Thuisserver / NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• depette
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-04 12:41
Omdat mijne "oude" Topton N5105 moederbord het heeft laten afweten in mijn Proxmox/NAS server, ben ik op zoek naar iets met betere kwaliteit.

Shortlist is een Intel N100 moederbordje, dit is voldoende voor mij. Aangezien de huidige PICO PSU en case nog werken, zou ik deze indien mogelijk recupereren (Asus zou dan voor de hand liggen, maar dan moet ik een extra PCI kaart hebben voor mijn 2 SSD's). Bij de ASROCK dien ik een nieuwe power brick te kopen van 19v (heb nu een 12v 7A)

Andere zaken die ik recupereer: Case Sharkoon QB One, 2x SATA SSD, 1x Nvme SSD. 2 sata aansluitingen is voldoende (dus moet geen xtra voorzien in de ASROCK)

Wat ik verwacht: Zijn er beperkingen in hetgeen ik heb? (vb de picopsu heeft een 20pin aansluiting, en geen 24pin), is de PCI kaart compatible met het moederbord, is de PICOPSU voldoende,...? Kortom ff een sanity check. Asus kreeg de afgelopen jaren serieus wat negatieve feedback, dus zou een contra zijn om hiervoor te gaan?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASRock N100DC-ITX€ 139,90€ 139,90
1BehuizingenSharkoon QB One€ 54,-€ 54,-
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR26N19S8/16€ 27,-€ 27,-
1VoedingenSeasonic Power Adapter 90W - 19V€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 220,90

2e optie

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASUS Prime N100I-D D4€ 99,90€ 99,90
1USB/Opslag-controllersDelock 4 port SATA PCI Express x1 Card - Low Profile Form Factor€ 43,35€ 43,35
1BehuizingenSharkoon QB One€ 54,-€ 54,-
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR26N19S8/16€ 27,-€ 27,-
1VoedingenMini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit€ 83,85€ 83,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 308,10

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:00
depette schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:44:
Zijn er beperkingen in hetgeen ik heb? (vb de picopsu heeft een 20pin aansluiting, en geen 24pin), is de PCI kaart compatible met het moederbord, is de PICOPSU voldoende,...? Kortom ff een sanity check. Asus kreeg de afgelopen jaren serieus wat negatieve feedback, dus zou een contra zijn om hiervoor te gaan?
  1. https://www.gigabyte.com/nl/Support/Consumer/FAQ/1682
  2. https://www.superssd.com/kb/ssd-power-consumption/: dus drie SSD's gebruiken maximaal 25 Watt, de CPU een Watt of zes, reken nog wat extra voor moederbord, RAM, en een ventilator, dat lukt dus royaal met een 90 Watt voeding
  3. Zelf heb ik nooit problemen met Asus gahad, ik hecht nooit heel veel belang aan verhalen die niet door een serieuze test bevestigd worden

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 28-12-2024 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-05 11:41
Ik heb wel eens gelezen op Reddit dat dit soort PCIe kaartjes om SATA poorten toe te voegen als niet betrouwbaar werden gelabeld. Wellicht dat dit nog een aandachtspunt kan zijn?

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svennd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-05 13:42
Ik heb de ASRock N100DC-ITX gekocht (based op recente bbg), de barreljack connectie kun je vrijwel altijd ergens een oude laptop charger voor gebruiken. Nadeel (vond ik) is wel dat de plaats van de PSU leeg blijft en je dus een stoffig gat in de behuizing krijgt. Ik heb er 32GB RAM ingestopt en een zfs mirror op de ssd's voor data en een M2 voor boot.

Mocht ik het kunnen (zakelijk, dus lag moeilijk) zou ik eerder kijken naar meer geïntegreerde producten zoals bijvoorbeeld https://aoostar.com/colle...sd?variant=47086314193194 N100 moederbordjes kun je toch niet echt uitbreiden.

Die pci-e -> sata poorten, heb ik geen ervaring mee, maar youtube staat vol met succesvolle experimenten.

