Strategisch geluidsisolatie plaatsen woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surindo
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:51
Tweakers,

Sinds een aantal maanden woon ik in een nieuwbouw appartement en nu heb ik eindelijk de mogelijkheid om een home cinema set neer te zetten ipv een soundbar.

Nu heb ik het volgende probleem de buren onder mij klagen dat ik op een zaterdag youtube music videos afspeel en dat dit hoorbaar is.

Nu is de volume niet overdreven hard (heb het niet gemeten maar het staat iig niet zo hard dat we hoeven te schreven naar elkaar) en wil ik de volume niet lager zetten omdat gewoon de pret bederft. |:(

Ik hoop op wat tips om dit op te lossen dmv isolatie materiaal?

Ik zou dit dan op strategische wijze willen aanbrengen zonder dat mijn woonkamer op een noppen studio begint te lijken.

Graag jullie mening/tips?

Muur is van beton en de buren naast mij hebben totaal geen last.

Fotos opstelling
+ subwoofer upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surindo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hq6HfJBf0K2BM064-1ahMWyyEMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tsCFYvnxe6vZG8QtmvExFxSc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0DE8WF5iojaFEIFkOUJ00NefuI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yuA6YYZKY8fFIqOcJgg3ZATz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-05 22:26
In jouw geval zou ik denken spikes onder de towers, en ook de sub op een subdude zetten en ook op spikes.
of op de svs soundpaths.
dat is denk ik het enigste wat je kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:19
Vraag ze eens of ze enkel de sub horen of alle geluid. Je sub moet namelijk niet perse op die plek staan om voor jouw goed te klinken, die zou je ook ergens anders kunnen zetten, kwestie van testen. Waardoor de buren onder je er misschien minder last van hebben. Naast de andere maatregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-05 14:35
Ga luisteren met muziek aan bij ze. Kijk waar ze last van hebben en pak dat aan. "We horen geluid" is veels te breed om makkelijk aan te pakken.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surindo
Eskimoo schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:10:
In jouw geval zou ik denken spikes onder de towers, en ook de sub op een subdude zetten en ook op spikes.
of op de svs soundpaths.
dat is denk ik het enigste wat je kan doen.
Spikes zijn besteld !!
Subwoofer stond al op een sub pad

Zou een akupanel ook helpen in de hoek van de subwoofer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surindo
corset schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:25:
Ga luisteren met muziek aan bij ze. Kijk waar ze last van hebben en pak dat aan. "We horen geluid" is veels te breed om makkelijk aan te pakken.
Klopt, dit is inderdaad wel breed.
Wellicht dat ik bij ze zal gaan luisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:56

franssie

Save the albatross

surindo schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:41:
[...]

Spikes zijn besteld !!
Subwoofer stond al op een sub pad

Zou een akupanel ook helpen in de hoek van de subwoofer?
Spikes koppelen de luidsprekers en jij wil ze juist ontkoppelen, dus met rubber dempers, eventueel op een zware tegel voor extra massa ten opzichte van je houten vloer.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-05 14:35
Ook een belangrijke vraag. Hoe ziet de vloer eruit? Wat zijn de lagen?

Hout
Isolatie
Beton

oid? En wat voor isolatie? Dat kan namelijk ook heel veel schelen. Niet dat je het gelijk moet vervangen, maar het kan wel meer info geven

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:24
Er is een reden dat bij veel appartementencomplexen in de regels staat dat harde vloeren niet zijn toegestaan.
Daarnaast is een vraag hoe oud het appartementencomplex is.

Veel oudere appartementencomplexen hebben geen hele beste isolatie qua vloeren.

Meestal zullen het de bassen zijn die doorklinken, niet de hoge tonen.
Kan maar zo zijn dat als je zonder subwoofer speelt het wel goed gaat.

Die sub op SVS soundpath voeten kan helpen, maar uiteindelijk is er niet zo heel veel wat bepaalde frequenties echt tegenhoud.

Je muzieksmaak kan ook een ding zijn, dance of EDM, alles met veel laag zal eerder problematisch zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:12
Ik heb zelf onlangs in een nieuw luisterruimte in mijn huis een zwevende fermacell vloer gelegd. Is wel even werk en niet goedkoop maar dat dempt ook het laag echt geweldig goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surindo
corset schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:48:
Ook een belangrijke vraag. Hoe ziet de vloer eruit? Wat zijn de lagen?

