Hallo allemaal,
Ik heb een paar weken geleden een nieuwe pc laten bouwen door een vriendelijke medetweaker. Ik ben in eerste instantie prima te spreken over de prestaties van de kaart. Desalniettemin vind ik dat de kaart veel coil whine produceert. Ikzelf heb nooit eerder coil whine gehad, dus ik weet niet zo goed wat acceptabel is.
Ik vraag mij af wat ik kan doen om de coil whine van de GPU te verminderen, en wat jullie vinden van de coil whine (is het acceptabel of niet). Ik heb nog een dikke week om de kaart in te ruilen.
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Wat ik al geprobeerd heb:
- Undervolt tot 1000 mV
- Fps cap van 60fps
- Kaart proberen in te werken middels verschillende stresstesten; Heaven, Furmark en Cinebench.
- Minimale frequentie 500 mhz (bij 2703 mhz nam de coil whine toe)
Dit heeft zeker geholpen, maar toch twijfel ik of dit acceptabel is of niet.
Hieronder vind je wat korte filmpjes waarin de coil whine te horen is, o.a. in het startmenu van CP2077 en GoT. Coil whine is ook te horen tijdens het spelen van Magic the Gathering: Arena - een spel met lage vereisten om te spelen - wat mij dus ook erg verbaasd.
Recommend Requirements
Processor: Intel Core2 Quad Q9300 @ 2.50GHz
Graphics Card: GeForce GTX 560
Ik twijfel om dezelfde kaart opnieuw te kopen of bijvoorbeeld de XFX Radeon RX 7900 GRE om te zien of er minder coil whine is.
Ik heb een paar weken geleden een nieuwe pc laten bouwen door een vriendelijke medetweaker. Ik ben in eerste instantie prima te spreken over de prestaties van de kaart. Desalniettemin vind ik dat de kaart veel coil whine produceert. Ikzelf heb nooit eerder coil whine gehad, dus ik weet niet zo goed wat acceptabel is.
Ik vraag mij af wat ik kan doen om de coil whine van de GPU te verminderen, en wat jullie vinden van de coil whine (is het acceptabel of niet). Ik heb nog een dikke week om de kaart in te ruilen.
Relevante software en hardware die ik gebruik:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5700X3D Tray | € 185,99 | € 185,99 |
1 | Moederborden | Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 | € 119,- | € 119,- |
1 | Videokaarten | ASUS Dual Radeon RX 7900 GRE OC Edition 16GB GDDR6 | € 579,05 | € 579,05 |
1 | Behuizingen | DeepCool CK560 Zwart | € 64,90 | € 64,90 |
1 | Processorkoeling | Thermalright Peerless Assassin 120 SE | € 36,90 | € 36,90 |
1 | Voedingen | Cooler Master G Gold 750 V2 | € 79,95 | € 79,95 |
Totaal | € 1.065,79 |
Wat ik al geprobeerd heb:
- Undervolt tot 1000 mV
- Fps cap van 60fps
- Kaart proberen in te werken middels verschillende stresstesten; Heaven, Furmark en Cinebench.
- Minimale frequentie 500 mhz (bij 2703 mhz nam de coil whine toe)
Dit heeft zeker geholpen, maar toch twijfel ik of dit acceptabel is of niet.
Hieronder vind je wat korte filmpjes waarin de coil whine te horen is, o.a. in het startmenu van CP2077 en GoT. Coil whine is ook te horen tijdens het spelen van Magic the Gathering: Arena - een spel met lage vereisten om te spelen - wat mij dus ook erg verbaasd.
Recommend Requirements
Processor: Intel Core2 Quad Q9300 @ 2.50GHz
Graphics Card: GeForce GTX 560
Ik twijfel om dezelfde kaart opnieuw te kopen of bijvoorbeeld de XFX Radeon RX 7900 GRE om te zien of er minder coil whine is.