prima om het in te zetten, maar het zorgt enkel voor een hogere beschikbaarheid van data indien een schijf besluit dat het mooi is geweest. RAID is absoluut geen backup.

Neem daarvoor een kijkje in Thematopic: Backups

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 17-01-2025 09:08 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hardware encoding is leuk, maar beter is om te zorgen dat of de codec aansluit bij de clients, of dat de clients aansluiten bij de codec. Dan hoef je geen transcoding te gebruiken en dat scheelt jou in energiekosten. Daar bovenop krijg je een betere kwaliteit ook nog wanneer je content bekijkt. Een 'Intel want Quicksync' is dan dus ook niet meer nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 17-01-2025 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
CH4OS schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:11:
Hardware encoding is leuk, maar beter is om te zorgen dat of de codec aansluit bij de clients, of dat de clients aansluiten bij de codec. Dan hoef je geen transcoding te gebruiken en dat scheelt jou in energiekosten. Daar bovenop krijg je een betere kwaliteit ook nog wanneer je content bekijkt.
Daar heb je helemaal gelijk in en in de praktijk zal het ook doorgaans niet nodig zijn, maar ik wil wel graag dat het kan. Bijvoorbeeld om bandbreedte te besparen als ik in het buitenland een film wil kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik merk dat mijn lijstje enorm overkill is (fear of missing out denk ik). DDR5 is dus ook met het oog op de toekomst niet nodig?
Dekar schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:54:
Volstaat zoiets niet?: uitvoering: ASRock H610M-HDV/M.2 R2.0

Scheelt een hoop geld

Ook de kast. Zoiets is natuurlijk ook voldoende: uitvoering: Natec Helix USB C

En deze voeding is misschien wel wat: uitvoering: be quiet! System Power 10 450W

Kan je voor de 200 euro die je bespaart je drives halen
Thanks, dat moederbord heeft maar twee SATA aansluitingen zo te zien. Is het voor eventuele uitbreiding niet beter om er meer te hebben, of is een PCI SATA controller dan ook prima genoeg?
D4NG3R schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:07:

Om even iets meer nuance te geven aan wat @mrmrmr zegt over RAID: Het is prima om het in te zetten, maar het zorgt enkel voor een hogere beschikbaarheid van data indien een schijf besluit dat het mooi is geweest. RAID is absoluut geen backup.

Neem daarvoor een kijkje in Thematopic: Backups
Ik had inderdaad ook gegeken naar de Node 804, maar de 304 is ook interessant. Maakt het nog uit voor mijn toepassing dat deze geen m-ATX ondersteunt en alleen mini-ITX?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

barrymossel schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:18:
Ik merk dat mijn lijstje enorm overkill is (fear of missing out denk ik). DDR5 is dus ook met het oog op de toekomst niet nodig?
Nouwja laat ik het zo stellen; M'n vorige server had een procentueel maar heel iets tragere 4e gen i5. Jaren wel een beetje FOMO gehad m.b.t. veel snellere servers (tot op het laatste moment wel overwogen om er de dikste i7 uit die gen in te gooien :') ), maar in de praktijk nooit nodig gehad.
Thanks, dat moederbord heeft maar twee SATA aansluitingen zo te zien. Is het voor eventuele uitbreiding niet beter om er meer te hebben, of is een PCI SATA controller dan ook prima genoeg?
Dat mobo heeft 4 SATA aansluitingen, indien je er meer nodig hebt kan je zo een HBA (uitbreidingskaart) in het systeem drukken. Zeker op een mATX moederbord heb je daar alle plaats van de wereld voor. :P

En sowieso; Je wil bij voorkeur een zo klein mogelijk aantal zeer grote schijven hebben.
Ik had inderdaad ook gegeken naar de Node 804, maar de 304 is ook interessant. Maakt het nog uit voor mijn toepassing dat deze geen m-ATX ondersteunt en alleen mini-ITX?
De 304 is inderdaad alleen voor mITX, de 804 vind ik persoonlijk vrij lomp. Dat ding huisvest m'n oude server.

Dat gezegd hebbende; SSD's voor Plex media zijn leuk, maar kan ik zelf niet verantwoorden. Het is vooral belangrijk dat Plex en haar database zelf op een SSD staan en dat eventuele transcodes plaatsvinden in RAM. Als ik media start op een schijf welke stil staat duurt het een paar seconde (zeg eens 5) voordat dit begint, draait de schijf al is het <1 seconde. Door content heen spoelen is ook op draaiend roest zo goed als instant.