Hout
Isolatie
Beton

oid? En wat voor isolatie? Dat kan namelijk ook heel veel schelen. Niet dat je het gelijk moet vervangen, maar het kan wel meer info geven
Het is een betonnen geëgaliseerde vloer met vloer verwarming en koeling daarover zit een plak pvc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surindo
RobbieT schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:57:
Er is een reden dat bij veel appartementencomplexen in de regels staat dat harde vloeren niet zijn toegestaan.
Daarnaast is een vraag hoe oud het appartementencomplex is.

Veel oudere appartementencomplexen hebben geen hele beste isolatie qua vloeren.

Meestal zullen het de bassen zijn die doorklinken, niet de hoge tonen.
Kan maar zo zijn dat als je zonder subwoofer speelt het wel goed gaat.

Die sub op SVS soundpath voeten kan helpen, maar uiteindelijk is er niet zo heel veel wat bepaalde frequenties echt tegenhoud.

Je muzieksmaak kan ook een ding zijn, dance of EDM, alles met veel laag zal eerder problematisch zijn.
Bouwjaar 2024 het is nieuwbouw complex 3 maanden oud (koop & vrijesector)

Het was inderdaad een avondje met EDM met lage tonen om de teufel S6000 naar een laag niveau te brengen.

Met films overigens nooit last van de onderburen daar was de volume wel op een hogere stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surindo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ctm-ifW0eb9YyiwlF2WOIi4VP9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XghT01yDHCqFXFZyZW31nQSZ.jpg?f=fotoalbum_large

Hiervoor een downfiring 8 tot 10 inch subwoofers gehad maar deze gingen maar tot 34hz en was nauwelijks hoorbaar in de woning.

Daarna ben ik overgestapt naar een 12inch sub met frontfiring + subpad met de gedachte meer vermogen gericht naar mij toe en minder naar de vloer.

Hierdoor juist klachten ontvangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbieT
De richting van de woofer doet er naar mijn idee niet zoveel toe met een subwoofer.
Kan maar zo zijn dat die grote sub frequenties produceert met EDM die heel vervelend zijn voor de buren.

Juist die hele lage frequenties gaan overal doorheen.
Kan maar zo zijn dat die sub in combinatie met EDM niet zo’n goed plan is in een appartement, helaas.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:56

franssie

Save the albatross

Geluidsgolven hebben ook een golflengte, hoe lager de frequentie, hoe langer de golf. Als de golf niet meer in de ruimte past, gaat ie eruit. Dat kan je bijvoorbeeld ook goed horen met auto's met een subwoofer, dat klinkt buiten bijna net zo hard als binnenin de auto, maar het hoog hoor je veel minder.

Dus als je deze sub speciaal gekocht hebt voor het extra laag, dan ga je het probleem voor je buren niet oplossen.

edit: gerelateerde funfact, mistboeien grommen heel laag, wat eigenlijk raar is want je oren kunnen juist bij hoge tonen beter bedenken waar het geluid vandaan komt De reden is dat lage geluidsgolven veel verder dragen in de mist.
Daarom is de plaats van waar de sub staat ook minder relevant, het geluid komt toch wel overal, een center wil je echt in het midden.

[ Voor 30% gewijzigd door franssie op 07-01-2025 18:23 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:43
surindo schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:02:
[...]

Het is een betonnen geëgaliseerde vloer met vloer verwarming en koeling daarover zit een plak pvc.
Mogelijk geef je niet alle informatie maar heb je de PVC direct op de vloer geplakt of heb je hier nog dempende isolatie tussen geplaatst? In appartementen is dat verplicht dacht ik. Overigens is dat volgens mij voornamelijk voor contact geluid, maar ik heb geen of die -10db ondervloeren ook geluid dempen wat geen contact geluid is

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
hollandnick schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:49:
[...]

Mogelijk geef je niet alle informatie maar heb je de PVC direct op de vloer geplakt of heb je hier nog dempende isolatie tussen geplaatst? In appartementen is dat verplicht dacht ik. Overigens is dat volgens mij voornamelijk voor contact geluid, maar ik heb geen of die -10db ondervloeren ook geluid dempen wat geen contact geluid is
Isolatie onder het PVC in combinatie met vloerverwarming gaat denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:29
Zet je sub eens op de luisterplaats en kruip daarna over de vloer om de bepalen waar je hem het hardste hoord. Dit is dan de beste plek.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corsa Nostra
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 05-05 16:45
Appartementen en beton zijn geen vrienden.
Ontkoppelen, ontkoppelen en ontkoppelen.
Spikes zou ik persoonlijk nooit doen. Alle 'energie' word nu naar het uiteinde van de spike gedirigeerd.
Ontkoppelen met rubber/foam.
En net als GermanPivo zegt, lokaliseer zo de juiste plaats zodat je de subwoofer zo zacht mogelijk kan laten spelen.

