Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo.
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22-04 09:16
Ik ga binnenkort tekenen voor een hypotheek bij de notaris. Deze is al definitief toegezegd door een bank.

Voordat ik mijn aanvraag deed, heb ik mijn private lease auto ingeleverd. Waardoor ik bij de aanvraag geen BKR registratie had. Ik heb een eigen bedrijf. Nu wil ik wellicht weer een private lease contract aangaan, aangezien ik dan meer budget heb om te blijven herinvesteren in mijn bedrijf.

Uiteraard krijg ik dan wederom een BKR registratie. Ik weet dat ik de rekeningen kan betalen. Dat vormt geen enkel probleem. Dus een BKR is niet erg.

Kan ik direct nadat ik bij de notaris heb getekend een BKR melding aangaan. Zonder het risico te lopen dat de bank zich terugtrekt? Heeft hier iemand ervaring mee?

(Ik weet niet zeker of je het een BKR registratie of melding noemt. In ieder geval heb ik nooit betalingsachterstanden gehad. Dus het is geen negatieve BKR.)

Toevoeging:

Voordat er reacties gaan komen met de vraag of het wel slim is. Als ondernemer ben je met een BKR registratie, kansloos bij een hypotheekaanvraag. Terwijl het bedrag wat je per maand betaald (bijv. voor een auto in mijn geval) helemaal niet hoog hoeft te zijn of een zeer beperkt risico vormt. Vandaar dat ik het op advies van mijn hyptoheekadviseur, de auto heb ingeleverd voor de aanvraag.

[ Voor 18% gewijzigd door Pablo. op 07-01-2025 00:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:43
Ik denk zelfs, maar kom niet klagen als ik er naast zit, dat als je de hypotheek offerte eenmaal hebt liggen, de checks gedaan zijn en je daarna de boel zo vol kunt laden met BKR registraties als dat je zelf een goed idee vindt.

Nadat je hebt getekend bij de notaris is het al helemaal geen probleem.

Het is vreemd, er wordt inderdaad puur naar een momentopname gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-03 23:19
Lijkt mij een goede vraag om bij de notaris te checken alsook bij je hypotheekverstrekker. Als je geen 30 jaar vast hypotheek neemt zou het bij verlenging mogelijk een issue kunnen zijn.
Maar er is een groot verschil tussen een BKR registratie en een negatieve BKR registratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:35

Dennis1812

Amateur prutser

Het is een momentopname.
Wij hebben een kleine 2 weken na tekenen/aanschaf woning een persoonlijke lening afgesloten. (Mede voor verbouwing, bouwdepot ging niet, lang irrelevant verhaal.) Dat was ook geen enkel probleem.
Alleen moet je bij je private lease of andere lening die je aangaat je hypotheeklasten benoemen en telt dit mee in het bedrag waar je voor kan leasen of lenen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Eric-Peric schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 01:17:
Lijkt mij een goede vraag om bij de notaris te checken alsook bij je hypotheekverstrekker. Als je geen 30 jaar vast hypotheek neemt zou het bij verlenging mogelijk een issue kunnen zijn.
Ook niet, ze gaan niet opnieuw je inkomen en lasten toetsen, je krijgt gewoon een nieuw rente aanbod voor. Als je dat niet kan betalen is dat jouw probleem om op te lossen. Dat kan ook door in overleg te gaan met de bank natuurlijk. Oversluiten wordt wel een uitdaging want dan vind WEL een BKR toetsing plaats.

En inderdaad, een BKR registratie niet zo bijzonder, hooguit voor de hoogte van je krediet, een negatieve wordt wel wat vervelender.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:26
Is het niet zo dat zelfs een mobiele telefoon die je maandelijks betaald aan je provider al een BKR registratie is?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-05 00:16
No Hands schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 07:39:
Is het niet zo dat zelfs een mobiele telefoon die je maandelijks betaald aan je provider al een BKR registratie is?
Wat is hier relevant aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:53
mgizmo schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:00:
[...]

Ik zie de relevantie wel. TS least een auto en betaald een maandelijks vast bedrag. Een telefoon op afbetaling bij een telefoonabonnement is ook per maand af te rekenen. Enige verschil is dat na een aantal jaren de telefoon je eigendom is en de auto niet. Beide geven een BKR registratie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:24
Wilke schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 00:18:
Voor de bank is het op dát moment hun verplichting. Bij het aangaan van een nieuw leasecontract ligt die toetsverplichting juist weer bij de leasemaatschappij waar je moet aantonen wat je o.a. aan woonlasten kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Is het niet zo dat zelfs een mobiele telefoon die je maandelijks betaalt aan je provider al een BKR registratie is?
Alleen als het kredietbedrag voor de telefoon boven de 250 euro komt.

