Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha1957
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-03 00:11
Ik heb kortgeleden een videokaart bij een webhop besteld. Ik stoor mij echter aan de coil whine die ogenschijnlijk komt van de videokaart. Ik heb daarom een nieuwe videokaart en voeding gekocht om zodoende te achterhalen waar de coil whine vandaan komt, en dat ik de videokaart en/of voeding kan vervangen.

Vandaag kreeg ik van de webshop te horen dat ik de (eerst gekochte) videokaart niet kan retourneren:
Beste Micha,

Hartelijk dank voor je mail.

Als je de originele verpakking niet meer tot je beschikking hebt dan kan het product inderdaad niet meer retour.
De doos was beschadigd geraakt tijdens het openen en ik heb toen (jammer genoeg) besloten om de doos weg te gooien.

Ik heb online gelezen dat webshops geen originele verpakking mogen eisen, zie:

https://www.bnnvara.nl/ka...ren-zonder-originele-doos
https://www.nporadio1.nl/...n-van-een-gekocht-product

Daarin staat o.a. het volgende: "Het is wettelijk niet toegestaan voor webwinkels om een originele of ongeopende verpakking te eisen".

Ter verduidelijking; de originele doos ontbreekt, maar de doos waarin de videokaart zat heb ik wel nog. Het verbaast mij dan ook dat ik de videokaart niet mag retourneren omdat 1 van de 2 dozen ontbreekt.

Heeft iemand advies in deze kwestie? Heeft iemand een soortgelijke situatie meegemaakt en toch nog tot een oplossing kunnen komen met de webwinkel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:47

JME

zeg maar Jamie

Micha1957 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:44:
Ter verduidelijking; de originele doos ontbreekt, maar de doos waarin de videokaart zat heb ik wel nog.
Dit maakt het voor mij juist onduidelijk :)
Welke doos ontbreekt: de commerciële fabrieksdoos van de videokaart, of het bruine verzendkarton van de webwinkel? Ik vermoed dat de winkel alleen moeilijk doet als het het eerste betreft. En zou dat persoonlijk geheel terecht vinden overigens. Maar die doos heb je dus nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Waarom was de doos beschadigd geraakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-05 17:21
JME schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:52:
[...]

Welke doos ontbreekt: de commerciële fabrieksdoos van de videokaart, of het bruine verzendkarton van de webwinkel? Ik vermoed dat de winkel alleen moeilijk doet als het het eerste betreft. En zou dat persoonlijk geheel terecht vinden overigens. Maar die doos heb je dus nog?
Videokaarten komen vaak in een 'sleeve'-omdoos en een bruine echte doos. Maar wat ben je inderdaad precies kwijt @TS?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-05 22:04
@Micha1957
Logisch toch?

Je hebt een hele onlogische route gekozen. Eerste stap had moeten zijn om contact op te nemen om de coil whine te bespreken.
Nu heb je los van je eerste aankoop een andere videokaart gekocht. Nu wil je je eerste gewoon ruilen, logisch dat ze dan eisen stellen. Want met een videokaart zonder doos is gewoon veel minder waard, daar kan een winkel weinig meer mee.
Ik ben een beetje raar en bewaar alle dozen van dure spullen totdat de garantieperiode voorbij is. Is ook erg nuttig gebleken bij het verkopen van spullen. Dus als je de ruimte hebt, gewoon lekker de dozen bewaren.

Gok dat je beste oplossing is, je videokaart tweedehands te verkopen.
Of, de nieuwe videokaart retour sturen en de coil whine accepteren.

[ Voor 26% gewijzigd door chrisborst op 31-12-2024 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha1957
chrisborst schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:58:
@Micha1957
Logisch toch?

Je hebt een hele onlogische route gekozen. Eerste stap had moeten zijn om contact op te nemen om de coil whine te bespreken.
Nu heb je los van je eerste aankoop een andere videokaart gekocht. Nu wil je je eerste gewoon ruilen, logisch dat ze dan eisen stellen. Want met een videokaart zonder doos is gewoon veel minder waard, daar kan een winkel weinig meer mee.
Ik ben een beetje raar en bewaar alle dozen van dure spullen totdat de garantieperiode voorbij is. Is ook erg nuttig gebleken bij het verkopen van spullen. Dus als je de ruimte hebt, gewoon lekker de dozen bewaren.

Gok dat je beste oplossing is, je videokaart tweedehands te verkopen.
Of, de nieuwe videokaart retour sturen en de coil whine accepteren.
Ik heb meerdere malen contact opgezocht met de webwinkel, het eerste contact dateert 21 december maar kreeg de eerste twee keer als reactie een macro antwoord (copy paste) waar ik niets mee kon (wij kunnen geen advies geven over componenten, start een topic op ons forum over de coil whine + geen concreet antwoord op de vraag of ik het kon retourneren zonder de doos). Toen ik vroeg om verheldering duurde het vanwege de feestdagen wat langer voordat ik het meest recente antwoord kreeg (vandaag).

De 30-dagen bedenktijd is bijna voorbij en omdat deze week een medetweakers langskomt om mij te helpen dacht ik dat het zo slim zou zijn als ik een nieuwe videokaart en voeding zou bestellen wat zou helpen om te achterhalen wat de oorzaak is van de coil whine. Ook kan dan de boosdoener vervangen worden.

Ik heb duidelijk een fout gemaakt door de doos weg te gooien maar ik vind niet dat ik per se een onlogische route heb gekozen.

Ons appartement heeft nauwelijks opslagruimte dus ik gooi dozen normaliter meteen weg. Deze ervaring toont dat ik dat niet direct moet doen.
JME schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:52:
[...]

De commerciële fabrieksdoos ontbreekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZQS4cHHnhI7T3d2_xt451mH5ck=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0uANHiGcasEt5N1Wecdk5Zwd.png?f=user_large

De andere doos heb ik wel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46v-tUUL5KbudOIcAhSY5bqAPo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUlBUUMScxowe6ZthTw9AhLh.jpg?f=fotoalbum_large
Wolly schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:52:
Waarom was de doos beschadigd geraakt?
Ik ben onvoorzichtig geweest met het openen, er zat een scheur in. Gebrek aan opslagruimte en door de beschadiging heb ik dus besloten om het weg te gooien 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME
  • Laatst online: 09:47

JME

zeg maar Jamie

Dat is een verpakking die in principe zonder te beschadigen te openen moet zijn. Hooguit een zegeltje doorsnijden of zo. Als die verpakking ontbreekt, dan snap ik dat de webwinkel moeilijk doet. Ook als klant heb je een inspanningsverplichting. Vind ik dan. Maar ik ben geen jurist natuurlijk :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:24
In je eerste linkje staat het volgende:

Redelijkheid en billijkheid
Een originele verpakking mag de verkoper niet eisen, maar er gelden wel de grenzen van redelijkheid en billijkheid: als de consument een product kan beoordelen zonder de verpakking te beschadigen, dan is er geen reden om de originele verpakking niet terug te sturen.

