Hallo Tweakers,
Ik wil een homelab energie zuinig servertje realisren.
Gewoon om een beetje te klooien met Linux, een Windows servertje op te draaien, een game servertje en een opslag servertje.
Ongetwijfeld ook een DNS server, webserver enzovoort.
Zodat alles op een machine kan draaien.
VM1 voor TrueNas Scale.
Deze wil ik gebruiken voor een ZFS opslag pool waarbij verschillende gebruikers data kunnen opslaan, automatische telefoon back-ups (voorkeur sync functionaliteiten vervangen van iCloud).
Voornamelijk zal er data opgeslagen worden als documenten, foto's en video's.
Verder zou het leuk zijn als er via PLEX video's gestreamd kunnen worden en dat meerdere gebruikers gelijkertijd in Word en Excel kunnen werken vanaf dit servertje.
VM2: Debian Game server.
Hierop wil ik een ark survival evolved server voor maximaal 15 gebruikers installeren.
Daarnaast ook een Medal of Honor server draaien en misschien ook nog een World of Warcraft servertje
VM3: Windows Server.
Gewoon om hier meer mee bekend te raken.
VM4: Ubuntu server
Verschillende containers:
De server wordt gebruikt door maximaal 15 gebruikers tegelijkertijd.
Schijnbaar is er een verschil tussen ECC on-Die geheugen en ECC geheugen die daadwerkelijk foutcorrectie kan uitvoeren.
Uit de handleiding van TrueNas haal ik dat ECC geheugen wordt aanbevolen.
Ook lees ik bij verschillende gebruikers dat dit onzin is, maar ik wil het risico op corrpute data zoveel mogelijk bepereken en dan voelt ECC geheugen met foutcorrectie de beste keuze.
Tijdens de selectie van de hardware vind ik eigenlijk alleen opties die ECC On-die hebben maar geen registerd ECC geheugen die daadwerkelijk foutcorrectie toepast.
Tenzij ik de portomonee trek en al snel op een bedrag van 3.500 - 4.000 euro kom wat ik weer teveel van het goede vind.
Mijn vraag:
Kunnen jullie me helpen met deze puzzel zonder het bank-account leeg te plunderen.
Mijn budget is ongeveer 2.000 euro.
Ik heb onderstaande processor voor ogen, maar als er betere of andere opties zijn sta ik daar voor open.
Processor:
AMD Ryzen 9 9950X Boxed € 699,0
Socket: AM5
ECC support: Ja
Snelheid: 4,4 GHz - 5,7GHz
Cores: 16 cores / 32 treats
CPU Cooler:
Daar kom ik wel uit.
Moederbord:
Hierin zoek ik eigenlijk vooral hulp.
Ik zoek een moederbord wat opzichzelf minimaal twee M.2 slots heeft (PCIe 4.0) voor de Proxmox ZFS-mirror.
Registerd ECC geheugen ondersteund en daadwerkelijk Error correctie uitvoert. (Dus geen on-die ECC).
Minimaal 4 SATA poorten onboard voor de TrueNas ZFS RAID-Z1 pool.
Voorkeur HDMI poort onboard
Voorkeur voor twee LAN poorten (2,5 GB of hoger).
Geheugen:
Minimaal 128GB ECC Registerd geheugen, maar dan officeel compatible is met het moederbord en dus foutcorrecite toepast.
ZFS-mirror configuratie voor Proxmox en andere VM's:
M.2 SSD1: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB @ € 128,90
M.2 SSD2: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB @ € 128,90
Voeding:
Delta PSU 1300W Platinum ATX @ € 55,00
Systeemkast:
Sharkoon REV300 @ € 109,90
Storage pool voor TrueNas: ZFS RAID-Z1
Seagate IronWolf Pro, 4TB (ST4000NE001) @ € 112,00
Systeem kast en voeding is al in huis, maar ik dacht ik zet het er wel bij voor de volledigheid.
Hopelijk is het plaatje op deze manier volledig, zo niet stel gerust vragen en geef gerust advies.
Voorkeur is wel om een beetje de technische elementen toe te lichten zodat een beginner het ook kan begrijpen
Hartelijk dank alvast
Ik wil een homelab energie zuinig servertje realisren.
