Sluipverbruik compenseren zonder teruglevering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 21:30
Mensen,

Even een side topic riant offtopic in Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. dus afgesplitst maar wellicht hebben jullie wat suggesties, gedachte over het volgende.

De situatie hier:
- Jaren '30 woning, beganegrond vloer: hout van de bouw, geen vloerisolatie nog en dus geen vloerverwarming. Wel convectorputten daar.
- Ik heb geen EV, rij ook niet extreem veel km's/jaar en verwacht geen EV te gaan rijden in komende 2-3 jaar.
- Geen zonnepanelen op dak of schuur: zonligging dak niet erg geschikt (ook een grote boom met schaduw) en ik vind die dingen lelijk op een mooi jaren '30 dak.
- Dus ook geen warmtepomp hier.
- Ik ga ook geen LT vloerverwarming hier installeren omdat dit alles dan ca 10K gaat kosten omdat de hele parketvloer die er nu ligt dan uit moet.
- Ik heb dynamisch energiecontract bij Vrijopnaam.

Energieverbruik ca per jaar (nu voor 2024):
- 700 kuub gas/jaar
- 2200 kWh elektra/jaar

Mijn elektra (continue) onderstroom 's nachts is tussen de 50W/uur en de 100W/uur (dat laatste komt door het om de 2 uur aanspringen van de koelkastpomp in de keuken die dan steeds bijna 160W verbruikt gedurende ca 35 minuten). Die koelkast gebruikt dus gemiddeld ca 40W/uur in de winterperiode.
In de zomerperiode als het warmer is in de keuken springt die koelkastpomp aan elke ca a 30 minuten (dan loopt de pomp ca 5-10 min).

Samenvattend: 's nachts is dus mijn elektra-onderstroom dus minimaal 50W met periodes tot 100W (als die koelkastpomp aanslaat).

Per 24 uur (dag-in-dag-uit) is het verbruik van die continue onderstroom dus minimaal 1200W (24 x 50).
Het totale energieverbruik hier in huis per dag is tussen de 6 en 8 kWh/dag.

Mijn vraag: zou ik die 1200W/dag van die continue onderstroom zelf kunnen opwekken met een klein zonnepaneel en/of met een heel klein windmolentje (ook in de winter) in combinatie met een mini-thuisbatterij (die ongeveer 1200-1500 kWh kan opslaan?
Ik wil ook niet gebruikmaken van teruglevering (het salderen gaat er toch uit).

Iemand ervaring met zo iets?

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 29-12-2024 16:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10:32
Verkeerde topic? Mocht je wat willen verduurzamen Convectoren kun je gebruiken voor LT heb je niet perse een nieuwe vloer voor nodig.

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 29-09 18:12
@Marc_Sway een kennis van mij heeft na vele negatieve adviezen, toch een windmolen geprobeerd 5 meter hoog omdat hij op het platteland woont. Maar inderdaad de opbrengsten zijn nihil. Geen optie dus.
Zonnepanelen werken wel goed.
Maar is het in jouw geval niet verstandiger om het verbruik van apparaten te verminderen door deze te vervangen? Daarmee bespaar je stroom
En dan het huis zo veel mogelijk tochtvrij maken en isoleren en wellicht de ruimtes verwarmen met een airco?
Zodoende bespaar je weer op gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:27
Er zijn al veel vragen gesteld over het dagelijks verschuiven van stroomgebruik m.b.v. een accu.
Samengevat, je komt niet veel goedkoper uit omdat het verschil tussen de goedkope uren en de gemiddelde prijs vrij klein is in de winter.
De terugverdientijd van een accu wordt vrij lang, zeker als je ook de omzetverliezen meeneemt.
Maar voor elk huishouden is dat verschillend.

[ Voor 29% gewijzigd door JukeboxBill op 29-12-2024 16:16 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

>>DEI

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 20:15
@Marc_Sway
Beste optie voor jou, een gewoon normaal vast contract en verder stroomverbruik verminderen en isoleren. Veel meer kan je niet doen, want je wil geen zonnepanelen. Een variabel contract is alleen nuttig als je een EV hebt en je dus echt invloed hebt op wanneer je stroom gebruikt. Of een groot buffervat voor je warmtepomp dat je die kan verwarmen als stroom goedkoop is, maar dat wil je ook niet.
Een thuisaccu ga je ook nooit terugverdienen zonder hiermee te gaan handelen. En dat zal waarschijnlijk de komende jaren ook minder lucratief worden.