Dit product kan je normaal prima zonder beschadiging openen. en dus mag er verwacht worden dat je de doos mee terug stuurt.
Het gaat bij een GPU meestal om de verpakking die je "commerciële fabrieksdoos" noemt. die dan terug moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-05 21:44

Eix

Een retour binnen de wettelijke bedenktijd van veertien dagen mag (in veel gevallen) niet geweigerd worden. Wel kan er bij schade, ontbrekende accessoires, et cetera waardevermindering worden toegepast.

Je noemt een termijn van ‘30-dagen bedenktijd’. Soms biedt een winkelier aanvullend op de wettelijke termijn een langere periode, maar dan kunnen wel andere (aanvullende) voorwaarden gelden. Je noemt ook 21 december als eerste datum waarop je contact hebt opgenomen met verkoper inzake de bedenktijd. Logischerwijs was de termijn van veertien dagen toen al verlopen, als je nu bijna op dertig zit. Klopt dat?

Mocht het eerste contact inzake het terugsturen namelijk wel binnen de wettelijke termijn van 14-dagen zijn geweest dan sta je een stuk sterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:08

Dennis1812

Amateur prutser

Zou je het zelf oke vinden om een videokaart zonder dood te ontvangen met duidelijk problemen en dan nog voor de volle prijs?

Je had een garantie aanvraag kunnen doen voor de coil whine. Maar een normale retour heb je echt de originele doos voor nodig. En de juiste tijd (14 dagen tenzij webshop anders biedt)

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
1) Op welke datum heb je de videokaart gekocht?
2) Op welke datum heb je aangegeven dat je deze wilt retourneren?
3) Ben je door de winkel geïnformeerd over je rechten op een duurzame drager? (Pdf, A4tje in de doos, zoiets?
4) Is de doos echt weg of ligt ie nog in de vuilnisbak?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Micha1957
DaWizza schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 19:20:
1) Op welke datum heb je de videokaart gekocht?
2) Op welke datum heb je aangegeven dat je deze wilt retourneren?
3) Ben je door de winkel geïnformeerd over je rechten op een duurzame drager? (Pdf, A4tje in de doos, zoiets?
4) Is de doos echt weg of ligt ie nog in de vuilnisbak?
1. Op 6 december, 7 december binnengekregen.
2. 21 december, dus technisch gezien binnen de 14-dagen.
3. Niet dat ik mij kan herinneren.
4. De doos is echt weg.

Ik benadruk graag dat ik de doos hoogst waarschijnlijk ook had weggegooid vanwege ruimtegebrek in ons appartement, ook al was de doos niet beschadigd.

Ik heb mijn lesje geleerd - bij dure aankopen de doos bewaren en pas weggooien als de bedenktermijn is verlopen.

Alvast een fijne jaarwisseling voor iedereen gewenst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Micha1957 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 20:01:
[...]

1. Op 6 december, 7 december binnengekregen.
2. 21 december, dus technisch gezien binnen de 14-dagen.
3. Niet dat ik mij kan herinneren.
4. De doos is echt weg.

Ik benadruk graag dat ik de doos hoogst waarschijnlijk ook had weggegooid vanwege ruimtegebrek in ons appartement, ook al was de doos niet beschadigd.

Ik heb mijn lesje geleerd - bij dure aankopen de doos bewaren en pas weggooien als de bedenktermijn is verlopen.

Alvast een fijne jaarwisseling voor iedereen gewenst!
Zou zelfs aanraden tot na de garantieperiode of tot na dat de kaart economisch geen waarde meer heeft, mocht je m ooit willen verkopen

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dus je koopt componenten om te testen en ze dan weer te retourneren als je weet wat het probleem is? Daar is WKOA niet voor bedoeld. Je hebt dan eigenlijk geen intentie tot aankoop.

[ Voor 15% gewijzigd door gambieter op 31-12-2024 20:53 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
Je mag de videokaart gewoon retourneren.
De winkel mag op hun beurt een bedrag inhouden om de schade te dekken. Welk bedrag/percentage daarbij billijk is, ga ik m'n vingers verder niet aan branden. De ene tweaker hier zal zeggen dat het ontbreken van zo'n kartonnen omhulsel max.€5-10 'schade' is, de andere zal zeggen 30% van de aanschafprijs in mindering te brengen schappelijk te vinden.

Fyi: schoenenwinkels hebben vaak in de voorwaarden staan dat bij het ontbreken van de doos bij retourneren €X in mindering gebracht zal worden op de terugbetaling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Micha1957
gambieter schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 20:52:
Dus je koopt componenten om te testen en ze dan weer te retourneren als je weet wat het probleem is? Daar is WKOA niet voor bedoeld. Je hebt dan eigenlijk geen intentie tot aankoop.
Moet ik dan alle componenten die coil whine kunnen veroorzaken (GPU, PSU en moederbord - mis ik iets?) terugsturen en dan max 14 dagen wachten voordat ik mijn geld terug heb om vervolgens nieuwe componenten te kopen in de hoop dat ik dan geen coil whine heb? En dat terwijl ik niet 100 % zeker weet wat de coil whine veroorzaakt, dus ik zou dan eigenlijk niet dezelfde componenten moeten bestellen want anders loop ik het risico dat ik weer hetzelfde probleem heb.

Dat vind ik niet logisch. Ik heb overduidelijk de intentie om één van de GPUs en PSUs zelf te behouden maar moet natuurlijk eerst achterhalen wat het probleem veroorzaakt en dat lijkt mij alleen mogelijk als ik de potentiële boosdoeners (tijdelijk) kan vervangen om te testen.

Ik zal eerst de voeding vervangen en kijken of de coil whine aanhoudt. Zo niet, dan zal ik de doos van de GPU vanzelfsprekend ongeopend houden en terugsturen.

[ Voor 3% gewijzigd door Micha1957 op 31-12-2024 21:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:31

Marc H

- - Is wakker - -

Wat je had kunnen doen na het constateren van de coilwhine was beoordelen of je de kaart had willen hebben als hij geen coilwhine had en zo ja, daarna de kaart bij de webshop omruilen voor eenzelfde kaart. Dan was het ontbreken van de buitendoos ook minder een probleem geweest, omdat de defecte kaart dan toch terug moet naar de importeur.

De kans dat een voeding in een bestaande pc plotseling coilwhine gaat produceren is vrij klein.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ariandra
  • Laatst online: 12:57
Danny Phantom schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 20:27:
[...]

Zou zelfs aanraden tot na de garantieperiode of tot na dat de kaart economisch geen waarde meer heeft, mocht je m ooit willen verkopen
Dat is zeker aan te raden, maar in sommige gevallen echt niet te doen. Zelf op 24m² gewoond, daar ging de tv doos (42") na de bedenktijd ook gelijk de papierbak in.
Denk dat het hier vooral een wijze les is. Al zou ik het wel netjes vinden van de webshop om te kijken of het via RMA toch afgehandeld kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Niet online
Marc H schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 21:28:
Wat je had kunnen doen na het constateren van de coilwhine was beoordelen of je de kaart had willen hebben als hij geen coilwhine had en zo ja, daarna de kaart bij de webshop omruilen voor eenzelfde kaart. Dan was het ontbreken van de buitendoos ook minder een probleem geweest, omdat de defecte kaart dan toch terug moet naar de importeur.