HTPC - Home Theater

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corsa Nostra
franssie schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:15:
Daarom is de plaats van waar de sub staat ook minder relevant, het geluid komt toch wel overal, een center wil je echt in het midden.
Plaatsing kan heel veel schelen in het benodigde output volume.

HTPC - Home Theater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corsa Nostra
tormentor1985 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:00:
Ik heb zelf onlangs in een nieuw luisterruimte in mijn huis een zwevende fermacell vloer gelegd. Is wel even werk en niet goedkoop maar dat dempt ook het laag echt geweldig goed.
Dit is eigenlijk de enige optie in een betonnen appartement, wil je de buren ontlasten en zelf genieten.
Maar, dit is inderdaad wel meteen een aardig en kostbaar project.

HTPC - Home Theater

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Deze vraag komt regelmatig langs. Zie bijvoorbeeld dit topic voor dezelfde discussie: 2 Quad speakers met een NAD versterker = klagende buurvrouw

[ Voor 7% gewijzigd door TBTL op 09-01-2025 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:42
surindo schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:42:
[...]
Wellicht dat ik bij ze zal gaan luisteren.
Het is de enige manier om te weten wat je op moet lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-05 19:42

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Het gaat denk ik wel heel erg lastig worden om hier bouwkundig, of met spikes etc wat aan te doen.

Zoals al eerder werd gezegd, je nieuwe sub gaat lager. Juist die extra lage tonen veroorzaken waarsch het probleem. Dat hou je met wat kleine laagjes echt niet tegen.

Je zou voor de grap eens beneden kunnen luisteren met en zonder een sok in de poort. Met een sok gaat de sub minder diep. Als het hierdoor verdwijnt weet je waar het aan ligt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

TBTL schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:36:
Deze vraag komt regelmatig langs. Zie bijvoorbeeld dit topic voor dezelfde discussie: 2 Quad speakers met een NAD versterker = klagende buurvrouw
Dit is wellicht een onpopulaire mening, maar volgens mij moet je niet dergelijk zware audio-apparatuur willen gebruiken als je in een flatje of rijtjeshuis woont. Een subwoofer valt niet te gebruiken zonder anderen tot last te zijn. Ik ben verhuisd omdat mijn buren geen rekening met mij konden houden. Ze hadden nu eenmaal een hi-fi geluidsinstallatie aangeschaft en die zouden ze gebruiken ook.

Ik ben overigens het type buur (niet de buur uit dit topic) dat zich 2 keer beleefd heeft beklaagd en daarna op zoek is gegaan naar een ander huis. Als ik echt een 3e keer moet klagen dan zijn het gewoon asociale mensen en daar valt geen muur of vloer mee te delen. Jeetje je zou maar zwanger zijn of een kleine hebben en naast een subwoofer wonen zeg.

Het is overigens wel heel mooi om te zien dat er ook mensen zijn die het wel proberen in deze topics, maar een subwoofer geeft gewoon overlast ook al zweeft ie in een zero gravity field.

Overigens ben ik een enorm muziekliefhebber, maar ik heb een stuk of 7 koptelefoons. Dat begon vroeger al toen mijn ouders thuis de klereherrie van mijn elektrische gitaar niet wilden horen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• werkenslaap
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-04 21:10
Eens. Zelfde meegemaakt jaren terug. Onderbuurman die besloot een subwoofer aan te schaffen en dan lekker na werk (2200u) nog even de muziek aan. Ergens voel je je een zeikerd om daar steeds over te moeten beginnen want 'leven en laten leven', anderzijds dient iemand zelf ook te snappen dat je in een appartement rekening moet houden met onder- en bovenburen en dat dat soms betekent dat bepaalde dingen dus gewoon niet kunnen (ook overdag niet mi.).

Toen hij op een gegeven moment als tegenreactie een punt ging maken van onze overdag rondhobbelende peuter zijn we verhuisd en nu wonen we lekker vrijstaand. En heb ik zelf ook een subwoofert :+

[ Voor 4% gewijzigd door werkenslaap op 12-01-2025 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surindo
hollandnick schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:49:
[...]

