Amerikaanse producten boycotten.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.964 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-a-r-t-1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-04 21:32
Dit onderwerp speelt al jaren door mijn hoofd en heb om deze reden in het verleden ook Sailfish gehad als dagelijks OS. Vanwege luiheid en het zoeken naar gemak was dit behoorlijk weggezakt.
Door het huidige geopolitieke klimaat en de Amerikaanse agressie richting Europa, Canada, Groenland e.d. speelt het weer wat meer op.
Het zou mooi zijn als de europese consument wat verder weg blijft bij Amerikaanse producten in het algemeen, laat ik het hier, omdat we hier op een tech site zijn dit beperken tot tech. Voor Amerikaanse walnoten heb ik voorlopig nog geen alternatief :P
Het enige dat ik momenteel doe is geen amerikaanse social media gebruiken, maar dit is meer omdat ik sowieso geen social media gebruik. Op een Tweakers account na dan zie je mij niet echt online. Ik gebruik Whatsapp sinds een paar jaar niet meer en gebruik Telegram en Signal, daarnaast sms voor de mensen die dit niet hebben.
Voor het mooie wil ik voor zoveel mogelijk van alles dat Amerikaans is af, voor mij is het chanteren vanuit de Amerikaanse overheid de grootste motivatie. Het zou heel mooi zijn als Europa zich langzamerhand los kan weken van de Amerikaanse big tech, ik denk dat de consument hier een hele grote rol in kan hebben..

Wat zijn op dit moment de beste alternatieven?
Ik ben zelf inmiddels van alles dat bijvoorbeeld Microsoft en Google is af aan het gaan en ga weer Linux als dagelijks OS gebruiken, waarschijnlijk Linux Mint, Libre Office,Proton mail, enz. Daarnaast eens kijken of Sailfish nog steeds levensvatbaar is. Destijds draaide dit prima op een Sony Xperia. Of misschien lineage OS zonder Google framework.

Zijn er mensen ervaring hebben hun leven zo Europees mogelijk in te richten?
Welke producten gebruiken jullie en waar lopen jullie tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-05 14:56

Blokker_1999

Full steam ahead

Het probleem is dat je bijna niet om de tech giganten heen kunt werken. zoek maar eens een toestel met een CPU die niet vanuit Amerika komt. Lukt je bijna niet. Koop je een toestel staat er bijna altijd een OS op dat uit Amerika komt. Bezoek je een website is de kans heel groot dat je een browser gebruikt die uit Amerika komt en dat vele van de assets en reclame geladen worden vanuit een Amerikaans bedrijf.

En we kunnen ons niet losmaken van die amerikaanse tech. De afgelopen halve eeuw zijn zowat alle succesvolle startups in Europa die ooit wat tegengas hadden kunnen bieden simpelweg opgekocht door die Amerikaanse tech giganten.

Koop je dan een smartphone, heeft Google al direct een mooie commisie opgestreken van jouw aankoop (neen, Android is niet gratis voor fabrikanten als zij de Google Apps meeleveren). Jij zet er dan een ander OS op, zonder Google Framework en hebt ineens een hele hoop beperkingen. Apps van de overheid, van banken, ... werken allemaal niet meer.

Je hebt een nieuwe laptop nodig, je kan er 1 kopen zonder Windows, al is de selectie beperkt, maar zowat alle bedrijven die kwalitatief goed materiaal verkopen zijn Amerikaans. Je kan ook naar China gaan kijken, maar dan heb je weer vraagtekens over kwaliteit en garantie als het misgaat. En er is uiteraard een reden dat Linux nooit is doorgebroken bij thuisgebruikers. En de grootste sponsors van Linux zijn ... Amerikaanse bedrijven.

Als er nu 1 industrie is waar de VS heer en meester is, waar je niet om hen heen kunt, dan is het net de high tech industrie.