De kans dat een voeding in een bestaande pc plotseling coilwhine gaat produceren is vrij klein.
Ik heb zelf een 6900xt op een 600/650w gold gehad en had erg veel coilwhine. Online lopen zoeken naar oplossingen, waarna ik een enkele keer heb gelezen dat een andere voeding kon helpen. Dus heb er een 850w voeding in gezet en het was ineens 90% minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Niet online
Ariandra schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 22:39:
[...]

Dat is zeker aan te raden, maar in sommige gevallen echt niet te doen. Zelf op 24m² gewoond, daar ging de tv doos (42") na de bedenktijd ook gelijk de papierbak in.
Denk dat het hier vooral een wijze les is. Al zou ik het wel netjes vinden van de webshop om te kijken of het via RMA toch afgehandeld kan worden.
Ja das waar. Ligt er ook net aan wat voor ding het is, met de TV en PC kasten heb ik het direct gedaan. Groot on ding, maar de videokaart/voeding/mobo dozen van meerdere PC's heb ik hier in een verdom hoekje staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Of ze een retour volledig mogen weigeren zou ik even niet weten in hoeverre dit wettelijk gezien mag, maar wel zoals anderen al schrijven mogen ze dan een bepaald bedrag in mindering brengen. Bij de meeste webshops staat ook altijd wel vrij duidelijk bij de retourprocedure dat het product in de originele onbeschadigde verpakking geretourneerd moet worden.

Ik maak dus altijd even foto van een verpakking als die meteen bij bezorging dan beschadigd is om naderhand bij een retour dan problemen te voorkomen. Maar ik bewaar altijd originele verpakkingen en voor dat ik iets uitpak bekijk ik eerst hoe je zo'n doos kan open krijgen. Zegels snijd ik altijd voorzichtig door met een scherp mesje zodat dan niet de verpakking beschadigd raakt als je die eraf trekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:42
Art 6:230S lid 3. Je hebt recht op vergoeding van de aankoopprijs minus de waardevermindering indien je te ver bent gegaan bij het vaststellen van de aard, werking enz.

Vraag is dan; wat is de waardevermindering van een product waarvan de buitenste omdoos niet meer bestaat? Ik zou durven stellen dat het een zeer beperkt bedrag is.

Daar is echter een belangrijke uitzondering op. Heeft de leverancier je op de hoogte gesteld van je ontbindingsrecht? Zonee, dan is dit art 230S lid 3 niet van toepassing en kun je het artikel zonder waardevermindering retourneren.

De leverancier mag het product NIET weigeren.

[ Voor 4% gewijzigd door SkiFan op 31-12-2024 23:33 ]

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

henri86 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 21:06:
Je mag de videokaart gewoon retourneren.
De winkel mag op hun beurt een bedrag inhouden om de schade te dekken.
Dat tweede valt nog te bezien. Zoals SkiFan al aangeeft, moet de verkoper je wel goed informeren over het ontbindingsrecht. Gelet op de informatieverstrekking tot nu toe, is er een goede kans dat TS zijn volledige aankoopbedrag moet terugkrijgen. Ik zou graag de webshop eens willen bezoeken (url delen in mo-tags) om te zien hoe het bestelproces is vormgegeven en wellke informatie er wordt getoond.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmilou
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-02 21:18
De leverancier MOET het product terugnemen en vergoeden.
Het inhouden van een bedrag voor het verloren gaan van de originele verpakking mag alleen bij z.g. "luxe geschenkverpakking", waar de verpakking een deel van de verkoopwaarde vertegenwoordigt.
Allemaal BW (Burgelijk wetboek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:06
fopjurist schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 10:18:
[...]

Dat tweede valt nog te bezien. Zoals SkiFan al aangeeft, moet de verkoper je wel goed informeren over het ontbindingsrecht. Gelet op de informatieverstrekking tot nu toe, is er een goede kans dat TS zijn volledige aankoopbedrag moet terugkrijgen. Ik zou graag de webshop eens willen bezoeken (url delen in mo-tags) om te zien hoe het bestelproces is vormgegeven en wellke informatie er wordt getoond.
Als dat allemaal in orde is, maakt het dan nog uit of de doos 'algemeen verpakkingsmateriaal' of dat het 'specifiek verpakkingsmateriaal' is waar een sticker op zit met het serienummer en allerlei andere informatie gebonden aan die specifieke videokaart?

Uk bedoel, een doos is maar een doos. Maar voor die specifieke sticker is bepaalde informatie nodig wat waarschijnlijk betekent dat die sticker handmatig bij de fabrikant moet worden gemaakt?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Micha1957 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 21:09:
Moet ik dan alle componenten die coil whine kunnen veroorzaken (GPU, PSU en moederbord - mis ik iets?) terugsturen en dan max 14 dagen wachten voordat ik mijn geld terug heb om vervolgens nieuwe componenten te kopen in de hoop dat ik dan geen coil whine heb? En dat terwijl ik niet 100 % zeker weet wat de coil whine veroorzaakt, dus ik zou dan eigenlijk niet dezelfde componenten moeten bestellen want anders loop ik het risico dat ik weer hetzelfde probleem heb.
Je gebruikt nu de webshop als onderdelenmagazijn voor het testen. Dat is gewoon niet de bedoeling en helaas een uitwas van de WKOA.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bassie2488
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07-01 11:19
Ts is over de 14 dagen termijn heen.. dus winkelier mag doen en laten wat die wilt de wet is niet langer meer de regel maker in deze case.

Dus nu is de vraag welke voorwaarden zijn er gezet voor de 30 dagen retour termijn want je bevindt je nu in de service termijn van de winkel waar dus andere voorwaarden gesteld kunnen worden.

Overigens ook onder wkoa is het weggooien van dingen ook de verpakking dus iets dat gewoon als waarde vermindering kan worden doorberekend. Eeuwige discussie is dan alleen wat is een reëel bedrag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:14
SkiFan schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 23:32:

Vraag is dan; wat is de waardevermindering van een product waarvan de buitenste omdoos niet meer bestaat? Ik zou durven stellen dat het een zeer beperkt bedrag is.
Denk je?

Als een webshop een videokaart verkoopt voor 300,00 of dezelfde videokaart voor 295,00 zonder doos, dan zijn er zeer weinig mensen die voor die laatste kiezen verwacht ik.
Het gaat om gevoelige elektronica en het ontbreken van de doos geeft al aan dat het ding waarschijnlijk al een keer retour gezonden is.

Voor mij zou het prijsverschil minimaal 50 euro moeten zijn voordat ik zou overwegen om zonder doos te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaisan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:22
remmuz schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:03:
[...]

Denk je?

Als een webshop een videokaart verkoopt voor 300,00 of dezelfde videokaart voor 295,00 zonder doos, dan zijn er zeer weinig mensen die voor die laatste kiezen verwacht ik.
Het gaat om gevoelige elektronica en het ontbreken van de doos geeft al aan dat het ding waarschijnlijk al een keer retour gezonden is.