[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 17-01-2025 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online
barrymossel schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:13:
Daar heb je helemaal gelijk in en in de praktijk zal het ook doorgaans niet nodig zijn, maar ik wil wel graag dat het kan. Bijvoorbeeld om bandbreedte te besparen als ik in het buitenland een film wil kijken.
Als je van te voren dan al weet wat je wilt gaan kijken (en dat kan ook 1 dag/nacht zijn), dan kun je natuurlijk ook eventueel de optimized versions functionaliteit ervoor gebruiken. Dan kun je immers het transcoden op voorhand laten doen en kan je dat op een tijdstip laten doen terwijl je toch op 1 oor ligt, bijvoorbeeld.

Als je (veel) HDR content hebt, is het ook wel verstandig om HDR tonemapping aan te zetten. Zie daarvoor https://support.plex.tv/articles/hdr-to-sdr-tone-mapping/ voor wat meer info daaromtrent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@CH4OS Uiteindelijk is het wel een gevalletje van 'alles relatief', de TS gaat waarschijnlijk toch bij een Intel CPU belanden aangezien AMD het idle niet al te denderend doet qua stroomverbruik. (of is hier bij AM5 dan eindelijk verandering in gekomen?) En dan heb je toch vaker wel dan niet een iGPU.

Bij mijn weten trekken zelfs de oudere Intel iGPU's minder dan 3 watt idle, het gemak om voor bijv een weekend weg of het casten van een film bij kameraden op de bank niet na te hoeven denken over optimized versions of software transcodes is mij die paar euro per jaar aan stroom wel waard. :+

Ik ben het wel eens dat het geen verkeerd iets is voor de TS om op z'n minst over na te denken, over de hele levensduur van zo'n server kan 'een paar euro per jaar' natuurlijk hard opstapelen. :)

[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 17-01-2025 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online
@D4NG3R Ik moet toegeven, ik heb inderdaad ook wel wat meer gebruikers op mijn Plex zitten. Sommigen zetten dan gerust een 4K transcode naar lager aan. Althans, niet wetende dat dat gebeurde (terwijl ze wel in 4K keken). :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:59
Welicht een idee om het in de toekomst zonder VM's, maar met alleen containers te doen. Scheelt weer wat overhead.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
CH4OS schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:34:
[...]

Als je van te voren dan al weet wat je wilt gaan kijken (en dat kan ook 1 dag/nacht zijn), dan kun je natuurlijk ook eventueel de optimized versions functionaliteit ervoor gebruiken. Dan kun je immers het transcoden op voorhand laten doen en kan je dat op een tijdstip laten doen terwijl je toch op 1 oor ligt, bijvoorbeeld.
Bedankt voor de tip. Echter weegt gemak in mijn geval zwaarder. Set&forget.

Met behulp van bovenstaande kom ik nu op:

1MoederbordenASRock H610M-HDV/M.2 R2.0€ 65,99€ 65,99
1BehuizingenNatec Helix USB C€ 39,92€ 39,92
1Geheugen internCrucial Pro CP2K16G4DFRA32A€ 55,99€ 55,99
1Voedingenbe quiet! System Power 10 450W€ 45,71€ 45,71
Totaal€ 334,42

Scheelt al enorm in de kosten. Ik besef me ook dat SSDs voor opslag niet nodig zijn voor mijn use case. En RAID gaat me ook niet helpen. Dus 2 HDDs met xTB moet prima zijn. En dan een 1TB SSD als OS schijf.

Kunnen jullie nog eens meekijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@barrymossel Verdiep je wel even in de voeding, veel voedingen zijn namelijk niet denderend zuinig onder de 20W (idle). Dat kan vrolijk in de tientjes extra kosten per jaar lopen, en dan wordt een duurdere voeding al snel interessant over de levensduur van een server.

Daar is veel info over te vinden in Het grote zuinige server topic - deel 3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online
RAID helpt bij het afvangen van dataverlies tijdens hardware falen van een van de disks. Dus in zekere zin helpt het je iets. Zolang je van belangrijke data maar daadwerkelijk een back-up hebt. Qua hardware ziet het er denk ik wel goed uit. Wel rekening houden met de issues die de Intel CPU's van tegenwoordig hebben, volgens mij met zowel de 13e als 14e generatie.

@D4NG3R Wel grappig, wel extra kosten maken om te besparen op de stroomrekening met de voeding, maar met hardware encoding is een vergelijkbare besparing opeens zinloos? :+ Verder geen aantijging of zo, ik probeer het alleen even te begrijpen, het is voor mijn gevoel een beetje haaks op elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

CH4OS schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:18:
@D4NG3R Wel grappig, wel extra kosten maken om te besparen op de stroomrekening met de voeding, maar met hardware encoding is een vergelijkbare besparing opeens zinloos? :+ Verder geen aantijging of zo, ik probeer het alleen even te begrijpen, het is voor mijn gevoel een beetje haaks op elkaar.
Voor een zuinigere voeding hoef ik m'n gedrag niet aan te passen. ;)

Beetje als een zuinigere auto kopen zonder je rijgedrag zuiniger te maken, onder de streep verbruik je minder.

