ASUS Dual Radeon RX 7900 GRE coil whine

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha1957
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-03 00:11
Hallo allemaal,

Ik heb een paar weken geleden een nieuwe pc laten bouwen door een vriendelijke medetweaker. Ik ben in eerste instantie prima te spreken over de prestaties van de kaart. Desalniettemin vind ik dat de kaart veel coil whine produceert. Ikzelf heb nooit eerder coil whine gehad, dus ik weet niet zo goed wat acceptabel is.

Ik vraag mij af wat ik kan doen om de coil whine van de GPU te verminderen, en wat jullie vinden van de coil whine (is het acceptabel of niet). Ik heb nog een dikke week om de kaart in te ruilen.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X3D Tray€ 185,99€ 185,99
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE V2€ 119,-€ 119,-
1VideokaartenASUS Dual Radeon RX 7900 GRE OC Edition 16GB GDDR6€ 579,05€ 579,05
1BehuizingenDeepCool CK560 Zwart€ 64,90€ 64,90
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 36,90€ 36,90
1VoedingenCooler Master G Gold 750 V2€ 79,95€ 79,95
Totaal€ 1.065,79

Wat ik al geprobeerd heb:

- Undervolt tot 1000 mV
- Fps cap van 60fps
- Kaart proberen in te werken middels verschillende stresstesten; Heaven, Furmark en Cinebench.
- Minimale frequentie 500 mhz (bij 2703 mhz nam de coil whine toe)

Dit heeft zeker geholpen, maar toch twijfel ik of dit acceptabel is of niet.

Hieronder vind je wat korte filmpjes waarin de coil whine te horen is, o.a. in het startmenu van CP2077 en GoT. Coil whine is ook te horen tijdens het spelen van Magic the Gathering: Arena - een spel met lage vereisten om te spelen - wat mij dus ook erg verbaasd.

Recommend Requirements

Processor: Intel Core2 Quad Q9300 @ 2.50GHz
Graphics Card: GeForce GTX 560

Ik twijfel om dezelfde kaart opnieuw te kopen of bijvoorbeeld de XFX Radeon RX 7900 GRE om te zien of er minder coil whine is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:14
Weet je zeker dat het van de videokaart komt en niet van de voeding? De kwaliteit van de G Gold is namelijk niet hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Laatst online: 17:48
Dit lijkt wel erg op coil whine,maar er is weinig aan te doen,behalve omruilen,als je het te veel vind.
Deze heeft het zo te horen aardig veel lasst van

Maar alleen jij kan bepalen of je het teveel vind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha1957
Uszka schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:32:
Weet je zeker dat het van de videokaart komt en niet van de voeding? De kwaliteit van de G Gold is namelijk niet hoog.
Ik heb gisteravond het glazen panel verwijderd om te achterhalen of de coil whine vanuit de PSU of GPU afkomstig was, maar ik durf het helaas niet met 100 % zekerheid te zeggen waar het afkomstig van is.

Ik voel mij helaas niet op mij gemak om de voeding en moederbord + GPU uit de case te halen wat zou helpen met het achterhalen waar de coil whine vandaan komt.

Voor zover ik heb kunnen observeren, lijkt de coil whine op te treden zodra het totale vermogen van het moederbord boven de 100 Watt uitkomt, - wat wellicht duidt dat het ligt aan de PSU?

Toevalligerwijs komt de medetweaker die mij heeft geholpen met het bouwen van mijn nieuwe pc binnenkort langs dus misschien kan hij achterhalen waaraan het ligt.

Het eerste filmpje is overigens zonder glazen panel.

Het viel mij overigens op dat de coil whine nauwelijks te horen is als ik S.T.A.L.K.E.R 2 in 4K speel (geïnstalleerd op SSD). CP2077 en GoT zijn daarentegen op een oude HDD geïnstalleerd. Ik weet niet of dat invloed op coil whine kan hebben.

Ik kan wel een nieuwe voeding kopen in de hoop dat het een verschil maakt. Indien iemand hier advies in heeft dan hoor ik het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
kan van beide zijn,want een gpu gaat ook meer coil whine geven,naarmate ie meer belast word

Maar gooi die oude hdd eruit,lol,instaleer games alleen op de ssd,hdd is veel trager en je hebt dan nog geen nut van de ssd die erin zit

[ Voor 43% gewijzigd door freaky35 op 27-12-2024 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Coilwine bij videokaarten treedt vaak pas op bij hoge fps.

Met een koker tegen je oor, van wc-rol of keukenrol, kan je gerichter zoeken naar de herkomst van het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha1957
Uszka schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:57:
Coilwine bij videokaarten treedt vaak pas op bij hoge fps.