[ Voor 3% gewijzigd door svennd op 13-01-2025 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinTrapman
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-04 01:53
Ik maak zelf gebruik van een AM4 platform zodat ik altijd meer headroom heb om te upgraden en mijn NAS ook andere taken uitvoeren. Ben ongeveer 150 euro kwijt aan alle components bij elkaar (zonder case). Dit zijn momenteel de specs waar ik voor ga;

CPU; AMD Ryzen 3 2200G (Gekocht voor 15 euro, heb een Ryzen 3 2400g plus cooler voor 20 euro gezien)
Moederboard ; Asrock 450 Steel legend (Gekocht voor 65 Euro)
Ram; 1x 32 Gb ddr4 3200 Mhz (gekocht voor ~50 euro nieuw)
PSU; Bequiet 400W silver (15 euro voor 2, Heb er nog 1 extra liggen dus)

Ik weet niet de betrouwbaarheid van deze onderdelen maar het lijkt mij vrij betrouwbaar. Ook hoef je hiervoor niet zo'n sata kaart te halen (tenzij je meer dan 6 schijven nodig hebt). Ook is het mooi uitbreidbaar met alle pcie lanes en m.2 sata port(s). Kan er altijd nog meer ram in gooien aangezien er nog 3 slots niet gebruikt worden. Ik ben niet heel ervaren met een nas dus laat mij graag weten wat ik kan verbeteren en of er echt iets op een andere manier moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-05 10:09
@robinTrapman stand by verbruik van die onderdelen is wel redelijk hoog vergeleken een N100 systeem. Zeker icm met die voeding. Veel standaard ATX voedingen zijn erg inefficiënt onder lage belasting, wat veel voorkomt bij een NAS. 80 Plus test alleen voor de Titanium specificatie onder <10% load.

Goed opletten welke poorten op je moederbord het wel en niet doen icm de 2200G. Die CPU heeft maar 8 lanes beschikbaar. Veel moederborden disablen functionaliteit met die CPU door het gebrek aan lanes.
Ook komt het voor dat je sommige aansluitingen niet samen kan gebruiken. Waardoor een aantal SATA poorten uitvallen wanneer je bepaalde m.2 sloten gebruikt, omdat die lanes delen en dus niet samen kunnen.
Het is niet super duidelijk geformatteerd, maar deze tabel kan je daar meer over vertellen:
https://www.asrock.com/mb...d/index.asp#Specification
Denk dus niet dat je elke PCIe, m.2 en sata poort maar tegelijk kunt gebruiken. 6 SATA schijven én 2 m.2's is niet supported voor zover ik kan zien en icm jouw cpu is je 2e PCIE slot bijvoorbeeld maar x4 en wordt hij in sommige gevallen uitgezet. Je 1e pcie slot is maar x8, maar ik denk dat dat voor een NAS niet super relevant is.

[ Voor 106% gewijzigd door youridv1 op 15-01-2025 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinTrapman
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-04 01:53
@youridv1 klopt helemaal wat je zegt een N100 systeem is veel efficienter. Mijn doel met het AM4 platform is ook dat ik mogelijk meerdere programma's op 1 systeem kan hebben (denk aan HomeAssistant, Tailscale en Proxmox bijvoorbeeld. Momenteel gebruik ik een 2200G maar ik ben van plan om uit mijn eigen pc de Ryzen 5 3600 te halen en een betere cpu (bijv de Ryzen 7 5800x) in mijn pc te doen. Waardoor ik uiteindelijk meer lanes heb waar ik meer expansions in mijn nas kan doen (mogelijk een Sata kaart voor NAS uitbreiding) Helaas bij veel AM4 B450 moederborden shakelen 2 van de SATA ports uit als je de 2e m.2 erin doet. Kwa powerusage voor mijn systeem is efficiency ook niet de grootste concern voor mij en ik snap dat in veel sitaties effciency echt wel belangrijk is.

TLDR
Mijn systeem is inderdaad niet voor iedereen en niet het meest powerefficient. Maar wel upgradebaar dus vandaar de keuze voor de onderdelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• depette
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-04 12:41
Draai nu proxmox op de Asus met Openhab, Radius server en xpenology. Idle met nvme, 2x sata SSD, 16gb ram en 1x 92mm casefan verbruikt die 8W.
Pagina: 1