Kortom, wil het uit kunnen qua kosten zul je een paar van je randvoorwaarden/overtuigingen aanpassen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:04

de Peer

under peer review

chrisborst schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:10:
@Marc_Sway
Beste optie voor jou, een gewoon normaal vast contract en verder stroomverbruik verminderen en isoleren.
precies, dat is het. Klaar.
Er kan niet getoverd worden, dus hier zal TS het mee moeten doen.

@Marc_Sway waarom betaal je die paar tientjes per jaar aan stroom niet gewoon. maatregelen nemen voor zo weinig levert niets op.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 29-12-2024 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:42
"Watt per dag" is geen bestaande eenheidsmaat. "Watt" is hetzelfde als "Joules per seconde" en geldt dus altijd per seconde.

Om jouw "onderstroom" tussen 50-100 Watt te compenseren heb je dus een bron nodig met een vermogen van 100 Watt.

Een beetje zonnepaneel heeft een nominaal vermogen van 400 Watt. Dat wekt hij op met optimale belichting, oftewel alleen in de zomer rond het middaguur. In de winter is het een fractie daarvan. Dan ontkom je niet aan salderen om dat te laten lonen.

Een thuisbatterijtje icm dynamische stroom kan werken, maar weeg de kosten en baten goed af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
de Peer schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:56:
[...]

precies, dat is het. Klaar.
Er kan niet getoverd worden, dus hier zal TS het mee moeten doen.

@Marc_Sway waarom betaal je die paar tientjes per jaar aan stroom niet gewoon. maatregelen nemen voor zo weinig levert niets op.
Het sluipverbruik hier is iets van 50-100 watt per uur (24/7/365), waarvan gemiddeld 50 watt van de koelkast is.
Die andere 50 watt is van internet modem/network switch, de standby-stroom van de CV (als die even niet draait) en wat andere apparatuur zoals wekkerradio's etc die altijd 24 uur per dag aan de 220 hangen.
Dus het sluipverbruik hier is maar zeer beperkt en vrijwel niet verder te verminderen.

Stel het is 75W gemiddeld per uur en dan 24/7/365, dan is dat ca 660 kW/jaar standaard 'onderstroom' (ook wel 'sluipverbruik').
Uitgaande van gem. 25 cent/kW is dit dan ca 165€ per jaar.

Als ik 1 zonnepaneel van het 'Plug en Play' type in de tuin mooi schuin op de zon zet op een paal en de kabel daarvan direct in een 220 buitenstopcontact steekt, kan ik dan die 165€/jaar naar verwachting terug verdienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-09 00:11

Compizfox

Bait for wenchmarks

Let even op je eenheden. "Watt per uur" of "Watt per dag" is zeer zeker niet wat je bedoelt (dat zou een helling/veranderingssnelheid in je vermogen betekenen).

De eenheid voor vermogen is Watt, en de eenheid voor energie is Watt-uur (of Joule, wat hetzelfde is als Watt-seconde).

[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 29-12-2024 17:38 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:04

de Peer

under peer review

Marc_Sway schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:35:
[...]

Als ik 1 zonnepaneel van het 'Plug en Play' type in de tuin mooi schuin op de zon zet op een paal en de kabel daarvan direct in een 220 buitenstopcontact steekt, kan ik dan die 165€/jaar naar verwachting terug verdienen?
Nee, want je kunt binnenkort niet meer salderen en in de nacht levert jouw zonnepaneel geen stroom op.

Uiteraard levert zo'n zonnepaneel wel wat op, maar waarom zou je dat afzetten tegen het sluipverbruik. Die 2 hebben niet iets met elkaar te maken. Dat is net zoiets als zeggen: Ik geef mijn kind 2 euro zakgeld per week, kan ik dat terugverdienen met 1 zonnepaneel?

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 29-12-2024 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
bilgy_no1 schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:27:

Een thuisbatterijtje icm dynamische stroom kan werken, maar weeg de kosten en baten goed af.
Aan die optie heb ik ook al zitten denken, het zal dan een thuisbatterij(tje) van ca 1-1.5 kWh moeten zijn. Ik weet niet of die voor een beetje redelijke prijs te krijgen zijn en het ding moet dan ook nog een beetje 'smart zijn' om bij lage elektraprijzen te gaan laden en niet bij piekprijzen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:50
Marc_Sway schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:35:
[...]