Voor mij zou het prijsverschil minimaal 50 euro moeten zijn voordat ik zou overwegen om zonder doos te kopen.
Maar dat heeft dus niks te maken met de schade aan de doos, maar met dat het een retour is. En puur het feit dat het een retour is, is niet iets waar de winkel schadevergoeding voor kan eisen geloof ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:15
remmuz schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:03:
[...]

Denk je?

De winkel kan ook de fabrikant vragen om een extra doos. of er 1 van MP trekken genoeg opties. en dat is het risico van de winkel. maar ik vind 50 euro op 300 wel erg veel korting en die gevoelige elektronica heeft ook gewoon nog garantie conform wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:42
Die winkel levert vermoedelijk ook complete PC's. Ik vraag me dus af of ze uberhaupt wel waardevermindering hebben. Ze kunnen die kaart ook in een complete PC steken.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
SkiFan schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:21:
Die winkel levert vermoedelijk ook complete PC's. Ik vraag me dus af of ze uberhaupt wel waardevermindering hebben. Ze kunnen die kaart ook in een complete PC steken.
vaak worden dozen etc nog steeds mee gegeven...
vaak wel netjes plat gemaakt etc..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie2488
los van dat dit nu allemaal niet relevant is omdat de WKOA periode al verlopen is.

Die dozen zijn uniek voorzien van serie nummer stickers en meer vaak. Los daarvan kan je bij vrijwel geen enkele fabrikant zomaar even een nieuwe doos opvragen de kosten die daarbij komen kijken zijn echt wel meer dan 5 euro. En 50 euro korting voor een incompleet product? Ik denk als de winkelier het niet doet ze hem niet meer kwijt gaan raken.

Maar in deze case gaat het dus om wat de voorwaarden zeggen over de aanvullende retour termijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

bassie2488 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:44:
Ts is over de 14 dagen termijn heen.. dus winkelier mag doen en laten wat die wilt de wet is niet langer meer de regel maker in deze case.
De GPU is op 7 december geleverd en TS heeft de koop op 21 december ontbonden. Dat is tijdig (de termijn is tot 14 dagen na de dag van levering). Bovendien wordt de termijn verlengd tot maximaal een jaar als de verkoper onjuiste informatie over het ontbindingsrecht verstrekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bassie2488
Micha1957 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:20:
[...]

Ik heb meerdere malen contact opgezocht met de webwinkel, het eerste contact dateert 21 december maar kreeg de eerste twee keer als reactie een macro antwoord (copy paste) waar ik niets mee kon (wij kunnen geen advies geven over componenten, start een topic op ons forum over de coil whine + geen concreet antwoord op de vraag of ik het kon retourneren zonder de doos). Toen ik vroeg om verheldering duurde het vanwege de feestdagen wat langer voordat ik het meest recente antwoord kreeg (vandaag).
nee hij heeft pas met 14 dagen contact gezocht niet aangegeven dat die wilt ontbinden dat is pas later te sprake gekomen. Dat had hij dus op dat moment moeten doen, maar hij heeft gekozen eerst te vragen om advies wat die hiermee kon doen. Dat is juridisch niet gelijk aan ontbinden of het beroepen op WKOA helaas.

[ Voor 11% gewijzigd door bassie2488 op 01-01-2025 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha1957
bassie2488 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:45:
[...]

nee hij heeft pas met 14 dagen contact gezocht niet aangegeven dat die wilt ontbinden dat is pas later te sprake gekomen. Dat had hij dus op dat moment moeten doen, maar hij heeft gekozen eerst te vragen om advies wat die hiermee kon doen. Dat is juridisch niet gelijk aan ontbinden of het beroepen op WKOA helaas.
Dit is mijn eerste bericht delen naar de webwinkel op 21 december:

Beste lezer,

Recent heb ik via (webwinkel) o.a. de Asus Radeon RX 7900 GRE gekocht (zie bijlage voor de factuur). Alhoewel ik niets te klagen heb over de prestaties van de kaart, ben ik niet te spreken over de zogenaamde coil whine van de kaart.

Eén van de eerste spellen die ik probeerde te spelen met mijn nieuwe setup was Battlefield 2042. Mijn nieuwe pc begon zoveel geluid te produceren tijdens het startscherm van BF2042 dat ik het spel direct afsloot. Het leek wel alsof de nieuwe pc zou gaan opstijgen.

Na enig zoekwerk op het internet leek het om coil whine te gaan. Ik heb verschillende methodes geprobeerd om de coil whine te verminderen, maar het blijft helaas aanwezig.

Ik kan enigszins begrip hebben dat de kaart wat geluid produceert als ik Cyberpunk 2077 op 4K en hoge settings speel, maar de kaart maakt zelfs (te veel) geluid tijdens het spelen van Magic the Gathering: Arena. Hieronder vind je de vereisten voor het spel.

(Afbeelding met vereisten)

Zoals je ziet is het zeker geen demanding game en ik zie dan ook geen reden waarom de kaart zoveel geluid maakt. Eén van de aangerade oplossingen om de coil whine te verminderen is om vsync of een variatie daarvan te gebruiken. Ik maak nu gebruik van een 4K scherm (60hz). Voor MTG:A, BF2042, Ghosts of Tshushima leek dit te helpen.

Maar ik ben van plan om een nieuw beeldscherm te kopen (minimaal 4K 144hz) dus ik vrees dat de kaart nog meer geluid zal maken wanneer de kaart meer FPS moet draaien om optimaal gebruik te maken van de verhoogde ververssnelheid van het nieuwe scherm.

Ik heb gelezen dat de voeding ook parten kan spelen in het produceren van zogenaamde coil whine. Ik denk dat het niet het geval is mijn situatie, want de coil whine stopt/vermindert drastisch zodra ik een spel pauzeer. Mijn inziens ligt het dus aan de kaart.

Wat vinden jullie hiervan? Hebben jullie advies in deze kwestie? Is het mogelijk om de kaart om te wisselen voor dezelfde kaart?

Ik kan wat filmpjes van de coil whine met jullie delen mocht dat helpen. Ik hoor het graag als jullie daar behoefte aan hebben.

Daar kwam de volgende copy-paste antwoord op:
Beste Micha,

Het is voor ons niet mogelijk je te voorzien van de gewenste informatie. Hoewel we je van harte helpen aan onze artikelen zijn we helaas geen adviseurs. We leveren je graag onze artikelen tegen een scherpe prijs en met een snelle levering en we zullen je echt niet in de steek laten als je tegen een probleem aan loopt maar met onze diversiteit in assortiment is het voor ons niet mogelijk om je persoonlijk advies te geven of je vragen met zekerheid te beantwoorden.

We geven je graag een tip: omdat wij juist een technische klantgroep aanspreken, hebben we een eigen forum! Het forum is een plek waar gebruikers elkaar kunnen helpen met technische problemen, advies geven aan elkaar, PC setups delen en nog veel meer!

Als je twijfelt over je aanschaf of als je een technisch probleem hebt dat je graag eens aan iemand voorlegt dan willen wij je vooral adviseren je vraag te stellen op het forum. Onze klanten geven daar allerlei tips en adviezen, en beantwoorden je vragen daar graag. Ook jouw kennis is waardevol, dus we hebben je er graag bij!