Bij deze vergelijking is een veel belangrijker aspect dat je een iGPU zo uit kan zetten, een onzuinige voeding kan je niet zo maar even zuiniger maken. :+

Maar zoals ik al zei; Alles relatief. Comfort/gemak kosten nu eenmaal wat, en ik voel er weinig voor om m'n (kijk)gedrag te veranderen. Dat sluit niet uit dat ik wel (stroom) probeer te besparen op andere plekken. :)

[ Voor 23% gewijzigd door D4NG3R op 17-01-2025 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
D4NG3R schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:15:
@barrymossel Verdiep je wel even in de voeding, veel voedingen zijn namelijk niet denderend zuinig onder de 20W (idle). Dat kan vrolijk in de tientjes extra kosten per jaar lopen, en dan wordt een duurdere voeding al snel interessant over de levensduur van een server.

Daar is veel info over te vinden in Het grote zuinige server topic - deel 3 :)
Daarom keek ik eerst ook naar een Gold of Platinum. Alleen leek Bronze niet veel van Gold te verschillen en dan moest je alweer snel naar Platinum of Titanium kijken. Maar ik zal me er eens in verdiepen.

Ook wil ik nog even kritisch kijken naar de case. Ik zie namelijk ook leuke kleinere cases voor een paar tientjes meer (zoals uitvoering: Lian Li A3-mATX Wooden Edition). En zoiets zou nog door de WAF komen om in de woonkamer te houden.
CH4OS schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:18:
RAID helpt bij het afvangen van dataverlies tijdens hardware falen van een van de disks. Dus in zekere zin helpt het je iets. Zolang je van belangrijke data maar daadwerkelijk een back-up hebt.
Ja, dat was ook het idee. Maar ik begrijp dat dat niet echt gelijk staat aan een back-up. Zoals ik zei moet ik me daar dan toch echt even op gaan inlezen. ;)
Qua hardware ziet het er denk ik wel goed uit. Wel rekening houden met de issues die de Intel CPU's van tegenwoordig hebben, volgens mij met zowel de 13e als 14e generatie.
Oh, dankjewel. Daar was ik dan weer eens niet van op de hoogte. Dat ga ik even nazoeken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online
barrymossel schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:08:
Ja, dat was ook het idee. Maar ik begrijp dat dat niet echt gelijk staat aan een back-up. Zoals ik zei moet ik me daar dan toch echt even op gaan inlezen. ;)
Laat dat 'echt' maar weg. RAID is echt geen vorm van back-up. ;) Het beschermd niet tegen per ongeluk verwijderen van of ongewenst encrypted (door malware) bestanden. Verwijderd is bij RAID ook echt weg, versleuteld door malware zonder externe back-up is ook echt gewoon alleen te ontsleutelen door de key of opnieuw beginnen, ongeacht welke array je hebt. Zelfde geldt voor ongewenst encrypted door malware.
Oh, dankjewel. Daar was ik dan weer eens niet van op de hoogte. Dat ga ik even nazoeken!
Zie hiervoor bijvoorbeeld

Intel heeft hiervoor wel wat "fixes" gedaan, maar meer dan een lapmiddel om het issue uit te stellen zijn het niet, helaas.

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 17-01-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
CH4OS schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:21:
[quote]barrymossel schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:08:

[...]
laat dat 'echt' maar weg. RAID is echt geen vorm van backup. ;) Het beschermd niet tegen per ongeluk verwijderen van of ongewenst encrypted bestanden. Verwijderd is bij RAID ook echt weg, ongeacht welke array je hebt. Zelfde geldt voor ongewenst encrypted door malware.
[...]
Ik las het net in dat backup topic; was letterlijk de eerste post op de laatste pagina. Ik zie het verschil. Voor mij is deze thuis server in principe ook de backup. We hebben alles wat "belangrijk" is in ofwel de cloud staan ofwel in onze mail zitten. Natuurlijk niet heel verstandig, maar we vinden het wel handig (met terugvinden en dat soort dingen). Daarom wil ik juist dat die data ook nog lokaal ergens te vinden is. En dan is een extra extra backup natuurlijk nog verstandiger, maar mij ging het in beginsel wel om die schijf die er toch ineens mee ophoudt. Maar goed, stof om over na te denken. Bedankt dat jullie me daar op hebben gewezen!
D4NG3R schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:07:
Wat is de reden van twee 4TB schijven in plaats van één 8TB? Die laatste is goedkoper en het lijkt me ook iets zuiniger, aangezien maar 1 HDD aangeslingerd hoeft te worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