Inderdaad direct aan de vloer omdat dit werd aanbevolen vanwege de vloerverwarming en vloer koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surindo
tormentor1985 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:00:
Klinkt geweldig maar helaas is een vloer leggen niet mogelijk. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-05 07:51

Tuxie

En WeL nU!

In het kader van 'welk probleem los ik op', wel eens nagedacht over investeren in een goede koptelefoon?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• surindo
Sando schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 01:24:
[...]

Dit is wellicht een onpopulaire mening, maar volgens mij moet je niet dergelijk zware audio-apparatuur willen gebruiken als je in een flatje of rijtjeshuis woont. Een subwoofer valt niet te gebruiken zonder anderen tot last te zijn. Ik ben verhuisd omdat mijn buren geen rekening met mij konden houden. Ze hadden nu eenmaal een hi-fi geluidsinstallatie aangeschaft en die zouden ze gebruiken ook.

Ik ben overigens het type buur (niet de buur uit dit topic) dat zich 2 keer beleefd heeft beklaagd en daarna op zoek is gegaan naar een ander huis. Als ik echt een 3e keer moet klagen dan zijn het gewoon asociale mensen en daar valt geen muur of vloer mee te delen. Jeetje je zou maar zwanger zijn of een kleine hebben en naast een subwoofer wonen zeg.

Het is overigens wel heel mooi om te zien dat er ook mensen zijn die het wel proberen in deze topics, maar een subwoofer geeft gewoon overlast ook al zweeft ie in een zero gravity field.

Overigens ben ik een enorm muziekliefhebber, maar ik heb een stuk of 7 koptelefoons. Dat begon vroeger al toen mijn ouders thuis de klereherrie van mijn elektrische gitaar niet wilden horen.
Ik heb mijn hele leven in appartementen gewoond en nooit een klagende buur gehad met mijn subs maar sinds de nieuwbouw woning + lager sub en nieuwe buur heb ik dit nog niet eerder meegemaakt en wil ik dit wel oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surindo
Corsa Nostra schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:35:
[...]

Dit is eigenlijk de enige optie in een betonnen appartement, wil je de buren ontlasten en zelf genieten.
Maar, dit is inderdaad wel meteen een aardig en kostbaar project.
Inmiddels staan de speakers op spikes en matten
Subwoofer op een dure pad.
Akoestisch paneel zal ergens volgende week worden gehangen dicht bij de sub.

Bass enhancer en bassboost is ook uitgeschakeld nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surindo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I43XLpH03lJi0XSemFSVqLHxBr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFAiktBodNzFJk94CyZD40VU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jc4nnZp3-FhNpnzpbruP-EIAuDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x6D84f1L84u5qIGX2mHynCnp.jpg?f=fotoalbum_large

Gesprek met buren gehad het blijkt mijn overburen te zijn die last hebben van mij en niet de onderburen.

De subwoofer dreunt vanuit de woonkamer (groene pijl) door langs 2 slaapkamers in de slaapkamer van mijn buren (rode kruis).

Ik heb een plattegrond toegevoegd van de woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surindo
Ook galmt het nog in de woning ik wilde hiervoor wat akupanelen plaatsen.

Er komt volgende week iemand langs die gaat het huis bekijken op geluidslekken.

Hij stelde voor om de gibo muur van de slaapkamer die tegen de slaapkamer van de buren staat een voorzetwand te plaatsen.

Ik zag dat er ook een fermacell wand bestaat en dat te gebruiken ipv een gipswand met isolatie?

Zijn er nog andere materialen wat ik speciaal tegen geluidsisolatie kan gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corsa Nostra
surindo schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:42:
Ook galmt het nog in de woning ik wilde hiervoor wat akupanelen plaatsen.

Er komt volgende week iemand langs die gaat het huis bekijken op geluidslekken.

Hij stelde voor om de gibo muur van de slaapkamer die tegen de slaapkamer van de buren staat een voorzetwand te plaatsen.

Ik zag dat er ook een fermacell wand bestaat en dat te gebruiken ipv een gipswand met isolatie?

Zijn er nog andere materialen wat ik speciaal tegen geluidsisolatie kan gebruiken?
Volgens mij is het belangrijkste dat je een soort van 'kamer in een kamer' maakt. Daarom is die zwevende vloer zo goed. Probeer zo min mogelijk direct contact te maken met het beton.