Stel het is 75W gemiddeld per uur en dan 24/7/365, dan is dat ca 660 kW/jaar standaard 'onderstroom' (ook wel 'sluipverbruik').
Uitgaande van gem. 25 cent/kW is dit dan ca 165€ per jaar.
Het is belangrijk om eenheden juist te hebben. 75W continue, 24/7 voor een heel jaar ~660 kWh, niet kW. Je betaalt dan ook 25 cent per kWh, niet kW.

Als je het over kW hebt, dan heb je het over het vermogen precies op dat ene moment (een lamp van 100W trekt 100W op dat moment). Bij kWh heb je het over energie over tijd (diezelfde 100W lamp verbruikt 100 Wh, ofwel 0,1 kWh, als je 'm een heel uur lang aan laat staan).
Nee, want je zonnepanelen leveren niet 24/7/365 die 50-100W wat je sluipverbruik is.
Marc_Sway schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:40:
[...]

Aan die optie heb ik ook al zitten denken, het zal dan een thuisbatterij(tje) van ca 1-1.5 kWh moeten zijn. Ik weet niet of die voor een beetje redelijke prijs te krijgen zijn en het ding moet dan ook nog een beetje 'smart zijn' om bij lage elektraprijzen te gaan laden en niet bij piekprijzen 8)7
Ook hier denk je waarschijnlijk weer wat te simpel: een thuisaccu van 1,5 kWh is misschien genoeg, als 'ie elke dag vol zou raken. Maar in de winter gaat die niet volraken met maar één paneel. En ook met twee panelen niet.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
@Hahn Je hebt helemaal gelijk, ik zit wat je rommelen met de kW's versus de kWh's, sorry.
Bottomline is het jaarlijkse sluipstroomverbruik hier iets van 660 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Hahn schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:43:
[...]
Maar in de winter gaat die niet volraken met maar één paneel. En ook met twee panelen niet.
Als t met 1 paneel niet op te vangen is, maar meer richting de 2 of 3 gaat worden incl een kleine thuisbatterij dan gaat het allemaal zelfs meer kosten dan gewoon die stroom afnemen van de elektra-provider (hier is dat Vrijopnaam met dynamisch contract).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 22:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

660kWh ga je niet met 1 zonnepaneel in een jaar opwekken. Ook niet onder zo perfect mogelijke omstandigheden.

Ik heb hier 295Wp panelen op vrijwel strak zuid liggen, die doen per stuk op jaarbasis c.a. 300kWh opwekken in 2024. Als we even uitgaan dat je dat lineair door kunt trekken, dan zou je een paneel nodig moeten hebben van meer dan 600Wp. Die bestaan niet voor zover ik weet én voor zover ik weet mag zo'n plugin systeem maar met heel beperkt vermogen én dan heb je nog steeds heel erg de salderingsregeling nodig, want in de winter periode komt er maar een paar Wh per dag vanaf (vandaag 0,032kWh voor datzelfde paneel), terwijl dat in de zomer vele malen meer is. In de winter heb je dus heel veel te kort, in de zomer teveel.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Marc_Sway schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:51:
[...]

Als t met 1 paneel niet op te vangen is, maar meer richting de 2 of 3 gaat worden incl een kleine thuisbatterij dan gaat het allemaal zelfs meer kosten dan gewoon die stroom afnemen van de elektra-provider (hier is dat Vrijopnaam met dynamisch contract).
Uhm, nee? Op de lange termijn is zelf energie opwekken en gebruiken altijd goedkoper dan ervoor betalen, even slijtage buiten beschouwing gelaten.

Alleen de terugverdientijd zal langer zijn als je aankopen duurder zijn, ja. Daarom is een thuisaccu vaak nog niet heel interessant, omdat je al snel 10 jaar of langer bezig bent om die terug te verdienen, vanwege de hoge aanschafkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Dank!
Wanneer gaat trouwens die hele salderingsregeling 'onder de zoden'?

Daarom is een thuisaccu vaak nog niet heel interessant, omdat je al snel 10 jaar of langer bezig bent om die terug te verdienen

En na 10 jaar is nog maar de vraag of de huidige thuisaccu's nog een beetje fatsoenlijke (laad en opslag) performance hebben....

[ Voor 64% gewijzigd door Marc_Sway op 29-12-2024 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
remco_k schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:53:
660kWh ga je niet met 1 zonnepaneel in een jaar opwekken. Ook niet onder zo perfect mogelijke omstandigheden.