Op vele andere gebieden kan je perfect alternatieven vinden. Ipv Nike ga je naar Adidas bijvoorbeeld. En voor je noten kan je ook kijken naar Canada waar ze ook gewoon voorkomen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
@m-a-r-t-1 Snap waar het sentiment vandaan komt, maar omdat iets Amerikaans is, is het niet perse slecht. Idem voor Chinees.
Verder zijn er ook genoeg Europese producten of diensten die je liever wil vermijden. Paar jaar terug werd duidelijk dat de geheime dienst van de UK internetkabels aftapten bijvoorbeeld.

Dus je kunt je veel beter focussen op individuele bedrijven en je verdiepen in losse producten/diensten. Genoeg Amerikaanse/Chinese producten die gewoon goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

m-a-r-t-1 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 08:26:
In deze topics staan veel suggesties:
Persoonlijke Privacy Topic
Leven zonder Google, reclaim je privacy. Alternatieven.
Blokker_1999 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:58:
Jij zet er dan een ander OS op, zonder Google Framework en hebt ineens een hele hoop beperkingen. Apps van de overheid, van banken, ... werken allemaal niet meer.
FUD.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:55
Voor Amerikaanse walnoten heb ik voorlopig nog geen alternatief :P
Probeer Turkije eens.

Meer ontopic: hoe ver wil je gaan met het boycotten van Amerikaanse proucten?
In de keten voor het leveren van water, elektra, gas, internet, tv wordt gebruik gemaakt van Amerikaanse producten en software. Ga je dat dan ook boycotten?

Het verkeer (zowel op de weg, water als in de lucht) wordt geregeld met Amerikaanse producten en software. Blijf je nu thuis?

Een Linux versie zonder Amerikaanse componenten lijkt me ook erg lastig.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-04 19:35
Dit onderwerp speelt al jaren door mijn hoofd en heb om deze reden in het verleden ook Sailfish gehad als dagelijks OS. Vanwege luiheid en het zoeken naar gemak was dit behoorlijk weggezakt.
Door het huidige geopolitieke klimaat en de Amerikaanse agressie richting Europa, Canada, Groenland e.d. speelt het weer wat meer op.
Het zou mooi zijn als de europese consument wat verder weg blijft bij Amerikaanse producten in het algemeen, laat ik het hier, omdat we hier op een tech site zijn dit beperken tot tech. Voor Amerikaanse walnoten heb ik voorlopig nog geen alternatief :P
Het enige dat ik momenteel doe is geen amerikaanse social media gebruiken, maar dit is meer omdat ik sowieso geen social media gebruik. Op een Tweakers account na dan zie je mij niet echt online. Ik gebruik Whatsapp sinds een paar jaar niet meer en gebruik Telegram en Signal, daarnaast sms voor de mensen die dit niet hebben.
Voor het mooie wil ik voor zoveel mogelijk van alles dat Amerikaans is af, voor mij is het chanteren vanuit de Amerikaanse overheid de grootste motivatie. Het zou heel mooi zijn als Europa zich langzamerhand los kan weken van de Amerikaanse big tech, ik denk dat de consument hier een hele grote rol in kan hebben..

Wat zijn op dit moment de beste alternatieven?
Ik ben zelf inmiddels van alles dat bijvoorbeeld Microsoft en Google is af aan het gaan en ga weer Linux als dagelijks OS gebruiken, waarschijnlijk Linux Mint, Libre Office,Proton mail, enz. Daarnaast eens kijken of Sailfish nog steeds levensvatbaar is. Destijds draaide dit prima op een Sony Xperia. Of misschien lineage OS zonder Google framework.

toon volledige bericht
Niet alle Amerikaanse techbedrijven staan achter dit beleid, nu komen de grootste in het nieuws, je kunt ook denken producten uit China boycotten vanwege mensenrechten daar, trouwens doet China hetzelfde als Amerika echter niet zo in het openbaar, nu is er voor alles een alternatief het is een kwestie van zoeker,
buiten softwarematige producten en diensten zijn er ook hardwarematige Amerikaanse producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Goed punt: laten we daar verder gaan. Voor andere onderwerpen dan softwarekeuzes, is CSA niet geschikt. En de softwarekeuzes kunnen dan beter in die topics.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.