Hi Allemaal,
Ik wil graag jullie advies vragen voor het opzetten van een nieuwe homeserver/lab.
Momenteel maak ik gebruik van een Beelink (16 GB RAM, 512 GB NVMe) met Proxmox OS. Daarnaast heb ik een oude NAS van Asustor (2 TB schijven in RAID1, inmiddels meer dan 10 jaar oud) die gebruikt wordt voor het maken van backups van containers/VM's en data vanuit OneDrive/Google Drive.
Op de NAS draait Plex, en ik gebruik deze ook voor het downloaden en streamen van films en series via Plex op twee Chromecast Google TV's. We hebben alleen een internetabonnement en maken gebruik van diverse streamingdiensten.
Ik ben nu op zoek naar een oplossing om alles op één host te: streamen, backups beheren, downloaden, en meer. Hebben jullie aanbevelingen voor hardware en applicaties die dit mogelijk maken?
Mijn vereisten:
• Opslag: Minimaal 8 TB met ruimte voor uitbreiding.
• Geheugen: 32 GB RAM, met de mogelijkheid om in de toekomst naar 64 GB te upgraden.
• Zuinig, maar hoeft echt niet te overdrijven
Huidige setup op Proxmox:
Containers:
• Docker (omdat ik veel VLAN's gebruik, draaien alle applicaties in losse containers)
• Omada
• Heimdall
• AdGuard
• Twingate
• iPerf
• Vaultwarden (nog afronden)
• Plex (draait nu nog op de oude NAS)
• Prowlarr (draait nu nog op de oude NAS)
• qBittorrent (draait nu nog op de oude NAS)
VM’s:
• Home Assistant (met Zigbee-dongle)
• Windows 10 (test, meestal uitgeschakeld)
• Windows 11 (test, meestal uitgeschakeld)
• Windows Server 2022 (test, meestal uitgeschakeld)
• TrueNAS Scale (getest en erg tevreden; wil ik uiteindelijk gebruiken als fileserver)
Netwerk/firewall tests:
• pfSense
• Sophos
Ik hoor graag welke hardwareconfiguratie en applicaties jullie aanraden om deze setup te realiseren. Alle tips zijn welkom!
En nog de beste wensen!
Ik wil graag jullie advies vragen voor het opzetten van een nieuwe homeserver/lab.
Momenteel maak ik gebruik van een Beelink (16 GB RAM, 512 GB NVMe) met Proxmox OS. Daarnaast heb ik een oude NAS van Asustor (2 TB schijven in RAID1, inmiddels meer dan 10 jaar oud) die gebruikt wordt voor het maken van backups van containers/VM's en data vanuit OneDrive/Google Drive.
Op de NAS draait Plex, en ik gebruik deze ook voor het downloaden en streamen van films en series via Plex op twee Chromecast Google TV's. We hebben alleen een internetabonnement en maken gebruik van diverse streamingdiensten.
Ik ben nu op zoek naar een oplossing om alles op één host te: streamen, backups beheren, downloaden, en meer. Hebben jullie aanbevelingen voor hardware en applicaties die dit mogelijk maken?
Mijn vereisten:
• Opslag: Minimaal 8 TB met ruimte voor uitbreiding.
• Geheugen: 32 GB RAM, met de mogelijkheid om in de toekomst naar 64 GB te upgraden.
• Zuinig, maar hoeft echt niet te overdrijven
Huidige setup op Proxmox:
Containers:
• Docker (omdat ik veel VLAN's gebruik, draaien alle applicaties in losse containers)
• Omada
• Heimdall
• AdGuard
• Twingate
• iPerf
• Vaultwarden (nog afronden)
• Plex (draait nu nog op de oude NAS)
• Prowlarr (draait nu nog op de oude NAS)
• qBittorrent (draait nu nog op de oude NAS)
VM’s:
• Home Assistant (met Zigbee-dongle)
• Windows 10 (test, meestal uitgeschakeld)
• Windows 11 (test, meestal uitgeschakeld)
• Windows Server 2022 (test, meestal uitgeschakeld)
• TrueNAS Scale (getest en erg tevreden; wil ik uiteindelijk gebruiken als fileserver)
Netwerk/firewall tests:
• pfSense
• Sophos
Ik hoor graag welke hardwareconfiguratie en applicaties jullie aanraden om deze setup te realiseren. Alle tips zijn welkom!
En nog de beste wensen!