Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jimmy-
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 05-01 21:28
Dag allen,

De afgelopen maanden heb ik mij verdiept in alternatieve juridische constructies met het oog op de wet DBA. Ik ben zzp'er in het onderwijs en wil graag als ondernemer opdrachten blijven aannemen. Ik merk dat opdrachtgevers over de gehele linie zeer terughoudend zijn om met zzp'ers in zee te gaan. In plaats van te proberen hen te overtuigen dat ik daadwerkelijk zelfstandige ben (ik schrijf zelf facturen, heb meerdere opdrachtgevers, krijg niet doorbetaald bij vakanties of ziekte, etc.) wil ik de twijfels bij de voordeur weg kunnen nemen. In mijn zoektocht ben ik erachter gekomen dat een BV op zich niet voldoende is om risico uit te sluiten. Wel heb ik begrepen dat wanneer ik werkzaam ben voor een BV die juridisch gezien niet mijn eigendom is, ik geen risico loop, ook niet als nagenoeg de gehele winst naar mij gaat. De juristen van ZZP Nederland adviseren een DUBV van Uniforce, maar geven aan dat het nog maar zeer de vraag is hoe de belastingdienst hier in de toekomst naar gaat kijken met het oog op de wet DBA.

Heeft het zin om een alternatieve juridische constructie op te tuigen? Ook een STAK (stichting administratiekantoor) neem ik in overweging.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik denk niet dat het zin heeft.

Een belangrijk argument is of personeel in loondienst hetzelfde werk doet (bron: boekenonderzoek wat de belastingdienst bij mij heeft gedaan). Ik kan me voorstellen dat als je voor de klas staat dit snel zo is. Allerlei constructies die tussen jou en de opdrachtgever zitten geef ik weinig kans, maar het zal duidelijk worden als de eerste casus voor de rechter wordt gebracht. De belastingdienst zoekt naar jurisprudentie.

Voor opdrachtgevers geldt dat zij grote risico's lopen op onder andere naheffing. Ik kan me voorstellen dat ze niet blij worden van vage constructies en dus (noodgedwongen) pas op de plaats maken. Jij moet hen overtuigen dat jouw constructie Wet DBA proof is en dat lijkt me ontzettend lastig te doen.

Er is veel in dit topic hierover gesproken: Het freelance ICT-ers discussie topic ('even' terugbladeren naar augustus vorig jaar)

[ Voor 19% gewijzigd door P_de_B op 03-01-2025 13:05 ]

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:38
De onderwijsorganisaties waar ik de vorige jaren voor heb gewerkt zitten toevallig in dezelfde regio en hebben met elkaar afgesproken geen zzp'ers meer te gebruiken. De reden is vooral kostentechnisch en omdat vaste werknemers ook de overige taken ernaast doen. Los dat een zzp'er dus wel een goed alternatief was dan een klas naar huis sturen, maar daar hebben de schoolorganisaties met elkaar nu wat voor opgezet.

Los dat ik de meerwaarde voor sommige mensen wel begrijp, zo heb ik ooit een collega gehad met een hoofdbaan bij klm en ook een collega die dj is. Voor die personen was de onderwijsbaan maar een bijzaak en iets waarbij ze niet voor het hele jaar vaste dagen kunnen werken. De invalpool was voor die mensen een zegen, dan kunnen ze zelf aangeven op welke dagen ze beschikbaar waren en was er bijna altijd wel werk voor ze. Geen idee of de organisaties bij jou in de regio degelijke flex medewerkers hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
President schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:20:
De onderwijsorganisaties waar ik de vorige jaren voor heb gewerkt zitten toevallig in dezelfde regio en hebben met elkaar afgesproken geen zzp'ers meer te gebruiken.
Ai, dat mag niet. Je mag niet gezamenlijk in een regio afspreken geen ZZP-ers meer in te huren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:53
P_de_B schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:32:
[...]