Mocht je verder vragen hebben over de status van je order, de levertijd of bijvoorbeeld een retourafhandeling, dan staan wij altijd voor je klaar.
Zoals eerder aangegeven is er dus geen antwoord gegeven of retourneren een mogelijkheid was.
Ik heb in een vervolgmail op 23 december het nogmaals nagevraagd en ook het volgende aangegeven:
Ik ben van plan om een XFX Radeon RX 7900 GRE en een nieuwe voeding te kopen via (webwinkel) om erachter te komen of ik door het wisselen van 1 of beide componenten de coil whine kan verminderen en in best case scenario, helemaal geen last heb van coil whine.
De reactie was wederom een macro-antwoord (Wanneer de verpakking voorzichtig geopend is en het product en de verpakking beide in nieuwstaat zijn is het uiteraard geen probleem om het product te retourneren. Wij verwachten het product dus compleet retour, zonder gebruiksschade en inclusief originele verpakking en accessoires. Echter, kunnen wij dit op voorhand niet toezeggen, aangezien het product eerst visueel geïnspecteerd dient te worden) en er werd ook niet aangegeven dat ik niet andere componenten kon bestellen om te testen waar het euvel aan lag.

Er zijn een aantal mensen in deze draad die zeggen dat dit niet de bedoeling is. Ik trek dat niet per se in twijfel, maar als de webwinkel er niet over klaagt dan zag ik geen reden om dat niet te doen.

Ik heb toen wederom navraag moeten doen bij de webwinkel, aangegeven welke doos ik wel nog heb en gevraagd naar een eventuele waardevermindering als compromis. Op dat laatste puntje is ook geen reactie gegeven.

Tot slot kreeg ik dus op 30 december het antwoord: Nee, je mag niet retourneren zonder originele verpakking (niks gezegd over een eventuele waardevermindering).

Mij is ook verteld dat coil whine kan verminderen na enig gebruik. Omdat ik geen behoefte had om de kaart direct in te wisselen (nadat ik verhalen las dat soms dezelfde videokaart die werd geretourneerd als "vervanging" wordt aangeboden, en dat coil whine soms niet als geldige reden voor een retour wordt gezien) en hoopte dat de coil whine afnam na regelmatig intensief gebruik, wachtte ik de volledige 14-dagen om contact op te nemen om advies in te winnen en te informeren naar het retourbeleid.

Ik hoop dat dit enige verwarring opheldert. Ikzelf wacht weer rustig af op een antwoord van de webwinkel op mijn meest recente mail van 30 december. Mocht daar iets zinnigs uitkomen dan zal ik een update geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

President schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:39:
[...]

Als dat allemaal in orde is, maakt het dan nog uit of de doos 'algemeen verpakkingsmateriaal' of dat het 'specifiek verpakkingsmateriaal' is waar een sticker op zit met het serienummer en allerlei andere informatie gebonden aan die specifieke videokaart?

Uk bedoel, een doos is maar een doos. Maar voor die specifieke sticker is bepaalde informatie nodig wat waarschijnlijk betekent dat die sticker handmatig bij de fabrikant moet worden gemaakt?
Dat zal invloed hebben op de kosten om de doos te vervangen. Als de verkoper een waardevermindering in rekening mag brengen (en dat is nog niet zeker), dan mag hij de kosten van een nieuwe omdoos in rekening brengen. Hij mag echter niet meer kosten in rekening brengen dan de verkoopwaarde van de videokaart zonder omdoos.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:06
fopjurist schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:46:
[...]
Hij mag echter niet meer kosten in rekening brengen dan de verkoopwaarde van de videokaart zonder omdoos.
Begrijpelijk, al ben ik wel erg benieuwd of daar een formule voor is welke door een rechter wordt toegepast (een bepaald percentage).

Als ik moet kiezen tussen
- een nieuwe videokaart zonder doos voor 250 euro, omdat deze door een andere klant is weggegooid in de retour tijd
- een nieuwe videokaart in de originele doos voor 300 euro, die voor zover ik weet nooit is gebruikt of geopend

Dan kies ik meteen voor de 300 euro kaart. Misschien dat ik bij 200 euro eens ga nadenken over de eerste optie.
Maar ik zie hier ook tweakers die 50 euro teveel korting vinden, die hem misschien voor 275 euro al zouden kopen zonder doos... Blijft natuurlijk een grijs gebied, beste is natuurlijk als de winkelier een factuur vraagt aan de fabrikant voor een nieuwe verpakking inclusief sticker met serienummer, etc. er op als die er standaard op hoort

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:09
loki504 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:12:
[...]

De winkel kan ook de fabrikant vragen om een extra doos. of er 1 van MP trekken genoeg opties. en dat is het risico van de winkel. maar ik vind 50 euro op 300 wel erg veel korting en die gevoelige elektronica heeft ook gewoon nog garantie conform wetgeving.
En dan een videokaart opnieuw verkopen in een andere doos met niet overeenkomend serienummer zodat iemand die de kaart dan koopt, hem niet meer kan terugsturen omdat het serienummer op de doos niet overeenkomt. Dat is wel slim inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Gadgeteer schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:11:
[...]

En dan een videokaart opnieuw verkopen in een andere doos met niet overeenkomend serienummer zodat iemand die de kaart dan koopt, hem niet meer kan terugsturen omdat het serienummer op de doos niet overeenkomt. Dat is wel slim inderdaad.
want een label printer bestaat ineens niet meer 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgeteer
loki504 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:43:
[...]

want een label printer bestaat ineens niet meer 8)7
Goed nieuws.
Dan kunnen we dus allemaal gewoon een label met serienummer printen en ontstaan er dus geen topics meer over afgewezen garanties door serienummers die niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Micha1957 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:44:
Daarin staat o.a. het volgende: "Het is wettelijk niet toegestaan voor webwinkels om een originele of ongeopende verpakking te eisen".
Je bent selectief aan het quoten. Dit staat nl. ook in je bronnen:
Een originele verpakking mag de verkoper niet eisen, maar er gelden wel de grenzen van redelijkheid en billijkheid: als de consument een product kan beoordelen zonder de verpakking te beschadigen, dan is er geen reden om de originele verpakking niet terug te sturen.
Los daarvan vraag ik mij af of Radar nu wel een hele goede bron is. Let ook op dat de bepaling die je aanhaald vooral geld voor blisterverpakkingen waarbij het niet mogelijk is om de verpakking in originele staat terug te kunnen sturen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Gadgeteer schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:50:
[...]

Goed nieuws.
Dan kunnen we dus allemaal gewoon een label met serienummer printen en ontstaan er dus geen topics meer over afgewezen garanties door serienummers die niet kloppen.
Als jij een label vind die ook de administratie in de winkel aanpast wil ik er graag 1 hebben. Anders gaat het feestje niet door.

Dus de winkel print een label met van SN van de kaart zet dat SN ook in de computer/factuur en tada probleem opgelost.

