bassie2488 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:45:
[...]
nee hij heeft pas met 14 dagen contact gezocht niet aangegeven dat die wilt ontbinden dat is pas later te sprake gekomen. Dat had hij dus op dat moment moeten doen, maar hij heeft gekozen eerst te vragen om advies wat die hiermee kon doen. Dat is juridisch niet gelijk aan ontbinden of het beroepen op WKOA helaas.
Dit is mijn eerste bericht delen naar de webwinkel op 21 december:
Beste lezer,
Recent heb ik via (webwinkel) o.a. de Asus Radeon RX 7900 GRE gekocht (zie bijlage voor de factuur). Alhoewel ik niets te klagen heb over de prestaties van de kaart, ben ik niet te spreken over de zogenaamde coil whine van de kaart.
Eén van de eerste spellen die ik probeerde te spelen met mijn nieuwe setup was Battlefield 2042. Mijn nieuwe pc begon zoveel geluid te produceren tijdens het startscherm van BF2042 dat ik het spel direct afsloot. Het leek wel alsof de nieuwe pc zou gaan opstijgen.
Na enig zoekwerk op het internet leek het om coil whine te gaan. Ik heb verschillende methodes geprobeerd om de coil whine te verminderen, maar het blijft helaas aanwezig.
Ik kan enigszins begrip hebben dat de kaart wat geluid produceert als ik Cyberpunk 2077 op 4K en hoge settings speel, maar de kaart maakt zelfs (te veel) geluid tijdens het spelen van Magic the Gathering: Arena. Hieronder vind je de vereisten voor het spel.
(Afbeelding met vereisten)
Zoals je ziet is het zeker geen demanding game en ik zie dan ook geen reden waarom de kaart zoveel geluid maakt. Eén van de aangerade oplossingen om de coil whine te verminderen is om vsync of een variatie daarvan te gebruiken. Ik maak nu gebruik van een 4K scherm (60hz). Voor MTG:A, BF2042, Ghosts of Tshushima leek dit te helpen.
Maar ik ben van plan om een nieuw beeldscherm te kopen (minimaal 4K 144hz) dus ik vrees dat de kaart nog meer geluid zal maken wanneer de kaart meer FPS moet draaien om optimaal gebruik te maken van de verhoogde ververssnelheid van het nieuwe scherm.
Ik heb gelezen dat de voeding ook parten kan spelen in het produceren van zogenaamde coil whine. Ik denk dat het niet het geval is mijn situatie, want de coil whine stopt/vermindert drastisch zodra ik een spel pauzeer. Mijn inziens ligt het dus aan de kaart.
Wat vinden jullie hiervan? Hebben jullie advies in deze kwestie? Is het mogelijk om de kaart om te wisselen voor dezelfde kaart?
Ik kan wat filmpjes van de coil whine met jullie delen mocht dat helpen. Ik hoor het graag als jullie daar behoefte aan hebben.
Daar kwam de volgende copy-paste antwoord op:
Beste Micha,
Hartelijk dank voor je mail.
Het is voor ons niet mogelijk je te voorzien van de gewenste informatie. Hoewel we je van harte helpen aan onze artikelen zijn we helaas geen adviseurs. We leveren je graag onze artikelen tegen een scherpe prijs en met een snelle levering en we zullen je echt niet in de steek laten als je tegen een probleem aan loopt maar met onze diversiteit in assortiment is het voor ons niet mogelijk om je persoonlijk advies te geven of je vragen met zekerheid te beantwoorden.
We geven je graag een tip: omdat wij juist een technische klantgroep aanspreken, hebben we een eigen forum! Het forum is een plek waar gebruikers elkaar kunnen helpen met technische problemen, advies geven aan elkaar, PC setups delen en nog veel meer!
Als je twijfelt over je aanschaf of als je een technisch probleem hebt dat je graag eens aan iemand voorlegt dan willen wij je vooral adviseren je vraag te stellen op het forum. Onze klanten geven daar allerlei tips en adviezen, en beantwoorden je vragen daar graag. Ook jouw kennis is waardevol, dus we hebben je er graag bij!
Mocht je verder vragen hebben over de status van je order, de levertijd of bijvoorbeeld een retourafhandeling, dan staan wij altijd voor je klaar.
Zoals eerder aangegeven is er dus geen antwoord gegeven of retourneren een mogelijkheid was.
Ik heb in een vervolgmail op 23 december het nogmaals nagevraagd en ook het volgende aangegeven:
Ik ben van plan om een XFX Radeon RX 7900 GRE en een nieuwe voeding te kopen via (webwinkel) om erachter te komen of ik door het wisselen van 1 of beide componenten de coil whine kan verminderen en in best case scenario, helemaal geen last heb van coil whine.
De reactie was wederom een macro-antwoord (Wanneer de verpakking voorzichtig geopend is en het product en de verpakking beide in nieuwstaat zijn is het uiteraard geen probleem om het product te retourneren. Wij verwachten het product dus compleet retour, zonder gebruiksschade en inclusief originele verpakking en accessoires. Echter, kunnen wij dit op voorhand niet toezeggen, aangezien het product eerst visueel geïnspecteerd dient te worden) en er werd ook niet aangegeven dat ik niet andere componenten kon bestellen om te testen waar het euvel aan lag.
Er zijn een aantal mensen in deze draad die zeggen dat dit niet de bedoeling is. Ik trek dat niet per se in twijfel, maar als de webwinkel er niet over klaagt dan zag ik geen reden om dat niet te doen.
Ik heb toen wederom navraag moeten doen bij de webwinkel, aangegeven welke doos ik wel nog heb en gevraagd naar een eventuele waardevermindering als compromis. Op dat laatste puntje is ook geen reactie gegeven.
Tot slot kreeg ik dus op 30 december het antwoord: Nee, je mag niet retourneren zonder originele verpakking (niks gezegd over een eventuele waardevermindering).
Mij is ook verteld dat coil whine kan verminderen na enig gebruik. Omdat ik geen behoefte had om de kaart direct in te wisselen (nadat ik verhalen las dat soms dezelfde videokaart die werd geretourneerd als "vervanging" wordt aangeboden, en dat coil whine soms niet als geldige reden voor een retour wordt gezien) en hoopte dat de coil whine afnam na regelmatig intensief gebruik, wachtte ik de volledige 14-dagen om contact op te nemen om advies in te winnen en te informeren naar het retourbeleid.
Ik hoop dat dit enige verwarring opheldert. Ikzelf wacht weer rustig af op een antwoord van de webwinkel op mijn meest recente mail van 30 december. Mocht daar iets zinnigs uitkomen dan zal ik een update geven.