Een bron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-05 16:14
Ik had zelfs mijn baan opgezegd nadat de offerte van de bank er lag en ik bij de bank voor akkoord had gekrabbeld. 1 maart passeren van de akte en per 1 april starten bij een nieuwe werkgever, echt niemand die dat controleert hoor nadat de deal al rond is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:39
Als je die auto voor je werk nodig hebt kun je zakelijk leasen en heb je überhaupt geen BKR registratie voor die auto.

Of is dat teveel gedoe / niet handig? Geen idee hoor. Maar als je een BKR registratie wil vermijden dan is het een optie.

[ Voor 34% gewijzigd door Kalentum op 07-01-2025 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:19
Klopt, ook bij verlenging geen probleem. Zelfs als je werkloos raakt: als je je maandlasten op een of andere manier maar gewoon (tijdig) weet over te maken dan vind de bank alles prima. Alleen bij hypotheekverhogingen (bijv voor een verbouwing) wordt opnieuw gekeken naar draagkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:44
Pablo. schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 00:11:
Ik ga binnenkort tekenen voor een hypotheek bij de notaris. Deze is al definitief toegezegd door een bank.

Voordat ik mijn aanvraag deed, heb ik mijn private lease auto ingeleverd. Waardoor ik bij de aanvraag geen BKR registratie had. Ik heb een eigen bedrijf. Nu wil ik wellicht weer een private lease contract aangaan, aangezien ik dan meer budget heb om te blijven herinvesteren in mijn bedrijf.

Uiteraard krijg ik dan wederom een BKR registratie. Ik weet dat ik de rekeningen kan betalen. Dat vormt geen enkel probleem. Dus een BKR is niet erg.

Kan ik direct nadat ik bij de notaris heb getekend een BKR melding aangaan. Zonder het risico te lopen dat de bank zich terugtrekt? Heeft hier iemand ervaring mee?

(Ik weet niet zeker of je het een BKR registratie of melding noemt. In ieder geval heb ik nooit betalingsachterstanden gehad. Dus het is geen negatieve BKR.)

Toevoeging:

Voordat er reacties gaan komen met de vraag of het wel slim is. Als ondernemer ben je met een BKR registratie, kansloos bij een hypotheekaanvraag. Terwijl het bedrag wat je per maand betaald (bijv. voor een auto in mijn geval) helemaal niet hoog hoeft te zijn of een zeer beperkt risico vormt. Vandaar dat ik het op advies van mijn hyptoheekadviseur, de auto heb ingeleverd voor de aanvraag.
Een BKR registratie is er niet voor niets en je moet je er wel bewust van zijn dat je hiermee wel degelijk een risico aangaat. En ik snap dat je als ondernemer daar wat mee moet spelen, maar blijf je er wel bewust van dat dat risico een stuk minder beperkt is dan je denkt. Als er iets met het bedrijf fout gaat kan zoiets best grote problemen opleveren.

Maar ondanks dat, ja dit kan gewoon. Die hypotheekaanvraag is echt een momentopname en zodra dat getekend is, zullen er geen verdere controles zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:26
mgizmo schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:00:
[...]

Dat een BKR registratie niet altijd iets vreselijks is en je beperkt in van alles en nog wat. Pas als die registratie negatief wordt is het lastig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

No Hands schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:40:
[...]

Dat een BKR registratie niet altijd iets vreselijks is en je beperkt in van alles en nog wat. Pas als die registratie negatief wordt is het lastig.
Het telt wel zwaar mee in het max. bedrag dat je aan hypotheek kunt krijgen, net als bijvoorbeeld een studielening (ondanks die niet BKR-geregistreerd zijn).
Uiteindelijk doet de bank een berekening van het bedrag dat je open hebt staan aan leningen en trekt dat 1-2x af van je max. hypotheek, ervan uitgaande dat je maandlasten dan vergelijkbaar zijn.