[ Voor 12% gewijzigd door loki504 op 02-01-2025 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Micha1957
Ik heb vandaag een reactie gekregen van de webwinkel, zie hieronder:
Beste Micha,

Wanneer een product niet aan je wensen en eisen voldoet dan biedt de Nederlandse wetgeving hiervoor aan consumenten bij online aankopen een optie om het product onder het herroepingsrecht te retourneren.

Een product dient echter wel volledig in nieuwstaat en in originele verpakking te worden geretourneerd. Ook als consument is het een verplichting bij het herroepingsrecht om een product in zo origineel mogelijk staat te retourneren.
Dit betekent dat wanneer de verpakking netjes en voorzichtig hebt geopend dat het dan uiteraard geen probleem is om het product te retourneren. Bij verpakkingen zoals blisters die opengeknipt moeten worden kan uiteraard geen nette verpakking worden geëist. Dit betekent dat de wet kopen op afstand dan ook voorschrijft dat je als consument het product in de originele verpakking terug in moet leveren.

De website van de Consuwijzer zegt hierover dan ook het volgende: https://www.consuwijzer.n...wanneer-heb-ik-bedenktijd

“Mag ik de verpakking stukmaken?
Het is de bedoeling dat u de verpakking zo veel mogelijk heel laat. En als u het product terugstuurt, moet u het weer netjes inpakken.
Maakt u de verpakking stuk? En was de verpakking makkelijk te openen, zonder het stuk te maken? Dan kan het redelijk zijn dat de verkoper u kosten in rekening brengt.”

Als op voorhand dus al duidelijk is dat de originele verpakking niet aanwezig is dan zal sowieso het aanschafbedrag niet meer gecrediteerd worden.

Het product kan eventueel met een waarde mindering alsnog retour maar de waarde mindering zal op voorhand nog niet vast gesteld kunnen worden. De videokaart zelf is namelijk nog niet gecontroleerd.
Indien je het product dus alsnog via een 30-dagen retour naar ons retourneert dan kan er een credit onder waarde mindering gestart worden maar de daadwerkelijke vergoeding zal pas duidelijk worden zodra het product hier is.
TL;DR: Het product kan eventueel met een waarde mindering alsnog retour, hoeveel mindering wordt pas duidelijk nadat de kaart is gecontroleerd.

Ik vind het frappant dat er door de webwinkel nu pas wordt gesproken over een eventuele waardevermindering terwijl ik daar zelf al tweemaal naar vroeg, maar fijn dat het tot de mogelijkheden behoort. Ik doe nog even navraag wat de verwachte waardevermindering zal zijn indien de kaart is goedgekeurd door de webwinkel.

Ik zal wederom een update geven mocht ik besluiten om de kaart daadwerkelijk te retourneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:28
loki504 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:40:
[...]

Als jij een label vind die ook de administratie in de winkel aanpast wil ik er graag 1 hebben. Anders gaat het feestje niet door.

Dus de winkel print een label met van SN van de kaart zet dat SN ook in de computer/factuur en tada probleem opgelost.
Ik controleer altijd S/N op het product, op de doos en op de factuur bij een duur product.

Als er ergens een afwijkend S/N op staat zou ik direct aan de bel trekken. Maar ook als er bijvoorbeeld een label op zit dat duidelijk niet van de fabrikant is en het wordt als nieuw verkocht.

De meeste klanten willen met dit soort zaken geen 'gepruts', tenzij de korting aanzienlijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Dennism schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:53:
[...]

Ik controleer altijd S/N op het product, op de doos en op de factuur bij een duur product.

Als er ergens een afwijkend S/N op staat zou ik direct aan de bel trekken. Maar ook als er bijvoorbeeld een label op zit dat duidelijk niet van de fabrikant is en het wordt als nieuw verkocht.

De meeste klanten willen met dit soort zaken geen 'gepruts', tenzij de korting aanzienlijk is.
En 1 sticketjes over de barcode lost dit probleem op. En heb je weer een mooie omdoos. Ja als ik al16,66% korting hoor voor een simpele retour deal. Had ik niets anders gekocht.

@Micha1957
En wel grappig inderdaad dat ze nu ineens met een waarde vermindering komen omdat hun eigen bron hun statement onderuit haalt.... mag je nog wel gratis retourneren door hun fout of mag je nog eens verzendkosten betalen?

[ Voor 14% gewijzigd door loki504 op 02-01-2025 18:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Micha1957
loki504 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:26:
[...]

@Micha1957
En wel grappig inderdaad dat ze nu ineens met een waarde vermindering komen omdat hun eigen bron hun statement onderuit haalt.... mag je nog wel gratis retourneren door hun fout of mag je nog eens verzendkosten betalen?
Ik ga er gemakshalve van uit dat ik de retourskosten voor mijn eigen rekening mag nemen. Daar heb ik geen moeite mee, want ik weet dat dit het beleid is van de webwinkel.

Voor mij is coil whine een nieuw fenomeen en vond het moeilijk om zelf te beoordelen of het "normaal" was, vandaar dat ik ook een tijdje geleden vroeg aan medetweakers of ze de coil whine acceptabel achtte - zie topic hier

Dat gezegd hebbende; de vriendelijke medetweaker die mij heeft geholpen bij het in elkaar zetten van de nieuwe pc is vandaag bij mij langs geweest. Hij dacht dat de kans aannemelijk was dat de tweede videokaart soortgelijke coil whine zou hebben. Volgens hem was de intensiteit de coil whine acceptabel.

Ik heb daarom besloten om de kaart te houden. Ik heb niet bijzonder veel behoefte om mijn eerste kaart ergens tweedehands te verkopen. Of door het terug te sturen met een waardevermindering en dus ongeacht van beide opties geld zou verliezen. Ik heb ook niet echt veel zin om nog verder met de webwinkel te discussiëren over de veronderstelde waardevermindering.

De tweede GPU en PSU die ik had gekocht zijn dus ongeopend gebleven en worden dus geretourneerd. Ik hoop dit de kritische lezers geruststelt die verwezen naar (potentieel misbruik van) WKOA.

Even kort samengevat wat ik heb geleerd:

1. Bewaar de originele verpakkingsdozen van (dure) elektronica, op zijn minst totdat de bedenk/retourstermijn is verlopen.
2. De aanhouder wint - de webwinkel is uiteindelijk akkoord gegaan met een retour terwijl dat in eerste instantie (meerdere malen) werd geweigerd.

Bedankt voor alle input van iedereen die zijn/haar mening en/of ervaringen heeft gedeeld. Nogmaals een gelukkig nieuwjaar voor iedereen gewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
Micha1957 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:25:
[...]

Ik ga er gemakshalve van uit dat ik de retourskosten voor mijn eigen rekening mag nemen. Daar heb ik geen moeite mee, want ik weet dat dit het beleid is van de webwinkel.