Ik heb hier 295Wp panelen op vrijwel strak zuid liggen, die doen per stuk op jaarbasis c.a. 300kWh opwekken in 2024. Als we even uitgaan dat je dat lineair door kunt trekken, dan zou je een paneel nodig moeten hebben van meer dan 600Wp. Die bestaan niet voor zover ik weet én voor zover ik weet mag zo'n plugin systeem maar met heel beperkt vermogen én dan heb je nog steeds heel erg de salderingsregeling nodig, want in de winter periode komt er maar een paar Wh per dag vanaf (vandaag 0,032kWh voor datzelfde paneel), terwijl dat in de zomer vele malen meer is. In de winter heb je dus heel veel te kort, in de zomer teveel.
600Wp zijn nog niet echt op de markt hier (zullen vast wel bestaan in de wereld), maar 500-545Wp al wel, dus het zit al redelijk in de buurt. En je mag tot 800W via stopcontact terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 22:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

^^ Thx
Marc_Sway schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:55:
Dank!
1 Jan 2027. Dus doe vooral geen moeite om met dat ene paneel daar nog iets mee te kunnen. Investeer dan liever in een groter PV systeem voor langere termijn, of beleg je geld ergens om die 165 euro/jaar af te dekken. Dat is prima te doen.

[ Voor 29% gewijzigd door remco_k op 29-12-2024 18:00 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 20:15
Marc_Sway schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:55:
Dank!
2027, dus je hebt nog 2 jaar. Heb je toevallig een schuur of een ander dak waar je ze kan leggen en je jaren 30 huis mooi kan laten?

Vul voor de lol eens in een energieprijzen vergelijker in wat het prijsverschil is tussen met of zonder zonnepanelen. Dan zie je dat zonder panelen de kosten per kwh lager zijn.
Dus je zal of moeten gaan voor geen panelen of direct heel je dak vol leggen. Want zelfs met de "boetes" zijn zonnepanelen altijd een goede keuze, maar dan moet je wel voldoende neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
chrisborst schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:00:
[...]

2027, dus je hebt nog 2 jaar. Heb je toevallig een schuur of een ander dak waar je ze kan leggen en je jaren 30 huis mooi kan laten?

Vul voor de lol eens in een energieprijzen vergelijker in wat het prijsverschil is tussen met of zonder zonnepanelen. Dan zie je dat zonder panelen de kosten per kwh lager zijn.
Dus je zal of moeten gaan voor geen panelen of direct heel je dak vol leggen. Want zelfs met de "boetes" zijn zonnepanelen altijd een goede keuze, maar dan moet je wel voldoende neerleggen.
Een grote schuur had ik heel graag hier gehad achter mijn huis, maar helaas die is er niet 8)
Dan hadden mijn kids en ik ook een mooie klusschuur gehad!

Nu de salderingsregeling er snel afgaat, begrijp ik nu ook wel dat de prijzen van zonnepanelen zijn ingestort. Eigenlijk zijn een hele set zonnepanelen op je dak alleen rendabel als ze heel goed op de zon liggen en je ook nog een EV hebt die je overdag daarmee flink kan volladen.

Moet die EV wel thuis staan; moet je overdag met die EV gewoon naar je werk, dan schiet dat laden met je eigen zonnepanelen dus ook helemaal niet op.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Marc_Sway schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:51:
[...]

Je kunt ook alleen een thuisbatterij nemen. Dat hoeft niet per se met PV erbij. Maar eerlijk gezegd is het in jouw geval allemaal marginaal. Je verbruikt maar 2200 kWh in een jaar, dus daar valt ook niet veel aan te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Met wat ik nu weet je van dit topic vanmiddag hier op t forum ben ik het helemaal met je eens.
Ik denk dat een en ander wel interessant kan worden als je bijv. een thuisbatterij van 1-1.5 kWh kan kopen voor rond de €500 en dat je die zelf even aan de muur van de kelder kan schroeven en dan simpel in een stopcontact van de kelder kan steken.

En dan met een mooie App er bij om alles netjes te kunnen volgen, etc met je mobiel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Naast de thuisbatterij, moeten we ook ons oriënteren voor als de Russen het elektranet in NL gaan targetten

Mijn schoonmoeder heeft de oude oliekachel weer eens bekeken in de schuur en 200 liter stookolie daarvoor gekocht.