Dus of het nou een telefoon of een auto of een andere woning is, het telt allemaal gewoon mee op het moment dat de bank hun controles en berekeningen gaat doen. Dat kan je best wel in de weg zitten als je een telefoon als deze hebt: uitvoering: Samsung Galaxy Z Flip Zwart, afhankelijk van de bank kan je dat gewoon bijna 5K in mogelijke hypotheek kosten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pablo.
Dank iedereen voor de reacties. Aankomende week wordt het definitief gemaakt bij de notaris. De dag daarna ga ik de auto rondmaken. De leasepartij heeft al berekent met de maandelijkse hypotheeklasten en dat vormt geen probleem.
[...]

Ik kan ca. 50k minder lenen door mijn private lease auto. Dus het speelt wel degelijk een rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23:08
Wilke schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 00:18:
Ik denk zelfs, maar kom niet klagen als ik er naast zit, dat als je de hypotheek offerte eenmaal hebt liggen, de checks gedaan zijn en je daarna de boel zo vol kunt laden met BKR registraties als dat je zelf een goed idee vindt.

Nadat je hebt getekend bij de notaris is het al helemaal geen probleem.

Precies dit! De bank heeft de checks gedaan en daarmee is het rond. Wat erna gebeurd moet je zelf weten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:11

Haan

dotnetter

Ik kan me nog herinneren dat mij gevraagd werd om m'n credit card tijdelijk op te zeggen tot de hypotheekaanvraag goedkgekeurd was, daarna kon ik die weer opnieuw aanvragen :')

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-05 00:16
[...]

Ik zal het gemist hebben maar ik meen niet gelezen te hebben dat het onderwerp telefoon voorbij kwam. Ondernemers kopen ook veelal een telefoon. Mijn vraag over relevantie ging over die mobiele telefoon, niet de term BKR want die was al onderdeel van de vraag van de TS.

Maar ik begrijp nu jouw eerdere reactie door je toelichting over BKR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:28
3dfx schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:18:
[...]

Alleen als het kredietbedrag voor de telefoon boven de 250 euro komt.

Een bron.
Als je rood kunt staan op de bank boven de 250 euro, wordt dit ook bij de BKR geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:32
Dit is inderdaad een mogelijke 'hack'; als je twee 'schulden' tegelijkertijd aangaat weten ze niet van elkaar (of hooguit 1 van de ander). Met goed timen kan je inderdaad een maximale hypotheek aangaan + een extra betaalverplichting (zoals een private lease auto) terwijl dat normaliter niet zou kunnen. Dat lukt omdat de hypotheek inderdaad een momentopname betreft. Als dat allemaal gedaan is, mag je (wat de hypotheek betreft) alles in feite doen :P je baan opzeggen, meer schulden aangaan, etc etc - zolang je elke maand maar het desbetreffende bedrag overboekt.

De risico's hiervan spreken voor zich, gelukkig geef je in TS aan hier bekend mee te zijn :)
Overigens zou ik, als ik ondernemer was, waarschijnlijk niet gaan private leasen, maar zakelijk leasen. Oke: bijtelling is een dingetje, maar gezien je het uit je bruto inkomen als ondernemer betaalt is het waarschijnlijk aantrekkelijker.
Afhankelijk van het type auto en de kilometrage, is een occasion vaak aanzienlijk goedkoper als privé auto.
Zolang de toestelbetaling 10 euro per maand of lager is, telt dit niet. Het is ook altijd mogelijk om het toestel in 1x af te tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Geen probleem, niemand controleert meer en het is een moment opname. Al zou het mij persoonlijk ook niet lekker zitten en wachten totdat overal een krabbel staat bij de notaris. Maar dat zou mijn eigen keus zijn.

Een BKR registratie opzich is ook geen probleem alleen je maximale leenbedrag voor hypotheek wordt dan lager gezien ze uitgaan van een model aan maandelijkse kosten. Gezien je met lease een verplichting hebt aan maandelijkse kosten trekken ze dat van je maximale leencapaciteit. Gezien lease betalingen relatief best hoog zijn gaat wat je minder kan lenen al snel richting enkele 10000den euro’s afhankelijk van verschillende factoren uiteraard. Maar dit was dan het geval als je dit deed voor aanvraag van hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:38
Wachten tot alles rond is en het huis van jezelf is, daarna boeit het hun niet zo erg tenzij jouw betalingen niet meer binnenkomt / kan betalen.