Voor mij is coil whine een nieuw fenomeen en vond het moeilijk om zelf te beoordelen of het "normaal" was, vandaar dat ik ook een tijdje geleden vroeg aan medetweakers of ze de coil whine acceptabel achtte - zie topic hier

Dat gezegd hebbende; de vriendelijke medetweaker die mij heeft geholpen bij het in elkaar zetten van de nieuwe pc is vandaag bij mij langs geweest. Hij dacht dat de kans aannemelijk was dat de tweede videokaart soortgelijke coil whine zou hebben. Volgens hem was de intensiteit de coil whine acceptabel.

Ik heb daarom besloten om de kaart te houden. Ik heb niet bijzonder veel behoefte om mijn eerste kaart ergens tweedehands te verkopen. Of door het terug te sturen met een waardevermindering en dus ongeacht van beide opties geld zou verliezen. Ik heb ook niet echt veel zin om nog verder met de webwinkel te discussiëren over de veronderstelde waardevermindering.

De tweede GPU en PSU die ik had gekocht zijn dus ongeopend gebleven en worden dus geretourneerd. Ik hoop dit de kritische lezers geruststelt die verwezen naar (potentieel misbruik van) WKOA.

1. Bewaar de originele verpakkingsdozen van (dure) elektronica, op zijn minst totdat de bedenk/retourstermijn is verlopen.
2. De aanhouder wint - de webwinkel is uiteindelijk akkoord gegaan met een retour terwijl dat in eerste instantie (meerdere malen) werd geweigerd.

Bedankt voor alle input van iedereen die zijn/haar mening en/of ervaringen heeft gedeeld. Nogmaals een gelukkig nieuwjaar voor iedereen gewenst!
De winkel zal hier geen issue van maken, maar volgens mij ben je nu eigenlijk verplicht de kaart retour te sturen gezien je daar een overeenkomst voor hebt gesloten (aangevraagd en goedgekeurd) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha1957
henri86 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 23:40:
[...]

De winkel zal hier geen issue van maken, maar volgens mij ben je nu eigenlijk verplicht de kaart retour te sturen gezien je daar een overeenkomst voor hebt gesloten (aangevraagd en goedgekeurd) :D
Naar welke kaart refereer je? De ASUS of XFX versie? Ik heb de XFX versie aangemeld voor retour. Dit is overigens (nog) niet goedgekeurd, dus ik begrijp je comment niet. Ook weet ik niet zo goed naar welke overeenkomst je refereert.

Edit: Ik vermoed dat je refereert naar de ASUS kaart, maar die kaart heb ik nooit officieel aangemeld voor retour (het werd immers meerdere malen geweigerd).

[ Voor 12% gewijzigd door Micha1957 op 03-01-2025 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:44
mocht je in het vervolg problemen hebben met een doos en een artikel retour moeten sturen, het zal allemaal niet de juiste zijn, maar het zelfde product gewoon nog een keer bestellen en de verpakkingen daarvan gebruiken om retour te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 21:50

voz

De echte kenner

dfbt schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:21:
mocht je in het vervolg problemen hebben met een doos en een artikel retour moeten sturen, het zal allemaal niet de juiste zijn, maar het zelfde product gewoon nog een keer bestellen en de verpakkingen daarvan gebruiken om retour te sturen?
Dat lijkt me inderdaad niet het juiste. Het juiste is: voorzichtig zijn met de doos. Ik neem aan dat TS die les wel geleerd heeft.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

[...]

De retourkosten zijn alleen voor jouw rekening wanneer de winkel daar op de juiste wijze over heeft geïnformeerd.
Of door het terug te sturen met een waardevermindering en dus ongeacht van beide opties geld zou verliezen.
Het is nog onduidelijk of de winkel een waardevermindering in rekening mag brengen. Op vragen daarover ben je niet ingegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:44
dfbt schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:21:
Dan heb je alsnog een product zonder doos naast het product dat je wel terugstuurt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha1957
fopjurist schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:30:
[...]

De retourkosten zijn alleen voor jouw rekening wanneer de winkel daar op de juiste wijze over heeft geïnformeerd.

[...]

Het is nog onduidelijk of de winkel een waardevermindering in rekening mag brengen. Op vragen daarover ben je niet ingegaan.
Als je mijn reactie van 2 januari leest dan zie je dat de webwinkel akkoord gaat met een waardevermindering. Of dat überhaupt mag dat zou ik niet weten, ik ben immers geen jurist en heb daarom dit topic aangemaakt. Ik neem aan dat dit antwoord geeft op de vraag. Zo niet, naar welke vraag/vragen refereer je?

Bij de FAQ van de webshop staat het volgende: "De verzendkosten voor het retourneren van een artikel onder onze 30 dagen zijn voor je eigen rekening." Lijkt mij voldoende geïnformeerd, toch?
Micha1957 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:25:
Ik heb vandaag een reactie gekregen van de webwinkel, zie hieronder:

[...]

TL;DR: Het product kan eventueel met een waarde mindering alsnog retour, hoeveel mindering wordt pas duidelijk nadat de kaart is gecontroleerd.

Ik vind het frappant dat er door de webwinkel nu pas wordt gesproken over een eventuele waardevermindering terwijl ik daar zelf al tweemaal naar vroeg, maar fijn dat het tot de mogelijkheden behoort. Ik doe nog even navraag wat de verwachte waardevermindering zal zijn indien de kaart is goedgekeurd door de webwinkel.

Ik zal wederom een update geven mocht ik besluiten om de kaart daadwerkelijk te retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Micha1957 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:59:
[...]

Als je mijn reactie van 2 januari leest dan zie je dat de webwinkel akkoord gaat met een waardevermindering. Of dat überhaupt mag dat zou ik niet weten, ik ben immers geen jurist en heb daarom dit topic aangemaakt. Ik neem aan dat dit antwoord geeft op de vraag. Zo niet, naar welke vraag/vragen refereer je?
Ben je voorafgaand aan de e-maildiscussie goed geïnformeerd over het herroepingsrecht en de waardevermindering?
Kan ik het bestelproces eens zien? (webwinkel delen in mo-tags)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha1957
Ik ben niet geïnformeerd over waardevermindering en kan daarover geen informatie vinden op de website van de webshop. Voor zover ik weet ben ik niet expliciet geïnformeerd over het herroepingsrecht, maar die informatie is makkelijk te vinden op de website van de webshop. FYI, staat overigens ook het volgende:

"Als consument bieden wij je bij (webwinkel) 30 dagen retourrecht. Dat betekent dat je een besteld artikel binnen 30 dagen kunt retourneren en wij het aanschafbedrag aan je terugbetalen. Wij verwachten wel dat het product in nette staat en in de originele verpakking bij ons terugkomt.

Let wel, je moet zelf zorg dragen voor de retourzending en de verzend en verpakkingskosten zijn voor je eigen rekening."

Ik heb je een PM gestuurd zodat je weet over welke webwinkel het gaat, ik ben niet bekend met een MO-tag :?

Edit:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
, dank @Aganim

[ Voor 3% gewijzigd door Micha1957 op 03-01-2025 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Laatst online: 11:32

Aganim

I have a cunning plan..