Heb je via plaatsing al eens geprobeerd het sub volume naar beneden te krijgen?

Laat je niet te gek maken door iedereen die zegt dat een sub niet kan in een appartement en dat je maar aan de koptelefoon moet. Je zal niet 6 uur per dag op thx niveau naar films of muziek luisteren neem ik aan.
Je bent al netjes bezig met oplossingen zoeken.

Bij een goed afgesteld systeem, hoeft het volume allemaal niet zo hoog, en heb je tevens een vol geluid.

We komen er wel!

HTPC - Home Theater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07:35
Ik zou eerst proberen na te gaan waar de overdracht plaats vind. Als de vloeren en wanden van de verschillende appartementen gekoppeld, of erger nog vloerplaten die doorlopen, dan heb je een bouwkundig probleem wat lastig is op te lossen.

Als je probleem werkelijk in het laag blijkt te zitten, wat je eerst moet bevestigen of uitsluiten, dan ga je dat niet met een paar panelen oplossen. Voor lage frequenties heb je simpelweg volume nodig om dat goed te kunnen dempen. Wel zijn lattenwanden/akupanelen geschikt om nagalm te beperken. Als je er een voorzetwand mee maakt met voldoende volume, dan kun je ook in het laag wel wat pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tormentor1985
surindo schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:24:
[...]

Klinkt geweldig maar helaas is een vloer leggen niet mogelijk. |:(
Ik las later inderdaad van de vloerverwarming en ja dan valt de vloer inderdaad af. Erg jammer.

Ik lees verder je idee over fermacell voorzetwand. Ik wil dit ook nog gaan doen bij mijn luisterkamer die deels aan de muren van de buren grenst. Dat is uitstekend mits je hem ontkoppeld van de bestaande muur. Ik zou er alsnog een dikke laag Rockwool achter weg werken maar de massa van fermacell helpt ook mee.

Maar zoals al aangehaald, zijn de vloeren 1 geheel met de buren dan heb je inderdaad een 'bouwkundig probleem". Ik lees helaas steeds vaker dat bij hedendaagse woningen de focus ligt op energiezuinig heid en niet op geluidsisolatie. Je hebt nu een dure mat onder je subwoofer maar ik hoor ook veel mensen die enthousiast zijn over die svs sound isolation voetjes.

Ik ben benieuwd naar de voortgang. Uiteindelijk blijf ik ook wel van mening dat je op een plek woont waar je niet kan uitsluiten overlast te ervaren van buren. Het kan niet zo zijn dat jij nooit eens kan genieten van je hifi set of dat je maar met een koptelefoon moet gaan luisteren. Het gesprek moet dan vooral gaan wanneer jij daar wel van kan genieten. In iedere situatie is dat anders want soms werken mensen snachts waardoor het juist overdag vervelend kan zijn en visa versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:43
Wellicht eerst eens meten wat er nu precies aan de hand is voordat je isolerend materiaal gaat aanbrengen? Wie weet heb je een aantal vervelende staande golven, met een DSP/andere plaatsing zou je daar eventueel al wat aan kunnen doen. Met als bijkomend voordeel dat de boel ook nog eens beter klinkt :).

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surindo
wesleytjuh schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:30:
Wellicht eerst eens meten wat er nu precies aan de hand is voordat je isolerend materiaal gaat aanbrengen? Wie weet heb je een aantal vervelende staande golven, met een DSP/andere plaatsing zou je daar eventueel al wat een kunnen doen. Met als bijkomend voordeel dat de boel ook nog eens beter klinkt :).
Thhnnxx

Ik zou graag een meting willen uitvoeren door een specialist heeft iemand hier ervaring of tips mee?

Waar kan ik aankloppen en zou ik dit via rechsbijstand wonen kunnen (laten) financieren?

Wellicht dat er iets uitkomt waar ik ook rekening mee kan houden of juist op een andere plek beter kan isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surindo
tormentor1985 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:33:
[...]

Ik las later inderdaad van de vloerverwarming en ja dan valt de vloer inderdaad af. Erg jammer.

Ik lees verder je idee over fermacell voorzetwand. Ik wil dit ook nog gaan doen bij mijn luisterkamer die deels aan de muren van de buren grenst. Dat is uitstekend mits je hem ontkoppeld van de bestaande muur. Ik zou er alsnog een dikke laag Rockwool achter weg werken maar de massa van fermacell helpt ook mee.