Als je dan minder slimme keuzes hebt gemaakt, geen idee wat ze dan doen, maar een lease auto is vrij normaal (of je dat echt nodig hebt is dan wel weer een vraag die je aan jezelf moet stellen)

Zou persoonlijk eerst met mijn huis bezig gaan en daarna kijken wat ik overhoud (uiteraard met buffer) voordat ik z'n beslissing zou maken; en hoeveel het scheelt in vergelijking met jouw huidige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:18

Herman

FP ProMod
Niet precies dezelfde situatie, maar ik zie veel overlap met:

Hypotheek offerte, kan Private Lease vóór passeren akte al?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pablo.
ilaurensnl schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:36:
Wachten tot alles rond is en het huis van jezelf is, daarna boeit het hun niet zo erg tenzij jouw betalingen niet meer binnenkomt / kan betalen.

Als je dan minder slimme keuzes hebt gemaakt, geen idee wat ze dan doen, maar een lease auto is vrij normaal (of je dat echt nodig hebt is dan wel weer een vraag die je aan jezelf moet stellen)

Zou persoonlijk eerst met mijn huis bezig gaan en daarna kijken wat ik overhoud (uiteraard met buffer) voordat ik z'n beslissing zou maken; en hoeveel het scheelt in vergelijking met jouw huidige situatie.
Beide dank voor jullie reactie.

Interessant dat iemand aanhaalt in dat topic, dat hij heeft gewerkt bij een hypotheekverstrekker en op de passeerdatum nog mensen controleerde.

Ik heb in ieder geval besloten te wachten tot het is getekend bij de notaris. Zodat het helemaal definitief rond is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSH
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 01-05 21:09

RSH

Richh schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:34:
Dit is inderdaad een mogelijke 'hack'; als je twee 'schulden' tegelijkertijd aangaat weten ze niet van elkaar (of hooguit 1 van de ander). Met goed timen kan je inderdaad een maximale hypotheek aangaan + een extra betaalverplichting (zoals een private lease auto) terwijl dat normaliter niet zou kunnen. Dat lukt omdat de hypotheek inderdaad een momentopname betreft. Als dat allemaal gedaan is, mag je (wat de hypotheek betreft) alles in feite doen :P je baan opzeggen, meer schulden aangaan, etc etc - zolang je elke maand maar het desbetreffende bedrag overboekt.
Bij hypotheek via bank wordt bij mijn weten altijd de eis gesteld dat je inkomen gestort wordt op een betaalrekening, zodat ze je inkomsten kunnen controleren. In de algemene voorwaarden stond (staat) dan vaak ook een voorwaarde dat ze de hypotheek op kunnen eisen bij wegvallen van inkomen, grote veranderingen in inkomen o.i.d..
Praktijk (eigen ervaring) is dat het meestal inderdaad wel los loopt zolang je aan de verplichtingen kunt voldoen, maar bij geval kan een bank die clausule inroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo.
Dank iedereen voor de hulp. Het is gelukt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Wat vaak vergeten wordt is dat de BKR er is om consumenten te beschermen, niet om ze dwars te zitten. Ik ben ook wel benieuwd hoe het zit met de zorgplicht van een geldverstrekker als een klant middels een omweg toch tegelijkertijd meerdere verplichtingen aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Frame164 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:39:
Wat vaak vergeten wordt is dat de BKR er is om consumenten te beschermen, niet om ze dwars te zitten.
En hoe rijmt dat met als je je hele leven nog geen BKR registratie hebt gehad en een creditcard/lening wordt afgewezen vanwege de opmerking dat er geen historie aanwezig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:52
GioStyle schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:02:
[...]

En hoe rijmt dat met als je je hele leven nog geen BKR registratie hebt gehad en een creditcard/lening wordt afgewezen vanwege de opmerking dat er geen historie aanwezig is?
Ik me niet voorstellen dat dit in NL het geval is. In de VS is het wel zo dat je een historie op moet bouwen om krediet te kunnen krijgen... Compleet gestoord natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:39
GioStyle schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:02:
[...]

Dan denken ze, prima, geen BKR registratie, dus ook geen negatieve registratie, dus geen problemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Kalentum op 08-02-2025 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een BKR is echt geen enkel probleem, die krijg je gratis als je een lening (dus: schuld) aangaat ;) Je hebt een lening bij bedrijf x, en je betaalt netjes, dan heb je niet de codering "wanbetaler". Bij het aangaan van een nieuwe lening, wordt er bij de BKR een toetsing gedaan, en als de BKR zegt: deze persoon heeft 4 lening lopen, en heeft er 3 die niet altijd netjes betaalt worden, beter dat je die persoon niks leent, want hij/zij betaalt niet op tijd.

Wellicht is de timing gewoon perfect, en dat bij de hypotheek nog niet is doorgegeven, want moment opname.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:11
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