@Micha1957 @fopjurist bedoelt de Member Only tag:

[mo]Deze tekst is alleen zichtbaar voor leden[/mo]

Als je bovenstaande letterlijk overneemt in een bericht zal het alleen zichtbaar zijn voor geregistreerde gebruikers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Ik heb de naam van de webwinkel per dm ontvangen. De webwinkel hanteert de voorwaarden van ICTWaarborg voor consumenten. Daarin staat:
(...)
2. 2. Tijdens de bedenktijd behoort u zorgvuldig om te gaan met het product en de verpakking. Daaronder wordt verstaan dat u het product slechts in die mate uitpakt of gebruikt voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of u het wilt behouden. Indien u van uw herroepingsrecht gebruik maakt, behoort u het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk – in de originele staat en verpakking naar ons terug te sturen. Wij geven u duidelijke informatie hoe u dit kunt doen.
3. U bent alleen aansprakelijk voor waardevermindering die het gevolg is van een manier van omgaan met het product die verder gaat dan toegestaan in lid 2. Wij zijn gerechtigd de waardevermindering te verrekenen met het door u terug te ontvangen bedrag.
4. Indien u gebruik maakt van uw herroepingsrecht, hoeft u hoogstens de kosten van terugzending te betalen. Indien dit niet per gewone post mogelijk is, zullen wij voor u een inschatting van de kosten maken. Als wij de retourkosten voor onze rekening nemen zullen wij dat duidelijk vermelden.
Deze informatie is juist.

De wet stelt ook als eis dat:
De handelaar richt zijn elektronische bestelproces op zodanige wijze in dat de consument een aanbod niet kan aanvaarden dan nadat hem op niet voor misverstand vatbare wijze duidelijk is gemaakt dat de bestelling een betalingsverplichting inhoudt. Indien de aanvaarding geschiedt door gebruik van een knop of soortgelijke functie, is aan de vorige zin voldaan indien bij het plaatsen van de bestelling in niet voor misverstand vatbare termen en op goed leesbare wijze blijkt dat de aanvaarding een betalingsverplichting jegens de handelaar inhoudt. Een knop of soortgelijke functie wordt daartoe op een goed leesbare wijze aangemerkt met een ondubbelzinnige formulering waaruit blijkt dat het plaatsen van de bestelling een betalingsverplichting jegens de handelaar inhoudt. De enkele zinsnede «bestelling met betalingsverplichting» wordt aangemerkt als een dergelijke ondubbelzinnige verklaring. Een overeenkomst die in strijd met dit lid tot stand komt, is vernietigbaar.
Er is over veel knoppen geprocedeerd. Daaruit blijkt dat ‘bestellen’, ‘bestelling plaatsen’ of ‘bestelling afronden’ niet voldoet:
https://uitspraken.rechts...s?id=ECLI:NL:HR:2024:1355
De bestelknop van deze verkoper bevat de tekst 'betalen'. Over die tekst is nog geen jurisprudentie. Ik denk niet dat deze tekst voldoende is, omdat het niet blijkt dat je een overeenkomst aangaat, en ook niet dat je verplicht bent om te betalen. Er zijn dus zeker mogelijkheden om de eerste videokaart zonder enige kosten naar de verkoper te retourneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
loki504 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:40:
[...]

Een sticker van een andere partij dan de fabrikant? Voor mij een no go. Als ik nieuw koop, wil ik nieuw ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:46
*knip* Offtopic. Dit topic is niet bedoeld voor eigen, ongerelateerde, problemen met een webwinkel.

[ Voor 91% gewijzigd door Yorinn op 06-01-2025 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Gadgeteer schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:20:
[...]

Een sticker van een andere partij dan de fabrikant? Voor mij een no go. Als ik nieuw koop, wil ik nieuw ontvangen.
dan moet je hem fysiek in de winkel kopen:P anders kan het altijd om een retour gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
loki504 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:07:
[...]

dan moet je hem fysiek in de winkel kopen:P anders kan het altijd om een retour gaan.
Zodra zichtbaar is dat het een retour betreft, gaat het gewoon weer retour. Meeste artikelen zitten in een verzegelde doos dus daarbij is het snel te zien dat het een retour is.

Uitzonderingen zijn de artikelen die ik koop, waarbij netjes is aangegeven dat het een retour betreft en die koop ik alleen wanneer de korting interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheChrisTRose
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:25
Wanneer heb je coilwhine?
Als je een simpel spel speelt waarbij 1000den frames worden aangemaakt?
Vaak op te lossen door je frame limiet.
Meeste GPUS hebben wel coilwhine onder load.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-05 21:46

ViezeVis

Sample Text

fopjurist schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:43:

Er is over veel knoppen geprocedeerd. Daaruit blijkt dat ‘bestellen’, ‘bestelling plaatsen’ of ‘bestelling afronden’ niet voldoet:
https://uitspraken.rechts...s?id=ECLI:NL:HR:2024:1355
De bestelknop van deze verkoper bevat de tekst 'betalen'. Over die tekst is nog geen jurisprudentie. Ik denk niet dat deze tekst voldoende is, omdat het niet blijkt dat je een overeenkomst aangaat, en ook niet dat je verplicht bent om te betalen. Er zijn dus zeker mogelijkheden om de eerste videokaart zonder enige kosten naar de verkoper te retourneren.
Beland TS daarmee niet ineens in een semantische discussie over het woord bestellen/betalen i.p.v. of de WKOA op juiste manier uitgevoerd wordt? Dat lijkt mij voor TS een veel vervelender proces om doorheen te gaan dan misschien zijn kaart 2e hands verkopen of anders waardevermindering accepteren.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha1957
TheChrisTRose schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:08:
Wanneer heb je coilwhine?
Als je een simpel spel speelt waarbij 1000den frames worden aangemaakt?
Vaak op te lossen door je frame limiet.
Meeste GPUS hebben wel coilwhine onder load.
Zie mijn topic hier waar ik de coil whine beschrijf.

Wat ik tot nu toe heb geprobeerd:

- Undervolt tot 1000 mV.
- Fps cap van 60fps
- Kaart proberen in te werken middels verschillende stresstesten; Heaven, Furmark en Cinebench.
- Minimale frequentie 500 mhz (bij 2703 mhz nam de coil whine toe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha1957
Ikzelf zal dit topic niet meer aandachtig volgen aangezien ik tot een beslissing ben gekomen, enige vragen omtrent dit topic zal ik dan ook niet meer beantwoorden.

[ Voor 82% gewijzigd door Micha1957 op 07-01-2025 20:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:40

Vliegvlug

Flight Simple

Micha1957 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:03:
Ikzelf zal dit topic niet meer aandachtig volgen aangezien ik tot een beslissing ben gekomen, enige vragen omtrent dit topic zal ik dan ook niet meer beantwoorden.
Zou fijn zijn als je je beslissing hier nog even kan laten weten, kunnen we allemaal weer rustig slapen zonder het knagende gevoel van niet weten hoe het is afgelopen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Micha1957
Vliegvlug schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:19:
[...]

Zou fijn zijn als je je beslissing hier nog even kan laten weten, kunnen we allemaal weer rustig slapen zonder het knagende gevoel van niet weten hoe het is afgelopen ;)
Dat heb ik al gedaan ;)
[...]

Pagina: 1