barrymossel schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:08:
Daarom keek ik eerst ook naar een Gold of Platinum. Alleen leek Bronze niet veel van Gold te verschillen en dan moest je alweer snel naar Platinum of Titanium kijken. Maar ik zal me er eens in verdiepen.
Die rating slaat alleen op hoe efficient een voeding bij 20/50/100% belasting moet zijn. Helaas zegt het noppes over wat een voeding bij zeer lage belasting doet.

Dit blijft een vrij goede bron voor 20W stats: https://docs.google.com/s...d=110239702#gid=110239702
Kijk voor de gein even naar de best wel lange lijst met gold-rated voedingen welke nog niet eens 50% efficient zijn bij 20W load onderaan in de lijst. :+ :+

De System Power 10 (750W model) is daar nog niet eens 67% efficient. 20W intern verbruik betekend dus bijna 30W uit de muur. Dat is 22 euro per jaar aan weggegooide stroom (bij 20w intern verbruik / 25c per kWh)

De Pure Power 12 M (850W model) is bijv. alweer 78% efficient bij 20W, vrolijk 4.5W minder wat deze uit de muur trekt t.o.v. bovenstaande. Bij 25c/kWh dus een tientje zuiniger op jaarbasis.

Om je even een idee te geven; De 650W variant van de Silverstone voeding in de TS is zelfs maar 63% efficient bij 20W. :+

Het loont dus om daar een balans op te maken tussen aanschafprijs, efficient en verwachte levensduur van je server. :)
barrymossel schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:27:
Wat is de reden van twee 4TB schijven in plaats van één 8TB? Die laatste is goedkoper en het lijkt me ook iets zuiniger, aangezien maar 1 HDD aangeslingerd hoeft te worden...
Zijn meegekomen uit m'n oude server, de schijven draaien niet als ze niet gebruikt worden. Het gros van wat ik doe gebeurt vanaf een (cache) SSD, alleen bij media welke meer dan een week oud is wordt een schijf aangesproken. :)

[ Voor 20% gewijzigd door D4NG3R op 17-01-2025 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:47
Bijzonder dat je zoveel hardware nodig hebt, ik draai sinds vorige week Windows Server 2025 op een Beelink kastje met een J5005 (dit was de oude HTPC) met een kleine mSata disk voor de host en een 4TB SSD voor de de VM's en Plex media. Jij doet wel waar meer met docker containers zie ik...

Er zit een 18W adapter bij en in rust doet ie iets van 6W geloof ik. Nu moet ik wel bekennen dat ik iets voor backups in moet richten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Sowieso is het vinden van de meest efficiënte voeding denk ik wel een uitdaging...

idle en onder load gaat er best een verschil in zitten (thans bij mijn 5900x wel) al moet ik het nog eens meten met de kill-a-watt

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
HeldereM schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:34:
Bijzonder dat je zoveel hardware nodig hebt, ik draai sinds vorige week Windows Server 2025 op een Beelink kastje met een J5005 (dit was de oude HTPC) met een kleine mSata disk voor de host en een 4TB SSD voor de de VM's en Plex media. Jij doet wel waar meer met docker containers zie ik...

Er zit een 18W adapter bij en in rust doet ie iets van 6W geloof ik. Nu moet ik wel bekennen dat ik iets voor backups in moet richten...
Ik denk eerlijk gezegd ook wel dat als ik een grote(re) SSD in de NUC plaats dat dat afdoende moet zijn. Maar what's the fun in that? ;)

En ik vind het fijn dat e.e.a. uit te breiden is in de toekomst. Ook moet ik bekennen dat ik nog wel wat andere projectjes weet voor de NUC... :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Dit is hem geworden:

1MoederbordenASRock H610M-HDV/M.2 R2.0€ 65,99€ 65,99
1Interne harde schijvenWD Red Plus (256MB cache, 5.640rpm), 8TB€ 195,59€ 195,59
1BehuizingenLian Li A3-mATX Wooden Edition€ 84,90€ 84,90
1Geheugen internCrucial Pro CP2K16G4DFRA32A€ 55,99€ 55,99
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 56,-€ 56,-
1SSD'sKingston NV3 1TB€ 54,90€ 54,90
Totaal€ 640,18

Ik dacht dat de nvme die ik in de NUC heb zitten 1TB was, maar dat is 250GB en die heeft 26% wearout. Dus die wordt vervangen door 1TB. Daarop komen de VMs te staan. Van de 8TB HDD zal 1TB naar foto's/documenten gaan en 7TB naar media. De 1TB wil ik dan wekelijks backuppen naar een 1TB SSD (die ik nog heb liggen) als Proxmox snapshot. Zolang de server niet in de fik vliegt lijkt me dat afdoende toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:57

John Doos

ClaudZaque

Ik lees net te laat, de dit iss het geworden.

