Setup voor Proxmox met meerdere containers en VM's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calder
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:16
Hi Allemaal,

Ik wil graag jullie advies vragen voor het opzetten van een nieuwe homeserver/lab.
Momenteel maak ik gebruik van een Beelink (16 GB RAM, 512 GB NVMe) met Proxmox OS. Daarnaast heb ik een oude NAS van Asustor (2 TB schijven in RAID1, inmiddels meer dan 10 jaar oud) die gebruikt wordt voor het maken van backups van containers/VM's en data vanuit OneDrive/Google Drive.
Op de NAS draait Plex, en ik gebruik deze ook voor het downloaden en streamen van films en series via Plex op twee Chromecast Google TV's. We hebben alleen een internetabonnement en maken gebruik van diverse streamingdiensten.

Ik ben nu op zoek naar een oplossing om alles op één host te: streamen, backups beheren, downloaden, en meer. Hebben jullie aanbevelingen voor hardware en applicaties die dit mogelijk maken?

Mijn vereisten:

• Opslag: Minimaal 8 TB met ruimte voor uitbreiding.
• Geheugen: 32 GB RAM, met de mogelijkheid om in de toekomst naar 64 GB te upgraden.
• Zuinig, maar hoeft echt niet te overdrijven :P

Huidige setup op Proxmox:
Containers:

• Docker (omdat ik veel VLAN's gebruik, draaien alle applicaties in losse containers)
• Omada
• Heimdall
• AdGuard
• Twingate
• iPerf
• Vaultwarden (nog afronden)
• Plex (draait nu nog op de oude NAS)
• Prowlarr (draait nu nog op de oude NAS)
• qBittorrent (draait nu nog op de oude NAS)

VM’s:

• Home Assistant (met Zigbee-dongle)
• Windows 10 (test, meestal uitgeschakeld)
• Windows 11 (test, meestal uitgeschakeld)
• Windows Server 2022 (test, meestal uitgeschakeld)
• TrueNAS Scale (getest en erg tevreden; wil ik uiteindelijk gebruiken als fileserver)

Netwerk/firewall tests:

• pfSense
• Sophos

Ik hoor graag welke hardwareconfiguratie en applicaties jullie aanraden om deze setup te realiseren. Alle tips zijn welkom!

En nog de beste wensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03:17
Er zijn hier recent aan aantal topics geweest met een soortgelijke vraag, hier een goedkopere, gemiddelde en dureWelke richting denk jij aan? Wat is je budget? Hoeveel mensen wil je tegelijk laten streamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calder
martyw schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:08:
Er zijn hier recent aan aantal topics geweest met een soortgelijke vraag, hier een goedkopere, gemiddelde en dureWelke richting denk jij aan? Wat is je budget? Hoeveel mensen wil je tegelijk laten streamen?
Dank voor de linkjes, kan ik zeker ook nog even kijken.

Ik ben op zoek naar een alles in 1 oplossing ipv alle losse componenten.
Minimaal 2 streams tegelijkertijd en budget zal rond de 1200 liggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:22

MsG

Forumzwerver

Ik zou voor de meeste container-gebaseerde applicaties switchen naar LXC-containers.

Er is een hele levendige community omtrent allerlei LXC-containers (en soms ook VM's) voor talloze bekende softwarepakketten: https://community-scripts.github.io/ProxmoxVE

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:13

Thomg

Aww yiss

Mmmm, waarom denk je zo'n exotische setup nodig te hebben?
Enige wat misschien ietwat een probleem kan zijn is geheugen, maar alles wat je noemt is erg licht op CPU. Plex is een nonissue zolang je ervoor zorgt dat HW transcoding werkt, na initial setup is dit ook geen omkijken naar.

Anders verwoord, als je een moderne NUC hebt heb je al eens geprobeerd om die in te zetten voor wat je noemt? Geheugen is misschien een beetje spannend maar het geeft je wel een goede indicatie of je het gaat redden of niet.
Mocht het echt niet lukken kan je altijd nog de OS SSD overzetten naar je nieuwe bak en daarmee verder gaan.

Durf bijna te wedden dat je hier prima uit de voeten komt met een N100 + 24GB RAM. 32GB als je safe wilt spelen (kost toch geen drol).

[ Voor 9% gewijzigd door Thomg op 01-01-2025 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Calder schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:07:
[...]