Ai, dat mag niet. Je mag niet gezamenlijk in een regio afspreken geen ZZP-ers meer in te huren...
Is toch al echt 1,5 jaar aan de gang: https://nos.nl/artikel/24...et-inhuur-uitzendkrachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Je mag individueel best kiezen om te stoppen, maar expliciet afspreken in een regio mag niet: https://www.zzp-erindezor...k-stoppen-met-zzp-inhuur/

In de praktijk is er natuurlijk niet echt een verschil, want bewijs het maar eens, maar goed. Het mag dus niet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:00
Voor velen is ZZP-er zijn vooral een manier om meer geld binnen te harken, ten koste van de maatschappij. We zullen de komende jaren steeds meer 'ZZP-ers' zien die arbeidsongeschikt raken en daarvoor geen verzekering hebben afgesloten. Wat gaan we doen als maatschappij? In principe moet je die mensen aan hun lot overlaten, want ze hebben er zelf voor gekozen om ondernemer te worden en hun zaakjes niet goed te regelen. Maar dat vinden we dan weer zielig.

Ik ken een vrouw die een enorme belastingschuld heeft opgelopen doordat haar man 'ZZP-er' was en niet wist dat hij belasting moest betalen (en dat dus ook niet gedaan heeft). Vroeg of laat komt de belastingdienst erachter en moet je de achterstallige belasting alsnog voldoen. Bij die man was niks te halen, dus kwamen ze bij haar. Ze zijn inmiddels gescheiden, maar omdat de situatie zich voordeed tijdens het huwelijk, wordt zij ook als mede-verdachte gezien.

Laat ZZP-ers eerst maar eens een toets doen in ondernemer-zijn, en verplicht hun boekhouding laten controleren om te kijken of alles wel netjes verloopt. Dan blijkt dat de meeste ZZP-ers gewoon verkapte dienstverbanden zijn. Dit topic geeft daar ook blijk van. De vraag is eigenlijk: "hoe kan ik een illegale situatie voortzetten met behulp van een constructie?" Die situatie moet je niet voortzetten. Als je geen echte ZZP-er bent, moet je gewoon een dienstverband aangaan.

O en dan ook nog een nieuwe user met maar 1 forumreactie. Ik denk niet dat we de TS hier nog weer terug gaan zien, dus bespaar je de moeite...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hoeveel opdrachtgevers heb je nu dan? Als je een gezonde portfolio hebt is er niks aan de hand en wordt je niet gezien als schijnzelfstandige omdat je het niet bent.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:15
Erasmo schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 07:52:
Hoeveel opdrachtgevers heb je nu dan? Als je een gezonde portfolio hebt is er niks aan de hand en wordt je niet gezien als schijnzelfstandige omdat je het niet bent.
Het aantal opdrachtgevers is niet relevant. Je kunt 100 verschillende opdrachtgevers hebben maar als je bij iedere opdracht een schijnzelfstandige bent - ben je gewoon een schijnzelfstandige.

Ik zou zeggen: TS neem eens een kijkje in het Freelance topic hier op Tweakers. Bovenstaande dingen zijn daar al tig keer besproken en vallen wekelijks in herhaling.

[ Voor 15% gewijzigd door ColeJ op 05-01-2025 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:43

Herman

FP ProMod
-Jimmy- schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:57:
(...) Ik ben zzp'er in het onderwijs (...)
Dit klinkt al bijna zeker als schijnzelfstandigheid.
In plaats van te proberen hen te overtuigen dat ik daadwerkelijk zelfstandige ben (ik schrijf zelf facturen, heb meerdere opdrachtgevers, krijg niet doorbetaald bij vakanties of ziekte, etc.) wil ik de twijfels bij de voordeur weg kunnen nemen.
Er zijn nog veel meer aspecten om te bepalen of er zelfstandigheid is of een verkapt loondienstverband. Kun jij je eigen rooster bepalen, is er een gezagsverhouding, maak je gebruik van andermans materiaal etc. etc. Meerdere opdrachtgevers is lang niet genoeg.
In mijn zoektocht ben ik erachter gekomen dat een BV op zich niet voldoende is om risico uit te sluiten. Wel heb ik begrepen dat wanneer ik werkzaam ben voor een BV die juridisch gezien niet mijn eigendom is, ik geen risico loop, ook niet als nagenoeg de gehele winst naar mij gaat. De juristen van ZZP Nederland adviseren een DUBV van Uniforce, maar geven aan dat het nog maar zeer de vraag is hoe de belastingdienst hier in de toekomst naar gaat kijken met het oog op de wet DBA.