Gewoon om een beetje te klooien met Linux, een Windows servertje op te draaien, een game servertje en een opslag servertje.
Ongetwijfeld ook een DNS server, webserver enzovoort.
M'n plan:
Het plan is om via Proxmox verschillende virtual machines te installeren.Zodat alles op een machine kan draaien.
VM1 voor TrueNas Scale.
Deze wil ik gebruiken voor een ZFS opslag pool waarbij verschillende gebruikers data kunnen opslaan, automatische telefoon back-ups (voorkeur sync functionaliteiten vervangen van iCloud).
Voornamelijk zal er data opgeslagen worden als documenten, foto's en video's.
Verder zou het leuk zijn als er via PLEX video's gestreamd kunnen worden en dat meerdere gebruikers gelijkertijd in Word en Excel kunnen werken vanaf dit servertje.
VM2: Debian Game server.
Hierop wil ik een ark survival evolved server voor maximaal 15 gebruikers installeren.
Daarnaast ook een Medal of Honor server draaien en misschien ook nog een World of Warcraft servertje
VM3: Windows Server.
VM4: Ubuntu server
Verschillende containers:
De server wordt gebruikt door maximaal 15 gebruikers tegelijkertijd.
Hardware selectie:
Tijdens het selecteren van de hardware loop ik tegen het ECC geheugen element aan.Schijnbaar is er een verschil tussen ECC on-Die geheugen en ECC geheugen die daadwerkelijk foutcorrectie kan uitvoeren.
Uit de handleiding van TrueNas haal ik dat ECC geheugen wordt aanbevolen.
Ook lees ik bij verschillende gebruikers dat dit onzin is, maar ik wil het risico op corrpute data zoveel mogelijk bepereken en dan voelt ECC geheugen met foutcorrectie de beste keuze.
Tijdens de selectie van de hardware vind ik eigenlijk alleen opties die ECC On-die hebben maar geen registerd ECC geheugen die daadwerkelijk foutcorrectie toepast.
Tenzij ik de portomonee trek en al snel op een bedrag van 3.500 - 4.000 euro kom wat ik weer teveel van het goede vind.
Mijn vraag:
Kunnen jullie me helpen met deze puzzel zonder het bank-account leeg te plunderen.
Mijn budget is ongeveer 2.000 euro.
Ik heb onderstaande processor voor ogen, maar als er betere of andere opties zijn sta ik daar voor open.
Processor:
AMD Ryzen 9 9950X Boxed € 699,0
Socket: AM5
ECC support: Ja
Snelheid: 4,4 GHz - 5,7GHz
Cores: 16 cores / 32 treats
CPU Cooler:
Daar kom ik wel uit.
Moederbord:
Hierin zoek ik eigenlijk vooral hulp.
Ik zoek een moederbord wat opzichzelf minimaal twee M.2 slots heeft (PCIe 4.0) voor de Proxmox ZFS-mirror.
Registerd ECC geheugen ondersteund en daadwerkelijk Error correctie uitvoert. (Dus geen on-die ECC).
Minimaal 4 SATA poorten onboard voor de TrueNas ZFS RAID-Z1 pool.
Voorkeur HDMI poort onboard
Voorkeur voor twee LAN poorten (2,5 GB of hoger).
Geheugen:
Minimaal 128GB ECC Registerd geheugen, maar dan officeel compatible is met het moederbord en dus foutcorrecite toepast.
ZFS-mirror configuratie voor Proxmox en andere VM's:
M.2 SSD1: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB @ € 128,90
M.2 SSD2: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB @ € 128,90
Voeding:
Delta PSU 1300W Platinum ATX @ € 55,00
Systeemkast:
Sharkoon REV300 @ € 109,90
Storage pool voor TrueNas: ZFS RAID-Z1
Systeem kast en voeding is al in huis, maar ik dacht ik zet het er wel bij voor de volledigheid.
Hopelijk is het plaatje op deze manier volledig, zo niet stel gerust vragen en geef gerust advies.
Voorkeur is wel om een beetje de technische elementen toe te lichten zodat een beginner het ook kan begrijpen
Hartelijk dank alvast
[ Voor 3% gewijzigd door wapzil op 01-12-2024 18:41 ]