Dank voor de linkjes, kan ik zeker ook nog even kijken.

Ik ben op zoek naar een alles in 1 oplossing ipv alle losse componenten.
Minimaal 2 streams tegelijkertijd en budget zal rond de 1200 liggen
Wat ik nog vergat te vragen: is energieverbruik belangrijk voor je? Bedenk dat de meeste servers voornamelijk niets doen, let in het geval dat je er belang aan hecht op idle gebruik. Een Intel N100 gebaseerde setup is zuinger dan een Intel Core i5 gebaaseerde configuratie. Voor zover ik zie draait het meeste wat je wilt al prima in Dockers/Podman, Ik neem aan dat de Beelink die je nu hebt ook iets als een recente Celeron of een Intel N100 als CPU heeft? En het is een overweging om af te stappen van Proxmox, en met Docker/Portainer te gaan werken als je alles wat je hebt in contaiers draait?

[ Voor 29% gewijzigd door martyw op 02-01-2025 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calder
MsG schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:13:
Ik zou voor de meeste container-gebaseerde applicaties switchen naar LXC-containers.

Er is een hele levendige community omtrent allerlei LXC-containers (en soms ook VM's) voor talloze bekende softwarepakketten: https://community-scripts.github.io/ProxmoxVE
Yes, heb mijn lijst allemaal in LXC containers draaien, op vm's na dan. De helper scripts heb ik inderdaad ook gebruikt super handig!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calder
Thomg schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:57:
Mmmm, waarom denk je zo'n exotische setup nodig te hebben?
Enige wat misschien ietwat een probleem kan zijn is geheugen, maar alles wat je noemt is erg licht op CPU. Plex is een nonissue zolang je ervoor zorgt dat HW transcoding werkt, na initial setup is dit ook geen omkijken naar.

Anders verwoord, als je een moderne NUC hebt heb je al eens geprobeerd om die in te zetten voor wat je noemt? Geheugen is misschien een beetje spannend maar het geeft je wel een goede indicatie of je het gaat redden of niet.
Mocht het echt niet lukken kan je altijd nog de OS SSD overzetten naar je nieuwe bak en daarmee verder gaan.

Durf bijna te wedden dat je hier prima uit de voeten komt met een N100 + 24GB RAM. 32GB als je safe wilt spelen (kost toch geen drol).
Ik gebruik momenteel de onderstaande Beelink, die perfect werkt. Echter merk ik dat de NAS achteruitgaat, en ik wil deze vervangen. Daarnaast wil ik alles in één host combineren. Daarom mijn vraag aan iedereen die hier meer ervaring mee heeft.

De N100 ondersteunt helaas maximaal 16 GB RAM. Ik overwoog zelfs om nog een tweede aan te schaffen, om hiermee een Proxmox-cluster te draaien en de opslag uit te breiden met een SSD in beide units. (Dit bedacht ik me terwijl ik dit aan het typen was. 😄)

https://www.amazon.de/dp/...401_487027711_TE_SCE_dp_1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calder
martyw schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 23:51:
[...]

Wat ik nog vergat te vragen: is energieverbruik belangrijk voor je? Bedenk dat de meeste servers voornamelijk niets doen, let in het geval dat je er belang aan hecht op idle gebruik. Een Intel N100 gebaseerde setup is zuinger dan een Intel Core i5 gebaaseerde configuratie. Voor zover ik zie draait het meeste wat je wilt al prima in Dockers/Podman, Ik neem aan dat de Beelink die je nu hebt ook iets als een recente Celeron of een Intel N100 als CPU heeft? En het is een overweging om af te stappen van Proxmox, en met Docker/Portainer te gaan werken als je alles wat je hebt in contaiers draait?
Dat is zeker een goed idee. Ik werk echter met veel VLAN's en heb nog niet volledig uitgezocht hoe ik met Docker/Portainer applicaties in verschillende VLAN's kan laten werken. Proxmox gebruik ik juist hiervoor, vanwege de LXC-containers. Hiermee kan ik bij problemen individuele containers eenvoudig herstellen via een restore.

Zuinigheid is wel belangrijk in idle, maar onder de 40 watt zou wel lekker zijn.