Heeft het zin om een alternatieve juridische constructie op te tuigen? Ook een STAK (stichting administratiekantoor) neem ik in overweging.
Het probleem is dat jij niet het grootste risico loopt maar je opdrachtgever. De fiscus zal eerst bij je opdrachtgever aankloppen als er twijfels zijn over de juiste toepassing van de wet DBA en niet bij jou. Daarom zijn het de opdrachtgevers die de veilige optie gaan kiezen en ZZPers gaan mijden. Jij kunt je juridisch dus helemaal indammen, maar dat maakt jou dus niet aantrekkelijker om als ZZPer aan te nemen.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ColeJ schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:32:
[...]

Het aantal opdrachtgevers is niet relevant. Je kunt 100 verschillende opdrachtgevers hebben maar als je bij iedere opdracht een schijnzelfstandige bent - ben je gewoon een schijnzelfstandige.
Recent op nu.nl was er een CV installateur die bang was geen ZZP'er meer te mogen zijn. Mij lijkt het dan toch nogal veel uit te maken hoeveel opdrachtgevers je hebt? Als in, als je enkel en alleen voor één enkele woningbouw werkt, dan ligt schijnzelfstandigheid een stuk meer op de loer dan wanneer je honderd kleine bedrijven hebt als klant waarbij je de CV installatie onderhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:18
Vraag is wat je doet in het onderwijs.
Lesgeven achtige taken is ALTIJD gevonden aan tijden die door opdrachtgever bepaald worden. Je kan dat niet als ZZPer doen.

Ict oplossingen is bijvoorbeeld wel een optie als ZZPer...
Ga dus nadenken wat voor werk je doet, en waarschijnlijk kom je tot de conclusie dat je met 25% van je loon verder moet gaan als je zelfde werk wilt blijven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje_beton
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-05 19:10
99ruud99 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:51:
Vraag is wat je doet in het onderwijs.
Lesgeven achtige taken is ALTIJD gevonden aan tijden die door opdrachtgever bepaald worden. Je kan dat niet als ZZPer doen.

Ict oplossingen is bijvoorbeeld wel een optie als ZZPer...
Ga dus nadenken wat voor werk je doet, en waarschijnlijk kom je tot de conclusie dat je met 25% van je loon verder moet gaan als je zelfde werk wilt blijven doen.
Dit is gewoon verkeerd. De rechtbank heeft al meerdere keren geoordeeld dat een relatie waarbij er sprake was van inbedding, of van bepaling van werktijden wél een ZZPer was. Het is een holistische toets waarbij alles meetelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:43

Herman

FP ProMod
jantje_beton schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:43:
[...]

Dit is gewoon verkeerd. De rechtbank heeft al meerdere keren geoordeeld dat een relatie waarbij er sprake was van inbedding, of van bepaling van werktijden wél een ZZPer was. Het is een holistische toets waarbij alles meetelt.
Ik denk dat @99ruud99 het wat stellig verwoord, maar zijn conclusie dat bij zzp'ers in het onderwijs vrijwel altijd sprake is van schijnzelfstandigheid is wel juist. Zie:
Zzp-docent meestal schijnzelfstandig
Bij de inzet van zzp’ers als leraar is meestal sprake van schijnzelfstandigheid, omdat in de meeste gevallen sprake is van een gezagsverhouding. Vanuit arbeidsrechtelijk perspectief is eigenlijk geen onderscheid te maken tussen de leraar in loondienst en de zzp’er. Slechts in bijzondere gevallen kan dit anders zijn: bijvoorbeeld bij een zzp-leraar die voor een korte periode toneelles verzorgt die geen onderdeel vormen van het curriculum en waarbij de leraar vrij is om de lessen zelfstandig in te vullen.

Zzp’ers worden soms ook ingezet voor onderwijsondersteunende werkzaamheden. Hierbij dienen scholen eveneens goed op te letten. Vaak is bij opdrachtgevers namelijk minder bekend dat ook hier sprake kan zijn van schijnzelfstandigheid. Als een zzp’er wordt ingezet op interim (management)opdrachten waarbij eigenlijk inhoudelijk geen onderscheid is met de werknemer in dienstverband (bijvoorbeeld bij piek- en zieksituaties waarbij de zzp’er eigenlijk hetzelfde meewerkt als de werknemer in loondienst), ontstaat al snel een (fictief) dienstverband.
Bron: https://www.accountancyva...en-schijnzelfstandigheid/

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Pagina: 1