Nu moet er ook nog een 220v aggregaat bij komen op diesel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Marc_Sway schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:28:
Met wat ik nu weet je van dit topic vanmiddag hier op t forum ben ik het helemaal met je eens.
Ik denk dat een en ander wel interessant kan worden als je bijv. een thuisbatterij van 1-1.5 kWh kan kopen voor rond de €500 en dat je die zelf even aan de muur van de kelder kan schroeven en dan simpel in een stopcontact van de kelder kan steken.

En dan met een mooie App er bij om alles netjes te kunnen volgen, etc met je mobiel!
1 kWh aan LFP cellen kost in China nu ongeveer $50 en dat wordt nog steeds goedkoper, want er komt steeds meer productiecapaciteit op de markt. Ook komen er Natriumbatterijen aan die potentieel nog goedkoper gaan zijn, want Natrium is veel goedkoper te winnen dan lithium.

Die prijs van €500 per kWh is nu al te bereiken (bijv Zonneplan biedt 20 kWh voor €8000), maar ik denk dat het naar €100 per kWh moet gaan om echt grootschalig toepassing te gaan vinden in thuisbatrerijen.

Met zelfbouw kom je al een eind die kant op. Daar zijn ook topics voor te vinden hier...
Marc_Sway schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:48:
Naast de thuisbatterij, moeten we ook ons oriënteren voor als de Russen het elektranet in NL gaan targetten

Mijn schoonmoeder heeft de oude oliekachel weer eens bekeken in de schuur en 200 liter stookolie daarvoor gekocht.

Nu moet er ook nog een 220v aggregaat bij komen op diesel
Rusland probeert al 3 jaar in een open oorlog met z'n hele Koude Oorlog voorraad aan raketten en bommen, aangevuld met duizenden Iraanse drones, om het elektriciteitsnet van Oekraïne plat te leggen. Ze hebben de grootste NPP van Oekraïne bezet en de grootste stuwdam opgeblazen. Zelfs nu is het stroomnet nog functioneel. Uiteraard wel met beperkingen en het kost nogal moeite, maar desondanks functioneel.

Voordat Rusland door de Baltische Staten, Polen en Duitsland aan Nederland toekomt zal nog wel even duren...

Niet dat het onverstandig is om wat noodvoorzieningen te hebben in de vorm van water, conserven, medicijnen en dat soort zaken, maar elektra is niet mijn grootste zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:43
bilgy_no1 schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:23:
[...]

Voordat Rusland door de Baltische Staten, Polen en Duitsland aan Nederland toekomt zal nog wel even duren...
Misschien met fysieke militaire aanwezigheid wel, of in zijn huidige staat misschien totaal niet. Waar we bang voor moeten zijn, naar mijn mening; kernoorlog/bommen en digitale oorlogsvoering. Die eerste kunnen wij als burgers maar weinig tegen doen of op voorbereiden, scenario is ook onwaarschijnlijker dan digitale oorlogsvoering.

Dagelijks vinden er digitale aanvallen plaats op NAVO bondgenoten, maar ook regelmatig op Nederland. (we horen het alleen niet zo vaak) Ik acht de kans vrij groot dat het Rusland een keer lukt om via digitale oorlogsvoering deel van onze infrastructuur tijdelijk of beperkt plat te leggen. En met name daar moeten we op voorbereid zijn. Ik denk dan aan stroom, gas, water, openbaar vervoer, en logistieke processen van supermarkten en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
N1traat schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:45:
[...]

Misschien met fysieke militaire aanwezigheid wel, of in zijn huidige staat misschien totaal niet. Waar we bang voor moeten zijn, naar mijn mening; kernoorlog/bommen en digitale oorlogsvoering. Die eerste kunnen wij als burgers maar weinig tegen doen of op voorbereiden, scenario is ook onwaarschijnlijker dan digitale oorlogsvoering.

Dagelijks vinden er digitale aanvallen plaats op NAVO bondgenoten, maar ook regelmatig op Nederland. (we horen het alleen niet zo vaak) Ik acht de kans vrij groot dat het Rusland een keer lukt om via digitale oorlogsvoering deel van onze infrastructuur tijdelijk of beperkt plat te leggen. En met name daar moeten we op voorbereid zijn. Ik denk dan aan stroom, gas, water, openbaar vervoer, en logistieke processen van supermarkten en dergelijke.
Ja, ik vind het ook nuttig om noodvoorraad te hebben voor op zijn minst dagen. Maar elektra is gewoon heel lastig. We hebben we een paar powerbanks en kleine zonnecellen om die op te kunnen laden. Daarmee kunnen we in elk geval telefoons aan de praat houden.