Onderstaand de Beelink die ik nu gebruik:

[ Voor 3% gewijzigd door Calder op 02-01-2025 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-09 16:11

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik ben juist een beetje terug gekomen van de gedachte dat ik alles op één apparaat wilde hosten. Als je PFSense/OPNSense, Home Assistant, TrueNas, Unifi Virtual Appliance en nog wat zaken allemaal op één apparaat zet, dan ben je wel écht even klaar als dat apparaat er mee ophoudt. Je moet dan eigenlijk backup hardware in huis hebben en hele goede backups maken die je snel en volledig kunt restoren. En dan nog gebeurt zoiets altijd als je net niet thuis bent en je charmante wederhelft net dringend op internet moet, bij haar bestanden wil en het licht even wil aanzetten :P

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Calder schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:18:
[...]

Ik gebruik momenteel de onderstaande Beelink, die perfect werkt. Echter merk ik dat de NAS achteruitgaat, en ik wil deze vervangen. Daarnaast wil ik alles in één host combineren. Daarom mijn vraag aan iedereen die hier meer ervaring mee heeft.

De N100 ondersteunt helaas maximaal 16 GB RAM. Ik overwoog zelfs om nog een tweede aan te schaffen, om hiermee een Proxmox-cluster te draaien en de opslag uit te breiden met een SSD in beide units. (Dit bedacht ik me terwijl ik dit aan het typen was. 😄)

Dit is onjuist. Mensen hebben tot 48GB aan de praat gekregen. 16GB is officiele Intel spec maar niet meer dan een "softe" poging om te segregeren.

Ik zou zeker aanraden om het te proberen met wat je nu hebt. Worst case is het niet goed genoeg en zet je de OS SSD over naar een nieuwe bak.
DexterDee schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:31:
Ik ben juist een beetje terug gekomen van de gedachte dat ik alles op één apparaat wilde hosten. Als je PFSense/OPNSense, Home Assistant, TrueNas, Unifi Virtual Appliance en nog wat zaken allemaal op één apparaat zet, dan ben je wel écht even klaar als dat apparaat er mee ophoudt. Je moet dan eigenlijk backup hardware in huis hebben en hele goede backups maken die je snel en volledig kunt restoren. En dan nog gebeurt zoiets altijd als je net niet thuis bent en je charmante wederhelft net dringend op internet moet, bij haar bestanden wil en het licht even wil aanzetten :P
Als je er een router naast laat liggen met simpele instructies kan je iig de internet zo herstellen. Voor de rest is het "domweg" belangrijk om regulier backups te maken van het hele zooitje. Genoemde applicaties passen ook prima allemaal in de cloud, dus een reguliere full-disk image naar iets als onedrive/google drive/whateverdanook is naar mijn insziens ook een optie.

[ Voor 42% gewijzigd door Thomg op 02-01-2025 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-09 15:39
Zeker als je een charmante wederhelft hebt zou ik je netwerk/firewall los draaien. Zo kan je de Proxmox host ook gerust een herstart geven zonder dat heel je netwerk down gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calder
DexterDee schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:31:
Goed punt! Geduld heeft ze niet nee hahahaha.

Sophos/PFsense is nu meer uitproberen of ik het wel wil inzetten, en als het zover zou zijn zal ik dit zeker op een andere device installeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Eens met @Thomg, je zou al een eind moeten kunnen komen met je Beelink EQ12 N100, zeker als je deze van meer RAM voorziet (zie bv hier).

Over Docker netwerken: in deze video wordt het goed uitgelegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calder
Thomg schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:34:
[...]

Dit is onjuist. Mensen hebben tot 48GB aan de praat gekregen. 16GB is officiele Intel spec maar niet meer dan een "softe" poging om te segregeren.

Ik zou zeker aanraden om het te proberen met wat je nu hebt. Worst case is het niet goed genoeg en zet je de OS SSD over naar een nieuwe bak.

[...]

Als je er een router naast laat liggen met simpele instructies kan je iig de internet zo herstellen. Voor de rest is het "domweg" belangrijk om regulier backups te maken van het hele zooitje. Genoemde applicaties passen ook prima allemaal in de cloud, dus een reguliere full-disk image naar iets als onedrive/google drive/whateverdanook is naar mijn insziens ook een optie.
Nice! Zal dit zeker proberen, even zoeken naar een andere dimm.

En heb zelf ook een 365 family pakket extra account aanmaken voor puur backup naar Onedrive(1TB).