Ik was zelf een tijdje geleden ook op zoek naar een thuis server / pve node.
Daar is het uiteindelijk dit geworden:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 8600G Boxed€ 183,90€ 183,90
1MoederbordenASRock A620I Lightning WiFi€ 239,11€ 239,11
1VideokaartenPNY NVIDIA T400 4GB€ 158,07€ 158,07
1Interne harde schijvenWD Gold, 2TB€ 124,56€ 124,56
4Interne harde schijvenWD Ultrastar DC HC550 (SATA) (SE), 16TB€ 322,-€ 1.288,-
1BehuizingenJonsbo N2€ 139,90€ 139,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM5€ 41,33€ 41,33
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 106,99€ 106,99
1VoedingenFSP SFX PRO 450W€ 57,35€ 57,35
1SSD'sKingston NV2, retail, 500GB€ 39,55€ 39,55
1InterfacesSonoff Zigbee 3.0 Dongle Plus (ZBdongle-E)€ 21,25€ 21,25
Totaal€ 2.400,01

+ https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title deze tbv de schijven.

Proxmox als OS, maar daarop een HA vm, pihole docker, plex docker, omv docker, qbittorrent docker, wireguard docker etc.

Verder kan ik je als tip meegeven, dat als je met meerdere schijven aan de gang gaat, iets als OMV te gebruiken als docker, en vanuit daar de schijven aan elkaar te knopen en via SMB aan te bieden aan de verschillende clients op de hosts, en je eigen pc.

[ Voor 6% gewijzigd door John Doos op 17-01-2025 21:40 ]

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
John Doos schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:37:
Ik was zelf een tijdje geleden ook op zoek naar een thuis server / pve node.
Daar is het uiteindelijk dit geworden:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 8600G Boxed€ 183,90€ 183,90
1MoederbordenASRock A620I Lightning WiFi€ 239,11€ 239,11
1VideokaartenPNY NVIDIA T400 4GB€ 158,07€ 158,07
1Interne harde schijvenWD Gold, 2TB€ 124,56€ 124,56
4Interne harde schijvenWD Ultrastar DC HC550 (SATA) (SE), 16TB€ 322,-€ 1.288,-
1BehuizingenJonsbo N2€ 139,90€ 139,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM5€ 41,33€ 41,33
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 106,99€ 106,99
1VoedingenFSP SFX PRO 450W€ 57,35€ 57,35
1SSD'sKingston NV2, retail, 500GB€ 39,55€ 39,55
1InterfacesSonoff Zigbee 3.0 Dongle Plus (ZBdongle-E)€ 21,25€ 21,25
Totaal€ 2.400,01

+ https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title deze tbv de schijven.

Proxmox als OS, maar daarop een HA vm, pihole docker, plex docker, omv docker, qbittorrent docker, wireguard docker etc.
Toch redelijk vergelijkbaar, behalve dat ik (bewust) voor Intel ben gegaan en jij in een net hogere prijsklasse zit dan ik er (nu) voor over heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:37
Vwb proxmox;
- houd niet van hardware raid
- core op aparte snelle nvm vind hij lekker
- geen goede backup van core mogenlijk! Ik maak deze handmatig op wat alternatieve wijze. Ik power down proxmox, start dan op via Windows CD en gebruik Duitse snapshot tooltje om backup op netwerk share te maken. Deed het ook zo met esxi-free en heeft mij nooit in de steek gelaten. Wel opletten dat als je met config aan de gang bent geweest je dit Backup proces weer moet herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Momenteel draait alles op de nvme van 1TB. Data voor Plex staat op de 8TB HDD en data voor een foto/documenten VM staat op een 500GB nvme die in de oude NUC zat. Verder nog een 1TB SSD voor snapshots van de VM's én de foto/documenten data. De Plex Media hoef ik niet te backuppen. Eventueel op termijn nog een Plex Backup Server of nfs share voor backups van e.e.a.. Maar in principe staan de foto's en documenten ook in de cloud en de Home Assistant VM wordt ook gebackupt in de cloud.
Pagina: 1