Maar een huis voorzien van een generator "voor het geval dat" lijkt me minder zinvol. Bovendien mag je bij een stroomuitval niet zomaar gaan terugleveren en moet je dus je installatie gaan afkoppelen als je een back-up aanzet.

Maar ik bedenk me hier wel dat onze noodverwarming (pelletkachel) ook wat stroom verbruikt voor de ventilator, maalmechanisme etc. Ik zal toch eens kijken hoeveel dat is en of die eventueel op een UPS kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:43
bilgy_no1 schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:58:
[...]

Ja, ik vind het ook nuttig om noodvoorraad te hebben voor op zijn minst dagen. Maar elektra is gewoon heel lastig. We hebben we een paar powerbanks en kleine zonnecellen om die op te kunnen laden. Daarmee kunnen we in elk geval telefoons aan de praat houden.

Maar een huis voorzien van een generator "voor het geval dat" lijkt me minder zinvol. Bovendien mag je bij een stroomuitval niet zomaar gaan terugleveren en moet je dus je installatie gaan afkoppelen als je een back-up aanzet.

Maar ik bedenk me hier wel dat onze noodverwarming (pelletkachel) ook wat stroom verbruikt voor de ventilator, maalmechanisme etc. Ik zal toch eens kijken hoeveel dat is en of die eventueel op een UPS kan.
De gemiddelde thuisbatterij die je kan kopen kan jouw huis gewoon van stroom voorzien wanneer het net wegvalt. Je zult het alleen aan de installateur moeten aangeven dat je die 'ups' functie van de batterij verwacht. Daar komen wel iets extra werkzaamheden en materialen bij kijken, maar dat is peanuts vergeleken bij een thuisbatterij, dus gewoon meteen doen wanneer je toch die keuze maakt. Ik heb thuis nu 20kWh, als ik de verwarming uit zet bij een stroom storing en niet te gek doe hou ik het heel lang uit. Met de verwarming aan enkele uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
N1traat schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:05:
[...]

De gemiddelde thuisbatterij die je kan kopen kan jouw huis gewoon van stroom voorzien wanneer het net wegvalt. Je zult het alleen aan de installateur moeten aangeven dat je die 'ups' functie van de batterij verwacht. Daar komen wel iets extra werkzaamheden en materialen bij kijken, maar dat is peanuts vergeleken bij een thuisbatterij, dus gewoon meteen doen wanneer je toch die keuze maakt. Ik heb thuis nu 20kWh, als ik de verwarming uit zet bij een stroom storing en niet te gek doe hou ik het heel lang uit. Met de verwarming aan enkele uren.
Het begon met een opmerking over een noodgenerator. Die zal men niet continu aangesloten hebben met zo'n voorziening.

Bij een thuisbatterij ben ik het wel met je eens, maar wel met de kanttekening dat je die zult gebruiken icm bijv dynamische tarieven. Het kan dus best zo zijn dat je batterij net heeft ontladen als het net ploft. Stel dat er een Brown-Out was geweest in dat uur met €1,21 per kWh. Dan had je waarschijnlijk net je batterij weer leeggepompt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:48
N1traat schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:45:
[...]

Er is een eenvoudige truc om het nationale electriciteitsnetwerk plat te leggen. Je hebt een ingang nodig bij de Chinese fabrikant van de omvormers die in veel woningen hangen. Zet op een zonnige dag via de aanwezige internetkoppeling alle omvormers in 1 klap uit. Wacht tot het zonnigste uur van de dag en zet ze daarna in een keer allemaal weer aan. Succes gegarandeerd: boem. Een enorme spanningspiek en veel werk voor Stedin etc.

Van mijn omvormer heb ik een jaartje geleden de Wifi module verwijderd. Dat leverde na een paar maanden een mailtje uit China op: "we kunnen uw omvormer niet meer zien. Is hij wellicht defect." Dat was precies het mailtje waarvan ik vreesde dat het zou komen. De wifi module blijft er bij mij uit. Ik kijk wel op de lokale P1 meter en de app die daar bijhoort.
Pagina: 1