Met een koker tegen je oor, van wc-rol of keukenrol, kan je gerichter zoeken naar de herkomst van het geluid.
Ik heb gisteravond inderdaad de koker van een keukenrol gebruikt om te achterhalen waar het vandaan kwam, maar tevergeefs.

Heb je toevallig advies voor een betere voeding? Moet ik dan voor platinum gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
uitvoering: ASUS TUF Gaming 750W Gold of uitvoering: NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart Met de NZXT koop je zo'n beetje de beste 850w ATX3.x voeding. Maar wacht ff de mening van de bouwer af voordat je iets bestelt.

[ Voor 9% gewijzigd door Uszka op 27-12-2024 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:56
Dat is je moederbord. CPU VRM's van de B550/B650 Gigabyte Auros moederborden doen dat. Die van mij ook...

Bij mij is het vooral erg als ik C-states aan laat staan en hij in full idle-mode (laagste C-state) komt.

EDIT: om te testen moet je maar eens Cinebench aan en uit zetten. Dan hoor je het vanzelf.

[ Voor 52% gewijzigd door Majestici op 27-12-2024 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha1957
Majestici schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:25:
Dat is je moederbord. CPU VRM's van de B550/B650 Gigabyte Auros moederborden doen dat. Die van mij ook...

Bij mij is het vooral erg als ik C-states aan laat staan en hij in full idle-mode (laagste C-state) komt.

EDIT: om te testen moet je maar eens Cinebench aan en uit zetten. Dan hoor je het vanzelf.
Ik run nu de CPU multi-core benchmark via Cinebench en ik hoor geen enkele coil whine dus dan neem ik aan dat het niet aan het moederbord ligt, of begrijp ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:56
Micha1957 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:26:
[...]

Ik run nu de CPU multi-core benchmark via Cinebench en ik hoor geen enkele coil whine dus dan neem ik aan dat het niet aan het moederbord ligt, of begrijp ik het verkeerd?
Bij mij was het juist bij medium-low-ish load dat het erger werd, vollast minder. Doe eens single-core test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Micha1957 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:26:
[...]

Wat gebeurd er als je het systeem belast met een game met hele hoge fps?
Een benchmark zoals bv timespy van 3dmark kan ook wel helderheid geven omdat die ook hoge fps geeft en hoe hoger de fps,hoe hoger het geluid ook word met gpu coilwhine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha1957
Majestici schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:41:
[...]

Bij mij was het juist bij medium-low-ish load dat het erger werd, vollast minder. Doe eens single-core test.
Nog steeds geen coil whine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha1957
freaky35 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:51:
[...]

Wat gebeurd er als je het systeem belast met een game met hele hoge fps?
Een benchmark zoals bv timespy van 3dmark kan ook wel helderheid geven omdat die ook hoge fps geeft en hoe hoger de fps,hoe hoger het geluid ook word met gpu coilwhine
Via timespy wordt er max 50-55 FPS behaald dus dat hielp niet echt. Maar als ik de FPS niet cap tot 60fps, dan is er aanzienlijk meer coil whine bij zo'n beetje elk spel dat ik heb geprobeerd. Vooral tijdens het startscherm van o.a. BF2042 en GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:44
Kan prima van de voeding komen , ook al hoor je het niet bij de voeding. Was bij mij ook zo toen ik een (veel zwaardere) videokaart plaatste met een 500w voeding, omgeruild voor A kwaliteit van 750w en het probleem was 100% weg.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha1957
Visgek82 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:52:
Kan prima van de voeding komen , ook al hoor je het niet bij de voeding. Was bij mij ook zo toen ik een (veel zwaardere) videokaart plaatste met een 500w voeding, omgeruild voor A kwaliteit van 750w en het probleem was 100% weg.
Let's see! Ik heb voor de zekerheid een nieuwe voeding gekocht, namelijk de NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart - deze werd eerder in deze thread aangeraden en de reviews online lijken vooralsnog positief te zijn.

Ook heb ik een andere videokaart besteld, de XFX Radeon RX 7900 GRE. Zodoende kan ik testen of de coil whine daadwerkelijk aan de PSU of GPU ligt.

Ik zal volgende week een update delen in deze thread, fingers crossed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:44
Micha1957 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:17:
[...]

Let's see! Ik heb voor de zekerheid een nieuwe voeding gekocht, namelijk de NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart - deze werd eerder in deze thread aangeraden en de reviews online lijken vooralsnog positief te zijn.

Ook heb ik een andere videokaart besteld, de XFX Radeon RX 7900 GRE. Zodoende kan ik testen of de coil whine daadwerkelijk aan de PSU of GPU ligt.

Ik zal volgende week een update delen in deze thread, fingers crossed!
En?

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha1957
Ik heb besloten om de 7900 GRE te houden. Voor meer informatie zie mijn andere topic hier. De webshop deed namelijk in eerste instantie moeilijk over het retourneren.
Pagina: 1