Maar zoals al aangehaald, zijn de vloeren 1 geheel met de buren dan heb je inderdaad een 'bouwkundig probleem". Ik lees helaas steeds vaker dat bij hedendaagse woningen de focus ligt op energiezuinig heid en niet op geluidsisolatie. Je hebt nu een dure mat onder je subwoofer maar ik hoor ook veel mensen die enthousiast zijn over die svs sound isolation voetjes.

Ik ben benieuwd naar de voortgang. Uiteindelijk blijf ik ook wel van mening dat je op een plek woont waar je niet kan uitsluiten overlast te ervaren van buren. Het kan niet zo zijn dat jij nooit eens kan genieten van je hifi set of dat je maar met een koptelefoon moet gaan luisteren. Het gesprek moet dan vooral gaan wanneer jij daar wel van kan genieten. In iedere situatie is dat anders want soms werken mensen snachts waardoor het juist overdag vervelend kan zijn en visa versa.
Ik las inderdaad over fermacell wand maar ook over Gyproc Soundbloc of Knauf Diamondboard.

Heb in iig een lijstje gemaakt wat ik allemaal in de voorzetwand will hebben. >:)

Ik werk helaas in de middag ben pas 22:00 thuis en dan begint mijn dag (avond) dat komt niet overeen met de buren die 9tot5 baan hebben en weekends vooral thuis zijn en vroeg naar bed gaan 20:00 heb ik begrepen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corsa Nostra
surindo schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:52:
[...]

Thhnnxx

Ik zou graag een meting willen uitvoeren door een specialist heeft iemand hier ervaring of tips mee?

Waar kan ik aankloppen en zou ik dit via rechsbijstand wonen kunnen (laten) financieren?

Wellicht dat er iets uitkomt waar ik ook rekening mee kan houden of juist op een andere plek beter kan isoleren.
Met een kleine investering en een avondje YouTube/fora zou je dit zelf eens kunnen proberen. Tevens heb je er meteen een speeltje bij waarmee je je systeem kan fine tunen.

Een (Umik) gekalibreerde microfoon, een pc/laptop en het programma REW. De microfoon kost ongeveer €100 en het programma is gratis.

Door middel van metingen te doen kan je misschien de vervelende frequenties opsporen en deze door middel van een dsp of equalizer setting, verlagen.

HTPC - Home Theater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tormentor1985
surindo schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:59:
[...]

Ik werk helaas in de middag ben pas 22:00 thuis en dan begint mijn dag (avond) dat komt niet overeen met de buren die 9tot5 baan hebben en weekends vooral thuis zijn en vroeg naar bed gaan 20:00 heb ik begrepen. 8)7
Het is inderdaad redelijk netjes om na 22:00 geen extreem hinderlijke herrie te maken. Maar het klinkt i.m.o. alsof je prima 's ochtends voordat je naar je werk gaat even een muziekje kan draaien of een filmpje kan kijken op -20 dB of zo. 🙂

Iedere situatie is verschillend, maar ik probeer alleen maar aan te geven dat er met goed overleg momenten moeten zijn waarop het een en ander wel mogelijk is.

Ik heb zelf het geluk dat ik in een hoekhuis woon, met zowel de woonkamer als de luister-/gamekamer aan de kant waar geen buren zitten. In de woonkamer staan 11 speakers met 2 SVS-subwoofers, die met enige regelmaat op -20 dB staan en heel soms iets harder, maar dat is meer uitzondering dan regel.

Ik heb de buren gevraagd of ze wel eens iets horen. Het antwoord van de buurman was: "Ik hoor soms wel eens wat, maar als ik geen overlast wil ervaren, moet ik niet in een stad gaan wonen." De buurvrouw zegt nooit echt overlast te hebben. Bijzonder, nog steeds, voor een woning uit 1927. Wat mogelijk mee zou kunnen spelen, is dat mijn huis 7 jaar later is 'aangebouwd' en nummer 3 dus ooit het hoekhuis was. Wellicht dat dit ook meespeelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik zou eerst die galm gaan aanpakken. Dik vloerkleed, lange gordijnen, open kasten met vakjes om gladde muren te voorkomen helpen vaak direct.

Na 22:00 uur zou ik anders een hoofdtelefoon nemen.
De nieuwste HifiMan HE1000 Unveiled gaat tot 8 Hz. ;)

Afbeeldingslocatie: https://thumbs.static-thomann.de/thumb/padthumb600x600/pics/bdb/_60/606661/19698524_800.jpg
Pagina: 1