[ Voor 6% gewijzigd door Calder op 02-01-2025 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-09 16:11

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Thomg schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:34:
Uiteraard is het belang van goede backups niet te onderschatten. Maar je loopt (uit eigen ervaring) wel tegen allerlei kleine (tijdrovende) relatief makkelijk oplosbare issues aan. Een MAC adres van je router vergeten te clonen naar het hardware adres van je backup internet router en een ISP die daar dan moeilijk over doet. Of USB poorten die op je vervangende hardware net iets anders gemapt zijn in Home Assistant zodat je Zigbee stick niet werkt. Dus zelfs met fantastische backups kan het wat langer duren voordat je alles weer up en running hebt.

Misschien is de gouden tip dan ook wel, doe één keer per jaar een restore test. Dan weet je wat er allemaal net niet gaat werken. In het bedrijfsleven vrij normaal. Maar ik denk dat de meeste mensen thuis die moeite niet willen nemen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calder
martyw schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:45:
Eens met @Thomg, je zou al een eind moeten kunnen komen met je Beelink EQ12 N100, zeker als je deze van meer RAM voorziet (zie bv hier).

Over Docker netwerken: in deze video wordt het goed uitgelegd
[YouTube: Docker networking is CRAZY!! (you NEED to learn it)]
Dank voor de link!

De Beelink is bijna dezelfde die je aangeeft. Ik zal het allemaal eerst aanpassen testen met een nieuwe dimm en kijken of dit voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Wel even correctie, ik zie dat je de DDR4 variant hebt, die ondersteunt max 32GB omdat, well, dat het max is waarin je DDR4 sticks kan krijgen.
48GB werkt natuurlijk alleen met DDR5.

That said ik denk dat je met 32GB wel uit de voeten gaat komen.
Monitor verbruik en merk je toch echt vaak tegen de grens aan te lopen (en je merkt performance issues) kan je altijd later nog kijken wat voor nieuwe bak je wilt (en of je dan misschien ook een sterkere CPU wilt).
DexterDee schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:52:
[...]

Uiteraard is het belang van goede backups niet te onderschatten. Maar je loopt (uit eigen ervaring) wel tegen allerlei kleine (tijdrovende) relatief makkelijk oplosbare issues aan. Een MAC adres van je router vergeten te clonen naar het hardware adres van je backup internet router en een ISP die daar dan moeilijk over doet. Of USB poorten die op je vervangende hardware net iets anders gemapt zijn in Home Assistant zodat je Zigbee stick niet werkt. Dus zelfs met fantastische backups kan het wat langer duren voordat je alles weer up en running hebt.

Misschien is de gouden tip dan ook wel, doe één keer per jaar een restore test. Dan weet je wat er allemaal net niet gaat werken. In het bedrijfsleven vrij normaal. Maar ik denk dat de meeste mensen thuis die moeite niet willen nemen.
Zelf zou ik nooit de modem/router van de ISP vervangen. Laat die gewoon lekker zitten, anders als je ooit een issue hebt met de ISP is het altijd gezeur (zoals je zelf ook al onderstreept).
DMZ de pfsense bak en regel daar alles zelf in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calder
Thomg schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:56:
Wel even correctie, ik zie dat je de DDR4 variant hebt, die ondersteunt max 32GB omdat, well, dat het max is waarin je DDR4 sticks kan krijgen.
48GB werkt natuurlijk alleen met DDR5.

That said ik denk dat je met 32GB wel uit de voeten gaat komen.
Monitor verbruik en merk je toch echt vaak tegen de grens aan te lopen (en je merkt performance issues) kan je altijd later nog kijken wat voor nieuwe bak je wilt (en of je dan misschien ook een sterkere CPU wilt).

[...]

Zelf zou ik nooit de modem/router van de ISP vervangen. Laat die gewoon lekker zitten, anders als je ooit een issue hebt met de ISP is het altijd gezeur (zoals je zelf ook al onderstreept).
DMZ de pfsense bak en regel daar alles zelf in.
Thnx! Zal zeker kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calder
Update: 32GB RAM besteld en vervangen, werkt!

Ik ben nu nog aan het nadenken om de storage straks uit te breiden op de beelink voor de (nas) functie etc.

[ Voor 55% gewijzigd door Calder op 06-01-2025 10:36 ]

Pagina: 1